SiroopFamel Eerst werk voor het gezinshoofd LEIDSCH DAGBLAD, Vrijdag 5 Februari 1937 Vierde Blad No. 23578 Weensche Wals contra Jazz ^ÉÉll 77ste Jaargang Beperking fabrieksarbeid van vrouwen Paramount's zilveren jubileum-film „Champagne Wals" Geen ongelimiteerde vervanging van volwassen arbeiders door jeugdige personen. Ingediend is een wetsontwerp, hou dende tijdelijke bepalingen, strekkende tot het bereiken van een betere ver deeling van den beschikbaren arbeid. Daardoor zal het werkterrein der vrouw tot engere grenzen worden te ruggebracht en kunnen worden voor komen, dat volwassen arbeiders door jeugdige personen worden verdongen. In het Voorloopig Verslag der Tweede Kamer nopens de begrooting van sociale zaken voor 1937 werd bij afd. n (Arbeid) onder het hoofd .Verdeeling van den be schikbaren arbeid" door verscheidene leden aangedrongen op het treffen van voorzie ningen, waardoor een ongelimiteerde ver vanging van volwassen arbeiders hetzij door jeugdige personen dan wel door vrouwelijk personeel zou kunnen worden tegengegaan Het thans ingediende wetsvoorstel aldus lezen wij in de memorie van toelich ting strekt ter voldoening aan de toe zeggingen, welke de minister bij de me morie van antwoord op bedoeld voorloopig verslag op beide punten deed. In tijden van crisis trachten verschil lende werkgevers te bezuinigen door het vervangen van volwassen mannen door jeugdig of vrouwelijk personeel. Hoc men nu in beginsel over een reactie daartegen van de zijde van de overheid denken moge de minister zou geen der beide bepleite middelen willen aanwenden, indien de omvang der werkloosheid In ons iand de regeering er niet toe noojvte ai het mogelijke te beproeven om daarin eenlge verlichting aan te brengen in de hui dige omstandigheden acht de minister zulk een tijdelijken maatregel alleszins verantwoord. Door tegen bedoelde vervanging eenige remmende bepalingen uit te vaardigen, kan een eenigszins betere verdeeling van den beschikbaren arbeid bereikt worden. Overigens zij nog eens onderstreept wat in de memorie van antwoord op bedoeld voorloopig verslag werd opgemerkt: ver mindering van werkloosheid wordt door deze maatregelen, die een verbetering van de verdeeling van den beschikbaren arbeid beoogen. niet bereikt Wel kan worden verkregen en dat is reeds van heel veel waarde dat de werklosheid van de piaatsen. waar zij het meest schrijnt, ver schoven wordt naar plaatsen, waar zij min der ernstig gevoeld zal worden. Arbeid van vrouwen en meisjes. De werkloosheid vertoont bij de vrouwe lijke arbeidskrachten een heel ander beeld dan bij de mannelijke. De bij de organen van openbare arbeidsbemiddeling op 14 November 1936 ingeschreven werkloozen omvatten 384.875 mannen en 17.880 vrou wen. Naar raming staan naast die werk- looze. meerendeels Nederlandsche vrouwen thans ruim 45.000 in ons land werkzame buitenlandsche vrouwen. Deze cijfers doen de vraag rijzen, of niet, naast de bestrijding van de werkloos heid in het algemeen, als crisismaatregel naar te hopen is. een kwestie van een paar jaren iets gedaan zou kunnen worden om de werkloosheid onder de man nelijke arbeidskrachten eenigszins te ver minderen door de bepaalde terreinen de bestaande werkgelegenheid voor vrouwen een weinig in te perken. Het is dan minister uiteraard volkomen bekend, dat aan het vraagstuk van de ver vanging van vrouwelijke door mannelijke arbeidskrachten verschillende moeilijk heden vastzitten. Hij acht echter bij den huidigen stand der werkloosheid langer weifelen niet gewettigd. Werkloosheid is een ramp voor ieder, die er door getroffen wordt, maar voor het ge zinshoofd werkt zij veel meer funest dan voor iemand, die niet met de zorg voor 't levensonderhoud van anderen belast is. Op den man nu rust, naar den natuurlij ken gang van zaken de plicht ook voor de