TRIUMPH triomfeert De Leidsche Bioscopen 1EIDSCH DAGB1AD - Eerste Blad Zaterdag It December DE BESTE 1 CENT VIRGINIA—SIGARET Ook voor de Kerst Gratis Zie etalage - Atelien Nieuwe Rijn 46 - Telef. 3010 SLEGTENHORST's FOTOWERKEN CONCERT „SEMPRE CRESCENDO". Jaap Stotijn (hobo). C. L. Walther Boer (dirigent), 7 E Kapt. C. L IValther Boer. Nauwelijks ligt -de St. Nicolaastijd achter den rug. of de jaarlijksche ..Sempre Cres- cendo'-surprise, die Inderdaad ditmaal weer een verrassing was, mochten wij óók wederom in ontvangst nemen Kapitein Walther C. L. Boer en zijn man nen zaten, na de traditioneele feestelijke entree der bestuurderen van de diverse Stu- dentencorpora en hun dames en na het weerklinken van het „Io Vivat" onder direc tie van den getrouwen Heer Duyster weer gereed, om alle Sempre-aanhangers. die niet gering in aantal zijn, te doen genieten van een stijlvol programma, zooals wij dit onder de voortreffelijke leiding van dezen beschaafden dirigent al sinds een reeks van jaren gewend zijn. De samenstelling ervan, getuigde opnieuw van het juiste inzicht van den heer Boer die niet slechts moet uitzien naar compo- sitie's, die voor een dilettantenorkest geen onoverkomelijke bezwaren bieden, maar die daarnaast tevens volledig een auditorium bevredigen, dat op een vreugdevollen avond als deze, zich niet wenscht te vermoeien met tè zware muzikale opgaven. Een vluchtige blik in het programma had ons reeds doen vaststellen, dat aan deze voorwaarden voldaan werd. Vóór alles zou het oor melodieus en zelfs tenslotte op stu- dentikoos-geestlge wijze bekoord worden' Dit wil echter niet zeggen, dat de diri gent er zich gemakkelijk van af had ge maakt: in de eerste plaats is het werken met dilettanten nimmer gemakkelijk en m de tweede plaats verborgen de opgaven toch genoeg voetangels en klemmen, om er over te kunnen dérailleeren. hetgeen gelukkig niet het geval is geweest. De eerste der twee suites „Antiche Danze ed Are" voor luit, door Respighi fijnzinnig en doorzichtig voor orkest bewerkt toonden onmiddellijk, hóe serieus de studie was op gevat en tot welk verblijdende resultaten zij geleid had. Al bood de medewerking dei- leden van de Harmonie der Kon. Mil. Kapel hier en in de andere composite's in tal van kostelijk gespeelde passages een prachtigen, betrouwbaren steun, de Sempreleden lieten zich evenmin onbetuigd en toonden veel ge voel en kunde voor rhythmische frischheia en homogene orkestklank. Dank zij de emi nente en animeérende directie verslapte het tempo slechts zelden. Dit was een tevredenstellende introductie voor een der hoogtepunten van het bemin nelijke prograipma, n.l. het supérieure op treden van Jaap Stotijn in het eenige door Haydn gecomponeerde hoboconcert, dat enkele jaren geleden door een toeval te Weenen ontdekt werd. Hiermee behaalde deze ..persona grata" onder de hoboïsten een triomfantelijk succes. Jaap Stotijn is langzamerhand in de Sleutelstad „Kind aan huis" geworden. Hoorden wij hem deze week al niet op het Blindenconcert en in. enkele subliem gespeelde passage's tijdens de laatste uitvoering van het Residentie orkest? Hij blies weer op de betooverende wijze, die zijn geheim is. Eigenlijk is daarover reeds genoeg geschreven Zijn verbluffend gemak, zijn ongeëvenaarde adembeheer- sching met als gevolg een brlllant-zingenfie toongeving, gedragen door een verfijnde muzikaliteit., wekten de bewondering voor de zooveelste maal weer op. zoodat na de klaterende toejuichingen, het Rondo ge bisseerd moest worden. Wat ons voor het Sempre-onkest met respect heeft vervuld, is het feit. dat Sto tijn zich geheel kon