Waar de Vrouw belang in stelt
m
É4 M
yRooj
BONTKRAAG
Parijs strooit zijn overvloed
79sie Jaargang
LEIKCH DAGBLAD, Donderdag 20 Odober 1938
Vierde Blad
iio. 24100
R ADO X
,Wat de groote modehuizen voor nieuws
en origineels brengen
¥\'k k'S*7
EEN MOOIER TEINT
De weg tot hun hart
Kleine wenken
voor de huisvrouw
Vernieuw uw mantel
met een modernen
Billijke prijzen!
DE
Hoe we van oud
nieuw maken
voor den dag, veelal uitgevoerd in zware
schotsche of geruite wol. hebben de ruim
te geheel van achteren en vertoonen bree-
de schouders, groote knoopen, bontgamec-
ring. Vooral veel vos.
Voor 's middags: donkere mantels over
kleurige japonnen geborduurd met parel
tjes en met tule-lncrustaties.
Voor 's avonds: eenvoud, maar veel ver
scheidenheid. De taille is op haar plaats,
maar lijkt zeer slank door de breedte der
schouders. Veel zeer nauwsluitende japon
nen, waarbij onder de knieën de ruimte
begint.
Stoffen: lamé. fluweel, moiré, taf. mat-
crêpe. Groote bijoux geven een exotlschen
toets.
Het vanouds bekende bleu-Worth. een
diep donker korenblauw, is rijk vertegen
woordigd, en alle tinten kaneelkleur en
tabak.
Lucien Lelong
is zeer zeker de meest Amerlkaansche van
de Parijsche modekoningen. Zijn collectie
ls jeugdig en kleurig. De taille schijnt iets
verlengd: veel japonnetjes vertoonen lijf
jes, die zeer nauw om buste en heupen
sluiten. Daarnaast veel gedrapeerde effec-
De wintercollecties zijn compleet en aan-
gcz.en we nu eenmaal vrouwen zijn, snak
ken we ernaar niet alleen de groote lijnen,
maar ook, ja vooral, „het naadje van de
kous" te weten!
Laat ik dus uwe. neen onze weetgierig
heid zooveel mogelijk trachten te bevredi
gen door u iets te vertellen over de winter
collecties van Parijs.
Jeanne Lanoin.
De origineele mode-ontwerpster, creatrlce
van de stijljapon en inrlchtster van het
sublieme pavilion de l"Elégance op de we-
rtldtentoonstelllng, legt zich dezen winter
in het bijzonder toe op een mengeling van
kieuren en combinaties van verschillende
stoffen in één costuum.
Voor 's morgens brengt zij zeer korte
tokken met groote, rondloopende plooien,
oie een groote mate van bewegingsvrij
heid zullen geven; daarbij korte jasjes en
cape'tjes van verschillende lengte.
Wijde, geheel rechte of klokkende Jassen,
manteltjes tot zevenachtste van de rok-
lengte geeft zij bij de ensembles. Men fluis
tert imaar dat is feitelijk een politieke ln-
uscretle!) dat Lanoin de charmante toi
letten die koning Elisabeth „tijdens haar
uczoek aan Parijs droeg, heeft ontworpen.
Zeker ls het. dat vele details van haar col
lectie on met name ook het nieuwe rood
voor blousestof. dat zij „rouge des relnes"
doopte, aan dit koninklijk bezoek herin
neren.
Voor 's middags: veel raffinement. Losse
nieuwen, die als handschoenen kunnen
«orden afgelegd, moffen, plastrons vdan
bont, o.a. lynx. geit, os, skunks.
Voor 's avonds een Perzische noot, naar
voren komend in lange nauwe gewaden,
met overslag, en verder lichte, geborduur
de blouses met lange wijde mouwen en
donkere, zeer nauwe rokken. Stijljaponnen
In zwart moiré met gouden metaalstipjes,
in bewerkte tule wekken souvenirs aan
1S00 Hooge kapsels met heele sterrebeelden
versterken den romantischen inslag van
deze zeer gracieuze, echt vrouwelijke col
lectie.
Worth
Een andere beroemdheid en het oudste
modehuls van Parijs, houdt vast aan zijn
traditie van pracht en praal, vooral uitko
mend in den grooten rijkdom der stoffen.
Het hoofdkenmerk van de collectle-Worth
ls de volkomen rechte lijn; zelfs als er
ruimte is, valt deze niet op. De modellen
mouwen zijn dikwijls zeer laag Ingezet. Voor
's avonds: een echt exotische weelde. Het
meest valt op een nieuw soort crinoline, die
sluik over de heupen valt en pas zeer laag
begint uit te staan.