vrouw en kinderen het levensonderhoud te verdienen. Indien dan ook zonder overwe gende bezwaren de werkgelegenheid voor ae vrouw eenigszins beperkt kan worden en aldus hier en daar haar plaats op het terrein van den arbeid door een man kan worden ingenomen, dan acht de minister dit, ln de tegenwoordige omstandigheden met abnormale werkloosheid, gerecht vaardigd. Terug naar de verhoudingen van '34 Volgens het ontwerp zal het werk terrein der vrouw, voor zoover dit zich wat den fabrieksarbeid betreft, na 1 Januari 1935 heeft uitgebreid, tot de toen in acht genomen grenzen kunnen worden teruggebracht. Daartoe zal bij algemeenen maatregel van bestuur het percentage kunnen worden vastgesteld dat vrouwen en meisjes mogen uitma ken van liet personeel, dat in een fabriek of werkplaats met bepaalden arbeid belast is, dan wei het verrichten van bepaalden fabrieksarbeid door vrouwen of meisjes verboden of alleen onder zekere voorwaarden toegelaten kunnen worden. Artikel 2 van het wetsontwerp luidt: Met betrekking tot bepaalde soorten van arbeid, welke vóór 1 Jan. 1934 in fabrie ken of werkplaatsen in het algemeen door mannelijke arbeiders plachten te worden verricht, kan, tot herstel van dien toestand bij algemeenen maatregel van bestuur 't- rij worden vastgesteld, welk percentage van de arbeiders, die zoodanigen arbeid in een fabriek of werkplaats verrichten, ten hoog ste uit vrouwen of meisjes mag bestaan, hetzij worden bepaald, dat zoodanige ar beid door een vrouw of een meisje in een fabriek of werkplaats niet mag worden verricht slechts mag worden ver richt onder de bij of krachtens dien al gemeenen maatregel gestelde voorwaarden De te treffen voorzieningen. Naar het voorloopig inzicht van den mi nister kunnen de te heffen voorzieningen ten aanzien van de vervanging van vrou welijke door mannelijke arbeidskrachten op de volgende soorten van arbeid betrek king hebben: Arbeid in aardewerkfabrieken en tegcl- perserijen, bestaande in aardbereiding, in tegels persen en in het gieten, vernis strij ken of vernis spuiten van sanitair aarde werk.; arbeid in glasfabrieken in de mengka mer, aan of bij de glasovens, of bestaande in het slijpen van glas; arbeid in drukkerijen, bestaande in het uit de hand of machinaal letterzetten; arbeid in kisten- en timmerfabrieken; arbeid in borstelfabrieken, met uitzon dering van inpakarbeid; arbeid in leerfabrieken, met uitzondering van inpakarbeid; arbeid in schoen- en pantoffelfabrieken met uitzondering van het stikken, plakken en verder bewerken van de schacht en van inpakarbeid; arbeid in capsulefabrieken, bestaande in het bedienen van walsen; arbeid in fabrieken van bouten, moeren, klinknagels en draadnagels; Het kloppen en stoppen van zakken; arbeid in sigarenfabrieken en tabaks- ververijen. bestaande in het aanvochten en mengen van tabak, het met de hand ver vaardigen van sigaren en het sorteeren van sigaren; het uitbeenen van vleesch; arbeid in veenderijen, bestaande in het verplaatsen van beladen kruiwagens; arbeid in steenfabrieken; arbeid, bestaande in het vulcaniseeren van rijwielbanden. Volwassen en jeugdige arbeiders. Artikel 3 luidt: Indien in een fabriek of werkplaats of in een groep van fabrie ken of werkplaatsen het aantal mannen van 25 jaar of ouder in verhouding tot 't aantal der overige arbeiders kleiner is dan in het algemeen in soortgelijke fabrieken of werkplaatsen, waar hetzelfde dan wel ten ander bedrijf wordt uitgeoefend, het geval is, kan bij algemeenen maatregel van bestuur worden vastgesteld, welk per centage van de arbeiders, in die fabriek of werkplaats of in een tot die groep be- hoorende fabriek of werkplaats werkzaam, ten minste uit mannen van dien leeftijd moe* bestaan. Het enkele feit, dat in een fabriek of in een groep van fabrieken, het aantal vol wassen mannen in verhouding tot een aantal der overige arbeiders kleiner is dan in andere fabrieken, die daarmede verge leken kunnen worden, behoeft nog niet te wijzen op een wanverhouding, welke van overheidswege gecorrigeerd dient te wor den. Het desbetreffende artikel 3 van het wetsontwerp zegt dan ook niet. dat bij een dergelijk verschil in de getalsverhoudin gen in elk geval moet worden ingegrepen, het schept alleen de mogelijkheid daartoe. 