Ons Kort Verhaal
Zaterdag 20 Haart 1937
Het bieden bij contract-bridge
LEIDSCH DAGBLAD Derde Blad
Het Portret
door
MAKIA HERMANS.
Toen Harry Stephenson 's middags aan
de eenvoudige gemeenschappelijke maaltijd
verscheen, in het kleine pension waar hij
heel bescheiden woonde, sedert hij afge
studeerd was als scheikundig ingenieur, zag
hy dadelijk de nieuwe gast zitter..
Het was een tenger smal gebouwd jong
meisje met het mooiste blonde haar. dat
'hy ooft gezien had. Ze was geheel in 't
zwart gekleed, wat haar frêle figuurtje des
te meer deed uitkomen.
zyn plaats aan tafel was juist toevallig
tegenover de hare. Voor hy ging zitten
stelde hy zich voor. Ze bleek Hetty de Roo
te heeten en zag er niet bepaald opgewekt
zelfs melancholiek uit.
Van de hospita vernam hy by informatie
dat juffrouw de Roo werkzaam was als
ontwerpster in een modemagazyn en vaak
eerst om negen uur thuiskwam. Dat was
het eenige wat hij van haar te weten kon
komen.
Eerst de vierde avond zag hij haar weer
Zy stond na het eten voor een van de
vensters naar buiten te turen. Het was een
regenachtige avond en de lantaarns cn
autolampen spiegelden droefgeestig in het
glimmende asfalt der breede straat.
.Het is het ellendigste wat er bestaat",
zei het meisje, „een groote stad in den
regen" Het was alsof zij meer tot zichzelf
sprak dan tot het gezelschap.
„Het geeft een mensch een troosteloos en
eenzaam gevoel".
Harry gr:ep de gelegenheid om wat tegen
haar te zeggen met beide handen aan.
,.U behoeft U toch niet alleen te voelen",
zei hy „Een kamer vol menschen en waar-
schynhjk een heel drukke werkkring".
„In dat opzicht heeft U natuurlijk ge-
lyk". zei ze wat weemoedig. ..Maar men
voelt zich vaak het eenzaamst door de
afwezigheid van een enkele persoon. Die is
dikwijls van meer invloed dan de aan
wezigheid van heel veel anderen".
Toen verdween zy naar boven.
Om negen uur zag hy haar gekleed in
hoed en mantel de deur uitgaan en hy
betrapte zich er op dat een soort van
jatoersch gevoel zich van hem meester
maakte toen de gedachte by hem opkwam,
dat er misschien een man was, die rechten
op haar kon doen laten gelden en waarmee
zfj den avond ging doorbrengen.
Hy schold zichzelf voor een dwaas en
ging naar zijn kamer om aan zyn disser
tatie te werken. Maar toen hy zyn gedach
ten begroef in een berg van scheikundige
formules, dansten daar tusschen door een
paar groote grijsgroene melancholieke
oogen. Toen maakte hy by zichzelf uit, dat
er geen andere man kon zijn. immers dan
zou zy wel wat vroolyker kyken en het
tweede feit dat hy constateerde was, dat
zy het eerste vrouwelyke persoontje was,
waarvoor hy zich ernstig interesseerde.
De volgende avond was zij er gelukkig
weer. Het was begin April. Na dagen van
regen en mist had voor 't eerst de zon
weer geschenen en er hing iets van het
komende voorjaar in de lucht.
Na tafel vroeg hy boudweg of ze geen
zin had een eindje met hem om te wan
delen. Het was zulk mooi weer, daar moest
ze van profiteeren. Ze scheen nogal ver
baasd, maar stemde toe. Het eerste half uur
leidde hy de conversatie. Hy vertelde wat
hy gedaan had, welke studie hy ambieer
de, waarhij zich op 't oogenblik mee bezig
hield en wat hy in de toekomst nog alle
maal hoopte te presteeren. Zy toonde een
oprechte belangstelling en deelde Harry
mede, wat hy alreeds wist, dat zy japonnen
ontwierp voor een klein maar duur mode
huis.
Harry keek naar de onberispelyke zwarte
tailleur, die door geen enkele fleurige shaw]
of corsage opgevroolykt werd en waagde te
vragen of zij wees was, hij herinnerde zich
niet haar nog nooit anders dan in het
stemmige zwart gezien te hebben.
Deze vraag scheen haar gdheel in de war
te brengen
„Dat niet bepaald', zei ze triest. Haar
vader leefde nog en haar moeder was al
gestorven, toen zy nog heel jong was.
