Nieuws uit de Filmwereld "AKKERTJE De geteekende hoofdfilm LEIDSCH DAGBLAD, Vrijdag 2 December 1938 Derde Blad No. 24137 Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen Redactie 1507 Directie en Administratie2500 79sie Jaargang Bewonderenswaardige productie van Walt Disney IIVGEZOIMLEN /TUKKEN TRICOUNE Neem dadelijk als de Griep U grijpt! VRAGENRUBRIEK LUCHTVAART Onze telefoonnummers Amusement der toekomst Sommige scènes en vooral de figuur van de vervaarlijke heks, zouden wellicht tè schokkend voor het jeugdige gemoed zijn en de kinderlijke fantasie te veel prikkelen. Zóó zouden wij kunnen voortgaan en U nog vertellen van de dramatische scènes, waarin bijv. de door de kabouters achter volgde heks in den afgrond stort, gebeur tenissen, welke tè sterker Indruk maken door het contrast met de vrooüjke en grap pige scènes met de dwergen, wanneer zij o.a. hun handen moeten wasschen vóór zij van Sneeuwwitje's heerlijk menu gaan smullen, of hun onderzoekingstocht begin nen door het onverwacht zoo keurig opge ruimde huisje. Dit alles zou ons te ver voeren. Doch wèl zij nog een woord gewijd aan de perfect bijpassende muziek, die met haar leidmo tieven en thema's al even karakteristiek is als de rest van deze kostelijk samengestelde film. Velen kennen reeds de pittige marsch der dwergen of meerdere der inslaande en melodieuse liedjes. Iedere scène, iedere wonderlijke gebeurtenis vindt hier haar verrassende of rake muzikale onderstree ping: de tallooze geluidseffecten, telken male even onverwacht en toch zoo logisch in samenhang gebracht met de actie, dragen in allerbelangrijkste mate bij tot de fan tasievolle uitbeelding van dit door vele fijne trekjes onnoemlijk gevarieerde gebeuren. (Bulten verantwoordelijkheid der Redactie). Copie van de al of niet geplaatste stukken wordt niet teruggegeven. LUCHTBESCHERMING. DE OPTOCHT DER DWERGEN. Thans mochten wij dan eindelijk, tijdenshet leven, doordat de Prins haar de eerste een speciale persvoorstelling in het Tria- kus der jonge liefde op de lippen drukt nontheater, kennis maken met Walt Dis-! Ziet: dit alles wordt ons voorgetooverd ney's wonderbaarlijke, gekleurde teeken- door middel eener aaneenschakeling van film ..Sneeuwwitje en de zeven dwergen",zulke romantische, aandoenlijke, humoristi- de wereldberoemde sprookjesschepping der gebroeders Grimm. Zij maakt in dezen mo dernen tijd een nieuwen triomftocht over de aarde, ditmaal niet zoo zeer per boek, als wel op het witte doek. Walt Disney: schep per van reeds vele bekende teekenfiguren als Mickey Mouse, vervaardigde met zijn uitge breide staf van medewerkers een geteekende hoofdfilm van ongeveer anderhalf uur. die dé sensatie werd van het afgeloopen film seizoen en het deze week ongetwijfeld óók in onze stad zal worden! sche dan wel griezelige scènes, zóó levend, suggestief en boeiend, dat men bijwijlen haast vergeet, dat hier slechts geteekende figuren ons van het begin tot het einde in ademlooze spanning houden. In een zeldzaam rijke afwisseling van geestige, karakteristieke en fantastische vondsten worden wij ingeleid tot deze vreemde wereld van het sprookje, een sfeer, die ook voor ons ouderen haar be koring heeft behouden. Wij leven mede met ieder van de hierin voorkomende personen, waarvan de zeven dwergen even zoovele aparte en belangrijke schepsels zijn, met hun speciale karakters en eigenschappen: de daadkrachtige Doe, de brommerige pessimist Grumpy met zijn gouden hart, de steeds maar niezende Millioenen teekeningen moeten hiervoor ge maakt zijn, als men bedenkt dat élke be weging, die door de figuren uitgevoerd wor den. in doorsnee een samenstel van min stens zeven afzonderlijke beeldjes