3ij algemeenen maatregel van bestuur kan in zoo een geval het percentage worden vastgesteld, dat de volwassen mannen in de betrokken fabriek of fabrieken van de totale bezetting moeten uitmaken. Als volwassen arbeiders noemt het ar tikel de mannen van 25 jaar of ouder. Werkgevers, die er op uit zijn met goed- koope jonge krachten te werken, houden hun personeel niet tot het 25e jaar. Men kan wel in het algemeen aannemen, dat in zoo een fabriek een man, die eenmaal den 25-jarigen leeftijd bereikt heeft, niet meer Vraagt het oordeel van Uw dolderl Bij Apothekers en Drogisten 621 groote fl kleine flacon n f 1.15 (Ingez. Med.) behoort tot de groep, welke voor jeugdige arbeiders het veld zal moeten ruimen. Ten einde de noodige waarborgen te scheppen, dat geen overijlde maatregelen genomen worden, is bepaald, dat elk in grijpen, ook wanneer het slechts één fa briek betreft, gebonden is aan een alge meenen maatregel van bestuur. Aan de vaststelling van een algmeenen maatregel van bestuur, als bedoeld, gaat vooraf het raadplegen van den betrokken bedrijfsraad en van een commissie uit den Hoogen Raad van Arbeid, waarin, zoo er geen bedrijfsraad is, ook vertegenwoordi gers van werkgevers- en werknemers-vak- vereenigingen zitting moeten hebben. Bovendien zal de commissie ten minste één vertegenwoordiger van het departe ment van handel, nijverheid en scheep vaart moeten tellen. Ook anderen dan le den van den raad kunnen in de commissie zitting hebben. Afwijking van hetgeen krachtens deze wet zal zijn vastgesteld moet mogelijk blij ven, indien bijzondere omstandigheden zulks wenschelijk maken. Artikel 5 voert daartoe, op het voetspoor van de Arbeids wet, het systeem van vergunningen in, te verleenen door de districtshoofden der ar beidsinspectie, of, in beroep of bij groeps- vergunningen, door den minister. Met het oog op de bedrijfsbelangen is, waar moge lijk, overleg met het orgaan der openbare arbeidsbemiddeling voorgeschreven. Volgens artikel 17 zal de wet een wer kingsduur van drie jaren hebben. De mi nister hoopt, dat de tijdsomstandigheden aan voldoende verbeterd zullen zijn om deze crisismaatregelen weer te kunnen missen. ..Scène uit „Champagne-wals". Tusschen het oude Weenen van Johann Strauss, toen het een gewoon schouwspel "as, zich honderden, gekleed in fraaie, strakke uniformen en omvangrijke, doch flatteuze damestoiletten, te zien begeven "i een zwierige wals op de onsterfelijke muziek van meester Johann-zelf.... tn het moderne Weenen van Schuschnigg waarin het colbertje en het jum.pert.je over- teerschen en waarin al evenzeer nacht clubs en jazz-lokalen voorkomen als overal eibers in Europa's hoofdsteden... l)St wel een héél verschil. Indien dat verschil zich éénsklaps in den loop van enkele weken had voltrokken, zouden de geschiedenisboeken van een „Weensche 'evolutie" mogen spreken. 