Waar de Vrouw belang in stelt Van Blouses en Jurken RADOX Moftasch 2.95 DfJROOj LEIDSCH DAGBLAD, Donderdag 15 December 1938 Vierde Blad No. 24148 Sprookjes en werkelijkheid Hoedt U voor nonsensverhalen Joyeuse rentree van de Crinoline Hoe we van oud nieuw maken Interessante modellen voor koude dagen Benoodigd Bont 1.95 DONKERSTEEG 1 - TEL. 706 Kunt U netjes strijken Haarlooze poesjes Zoodra we weer volop In den winter zit ten, de haard ons tegengloeit en de gor dijnen vroeg worden dichtgetrokken om kou en mist buiten te sluiten, komen ook de sprookjesboeken te voorschijn En de karretjes, bespannen met witte muizen, het kereltje, dat op een maanstraal rijdt en de kaboutertjes met allerlei kleuren van mutsjes en allerlei modellen, van Jasjes 0 toch zóó snoeperig klein! doorkruisen zeer onze gedachten. We zijn in dit op richt bij ons thuis èrg ouderwetsch of lie ver gezegd: hypermodern. Want hebt u het reeds gemerkt? de strijdvraag: mogen we sprookjes ver tellen aan onze kinderen? ?heeft zoo lang zamerhand in onze paedagogieche kringen afgedaan. Er was een tijd. dat dit inder daad als een ernstig probleem werd ge voeld. Zeer consciëntieuze opvoeders schroomden, hun kinderen sprookjes te vertellen, omdat ze vreesden hen daardoor tot onwaarheid te verleiden. En er was zelfs een tijd. dat de goede oude Sinter klaas als zijnde „allang dood en dus niet in staat om over de daken te rijden" in het gedrang kwam. Dit was de tijd van het deels verhelderende, maar voor een ander m. i. veel grooter deel de geesten ver armende en verlammende rationalisme, dat, stijf en pietepeuterig vasthoudend aan een tastbare dagelijksche ..werkelijkheid", de veel diepere en hoogere werkelijkheid van den geest en de wetten des levens uit het oog verloor. Gelukkig laat het leven zelf het Leven met een hoofdletter, dat ln zijn wijsheid, onverbiddellijkheid, rijkdom en goddellijken humor door de dagelijksche werkelijkheid heCnstralend deze zin en inhoud geeft tich niet lang en niet straffeloos negeeren. We keerden, na een periode van gepieker ?n gedebatteer, toch „en masse" terug tot de opvatting, dat het heele geestelijke en réifs het „gewone" stoffelijke, dagelijksche leven op zichzelf al zoo'n groot aanbidde lijk wonder is, dat wij ons in onze klein heid allerminst mogen aanmatigen, het «onder uit de opvoeding van onze kinderen te bannen. En bovendien zouden er werkelijk bevaren verbonden zijn aan het vertellen van sprookjes aan kinderen? Komen er pijnlijke botsingen tusschen de sprookjes en onze dagelijksche werke lijkheid? Ik heb hiervan bij mijn kinderen nooit Iets gemerkt, wanneer lk den nadruk !ee op het woord pijnlijk. Natuurlijk komt er een tijd, dat het jonge kind gaat merken, dat er tusschen de werkelijkheid van de sprookjes en die van het dagelijksch leven verschil bestaat en dit komt tot uiting ln plotselinge vra ten als „moeder, kan de wolf echt pra len?" of „moeder, bestaat er echt een huisje van snoepgoed?" Maar ln zoo'n geval was altijd de rustig» verklaring: „Ja zeker, dat bestaat allemaal in sprookjesland, maar niet hier" ruim schoots voldoende om het gepieker van 'net kleine hoofdje te doen eindigen. Maar ik heb ervoor gezorgd, nooit het «onder van de sprookjes aan te tasten. Het wonder, dat is de hoogere werkelijk heid die in alle goede sprookjes leeft, om huld door en versierd met een heele stoet an heerlijke onwaarschijnlijkheid Ik heb hooit gezegd: .sprookjes zijn eigenlijk maar onzin" en geen enkele moeder, ln vier eigen ziel nog eerbied voor het won- her leeft, zou dit mogen zeggen. Want het gaat bij de sprookjes om dóe hoogere werkelijkheid, niet om de bijkom stigheden en wie vaak kinderen bij het klisteren naar sprookjes heeft geobser veerd. zal met me eens zijn, dat zij er ook precies zoo over denken. Of dacht u. dat