Waar de Vrouw belang in stelt Iets fijns voor Pinksteren! Blouses LEiDSCH DAGBLAD, Woensdag 25 Mei 1938 Vierde Biad No. 23976 ,-»d^gmeenkvtniürusagar-agar'' Hoe denken we, en waarover r 79 ste Jaargang Een week van voorbereiding voor het gereedmaken van een paar smakelijke schotels De groote mode enzoo buitengewoon practisch Een wonderlijke gave, die we niet genoeg kunnen waardeeren Q - ZONDAG: Groentesoep, Bietstuk, Stoofsla, Aardappelen, Citroenvla. MAANDAG: Kaaspannekoeken, Kropsla, i Custardvla met bananen. DINSDAG: Gebakken lever, Macaroni, To matensaus, Wentelteefjes. WOENSDAGRunderlappen, Postelein, Aardappelen. Havermoutkoekjes. DONDERDAG: Saucijsjes, Bloemkool, Aardappelen. Vruchten, VRIJDAG: Gebakken paling, Komkommer sla, Botersaus, Aardappelen, Malsvlok- kenpap (cornflakes) ZATERDAG: Kalfsgehakt, Bruine saus, Rijst, Vruchten. 1. rest van de melk toe. In de koekepan laat men een stukje boter lichtbruin worden, giet ongeveer een vierde deel van het be slag ln de pan, laat het even staan en legt dan 1/4 van de plakken kaas er op, zoo. dat het dunne gedeelte van het be slag nog over de kaas heenloopt. De pan- r.ekoek langzaam gaar en bruin bakken in plm. 10 minuten. Zoo noodig met behulp van een deksel keeren. Ze warm houden op een pan heet water. Onder het bakken de sla schoonmaken Men rekent voor 4 personen 2 a 3 niet te groote kroppen sla, 4 lepels slaolie, 4 le pels azijn, mosterd, peper, zout en 1 ei. Als de sla schoongemaakt is en goed uitgeknepen, doet men ze in den slabak, met olie. azijn, peper, zout en fijnge maakt, hardgekookt ei. Met slalepel en vork wordt alles dan heel goed gemengd. Een tweede voorbeeld hiervan is: Gebakken lever, macaroni, tomaten saus en wentelteefjes van beschuit. Men begint met plm. 4 ons macaroni in water met wat zout gaar te koken (30 a 40 minuten). Om het aan elkaar kleven der macaroni te voorkomen brengt men het water aan de kook met het zout (1 lepel op 1 L water) en voegt de maca roni aan stukjes gebroken bij kleine hoe veelheden tegelijk toe. Als ze gaar ls goed afgieten. Men rekent verder voor 4 personen: 4 plakken lever van plm. 1 ons, zout, peper en '/i ons boter. De lever wasschen, met peper en zout inwrijven, bruin bakken in de boter, wat water toevoegen en zachtjes laten stoven tot de lever gaar is uur). Voor de saus. 2 bouillonblokjes, 1/4 L. water, 'k klein blikje tomatenpuree, 5 le pels bloem, 2'/t lepel boter. De boter in een steelpan laten smelten, bloem en tomatenpuree toevoegen en met de bouillon een saus maken. De afgegoten macaroni er doorroeren en nog even laten stoven. De wentelteefjes worden op de volgende manier gemaakt: 8 kleine beschuitjes worden geweekt in een mengsel van 1 geklopt el, 2'/i d.L. melk, 2 lepels suiker, wat kaneel en zout. Is het vocht er in getrokken, dan bakt men ze in wat boter in de koekepan aan beide kanten lichtbruin. VEGETARISCHE MENU'S. T T 1 1 O Terwijl men met Paschen en Kerstmis speciale gerechten heeft, die deze feest dagen op de tafel komen, heeft men met Pinksteren eigenlijk niets bijzonders. Toch zullen velen graaf die dagen iets extra's klaarmaken om de maaltijd wat gezelliger te doen zijn. Heeft men geen tijd (O aan het middagmaal meer zorg te be steden, dan maakt men allicht een koude schotel voor de koffietafel. Op onze afbeelding staan drie van deze gerechten. De eerste (links vooraan) ls ten schotel van sardientjes. Natuurlijk kan men de sardientjes in het blikje laten en dit op een schaaltje opdienen, maar veel feestelijker is de volgende manier: Dc inhoud van 1 of 2 blikjes sardientjes legt men b.v. drie bij drie op een ronden iehotel. de staartjes naar het midden, oodat