.De kwestie is", hier aarzelde ze even.
„dat mijn verloofde nog pas sinds kort
overleden is. Wy zouden dezen zomer trou
wen".
Toen zweeg ze ahrupt.
Harry vond het heel pijnlijk en praatte
over allerlei en nog wat om de stilte, die
onvermydelyk volgde, te breken.
Na een uur. toen ze even buiten de stad
in een theegelegenheid op een boerderij
rustten, vertelde ze wat meer van zichzelf.
,.U zult het misschien niet gelooven", zei
ze, „maar myn verloofde was de zoon van
een Amerikaansch mllllonnair. Hy was op
een vacantie-trip door Europa en ik heb
hem vorigen zomer in Scheveningen lee-
ren kennen. Hy had me dadelyk willen
trouwen, maar mUn vader was hierop
tegen. Hy stond erop dat ik eerst zelf m'n
uitzet zou verdienen. M'n verloofde ging
intusschen zyn zaken in Amerika regelen
en zyn ouders voorbereiden op ons voor
genomen huwelyk. Hy vertrok per vliegtuig
naar Londen. Het vliegtuig verongelukte in
de mist vlak by de Engelsche kust. Dit is
nu ongeveer twee maanden geleden. Ik zag
hem het laatst op Schiphol". Haar stem
slokte.
„Ik heb nog een foto van hem" zei ze
even later, „die gaf hy my vlak voor zyn
vertrek".
Ze opende haar taschje en haalde er een
klein portret uit, dat ze aan hem over
reikte.
Harry bekeek het nauwkeurig en zag een
open. knap mannelyk gezicht met een
prettigen zonnigen glimlach.
„Was hij niet knap", fluisterde ze. In
derdaad dat moest Harry haar toegeven.
„Ik laat het U zien, omdat ik voel dat I)
een vriend voor me kunt zyn", zei ze, „U
is de eerste met wien ik oveT deze ge
schiedenis heb kunnen spreken
Het werd Harry wonderlijk te moede. "Ik
wil niets liever dan een vriend voor U zyn"
zei hy. „een trouwe vriend. Vergeet niet dat
U te allen tijde in elke moeilykheid op mij
kunt rekenen."
Hy drukte haar fyne smalle vingers
haast fyn tusschen zyn breede sterke
handpalmen.
Langzaam wandelden ze naar huis terug
Voor ze naar haar kamer ging. had hy
een afspraak met haar gemaakt om den
volgenden Zondag by drageiyk weer ge
zamenlijk naar buiten te gaan in zyn oude
rammelauto, om haar gedachten wat af te
leiden. Een maand later waren ze verloofd,
een gelukkig knap stel. Ze zouden trouwen
zoodra Harry een baan bemachtigd had.
Geen wolkje scheen den rozigen stralenden
hemel van hun geluk te verstoren, totdat
Harry op een daig bedrukt thuiskwam.
Zyn meisje merkte het dadelyk op en
vroeg onder de thee wat er aan scheelde.
„Niets niets", mompelde hij wat af
wezig. Maar toen ze aandrong en boudeer
de op de manier van: Je houdt zeker niet
meer van me en zeg 't me maar liever in
eens als er 'n ander is, kwam de aap uit de
mouw.
„Ken jy Frits Beukema?" vroeg hij abrupt.
.Nooit van gehoord", gaf Hetty onver
schillig ten antwoord.
„Je moet weten", zei Harry, „dat hy de
zoon is van de Beukema van de groote par-
fumerieenfabriek in Vlaardiingen. Ik stu
deerde gelijkertijd met hem af. Hy werd
adjunctdirecteur van de fabriek van zyn
vader. Heeft een reuzesalaris en zoomeer.
De aandeelen staan geweldig hoog geno
teerd, enfin, we zyn elkaar geheel uit het
oog verloren en vanmiddag ontmoette ik
hem in de stad. Hy was nogal enthousiast
me weer eens te zien. We zaten nameiyk in
dezelfde voetbalvereenlging. Je begrijpt dat
we onder een borrel gemeenschappelyke
herinneringen ophaalden.
„Dat was dus heel leuk", zei Hetty, ,Jk
begryp nog steeds niet waarom je nu
eigenlijk uit je humeur bent".
„Ach", ging Harry verder, „toen vroeg
Beukema of ik al een baan had. Ik ant
woordde natuuriyk ontkennend en vertel
de dat Ik juist erg graag aan 't werk zou
willen gaan omdat ik trouwplannen had.
