H\4"H"YYri Zeven wonderen der oudheid Een gelukskind !en merkwaardig steenblok VoorMoeder's handwerk D >e vuurtoren op het eiland Pharos. hebben hier reeds eerder iets verteld een treurende koningin, die als ber ing aan haar gestorven koning een ment liet oprichten van onvergelijke- schoonheid. Ook aan het vierde won ier oudheid: de vuurtoren op het Pharos tevens de allereerste oren die ooit werd gebouwd lag roote liefde en een groot verdriet ten islag Iieel oude tijden woonde op het eiland 0 l>s, behoorende tot Griekenland, een jongeling, Sostratus geheeten. Deze erloofd met een meisje uit Athene en de dag van het huwelijk was aange- n, zou het bruidje met haar familie ai rienden op een schip naar Pharos teken om met Sostratus te trouwen, stak echter een hevige storm op en de egom wachtte tevergeefs urenlang op de aankomst van het schip. Zijn onrust en wanhoop werden hoe langer hoe grooter: er moest een ongeluk zijn gebeurd! De dag ging voorbij en de nacht brak aan en hier na werd het weer licht; nog altijd geen schip te zien. Doch in den loop van den tweeden dag vernamen Sostratus en zijn vrienden de vreeselijke tijding, dat de bruid met haar heele gezelschap in de golven was omgekomen. Het schip was tijdens den storm tegen de rotsen te pletter geslagen! Sostratus was zóó gebroken van verdriet, dat hij zijn werk neerlegde en zijn tijd door bracht met zuchten en klagen. Doch een paar maanden later wist Dinocrates, zijn leermeester, die een zeer verstandig man was, Sostratus uit zijn gebrokenheid op te wekken. Hij stelde hem n.l. voor, een hooge witte toren te laten bouwep op het eiiand Pharos vlak bij de kust, een toren, waar in altijd licht zou branden. Hij zou hier mee een schitterend monument scheppen ter nagedachtenis van zijn bruid en tege lijkertijd zou de toren een waarschuwing vormen voor alle schepen, die met storm op zee waren. Koning Ptolomeus, die in dien tijd over Griekenland regeerde, hoorde van het plan en deed Sostratus weten, dat hij den toren zoo schitterend mogelijk moest laten uit voeren; de koning wilde zelf de kosten be talen. De toren, die je hier op de tecke- ning ziet afgebeeld, verrees aan de Oost kust van Pharos, vlak bij de haven. Hij was opgetrokken van sneeuwwitte steen en vierhonderd voet hoog. Uit alle ramen brandden 's nachts groote fakkels en in het bovenste topje van den toren was in een ijzeren korf een groot vuur aangelegd. Het heele bouwwerk, dat een waar kunst stuk was, heeft bijna twee millioen gulden gekost; reeds voor onzen tijd een groote som gelds. maar voor dien tijd een haast ongelooflijk bedrag! De eerste vuurtoren bleek groot nut te hebben voor de zeelui en daarom werd dit idee al heel gauw door alle volken overgenomen. Maar de toren op Pharos was toch dc al lereerste, vandaar ook. dat „pharos" het Grieksche woord voor vuurtoren werd en men in het Fransch en het Engelsch nog het woord „phare" terugvindt. Felix Mendelssohn Barthoidy. Een prettig kunstwerkje, dat bovendien een leuk cadeautje vormt!! Broer en Zus helpen allebei mee! u dat blok steen zien wil, moet nogal n huis, want het ligt in de republiek inië, in Zuid-Amerika dus. Maar de aardigheid van dezen reuzensteen groot, dat men er haast de reis voor aken. Reeds op een afstand gezien hij een wonderlijken indruk, zooals ar ligt, 8 M. lang en 6 M. hoog. in irm van een driehoek en rustend op elling van een rots. Men begrijpt at hij niet verder rolt. Doch dat is et merkwaardigste Wie zich de geeft de rotsen te beklimmen, kan en enkelen druk van de hand den die zeker wel een paar honderd d kilo moet wegen, in duidelijk zicht hommeling brengen. Meestal is zulk ■uk niet noodlg: de steen slingert al en wind. En toch valt hij niet; hij >p zijn plaats. President Rosas, die begin van de vorige eeuw een ty- t bewind voerde in Argentinië, en at menschen naar zijn pijpen liet heeft geprobeerd ook de beweeg- 52 leenrots van Tandil neer te halen, ".lat mislukte hem. De steen werd met omspannen en duizend flinke paar- e%rden in het gareel gezet, en deden best. De steen, hoe beweeglijk ook, v. Ie echter van zijn plaats te gaan. We hebben nu al van alles met elkaar geknutseld. Maar deze week gaan we eens iets echt nuttigs maken, n.l. een hand werkzak vooi Moeder! Wij hebben ervoor noodig: vier vierkante latjes, twee dunne plankjes van triplex en een lapje stevig katoen. Een fleurig geruit of gebloemd stukje lijkt mij het leukste! De latjes worden precies op maat