Nieuws uit de Filmwereld LEIDSCH DAGBLAD, Vrijdag 11 Februari 1938 Vierde Blad No. 23890 Lentefeest op de Winterflora te Haarlem „Achter gesloten deuren" 78sfe Jaargang Op weg naar het volmaakte i Viktor Tourjanskl heeft de opnames voor „Mitternachts-walzer" met Brigitte Homey en Willy Birgel beëindigd, i Ingrid Bergman, de nieuwe Zweedsche Ds. Niemöller voor het gerecht KARSOTE voorkomt griep en verkoudheid door ontsmetting van neus- en keelholten. "WÊÊm Vooruitgang op alle gebied. (Van een bijzonderen medewerker) De Algemeene Vereeniging voor Bloem- I tollencultuur te Haarlem opende vandaag in het Krelagehuis te Haarlem de reeks van erootere tuinbouwtentoonstellingen, die dit jaar hier te lande zullen worden I jahouden. Spoedig na deze zal Boskoop I haar culturen weder on den voorgrond krenten en dadelijk worden opgevolgd door de reeds internationaal bekende Prima- I vera te Rotterdam. De Alg. Ver. voor Bloembollencul tuur heeft door het organiseeren van deze tentoonstelling getoond, dat niet tegenstaande de misère, die nog steeds dezen tak van tuinbouw heerseht, liaar leden den moed niet laten zak ken, hetgeen bewezen wordt door de buitengewoon mooie producten op deze show, de veie verbeteringen van cxpo- seeren cn den vooruitgang op 't gebied van sortiment en kwaliteit. Er wordt sinds jaar en dag door de bloembollen- kweekers voortdurend gezocht naar verbetering van het bestaande sorti ment. Zooals bij alle streven naar ver betering, geschiedt dit, zoeken niet om dat het bestaande niet meer mee kan, daar het achteruitgegaan is, maar om dat het bestaande nog niet volledig aan alle eischen voldoet In de natuur ligt de mogelijkheid van het bereiken van het ideaal besloten, maar het benade ren ervan beteekent niet hetzelfde als het bereiken. De ontwerper van het plan dezer ten toonstelling, de heer A. Voors, Secr. der Ver. voor Bloembollencultuur is allereerst van de gedachte uitgegaan, dat de deco ratieve gedeelte alle overige inzendingen tolkomen moest dragen, of beter gezegd dat hierdoor iedere groep op zichzelf op den voorgrond kwam en alle groepen te ramen toch weder één goed geheel zouden vormen. Niettegenstaande deze zeer moei lijke taak is de ontwerper hier volkomen ia geslaagd. De wanden in het Krelage- hvis zijn keurig gemaskeerd door ko- linklijke palmen en ander decoratief ma riaal, waardoor de minder fraaie boxen irrden weggewerkt. Het spreekt vanzelf dat in dit, als tuin angelegde gebouw, op borders, vakken en randen, de tulpen, hyacinthen en narcis- ün domineeren, hoewel men er ook tal tan andere voorjaars-lenteboden bij mas sa in aantreft. Zoo wordt men bij den ta ring al onmiddellijk getroffen door een buitengewoon groote inzending tulpen en narcissen, uit allerhande rassen, soorten cn variëteiten bestaande, het geheel be- heerscht door een muurtuin, waarachter deze lente boden ons verwelkomen, een vij- ter en een fontein. De hierin voorkomen de verbeteringen van het Due van Thol- ras, deden ons denken aan het nederige, toode tulpje met de Kerstdagen, de Due ran Thol, die de bijzondere eigenschap ncelt om vóór allen uit te bloeien, doch waarvan de bloem nietig en de stengel te kort is. In het beproeven, nu 30 jaar ge leden, van de kruising waaruit de Mendel- fulpen ontstonden, was het streven merk- oaar om bloemgrootte en stengel der Dar- wiutulpen over te brengen in het peute- "K, maar helder gekleurde eeuwenoude 'as der Due van Thol tulpen. Rondom een pyramide van palmen en oiverse tropische gewassen, zooals de pa pierplant, een vijgensoort, volop met Vluchtjes beladen, diverse ananassoorten en dergelijke, vindt men keurcollecties hya- "n™en, tulpen en narcissen. Ook hier ziet men bij de tulpen een met succes bekroon de poging. Ook hier is het ideaal zeker dichterbij gekomen, want waren er tot voor kort slechts enkele soorten langstelige