vereischt. Ongeveer drie jaren was men dan ook met de voorbereiding in de weer, waarbij Sneezy, de slaperige maar toch zoo uitge- wij niet vergeten mogen het componeeren slapen Sleepy, de verlegen en verliefde der voortreffelijk harmonieerende muzikale Bashful, de treurig gestemde Happy en de Zeker: men zou kunnen twisten over de vraag, of in deze sprookjesfilm niet te veel „reëel en zuiver menschelijks" is weergege ven. om waarlijk van de échte sprookjes sfeer in ieder opzicht te kunnen getuigen. Dat hangt van ieders persoonlijke verbeel dingskracht af en daarover kan wellicht het oordeel verschillend zijn. Doch w ij kunnen ons nauwelijks indenken, dat iemand niet sterk gegrepen zal worden door déze interpretatie, die zich juist óók door den menschelijken inslag er zoo bijzonder toe leent, door volwassenen hoogelijk ge waardeerd te worden. Mogen dus velen in de gelegenheid zijn, deze met dichterlijke visie vervaardigde Walt Disney créatie te gaan zien. Deze ge beurtenis op filmgebied moogt u zich niet laten ontgaan. Ge zult er, gelijk wij, onge twijfeld oprecht van genieten! Want wie verkeert in den huidigen tijd niet eens gaarne in een totaal andere wereld? illustratie (door Frank Churchill, Leigh Harline en Paul Smith l, een uiterst belang rijk deel van het geheel, alsmede de ver zorging der dialogen, die in ons land in een teer bevredigende Nederlandsche vertaling worden weergegeven. Ontzaglijk waren de preparatieven, even ontzaglijk, ja verbluffend was het artistieke en technische resultaat. Een resultaat dat. koddige Dopey. Zeven merkwaardige we zentjes, die Sneeuwwitje met hun ontroeren de teederheid omgeven en aanhangen en wier vreemd bestaantje in een schilder achtige omgeving men zoo goed leert ken nen. Rond hen bewegen zich de leden van het in verband met het enorme succes, leidt dierengilde, die getrouw Sneeuwwitje op -.aar nieuwe producten in dit genre, ge tuige het feit. dat Disney thans reeds weer met de verfilming van de levensgeschiedenis van Pinokkio is aangevangen. Men kent de geschiedenis van Sneeuw witje, van de booze Koningin die in een heks verandert, de avonturen van het Prinsesje in het groote, geheimzinnige bosch, haar kennismaking met de dierenwereld, haar verblijf in het huisje der dwergen, wier liefde zij weet te winnen, haar uitein delijke dood door middel van de vergiftig de appel, haar aangeboden door de booze Koningin, die niet meer de schoonste in het land is. En dan tenslotte de terugkeer tot haar pad volgen: de hertjes, konijntjes, vogeltjes, eekhoorntjes, of vreemdsoortige exemplaren en niet te vergeten de lang zame schildpad, die net altijd even te laat komt en aansukkelt, als alle anderen reeds weer op weg zijn naar iets anders. Dan is er de geraffineerde Koningin, wier schoonheid vervalt tot de satanische gruw zaamheid der angstaanjagende tooverkol. omgeven door potten en pannen met ver giftige dranken, haar zwarte kraai en ge vaarlijke aasgieren, die de lieflijkheid van het leven in het kabouterhuisje op lugu bere wijze komt verstoren. Wij achten het daarom volkomen te rechtvaardigen, dat de keuringscommissie deze film voor jonge kinderen verbood. SHIRTS VAN HEBBEN INDERDAAD EEN BIJZONDER CACHET 4380 (Ingez. Med.) Dezer dagen hebben wij in Leiden ook ken nis gemaakt met de eerste verduisteringsproe ven. Het alles beheerschende devies luidde: zich onzichtbaar maken voor een mogelijke luchtvloot, die van de nachtelijke duisternis gebruik zou willen maken om een aanval te doen op de burgerbevolking, welke als oorlogs factor in den tegenwoordigen tijd minstens even belangrijk is als het leger. De luchtmacht, die paniek weet te verwekken in het