Si. Nicolaas „DE POSTHOORN" HAARLSTRAAT 133-135 [fIDSCH DAJPAD - Derde Blad Vrijdag 27 November 1936 r 'lAllV I m-mhiÉkHiner ibach, bluthner. bechstein, |fl |f J Fa. PELTENBURG VAN 179 GEEF HAAR Fa. BERNARD LEIDEN: UIT DE OMSTREKEN It IA Al AA f 1 1 j Behalve de le kl. nieuwe vanaf f. 390.RH w Gemakkelijke voorwaarden en speciale Geeft HAAR een: Theemeubel, Handwerk- kastje of verchroomde Parapluiebak. Geeft HEM een: Boekenkast, makkelijke Fauteuil of Rooktafel. DOCH VAN 2803 HAARL.STRAAT 269 b. d. Haven. 2eer mooi, in bruin én 7wort. In blauw f3.50 In zwort-en blauw- leer en br. suède Keurig Moderne vierk. leest, bruin leer me» bruin Auede. Proci^iq In blouw leder met bl. suède. Zeer modern Tiroler model in groen suède. Zeer oport. Van zeer fijn colfs- leder, uitsteken- de pasvorm. Van grainleder, sportief, buitengewoon sterk Uiterst solide, prachtig calfsleder calfsleder Oersolide met rub ber of leder-on derwerk. - In zwort en br. een compl. Keukenuitzet 15.00 of een luxe doos messen, 15 dig. 14.00 of een Gastafel7.50 of een verchroomde Vulemmer 7.50 of een gong4 10 Keurig sportief model letje zeer opart, in bruin v.of Met wol gevoerd, heerlijk worm, in zw. en bruin v.af, Bijzonder leuk model letje.in zwart en bruin en lak v.af. Rondom breede rand in bruin er lok v.af s* een elcctr. Strijkijzer 'n luxe Koffiemolen een Haardstel of een Druivenschaar een Thermoskan een Haardketel Met bondrond en' wol gevoerd in diverse kleuren Viltpumpje, wol gevoerd in blauw Bruin vilt, met zachte zool en hak bouwde kleuren BREESTRAAT 55 schuin t.o. de Gehoorzaal Opgericht 1836. SCHOENFABRIEKEN WAALWIJK ORGEL. aanbieding van een eerste klas •himborg orgel, eiken kast, m. «oflfiel, cello, fluit en 2' harp w trs' Bruln Baltst, In staat. Zeer mooi onder- Men. Brieven Bur. van dit M onder No. 2835. Eigen filialen in alle voorname plaatsen in Nederland. 3—3 AALSMEER. Concert Accordeonvereniging. De Accordeonvereeniging „Aalsmeer" (directeur de heer G. E. den Boerl gaf een «acert in ..De Oude Veiling". Medewer- m verleende de bekende refreinzanger My Derby. Geopend werd door den heer D \<l, Comello. Hierna werd door de Ac- «•deonver. op verdienstelijke wijze een 5- J nummers ten gehoore gebracht. Zoowel pjór als na de pauze trad Willy Derby op i,et spreekt wel vanzelf, dat veel geno- zn Is. Vervolgens heeft de Accordeonver. no» een 4-tal nummers uitgevoerd. Ben bal besloot deze uitvoering. HAARLEMMERMEER. Een huwelijksvoltrekking in het teeken van de Paardensport. Ten gemeentehuize te Hoofddorp werd het huwelijk voltrokken tusschen den heer C van Beem en mej. E. C. Knoop, twee telende persoonlijkheden op het gebied nn de landelijke ruitersport. De heer van Beem is n.i. voorzitter van de landelijke rijver. „Kapitein van der Wal" te Hoofd- jorp en mej. Knoop lid van „De Venneper Ruiters". De bruidsstoet werd op den tocht naar ■et gemeentehuis geëscorteerd door een i-tal ruiters van de ver. „Kapitein van der Wal" Bij den ingang van het raadhuis stelden je ruiters zich op aan weerszijden van de hoep, waarna het bruidspaar werd bin- iengeleid. Het huwelijk werd voltrokken joof den ambtenaar van den burgerlijken rtand. den heer J. H. de Hoog. Op den tocht naar Nieuw-Vennep, waar bet huwelijk in de Ned. Herv. Kerk werd Ingezegend, werd de stoet eerst nog een ilndweegs begeleid door de ruiters van Kapitein van der Wal", terwijl een paar Someter vóór het dorp Nieuw-Vennep het ucorte werd overgenomen door ruiters- edcn van de landelijke rijvereenlglng „De Vermeper Ruiters", die het bruidspaar tot m het kerkgebouw begeleiden. Een en ander trok veel belangstelling. KATWIJK AAN ZEE. VER. TOT BEV. DEB ZENDINGSZAAK. Een „Spanjc"-avond. Deze bijeenkomst werd in Casa Cara ge houden waar ds. Stegenga, Herv. Pred. te Simonahaven en secr. van het Int. Comité voor de Zending in Spanje, een lezing hield over „Spanje", waar hij in vroeger jaren het Zendingswerk verricht heeft. De voorzitter ds. P. Pras liet zingen ps. 72 6 en las Rom. 15 vanaf vers 17. Spreker heette allen welkom en ln 't bijzonder