Maggy Rouff.
werkt dit jaar met tegenstellingen. Haar
namiddagjaponnetjes zijn eenvoudig maar
rijk geborduurd, haar avondtoiletten, ge
maakt van de schitterendste stoffen, ver-
'uonen het sportieve lijfje van de sport-
blouse. De jasjes der mantelcostuums zijn
lang, de „lange" mantels kort. Zakken
ter. aan corsage en heupen. Het laatste dik
wijls aan één kant.
Voor sport en reis brengt hij gemakkelijk
zittende, klassieke modellen. Prachtige
tweed, grijs, blauw of bordeauxrood. Veider
zijn er fraaie ensembles, bestaande uit rok,
blouse, jasje en mantel of cape.
Voor 's middags een levendig spel van
matte en glimmende stoffen. Veel plooien
en rimpeltjes, zeer kostbare blouses. Het
bont wordt hier geheel als ornament ge
bruikt. De domineerende kleuren zijn blauw
en bruin in al haar schakeeringen.
Molyneux
is afkomstig uit Ierland, hoewel zijn voor
ouders Franschen waren. Dus vindt men
steeds in zijn collecties Fransche charme
naast Engelschen eenvoud.
Voor den dag: veel zwart, waarvan de
somberheid wordt gebroken door korte
jasjes in heldere kleuren als rood, roze, vio
let. bleu, Picasso en Schotsch. De rokken
zijn kort, klokkend of geplooid. Veel bo
lero's zonder kraag, veel borduurwerk,
vooralJavaansche motieven als ver
slering van hals, mouwen en zakken der
korte jasjes.
Mantels van verschillende lengte, zooals
driekwart, zevenachtste en geheel lang. Dg
verschijnen overal waar u het niet ver
wacht, bijv. op de mouw. Halsuitsnijdingen
zijn versierd op de manier van hoeden,
bijv. met veertjes of sluiertje. De moffen
zijn enorm groot.
De collectie-Rouff bevat voor 's avonds
twee japon-typen: de „kachelpijpjes" en
oe fluweel met crinoline! Nieuwe kleuren
zijn violet, staalgrauw, vert empire, oud-
roze, en verschillende tinten rood die zeer
jeugdig staan.
Jean Patou
ls de stoutmoedigste onder de mode-ont
werpers. Was hij het niet, die de taille
weer op haar natuurlijke plaats bracht,
toen ze tot diep onder de heupen was af
gezakt? En voerde hij niet den langen rok
in, juist toen niemand eigenlijk al die me
ters stof bekostigen kon?
Ook nu geeft hij enkele zeer origineele
modellen, vooral in de namiddagjaponne-
ijes, die karakteristiek zijn voor de heele
collectie. Zij sluiten zeer nauw om het fi
guur en missen meest het ceintuurtje. De
zeer korte rokken vallen wijd uit door
plooien of ingezette baantjes, de mouwen
zijn zeer eenvoudig en glad ingezet. Wit
borduurwerk ter versiering van de lijfjes,
strikjes van lint en arabesken van bont
als garneering. Sportkleeding met een Me-
xicaansch tintje, dat uitkomt in breede met
metaal beslagen gordels en groote vilt-
liceden.
Een nieuwtje voor den avond is een rok
met overslag, die aan den eenen kant een
geheel vrije baan vertoont. Dit assyme-
trisch effect vertoont zich eveneens bij de
namiddag] aponnet j es.
Een zeer gematigd voorkomen vertoont
ue collectie.
Chanel
en de beroemde leidster van dit modehuls
heeft dan ook ronduit verklaard, dat het
er haar niet om te doen ls. de dames stom
van verwondering te doen staan, maar wel
cm haar goed te kleeden.
De rokken zijn gematigd vati lengte, de
jasjes, die voor den morgen zeer kort schij
nen, worden des middags langer. Fluweel-
garneering geeft zelfs de eenvoudigste cos-
luumpjes een voornaam cachet en dan ge
bruikt Chanel verder veel kant of lingerie
aan hals en mouwen. Ook veel bijoux,
Probeert dit receptje tegen
rheumatiek-pijnen.
U kunt het zelf klaarmaken.
Wanneer U last heeft van rheumatiek,
neemt dan eens een proef met dit recept
om de pijn te verdrijven. U kunt het thuis
klaarmaken en het helpt goed. Bij Uw apo
theker of drogist koopt U 85 gram terpen
tijn en 15 gram Rheumagic-olie tgeconcen-
treerd). Een 16 grams-fleechje Rfheumaglc-
olie kost maar 65 cent, dus met de terpen
tijn bent U voor ongeveer drie kwartjes
klaar, Schudt deze twee bestanddeelen in
een sohoone flesoh goed door elkaar. Zorgt
ervoor dat U het niet in Uw oogen knjgt.
