LEBDSCH DAGBLAD, Vrijdag 22 Jantei 1937 Vierde Blad No. 23566 Bijzonderheden betreffende het vergunningsstelsel Mevrouw Székèly Lulofs vertelt iels over de film „Rubber" 77ste Jaargang Grootere bevoegdheid aan de gemeentebesturen De nieuwe regeling beteekent vermoedelijk het einde der z.g.n. „wilde diensten" "als griep drek** Kon armen niet boven haar hoofd heffen. d, WYBERT, als In verband met de uitgifte van het Staatsblad, waarin het Koninklijk Besluit tot invoering van een vergunningsstelsel voor het exploiteeren van motoriltuigen tot vervoer van personen (reglement autover voer personen) is opgenomen heeft een redaceur van het A.N P. een onderhoud ge had met den inspecteur-generaal van het verkeer, ir. Th. M. B. van Marie, te 'sGra- venhage. In antwoord op de vraag om nadere bij zonderheden betreffende deze regeling te mogen vernemen deelde de heer van Mavle het volgende mede. Het reglement regelt het vervoer van personen met motorrijtuigen en maakt daarbij in de eerste plaats onderscheid tusschen autobussen en personenauto's. Het vervoer met autobussen is drieërlei: a. autobusdiensten, b. eigen vervoer, dat is vervoer ten behoeve van een bedrijf of onder neming, c. toerwagenritten, d.i. het vervoer dat niet onder a. of b. valt. Volgens het nieuwe reglement zal voor alle vervoer per autobus een vergunning of in-chriiving noodig zijn, waarvan in de bus een bewijs aanwezig moet zijn. De autori teiten. die de vergunningen moeten ver- leenen. beoordeelen derhalve of een vervoer al dan niet mag geschieden en de controle 00 den weg kan zich beperken tot het na gaan of een vergunnings- of inschrtivings- ■bewijs aanwezig is. Het eigen vervoer is het meest eenvoudige onderdeel: daarvoor wordt 'n inschrijving ver eischt. waaraan geen bijzondere voorwaar den zullen worden verbonden. Het vervoer moet evenwel zonder vergoeding geschieden. Dit vervoer komt echter niet veel voor. De autobusdiensten zijn te beschouwen ais de voortzetting van de vergunningen od grond van de wet op de openbare ver voermiddelen. Volgens den overgangsmaat regel loopen de bestaande vergunningen door tot en met 31 December 1940. Voor de toerwagenritten is als beginsel opgenomen, dat voor eiken rit een vergun ning moet worden verkregen. Het vervoer met personenauto's wordt niet zoo volledig geregeld. Het eigen ver voer blijft hier geheel vrij. Wie echter ver- Voeren wil tegen vergoeding, heeft een ver gunning noodig. Daarbij worden onderscheiden taxi's en huurauto's: vrijwel het eenlge onderscheid hiertusschen is. dat taxi's standplaatsen mogen innemen en huurauto's niet. Wat beide betreft is een hoofdpunt van de regeling, dat de personenauto slechts in zijn geheel mag worden verhuurd en dat dus verboden wordt om afzonderlijke per sonen tegen individueel tarief te vervoeren. De regeling heeft ten doel coördinatie. Een behoorlijke verdeeling van de taak der verschillende vervoermiddelen staat daarbij voorop en daaruit vloeit voort dat de be oordeeling van hetgeen geschieden moet. in één hand komt; het verleenen van ver gunningen voor autobusdiensten dat tot- nutoe door Ged. Staten geschiedde wordt daarom overgebracht naar een centraal orgaan, zijnde een commissie van ten hoog ste vijf leden, welke commissie bii K.B. zal worden benoemd en welke te 'sGravenhage haar zetel zal hebben. Het beroep blijft evenwel bil de Kroon. Deze procedure ver toont veel overeenstemming 'met de be staande: Ged. Staten zullen een vertegen woordiger blijven aanwijzen. Vergunningen voor toerwagenritten wor den gegeven door de rijksinspecteurs van