'n werkelijkheid is het natuurlijk alle maal langs lijnen van geleidelijkheid ge- Wan. Maar het verschil blijft desalniette min diepgaand en er is zulk een interes sante vergelijking te trekken tusschen de balde typen Weenen, dat 't ons niet behoeft 'e verwonderen, dat de film zich dezer jasen inderdaad daartoe geroepen gevoeld Heeft. Revolutie in twee uur. Als men nu zoo'n tegenstelling in film taal vertellen wil, kan men natuurlijk niet zulk een geleidelijkheid in acht nemen, als de werkelijkheid dat doet. De film heeft minder tijd tot haar beschikkingde werkelijkheid neemt er op haar gemak een paar eeuwen voor, maar de film moet het in hoogstens twee uur klaarspelen. In de film zal een en ander dus meer het karak ter van die „Weensche revolutie" krijgen, hetgeen ook te verkiezen is in verband met de dramatische kracht van de noodzake lijke film-story. De speciale feestfjlm, vervaardigd ter gelegenheid van Paramount's 25-jarig jubi leum, die wij op het oog hebben, heeft bovendien het al te omvangrijke vergeiij kingsmateriaal geschift en zich tenslotte beperkt tot de tegenstelling Strauss-walsen en Jazz Begint bovendien niet met te spelen in Johann's tijd, maar in een meer huidige overigens moeilijk te definiee- ren tijd.zoo'n soort periode, waarin rijtuig en auto naast elkaar yoorkomen, waarin de .gekleede jas nog forure maakt naast de allermodernste smoking, waarin snorrebaarden en vogue zijn, doch even zeer clean-shaven kaken. De Jazi komt Weenen binnen In „Champagne Wals" is de historie zóó •gecomprimeerd, dat in een vooroorlogsch Weenen, waarin nakomelingen van den grooten Johann zijn naam, ziju muziek en zijn Walspaleis hooghouden.... plots als een sensatie, op brutale en overrompelende wijze de modernste Amerlkaansche jazz binnentrekt! Er begint dan ten strijd om het publiek, die behalve komische accenten, vele mo menten bevat, die weerklank vinden in cms gemoed en een zekere weemoed opwekken; als bijvoorbeeld de gedachten èn het film beeld teruggaan naar den ontegenzeggelijk schilderachtigen en betooverenden tijd van Johann. den Oude. Op den voorgrond ontspint zich natuur lijk een intrige met diverse hoofdpersonen, die nauw in verband staat met dezen strijd. Een tijdlang laat het zich aanzien of de Jazz over alle linies wint, maar ten slotte vindt deze film een soort compromis, waarbij de aantrekkelijkheden der Strauss- walsen en die der Jazz-rhythmen naast elkaar worden erkend. Wat de film biedt. Beide groepen krijgen in „Champagne Wals" Inderdaad hun volle deel. Maar er ls nog meer! Er is prachtige zang van de mezzo-sopraan Gladys SWarthout, er is knap spel van Gladys en van Fred Mac Murray. Jack Oakie, Vivienne Osborne en tallooze anderen, er zijn fantastische dansen door het duo Veloz en Yolanda, er zijn show-scènes van grooten opzet, er is kermispret en er waart een aanstekelijke lach door deze film. Het is. trouwens niet toevallig, dat „Champagne Wals" zoo véél heeft, dat met zorg gemaakt ls. Want het is een gelegen- heidsfilm, een film met een speciale representatieve taak! Alleen al de scènes van de binnenkomst der Amerikaan,sche jazz (opzWeepend van rhythme) en het feest, waarop Johann Strauss voor de eerste maal zijn „Blauwe Donam" speelt ten overstaan van Keizer Franz Joseph in een zaal vol walslustigen en die verbluffende finale, waarin een orkest van over de 500 musici op het doek komt, maken dan ook al deze film tot een bezienswaardige CHAPLIN KOOPT EEN FILMVERHAAL. Charlie Chaplin heeft van den Engelschen schrijver D. L. Murray diens boek „Regency" gekocht, om er een film van te maken met zijn vrouw, Paulette Goddard, in de hoofd rol. Dït is de eerste keer, dat Chaplin een scenario voor een film gebruikt, dat hij niet zelf bedacht heeft. Het verhaal is, volgens den schrijver „Een viervoudig portret van vier genera ties", beginnende in 1879, in de dagen van den Prins-Regent, later George IV en ein digend met den tegenwoordigen tijd. Chaplin heeft de voorbereiding van het voorloopig scenario opgedragen aan R. V. C. Bodley, eveneens een Engelsche schrijver. NIEUWE FILM VAN LILIAN HARVEY EN WILLY FRITSCH. Zeer binnenkort zal in de studio's der Ufa worden aangevangen met de vervaar diging van een nieuwe film van Lilian Harvey en Willy Fritsch. De voorloopige titel luidt: „De zeven oorvijgen." De mede werkers achter de schermen