laten gaan, tot in de snelste en meest virtuose fiorituren werd hij met een levendige souplesse gesecun- deerd. Een enkele schommeling zij gaar ne vergeven, doch op een uitvoering als deze wil een criticus minder dan ooit de gebruikelijke Nurks zijn. Het accompag nement was in het algemeen vederlicht en getuigde van aanpassingsvermogen. En als het in het orkest even dreigde mis te loopen, was er altijd-Boer. die als redder der situatie optrad. Later speelde Stotijn nog eenige door hem in ons land geïntroduceerde, bekoor lijke en pretentielooze duó's voor hobo en klavier van den Lithauer Max Laurisch- kus. waarvan ons het pittige Scherzo compositorisch het meest geslaagd leek. De heer T. Hengeveld begeleidde beschei den en muzikaal, evenals in de toegift, de illustratieve en virtuose „Hooglanders- marsch" uit de „Scenes Ecossaises" van Benjamin Godard, waarmee Stotijn hier deze week reeds zijn verhoor verrukt had. Na zijn groot succes, zal het Stotijn een even groot genoegen gedaan hebben het „Eere-Lidmaatschap" van Sempre Cres cendo te mogen ontvangen, als het prae- ses Emmerllng deed, het dezen onverge- telijiken kunstenaar te mogen aanbieden. Na de pauze een iets meer modern- impressionistlsoh genre: de teedere or kestsuite „Pelléas et Mélisande" van Ga briel Fauré bevat veel bekende klanken. Met veel inrx'gheid en wél overwogen kleur-schakeering is zij vertolkt. Als „neusje-van-de-zalm" volgde het oergees- tige Carnaval des Animaux van Saint Saens. waarin een schare dieren, waarbij op ironische wijze ook de „pianisten" zijn ingeschakeld, één voor één zóó grappig ge karakteriseerd worden, dat men hen als het ware aan het oog ziet voorbijtrekken Hoort die grommende leeuw, die schreeu werige kippen of de logge olifant bravo bassist! het borrelende aquariumwater de afstervende koekoeksroep, die nart gamma's studeerende pianisten, het vogel- getjilp in de volière of de beroemd-statigr zwaan zéér gelukkig door een der Sem preleden gespeeld allen te zamen no? eens optrekkend in die levendige finale Dat alles is zoo koddig geïnstrumenteerd en het paste zoo geheel in het kader van dit studentenconcert, dat wij Boer niet dankbaar genoeg kunnen zijn voor deze origineele keuze. De suggestieve interpre tatie strekte hem, zoowel als orkest tot eer! De heeren Hengeveld en Van Rappard speelden verdienstelijk en harmonisch de niet gemakkelijke pianopartijen. Het spreekt vanzelf, dat ook zij met kransen en onderscheidingen gehuldigd zijn. Boer's toewijding ls ten volle beloond. Hij mag met erkentelijkheid terugzien op het geen de Sempre-instrumentalisten ook hierin presteerden. De geslaagde avond werd besloten met cie gebruikelijk? toespraken en de aanbie ding van talrijke kransen. Woorden van dank zijn in 'het bijzon-der nog gesproken voor de aanwezigheid van diverse autori teiten. w.o. de excellenties Patljn en jhr. De Graeff, de rector-magnificus, de burge meester, de garnizoenscommandant en meerdere hooglesraren. Dat „Bloemen-Bertha" zich evenmin on betuigd liet en uit waardcering voor haar prachtigen krans wederom een klinkende zoen van den praeses op de blozende wan gen kreeg, is langzamerhand mos gewor den. Een viJbolijk besluit van de officieele uren. i";e tot diep in den nacht od on officieel e wijze hun and'ers-ingestelde be kroning vonden! 