Hoe Parijs er uit zag in de crisis-dagen „Angst" van Stefan Zweig „De Kroongetuige" LEIDSCH DAGBLAD, Vrijdag 9 Juli 1937 Derde Blad No. 23707 78ste Jaargang Schijnbare onverschilligheid VRAGENRUBRIEK Een film met Sabine Peters (Vftn een bijzonderen correspondent) Parijs, Juli Parijs in crisisdagen. Wie er uit Nederland plotseling naar werd overgeplant, zooals wij. zocht onwillekeurig naar uiterlijke verschijnselen. En zocht ver geefs, want er viel uiterlijk weinig of niets te bespeuren verleden week van de be langrijke debatten in Kamer en Senaat, van de belangrijke regeeringsbesluiten, van de beurssluiting en van de devaluatie. De Parijzenaars leefden hun leven van allen dag. Zij werkten, of flaneerden, hun krantje lezend, langs de boulevards. Zij be- velkten de ten-assen en de café's en res taurants en overbevolkten de metro's en de bussen. Zij luisterden naar de krantenver- köopers, die de straat opsnelden en luid keels de koppen der artikelen uitschreeuw den. Velen kochten, wandelden al lezend door de menigte en trokken zich klaarblij kelijk van alle sensaties niets aan. Langs hen heen raasde het verkeer. Zij zagen het niet. Zij zijn er aan gewoon, en misschien aijn zij in den loop der jaren ook aan crisis gewoon geraakt. Het is in Frankrijk nu eenmaal net zoo vaak crisis als niet C>p sommige plaatsen was het anders. Met name in de nabijheid van de regeeringsge- hpuwen. van de Kamer en den Senaat. Daar dromden de menschen in kleine groe pen samen, daar lazen zij de regeerings- verklaring van Chautemps, toen die werd aangeplakt. Politieagenten en manschap pen der garde mobile hielden een oogje in het zeil. Er was in zijstraten of openbare gebouwen meer politie en meer garde mo bile samengetrokken, men was nu eenmaal voorbereid op relletjes en opstootjes. Maar de voorbijganger merkte het niet en het publiek evenmin. De franc verloor zijn vas ten grond onder de voeten en begon te zwe ven. De Franschen lazen het in hun kran tje. De krantenverkoopers schreeuwden uit, dat Frankrijk bankroet was. Het klonk alarmeerend en in ieder land van Europa zou zulks waarschijnlijk een paniek ver oorzaakt hebben. Men zou hals over kop aan het inkoopen zijn geslagen, men zou gehamsterd hebben, men zou zich zorgen hebben gemaakt over zijn spaarduitjes. Er zouden opstoppingen ontstaan zijn in de levensmiddelenzaken, voor winkels, voor huishoudelijke artikelen, enz. De beurs was immers gesloten. Men wist immers niet. wat de franc nog waard zou zijn, als zij weer heropend werd! De Parijzenaar reageerde er niet op. Zwij gend nam hij kennis van de regeeringsver- klaring van Chautemps. Zwijgend reageer de hij op de eerste devaluatieberichten. Hij werd door niets uit zijn evenwicht gebracht Niets verstoorde zijn opzichzelf toch al ka rakteristieke rust. De moeders wandelden met hun kinde ren naar de tuinen van het Luxembourg, de kinderen heten er hun bootjes in den vijver varen. De heeren bleven langs de boulevards slenteren. De arbeiders werk ten. Het snelle levenstempo vertraagde geen oogenblik. De ontelbare amusements gelegenheden openden hun poorten bij het vallen van den avond en de menigte stroomde er heen. De duizenden lichtre clames flitsten op. Parijs werd lichtstad, iederen crisisavond. En uiterlijk merkte men niets. Zeker, hier en daar snelden een paar menschen zenuwachtig van de eene hotel- cassa naar de andere, overal smeekend pm hun onzekere francs te mogen omwiselen in zekere dollars, ponden en guldens. Op de banken hadden zij al bot gevangen, in de wisselkantoren eveneens. Nu probeerden zij het in de hotels. Hun stemmen waren schor van opwinding. Sommigen hadden tranen in de oogen. Maar zij werden alleen maar uitgelachen. De hoteliers hielden hun goede guldens, ponden en dollars. En ont moedigd gingen de zenuwachtigen op weg naar een volgend hotel, om hetzelfde