er nog een kleine rondte overblijft, 'aar balletjes boter, of gespoten boter, ge- :gd worden. De vakjes vult men nu aan act hardgekookt ei, waarvan de dooier 'ioor de zeer gewreven en het wit klein ge meden ls. Verder garneert men den scho tel met uitjes en augurkjes en wat fris- iche peterselie. Geroosterd brood of toast alt een pakje wordt er bijgegeven. De tweede schotel, ook voor vegetariërs ((schikt, is een groentesla, gegarneerd met schijfje el en kropsla. Om een groenlesla t( maken kan men allerlei (rechts boven) oente gebruiken, b.v. in stukjes gesneden Moemkool, schijfjes wortel, blokjes knol selderij, doperwtjes, spercieboontjes. Het lekkerste is wel de versche groente te ne men, die de tijd van het Jaar geeft. Nu tus worteltjes, bloemkool en selderijknol. Deze worden met elkaar in wat water met 'nut 5 minuten gekookt, afgegoten en af- ïekoeld. Daarna wordt alles met een paar flinke lepels mayonnaise vermengd, op een «hotel gelegd en gegarneerd met bijv. kropsla en hardgekookt ei. De laatste koude schotel (rechts onder) 1' een zalmsla met gevulde eieren. De in houd van een bilkje zalm legt men zonder het vocht op een ronde scotel, bedekt al les met mayonnaise en garneert met sla en gevulde eieren. Voor deze eieren roert men per el een lepel boter tot room, snijdt de eieTen door, neemt de dooiers eruit en wrijft die door een zeef. Het fijngemaakte dooier wordt nu met wat peper en zout bij ie boter gedaan, en het mengsel wordt in ie witten gespoten of er in geschept en met een warm, vochtig mesje gladgemakt. °lk ei garneert men met een klein takje Peterselie. Als men mayonnaise maakt, heeft men eiwitten over. Deze kunnen heel goed ver wikt worden in een sneeuwpuddlng, die rok op deze afbeelding staatl links boven) 'tgedaan met abrikozensaus. Het recept rolgt hieronder: Benoodigdheden voor 4 personen: 3/4 L. Wik, 90 gr. maizena, 75 gr. suiker, 'It stok- it vanille, 3 eiwitten. Bereiding: De melk, op een klein beetje met de vanille aan de kook brengen ro een half uur op een zacht vuur (b.v. 'P asbestplaatje) laten trekken. De maïzena met de achtergehouden k'-ude melk aanmengen, bij de heete melk Kien en al roerende 3 minuten door la- 'eii koken. De suiker toevoegen, vanille ver deren en het stijfgeklopte eiwit door de Puddingmassa roeren, zóó dat alles luch- blijft. De pudding overdoen in een om spoelden vorm, en als ze koud is keeren (en vochtlgen schotel, zoodat men de Iding, als deze niet ln het midden van schotel komt, nog verschuiven kan. De ihrikozensaus er gedeeltelijk om heen ™cnken, de rest ln een vlaschaal er bij twen. Abrikozensaus (4 personen) &noodigdheden1 ons abrikozen, L. ^er- sago, 'It ons suiker. «reiding: De abrikozen in lauw water hen. met 'h L. later een nacht laten uikcn. met het weekwater opzetten en Jdt koken (15 minuten). Ze met het vocht 'Jr ®cn haren zeef zeven, al het moes er doorwrijven en dit met het sap vermengen. Daarna binden met wat sago, en met sui ker op smaak afmaken. Koud opdienen. De vijfde afbeelding is een schotel met Duitsche biefstuk, gegarneerd met gebak ken uitjes en peterselie. Hiervoor bestelt men voor 4 personen: 4 baklappen van 1 ons. Deze worden gemalen in de vleesch- molen, en daarna wordt de massa ver mengd met wat peper, noot en 4 lepels mell: Met een plat mes maakt men cr nu weer 4 kleine biefstukjes was die in 1 ons boter heel vlug gebakken worden. De jus wordt afgemaakt met wat melk en water en er gedeeltelijk om heen geschonken. De rest gaat in de Juskom. 1 flinke uit wordt in lange dunne snippers gesneden, en deze worden in een stukje boter bruingebakken. De gebakken uit verdeelt men om en op dc biefstukjes. Rabarberpudding 2. Gesmoorde witte boonen, Kropsla, Flensjes met gember. 