de rijksverkeersinspectie, die kantoor zullen houden in de hoofdplaatsen van tien dis tricten. welke samenvallen met de provin ciën. met dien verstande dat Groningen en Drente één district vormen. Er is hier dus sprake van een gedecen traliseerde centralisatie. Door de mogelijk heid van beroep op den minister is een centrale band gewaarborgd. Een zeer belangrijke uitzondering op de centralisatie blijft de regeling van de locale vervoermiddelen; zoowel voor autobusdiensten als voor toerwagenrit ten binnen een gemeente zal het ge meentebestuur vergunning verleenen. Dit bestuur zal eveneens de vergunnin gen voor taxi's en huurauto's te ver geven krijgen. De behoefte aan deze vervoermiddelen kan. ook al blijven zü in hun bedrijf niet binnen de ge meentegrenzen, toch het best locaal worden beoordeeld. De regeling zal naar de meening van den heer van Marie de z.g. „wilde" autobusdiensten doen ophouden. Deze zullen moeten verdwijnen; ook de ver momde diensten van z.g. reisvereeni- gingen zullen hetzelfde lot ondergaan. Natuurlijk kunnen de ondernemers ver- 5509 (Ingez. Med.) gunningen vragen voor een dienst, doch over hun kans op succes wilde de heer van Marle zich nog niet uitlaten. Voor alle autobussen zal keuring vanwege de rijksverkeersinspectie noodig zün: er is echter een regeling met de tegenwoordige provinciale deskundigen in de maak. waar door dezen behoudens mogelijke uitzonde ringen. hun werk kunnen voortzetten. De beoordeeling van nieuwe autobussen ge schiedt echter reeds van 1 Januari af door de rijksverkeersinspectie. Het toezicht op een behoorlijke uitoefe ning van autobusdiensten zal door de rijks inspecteurs geschieden: het ligt voor de hand dat gestreefd zal worden naar een goeden samenhang tusschen verschillende middelen van vervoer en aangezien het spoorwegnet daarin voor de verbindingen door het geheele land een overwegende plaats inneemt, moeten de dienstregelingen der autobusdiensten worden beoordeeld in verband met de spoorwegdienstregeling. Bepaald is daarom dat dienstregelingen telkens slechts voor den duur van een sooorwegregeling worden goedgekeurd: tus- schentiidsche wijzigingen blüven echter mogelijk. Aan autobusdiensten wordt een exploita tie-plicht opgelegd: ofschoon deze t'nans niet wettelijk bestaat zal zü niet bezwarend voor de ondernemers zijn. daar zü beperkt blijft tot de gewone middelen van vervoer. Dit is echter een begineelbepaling. Tegen het verleenen van vergunning voor het vervoer in toerwagens per rit is oogen- schünliik oractlsch veel bezwaar. Het ligt echter in de bedoeling aan de ondernemers die zich naar de bedoeling van het regle ment voegen, toe te staan, zelf bewijzen uit te schrijven, waarvan zü dan, zonder dat de rit behoeft te worden vertraagd, afschrift aan de inspectie moeten toezenden. Verder kan de rijksinspecteur voor geregeld voor komende ritten een langeren duur afgeven. Ritten uit het buitenland verkrijgen aan de douaneposten een bewijs: er mogen daarvoor dan hier te lande geen personen meer worden opgenomen. De regeling voor ritten naar het buitenland is niet aan bij zondere bepalingen öhaerworpen. Voor taxi's en huurauto's zün nog geen algemeene regelen gesteld. Op den duur zal echter het centraal gezag naar de meening van den heer van Marle een zoodanige regeling dienen te doen gelden. VOOR ZATERDAG 23 JANUARI. Hilversum I, 1875 M. VARA-uitzen- ding 10100 voorm. en 7.30 nam. VPRO 8.00. Gr.pl. 10.00; Morgenwijding 10.20: Voordracht en Gr.pl. 12.00: Gr.pl. 12.30: „Melody Circle" 1.15—1.45; De Flierefluiters en zang 2.00; „Rats, lice and history", causerie 2.20: Vervolg concert 2.50: „Uit Filmland" 3.15: Schaakpraatje 3.30: R'damsch Philh. Orkest en solisten 4.30: Esperanto-uitz. 4.50: Vervolg concert 5.40; Literaire causerie 6.00: Orgelspel 6.30: „De Wielewaal" en toespraak 7.00: Befuw- sche uitzending 7.30: ..Bijbelvertellin- gen". causerie 8.00' Herh. S. O. S.