Uw rheumatiek-olie is nu gereed. Bevoch
tigt de pijnlijke plaatsen emnede. zonder te
wrijven of te masseeren en de pijn ver
dwijnt direct. Het is werkelijk een uitste
kend middeltje. U zult blij zijn dit goede
receptje gevonden te hebben. Vergeet daar
om niet 85 gram terpentijn en 15 gram
Rheumagic-olie (geconcentreerd! bij Uw
apotheker of drogist te halen.
1566 ringer Med.)
borduurwerk dat schittert van de bonte
steentjes en kraaltjes, pailletten en paar-
lcn. Voor 's avonds wordt nog altijd een
overvloed van tule, kant en lint gebruikt
en dit onderdeel van de collectie is al bui
tengewoon vriendelijk en vrouwelijk De
luien japonnen hebben ritselende satijnen
onderjurken, de décolleté's zijn vrij diep,
ooch steeds gemaskeerd door shawls en
pelerines, de laatste gevoerd met een con
tra steerende tint.
Bij deze sprookjesachtige japonnen wor
den dikwijls kapselversieringen gedragen
van tule met bloemen.
En nu tenslottewat moeten wij
dragen? Wat is de kern van al dit schoons?
Een paar hoofdlijnen van de mode 1938-
'39, eenigszins preciezer dan we in ons
voorloopig bericht konden geven, kunnen
we hier zeer zeker uit opdiepen.
ie. De mode is door en door vrouwelijk.
Steeds gracieus en aangenaam versierd. En
toch is er ook een sportleven kant aan.
2e. Het hooge kapsel heeft alles omver
geworpen. wat tot dusver tot ons silhouet
ueiioorde Als compensat e voor onze lange
kale nekken krijgen we fraai bewerkte lijf
jes, kraagjes, mouwen. Het kaDsel herin
nert aan de élégance 18801900 en
ook de lijn der avondtoiletten herinnert
hieraan met haar wijden rok, mof. vecren.
borduurwerk enz.
3e. U houdt niet van str'kies en kwikjes?
Wees gerust: uw jurken voor overdag mo
gen eenvoudig en keurig zijn Tailleurs met
korte rokken, nauw. wijd of geplooid, laten
ccn sportieven gang toe. Tinten? Zachte
ruiten en zwart. Korte manteltjes in le
vendige kleuren. Helroode en blauwe blou
ses in de tinten van gebrandschilderd glas.
Iets meer practlsch gevraagd? Dan bruin
rood, terra en alle wijntinten.
4e Voor 's middags: elegante tailleurs
met bont- en fluweelgarneerlng Lamé-
blouses tot over de taille. Hooge boordjes,
halsuitsnijdingen, geborduurd of versierd
met halfedelsteenen. Mantels zeer wijd of
nauwsluitend.
5e. Voor 's avonds: ten eerste de cock-
lailjapon, kort en zeer eenvoudig van vorm
toe z.g. coupe chemisier), doch vervaar
digd van kostbare stof Ten tweede de
„tailleur de diner" met lange mouwen.
Het silhouet is in de meeste gevallen
recht en slank, soms met zeer belangrijke
mouwpartijen Décolleté diep en puntig.
De zeer gekleede japonnen zijn soms ge
heel zonder schouderbandjes.
Men heeft overigens de keus tusscher. den
zeer slanken en zeer wijden rok De laatste
doel denken aan crinoline, panier en tour
nure.
FELICITAS
ZONDAG: Kerrysoep, Kalfsoesters, Aard-
'Puelen. Andijvie, Blanc manger.
MAANDAG; Rolpens, Roode kool, Aard.
'Poelen, Rijst met krenten en boter en
suiker.
UINTOAG: Macaronlsoep. Biefstuk. Aard.
"Pcelen. Appelmoes, Griesmeelschoteltje.
WOENSDAG: Rollade, Bleten, Aardappe
len Vanlllevla met gember.
DONDERDAG: Bruine boonen, Gebakken
'Pek, Gebakken uien Aardappelen, Gebra
den appelen.
vXRVDAQ: Magere bruine boonensoep,
V-uclue Gel3alc't€n aardappelen. Eieren.
ZATERDAGSpekpannekoeken, Druiven.
VEGETARISCHE MENUS
I 'Jiosoannekoeken. Yoghurt met noten.
