Waar de Vrouw belang in stelt 7)stt Jaargang LEIDSCH DAGBLAD, Donderdag 5 Mei 1938 Derde Blad No. 23959 RADOX Het meisje en de stem Hoe gaat het1Best I Schoonheid van lijn en kleur We kiezen een zomerhoed! Boeken of kousen Voor handige vingers Wijsheden over de vrouw Mijn beste vriendin VETPUISTJES Van liet en leed in de lente. Het kind staat op de stoep en kijkt ver langend de straat af. Ze heeft een mantel over haar baljurk getrokken, want het ls nog kt' bulten. In den tuin bloeien alle struiken; de aarde geurt naar jong, los brekend leven.... Kom binnen, vrouwtje, Je vat nog kou! roept moeder's waarschuwende stem, „we hooren het toch wel, als de auto komt!" Maar het meisje schudt ongeduldig het hoofdje met de twee lange vlechten ,Ik heb het niet koud, heusch niet. Kijk u maar, lk gloei!" En dan weer moeders stem zacht, rustig: Kind, kind, een zanger ls toch ook maar een gewoon mensch. net als wij". Ze gaat hoofdschuddend het huis In. Ze denkt, weileiend: Ja, dit oogenblik komt voor iedere moederJe zou ze in Je armen terug willen dragennaar huls, naar het speelgoed, het sprookjesboek. en Je kunt niet meerJe moet loslaten Is dat oogenblik dan gekomen? Het meisje staat nog altijd bulten en wachtin een vreemde vreugderoes. Een paar maanden geleden al, toen is het begonnen, de verrukking, de betoovcring om die zingende mannenstem. Eens heeft ze zooals kinderen doen kunnen, uit de grap de radio aangedraaid en sindsdien laat het haar niet meer los. Die stem heeft zich In haar hartje genesteld, als hij klinkt, laat ze alles liggen en luistert.luistert. Wat gaat er om in dat twaalfjarige liooldje? Moeder zucht eens als ze de ver voering ziet. Vader plaagt en vergelijkt haar met het gramofoonhondje, dat zijn meesters stem hoort. De auto rijdt vlug de laan in. Daar ko men ze: vader en de vreemde gast. Neen. geen vreemde: het ls de zanger van de ra dio en de gramofoon. schoolkameraad van vader, die van een tournée. die hij maken moest gebruik maakt om hen eens te be zoeken Een dof signaalTilly's hart klopt hoorbaar. Dan kruipt ze. opeens schuw, achter moeder weg. Als de begroe iing tusschen de volwassenen voorbij ls, zoekt vader naar zijn meisje en trekt haar lachend naar voren. „Daar heb je nu Je zanger, kind". En lot hem: „Dit is onze Mathllde, in het ge wone leven Tilly, Je vurigste bewonderaar ster". Hel meisje bloost vuurrood en steekt me chanisch haar hand uit. Ze werp een lan gen, onderzoekenden blik in het bleeke, doodelijk vermoeide gezicht van den man in den grijzen jas en slaat dan de oogen neer Maar de wreede ontgoocheling komt ais hu zich vriendelijk tot haar overbuigt en haar begroet. Want die stem.neen, dat is niet de feestelyke stem, die je meetrekt in Jubelende vreugde, die verbon den is met al die wondere, vreemde, nieu we gevoelens in je eigen hart Die stem.... is een heel gewone stem, net als van andere menschen! Neen. Tilly gaat niet mee in huis. Ze loopt den tuin in en zoekt haar eigen hoekje op, tusschen de vlierstruiken. Ze ls verdrietig Na het eten loopen vader en moeder met ■net hun gast door den lentetuin. Een mooie, kristalheldere avond is het; de he mel bedekt met witte vederwolken, de aar de badend in het licht van de ondergaande zon, teeTe sluiers van Jong groen aan de boomen, vogelgerucht overal. Is de zanger doof en blind voor die ont wakende vreugde in de natuur? Het schijnt wel zoo. Tilly's moeder ziet het met te leurstelling. hoe dof zyn