achterland, brengt daarmee den vijand een wellicht be- slissenden slag toe. De luchtbescherming is niet slechts een zaak van menschlievendheid, maar daarnaast dus evenzeer van militair be leid. Zoo lezen wij in ..Luchtgevaar" van de zijde van het dag. bestuur van de Ned. Ver. van Luchtbescherming: ,,Wy hebben bij her haling in woord en geschriit betoogd, dat de paniek onze voornaamste vijand is. omdat zooals de ervaringen in den laatsten tijd heb ben geleerd, de ondermijning van de moreele weerstandskracht van de bevolking het voor naamste doel van de vijandelijke luchtaanval is". De massale bescherming is ..niet alleen een eisch van naastenliefde, doch tevens eerste voorwaarde voor het behoud van onze natio nale weerstandskracht" (lees: militaire paraat heid). Zoo is het begrijpelijk, dat de lucht bescherming in alle landen in handen is of wordt gelegd van de militaire autoriteiten. Het militaire gezag bepaalt over de geheele wereld al meer de structuur van de samenleving, de houding der enkelingen. Aan deze autoriteit, die onder den schijn van het leven te ver dedigen. in wezen op levensvernietiging is in gesteld. wordt gaandeweg alles ondergeschikt gemaakt. En deze autoriteit is niet nationaal, maar a-nationaal. Vandaar dat de maatregelen, welke over de geheele wereld worden getroffen, uniform zijn. De typisch nationale verscheiden heid, welke bestond toen het nationalisme nog niet tot een geloof was geworden, is bezig thans te verdwijnen. Het sociale, economische, politieke, persoonlijke leven wordt geünifor meerd. En dit beteekent, voorzoover het 't per soonlijke betreft, dat langzaam maar zeker ons oordeelsvermogen, ons geweten, worden ge stroomlijnd. zoodat het overal tusschendoor glijdt en gericht kan worden op het doel. dat door de autoriteiten wordt gesteld. Dat wij. mede door de luchtbeschermingsmaatregelen, als burgerbevolking meewerken aan het oor logsbedrijf, zelfs al beperken wjj ons tot het schijnbaar passieve van het licht uit doen. wij aanvaarden het, zonder ons diep te schamen. Dat wij op deze wijze ons al meer vertrouwd maken met de werken des doods en daar al onze aandacht, energie en kracht op gaan richten het dringt niet meer tot ons wezen door. Welk een invloed en uitwerking dit moei hebben op onze kinderen wie vraagt zich dat nog af? Hoezeer dit alles in strijd is met onzen aanleg en onze roeping als mensch wie denkt daar nog aan? Wij, die „het licht der wereld" moeten zijn staan daar al lang niet meer bij stil. Wij meenen ons te moeten onderwerpen aan de luchtbeschermingsmaatregelen, die overal in stad en land worden getroffen, mede gedre ven door humane motieven als: ..redt het leven van uw naaste, redt onze kinderen, laat ons doen wat we kunnen". Hoevelen hebben daar naast het voornemen van heden af sterker dan ooit voor den vrede te werken? Voor ons Nederlanders, die er ons op be roepen een Christelijk volk te zijn, schuilt de werkelijke weerstandskracht niet in verduis teringen en afweergeschut, niet in kruiser, bom en gas, maar in het aankweeken van een mo raal. zooals Jezus Christus ons die voorhoudt, zeggende: „Wederstaat den Booze niet. want ieder, die het zwaard opneemt, zal door het zwaard vergaan". Een aldus innerlijk onafhan kelijk en werkelijk saamhoorig volk kan op den duur niet worden geknecht, maar zal blijken een schrik te zijn voor iedere tyrannie. Zulk een volk heeft de wapenen der barbaren niet meer noodig. omdat het betere heeft gekregen. n.l. de wapenen van den geest. Van zulk een volk 1 of 2 "Akkertjes", direct genomen, stuiten dien aanval. Die nare hoofd pijn, dat grieperige, rillerige gevoel en die opkomende koorts verdwijnen. Per koker van 13 stuks -12 stuivers. Per doos van 2 stuks - 2 stuivers. 