Nu, daar stond hy erg van te kyken en
wilde niets liever dan eens kennis maken
met de keuze van myn hart".
„Nu", zei Hetty, „dat kan toch gebeuren.
Ik zal heel aardig tegen hem zyn. Misschien
is er daar op die fabriek ook nog wel een
plaats voor jou. Dan kun je de heerlykste
toiletzeepen bedenken".
„Ja,.ja,.dat is .niet onmogelijk",
zei Harry wat vaag, „zooiets zei Beukema
ook al maar
„Wat maar....", drong Hetty aan. Eerat
geen antwoord, toen kwam er plotseling:
„Zeg Hetty, die Amerikaansche jongen,
denk je daar neg wel eens aan", hy aar
zelde, ik bedoel, houd je meer van
hem dan van my bijvoorbeeld".
Hetty zweeg.
Eensklaps begon zy hevig te schreien.
Wild en ontstuimig. Zy snikte of haar'
kleine hartje zou breken en dikke tranen
druppelden op haar japonnetje.
„Oh, Harry", zei ze tenslotte. „Ik zal het
je maar zeggen, al zul je me wel intens
minachten en nooit meer van me kunnen
houden, want welke man wil nu met een
leugenaarster trouwen.
Er was heelemaal geen Amerikaan. Er is
nog nooit een man in myn leven geweest.
Ik zweer je dat jy dé eerste was. Maar al
myn vriendinnen waren verloofd of hadden
een vriend. Om niet achter te blyven en
ook mee te kunnen praten verzon ik dit,
ran dat ongeluk en dat hy millionnair was,
om het nog een beetje mooier te maken.
Het portret dat ik je liet zien. kocht ik ln
zoo'n fotograafwinkel van .klaar terwyi U
wacht". Ik zag 't in de étaage en vond het
wel een aardig gezicht.
Ik wist dat het vroeg of iaat uit zou
komen, en weet nu dat je me nooit zult
kunnen vergeven, ik ben een bedriegster.
oh". En weer volgde een hartbrekende huil-
party.
Tot haar groote verbazing echter keerde
Harry zich niet van haar af, doch klopte
haar troostend op den schouder en streelde
onhandig met zyn groote mannenhanden
over haar blonde zyige haar.
„Stil nu maar", zei hij eindelijk, „nu is
het genoeg geweest, ik ben in ieder geval
biy, dat ik het gehoord heb vóór we ge
trouwd zyn". Hij glimlachte voor zich uit,
maar dat zag Hetty niet.
Even daarna nestelde Hetty zich opge
lucht in zyn armen.
„Zeg eens eerlijk", vleide zy, „heb je dat
verhaal van het begin af aan geloofd?"
„Of ik het gelóófd heb" zei Harry grim
mig, ..nu nog mooier. Het portret dat je
me liet zien was de pasfoto van mijn
vriend Frits Beukema. Nu kan ik jullie
tenminste veilig met elkaar in kennis
brengen!"
RADIC
VOOR ZONDAG 21 MAART.
Hilversum I, 1875 M. 8.55 VARA. 12.00
AVRO. 5.00 VPRO. 5.30 VARA. 6.30 VPRO.
8.00 AVRO. 8.55 Gr.pl. 9.00 Sport
nieuws 9.05 Tuinbouwpraatje 9.20
.Een wereld in nood", causerie 9,35 Zang
orgel en Gr.pl. 10.15 Natuurhistorische
causerie 10.30 Het Residentie-orkest m.
m.v. soliste 11.15 „Van staat en maat
schappij", causerie 11.30 Vervolg con
cert 12.00 Orgelspel 12.10 „Het ver
schil tusschen goed leven en geloof", cau
serie 12.40 Renova-kwintet 1.30 Ora
torium-uitzending m.m.v. solisten. Toon
kunstkoor. Jongenskoor „Zanglust" en het
Concertgebouw-orkest. Na afloop: evtl.
Sportnieuws ANP 5.00 Gesprekken met
luisteraars 5.30 Kinderuurtje 6.00
Sportreportage 6.15 Sportnieuws ANP,
hierna Gr.pl. 6.30 „Dubbel-één-actie",
causerie 7.00 Wydingsdienst 8.00 Be
richten ANP. Mededeellngen 8.15 Ge
varieerd concert 9.30' Radiojournaal
9.45 Lezing „Nederlanders op avontuur"
10.00 Het Omroeporkest en solisten
11.00 Berichten ANP. Sportreportage. Hier
na tot 12.00 AVRO-DanSorkest.