oogen zyn, hoe swaar ertkele beleefde zinnetjes van zijn lippen vallen. Hy is moe, uitgeput na een langen concertwinter en hy spreekt het uit: „soms twyfel lk wel eens of dit alles (ie moeite waard is". En dan in de stilte, die op deze beken tenis volgt, klinkt duidelijk door den tuin een zingende mannenstem: „In de lente, als alles groeit en bloeit.Ze staan stil en luisteren. Tilly's ouders met een glim lach, de gast verschrikt als iemand, die op eens zyn eigen spiegelbeeld ziet. Als ze stil de kamer binnentreden, vin den ze het meisje geknield voor de nu zwij gende gramofoon, schreiend, met het ge acht in de armen verborgen. Alle opwin ding teleurstelling, verwarring van dezen dag breken zich in tranen baan en noch Iet ongeduldig vragen van den vader, noch moeder s zachte woorden kunnen haar tot bedaren brengen. Peinzend staart de zanger op dit meis- Jesverdriet. Dan loopt hy langzaam, als ge leid door een ingeving, naar de piano en slaat enkele accoorden aan. En nu weer klinkt weer de stem. doch helderder, vol- *er. mcnschelljker, door de kamer: „dan Wandel ik eenzaam wachtend op jou...." Bij de eerste tonen al is het meisje op- Sesprongen. Haar betraande oogen staren ontzet en verrukt het wonder aan: mensch n stem zijn één geworden. En als de laat ste woorden van het liefdeslied in een zucht versterven, valt ze lachend, als bevrijd van 'tn drukkenden last. haar moeder om den pb De zanger kijkt haar aan en glim lacht ook hy ondergaat een wondere w,hjding. Buiten staat de lente in bloei. PJs eens enkele van dere proeven toe om te weten of het waar is. Gaat het goed? O. met my best! Hon- deid maal in een week zeggen we het en •j-o j vvv.cn. v». denken er natuuriyk nooit bij na. En ook stellig eenigc keeren per week zeggen Vco onszelf of tot onze huisgenooten maar dan met een beetje meer ernst v°el me vandaag echt in conditie" of nu ..voe' mE niks lekker", i u't zyn twee zeer vage aanduidingen, Beeldige avondmantel die jaren meckan. De modefoto van deze week Is werkelijk een lust voor het oog Zy geeft een beeldigcti avondmantel te zien van violet fluweel, ge dragen op een eenvoudig Japonnetje van gebloemde tafzij in roze en mauve. Deze combinatie is wel byzonder geslaagd van kleur en lyn. Waarom zouden we er geen voorbeeld aan nemen en zelf eens zoo'n beeldige avondjas maken? Het mo del is zoo gekozen, dat het aan geen mode onderhevig is en we hebben er een zeer nuttig kleedingstufc aan, dat eerst als avondmantel om zoo te zeggen jarenlang mee kan en zich dan nog heel goed tot japonnetje laat verwerken. Het model is chic en toch niet al te opvallend. Werke lyk een trouvaille, vindt u niet? De creatie is van niemand minder dan Patou. Belangrijke bezigheid waarvoor u rustig den tijd moet nemen. U kunt het gelooven of niet. maar het is waar wat ik zeg; het kiezen van een hoed is een nog belangrijker bezigheid dan het uitzoekenn of laten maken van een nieuwe japon. De hoed geeft de „finishing touch" aan ons silhouet, de hoed kan er ons Jeugdig, correct, alledaagsch of zelfs een tikje be- lachelük doen uitzien Daarom is het kiezen van een hoed werkelyk een zaak van byzonder gewicht, waar we niét luchtig overheen mogen ioocen Het is dan ook beslist fout om „zoomaar even" een hoed te koopen. als we ergens voor een raam een paar leuke exemplaren zien staan en eveneens, om op een dag. dat we ons zoo'n beetje half voelen of nog precies een uurtje tijd hebben, een hoed te