-ber. 8.03- Berichten A.N.P. en VARA-Varia 8.15 Ramblers 8.45: VARA Groot-or kest 9.15- Voordracht 10.00: Berich ten A.N.P 10.05: Vervolg concert 11.00: Belichten 11.05—12.00: Gr.pl. Hilversum II, 301 M. KRO-uitzending 8.00—9 15 en 10.00: Gr.pl. 11.30— 12.00- Godsd. half uur 12.15: KRO-Or- kest en Gr.pl. 1.20: De KRO-Melodisten en zang 2.00: Voor de jeugd 2.30: Gr- pl. 3.05: Kinderuur 4.05: Gr.pl 4.15: KRO-Orkest en Gr.pl. 5.30: Gr.pl. 5.45: De KRO-Nachtegaaltjes 6.15: Gr.pl. 6.20: Joum. weekoverzicht 6.45 Gr.pl. 7.00: Berichten 7.15: Kath. R. V. U. 7.35; Actueele aetherflitsen 8.00 Berichten A. N. P. Mededeelingen 8.10: Overpeinzing en concert 8.30: KRO-Or- kest. de Cavelli's (accordeon!. KRO-Melo- disten en Gr.pl. 10.30: Berichten A. N. P. Gr.pl. 10.40: Intern, sportrevue 10.55- De KRO-Boys en zang 11.25— 12.00: Gr.pl. Droitwich, 1500 M. 11.20: Orgelspel 11.50: Het Winyates Strijkkwartet 12.50: Gr.pl. 1.20: Het Commodore Grand Or kest 2.20- Grpl. 3.05: Het Orpheus Trio 3.35: BBC-Schötsch orkest 4.35: Declamatie 4.55: Sopraan en viool- 5.35: Het BBC-Dansorkest 6.20: Berich ten 6.35; Sportnieuws 6.50: Welsch intermezzo 7.05: BBC-orkest 7.50: Radiojournaal 8.20: Variété-programma 9.20: Berichten 9.40: Jazzmuziek 10.10 BBC-Theaterorkest 10.40: Muzik. causerie 10.45: 3de acte van „Les con- tes d'Hoffmann", opera 11.30: Grosvenor House dansorkest 11.50: Berichten 12.00—12.20: Vervolg dansmuziek. Radio Paris, 1648 M. 7.20 en 8.20: Gr- pl. 9.50- Orkestconcert 11.50, 12.35 en I.20: Gr.pl. 1.35: Zang 1.50 en 3.20: Gr.pl. 5.50: L Goldy's dansorkest 8.20 Zang 9.05: Solisten, koor en orkest II.20—12.35; Guillou-dansorkest. Keulen, 456 M. 5.50: H. Frohlich's or kest 7.50: Saarbruecker Orkestvereen. 11.20: Orkestconcert 1.35: Gr.pl. 3.20: Westduitsch Kamerorkest, het Om- roepschrammelensemble en solisten 5.25: Schubertkoor 7.30: Vroolijk programma 9.50—11.20: Omroepdansorkest. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20: Gr.pl. 12.50: Salonorkest 1.30; Klein- orkest 1.50: Gr.pl. 2.23: E. Loiseau's orkest 3.20: Gr.pl. 4.20: Symphonie- concert, mmv. solist6.25; Gr.pl. 7.20: Salonorkest 8.20: Omroeporkest en so» listen 10.30: Omroepdansorkest 11.2f —12.20: Gr.pl. 484 M.: 12.20: Gr.pl. 12.50: Kleinorkesb 1.30: Salonorkest 1.50: Gr.pl. 2.50: Orkest van het Conservatororium te Luik 4.20 Gr.pl. 5.35; Omroep dansorkest 6.35: Zang 6.50: Pianorecital 7.20: Zang 3.20: Rossini Naples", opera. Na afloop tot 12.20: Gr.pl. Deutschlandsender, 1571 M. 7.30; Ge- var. programma 9.20: Berichten 9.40:- Sportreportage 10.05: Weerbericht 10.2012.15: E. Kaiser's dansorkest. GEM. RADIO-DISTRIBUTIEBEDRIJF EN DE R.O.V. RADIO-CENTRALE. Voor Zaterdag 23 Januari. Ie programma: lederen dag van 824 uur: AVRO. VARA. enz. 2; programma: lederen dag van 824 uur: KRO. NCRV enz 3e programma: 8.00: Keulen 10.50: Parijs Radio 12.20: Brussel VI. 13.35: Keulen 14.35: Brussel Fr. 16.20: Brussel VI. 1805: Boedapest 19.00: Beromün- ster 19.30: Keulen 21.20: Beromünster 22.20: Brussel VI 22.30: Berlijn. 