2668 (Ingez, Mtd.) JAARLIJKSCHE KANARIE TENTOONSTELLING. VERKOOP GEMEENTEGROND. Van den heer J. J. van Hoeken te Oegst- geest is een verzoek ingekomen om van de gemeente te mogen koopen een strook mond, groot pl.m 83 vierk M„ aan de Boerhaavelaan. Adressant is bereid voor dit terrein, dat aan zijn perceel grenst, een prijs te betalen van f. 11 per vlerk. M ACADEMISCHE EXAMENS. Bevorderd is tot doctor in de Letteren en Wijsbegeerte, op proefschrift getiteld: ,.H. N Sieburgh en zijn beteekenis voor de Javaansche oudheidkunde", de heer J. V. de Bruyn, geboren te Mertojoedan; idem, tot doctor in de Rechtsgeleerd heid. op proefschrift getiteld: „Die Man daat vir Suidwes-Afrika", de heer L. H. Wessels, geboren te Kaapstad. Geslaagd voor het doctoraal examen geschiedenis: mej. H. Rauws (Voorburg); voor het candidaatsexamen Indisch recht de heeren M. A. van Merkensteyn (Rot- •erdam) en M. S. Moewalladi (Den Haagi; voor het doctoraal examen Indisch recht de heer A. Beunders 'Den Haag); voor het candidaatsexamen klassieke letteren, de heer J. M. A. Janssen (Roermond) en voor het doctoraal examen Romaansche laai- en letterkunde, de heer A. W. Schenk (Rotterdam). Georganiseerd door „De Zanger". In een der bovenzalen van Café Royal ls heden de Jaarlijksche kanarietentoonstel ling, georganiseerd door de Eerste Leidsche Vereeniging van kanarieliefhebbers en vogelbeschermers geopend. Het aantal inzendingen bedraagt onge veer 109. Doordat enkele leden van „de Zanger" naar elders vertrokken, ls de kwa liteit iets teruggeloopen, doch over het al gemeen is zij nog zeer goed. Ter opluistering van de tentoonstelling werd door dr. D. G. Ubbels en den heer J. Schouten een collectie kleurvogels ingezon den. terwijl van den heer A. Kreeft een aantal exotische vogels aanwezig is. Door de jury, bestaande uit de heeren J. Zandvliet en J. Gerrlts uit den Haag wer den de volgende prijzen toegekend Klasse A 14 vogels eigen kweek 1937): 1. J. L. F. van der Meyden, 300 pnt.; 2. M. J. Verhagen, 249 pnt. en 3. Chr. Reizevoort 231 pnt. Klasse B: (2 vogels eigen kweek 1937): 1, J. L. v. d. Meyden: 2. M. J. Verhagen; 3. Chr. Reizevoort en 4. P, E. Wansink. Klasse C (1 vogel eig. kwek 1937): 1. A. van Duuren; 2. en 5. M. J. Verhagen en 3. 4. D. A. v. d. Laaken. Open klasse: 1. D. A. v. d. Laaken; 2. P. [E. Wansink. Belgische waterslagers: 1. A. Werner. Broedpoppen: 1. D, A. v. d. Laaken. Kleurvogels: 1. Duitsche pop van den heer J. Schouten. Eigen kweekklasse: 1ste en 2de meester zanger: J. L. F v. d. Meyden. Derby-wedstrijd: 1. D. A. v. d. Laaken; 2. M. J. Verhagen. De tentoonstelling ls hedenavond tot 10 uur en morgen van 10 uur voorm. tot 5 uur nam. geopend. FABRIEK „CORRECTUM"" RAPENBURG 26 LEIDEN TEL. 2257 RIJKSPOSTSPAARBANK. Aan het kantoor der posterijen te Leiden werd in den loop der maand November op spaarbankboekjes ingelegd f. 287952.48, en terugbetaald f. 181151.00. Derhalve meer ingelegd dan terugbetaald f. 106801.48. Het aantal nieuw uitgegeven boekjes bedroeg 279. Donderdag a.s. zal ln het Leidsche Volkshuis een Nederlandsche llederenavond gegeven worden door Geertruida van via- dcracken met begeleiding van Jan Poor, tcnaar. Het programma bevat een schat van oorspronkelijke liederen. De cyclus „schilders" (Velazquez, Bruegel, Vincent) en een cyclus „De stalen eeuw" lo.a. Fa-! brlek en Warenhuis) trokken elders zeer ae aandacht. Zij zijn zuiver en zeer direct aangevoeid en moeten ook hier ongetwlj. feld weerklank vinden. Morgen zal onze oud-stadgenoot ds G. H. Loaher afscheid nemen van de Ned Herv. Gem te Nijenga om Zondag 19 Der' zijn intrede bij de Ned. Herv. Gem. te Breu- kelen te doen, na 's morgens door zijn va- der, dr. J. C. S. Dooher alhier, bevestigd te zijn. Vrijdag as. herdenkt de heer J. w. Jansen, conducteur-bestuurder bij dt Haagsche Tramweg-maatschappij Drj Haag-Wassenaar-Leiden, den dag,'dat hj vóór 25 jaar bij genoemde Maatschappijn dienst trad. Gistermiddag omstreeks kwart vost een is de 51-jarige mej. v. d. W.