gaan uitzoeken De Parisienne weet dit alles Ze neemt voor het kiezen van haar hoeden steeds rustig den tijd en gaat niet naar huis. vóór ze iets gevonden heeft, dat werkelyk voortreffelijk staat by haar gezicht en kleeding. Wilt u een paar wenken op dit uitzonderlijk gew'iohtige terhein? Duistert u dan maar even: Als uw gezicht lang en smal is, zoek dan steeds een hoed uit met van voren neer geslagen rand. zoodat een gedeelte van het voorhoofd wordt bedekt. Hoeden met platte bollen zullen u dan ook uitstekend staan Als u echter bovendien klein bent, kies dan een model, dat van boven op de kruin ('enigszins omhoogstreeft, gecombi neerd met den neergeslagen rand. die noodzakelijk voor u is. Kleine vrouwen kunnen naar hartelust grasduinen in de hooge hoedmodellen. die nog altijd en vogue zijn: ze moeten steeds iets kiezen, dat haar grooter doet lijken, maar vooral oppassen voor zware of extra vagante gameeringen. die haar licht iets „topzwaars" geven. Hoe eenvoudiger, hoe beter! Hebt u een z.g. „Russisch" gezicht (breede jukbeenderen, spitse kin. zoodat uw trekken eenigszlns een driehoek vor- mem. dan kunt u zich wel aan een excentriek modelletje wagen; groote aureoolhoeden. breede baretten, combina ties van satijn, sfcroo en vilt. De sterke „beweging" in uw hoofddeksel zal met uw sterk geaccentueerd gezicht in har monie zyn. Maar is uw gezichtje popperig rond. pas dan op voor groot bollen of puntige mo dellen Eenvoud van lyn is het wat u noodig hebt. Sommige moderne baretvor- men, die van boven hoog uitloopen. kun nen uw gezicht zeer aantrekkelyk maken. Bent u heel groot, draag dan geen kegel, vormige punthoedjes, dat staat kinder achtig. en evenmin hooge veeren of pie ken. Kies een plat model, maar geen ordi nair soort. Zoek net zoolang, tot u iets ori gineels en gedistingeerds hebt gevonden, dat echter niet excentriek mag zijn Hebt u een breed vierkant gezicht, dan moet uw hoed vooral het voorhoofd vrü- laten. Kegelvormen en ronde Tyroler- modellen zullen u het best staan En tot slot nog een wenk voor iedereen: Het kapsel moet met den hoed steeds een eenheid vormen. Losse kroezige haren staan niet bü correcte sportieve hoeden; groote rollenstellages doen overdreven aan onder een klein morgenhoedje, een spor tlef uitgeschoren nek cast slecht bi.i een gekleeden chappelleriehoed. byv. met bloe men. De vaste regel is: bij een ingewik keld kapsel een gekleede hoed. die het goed doet uitkomen; bij een eenvoudig kapsel een sportief dopje, dat het grooten- deels bedekt. De echtgenoote van Friedrich von Schle- gel was een byzonder geestige vrouw, die over alles en nog wat kon meepraten Toen een vriend van haar man haar eens kwam bezoeken vond hy haar bezig met kousen breien en hy kon zich bü die gelegenheid niet weerhouden te zeggen: „Zonde van uw kostbaren tyd! Waarom schrijft u niet liever een boek?" Waarop de dame fijntjes antwoordde: „Ik heb nog nooit gehoord, dat er te veel kousen op de wereld zijn. maar wel heel vaak. dat er veel te veel boeken ziin. Daar om lijkt het me nuttiger, kousen te breien dan boeken te schrijven. We maken een aardig, echt „zomersch" kleedje. De Deen zegt: Geen vrouw is zóó slecht of ze kan altijd nog wel de betere helft van een man worden Een vrouw, die zwijgt, spreekt boek- deelen. De Arabier: Als een vrouw iets hebben wil. geef het haar dan dadelyk; later moet Je toch toegeven! Bespreek alles met je vrouw, maar volg nooit haar raad op! De