tulpen, die zich voor vroege forceering lie ten bezigen, zoo ziet men ze thans bij do zijnen. Het schiftingswerk dat nu reeds ja ren in beslag neemt, vormt een der meest belangrijke werkzaamheden van een groot aantal bollenkweekers. want het is alweer niet voldoende, dat de soorten er zijn, maar zij moeten ook verbeteringen van het be staande zijn, in dit opzicht, dat zij uit blinken in kleur, vorm. stand, enz., maar ook in geschiktheid voor vermenigvuldi ging en loonende teelt. Eveneens onder een pyramide van be schermende palmen vindt men een der grootste inzendingen op Narcissengebied, waarin de meest mogelijke rassen, soorten en variëteiten zijn verwerkt. Opvallend mooi is deze groep afgewerkt met decora tief materiaal, waarbij de goudbrui bloeien de tooverhazelaar. statige dennenboompjes de Rosemarijn en dergelijke medewerken. De ondergrond is hier keurig afgewerkt met bloeiende Alpen- en rotsplan ten. zoo ais primula's, anemonen, de purperen kerstroos, crocussen, sneeuwklokjes, se- dums, saxlfragas en tal van andere ter wijl de forsythia met haar gele klokjes het hare er toe bijdraagt om aller aan dacht voor dezen groep te trekken. Het is met de narcissen gegaan als met de tul pen. Dat narcissen allang niet meer al leen maar geel zijn is geen nieuws, maar dat ze zoo beschaafd en edel van vorm, zoo groot en zoo lang van stengel zijn ge worden. is alleen te danken aan naarstig zoeken hoe dicht het ideale kan worden benaderd Uit de bijna zielig kleine en on aanzienlijke oervormen zijn in een paar aecennien, bloemen ontstaan, die in zui verheid en gratie, in niets meer haar bur gerlijke afkomst verraden. En als men dan nog dieper op deze quaestle ingaat en zich indenkt dat voor kort nog van de narcis sen gold. dat zij zich slechts met moeite eenigszins lieten vervroegen, terwijl men nu hier bloeiende planten ziet, die In niets onderdoen voor wat er in April buiten kan bloeen. dan beseft men nog meer den aan zienlijken stap vooruit die hier gedaan is. Op deze Narcisseninzending volgen tal van diverse tulpen inzendingen, keurig ge arrangeerd met het daarbij passend ma teriaal, waarbij vooral de onderbeplanting met bloeiende heideplanten, goud en zil- verbonte conifeertjes, volop besdragende pernettya's enz., ieders aandacht zal vra gen. Buitengewoon schitterend en een prestatie voor den kweeker is zeer zeker een uit meer dan 50 verschillende soorten bestaande inzending Freesia's. De kleu rencombinatie in dit knollenras heeft een buitengewone vlucht genomen. Voortge sproten uit de eenvoudig witte freesia refracta alba, treft men nu de meest uit een loopende kleuren aan, zooals de varië teit mrs. M. Peter, donker rose-rood, Gol den Wonder, goudgeel. La Phara, rood, Mary Jose, zalmrose, mrs. Wilfred Ashley, purperrood goud geaderd en vele andere. Zoo Is alles vooruitgang, dichter gena derd tot het volmaakte. Zag men tot voor kort zulke freesia's? Hollandsche hybrlda- teurs hebben de gekleurde variëteiten aan de wereld geschonken, die deze heerlijk welriekende bloem van onbeschrijfelijke gratie tot een der meest geliefde voorjaars kasbloemen hebben gemaakt. De Amaryllis cultuur die men hier door een paar groote inzendingen te zien krijgt, heeft haar toppunt vrijwel bereikt. Het is iets buitengewoons, planten met 3 krach tige bloemstelen, te zamen een dozijn groo te kelken torsend zijn niet zeldzaam, ter wijl de kleurencombinatie bij dit planten geslacht zóó overweldigend is. dat het nau welijks beschreven kan worden; van zuiver wit tot zeer donker purper rood, waartus- schen in tal van kleurencombinaties. De stand der bloemkelken is buitengewoon mooi, de kwaliteit niet te verbeteren. Op vallend is hier een der stamouders, een sierlijk, klein bloempje, edel van vorm en zuiver diep oranje. .,HET LEVEN VAN EMILE ZOLA". GROOTE ACTIVITEIT IN NEUBABELSBERG. I brW scene