—H. van de stoep van haar woning aan den ZuW- 1 singel gegleden, waardoor zij vermoedelijk het linkerbeen brak. De E.H.D. vervoeide i haar ter onderzoek naar het Academisch Ziekenhuis. Hedenmiddag heeft de heer A. H. v. d. Horst zijn kleermakerij en stoom- en pers- inrichting, die tot nu toe in de Kraaler- straat 2 gevestigd was, heropend ln het pand Hoogewoerd 32. Deze verhuizing be- leekent een groot verbetering, want de heer v. d. Horst heeft nu niet- alleen de beschikking gekregen over een ruimen win kel, doch ook de werkplaats is heel wat royaler dan in de Kraaierstraait. De nieuwe winkel, waaxln vroeger een vischzaak was gevestigd werd opnieuw in gericht door de Leidsche firma's Niekerk (stoffeering), Koet (schilderwerk) en Brand (electriciteit). Op 1 Januari as. zal het 50 Jaar ge leden zijn, dat Jsin Llna, chef-kruier aan het station alhier, ln dienst trad bij de Ned. Spoorwegen. Br heeft zich een huldlgingscomlté ge vormd, waarin de burgemeester o.m. ting heeft. 2954 (Ingez. Med.) De Burgerzangschool, in onze stad door haar geregelde uitvoeringen welbe kend, zal dit jaar, zooals steeds ln de Kerstvacantie. een tweetal opvoeringen geven van de operette voor kleinen en grooten „Ganzen Mieke" van M. Olman. Daar in deze operette de liefde voor de dieren in sterke mate tot uiting komt, heeft de directeur, de heer P. de Rook, ge meend deze uitvoeringen, respectievelijk op 22 en 23 December te moeten geven ten bate van het Leidsche Dierenasyl. Het eveneens welbekende dubbelman- nenkwartet „Sempre Avanti" onder leiding van den heer Van der Broek zal aan deze avonden zijn medewerking verleenen. bij 6 Briefkaart- of 3 Cabinet-foto's een le klas salon-vergrotinf voor Moderne Fotokunst. (Fa. M. BONGENAAR) 2715 (Ingez. Med) Het Nieuwe Roxy-Theater. Wanneer de Amerikaansche filmproducenten een rolprent uitbrengen over hun marine en alles, wat daarmee verband houdt, dan kan men er verzekerd van zijn. dat kasten noch moeite gespaard zijn, om de buiten wereld te toonen, hoe voortreffelijk de marine georganiseerd is en hoeveel reden de Amerikanen kunnen hebben, om bui tengewoon trotsch te zijn op hun vloot. Iedere film legt daarvan opnieuw het be wijs af en ook „Zijn laatste commando" is een waardige representant in de lange reeks. In kapitein Fitzhugh wordt het hoogste ideaal tot uitdrukking gebracht, dat een „zeeman" kan hebben: trouw tot in den dood aan de marine. Deze kapitein Fitzhugh is zoozeer met de marine samen gegroeid, dat hij na zijn pensionneering in de onmiddellijke omgeving van de adel- borstenschool gaat wonen en nog steeds een voortdurende liefde heeft voor de op komende generatie adelborsten. Hij ver telt hun Interessante verhalen over den tijd, dat hij nog commandant van de „Congress" was en men kan begrijpen, wat er in hem om moet gegaan hebben, toen hij vernam, dat de oude „Congress" als schietschijf zou dienen bij de vloot- manoeuvres. 's Nachts laat hij zich dan ook naar de „Congress" brengen en als den volgenden dag het schip onder schot genomen wordt, gaat hij met het schip naar den bodem. Maar de geest van trouw aan het schip is blijven leven en leeft nog immer voort. Prachtig speelt Sir Guy Stan ding deze figuur; men leeft zijn gevoelens mee, wijl hij deze wel heel zuiver op den toeschouwer weet over te dragen. „Zijn laatste commando" is een film, welke stel lig indruk zal maken, ook al om de uitste kende scènes op de adelborstenschool en de suggestieve beschieting van de „Con gress". zoodat we deze rolprent een eere- plaats kunnen