Chinees: Vrouwen zyn beter be stand tegen ongeluk dan tegen rükdom. De Turk: De slimheid van één vrouw vormt de laet voor veertig ezels. De Franschman: Alle wijsheid van een vrouw is nog niet zooveel waard als de dwaasheid van een man. De Zweed: Een vrouw is altijd met iedereen In tegenspraak, behalve als ze van een man houdt, maar dan is ze in tegen spraak met zichzelf Een man. die geen geheim bewaren kan. is niet te vertrouwen; een vrouw, die het wel kan. nog minder De Schot: Een vrouw zonder tong is te beklagen, maar de man. die haar krijgt, ls te benijden Voor we het weten zitten we volop in den zomer en natuuriyk gaan we ons als goede hulsvrouwen beyveren. ons interieur een fleurig en frisch cachet by te brengen. Wat denkt u van dit echt zomersche mo tief voor een kleedje? Het aardige ervan is. dat het hoe bonter, hoe mooier! van allerlei overgebleven restjes borduur— katoen kan worden gemaakt. Op de werkteekening ziet u, hoe een voudig het is. Als u eerst de hoofdlynen op het kleedje teekent en daarna de ron de bloemmotiefjes en de bladeren aan brengt, kunnen de motieven heel goed uit de hand op een stuk papier en daarna met een blauwtje op de stof worden over gebracht. Allerlei soorten kleedjes zijn denkbaar: het aardigste is misschien nog een rond kicedje, met lichtelijk gegolfden rand zoo als u op de teekening ziet. De steeltjes en de omtrekken van bloe men en blaadjes worden in den steelsteek gewerkt, de rest wordt gewoon ingevuld, de hartjes zyn kleine knoopjes óf ais u het heel mooi wilt maken, een combina tie van knoopjes in twee kleuren. Met een beetje fantasie in het kiezen der tinten zult u met dit werkje zeker succes hebben! die enkel maar berusten op een even vaag „gevoel", dat bedriegt. Gevoelens bepalen niet onzen gezondheidstoestand. We kun nen ons op een oogenblik „meer dan el lendig" voelen en toch over het algemeen in uitstekende conditie zyn en ook het om gekeerde is soms het geval. Maar wist u, dat u een aantal kleine, on schuldige proefjes kunt nemen om te con- stateeren of u werkelijk volkomen in con ditie bent of dat er hier of daar iets ha pert? Het is maar een aardigheid, u moet er niet teveel waarde aan hechten, maar toch moet u het maar eens probeeren. Eerst krijgen we een kleine proef voor de zenuwen. Ga eens op een stoep of op den rand van uw bed zitten en kruis de beenen over elkaar Sla nu niet pijnlyk maar toch ste vig met een liniaal op uw been vlak onder de knie Het been springt in de lucht; als het zich meer dan 30 c.M. verplaatst, zijn uw zenuwen overspannen en als het hee- lemaal niet beweegt, eveneens. Kriebel met een penseel onder uw voet zool. vlak bij de teenen. Als de teenen zich naar binnen krommen is uw zenuwtoc- sland normaal, gaan ze naar boven, dan bent u lichtelyk overspannen. Een derde proefje: neem een glas water, vol tot aan den rand en houd het "wee minuten lang voor u uitgestrekt op arm lengte. Er mag geen druppel worden ge morst. Of een minder bekende proef: Sta recht op fluit, de oogen en strek de armen zy- waarts. Breng nu heel langzaam beide wijsvingers aan het topje van uw neus. Ontmoeten zij elkaar daar. dan is het met uw zenuwgestel nog zoo kwaad niet! Bij het in of uit onze conditie zijn spreekt ook het hart een woordje mee. Kunt u zelf netjes uw pols voelen? U weet toch nietwaar, dat men dit met den wysvinger en niet met den duim moet doen? Spring of huppel nu eens 25 keer op één been en daarna op het