u't de in deze rubriek reeds cnreven schitterende verfilming va:i EÏL en van Emile Zola" met den be- IV;» acteur Pabl Muni in de hoofdroi. het n,Uac'1"Be tüm strekt de kunst van I gees, doek, evenals Zola's onsterfelijke I en V Voor verdediging van de vrijheid I „Jachtigheid, tot eer. Hierboven Ma- I ZoV 5!fus (Gale Sondergaard), bezoekt i (ciito°m k'i hem hulp te vragen voor haar ^no°t Zola's antwoord was zijn be- bejl,, geworden artikel: „J'accuse" tik I schrev 'en behoeve van Dreyfus ge- Er heerseht op het oogenblik een bui tengewoon groote activiteit In de Ufa- studio's te Neubabelsberg. Onder regie van R. A. Stemmle is men bezig voor de opnames voor „Mlllionnair op crediet". De belangrijkste rollen zijn in handen van Viktor de Kowa, Gusti Huber, Paul Hoffmann, Georg Alexander e.a. Het draaiboek is van den regisseur in samen werking met Andreas Zeltner. De beroemde Spaansche danseres Im- perio Argentina vervult de hoofdrol in de Carl Froellchfilm der Ufa „Andalusische Nachte", waarvan een Duitsche en Spaan sche versie wordt gemaakt. De Duitsche versie wordt geregisseerd door Herbert Maisch. de Spaansche door Florian Rey. Willy Fritsch, Gusti Huber. Georg Alexan der. Hilde Hildebrand, Rudolf Platte, Inge borg von Kusserow e.a. vervullen de hoofdrollen in „Das Madchen von gestern Nacht", die onder regie en productieleiding i van Peter Paul Brauer zal worden ge- i maakt. Is het alles fragiliteit ln vorm en kleur bij de freesia's, bij de amaryllis is het de combinatie van kracht en schoonheid, die bewondering wekt. Deze reeds eeuwen be kende knolplant, die zelfs den meest on verschilligen toeschouwer zal ontroeren, is ae laatste Jaren in een geheel nieuw sta dium getreden, doordat zij evenals hyacin- then en tulpen, in variëteiten kan wor den verschaft. En nergens ter wereld heeft men het zoover daarin gebracht als hier te lande, waar men in Wageningen den wetenschaopelij ken grondslag voor deze nieuwe cultuur heeft gelegd. De inzendingen hyacintheir treft men bij tientallen aan. de groote massa van in zenders geeft hier te zamen een weelde van deze bqlbloemen, zooals men ze alleen maar in het Krelagehuis kan vinden. Voor een achtergrond van blauwe regen, cocospal- men en boomvarens, komt het bloemwerk uit dit geslacht samengesteld, bijzonder mooi uit en toont dat deze bolbloemen zich niet oordeelkundig overleg uitstekend in de bloemschikkunst laten gebruiken. Sterk domineerend zijn hier de rose, witte en blauwe kleuren, met het daarbij passend decoratief materiaal, zooals de fijne adlantum. pteris, roodbladige dracaena's, crotons, begonia's en dergelijke. Een onder grond van Perzische tapijten, waardoor de kleuren der hyacinthen als het ware op leven. met een achtergrond van donker fluweel gaf aan deze inzendingen een waardig cachet. Zooals bij de tulpen, narcissen, amaryl lis en freesla's die op deze Winterflora zijn. valt ook bij de hyacinthen een streven naar verbetering te registreeren. Het aantal soorten dat werkelijk in alle opzichten be- drijfszeker is. is zeer .gering in vergelijking bijv. met de tulpen en in tegenstelling met de vorige eeuw. De oorzaken hiervan een oogenblik buiten beschouwing latend, con- siateeren wij dat de veel grootere moei lijkheden om hier het volmaakte te na deren, de oorzaak zijn van voortdurende studie en activiteit der kweekers. lAls men een vroege goede witte variëteit heeft, ziet men uit naar een even goede of nog be tere roode en als voor lateren bloei door de eigenschappen die haar voor „vroeg" zoo belangrijk maken, dezelfde variëteit niet deugt, zoekt men er een te verkrijgen, die baar in kleur en vorm nabijkomt. Voor b.v. een hemelsblauwe hyacinth, die vat baar is voor invloeden van klimaat of ziek te moet een vervanger gevonden worden, die dergelüke hebbelijkheden niet bezit, maar dikwijls is dit zoeken naar het