lot te ondergaan. Er zat iets tragisch in deze fi guren. Waren dit kleine spaarders, zooals Frankrijk er zoovelen kent? Menschen. die niet geloofd hadden in een nieuwen duik van hun munt en die hun francs hadden vastgehouden, hoewel iedereen in het bui tenland op zijn vingers kon natellen, dat de Volksfrontregeering het financieel niet zou kunnen bolwerken? Groote spaarders waren het in ieder ge val niet. De menschen, die werkelijk „geld heb ben", aldus verzekerde men ons. hebben zich tijdig gedekt, hebben hun francs in ponden, in dollars of in guldens omgezet. Zij hebben een voordeeltje aan deze deva luatie. Zij gaan vandaag of morgen als het er niet naar uitziet, dat de Fransche munt nog verder zal zakken, rustig francs koo- pen en strijken dan een winstje op. Als tenminste de prijzen niet plotseling omhoog vliegen en.... daar ziet het niet naar uit. De regeering zorgt, dat de prijzen niet merkbaar stijgen. En zij heeft daar gegron de reden voor. De weinigen, die vruchteloos poogden om hun francs om te wisselen, waren echter uitzonderingen. Men merkte aan den bui tenkant niets Ging dan inderdaad alles aan de Parij zenaars voorbij? Natuurlijk niet. Ieder had er zoo zijn ei gen kijk op. Maar dat bleek pas, als men gesprekken afluisterde, of als men zelf ge sprekken aanknoopte. Ieder uitte zich dan naar zijn politieke overtuiging. De regeering zal hoogstens twee dingen doen: zorgen dat de prijzen niet omhoog vliegen, zoodat wij voor ons in waarde ver- mindedre geld evenveel kunnen koopen als vroeger, of zij zal de loonen verhoogen, zoo dat we er ook niet op achteruit gaan. En doet zij een van deze twee dingen niet, dan krijgt zij last met de communisten en de vakorganisaties! Aldus de Parijzenaars. die er zoo op het oog nog al radicaal uitzagen. Aldus de aan hangers van het Volksfront. Aldus ook de menschen, die men tot den kleineren mid denstand rekenen moet. Maar deze laat- sten zeiden het met een trek van zorg om hun mond. Zij moeten duurder inkoopen. De toekomst ziet er donker uit. Wat rechts is uit zich'fel. Zit boordevol critiek op de Volksfrontregeering. Scheldt op Blum, kalkt met vette letters op de mu ren: Nog wordt Frankrijk door den Jood Blum geregeerd! Wijst er smalend op, dat tijdens één enkel jaar Volksfrontre geering tweemaal den franc in waarde ver minderde. Wat rechts is, geeft zich geen rekenschap van het feit, dat toen Bluin aan het bewind kwam, de toestand reeds ernstig was in financieel opzicht. Dat speelt geen rol meer. Wel speelt het een rol, dat, ondanks den benarden financieelen toe stand, Blurn zij het dan onder druk der extremisten overging tot maatregelen, die naar een catastrofe moesten leiden. Giftige commentaren vangt men op in ge sprekken over de devaluatie, over de vol machten. over de houding der radicaal socialisten, die hun stemmen voor een be langrijk deel kregen uit het kamp der ge matigde kringen en die de belangen van den middenstand offerden aan die van de arbeidersmassa. Wat rechts is voorspelt den ondergang met een gezicht zoo zwart als de nachtmaar even later breekt er 'dan toch weer een lach door, de humor 'zegeviert en wéér is het, alsof alles langs den Parijzenaar heen gaat. Is het toeval, dat men voor zichzelf ver gelijkingen gaat trekken tusschen Frank rijk van dit oogenblik en het Duitschland uit de ergste crisisjaren 19301932? Er zijn natuurlijk zeer groote verschillen. Er zijn echter ook markante punten van overeenkomst. Veel leege winkels. Schrijnende contras ten tusschen rijk en arm, contrasten te op vallender, omdat immers hier een groot deel der voorbijgangers uit toeristen be staat, die over het algemeen niet te klagen hebben. En dan vooral: een scherp tegen- 2878 (Ingez. Med.) over elkander staan van politieke groepen, uitermate scherpe taal in de manifesten der" partijen op de vele aanplakborden, verbit