geven onder zijn gelijken Ook de tweede film „Ruggles dient twee heeren". is een heel bijzonde product. Charles Laughton en Charles Ruggles heb ben hierin werkelijk meesterlijke prestaties geleverd, in een scenario dat vele komische momenten biedt, en den waren filmlief heb met verrukking zal vervullen om zulk uitstekend werk. Casino-Theater. Het hoogtepunt van „De laatste dagen van Pompejl" wordt be reikt ln de slotscène, wanneer de romme lende Vesuvius zijn gloeiende lavastroom uitspuwt over de dichtbezette arena, waar in op dat oogenblik tallooze Romeinen be hagen scheppen in de vreeselijke moord partijen op de slaven. Deze tafereelen ge tuigen van een sublieme regie en bijzonder imponeerend is het resultaat, dat uitein delijk bereikt is met dit dankbare onder werp. De hoofdfiguur is Marcus, een bij kans onoverwinnelijk zwaardvechter, die steeds opnieuw als triomfator uit de arena te voorschijn kwam, doch ten slotte het toppunt van roem bereikt heeft en zich door een jongeman verslagen ziet. Deze Marcus heeft een aangenomen zoon, Fla- vius en om hem nu tot rijkdom en roem te brengen, moet hij zijn toevlucht zoe ken tot allerlei kwade practijken, ten einde zijn zucht naar geld te bevredigen. Wan neer Marcus in een duister zaakje voor Pontius Pilatus gewikkeld ls, wordt zijn zoon Flavius zieke maar door Christus' al macht geneest hij. Met groote dankbaar heid in zijn hart werpt Flavius zich nu op als kampioen voor de onrechtvaardig be handelde slaven en in die hoedanigheid komt hij te staan tegenover Marcus, voor v'ien geld en nog eens geld het hoogste is. Want inmiddels Ls Marcus opgeklommen tot directeur van de arena en het voorwerp van vermaak zijn Juist de slaven. Meedoo- genloos worden zij de arena ingedreven, doch op dit oogenblik begint de ramp van de Vesuvius, waarbij Marcus zelf gedood wordt en Flavius met z'n geliefde Claudia nog net weten te ontkomen. Grootsche slottafereelen besluiten deze mooi gespeelde film, waarin Preston Fos ter en John Wood voortdurend vermogen te boeien, terwijl ook de andere rollen uit stekend vertolkt worden. Verder staat de reprise van „Het ge heimzinnige sanatorium" op het program ma, waarin de kwieke Richard Talmadge de hoofdrol speelt. Luxor-Theater. De deur van het groo te heerenhuts gaat open en omstreeks twaalf uur betreedt de advocaat, dr. Less- ner, in den stormachtlgen nacht zijn wo ning, waar de huisknecht hem ontvangen heeft, en waar vanuit een ver verwijderde kamer ietwat weemoedig gezang klinkt van de vrouw des huizes, die zich even daarna kennelijk nerveus toont. Dan rin kelt de telefoon. Een onbekende stem zegt: „Ik moet u spreken, direct; het gaat om mijn leven...." Een kwartier later rijdt een taxi voor; een chauffeur praat tegen zijn passagier, die geen antwoord geeft....; een uitroep weerklinktDe man in de auto blijkt doodgeschoten te zijn... „Ziedaar in korte trekken de inleiding van de film „Het gaat om mijn leven", waarin Karl Ludwlg Diehl de hoofdrol vervult met Inderdaad zeer goede assis tentie van Kitty Jantzen als zijn echtge- noote. Hals over kop stort de oningewijde zich bij dit verhaal in de geheimzinnige gebeurtenissen, welke elkaar in verbazing wekkend snel tempo opvolgen en met in tense belangstelling volgt men de actie der recherche onder leiding van Karl Danne- mann, als inspecteur van politie, die al haar capaciteiten aanwenden moet om achter 't geheim te komen van dit drama. Wie doodde den laten bezoeker, vraagt zü zich af, en wij, die het spel vanuit de zaal met spanning volgen, hebben al evenmin het flauwste vermoeden hoe de puzzle ten slotte zal worden