hinderen van sprookjes houden omdat de boomen er loopen, de dieren en de koeke- P&n praten en de elfen door de lucht vlie- gen? Neen. het is de sfeer, die hen betoo- 'ert dc sprookjes-sfeer, waarin de waar achtige lijnen en wetten van het leven richtbaar zijn onder den wirwar van bonte relden. Is het niet heerlijk, dat het lee- lijke jonge eendje tenslotte een zwaan 'erd, is dit niet „precies zooals het hoort" «1 precies zooals het werkelijk is, al be hoort er geloof toe om dit te zien en ge huld om het vast te houden? Sprookjes vooral de oude traditio- I reele. die de wetten van natuur en geest Ivoor ons openleggen, zijn lk aarzel om Ihit grove woord te gebruiken maar ik doe het toch, om de duidelijkheid! de prach- Igste zedelessen. die er bestaan. Ze heb- l'*n het groote voordeel, dat ze voor rich - I spreken, zoodat er geen „moraal IMioeft te worden toegevoegd. dit mag zelfs niet. en geen enkele woelige moeder zal het doen. Er leeft vooraWn jonge kinderen I'm kuischheid valfc de ziel, die geen I wettelijk gepreek verdraagt. Maar.... I hrlngt op die manier de wede lesof lulc.i wc liever zeggen: de hoogere waar- 1 eid tot hen door? Ik zeg zonder aarzelen I». omdat ik bij herhaling heb waargeno- I«op, hoe teleurgesteld, om niet te zeggen. I' uoeheld kinderen waren na het aan looien van een „onzlnsprookje'een I hrookje zonder sfeer en zonder lijn. I Een verhaal, waarin een levenswaarheid. 12 is het ook nog zoo'n eenvoudige, wordt I wordt .-naren als „mooi cn lacht", een vriendelijk gedaas over ka- I 'hertjes, waarin niets diepers ls ver- 1i-:' wordt gevoeld als „niks aan ~v bestaat welhaast °ccn kind. dat niet I - sirookjes houdt. Zoolang het zieltje ■Wennet is door wat wi] volwassenen wel Ienkele maal „gezond verstand noe- We mogen deze ontvankelijkheid niet be derven door het kind voor te houden, dat sprookjes, onzin zijn. maai' evenmin mogen we dc diepe wijsheid die uit de sprookjes wereld tot ons komt, teniet doen door het kind. telkens als het ons nadert met de steriotiepe vraag: „toe, moeder, vertelt u eens een sorookje" met een onzinverhaal af te schepen. Veel moeders hebben het druk. zitten met het hoofd vol andere ge dachten en zorgen en willen toch het vra gende kindje niet teleurstellen. En dan beginnen ze maar op goed geluk af een langdradig kabouterverhaal, telkens on derbroken, en tenslotte op niets uitloo pend. Ik weet ervan mee te praten omdat ik zelf misschien wel honderd keer in dezelfde fout ben vervallen. Toch is het beter in zoo'n geval óf kort en goed te zeggen „neen, vandaag niet", óf een oud, bcoroefd sorookje te vertellen, dat het altijd weer doet. Als we .sprookjes vertellen, laten het dan ook „mooie", „echte" sprookjes zijn. in de beteekenis, die het kind eraan hecht. Sprookjes, die een glashelder, oprecht leven ln zich dragen, zi.i het dan ook een hard leven, dat alle sentimentaliteit mist. Dit harde van de oude volkssprookjes, waarin de boosdoeners zelfs de boosaar- digen en domooren zonder vorm van pro ces door reuzen worden doodgeslagen, door wolven of beren opgegeten, in kerkers op gesloten of ln allerlei griezelige beesten veranderd, moge sommige fijngevoelige ouders ongeschikt voorkomen, omdat.... men Immers toch ook het kindje, dat poes of hond plaagt of zelfs een vlinder of tor retje zou dooden. streng zou vermanen. Ja, maar in de sprookjes is de situatie anders: hier is het element van gerechtig heid. dat alles beheerscht. En dit blijft in de gedachten van het kind ingebrand, dat de valsche of boos aardige mensoh zijn straf Icrijgt en dat de deugd, al is het na heel veel narigheid, tenslotte wordt beloond. Hoe die straf en die belooning precies uitvallen, het zijn bijkomstigheden. Stroo men bloeds hebben hier alleen de betee kenis van een felle kleurentoets en heele koninkrijken met het vooruitzicht van een lang en gelukkig leven fungeeren slechts als de fanfare, die het voldoende gevoel, dat alles tenslotte terecht is gekomen, kracht bijzet. Neen, sprookjes bestaande of zelf verzonnen, maar altijd zinvol mogen ln onze huiskamer nooit ontbreken! RKEMONDA. EEN VETTE,ONZUIVERE HUID kunt U flcrn««kkelijk verbeteren door het gebruik van Radox. telkens wanneer ge Uw gericht waschf Bi) apoihekers en erkende drogisten a f0.90 per pak en 10 15 per klein pakje. 