ds. Stegenga. Ds. Stegenga zei, dat het reeds Paulus' begeerte was Spanje te bezoeken. Spanje is het land geweest, waar eeuw ln eeuw het verkondigen van het Evangelie is bemoei lijkt. Er zijn daar steeds predikers, belijders en hervormers geweest. De annalen der Spaansche inquisitie wijzen lange lijsten van geloovlgen aan, die ter dood gebracht zijn. Er is daar veel zaad gezaaid, maar de blijvende vruchten heeft Spanje niet mogen plukken; de storm der inquisitie heeft alles verwoest. In de 16de eeuw brak de Hervorming ook in Spanje door. Ook van goede Roomschen kwamen gegronde klachten tegen de heer- schende kerk. Het was treurig gesteld met de ontwikkeling der geestelijken en men spotte daarmee ook. Doordat Spanje en Dultschland geregeerd werden door een zelfden vorst n.i. Karei V, konden de denk beelden van Luther er gemakkelijker ver breid worden. De werken van Luther wer- dien ln Spanje verspreid, geheime samen komsten werden gehouden. De inquisitie had scherpe oogen; de Inquisiteurs hadden dagen en nachten de handen vol, de ge vangenissen zaten vol met de slachtoffers, die op de pijnbank gebracht werden. Het Protestantisme werd uitgeroeid. In de 19de eeuw begonnen de perspectieven hoopvoller te worden. In 1808 werd door Napoleon de inquisitie afgeschaft. Onder Ferdinand VII ontstond er een groot oproer, het lnquisitie- paleis te Madrid werd verwoest. Er is weer een begin van Evangelieprediking. Uit het Engelsche Gibraltar ontstond een smokkelhandel in Bijbels, die ln grooten getale binnen gebracht werden. Zoo kwa- men velen met den Bijbel in aanraking. Het Protestantisme werd beschouwd als het brengen van een soort revolutiegeest. Voor al in Malaga, Sevilla, Alicante, Granada en Barcelona werd levendige propaganda ge dreven. In 1868 kwam er een hetere tijd, toen Koningin Isabella door een revolutie werd verdreven. Toen mochten de Pro testanten in Madrid een kerk bouwen. Even bulten Madrid werd de plek teruggevonden waar indertijd de ketters door de inquisitie verbrand werden; vele resten van menschen werden er gevonden. Ook bijRoomsch,en kwam daar over een groote verontwaardi ging in Spanje. Onder een later vorst werd het den Protestanten weer moeilijk ge maakt. zij werden kinderen des duives ge noemd. Hierbij moet ln oogenschouw geno men worden, dat het Spaansche volk zeer onontwikkeld was, wat den laatsten tijd veel verbeterd is. Spr. noemde eenige Span jaarden, die voor den burgerkrijg veel ge daan hebben om het Protestantisme In gang te doen vinden. Spr. zette eveneens uitvoerig uiteen wat de Nederl. Vereen. „Evangelie in Spanje" verricht heeft. Er is 12 jaar geleden een Internationaal Comité opgericht, dat elk jaar, meestal ln Parijs vergaderd en waarvan spreker secretaris is. Ten slotte gaf spr. nog eenige beschouwin gen over den tegenwoordigen toestand met den burgeroorlog in Spanje. De taak der kerk is in Spanje nog niet afgeloopen. Spr. beval de Zendingszaak dringend aan. Nadat gezongen was Gez. 156 1, werden vragen beantwoord, waarna ds. Pras een slotwoord sprak. Hij dankte ds. Stegenga. Nadat hij ps. 138 4 had laten zingen, eindigde ds. Stegenga met dankgebed. LISSE. De middenstandsver. „De Hanze" ver gaderde in rest. „De Nachtegaal" onder presidium van den voorzitter, den heer C. W. Barnhoorn. Het bestuur deelde mede, dat het zich betreffende distributie van goedkoope boter rechtstreeks door de gemeente, had gewend tot het hoofdbestuur, dat als advies gaf te trachten de zaak plaatselijk te regelen. Mocht dit geen resultaat hebben, wende men zich tot het H.B. De propaganda in de bloembollenstreek had niet aan de verwachtingen beant woord. De heer H. v. d. Eerden stelde zich weer als afgevaardigde naar de V.V.V. be schikbaar. Over de Mica-reclame was men ln 't algemeen goed te spreken. De heer Vos bracht verslag uit van de verg. van den raad van beheer, waarvoor hem dank werd gebracht. Kapelaan Scholten sprak over „Het Bolsjewisme" en zette uiteen, dat het com munisme de waardigheid van het individu bestrijdt. Niet de persoon heeft waarde, doch de massa. Sinds 1918 zijn 42.000 pries ters om het leven gebracht. Geheel Rus land telt nog slechts 1200 geestelijken, het geen genoeg zegt! Na een dankwoord van den voorzitter volgde sluiting. i SASSENHEIM. Ds. Janssen over „ln het teeken der voleinding". In de Ger. Kerk werd de tweede lezing van het Comité voor Chr. Winterlezingen gehouden. De heer P. J. Vercouteren opende met gebed en het laten zingen van Ps. 68 16 Na voorlezing van Matth. 