Hilversum If, 301 M. 8.30 KRO. 9.30 NC
RV. 12.15 KRO. 5.00 NCRV. 7.45—11.30
KRO. 8.30 Morgenwyding 9.30 Ge-
wUde muziek (Gr.pl.) -9.50 Geref. Kerk
dienst. Hierna Orgelspel 12.15 KRO-or-
kest. (Om 1.00 „Het Eeeken-Passiespel",
causerie) 2.00 Vragenhalfuur 2.30
Passiespel m.m.v. sprekers en koor 4.30
Ziekenhalfuur 4 55 Sportnieuws 5.00
Gewyde muziek (Gr.pl.) -5.50 Ned. Herv.
Kerkdienst. Hierna: Gewyde muziek
7.45 Sportnieuws 7.50 „De Goede Week-
Liturgte", causerie 8.10 Berichten ANP.
Mededeellngen 8.25 Gr.pl. 8.30 KRO-
Symphonie-orkest m.m.v. soliste 9.50
Radiotooneel 10.30 Berichten ANP
10.40 Epiloog 11.00—11.30 Esperanto-
lezing.
Droitwich, 1500 M. 12.50 Het BBC-
Midland-orkest 1.50 Eugene Pini's Tan-
uj-orkest 2.20 Tuinbouwpraatje 2.40
De Enfield Central Band 3.20 Oratorium
uitzending 4.30 „The meaning of Holy
Week", causerie 4.50 Het New Georgian
Trio 5.20 „Religion and reasons", lezing
5.40 Het BBC-Orkest m.m.v. solist
6.35 Lezing „As others see us" 6.50 Het
Isolde Menges Stryksextet 7.308.10
Orgelspel 8.15 Kerkdienst 9.05 Lief-
dadigheidsoproep 9.10 Berichten 9.25
Radiotooneel. 10.10 Zang en piano
10.50 Epiloog.
Radio-Paris, 1648 M 7 20 en 8.20 Gr.
pl. 10.50 Jacbara-orkest 12.20 Orgel
concert 1.20 Gras-orkest en zang 3.20
Zang en Melodians-orkest 4.20 Visciano-
orkest 7.05 Gr.pl. 8.00 Zang 8.20
en 9.05 Radiotooneel 11.2012.50 Bouil-
lon-dansorkest.
Keulen. 456 M. 5.20 Havenconcert
7 35 Westduitsch Kamerorkest 10.05
Gr.pl. 10.45 Keulsche Mannenzangver.
11.20 Omroepkleinorkest; 'Hans Bund's
orkest en accordeonorkest - 1.20 Omroep
Schrammel-er.semble en solisten 2.20
Sopraan en piano 4.10 Orkestconcert -
7.20 Omroeporkest, knapenkoor, vocaal
sextet en solisten 9.5011.20 R. Gaden s
dansorkest en pianoduo
Brussel. 322 en 484 M. 322 M.: 9.25
Gr.pl 10.20 Vocael trio 1105 Gr.pl.
11.35 Th Langlois' orkest 12.20 Gram pi.
12.50 Salonorkest 1.45 Choura Kouz-
netzoff's Russisch orkest 2.052.20 en
2 35 Gr.pl. 3.20 Van de Velde's a capalla
koor 4.20 Gr.pl. 5.30 Radiotooneel
5.50 Demonstratie van het Martenot-Gol-
ven-Instrument 6 20 Gr.pl. 6-35 Ac-
cordeonmuziek 6.50 Gr.pl. 7.20 Cello-
recital 8 20 Omroepdansorkest, Salon-
urkest en solisten 10.30 Clemor and his
Lucky Stars 11.20—12.20 Gr.pl. - 484 M
9 20 Gr.pl 10.20 Theo Langlois' orkest
11.20 Gr.pl. 12.20 Salonorkest 12.50
Choura Kouznetzoff's Russisch orkest
130 Gr.pl. 1.50 Orgelconcert 2.20—
2.35 Gr.pl. 2.50 Zang en Gr.pl. 3.20
Ge var. concert 4.20 Radiotooneel 5.30
Lucien Hirsch en zijn orkest 7.35 Gr.pl.
8 05 Reportage van de Ysaye-wedstrijd.
Hierna: Gr.pl. 10.30—12.20 Gr.pl.