Roereieren. Gebakken tomaten. Aard-
3 met Prit'men
Sor, °°'-ceO met gebakken broodjes,
en kastantes. Aardappelen, Ge
stoei en to'er, Vruchten.
zuurkoolv:ue'K^IaStamPPOt Van raUW£
P^CEPTEN.
Kerrysoep.
titriKhii'.dhrclcri 14 oeTS): 1 L water' 4
Cr hm? 'Ps 1 kie ne ui 4? gr bloem. 45
0 ler. 1 d.L. melk, l'/i theelepel kerry.
Bereiding: De ui fijn snipperen en in de
boter met de kerry fruiten zonder dat de
ui bruin wordt. De bloem toevoegen, samen
glad roeren, dan steeds roerende de bouil
lon er bijschenken. De soep 10 minuten
zachtjes door laten koken met de melk.
naar verkiezing zeven, Dobbelsteentjes
brood in wat boter bruin bakken en bij de
soep geven.
Macaronisoep.
Benoodigdheden (4 pers.)30 gT. maca
roni. 11/4 L water, 8 gr. zout. foelie. 40 gr.
bloem. 40 gr. boter, 1 ei of eidooier, 'h eet.
lepel Maggt-aroma.
Bereiding: Het water met het zout en de
foelie aan de kook brengen, de in kleine
stukjes gebroken macaroni toevoegen en
gaar laten koken tV» uur). De massa door
een zeef in een kom schenken Boter en
bloem samen roeren tot een gladde massa,
dan langzaam aan het kookwater bij gie
ten. De soep door laten koken, de macaroni
er weer in doen en het aroma toevoegen.
In de soepterrine het ei of het eidooier
kloppen en langzaam de soep er onder
voortdurend roeren blischenken.
Inplaats van water en Maggi-aToma kan
men nemen bouillon getrokken van vleesch.1
of gemaakt met blokjes
Spekpannekoeken (6 stuks).
Benoodigdheden: 2 ons bloem, 4 di
lauwe melk, 20 gr. gist, 4 gr. zout, l'/i ons
rookspek.
Bereiding: De bloem in een kom doen,
de eist met wat lauwe melk aanmengen en
er bijdoen
Daarna 2 d.L. melk toevoegen en roeren
tot alle klontjes uit het beslag zijn en
he* luchtig is. Dan de rest van de melk
en het zout toevoegen en het beslag laten
rijzen gedurende l uur Het spek afschrap
pen, in dunne plakken snijden en in de
koekepan uithakken. Uit de pan nemen,
maar een paar stukjes en wat spekvet er
in laten en hierop een paar lepel; beslag
gieten De pannekoek keeren al; de boven
kant droog Is. zoo noodtg wat vet toevoegen
I en den tweeden kant bakken Zoo doorgaan
verkrijgt U door een goede huidverzorging.
Doe daartoe wat Radox in Uw waschwatcr
Bij apothekers cn erkende drogisten f 0.90
per pak en f 0.15 per klein pakje.
1572
(Ingez Med.)
Lievelingsspijzen van groote mannen.
tot al het beslag en het spek verwerkt is.
Stroop of suiker er bij geven.
Kaaspannekoeken (6 stuks),
Benoodigdheden200 gr, bloem, 20 gr. gist
1 ei. 4 d.L. melk (lauw), 4 gr, zout, 6 plak
ken belegen kaas of 6 eetlepels geraspte
kaas, 30 gr. boter.
Bereiding: Een gistbeslag maken als in
het vorige recept Het ei tegelijk met de
gist er bü doen. Gebruikt men geraspte
kaas. dan roert men deze na het rijzen
door het deeg en bakt hier nu niet te
dunne pannekoeken van, die gaar en licht
bruin moeten zijn.
Neemt men plakken kaas, dan doet men
zooveel beslag In de pan, dat de bodem
bedekt is, legt hierop een plak kaas, waar
het korstje afgesneden ls en schept er zoo
veel van het beslag op dat de kaas goed
bedekt is. Deze pannekoeken niet te lang
zaam bakken en met behulp van een deksel
keeren
Blanc manger (4 pers.).
Benoodigdheden: 1/4 L melk, 1/4 L
room, 8 bitterkoekjes, 1/4 stokje vanille. 40
gr. suiker, 5 a 6 blaadjes witte gelatine.
Bereiding: De melk met de vanille en de
bitterkoekjes aan de kook brengen en 1/4
uur od een kleine gaspit (asbest plaatje)
laten trekken. De in koud water geweekte
gelatine er in oplossen, de suiker toevoegen
en de massa zeven door een doek Als de
massa stijf begint te worden overdoen in
een omcespoelden puddingvorm. Wanneer
de pudding stijf is. keeren en een rand
chocolade oublies er om heen leggen, of
vanillewafeltjes er bli geven.