4e programma: 8 00: Brussel VI. 9.20: diversen 10.35: Londen Reg 11.20: Droitwich 15.05: Londen Reg. 15.35: Droitwich 18 20: diversen 19.05: Droitwich 21.45: Londen Reg. 22.20: Droitwich. Wijzigingen voorbehouden. Nu ai ruim een jaar vrij van pijn. Deze dame was nagenoeg hulpeloos door martelende rheumatische pijnen in haar rug, armen en beenen: „De pün in mijn armen en beenen was werkehjk ondragelük, vooral in mün armen; ik- kon niet boven mijn hoofd reiken. Na twee maanden besloot ik Kru- schen Salts te gaan probeeren en heb ik nu gedurende meer dan één jaar niet het minste symptoom van rheumatisohe pü'nen gdhad." Mevr. H. E. Kruschen Salts spoort de afvoerorganen lever, nieren en ingewanden op geheel natuurlijke wijze aan tot actievere wer king, zoodat de gevaarhjke afvalstoffen, als urinezuur ed„ welke maar al te vaak de oorzaak zün van rheumatisohe pünen, snel en afdoende worden weggevoerd. Kruschen Salts is verkrygbaar bü alle apothekers en erkende drogisten a f.0.40, f. 0.75 en f. 1.60 per flacon. Let op, dat op het etiket op de fiesch, zoowel als op de buitenverpakking de naam Rowntree Han dels Mij., Amsterdam, voorkomt. 5506 (Ingez. Med.) Hierboven een opname van de bekende actrice Anna Sten met Herbert Wilcoxon bekend uit de De Mille-producties ..Cleo patra" en „De Kruistochten", in de film Slechts één vrouw", die geregisseerd werd door Eugene Frenke. ELISABETH BERGNER THUIS. De heldin uit de Fox film „Naar het U lijkt", Elisabeth Bergner, is een van 's we- relds grootste kunstenaressen. En wat "eet- men eigenlijk buitengewoon weinig van haar privé-leven af! Haar kunst die kent men en zij wordt gekenschetst door haar durende aandacht voor elk dé tail en door haar vasten wil, om elk on- deideel de volle maat te geven. Dit vergt van haar een inspanning en een concen tratie. een eindelooze studie, welke haar Sansche persoon opeischen en die haar te weinig tijd laten, om buiten haar werk iets bijzonder te ondernemen. Elisabeth Bergner is actrice; voor de him, of op de planken. Voor het overige deel van haar leven heeft zü bijzonder wei- P'g belangstelling. Dit is ook de reden, dat 2(J niets gevoelt voor interviews en om te verschijnen in het openbaar. zü spreekt slechts met tegenzin over Zoolang als er aan de verfilming van „Naar het U Ujkt" gearbeid werd. bleef zü al haar vrijen tijd opgesloten in haar mooie oude huis in Highgate, tot het weer rijd was. om naar Elstree te gaaan. En van de studio reed zü altoos linea recta naar haar woning terug en was voor niemand te spreken. Overigens bestaan baar voornaam ste liefhebberijen in wandelen, lezen en stoeien met haar honden. Als zij vacantie heeft, reist rij naar haar geliefde Dolo mieten. of naar haar geboorteplaats Salz burg. Haar vele honden gaan dftn met haar mee. Aan journalisten, die haar wilden in terviewen. heeft zij bij herhaling gevraagd, waarom zij allerlei uit haar particuliere leven wilden weten. Zij kan daar geen en kel belang in zien. Anderzijds gevoelt ieder onzer, die Eli sabeth Bergner's kunst vereert, de onweer staanbare behoefte, iets naders te weten nopens een vrouw als zü. zóó ragfijn, w*> allerliefst, aób volkomen beminnelijk.... FANNIE HURST SCHRIJFT EGN SCENARIO. Fannie Hurst, de bekende Amerikaan- sche schrijfster van om. „Humoresque" en „Imitation of life", heeft zich naar Hollywood begeven om het scenario van „Show Business" te schrüven, dat binnen kort door Paramount verfilmd zal worden. Van Fannie Hurst verschenen in Neder- landsche vertaling o.a. „Anitra's dans" en „De Sloof." „Show Business", dat gebaseerd wordt op een oorspronkelük verhaal van Lew Lipton, zal gemaakt worden onder produc tieleiding van Lewis Gensler. Er zullen vier hoofdrollen in voorkomen, waarvan, naar men zegt, één vrouwelijke. Oover den re