Deutschlandsender, 1571 M. 7.20 Popu
lair concert 9.20 Berichten 9.5012.15
Rob Gaden's dansorkest en Pianoduo.
(Van 10.0510.20 Weerbericht).
VOOR MAANDAG 22 MAART.
Hilversum I, 1875 M. - Algemeen Pro
gramma, verzorgd door de AVRO. 8.00:
Gram.pl. 10.00: Morgenwijding 10.15:
Gram.pl. 10.30: Lyra-Trio en declamatie
12.00: Cantabile-orkest, zang en gram.-
platen 2 00: Gram.pl, 3.00: Omroep
orkest en soliste 4.30: Muzikale causerie
5.35: Kovacs Lajos' orkest 6.30 AVRO-
Dansorkest 7.00: Filmpraatje 7.30:
Zang, piano en accordeon 8.00: Berich
ten ANP. Mededeelingen 8.10: Omroep
orkest en solisten 9.10: Radiotooneel
9.45: Gram.pl. 10.30: Kovacs Lajos' or
kest 11.00: Berichten ANP. Hierna tot
12.00 AVRO-Dansorkest en Gram.pl.
Hilversum II, 301 M. NCRV-Uitzending,
6.307.00: Onderwijsfonds voor de
Scheepvaart 8.00: Schriftlezing, medita
tie, gewijde muziek iGr.pl.) 8.30: Gra-
mofoonpl. 9.30: Gelukwenschen 10.30:
Morgendienst 11.00: Chr. Lectuur
11.30: Gram.pl. 12.00: Berichten 12.15
Gram.pl.'1.00: Orgelconcert 2.00 Voor
de scholen 2.35: Wenken voor de keu
ken 3.05: Gram.pl. 3.10: Voor tuin-
liefhebbers 3.40: Gram.pl. 3.454.45:
Bybellezing 5.00: Stichtsch Salon-orkest
6.30: Causerie over het Binnenaanva-
ringsreglement en stoommachines 7.00:
Berichten 7.15: Vragenuur 7,45: Re
portage 8.00: Berichten ANP. 8.15:
Evangelisatie-Samenkomst m. m. v. spre
kers. Geref. Evang. Zangkoor en solisten
9.45: Berichten ANP. 9.50: Reportage
10.2011.30: Gram.pl. Hierna: Schriftle
zing.
Droitwich, 1500 M. 11.05: Orgelspel
11.35—11.50: Gram.pl. 12.05 dito 12.20
Bybelsche causerie 12.45: BBC-Northern
Ireland orkest en soliste 1.352.20: Or
gelconcert 3.203.55: Het Philip White,
way Ensemble 4.20: Jazzmuziek (Gr.pl.)
4.50: Pianorecital 5.20: Causerie
„Planning your spring outfit" 5.35: Ch.
Ernesco'e kwintet 6.20: Berichten
6 40: Landbouwcauserie 7.00: BBC-ork.
7.40: Pianorecital 7.50: Komische
voordracht 8.05: BBC-Variété-orkest
8.20: Actueele causerie 8.50: Van Phil
lips en zyn twee orkesten 9.20: Berich
ten 9.40: Actueele causerie 9.55: Cau
serie over E.H.B.O. 10.00: Het Menges-
strijksextet 10.30: Radiotooneel 11.15:
Billy Gerhardi en zyn Band 11.5012.20
Dansmuziek (Gr.pl.).
Radio Paris, 1648 M. 7.20 en 8.20: Gra-
mofoonpl. 12.20: Colonne-Kamerorkest
en soliste 2.50: Gram.pl. 4.20: Orkest
concert 5.50Zang 6 05Celloconcert
6.50: Vervolg zang 7.05: Vervolg cello
concert 7.20: Gram.pl. 8.20: Zang
9 05: Orkestconcert mmv. solisten.
Keulen, 456 M. 5.50: F. Hauck's orkest
7.50: Militair concert 11.20: dito
12.35: Nedersaksisch symphonieorkest en
solist 1.35: Omroepkwintet3.20: Om
roep-Amusements-orkest 4.20: Literair-
muzikaal programma 5.20: Gram.pl.
6.20: Omroepkleinorkest en solist 730:
Westduitsch weekoverzicht 8.20: Om
roepkleinorkest en solist 9.5011.20 Om
roeporkest en solist.