opgelost. Want er zijn vele verdachten! Waarom was de echtge- noote van dr. Lessner zoo nerveus en waarom sprak zij onwaarheid toen zij het bezit van een revolver ontkende? Waarom bevond de huisknecht zich ten tijde van den moord vóór het huis op de plaats, waar een leeggeschoten huls werd gevon den, en wat hebben al die artisten, die zich op zoo onbegrijpelijke wijze met de zaak bemoeien, met deze affaire te maken? Bij een detective-geschiedenis dient de op heldering in de beschrijving van het ver haal achterwege te blijven en wij laten het daarom hierbij. Overigens mogen wij vaststellen dat dit drama met al zijn in gewikkeldheden op een zeer logische basis blijkt te zijn opgetrokken en dat de han deling tot het laatste boeien blijft door het voortvarende en dikwijls magnifieke spel, waarbij Karl Ludwig Diehl en Kitty Jant zen, die zich zoo prachtig in hun rollen hebben ingeleefd, ongetwijfeld op het voor ste plan staan. Theo Lingen geeft een kostelijke typeering van den huisknecht, terwijl ook Karl Dannemann, Harry Hardt Alice Treff en Robert Dorsay een extra vermelding verdienen. Een Fransche operette-film gaat ln het voorprogramma en daarnaast biedt het journaal onder meer goed geslaagd opna men van den onlangs te Rotterdam ge speelden voetbalwedstrijd Nederland- Luxemburg, waarvan de vier doelpunten (alle door Nederland gescoord) op uitste kende wijze zijn vastgelegd. Trianon-theater Theodora ls een lief meisje, maar met haar moderne Ideeën past ze niet in de bekrompen gemeenschap van Lynnfleld, waar een stel oude vrijsters de moraliteit binnen enge grenzen op sluit. Theodora heeft litteraire talenten en een ondernemend uitgever geeft haar volop gelegenheid hr.:.r nsnnevruchten te publiceeren, vanzelfsprekend niet onder haar eigen naam, doch onder het pseudo niem Caroline Adams. Maar ze schrijft ietwat gewaagde boeken, over teedere om helzingen en zoo, en protesten uit Lynn- field tegen dergelijke lectuur bewegen haar ertoe, de productie stop te zetten, weshalve ze naar haar uitgever in New-York reist, waar ze kennis maakt met den op het eerste gezicht wat onbenullig schijnenden Michael, den teekenaar, die haar boeken illustreert. Overigens is deze Michael niet zoo onnoozel, want zijn liefde voor Theo- brengt bem ertoe, om zich op handige dora brengt hem ertoe, om zich op handige binnen te dringen, wanneer ze weer thuis in Lynnfield is. En Theodora ziet haar le vensgeluk groeien. Nu is de liefde op zich zelf een onschatbaar geluk, maar Michael ziet zich er toeh mee bezwaard, wijl hij in New York al getrouwd is en zulks brengt natuurlijk gecompliceerde familieverwik kelingen met zich mee. Hoe nu via duizend en één lotgevallen de meest precaire si tuaties opgelost worden en Theodora en Michael elkander onder de verbaasde oogen van de Lynnfieldsche tantes te huwelijks kus geven, dat kan „Theodora maakt schandaal" beter in beelden weergeven. Deze film is de laatste van den oniangs overleden regisseur Richard Boleslavsky en hij heeft hiermee een kunstzinnig sluitstuk aan zijn carrière gemaakt. Licht van sfeer en luchtig verteld, heeft hij den achter grond gehouden, waartegen Irene Dunne en Melvyn Douglas hun vroolijke rollen spelen Vooral Irene Dunne, die men zich van het dramatische genre herinnert, toont hier in dit luchtige blijspel haar groote veelzijdigheid. „Brandende dollars" ls een goed ge speelde geschiedenis van een mooie liefde, die zich ontwikkelt tusschen een dokter en een meisje, dat, na den dood van haai man, een bankroover, een heroïschen strijd te voeren krijgt, om haar kind terug te vinden en daardoor in handen