tering in de dagbladen. In Duitschland stonden de partijen in de ergste crisisjaren niet scherper tegenover elkaar. Alleen: hier ontbreekt een partij, zooals de nationaal - socialistische, die met niets ontziende fél heid er op in hakt. hier is het rechtsche extremisme nog slechts zwak vertegenwoor digd, in tegenstelling' met het linksche, hier staan tegenover de Volksfrontgroepen, die tusschen haakjes in opvatting ook nog sterk verschillen, een kleine rechtsche ex tremistische groep en een groote aarzelen de middengroep, die aanvankelijk veel sym pathie had voer het Volksfront, die er wel goede dingen van verwachtte, maar die langzamerhand van gedachten is gaan ver anderen en nu nog niet weet wat zij wil. Die wantrouwig staat tegenover de regee- ring-Chautemps en van wie men onmoge lijk kan zeggen, naar welke zijde zij op den duur zal overzwaaien. Juist in het bestaan van die aarzelende middengroep kan ech ter een gevaar schuilen. Het verleden heeft dat m Frankrijk ook wel bewezen. De beurs werd op den morgen van de (Buiten verantwoordelijkheid der Red.) Copie van de al of niet geplaatste stukken wordt niet teruggegeven. SPELDJESDAG NED. VER. E. H. B. O. AFD. LEIDEN. Geachte Stadgenooten. Morgen zal door bovengenoemde vereeni- ging een Speldjesdag gehouden worden. Alweer een Speldjesdag, zult ge zeggen. Toch durven wij het er op wagen, nog maals een beroep op Uw milddadigheid te doen. Over het doel en streven onzer vereeni- ging 'behoeven wij niet uit te weiden; dat is algemeen bekend. Wij vragen voor slecihts één dag uw ge waardeerde hulp in den vorm van een klein geldelijk offer. Cp onze hulp kunt U altijd rekenen. Wanneer U een ongeluk treft, zullen wij U, zocvee! als in ons vermogen ligt, helpen en er voor zorgen, dat de gevolgen van het ongeluk niet ernstiger worden, dan ze al zijn. Wij danken U 'bij voorbaat voor Uw steun. Namens de Lustrumcommisae J. BERGMAN, Secretaris. D. v. L. te L. Leiden. Lisse. Hoofd dorp, Amsterdam, Monnikendam, Edam. Oosthuizen. Hoorn, Enkhuizen. 106 K.M. G. C. v. H. Leiden. Leiderdorp. Wou- brugge, Zevenhoven. Mijdrecht, Vinkeveen, Loenen. Oud Loosdrecht, Hilversum. Onge veer 48 K.M. Leiden. Voorburg, Rijswijk, Delft, Rotterdam. Dordrecht. Moerdijk. Breda. Tilburg. 115 K.M. D. V., te L. De strooibiljetten voor goedkoope reisgelegenheid zijn aan de sta tions der Ned. Spoorwegen gratis verkrijg baar. heropening bestormd. Ieder wilde koopen en zoo mogelijk winnen. Een leven als een oordeel was het op de trappen van het monumentale gebouw. Met een glimlach keken de Parijzenaars er naar. Alsof het iets was, wat anderen, niet hunzelf, betrof. Zij gingen aan hun werk. Zij liepen hun krantje te lezen. Zij flaneerden langs de boulevards. Van de crisis merkte men uiterlijk niets. Gaby Morlang in „Angst". Veten zullen den dramatischen roman „Angst", van Stefan Zweig gelezen hebben, die nu op waarachtige wijze, en met een geladen sfeer, verfilmd is onder regie van Victor Tourjansky. Men kent het gegeven: de vrouw, die voor een misstap boeten moet en wier toe stand steeds meer vertwijfeld en wanhopig wordt, totdat zij geen oplossing meer vertwijfeld en wanhopig wordt, totdat zij schijnt te weten, is door Stefan Zweig meesterlijk beschreven en hier door uit stekende krachten op het witte doek ge bracht. Een sterke film waarin Gaby Morlay, Charles Vanel, Rigaud en Suzy Prins zich van een diep-doorleefde zijde laten zien. Sybille Schmitz en Ivan Petrovich in „De Kroongetuige". VAN EEN ONBEKEND NEGERTJE. Philip Hurlic, een der jongens van de Pi Sigma Beta. Zonderling is de weg van de roem. Zonderling en onbegaanbaar. Er zijn artisten. die het doel van dien weg hebben bereikt. Men kent hun namen, kent hun hebbelijkheden, kent hun fami lie. kent alles wat door de moderne Godin, die reclame heet, ten bate van het bekend worden is vrij