Meestal geven de groote genieën der
menschheid niet veel om eten en drinken
en bschouwen ze het stillen van den honger
als een zuiver physieke, zakelijke aange
legenheid.
De groote denker en dichter Goethe
vormt hierop een uitzondering. Hij stelde
bijzonder veel prijs op een goeden keuken,
had een hekel aan zuurkool en hield van
filne schotels. Zijn voorkeur ging uit naar
forel, kreeft, artisjokken, asperges, leeuwe
rikken en verseh rookvleesch Van alle
groenten hield hij het meest van bloemkool.
Schiller daarentegen leefde bijzonder
eenvoudig. Zijn hoogste ideaal od culinair
gebied was.rauwe ham.
Beethoven gaf ook al heel weinig om
tafelgenot; hu kon echter ln verrukking
raken over gekookte of gebraden visch en
hij vergat ook nooit, dit aan zlin vrienden
voor te zetten.
Ook zond hl) dikwijls bij feestelijke ge
legenheden een mooie visch bijwijze van
geschenk. Deze voorkeur had hij overigens
gemeen met de Noorsche dichters Strind-
berg en Ibsen. Ibsen's lievelingsgerecht was'
gekookte kabeljauw met boter. En ook
Strindberg kon bij de geneugten van een
goeden vischschotel menigmaal ziin be
rucht pessimisme vergeten
Van SchopenhaueT is bekend dat hit geen
becaalde lievelingsgerechten had; hli at
echter steeds goed en veel Kant daaren
tegen was buitengewoon sober in het ge
bruik van spijs en drank Een schotel lln-
zenbrei en wat gekookt frui was voor hem
al een weelde. Merkwaardig is dat ook Les
sing zwoer bli linzen dit gerecht mocht
geen dag od ziin tafel ontbreken.
Onder zijn landgenooten. die meestal
nogal fijnproevers zijn, valt Napoleon op
Zilver.
De meesten van ons bezitten niet zoo heel
veel echt lalelz.her meer; het meeste is
door „vlekvril" vervangen. Ais we ech.er
toch nog enkele stuks echt zilver bezitten,
moeten deze geregeld worden eepoetst
Het hangt echter van onszelf af, of dit
een enkele keer of ieder oogenblik moet
gebeuren We kunnen het veel poetsen van
zilver voorkomen;
le. Door het goed af te wasschen. zoo
heet mogelijk af te drogen en goed na te
wrijven.
2e. Door het zoo min mogelijk in aan
raking te laten komen met zuur. eieren,
visch, mosberd, uien.
3e. Door het goed van de lucht afgeslo
ten op te bergen.
4e. Door het voor krassen te bewaren
5e Door het met heet zeepsop af te
borstelen.
6e. Door het uit te koken met water met
ammonia of soda. Zorg. dat het deksel
daarbij goed sluit, daar anders de ammo
nia te gauw verdampt Overgiet het zilver
ten laatste nog even met kokend water en
droog het stevig af met een zachten doek.
Koper.
Ook het koperpoetsen is een heel werkje.
We kunnen dit zooveel mogelUk voorkomen:
le Door het goed uit te poetsen, waar
door het langer schoon blijft,
2e. Door het op een droge plaats te be
waren.
3e. Door het zoo min mogelijk in aanra
king te laten komen met zuren, vetten en
zouten.
4e. Door het nu en dan met kokend water
te overgieten en daarna goed od te wriiven.
5e Door het van tijd tot tijd met ter
pentijn af te nemen.
DONKERSTEEG 1 - TEL. 706
1567 (Ingez. Med.)
Een gekleed bovenstuk op een
oude jurk.
Ditmaal geven we een idee om een jurkje
op te knappen en toch het gekleede cachet
te behouden. We kiezen hiervoor een van
die mooie, doorschijnende stoffen met
bloempatroon. Het bovenstuk wordt in
bolero-model geknipt en heeft aangeknipte,
van onderen wijd ultloopende mouwen, die
ingerimpeld op een smal manchetje gezet
zijn.
Een schuine reep stof, hetzij van de jurk
óf van een contrasteerenden kleur wordt
meegestikt en loopt van den zijnaad 1 ach
ter om den hals weer ln den zijnaad 2. Deze
schuine bies geeft een afgewerkt geheel
aan de japon.
als buitengewoon eenvoud^ in ziin etens-
keus. Hij had od dit ge'o.ed maar één harts
tocht: gebraden worst en hierin trok hij
één lijn met het muziekgenie Johann
Sebastian Bach.