van een sujet met kwalijke practijken valt. De film zit opmerkelijk goed „in beeld", waartoe overigens ook de combinatie Barbara Stan wyckJoel Mac Crea niet weinig toe bij draagt. Barbara leent zich Immers bijzon der voor een scherpe close-up en ook Joel is in hooge mate fotogénique. Daarbij Loont de regie van Alfred Santell veel be grip voor een rustige, logische beeldcom positie te hebben. Popeye en een reclamefilmpje van Chief Whip met den populairen Han Hollander vormen de inleiding. Lido-theater - Het dikwijls zeer scha mele bestaan, dat tal van Russische aris tocraten, die onder het tsaristisch regime In hun land invloedrijke posities bekleed den, na hun door de roode revolutie nood zakelijke vlucht ln de verschillende wereld steden lelden, heeft reeds menlgen film regisseur en scenario-schrijver geïnspireerd doch naar onze vaste overtuiging is geen van hen er op zoo voortreffelijke wijze ln geslaagd om het milieu, waarin, en de om standigheden, waaronder zij leven, af te schilderen als de auteur van het tooneel- stuk „Vorstelijke emigranten", dat hier te lande en ook in onze stad in Else Mauhs en Jan Musch twee hoofdrolvertolkers vond, zooals men ze niet beter zou kunnen wen- schen. Het is alleszins begrijpelijk, dat ooi de film zich van dit oeuvre heeft meester gemaakt. De cinematografie toch biedt geheel andere mogelijkheden dan het too neel, doch het is een van de grootste ver diensten van Jacques Deval. den maker van de gelijknamige rolprent, dat hij de sfeer van dit stuk niet alleen ongerept heeft gelaten, doch ze tevens met groote zuiverheid op den celluloldband heeft ge transformeerd. Hij was daarenboven zoo gelukkig in Irene Zilahy en André Lafour een tweetai te vinden, waarvan zonder eenig voorbehoud, hetzelfde getuigd kan worden als van hun belde Hollandsche col lega's. De intrige leent zich zeer bijzonder tot sterk spel en dit Fransche duo laat aan de rollen van het echtpaar Popov volledjs recht wedervaren. Hun arlstocratiscne waardigheid en hoofsche gebaren verlaten hun ook in de meest serviele positie wen hetgeen niet altijd evenzeer naar den z» ls van hun meester en meesteres, die me» het wetboek van mevrouw Etlauette aan merkelijk minder goed op de hoogte zu en vooral ten aanzien van de Russlscne vertaling daarvan! De intriges diplomaten" teneinde in het bezit te kome van de zoozeer gewenschte ijzermijnen e petroleumbronnen zijn even praentg weergegeven als de moeilijke strUd va den prins, alias Michael Popov, die z voor de keuze geplaatst ziet de hem to vertrouwde bezittingen van den Tsaar o le leveren aan de bewindvoerders van nieuwe Rusland dan wel toe te staan, o een zeer belangrijk deel van den vaa landschen grond in bultenlandsche den overgaat. En wtt Persoon"^L,?ïf. beringen en schrijnende armoede, verne ring en hoon, gevangenisstraf en lew bedreiging niet vermochten, won# slotte bewerkstelligd door de liefde den geboortegrond: Michael teeke:n brengt zijn offer aan het nieuwe land terwllle van het oude. Wij zouden over deze film heel »eel n nen schrijven en zij zou dat ook waard zijn, doch wij dienen ons te I ken. Laten wij daarom volstaan met r s tuigen, dat deze rolprent aan de »JJe™ver_ ste eischen voldoet en bij ons een y getelijken Indruk heeft achtergelaten, kunnen deze „Vorstelijke erntó^n- "oor honderd procent bij onze onS "velenmen zal ons dankbaar Z'J "vlas te hebben opgevolgd. .„,.rikaan- Voor de pauze treden twee Anre sche filmsterren der eerste gL?o«v den rlna Hepburn en Charles Boyer voorgrond ln „Opstandige "a j—1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1937 | | pagina 2