zijn vrijwel dezelfden als bij de succesvolle Harvey- Fritschfilm „Gelukskinderen": regie Paul Martin, dialogen van Curt Goetz; aan de camera staat Kónstaritin Irmen-Tschet, terwijl ook voor deze film Peter Kreuétbr weer de muziek heeft gecomponeerd. Het draaiboek is ditmaal van B. E. Lüthge en Paul Martin. DE CARRIÈRE VAN GARY COOPER. „Als ik er niet geweest waszegt een meisje. Er is een meisje ergens in den staat Iowa, dat naar de reclameplaten van Gary Cooper kan wijzen en dan kan zeggen: „Als ik er niet geweest was, zou hij mis schien niet zijn wat hij nu is." Dat meisje heet Doris en was Gary's eer ste liefde. Doris wilde graag naar Californië. Ze haalde Gary over. daar zijn geluk te zoe ken en dat was de oorzaak van de eerste twist. Want hij hield van de rancho's en de bergen van Montana. Nochtans besloten zij te trouwen zoodra hij den bodem van zijn geldkist voldoende bedekken kon. Cooper wordt caricaturist. Gary verliet Grinnell en ging naar zijn geboorteplaats Helena in Montana. Daar kreeg hij een baantje als caricaturist bij een van de plaatselijke bladen. Nadat hij daar een beetje ervaring opge daan had, trok hij naar Californië met de bedoeling, daar eenzelfde soort werk te doen. Maar helaasmen vond zijn prestaties niet zoo verbijsterend en Gary werd colporteur voor een portretfotograaf tegen een salaris van 2 dir. per dag. Daarna ver kocht hij reclameruimte op tooneeldoeken van theaters, had nog een stelletje derge lijke baantjes en kwam tenslotte op straat te staan met weinig meer dan een kwartje op zak. Het lumineuze idee! Toen dacht hij aan de film. Zijn reuzengestalte hij is zoo om en bij twee meter lang maakte blijkbaar indruk op de officials van een der studio's en Gary kreeg een figurantenrol in een Wild West-film. De weg naar den top van den filmberg was lang en vermoeiend en ergens onder weg verloor Cooper Doris. Hij had haar niet meer geschreven toen hij aan den grond zat en toen hij eindelijk weer wèl schreef, hoor de hu, dat ze getrouwd was met den zoon van een drogist „Als Doris er niet geweest was. Maar Gary koestert geen wrok. „Als Doris er niet geweest waszegt hij en glim lacht dan zoo'n beetje. Een jaar lang speelde hij de figurant. Toen kwam de kans, de hoofdrol ln een twee-acter te spelen en de regisseur was zoo tevreden over zijn werk, dat hij een belang rijke rol kreeg in „The Winning of Barbara Worth", waarin hij speelde met Ronald Colman en Vilma Banky. Toen de film klaar was, kreeg Cooper van alle kanten aanvragen om contracten te sluiten. Eén van de aanvragen kwam van Paramount. En zijn breede glimlach bezorgde hem een contract! Wat Cooper speelde en zal spelen. Hij ging naar San Antonio in Texas, waar de vliegfilm „Vlammende Vleugels" gemaakt werd. Hij speelde een kleine maar zeer goede rol en ging toen terug naar Hollywood, waar hij begon te werken aan een serie films sedert dien heeft hij die serie niet onderbroken! Gary Cooper speelde prachtige rollen in „De Bengaalsche Lansiers". „Peter Ibbet- son", „Begeerte" en „Chineesch Goud" en „O.K. Mr. Deeds". Binnenkort zal men hem kunnen zien in „The Plainsman", een van de films uit de jubileumproductie van Paramount. Deze film. waarin Jean Arthur de vrouwelijke hoofdrol speelt, werd geregisseerd door Cecil B. de Mille, een rolprent van giganti sche allure, waarvan de regisseur zegt, dat zij een der beste is, die hij ooit gemaakt heeft. „ESCAPADE". Met Renate Miiller. Renate Müller is een der meest geliefde actrices, die zich, vermageringskuren ten spijt, of misschien juist ook daardoor? weet te handhaven. Deze week speelt zij met Georg Alexander als partner in de film „Escapade", spelend in 1910 te Parijs en Petersburg, een spannende film van spion- nage en contra-spionnage.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1937 | | pagina 13