gisseur en de spelers is nog niet beslist. liaar persoonlijk leven en heeft daar haar grondige redenen voor: zij acht het on juist, om de belangstelling, welke vóórhaar kunst bestaat, af te leiden naar haar per soon en zij houdt van rust en eenzaam heid, waarin zü zoo hard kan werken, als zij wil of zoo moe en uitgeput kan zün, als maar denkbaar is. Zü zegt. dat zü een voudig geen kracht te missen heeft voor 't society-leven, dat steeds, weer poogt, haar te verleiden. Zelden ziet men haar in het publiek. Het liefst is zü thuis en -wanneer zü eens iemand móét ontvangen, doet zü dit steeds in haar eigen woning en nim mer in restaurants of ten huize van anderen NIEUWE CREATIE VAN ANNA STEN. „Slechts één vrouw." Jules Verstraete in de film „Rubber" naa Van roman werd „Rubber" toonedstuk en ten slotte film. En een Nederlandsche film Een Hollander (J. de Meester) schreef het draaiboek, een Hollander (Gerard Rutten) is de regisseur (samen met De Meester), uit Hotlandsch kapitaal werd de onderne ming gefinancierd. Rubber is dus een Rut tende Meester-creatie. Wat kan de film ons nog brengen? zullen zich misschien velen afvragen. En daar als motiveering aan toevoegen: Wij hebben nu 't boek gelezen, wy hebben het tooneelstuk ge zien, welnu, wat is er nog, wat ons zal boeien bü een bezoek aan de cinema? Ik zou daarop willen antwoorden met een eenigszins onlogisch lijkend antwoord: Rutten en De Meester gingen naar Suma tra om daarginds ter plaatse, de opnamen te maken. En werkelijk, dit antwoord sluit de volle rechtvaardiging en ook de verkla ring in van het wat en waarom van Rub ber als film. Rutten en De Meester rijn er het betoonde boek van mevr. Szeketor—i zich van bewust geweest, dat deze film. een moreele taak had te vervullen, namelijk een volledig beeld geven. Er zyn vele passages, voornamelijk in 't begin van mijn boek Rubber, Waar óf over heen werd gelezen óf weinig aandacht aan werk geschonken: de beschrijving van land en volk, van den zwaren arbeid van dat gene wat Blanken maakten van oerwoud, moeras en wildernis. Rutten en De Mees ter, beseffende welken plicht de film Rub ber had, togen naar de plaats van hande ling, zagen daar in het volle licht van de tropische zon, wat vele menschen in Ne derland nog nooit met eigen oogen aan schouwd hebben, waar vele menschen in Nederland, ondanks dat zü kinderen, broe ders, zusters in Indië bezitten, geen wer- kelijk begrip van hebben; de pracht van liet land, de grootschheid van het oerwoud, de geweldigheid van den arbeid, die hier verricht werd en wordt, het zwoegende, niofe, die deae week hier vertoond wordt. harde, somtüds tragische leven van de pianters. Rutten en De Meester zagen er het plantersbestaan in levenden lijve, in de grootsche, soms dreigende omlijsting dér tropen, rij zaigen dit plantersleven met alle Uoht en schaduw, in alle vreugde en tragiek, in aUe groot- en kleinheid. En het is daarom, dat ik verwachtingen koester van deze film! Men begrijpe mij goed: niet omdat het mijn boek is, dat ditmaal op het doek zal verschijnen, maar omdat ik reeds vooruit de emotie proef, niet alleen de menschen, die ik schiep, maar ook de grootsche omgeving, waarin zü leefden, het machtige decor van tro pisch Nederland tot leven omgetooverd op nieuw voor mü te zien: bewegend en levend in zijn volle kracht en volle schoonheid. Het is ook om alles, wat ik hierboven gezegd heb, dat ik dankbaar ben, dat een Nederlandsche groep menschen kon ge vonden worden, die „Rubber" wilden ver filmen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1937 | | pagina 13