Brussel, 322 en 484 M. —.522 M.: 12.20:
Gram.pl. 12.50: Salonorkest 1.30: Sa
lon-orkest 1.502.20: Gram.pl. 5.20:
Klelnorkest 6.50: Cellorecital 7.20:
Gram.pl 8.20: Omioeporkset 10.30
11.20: Omroepdansorkest.
484 M.: 12.20: Gram.pl12.50: Omroep
orkest 1.30: Salonorkest 1.502.20:
Gram.pl 5.20: Pianorecital 6.35: Gra-
mofoonp. 6.50: Omtoepkleinorkest
7.35 en 8.20: Gram.p. 8.50: Oratorium-
uitzending. Hierna tot 11.15: Gram.pl.
Deutschlandsender, 1571 M. 7.30: Ge
varieerd programma 9 20: Berichten
9 50: Contrabas-Duo 10.05: Weerber.
10.2011.20: Gevar. programma.
GEM. RADIO-DISTRIBUTIEBEDRIJF EN
DE R.O.V. RADIO-CENTRALE.
Voor Zondag 21 Maart.
Ie programma: lederen dae ran 8—24
uur: AVRO, VARA, enz.
2e programma: lederen dag van 824
uur: KRO, NCRV. enz.
3e programma: 8 30: Keulen 9.05:
Brussel Fr. plm. 10.05: Keulen of Ham
burg 12.20: Brussel VI. 14 20: Brussel
Fr. 14.35: Brussel VI. plm. 15.10: Keu
len 17.20: Parys P.T.T. of diversen
1740: Droitwich 18.35: Boedapest of
diversen 1920: Keulen 21.20: Brussel
VI. plm. 21.50: BerUjn.
4e programma: 8.30: Brussel VI. 10.50:
Parys Radio 13.10: Droitwich 15.20:
Londen Reg. 16 50: Droitwich 17.20:
Parys Radio plm. 18 50: Droitwich
21.05: diversen 21.30: Boedapest of div.
22.10: Droitwich plm. 23.00: Boeda
pest of diversen plm. 23.25: Parys Radio
of diversen.
Voor Maandag 22 Maart.
le programma: lederen dag van 8—24
uur: AVRO, VARA, enz.
2e programma: lederen dag van 824
uur: KRO, NCRV. enz.
3e programma: 8.00: Keulen 8.20
Parys Radio plm. 8.50: Keulen of Ham
burg 11.20: R- Danmark 12.20: Brussel
VI. 14.20: Keulen 14.50: Parijs Radio
15.20: Keulen 16.20: Parys Radio
17.20: Keulen 19.05: Parijs Radio
19.50: Londen Reg. 21.10: Weenen of
diversen 21.30: Rome of diversen
22 20: Keulen 23.20: R Danmark.
4e programma: 8.00: Brussel VI. 9 20:
Gram muz. GRD. 10.35: Droitwich
plm. 11.50: Londen Reg. plm. 12 45:
Droitwich 13.35: Londen Reg. 16 20:
Droitwich 16 50: Londen Reg. 17.20:
Brussel Fr. 17.50: Droitwich 18.20:
diversen 18.35: Brussel Fr. 19 20:
Brussel VI. 19.50: Droitwich 20.20:
Brussel Fr. 20.50: Droitwich 21.40:
Weenen of diversen 22.50: Londen Reg.
Wijzigingen voorbehouden.
In elke kleur slechts twee Honour Tricks als vaste slagen.
i.
Het systeem Culöertson, zooals het tegen
woordig by praktisch iedereen bekend is,
werd indertyd door Culbertson ten doop
gehouden onder den naam „Approach-
Forclng"-systeem, welken naam het ont
leende aan de twee zeer uiteenloopende
principes waarop het was gebaseerd en wel:
le. Het Approach-principe gebaseerd op
de wensohelijkheid het bieden steeds zoo
laag mogelyk te openen en zoo laag moge
lijk te houden om op deze wijze op het
laagst mogelijke niveau over en weer tus
schen de partners Informaties uit te
wisselen.
2e. Het Forcing principe waarbij aan
eenige speciale biedingen de extra beteeke-
nis wordt gegeven dat de partner niet mag
passen, indien de tusschenzittende speler
gepast heeft, doch het bieden moet open
houden totdat de manche is bereikt Het
wil aan den partner te kennen geven:
a. dat een manchebod zeker is doch dat
alleen neg moet worden uitgemaakt in
welke annonce dit moet geschieden
(welke eind-anonce afhankeiyk is van
de verdere inform?1.: welke de part
ners elkander over un spel kunnen
geven) en
b. dat de mogelijkheid van een Slam-
bod aanwezig is.