4355 (Ingez. Med.) J. de G. te L. - Wij raden U aan uw vragen voor te leggen aan de directie van de Pluimvee Centrale te Beekbergen. Bovendien wordt dit een handelszaak en hiervoor zijn nog andere bepalingen. DE POSTVLUCHTEN. Gistermiddag te half zes is de „Ibis" Schiphol aangekomen. op (op 2 lijnen) kan worden getuigd: „Zjj hebben zich omgord met de wapenrusting Gods". Geloof, hoop en liefde, zü zullen op den duur een betere be scherming blijken dan welke goed geslaagde verduistering ook. HET BESTUUR VAN „KERK EN VREDE", Afd. Leiden „Donald dere? Duck", „Goofy" en talrijke an- „Doch vonden daar het „Slapende Sneeuwwitje...." fcn aardig moment uit Walt Disney's veel geroemde teekenfilm „Sneeuwwitje en de zeven Dwergen". met een „Mickey Mouse" of „Silly Sympho ny" van 8 minuten speelduur? Is het mo gelijk. dat nieuwe figuren in een hoofd film, ontsproten aan de verbeelding van Disney en zijn medewerkers, een even groote plaats in de harten der toeschou wers zuilen veroveren, als dit het geval was met zijn korte film-figuren „Mickey en Min nie Mouse", „de Drie Biggetjes", „Pluto", Walt Disney's groote teekenfilm-produc- „Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen", thans ook in onze stad vertoond wordt, [troorzaakt evenveel nieuwsgierigheid, ver- vazlng en bewondering in de filmindustrie de eerste geluidsfilm een jaar of tien Kleden Kan Walt Disney het publiek 80 minu- "i lang met evenveel succes vermaken als Disney is er zeker van dat het antwoord op al deze vragen „ja" mag luiden. Het is niet zoozeer dat Walt. Disney gelooft, dat de geteekende hoofdfilms gewone speel films zullen verdringen. Zelfs indien dat mogelijk zou blijken, zou hij het niet wen- schen. Er is plaats voor beide. Hij is er echter van overtuigd dat een film als „Sneeuwwitje" en haar opvolgsters, de an dere een flinke concurrentie zullen aan doen en de perspectieven van het groote volksvermaak der 20e eeuw zullen ver- grooten. Er is meer dan één reden waarom Dis ney gelooft, dat de toekomst van de getee kende hoofdfilm bij voorbaat verzekerd is. De mogelijkheden van de teekenfilm op zichzelf zijn onbegrensd. Zij is niet ge houden aan de beperkingen welke de speel film kent. Geen fantasie zoo grillig, humo ristisch. dramatisch, grotesk, sensationeel of zij kan in gefilmde teekenkunst worden omgezet. Het grootste actueele probleem van de film. het kleurenprocédé. kan alleen al hierdoor als opgelost beschouwd worden, omdat de kleuren doelmatig en veel fasci- neerender dan in iedere door menschen gespeelde film toegepast kunnen worden. Bij het zien van dat stukje filmkunst uit „Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen", waar de booze koningin in de tooverkol veran dert. dringt zich de gedachte aan ons op dat Edgar Allan Poe door de suggestieve filmische taal. waarmede de Amerikaan- sche teekenaar ons dit wonderlijk gebeu ren mededeelt, in Disney een idealen ver teller zou vinden Zooals bij de meeste scheppende geesten zal Disney's carrière altijd een strijd zijn voor artistieke onafhankelijkheid en voor volkomen vrijheid zich uit te drukken. Deze gedachte heeft al de beslissende daden in het leven van dezen man beheerscht. van den dag dat hij op achttienjarigen leeftijd zich zelfstandig maakte af, tot op heden. Zijn onwrikbaar besluit om een avond vullende teekenfilm te maken, is slechts de beduidendste aanval op de barrières tus- schen zijn materieele en ideëele potentie. Dat het de laatste aanval zal zijn, is niet denkbaar in het leven van dezen man, die slechts bevrediging vindt in „vernieu wing". Het beteekent in ieder geval de ne derlaag van