ge zaagd en met een figuurzaag van een ovale opening voorzien. Dat is om de tasch goed vast te kunnen houden bij het dragen. De vierkantje latjes krijgen ieder aan den bo venkant een gleufje, waarin de plankjes precies passen. Dan worden de latjes kruis lings met een schroefje aan elkaar ver bonden, waarbij we zorgen, dat het onder ste gedeelte ongeveer één derde van de geheelc hoogte is Dit geraamte kan de groote broer, die een figuurzaag heeft, heel gemakkelijk maken. Doch daarna komt Zus aan de beurt. Zij boort in de plankjes een rij kleine gaatjes, naait de zak en bevestigt die met stevig garen aan de plankjes. De tasch staat tijdens het gebruik uitgeklapt en kan dichtgeklapt en door Moeder meegenomen worden als zij soms een heelen middag op bezoek gaat en een handwerkje mee wil nemen. Ook voor 's zomers, als Moeder (3 Febr. 1809—1847). Bijna iederen Zondagavond werden er zulke kleine concerten gegeven Een van de weinige kunstenaars, die het geluk hadden in een fijnbeschaafde en welgestelde familie te worden opgevoed, was Felix MendelssohnBarthoidy. Hij was de kleinzoon van den beroemden Jood- sclien filosoof Moses Mendelssohn. Felix werd 3 Febr. 1809 in Hamburg geboren, maar een paar jaar later verhuisde zijn vader, een rijk bankier, naar Berlijn. Als jong kind ontmoette hij te Weimar Goe the, en reeds toen bezat hij zulke groote muzikale gaven, dab de beroemde dichter hem een „wonderknaap" noemde. In Bei- lijn kreeg de jonge Feiix de beste welen- schappelijke en muzikale opleiding. Op negenjarigen leeftijd trad hij al openlijk als klavierspeler op. Felix was in ieder ou- zich, wat men noemt een gelukskind HU groeide op in een harmonieuze omgeving: geldgebrek was er niet en ook de verhou ding tusschen ouders en kindcrer ws" buitengewoon gelukkig. Als knaap van tien jaar begon begon hij kleine composities te maken en deze werden dan in den hui- selijken kring voorgedragen. Zijn zusje Fanny, aan wie hij bijzonder gehecht was en die zelf ook componeerde, bespeelue de piano, zijn zusje Rebecca zong er bij en zijn broer Paul bespeelde de cello. Hij zelf trad op als dirigent. Dat waren gc-.eilige avondjes! Bijna iederen Zondagavond -.•.■pr eien er zulke kleine concerten in 't ouder lijk huis gegeven Geen wonder dus, dat Mendelssohn sterk gehecht was ran zijn ouders en overige familieleden, en deze liefelijke atmosfeer grooten invloed uit oefende op het werk van den kunstenaar. Lieflijkheid, fijnheid en eenvoud kenmer ken dan ook zijn composities. Je kunt zijn werk niet bestudeeren zonder een gevoel van geluk en tevredenheid; zijn muziek is even zonnig als zijn levensomstp-'!iche- den dil waren Op zeventienjarigen leeftijd con.- ui,eer de Felix de Sommernachtstraum-ouveriure een onovertroffen meesterwerk. In de vol gende jaren maakte hij lange reizer. naar Engeland, Frankrijk en Italië, waart;,-; de indrukken grooten invloed hadden o- zijn werk. In 1835 werd hij te Leipzig aange steld als directeur der „Gewandhavtcon- eerte", die door hem een EuropeescLe ver maardheid kregen. Mendelssohn hoeft nr.s een groot aantal composities naw-rinten Voor het klavier schreef hij zijn ..Lieder ohne Worte". Deze liederen verwierven door hun fijnheid, sierlijkheid en inner lijke waarde zóó grooten bijval, dat daar door als 't ware een nieuwe kunstzin werd geschapen, en velen na hem in du eenre werkten. Dan schreef hij veie, vel-: Laaie liederen. Heel bekend is zijn: .,F be- stimmt in Gottes Rat", dat ook bij ge heid is. Veel heeft Mendelssohn gedaan voor de soms bijna vergeten muz'ek van de klassieke meester, vooral die var. Bach, wiens „Mattheus-Passion" hij voor het eerst na diens dood te Berlijn in 'I or,en- baar opvoerde In zijn oratoria Pau- lus" en „Elias" is de invloed der klas sieke meesters duidelijk merkbaar. Hij heeft de orgelliteratuur verrijkt l'ker kelijke gezangen en geestelijke 1 deren. Op zeer jeugdigen leeftijd, nog slechts 38 jaar oud. stierf onze Mendelssohn Zel den is een kunstenaar tijdens zijn '.even en van het begin van zijn loopbaan af. zóó gevierd als hij. Men heeft Mendelssohn in zijn tijd ten deele overschat en later in be paalde kringen miskend. Eerst in onzen tijd geniet zijn muziek de waardccring, waarop zij recht heeft. weer in den tuin zit te handwerken is deze tasch bijzondei geschikt! En vind je 't ook niet leuk, dat broer en zus er allebei aan kunnen meewerken?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1937 | | pagina 21