gegeven. Die artisten garandeeren - gewoonlijk - het succes van een film. Em omdat zij dit garandeeren, wordt die film door het in ternationale publiek van de cinema bij voorbaat al met een onmiskenbare welwil lendheid ontvangen. Maar er zijn ook films met onbekende altisten, die misschien ééns naam zullen maken, die misschien ééns de wereld van hun faam zullen vervullen. En die films moeten het uitsluitend, maar dan ook uit sluitend door middel van eigen kracht, door middel van het ondefinieerbare, dat kwaliteit heet. doen. Ei- is een film met zeven en dertig on bekendheden: de zeven en dertig jongens, die „Penrod and Sam" hebben gespeeld. Zij hebben zich na de opnamen van de film vereenigd tot een club, hebben de eerste letters van Penrod-Sam-Brother- hood vergriekscht en er de Pi Sigma Beta van gemaakt. Pi Sigma Beta De naam van de club der onbekende jongenszeven en dertig kinderen nog. voor wie het spel spél isdie het niet anders kunnen beschouwen, omdat voor hen alles spel isMaar onder die zeven en dertig ledejr van de Pi Sigma Beta is één kerettjé, dat uw hart zal stelen. Een kleine jongen, die speelt met het verove rend gemak van den kunstenaar, 'n kleine jongen, wiens groote, donkere oogen u een diepe, vreemde ontroering zullen schen ken. Die kleine, onbekende jongen, dit ..donkerste" lid van de Pi Sigma Beta, Philip Hurlic, die de rol van Verman, den kleinen negerjongen, vervult. Philic Hurlic.. naar hem gaan de ge dachten uit van hen, die de film „Penrod and Sam" hebben gezien. De film, die, ontleend aan het uitmuntende verhaal van Booth Tarkington, volkomen uniek is in haar genre. De film, die gespeeld door kinderen, den grooten mensch het voor recht schenkt wederom de dagen van de jeugd te doorleven. „Penrod and Sam".... Zeker, die film wordt gedragen door de prestaties van Billy Mauch, van Henry Watson, wonder kinderen van de Warner Studio's En tus schen beide rivalen, die eindigen als lid van de Junior G-Men club, de club waar van de kleine Philip Hurlic de zeer be- scheiden rol van „uitkijk" vervult, ont staan incidenten, waaraan ook de kleine Philip Hurlic deelneemt. Hij is de pech vogel, die plotseling alleen in de wereld komt te staan, die nergens iets van be grijpt, die alleen maar weet. dat hij iets verloor, dat hem nooit meer steun zal geven: zijn moeder.... ..Penrod and Sam" Het verhaal van een jongensclub, het verhaal van jongensverdriet. van jongens vreugd. „Penrod and Sam". Het verhaal dat vertolkt wordt door ze ven en dertig kleine acteurs, die misschien eens beroemd zullen zijn. Maar al die faam zal u niet kunnen doen vergeten, dat smalle, hulpelooze figuurtje, dat" alleen oogen is, het figuurtje van Phi lip Hurlic, den kleinen negerjongen, dien niemand nog kent, maar die even sterk ontroert ais de grooten van het witte doek. Philic HurlicU zult dien naam niet kunnen vergeten, wanneer u „Penrod and Sam" heeft gezien Die naam behoort immers aan een jochie, dat van de natuur alles mee heeft gekregen om een waar artist te zijn. FILMACTRICES ZIJN KNAPPER DAN VROEGER. Mel Berns, chef van de afdeeling ma-ke- op der RKO Radio Films, zegt: „Filmactrices van tegenwoordig zijn veel mooier dan die van vijftien jaar geleden en zij zullen in de toekomst nóg knap per worden. Hiervoor zijn verschillende oorzaken: Ten eerste geloof ik, dat een dezer oorzaken is het feit, dat de zin voor aesthetica van het publiek net zoo veran derlijk is als zijn smaak voor meubels en auto's. De stars van heden hebben klas siekere trekken dan die van vroeger, en de maatstaf, die wordt aangelegd voor mooiere vormen is zeer streng. Gedurende de laatste jaren zijn vele vrouwen in een nieuwe periode van vrijheid en zelfbewust zijn gekomen en dat heeft hun gelaats trekken. karakter en persoonlijkheid ver leend, een mengeling van intelligentie en klassieke schoonheid