24 Vers 1 tot 15, schilderde de leger- en vloot-predlkant een Oostersch landschap met als middel punt Jeruzalem, met haar schitterende ge bouwen. De aandacht van de discipelen van Jezus valt hierop en Christus voorspelt daarop de verwoesting van deze stad. het geen de discipelen verslagen doet zijn. Jezus voorspelt hun dan de teekenen, die den ondergang zullen voorafgaan. Na de verwoesting van Jeruzalem zet de wereld echter haar loop voort. Spr. gaat dan na hoe verschillende men schen zich de Wederkomst van Christus Indenken. De wereld vergaat echter niet onverwachts. Toen de zondvloed kwam, werd men reeds 120 jaar van te voren ge waarschuwd en de eeuwen door is de wederkomst van Christus waar te nemén geweest In deze dagen maakt het blanke ras de zelfde princlpieele fout als de Joden in vroeger dagen. Tegenwoordig denkt men eveneens dat de wereld zonder net blanke ras niet kan bestaan. Schrift en historie laten echter iets anders zien. Spr. besprak de verstrooiing van Israël. Voor de ver woesting van Jeruzalem wordt het volk ge vankelijk naar Babel gevoerd, doch na d« verwoesting wordt het over de geheele wereld verspreid. De wereld van dien tijd zou ondanks haar geweldige Romeinsche cultuur onverbiddelijk ten onder zijn ge gaan, Indien niet Jezus Christus het evan gelie over de wereld had doen schijnen. Spr. teekende dan dé apostel Paulus met zijn zendingsreizen. Deze geloofsheld bracht het evangelie aan de heidenen, hoe wel hij dit aanvankelijk niet van plan was. Een groot probleem hield de Christenen uit die dagen bezig nl. of het Evangelie ook voor de heidenen bestemd was. In dit ver band herinnerde spr. aan het Apostolisch Convent in die dagen. De Geest dwong Paulus echter zijn evangelie in Europa te brengen, en spr. herinnerde aan het ge zicht dat Paulus te Troas zag en dat hem naar Macedonië riep. De verwoesting van Jeruzalem was oor zaak dat het Jodendom en het Jodenvolk ten onder ging en God werkt organisch. Spr. constateerde dat God uit de verschil lende rassen het blanke ras verkoren heeft en tevens taak en roeping van Israël heeft opgelegd. Spr. zette dan uiteen hoe God organisch werkte met de reformatie ln de 16de eeuw. door menschen als Luther en Calvljn, die groote geloofshelden waren. Dan vroeg spr. zich af of het blanke ra3 een zegen ls geweest en of het zijn roeping vervuld heeft tegenover de andere rassen. Dit ls niet altijd het geval geweest. „Ge kunt niet God dienen en den mammon" is hier ook van toepassing. Spr. herinnerde aan de ontaarde koloniale politiek van de Europeesche Staten in de vorige eeuw, waar het geld alles beheerschte. Voorts ging spr. de geschiedenis na van Europa na de groote Reformatie. Het ra tionalisme ls dan de voorlooper van de Fransche revolutie, hetgeen spr. als de doorbraak van den geest uit den afgrond uit de gekerstende wereld uit dien tijd aan merkt. Deze geest werkt nog steeds door in gezin, kerk en staat; spr. wees op het atheïsme, modemisme, materialisme, socia lisme, imperialisme en kapitalisme. De laatste wereldoorlog was een af schrikwekkend voorbeeld van het denken en kunnen van het blanke ras. Europa heeft zijn hoogtepunt bereikt en moet als een zinkend schip beschouwd worden. Met een ernstig vermaan en een heen wijzing op den Christus Gods, welke is de arke der verlossing, besloot spreker. MB—B— Ik I U II ff Gelegenheids- een schitterende keuze in gebruikte, w.o. I Jft U san dities bij contant. - Onbeperkte garar inii^ m aanDieamg steinweg e.a. vanaf f.95.—. 2879 m afd pianohandel Breestraa-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1936 | | pagina 11