zijn geduchtste vijandin' de beperking hem opgelegd door het publieke oordeel, dat hem binnen de grenzen van zijn korte teekenfilms wilde houden. EEN FILM MET ZANG, ZONDER EEN „ZANGFILM" TE ZIJN. •VIER MODERNE MEISJES" Zangfllms zijn meestal voor de produ centen dramaturgische zorgenkinderen. En om begrijpelijke redenen, omdat spel en handeling in dergelijke rolprenten meestal de wegbereiders van den zang zijn. Deze omstandigheid pleegt gewoonlijk tot wei nig geloofwaardige situaties te leiden en artistiek hebben films onder dergelijke om standigheden weinig waarde. Nu heeft men steeds weer geprobeerd bij de vervaardiging van dergelijke films nieu we wegen te bewandelen, heeft men ge tracht. zich van het steeds weerkeerend .schema los te maken, doch tot een werke lijk positief resultaat is men daarbij nog steeds niet gekomen. Men kan er zich daarom slechts over verheugen, dat de Ufa zich, wat haar nieu we film „Nanon" waarin Erna Sack en onze landgenoot Johan Heesters de hoofd rollen vervullen betreft, van den be ginne af aan tegen de betiteling „zang film" weert. De productieleider Max Pfeiffer vertelde dat de film „Nanon" een muzikale film ge worden is, die zich principieel van alle zangfilms onderscheidt, doordat de muzi kale scènes er niet met de haren bijge sleept zijn, doch een organisch bestanddeel van de handeling vormen. De zang heeft niet voor de handeling het veld moeten ruimen. De een vult de ander aan! Daar om zijn in „Nanon" handeling en spel even belangrijk als de zang. Alle drie vormen samen een organische eenheid. Het feit, dat een zangeres als Erna Sack niet alleen gemakkelijk de hoogste hoogten en de diep ten der alt „haalt", doch tevens een uitste kend actrice is, waaraan Joh. Heesters zich alleszins waardig aansluit, heeft tot de eenheid natuurlijk niet weinig bijgedragen. De bekende Zweedsche actrice Ingrid Berg maan, die de hoofdrol speelt in haar eerste U.F.A.-film „Die vier Gesellen" en zich daarin een groote aanwinst voor het witte doek betoont. „Je hebt talent, je bent knap en bezit veel ambitie. Wanneer j ij niet slaagt, moet het aan je partners gelegen hebben", schreef Willy Forst eens in het album van een nu wereldberoemde filmactrice. Zoo opper vlakkig en grappig als deze woorden mis schien aanvankelijk lijken, zijn ze niet. Het is namelijk inderdaad voor een beginnende filmster van het allergrootste belang, met Nanon. die in deze film speelt en zingt we:;^e partners hij of zij samenspeelt, ïsdewaardin van een herberg in de na- Daarvan hangt voor zijn of haar carrière bijheld van Panjs tijdens de regeering van zeei veel af_ Wat dat nu betreft, mag In T /irinnnil' T\7 7n crriidt onorrriolz nwi rih - 0 Lodewijk XIV. Zij strijdt energiek om de liefde van een jongen eleganten cavalier (Joh. Heesters), die zich eerst ter wille van een weddenschap met haar bezig houdt, doch welke grap al gauw ernst wordt. Men ziet in deze pompeuze Ufa- film het luxueuze hof van Lodewijk XIV en ook overigens heeft men wat de aanklee ding en de grootsche décors, wat de enorme balletten enz. betreft kosten noch moeiten gespaard. Herbert Maisch had de regie. grid Bergmann zich waarlijk niet bekla gen. Ingrid Bergmann, een Zweedsch ac trice. die door haar landgenoote Zarah Lear.der is ontdekt, speelt haar eerste rol voor de Ufa onder prof. Carl Froelich in „Moderne Meisjes". Behalve Ingrid Berg mann ziin er nog drie actrices nj. Garsta Loeck. Ursula Herking en Sabine Peters, die hierin aantrekkelijke rollen spelen. Zij vinden ieder een partner voor het leven en Ingrid Bergmann trouwt in deze aardige film met Hans Söhnker.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1938 | | pagina 9