4986 (Ingez. Med.) Het ongeloofelijke zal geschieden: we zul len voorzoover we er werkelijk prijs op stellen ln de mode te zijn, na kortoren of lanceren tijd weer crinolines dragen! Niemand minder dan koningin Elisabeth van Engeland heeft op den avond van het groote banket, dat tijdens het bezoek van koning Carol te Londen is gegeven, het voorbeeld gegeven Het toilet van de koningin was wel een van de charmantste, die ooit in dit paleis gedragen zijn, zoo verzekerden ooggetuigen en er moet een onderdrukt gemurmel van bewondering hebben geklonken, toen Hare Majesteit aan den arm van den koning bin nenschreed De gasten wisten reeds dat de koningin deze gelegenheid zou benutten om de nieuwe crinoline-mode in te voeren, maar niemand had verwacht, dat het toilet zóó kostbaar en overweldigend sierlijk zou zijn. De wijd uitstaande rok. welks zoom niet minder dan 13 m mat. was uit glan zende zilvergrijze stof en bezet met strejaen van valenciennekant. gewerkt op tule. De kant zelf was nog met schitterende paillet ten en edelsteenen bestikt. Het spits toeloopende lijfje was versierd met honderden paarlen in de fijnste kleur- schakeeringen. Het diepe décolleté zonder schouderbandjes was geheel omboord met een zacht lila rand en de japon had korte mouwtjes. Een schoudercap>e'je. dat precies bij het fraaie toilet paste, gaf nog een bijzondere charme aan het geheel. De koningin droeg verder een tiara, halssnoer en armbanden, bezet met prachtige diamanten. Alvorens de koningin kon plaats nemen, moest de robe zorgvuldig worden geschikt. Men mag dus wel aannemen, dat de crinoline thans weer een betere kans maakt dan ooit tevoren sinds 1911. We kunnen ons echter niet voorstellen, dat het lastige gevaarte ooit weer zoo algemeen zal worden gedragen als in de dagen van madame de Pompadour of in 1840. toen ze door konin gin Victoria weer in de mode werd gebracht. De crinoline zal zich hopenlijk wel tot de balzaal beperken. Practisch bontgarnituur van oud jasje. te- Als we een ouderwetschen bontjas bezit ten, die nog goed is, laten we hiervan na tuurlijk zoo'n pittig, modern jasje maken als tegenwoordig algemeen wordt gedragen. Wanneer ons jasje echter reeds in dit tweede stadium oud geworden is. zoodat het werkelijk niet fatsoenlijk meer te gebruiker is. kunnen we er nog zeer geschikt de goede stukken uitknippen en verwerken tot een aardige moftasch die u hier ziet en die zeer in de mode is. De tasch is uiterst practisch en gemak kelijk te maken. U hebt noodig: tweemaal de lengte van de tasch van zijde, eenmaal de lengte van kleermakerslinnen en wat watten. U werkt als volgt: Op de eerste laag zijde wordt het linnen gelegd en daarop de wat ten verdeeld op vlak 1 en 2 izie teekening li en daarover de laatste laag zij gespreid. Op deze laatste laag moeten eerst de zakjes zijn aangebracht (zie teekening II) aan den bovenkant. De voor- en achterkant worden overtrokken met bont of als we erg weinig bont hebben alleen de overslag, maar dit is lang zoo aardig niet. De leuke sjaal die hierbij hoort, is zeer eenvoudig te maken. 