3. Asperges, Gewelde boter, Aardappe len, Gekookte eieren, Rijstpudding met abrikozen. 4. Aspergesoep, Aardappelen, Stoofsla, Botersaus, Grlesmeelkoekjes. Deze week zijn er bij de menu's eenlge voorbeelden van maaltijden die weinig tijd en weinig geld kosten om klaar te maken. Kaaspannckockcn, kropsla en custard vla met bananen of andere vruchten kun nen zeker in een klein uur gekookt of gebakken zijn en op tafel staan. Men moet bij het bereiden dan wel op de goede volg orde letten. Voor 4 personen rekent men: Voor de vla: 3/4 L. melk. 40 gr. custard- poeder, 50 gr. suiker, 2 bananen en b.v. 2 sinaasappelen. De grootste helft van de melk brengt men aan den kook, met de rest mengt men de custardpoeper aan en giet die al roerende in de melk. Na even doorkoken wordt de suiker toegevoegd, en zet men de pan in een teiltje koud water om af te koelen. Onder het pannekoeken bakken worden de vruchten schoongemaakt en in stukjes gesneden, en als de vla koud is, hiermee laag om laag in een vla-schaal gedaan Voor de pannekoeken heeft men noo dig: 4 eieren, 3 ons bloem, 5 d.L. melk, 2".' ons Goudsche kaas in plakken gesne den, 4 lepels boter, kout. De eieren worden'met bloem zout en de helft van de melk in een kom gedaan en met een garde roert men nu tot alle klontjes er uit zijn. Daarna voegt men de U hebt iets nieuws noodig, waar u er nu eens écht frisch en zomerachtig mee wilt uitzien, maar een jurk is te omslachtig of te kostbaar? Dan is misschien onze modeteekening van deze week Juist iets voor u! Van links naar rechts ziet u (boven): Gekleede blouse van citroengele crêpe de chine, ge sloten door groote houten torren en blouse van bedrukte foulardzijde in rood met wit. Beneden: Een zeer practisch model, dat aan twee kanten kan worden gedragen, als rok gedragen. u hier bij het maken op rekent, n.l. door het vestje er los in te dragen en de naden als sieraden te behandelen. Het ls vervaar digd van de nieuwe, gestippelde reversible- zij, donkerblauw met witte en wit met donkerblauwe stipjes Knoopen van glas. Daarnaast: gekleede blouse van ivoorwit satijn, zeer sterk gerimpeld onder het raglan-sehouderstuk. Een puntig stuk is aan de taille ingezet en valt onder de rok. Al deze blouses worden trouwens over de Hoewel we soms moeite hebben het aan te nemen, schijnt het vermogen om te denken een kenmerkende eigenschap van den mensch te zijn. Er wordt ons ten minste in onze schooljaren al geleerd, dat dit het voornaamste, zoo niet het eenige is, waarin we ons van het dier onderschei den. Wat ons overigens wel eens vreemd voorkomt, omdat we er lang niet zeker van zijn, dat om maar één voorbeeld te noemen onze trouwe viervoetige huis genoot, de hond, werkelijk in dit opzicht de mindere is van zekere vertegenwoor digers var. het superieure menschenge- slacht. Maar, goed, we spreken af: zoo als we hier tegenover elkaar zitten, behooren we tot öe denkende soort der levende wezens. En, eigenlijk denken we ook den heelen dag door alleen ls de minier waar op nogal eens heel verschillend We vra gen, met een bedenkelijken blik van de parapluiebak naar den hemel: „Wat denk je, zou 't gaan regenen?" of zeggen bij een andere gelegenheid: „Ik denk. dat ik van middag eens een nieuwen hoed ga koo- per.." Maar deze vormen van denken staan toch eigenlijk heel aan het begin van het serieuze proces, dat we gewoon lijk onder „denken" verstaan, dat een be langrijk Innerlijk kapitaal vormt en dat we als een blijk van geestelijken welstand beschouwen. Trouwens met alle bijverschijnselen, die we ook bij den materieelen welstand op merken: hoevelen