tot resultaat heb bende. Sport, doelmatige kleeding en ge zonde voeding hebben niet in het minst bijgedragen tot de grootere schoonheid der tegenwoordige filmactrices. Het schminken werd van een technische volmaaktheid, en de verzorging van de huid is op het oogenblik een kunst op zich zelf. Het op dit gebied gepresteerde zal worden opgevoerd tot een steeds hooger schoortheidsnéveau. Naar mijn meening Is Het is nog niet lang geleden, dat Rein- hold Schünzel voor de Ufa een film ver vaardigde, die wel zeer afweek van het genre, dat wij van dezen regisseur gewend zijn. Het was een sterk dramatisch film werk en éen in vele opzichten uitstekend geslaagde prestatie. Wij bedoelen de film „Das Madchen Irene", die onder den titel „Zestien Jaar" verleden week hier ver toond werd. Irene had een uiterst moeilijke rol te vervullen, doch Sabine Peters, die deze figuur uit te beelden had, heeft zich wel zeer verdienstelijk van deze taak ge kweten. Zóó goed. dat men haar nu een rol in de nieuwe Ufafilm „De Kroongetuige" ge geven heeft. Een onzer medewerkers sprak haar dezer dagen in de ateliers te Neubabelsberg. „In deze film is mijn rol niet zoo groot", antwoordde ze op een desbetreffende vraag „maar ze is voor mij toch zóó interessant, dat ik haar gaarne aangenomen heb. Ik heb, evenals in „Zestien Jaar", in deze film een zuster, maar in dit geval ben ik de jongste. De oudere is niemand minder dan de geestelijke ontwikkeling hiervoor een voorwaarde, naast een steeds grooter wor dende kennis der make-up." AMSTERDAM ONTDEKT. Nieuwe U.F.A.-film speelt in dc hoofdstad. Neu Babelsberg heeft Amsterdam ont dekt. Want binnenkort zal de Ufa begin nen met het vervaardigen van een film, die voor het grootste deel in Amsterdam speelt, op de Amsterdamsche pleinen, in Arhsterdamsche straten en in Amsterdam sche huizen. Geen Volendam en Marken geen „antiek" Amsterdam of Jordaan'oo- neelen, doch Amsterdam van de fraaiste en meest kenmerkende punten gezien. Vooral de nieuwe wijken, Amsterdam Zuid, Sybille Schmitz. Met een zusterlijke liefde en persoonlijken meed redt ze mij uit een aller-treurigste situatie. Ook vond ik het erg prettig, te mogen samenwerken met een man als Gustav Waldau. Hij is in deze film een inspecteur van politie, en heeft als opdracht, mij het leven moeilijk te maken. Maar hij doet dat op een buitenge woon charmante manier", zegt ze lachend. „Eigenlijk" zoo gaat de jonge actrice verder „heeft deze rol van Nina toch wel iets gemeen met die van Irene in „Zestien Jaar". Ook hier ben ik een jong meisje, dat in een zielsconflict geraakt. Alleen is hieraan de liefde voor een man voorafgegaan. Bovendien is het milieu van deze spannende detectivefilm zoo geheel anders dan in „Zestien Jaar", dat ook deze omstandigheid de rol voor mij wel zeer aantrekkelijk maakte." In de film „De Kroongetuige" spelen voorts Sybille Schmitz als de zangeres Je- lena Rakowska, Ivan Petrovitch (de com ponist Stefan Laurin). Ursula Grabley, Gustav Waldau, Rudolf Platte en meerdere andere bekende acteurs. de fraaie Apollolaan, en de Amstellanen en omgeving zullen voor het grootste ge deelte de plaats van handeling uitmaken. De Ufa vervaardigt hier de buitenopna men voor haar nieuwe productie „Colos seum", een detectivefilm, waarin de hoofd rollen zullen worden gespeeld door Hansi Knoteck, Victor Staal en Hilde Koerber. De inzet is een paarlencollier, kostbaar en zeldzaam, dat te San Francisco wordt ge stolen en jaren later in onze hoofdstad weer opduikt Als regisseur zal Eduard von Borsody op treden. Hij is in Neu B ibeisberg geen on bekende. Als tweede reg'"?ur heeft hij de opnamen voor vele groote Ufa-fiims mede geleid. Met de speeiopnamen zal in de tweede helft van Augustus worden begonnen, en kele scènes spelen in het Gooi.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1937 | | pagina 9