andere en voel daarna uw pols. Ze mag niet meer dan 20 slagen per minuut méér maken dan gewoonlyk. Een normaal aantal is 72. na het springen is dus 92 heel gewoon. Zijn het er echter 100 of meer en duurt het langer dan l'/i minuut vóór uw pols weer cp 72 is en u weer rustig ademhaalt dan verdient het hart extra attentie. Wist u ook dat de oogen vaak aanwijzingen geven voor een uitgeput zenuwgestel" Als u de krant nog goed kunt lezen op 1.50 M. afstand, dan ls er zeer zeker geen gevaar. Maar is dit niet het ge val. loop dan eens bij een oogarts aan. Mis schien mankeer er niets aan de oogen zelf dóch is oververn^iöjjgijd de oo£2öak. Hoe ze is, kunt u alleen begrijpen, als u zelf zoo'n vriendin bezit. „Myn beste vriendin". Neen. het is geen grapje, zooals u er iedere week tientallen kunt vinden in humoristische bladen! Het is niet dat monster in menschengedaante, dat me altijd juist dien hoed aanraadt, waarmee ik er uit zie als een vogelver- schrikster! Het is niet die dame met argus- oogen, die me alleen door haar spiedende, scherpe blikken al gewoonweg dwingt om meer jurken te koopen dan ik striktge. nomen noodig heb! Het is niet die suikerzoete figuur, die me fcy iedere domheid, die ik begaan heb, uit voerig uiteenzet, dat dit alles mijn eigen schuld is en hoe zy de zaak zou hebben aangepakt. Het is niet maar nu zie ik aan uw gezicht, dat u begint te twijfelen, of myn beste vriendin wel werkelyk bestaat. En dat zou jammer zyn, want ze i s er. Gelukkig voor mij. dat ze er is! Ze is.ja, het is eigenlyk heelmaal niet zoo eenvoudig, in nuchtere, zakelyke woor den te beschryven, wat ze is Misschien begrijpt u er iets van, als ik zeg: Ze is die ecne mensch. die er altyd ls, als ik haar noodig heb. We hebben geen theeuurtjes, geen geregelde afspraakjes, geen brieven noodig om onze vriendschap te onderhouden. We zien elkaar soms in een Jaar niet, schrijven bijna nooit en toch weten we aiies van elkaar. En by ons weerzien zyn we zonder veel woorden in een half uurtje weer net zoo vertrouweiyk als vroeger. Myn beste vriendin, dat is de mensch, waar ik heenga, als ik zóó gelukkig ben. dat ik het aan niemand vertellen kan. of zóó ongelukkig dat lk het liefst in een don ker hoekje zou wegkruipen. Zy is er, zy verdraagt me, als ik voor alle anderen onbruikbaar ben. Bij haar mag ik me uit spreken of zwygen. net zooals ik wil. Ze begrijpt intuïtief, dat ik op zoo'n moment niet anders kan willen. Soms is het een kort bezoek, waarby we stil by elkaar zitten, soms een lange wan deling, waarby een lawine van moeite en zorgen wordt uitgestorthet helpt alleen al, dat ze luistert! Myn beste vrien din kan biy zyn met my, zooals geen ander mensch. Ze vindt me zelfs niet belachelijk, OiS ik me uit louter vreugde als een dwaas aanstel. Mijn beste vriendin is nooit Ja- locrsch! Wie ze is. hoe ze is, dat kunt u uit dit korte schetsje nog niet heelemaal begrij- pen, ter.zyu zelf zoo'n vriendin bezit. Dan bent u eer. gelukkige vrouw! ZONDAG: Gevulde eieren met sla, Kalfstong, Zure saus. Witte boonen. Aard appelen. Ohocóladevla met schuimpjes. MAANDAG: Groentesoep (van bouillon van de tongl. Runderlappen. Spinazie. Aardappelen. Vruchten. DINSDAG: Stoofsla met gehakt. Aard appelen. Vanillevla met rabarber. WOENSDAGVarkeusschyfSnijboonen uit de bus. Aardappelen. Broodschotel. DONDERDAGTomatensoep. Koud vleesch. Aardappelen. Bieten. Griesmeel- sehotel. VRIJDAG. Gestoofde kabeljauw. Aard appelen. Kropsla. Warme vermicelli-pud ding met abrikozensaus. ZATERDAG: Kalfslappen. Brusselsch lof. Aardappelen. Yoghurt met beschuit en suiker VEGETARISCHE MENU'S. 1. Geroosterd brood met tuinkers. Bloem kool. Aardappelen. Tomatensaus, Rystebry. 