zijn er b.v. niet, die graag voor meer worden aangezien dan ze zijn, die boven hun stand leven en zich een glans van imitatiewelstand ver schaffen materieel, zoowel als geeste lijk. En terwijl in het eerste geval de imi tatie vrij gauw doorzien wordt, omdat het daar tenslotte om concrete dingen gaat, valt het soms niet mee om uit te maken, of iemand alleen maar „aan den buiten kant" denkt, daartoe een diepzinnig ge zicht en een gerimpeld voorhoofd vertoont, maar in werkelijkheid slechts napraat Sommigen hebben daarin zoo'n virtuositeit bereikt, kunnen zoo handig het juiste geleende woord op het juiste moment plaatsen, dat er heel wat scherpzinnig heid voor noodig is om te constateeren, dat die geestelijke inboedel geen kostbare stukken, maar alleen waardelooze copieën bevat. Dat is dan de zielige vertooning van hen, die denken, dat ze denken; even zielig als van hen. die door zwierige uiter lijkheden materieelen welstand trachten te suggereeren. Laten we toch eerlijk bekennen, dat de groote Denkers zeldzaam zijn, evenals de grooten op elk ander gebied en dat negen van de tien doorsnee-verstandige men- schen hoogstens enkele gedachten van die „aristocraten van den geest" kunnen vat ten; dat het al een voorrecht is een mensch van hooge geestelijke standing in onze omgeving te hebben. Toch kan ook het bescheiden denken en wordt bescheidenheid niet als een der voornaamste vrouwelijke deugden ge- 'noemd? ons vreugde geven en ons ver heffen boven het soms grauwe bestaan van alle dag, als dat denken maar Iets dieper gaat dan de oppervlakte. Het is moeilijk in dit opzicht de waarde te schat ten van onze vrienden „de boeken", die juist voor de vrouw, als ze op het punt staat in te dutten door den sleur van de huishoudelijke zorgen, zooveel geestelijke activiteit kunnen brengen. Nu moet elke bezigheid geleerd, in elk geval geoefend worden: dacht u, dat kin deren. die in hun omgeving nooit anders hooren praten dan over de kleeren, het eten en de meubels, de vreugde leeren kennen van het uitwisselen van gedach ten, van het ln zichzelf schouwen, van het mediteeren, zoo u wilt? Hoogstens zullen ze een zekere onvoldaanheid, een tekort voe len en niet altijd zullen ze in de gelegen heid zijn dien achterstand in te halen; waarbij dan op lateren leeftijd nog de schroom komt om zich te uiten, ais dat niet van jongs af de gewoonte was. En juist wanneer een kind geen gelegenheid heeft zich eens uit te spreken over alles, wat daar iii dat hoofd rondwoelt, gaat het steeds meer zijn gedachten voor zich houden, gaat op zijn eigen houtje allerlei combineeren en krijgt over veel dingen heel scheeve voorstellingen, zoodat hy hard kans loopt een fantast of een droo- mer te worden. U zult misschien zeggen: „Fantaseeren, droomen dat doen ook de dichters en schrijvers: is dat zoo ver keerd?" Natuurlijk niet, abs we het maar niet omdraaien en denken, dat elke jonge mensch, die zich teveel aan fantasieën overgeeft, een dichter wordt, In de meeste I hebben? gevallen zal het hem ongeschikt maken voor deze nuchtere, zakelijke wereld. Het is moeilijk, ook hier den gulden midden weg te vinden. Of het werkelijk waar is, dat tegenwoor dig ook de jeugd meer aan de materieele waarden denkt dan aan de ideëele zijde van het leven, weet ik niet. Ik heb zoo'n vaag idee. dat hebzucht en materialisme ook in vroegere perioden niet onbekend waren en dat daartegenover in alle tijden de jeugd toch ook weer vol idealen ge weest ls, en zal zijn. Maar een feit is het misschien wel, dat we in onzen tijd meer hooren: „Maak maar, dat je het ver brengt in de wereld; denk maar niet te veel. al die hallast van idealen brengt je geen