be kende 5-pootige schaap. Beziet men de col lecties hyacinthen op deze tentoonstelling van uit dergelijke gezichtspunten, dan ont gaat het u niet, dat hier als het ware het zoekend speuren tastbaar is geworden. De volmaaktheid van tros en de frischheid van kleur zijn vanzelfsprekende eischen, maar ook het ideaal van doelmatigheid van gebruik over een lange periode, is aanzien lijk dichterbij gekomen. Voorts treft men nog eenige buitenge woon goede inzendingen met diverse Kaap- sche bolgewasjes aan, een groep die nim mer op rotspartijen of dergelijke mag ont breken. Hierbij neme men vooral nota van de prachtvolle winterharde cyclamen en de zeer vroeg bloeiende iris reticulata, zoo wel als van de druifies, scilla's, anemonen, corydalis angustifolia, bidbocodium citri- num, narcissus minimus, en watereri, scil- la Tubergeriana, Veltheimia Viridiflora en vele andere. We zullen onze beschouwing hierbij laten, doch aan de hand van deze en zoovele ge gevens die de gretig vragende bezoekers van de exposanten kunnen vernemen, heeft het bezoek aan een* tentoonstelling als deze. behalve als den meest veredelden vorm van ontspanning, ook beteekenis als bijdrage tot de vorming van die soort van belangstelling, waarop de Nederlandsche kweeker recht heeft. De opening De tentoonstelling werd vanmorgen ge opend door den minister van Economische Zaken, mr. M. P. L. Steenberghe. Een wel komstwoord werd gesproken door dr. A. J. Verhage. voorzitter van de Alg. Ver. voor Bloembollencultuur. Minister Steenberghe herinnerde aan de jaren van hoogconjunctuur in het bollen- bedrijf en de daarop volgende inzinking, die echter niet kon verhinderen, dat de producten steeds werden verbeterd. Bo vendien zullen wrij, aldus spr., onze plaats Onze Berlijnsche correspondent schrijft ons gisteren. Alt-Moabit. De naam heeft in Ber lijn een somberen klanik. De stadswijk die zoo heet. heeft mooie, breede straten, goede winkels, voorname woonhuizen. Maar het „Neue Kriminalgericht". dat in den volksmond Alt-Moabit genoemd wordt, drukt als een erfelijke belasting op dit kwartier aan den zuidelijken over van de Spree. „Alt-Moabit". Het Berlijnsche paleis van Justitie verheft zich als een massief blok rooden baksteen. Geweldige trappen en enorme portalen leiden naar een monu mentaal trappenhuis, dat als de meeste °roote Berlijnsche bouwwerken geïnspireerd is op het Florence der renaissance: een imitatie, die bii hooge uitzondering in dit geval eenigszins geslaagd mag heeten. On telbare treden van smalle en breede trap pen voeren naar eindelooze gangen met om de vijf meter een bruin gepolijste deur, Kamer 50. 100. 150. 200 300. 400.zon we er nog niet? Neen. een „Wachtmeister" in groene uniform vertelt ons. dat we tien minuten lang den verkeerden kant zgjn opgeloopen. Du?, omgekeerd marsch! En ja, we naderen nu inderdaad het doel van onzen tocht. Kamer 500 550 6O0, 650.... Kamer 664! We zijn er! Ook de deur van kamer 664 is bruin ge polijst Ook naast deze deur is een wit blaadje oapier met een punaise aan den muur geprikt. Ook dit papiertje bevat een paar haast onleesbare krabbels. Wij ont cijferen: Proces tegen Niemöller. (In Alt- Moablt verliest degene, die op het punt staat voor langeren of korteren tijd een nummer te worden, zijn rang en zijn titels). De deur van kamer 664 wordt bewaakt. Er staat een „Wachtmeister" voor. wien het schijnbaar begint te vervelen, om heel den dag nee te zeggen en die dus alleen maar met een verveeld gebaar zijn hoofd schudt, wanneer hij hoort, dat wij graag naar binnen willen. 