Degene die een forcing-bod heeft ge
daan. hetzy als openingsbieder, hetzy in
den loop van het bieden als antwoord op
een bod van zijn partner, garandeert hier
mede dus dat -ie kracht van zyn spel een
manchebod zeker maakt Hij wil dit echter
nog niet direct doen omdat hy eerst nog
bij zyn partner wil uitvinden welk eindbod
voor de combinatie van 26 kaarten het
meest geschikt is. Degene, die het forcing-
bod heeft gedaan, heeft hiermede alle ver
antwoording op zich genomen en de part
ner moet onherroepeUjk het bieden open
houden totdat een manche-bod bereikt is.
Dit is een onoverkomelyke eisch en een
niet gehoorzamen aan een door een for
cing-bod gegeven gebod, zou 't geheele prin
cipe van dit bod ontwrichten. Heeft echter
de tusschenzittende speler een bod gedaan,
dan is hiermede de verplichting van den
partner opgeheven. De bedoeling van den
forcing-bleder het bieden open te houden
om hem opnieuw de gelegenheid te geven
een bod te doen, om hierdoor biyk te ge
ven van zijn distributie, is bereikt en in dit
geval is het bieden van den partner op een
waardeloos spei natuurlijk niet meer noodig.
Geheel overeenkomstig het principe en ge
heel overeenkomstig de logica, kan hy nu
niet beter een zwak spel aanduiden dan
door te passen. Zou hy in dit geval toch
bieden, dan duidt dit bieden, waar het vrij
willig geschiedt, natuuriyk kracht aan en
in het geval dat hij reeds ln een vorige
ronde een bod had gedaan, meerdere kracht
dan hij door dit vorige bod te kennen had
gegeven. Speciaal dit is een kwestie waarop
niet genceg de nadruk kan worden gelegd
zooals wij later by het behandelen van de
forclng-biedingen nog zullen zien.
De eenige uitzondering op de verplichting
dóór te bieden tot de manche is bereikt, is
wanneer een der partners een door de te
genpartij gedaan bod doubleert. Hy wil
hiermede te kennen geven dat hy meer
voordeel ziet in het spelen van een gedou
bleerd spel door de tegenparty dan er met
eigen spel te behalen zou zijn. In dit geval
mag de partner passen. Doet hy dit echter
niet omdat de distributie van zijn spel be-
langryk meer voordeel uit eigen spel be
looft en doet hy een bod waarmede het
manchebod nog niet is bereikt, dan wordt
hiermede de verplichting om door te bie
den opnieuw van kracht. Bij de forcing-
biedingen kom ik echter hierop nog uit
voerig terug.
Honour Tricks.
Dit begrip, deze definitie werd door Cul-
bertson in de wereld gebracht en dient in
zyn systeem als voornaamste krachtbepa
ling van een spel.
Bieden is ten slotte niet anders dan in
gedachten spelen, in gedachten het aantal
preislagen uit eigen spel taxeeren en dit
den partner over en weer kenbaar maken.
Met elk bod, hetwelk men doet. moet men
trachten den partner een inlichting te
geven omtrent eigen spel en elk bod van
den partner moet men verwerken en moet
ons in de gelegenheid stellen diens spel te
visualiseeren. Het is het spreken van een
bied-taal, die over en weer moet worden
gekend, begrepen en verstaan. Om deze
taxatie van het aantal speelslagen met
juistheid te kunnen doen, is het noodig een
basis te hebben waarop deze taxatie berust,
een maatstaf, een eenheid van sterkte,
waarnaar de kracht van een spel met juist
heid kan worden afgemeten.
Slagen zUn de kracht-eenheid, waarin de
sterkte van een spel by het bieden wordt
uitgedrukt en by het afspelen wordt be-
1 proefd. Deze slagen kunnen van drieërlei
aard zyn n.l.:
Topkaart-slagen, die, zooals de naam
reeds aanduidt, met de hoogste kaarten van
iedere kleur worden gemaakt,
Lengteslagen, n.l. de slagen, die even
tueel gemaakt kunnen worden met de kleine
kaarten van een langere, vrygespeelde
kleur en
Aftroefslagen, d. w. z. de slagen, die door
het aftroeven van vrye kaarten van de
tegenparty worden gemaakt.
Deze laatste 2 soorten slagen zijn niet
stabiel en varieeren sterk al naar gelang
de soort en de .structuur van het spel.