geld in het laatje!" Gaat het u ook zoo, dat u dan onwillekeurig een visioen krijgt van den Neandertal-mensch, met zijn stevige spieren en grove kaken, maar met het lage voorhoofd, waarachter niet veel hersens zitten? Zoolang het geluk van den mensch nog wordt afgemeten naar het aantal lapjes van duizend, die hij tijdens zijn verblijf op onze planeet kans ziet bijeen te garen, zijn we toch r.og niet zoo heel ver af van dezen illusteren voor vader. „Denk maar niet te veel" toch kan dit wel eens een heel goede raad zijn, als dit ..te veel denken" tot piekeren, tobben wordt. Maar eigenlijk is dat niet meer te rekenen tot de goddelijke gave van de ge dachte, tot het normale denken; al die tobbende naturen hebben te kampen met onevenredig uitgegroeide gedachten, die aardig op weg zijn hen de baas te worden. Als we ons dit nu maar reallseeren en er tevens van overtuigd zijn, dat niet één enkele gedachte ons heele leven mag overheerschen, dan zijn we al een flink eind op weg ons getob te genezen. Maar, praat nu maar eens tegen een aarts-pes simist, die in gezonde dagen er over tobt, hoe het zal gaan als hij ziek is, in tijden van voorspoed angst heeft, dat hij zijn geld weer zal verliezen. En is hij ziek of verliest hij zijn geld. dan is er niemand zoo ramp spoedig als hij. Dat is denken in de ver keerde richting. Wie het geluk heeft een flinke dosis humor te bezitten, al is het dan maar de galgenhumor van: „Het kan nog erger!", heeft daarin een uitstekend tegengif tegen al het gepieker. En wie zal ontkennen, dat ons innerlijk evenwicht er eveneens wel bij vaart, als we onze ge dachten eens niet alleen groepeeren om ons dierbaar eigen Ik, maar ook eens den ken aan anderen. Deze manier van den ken is misschien wel de moeilijkste: We zijn nu eenmaal van huis uit geneigd tot egoïsme. Verdiepen we ons werkelijk bij het denken aan anderen zóó in de belan gen van dien medemensch, dat hij voelt, dat we wat voor hem over hebben, of zweeft daar nog een beetje eigenbelang of ongeduld, of conventie omheen?- Elke ge dachte ook als ze niet uitgesproken wordt, staat tastbaar om ons: het is nu maar de vraag of die ander het twijfel achtige genoegen heeft zooveel fijngevoe ligheid te bezitten, dat hij ook de bijge dachten aanvoelt. Dan is die belangstel ling in zijn persoon niet altijd aangenaam voor hem. Maar, tenslotte, is eigenlijk het denken ln eiken vorm niet een wonderlijke gave. die we niet genoeg kunnen apprecieeren? En die ieder op zijn wijze en naar zijn vermogen ln praktijk zal brengen, wil hij als een bewust levend mensch door de we reld gaan. Er wordt wel eens beweerd, dat sommige beroepen zoo geestdoodend zijn, dat er niet bij gedacht behoeft te wor den. Maar dat kan toch niet waar zijn: intellect en handenarbeid zijn toch niet te scheiden? Zoo gauw iemand interesse in zijn vak, dus ook belangstelling in het leven heeft, denkt hij, bij wat hij doet. En zijn geheugen en onze verbeeldings kracht al rekenen de deskundigen die dan niet tot het zuivere denken ook weer niet twee wonderlijke kanten van onze gedachtenwereld? Ook hier wordt toch ons denkapparaat in werking ge steld: We bouwen ons toekomstbeelden: waar bleven onze illusies, als we die gave misten? We zien een afbeelding, hooren een me lodie en ineens duiken honderd gedach ten op. die ons vroegere gebeurtenissen voor ooger. brengen; zelfs een bepaalde geur kan ons een heele serie herinnerin gen voor den geest tooveren. Zijn dit stuk voor stuk zeen wonderen, waenvan we even stil z'-'n als we het stil zijn in het drukke - .1 'Ijt-v leven nog niet verleerd CRITICA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1938 | | pagina 13