'sMans mededeeling bevat voor ons geen greinije nieuws. Maan dagmorgen hoorden wil den voorzitter van den rechtbank. Landgeriehtsdlrektor Höpke met stentorstem verkondigen, dat „die ÖffenWichkeit ausgeschlossen" is. Terwijl de „Wachtmeister" toeziet, dat wij de asch van onze sigaar niet op den grond, doch in een der vele sigaretten- blikjes. waarmee in „Alt-Moabit" alle ven sterbanken en balustrades gedecoreerd zijn, deponeeren en wij peinzend staren naar de gesloten deur. waarachter het meest geruchtmakende proces onzer dagen wordt gevoerd, komen er onwillekeurig pathetische gedachten en oratorische vra gen bü ons op. Is het mogelijk, dat in Februari 1938. in de twintigste eeuw. in het hartje van Europa, een man terecht kan staan terwille van zijn geloof? Het lijkt ongelooflijk, het lijkt onmoge lijk en het is ons op dit oogenblik. of het geen wij Maandagmorgen met eigen oogen gezien hebben, een droom is geweest. Maar neen. het was geen droom, doch de harde werkelijkheid, die wij met verschillende collega's Maandagmorgen in Kamer 664 hebben waargenomen: een hooge gebeeld houwde mahoniehouten balie en daarachter de strenge rechter in zwarte toga met witte lief: rechts van de balie drie katheders, want in dit proces treden drie officieren 5963 (Ingez. Med.) als bollenkweekend land slechts kunnen be houden door er voor zorg te dragen dat onze producten in kwaliteit steeds aan de spits blijven. Met den wensch, dat de kweekers op den ingeslagen weg zouden voortgaan, verklaarde spr. de tentoonstel ling voor geopend. van justitie op; links van de balie de hoogé afsluiting van de beklaagde-bank en daar achter ds. Martin Niemöller. Ds. Niemöller stond kaarsrecht, star en onbeweeglijk, zooals alleen een officier van de oude keizerlijke armee staan kan. Kort voor de opening der zitting verklaarde mevrouw Niemöller: „Mijn man voelt zich zeer opgewekt, hij verheugt zich over het Ds. Niemöller. feit. dat hij eindelijk in staat wordt ge steld. om zich te verdedigen". Deze gevoelens zijn begrijpelijk in een man. die vier jaren lans als commandant van een onderzeeër dag en nacht klaar stond, om den vijand aan te vallen en die in November 1918 het joelende gepeupel op de kaden van het roode Kiel niet schuwde en ondanks alle bedreigingen met zijn be manning het groot eeresaluut bracht aan het zwart-wit-rood, dat hij met den inzet van zijn eigen leven in vier zeeën ver dedigde. En ook opgewonden was ds. Niemöller. HU staat weliswaar niet voor een gewone rechtbank, doch voor het „Sondergericht", dat elke revolutie noodig schijnt te hebben om haar tegenstanders, die volgens de al- gemeene rechtsbeginselen natuurlijk vol maakt onschuldig zijn. onschadelijk te ma ken. Ds. Niemöller stond echter reeds eer der voor het „Sondergericht". Toen was dat „Sondergericht"bolsjewistisch en. ds. Niemöller riskeerde zelfs de doodstraf om dat hij als lid van een vrijschare het nationale Duitschland had helpen verdedi gen tegen den rooden vloedgolf, die zijn vaderland dreigde te verslinden. In de eindelooze gangen van „Alt-Moabit" zwerven journalisten uit alle landen der wereki, behalve uit Duitschland. De Duit sche pers heeft namelijk niet ontdekt, dat er zooiets als een proces-Niemöller bestaat Heelemaal onbegrijpelijk is dat tenslotte niet. Toen er in September 1937 een soort gelijk proces gevoerd werd tegen den vroe- geren Generalsuperintendent der Pruisische Unie. dr Dibelius, een der meest directe medewerkers van Niemöller. zij schreven o.m. samen een der recente publi caties van het Belijdenisfront, ,,Wir rufen Deutschland zu Gott!" meende de Duit sche pers zich bii uitzondering daarmee te moeten bemoeien De wijze waarop dr. Dibelius den officier van justitie zijn argu menten stuk voor stuk uit de handen sloeg en de manier, waarop hij den minister voor Kerkelijke aangelegenheden, Kerrl. een nogal poover figuur deed slaan bevatten inderdaad een ernstige waarschuwing voor degenen, die ds. Niemöller koste wat het kost achter de tralies willen brengen. Want al is hij lang niet zoo'n groot redenaar als Dibelius, als debater is hij ongetwijfeld meer te vreezen dan deze laatste. (Nadruk