4973 (Ing-ez. Med.) UI1U VLiObitiiv. j maar" wat "in werkelijkheid niets I ""iers is dan een negatie van dc hoogere Ijhrheden uit levensangst, zoolang past j 1^ Innerlijk leven van het kind precies in 1'sprookjessfeer, waarin dc wetten van I "I leven versluierd worden uitgebeeld. De blouse viert hoogtij in dit seizoen en de modellen worden hoe langer hoe aar diger Dit leidt ertoe, dat we steeds vaker zulen besluiten, een aantrekkelijk patroon te koopen en er zelf nog zoo'n b'ousje bij te maken. We hebben dan meestal immers noe wel een aardig rokje in de kast han gen. waarmee de nieuwe aanwinst een har monisch geheel vormt Enhet koopen of zelf maken van een blousepatroon heeft bovendien nog het voordeel, dat volgens hetzelfde patroon het bovenstuk van een jurk kan worden vervaard De vijf charmante modellen, die u op onze teekening ziet, kunnen tevens zeer goed als iaponlijfje dienst doen hetzij van geklccde of meer sportieve stoffen. U ziet v.l.n.r, boven: Eenvoudige maar I zeer chique blouse van fleschgroene wollen stof. nauwsluitend met rimpeltjes langs de zijnaden: interessant model van zwaar sa tijn gedragen over den rok. De revers vormen een orgineele voortzetting van het puntige ceintuurstuk: blouse van flanel met glad schouderstuk Geplisseerd voor front. Dubbele plooi in den rug. Onder v.l.n.r,: blouse van eeruite wollen stof. schuineeknipt. Van voren aan de „chouders en de taille aparte ingezette stukken. Origineele halsafwerking: blouse van effen wollen stof in helblauw. Het I schouderstuk looot uit in twee slippen die I geknoopt worden en verdwijnen in een snieot tv -c'.vi en blou'c. I Is hier misschien een idee voor u bij? Goed materiaal een allereerste vereischte. Een verontwaardigd gezicht? Natuurlijk kunt u strijken, mevrouw en zelfs heel vlug! Maar kunt u ook strijken volgens de regelen der eeuwenoude strljkkunst. zoodat uw linnenkast een lust voor het oog is? Laat ons eens kijken wat dat allemaal in houdt Ten eerste moet ons materiaal goed zijn. We hebben een strijktafel noodig. die on geveer 15 c.M. hooger moet zijn dan een gewone lafel en goed vast moet staan. Als we geen tafel van deze hoogte bezitten, kunnen de pooten met klossen worden op gehoogd. De tafel wordt bedekt met vier diktes molton, dat oud mag zijn, maar niet kapot en ook niet opgelapt, zoodat er ribbels in zitten. Op dezen strjjkdeken komt een stuk fijn wit katoen, dat niet mag pluizen. Strijkdeken en overtrek worden met twee bandjes aan lederen hoek om de vier poo ten van de tafel bevestigd. Zoo'n strijktafel is Ideaal voor platte stukken: lakens, servetten enz. maar daar bij hebben we nog een strijkplank noodig voor Japonnen, rokken, ondergoed (1.50 M. lang. 26 c.M. breed aan het eene eind en 45 c.M. aan het andere! en een klein plankje voor de mouwen, halsjes en verdere kleinigheden. Beide worden op dezelfde wijze overtrekken als de strijktafel. Een electrische strijkbout is natuurlijk ons aller ideaal doch een gasbout of gewone ijzers die u op het fornuis warmt, gaan ook wel. mits u maar zorgt, dat de onderkant steeds mooi glad bliift De ijzers moeten flink groot en zwaar zijn. Voor fijne lin gerie heeft u bovendien nog een paar kleine z.g. „Poolscheboutjes noodig. Vergeet ook vooral het roostertje niet. waarop u het ijzer moet neerzetten en houd een stuk schoon linnen bij de hand. dat vochtig gemaakt en in een kommetje gelegd, moet dienen om de droge gedeel ten van het strijkgoed tc bevochtigen. Als u gewone ijzers gebruikt hebt u ook nog een aanvattertje noodig van vilt, fluweel of leer. ZONDAG: Russische eieren, Roaslbeaf. Aardappelen, Spruitjes. Chocoladevla met schuimpjes. MAANDAG: Vermicellisoep. Koud vleesch. Stoofperen, Aardappelen. DINSDAG: Stamppot van boerenkool, Rookworst, Beschuit met bessensap. WOENSDAG: Schotel van Hrusselsch lof met ham en kaassaus. Aardappelen, Vruchten met vaniilevla. DONDERDAG: Gebakken spek. Bruine boonen, Gebakken uien. Aardappelen, Ap- pelmoes. VRIJDAG: Bruine boonensoep, Gekookte schelvisch, Aardappelen, Wortelen, Wen telteefjes. ZATERDAG: Gestoofde visch met aard appelpuree. Ketelkoek, Vruchten. VEGETARISCHE MENU'S. 1. Brusselsch Lof met kaassaus. Aard appelpuree. Appelpudding met vanillesaus. 