2. Macaroni met kaas. Aardappelkoekjes. Krocsla. Wentelteefjes. Vruohtensla 3. Kerrysoep van witte boonen. Spinazie, gesmolten boter. Aardappelen. Vruchten. 4 Rauwe groenteschotel. Aardappelen, Mayonnaise. Warme broodpudding. Vanille saus RECEPTEN. Warme broodpudding. (0 personen i. Benoodigdheden4 d.L. melk. 250 gr oud brood zonder korst. 80 gr. boter. 50 gr. suiker. 3 eieren. 50 gr. rozynen. schil van citroen. Bereiding: De melk met de citroenschil aan de kook brengen en laten trekken. Het smaakje verwijderen en het brood in de melk fynroeren. De dikke pap vermengen met de eidooiers, de suiker, de boter en de gcwasschen rozynen. Het zeer styfgekiopte eiwit er luchtig door mengen en alles over doen in een warmen puddingvorm, die met boter ingesmeerd is en met paneermeel bestrooid. De vorm mag niet verder dan 1 ciM. onder den rand gevuld ziin De pudding Vit a 2 uur au bain Marie laten koken. Het deksel er afnemen, even laten uitdampen en keeren op een schotel. De saus in een sauskom er bygeven. By deze hoeveelheid pudding olm. '/i L. saus maken. Abrikozensaus. Benoodigdheden: 1 ons gedroogde abri kozen 'It L water, 75 gr. suiker, sago. sap van citroen. Bereiding: De abrikozen in lauw water wasschen een nacht weeken en met het wec-kwater en de suiker gaar laten koken (15 minuteni. Ze door een haren zeef wrij ven. het abrikozenmoes door het vocht mengen en de saus binden met de aange mengde sago. Een theelepel Radox in een glas warm water doet wonderen. Eén behandeling verwijdert ze. Bij apothekers en erkende drogisten a f0.90 per pak en f 0 15 per klein pakje. 629 (Ingez. Med.) Warme vermicellipudding, Benoodigdheden: (6 personen». L. melk. 120 gr. fijne vermicelli. 80 gr. suiker. 3 eieren. 35 gr amandelen, schil van V# ci troen. 80 gr. boter. Bereiding: De melk aan de kook bren gen met de citroenschil en hierin de ge blancheerde vermicelli gaar koken. Blan ch eeren wil zeggen: de vermicelli od zetten met koud water, zoodia dit kookt er af gieten en de vermicelli goed afspoelen). De pap gaar laten koken plm. V; uur. Daarna de boter, de suiker, de eidooiers, de gepelde gemalen amandelen er doorroeren en het laatst het stijfgeklopte eiwit er luchtig mee vermengen. De massa overdoen in een met boter ingesmeerden en met paneermeel bestrooiden warmen pudding vorm en de pudding Vit a 2 uur au bain Marie laten koken. Het deksel er afnemen, even laten uitdampen en keeren. Warme abrikozensaus of warme vanillesaus er bij geven. Aardappelkoekjes. (4 personen).* Benoodigdheden: 1 pond gekookte aard appelen. 40 gr. boter. 2 eieren, peterselie, zout, nootmuskaat. Bereiding: De aardappelen in den puree- knijper of in den molen fijnmaken. Daar na vermengen met de gesmolten bo ei de eieren, zout. peper, noot en peterselie cn er ronde koekjes van maken van gelijke grootte, die men wat plat slaat. De koekjes door wat bloem halen en in bo'er of olie mooi bruin bakken De koekjes warm opdienen b.v me' sla en dun gesmolten boter er bii geven Wil men er meer smaak aan geven dm kan men aan deze hoeveelheid aardappe- I len 1 'j ons geraspte oude kaas toevoegen of ons fijngesneden ham. 7MJ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1938 | | pagina 9