verboden). filmstar, die door de Ufa is geëngageerd, zal haar eerste rol voor deze maatschappij spelen in „Moderne Meisjes", die door prof. Carl Froelich naar het tooneelstuk „Die vier Gesellen" in scène zal worden gezet. Haar partner zal Hans Söhnker zijn. Men is bezig met de opnamen voor „Ca priccio" de nieuwe Ufa-film met Lilian Harvey en waaraan verder meewerken Viktor Staal, Paul Kemp, Aribert Wascher. Voor „Heimat", de derde Zarah Lean- derfilm der Ufa, die door prof. Froelich zal worden gemaakt zijn nog geëngageerd: Heinrlch George, Paul Hörbiger, Georg Alexander, Leo Slezak, Hans Nielsen e.a. JOH .HEESTERS OVER ZIJN LAATSTE FILM, Onze zingende en acteerende landgenoot Joh. Heesters, die op de planken en het witte doek reeds zoo vele successen ge oogst heeft, treedt thans, na beëindiging van de Ufa-film „Gasparone", in een grootsche operette in Weenen op. Hij is ook in Weenen zeer populair en de stroom autogrammen-jaagsters is nau welijks te stuiten. Tsjonge, wat doet me dat goed, zoo zegt hij, na maanden atelierarbeid weer eens op de planken te staan. Contact met je menschen te hebben. Voor een volle zaal te spelen. In plaats van voor een micro foon, Toch zou ik het filmen ook niet graag meer willen missen. Ik ben ontzet tend gelukkig. Maar wat kan een mensch ook méér wenschen: veel werk en succes! Het ls onzen landgenoot aan te zien, dat hij gelukkig is. Met een jongensachtig en thousiasme, met een blijmoedigheid en opgewektheid, die juist Heesters zoo ken merken vertelt hij vlot en prettig. We behoeven haast niets te vragen. Hij vertelt ons van zijn laatste Ufa-film: „Gasparone", een vrije verfilming van Mil- löcker's operette, wiens muziek door Peter Kreuder is bewerkt. Het is ongetwijfeld zijn beste film tot nu toe. Vond u het prettig werken voor deze film? Buitengewoon. Weet u, het was een goed boek, de bezetting met o.a. Marika Rökk, Leo Slezak, Rudolf Platte e.a. was uitstekend en niet te vergeten de regie van Jacoby, wiens specialiteit nu eenmaal de operettefilm ls. Het groote voordeel er van ls, dat ik niet alleen mijn vocale capaciteiten noodig had al zijn ze tot het laatste uitgebuit ik moest ook veel spelen en zelfs een geduchte vechtpartij meemaken, die Hans Albers alle eer zou aandoen. Ik moet eerlijk bekennen, dat lk er dan ook niet heelemaal zonder kleer scheuren afgekomen ben. De Ufa had een heele troep kerels met biceps als heipalen geëngageerd en die moest ik op zoo rea listisch mogelijke wijze van m'n lijf zien te houden. Enfin, dat ls het risico van het vak. En wat gaat u nu doen? Dat kan ik helaas nog niet precies zeggen. De twee films, die ik voor dit sei zoen zou maken zijn klaar. Waarschijnlijk maakt de Ufa er het vol gend seizoen weer twee. En dat is eigen lijk ook voldoende. Het beste ligt mij de operettefilm toch altijd nog. En meer dan twee kan je ér daar eigenlijk toch niet van maken. Het publiek wil ze beslist, maar twee lijkt mij voldoende. Maar dat hoort u t.z.t. wel allemaal, zegt hij lachend. Inmiddels is de korte pauze verstreken en Heesters moet weer op het tooneel. Met een vriendelijken groet neemt hij afscheid van ons. Zegt u maar dat ik Holland nog niet vergeten ben, dat ik het nooit vergeten zal en dat ik er gauw weer eens hoop te komen, roept hij terwijl hij wegloopt. „Als jullie weer nieuwe haring hebben", voegt hij er nog lachend aan toe....l „MEN GAF HEM EEN GEWEER". Hierboven Spencer Tracy en de actrice Gladys George in de veelbesproken oor logsfilm „Men gaf hem een geweer', die hier deze week vertoond wordt. Gladys George is een nieuwe verschijning op het witte doek, wier ongewone charme en ele mentaire speelkracht zich uitstekend aan passen bij de innerlijke bewogenheid van Spencer Tracy en de nerveuze geladenheid van Franchot Tone.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1938 | | pagina 13