2 Risotto met tomatensaus, Andijvie met bruine boter. Aardappelen. Vruchten. 3. Kaassouflé, Gestoofde knolselderij. Aardappelen, Botersaus. Pannekoeken. 4 Dikke groentesoep, Spruitjes en kas tanjes, Aardappelen, Gewelde boter, Sehuimomelet. RECEPTEN. Kaassoufflé Benoodigdheden3 d.L. melk er. water, 30 gr. boter, 2 eieren, 125 gr. oude Holland- sche kaas. peper en zout. Bereiding: De boter smelten, de bloem toevoegen, roeren tot men een gladde mas sa heeft, daarna met de melk een gebon den saus maken. Van het vuur de gerapste kaas. de eidooiers, peper en zout er. het laatste het stijfgeklopte eiwit er door men gen. Alles overdoen in een goed beboter den vuurvasten schotel en dezen niet meer dan voor de helft vullen De schotel in een heeten oven zetten en in 20 a 30 mi nuten gaar laten worden en laten rijzen. De soufflé dadelijk opdienen en tijdens het overbrengen een deksel er opzetten om neerslaan door koude lucht te voorkomen. Spruitjes met kastanjes Benoodigdheden (6 personen!: 1 KG. spruitjes, 1 pond kastanjes. 50 gr. beter, 12 gr. zout per L. water. Bereiding: De spruitjes zuinig schoon maken, wasschen en gaar koken lil ruim water met 12 gr. zout per liter. Kooktijd 20 a 30 minuten. Ze afgieten en op het vergiet uit laten lekken. De kastanjes was schen, degene die drijven wegdoen, ze in- kruisen en gaar koken in ruim water (3'4 uur). De kastanjes afgieten, peilen en sto ven met de spruitjes ln de boter, 10 mi nuten. Er wordt van de Azteken in Mexico ver teld. dat hun voorname dames er haar looze katten op nahielden. Hoe die beest jes eruit zagen was echter tot voor kort onbekend, want het ras was volkomen uitgestorven. Eenigen tijd geleden werd echter door een zekere prof. Letard, een Franschman, ontdekt, dat onder de na komelingschap van twee normale Siamee- sche katten enkele volkomen haarlooze jongen voorkwamen. De professor ver kreeg van deze katten door inteelt een ge heel kaal ras. Merkwaardig is het intusschen dat de poesjes bij de geboorte een dun haarkleed dragen. Dit pluis verdwijnt tusschen den tienden en veertienden dag en wordt door een dikker haarkleed vervangen, dat ech ter ook weer spoedig uitvalt. Van de zes maand af blijven de dieren geheel kaal. Behandeling van het strijkgoed. Als het strijkgoed droog is. moet het wor den biiserekt rechts gedraaid, voorlooplg opgevouwen en soort bij soort gelegd. Is het te droog, wat heel gemakkelijk ze- beurt. dan moet het voor het opvouwen worden ingevocht en daarna flink stijf op gerold. Leg de rolletjes in een mand. die u met een doek bedekt tot u aan het strijken toe bent. Langer dan een dag mag het strijkgoed zoo niet liggen, dan zou het weer erin kunnen komen. Sommige stukken als bijv. onderlakens, badhanddoeken, vaatdoeken enz. behoeven niet te worden gestreken. U rekt ze flink op aan den zoom nooit aan de zelfkan ten trekken! en vouwt ze daarna zeer zorg vuldig op. Badhanddoeken worden eerst in tweeën gevouwen (franje togen franjei dan nog eens in tweeën in dezelfde richting en daarna in de andere richting ln drieën. Vaatdoeken in vieren in de lengte (zelf kant op zelfkant) dan in de andere rich ting in vieren. Lakens moeten goed worden gerekt. Dc lengte in tweeën vouwen daarna in drieën of vieren al naar hun breedte. Vervolgens nogeens in tweeën In d<- andere ri-ht'ng. Als u deze stukkPn hebt gevouwen en on nette stape'tjes geleed kunt u er r»u opleggen met wat boeken of andere -wn-c voorwerpen. Na een uur of zes ziin ze keu rig gemangeld". Een volgenden keer hopen we iets te ver tellen over de strijkkunst zelf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1938 | | pagina 13