I Lengteslagen, hoewel even krachtig als een
Aas in het geval dat Sans Atout wordt ge
speeld, zyn als regel waardeloos tegen een
troefspel van de tegenparty. Zy hebben in
■het geheel geen verdedigende waarde. Af
troefslagen zijn behalve in een enkele uit
zondering, alleen van waarde in den Blinde
en niet in eigen hand.
Ik vermeld dit hier even nog speciaal of
schoon het hier eigenlijk niet op zijn plaats
is doch aangezien ik het van het grootste
belang acht daar dit een fout is die ik in
de praktyk zoo herhaalde malen zie maken.
Veel spelers kennen aan hun spel een groo-
tere waarde toe indien hierin een renonce
of een singleton aanwezig is. Het spreekt
echter van zelf indien men zyn spel in
j gedachten heeft getaxeerd en de lengte en
de kracht van de troefkleur hierby in aan
merking heeft gebracht, deze kracht van
de troefkleur niet vergroot wordt door de
gelegenheid die het spel biedt om een der
andere kleuren af te troeven. Anders ge
zegd, indien men van een troefkleur de 6
hoogste kaarten ln zyn bezit heeft, is deze
troefkaart 6 slagen sterk. Of er een renonce
in het spel aanwezig is of niet, de waarde
van deze 6 slagen wordt hierdoor niet ver
groot. In zeer vele gevallen zal het bezit
van een singleton of renonce eerder een
verzwakking van het spel beteekenen en
zal het de taktiek van de tegenspelers zyn
juist in deze kleur aan te vallen om de
troefsterkte te verminderen. Slechts in en
kele gevallen zal het bezit van een korte
kleur in de hand van den speler van waarde
zijn, byv. In het geval dat er ook in den
Blinde een renonce voorkomt en men alle
troeven uit beide spellen kan maken door
over en weer af te troeven.
Waar dus aan lengteslagen en aftroef
slagen geen vaste waarde is toe te ken
nen, zyn zy niet te gebruiken als basis
voor de sterktebepaling van een spel. Hier
voor bhjven dus slechts de topkaartslagen
over, voor welke slagen Culbertson het be
grip Honour Trick invoerde.
Het is de groote verdienste van Culbert
son geweest dat hij na langdurige proefne
mingen. die over duizenden en duizenden
spellen liepen,, de waarde van deze Honour
Tricks met Juistheid heeft bepaald en hier
op zyn theorie heeft opgebouwd en uitge
werkt.
Culbertson ging van het standpunt uit dat
deze H.T.'s een constante waarde moesten
hebben onafhankelyk van het feit of het
eindbod eventueel door den speler zelf zal
worden gedaan dan wel of dit door de
tegenparty zal geschieden. Het moet dus
onder alle omstandigheden aan te nemen
zijn dat de waarde welke men hieraan toe
kent ook werkelyk in de praktijk bevestigd
wordt.
Een spel als Aas-Heer-Vrouw cn nog 5
kleinere Schoppen Is met Schoppen als
troef als acht slagen sterk te rekenen en
zelfs zonder steun van den partner zou men
hier 4 Schoppen op mogen bieden. Tegen
een Hartenbod van de tegenparty is het
echter wellicht geheel waardeloos, hoog
stens zal het misschien 1 slag opleveren
aangezien vermoedeiyk de tweede slag zal
worden afgetroefd.
Een spel als Aas-Heer-x-x- is, verdedigend
gesproken even veel waard als Aas-Heer-
Vrouw-Boer-10-x-, In beide gevallen zullen
vermoedeiyk 2 slagen worden gemaakt te
gen een bod van de tegenparty en in het
eerste geval zal het binnenhalen van die
twee slagen nog meer kans hebben.
Gezien de eischen welke dus aan de H.T.'s
moesten worden gesteld dat zy een con
stante waarde zouden moeten vertegen
woordigen, kwam Culbertson tot de vol
gende conclusies:
In elke kleur mogen slechts 2 H.T.'s
als vaste slagen worden aangenomen
bij de speltaxatie d.w.z. 2 slagen, die
eveneens gemaakt zullen kunnen wor
den wanneer het eindbod door de
tegenparty zou geschieden. Een derde
slag in een niet-troefkleuf is tegen een
eindbod van de tegenpartij niet meer
als vaste slag aan te merken aangezien
dan de waarschijnlijkheid van aftroe
ven te groot wordt.
A. J. VERSTEEG.
2—3