77ste Jaargang WOENSDAG 11 NOVEMBER 1936 No. 23501 OFFICIEELE KENNISGEVING HET V00RNAAMS1E NIEUWS VAN HEDEN Dit nummer bestaat uit DRIE bladen EERSTE BLAD. Huwelijksgeschenk. STADSNIEUWS LEIDSCH DAGBLAD DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN PRIJS DER ADVERTENTIES: 30 ets. p«r regel voot advertenties uit Leiden en plaatsen waar agentschappen van ons Blad gevestigd zijn Voor alle andere advertenties 35 ets. per regel. Voor zakenadvertenties belangrijk lager tarief. Kleine advertenties uitsluitend by vooruitbetaling Woensdags en Zaterdags 50 ets. by maximum aantal woorden van 30. - Incasso volgens postrecht. Voor opzending van brieven 10 ets. porto te betalen, - Verplicht bewysnummer 5 ets. Bureau Noordeindsplein Telefoonnummers voor Directie en Administratie 2500 Redactie 1507. Postcheque- en Girodienst No. 57055 - Postbus No. 54. PRIJS DEZER COURANT: Voor Lelden en gemeenten, waar agentschappen gevestigd zyn: per 3 maanden f. 2.35 per week f. 0.18 Franco per post f. 2:35 per 3 maanden <f- portokosten. (voor binnenland f. 0.80 per 3 mnd.) Voor het Nationaal Derde verantwoording der by ons Blad Ingekomen giften: V B. f. 0.50; Mevr. L. A. D. B. f. 2.50; S. H B. f.1.—; Mej. E. S. d. L. f. 0.75; C. L. If.0.50Mej. G. S. f. 1.—G. v. A. f. 1.— K B. 1.1.50; M. Noordwykerhout f. 2.50; c A. d. J. f 2.50; A. A. M. v. P. f. 1.—; J. C. G f.10.—; A. v. H. f.5.—; P. T. f. 2.50; Fara. BI. f. 4.—; Mej. J. H. M. v. d. V. f. 2.50; H W. v. d. S. B. f. 2.50; M. P. v. d. B. f. 1.— p. A. v. T. f. 1.—; L. H. f. 5.—; Mevr. Wed. Prof W. v. d. V. f. 2.50; Fam. D. A. L. f. 1.—; Mevr J. V. f. 1.—; Mevr. Wed. H. Z. f. 2.—; Mevr. Wed. V. v. O. f.5.—; M. P. J. N. W. if.2.50; A. D. V. f.5.—; F. E. L. M. f.3.— Mevr. C. T. v. d. L. M. f.2.—; v. V. f. 1— W J. H. A. B. f. 1.—; Mej. S. M. R. f. 1 Directie en Personeel N.V. L.D.M. f. 52.60; Mej. C. S. M. K. f. 2.50; Mej. C. K. f. 2.50. Bijdragen kunnen worden gestort aan ons Bureau op onze girorekening No. 5 7 0 5 5. OPHEFFING BUREAU BOUW- EN WONINGTOEZICHT. Burgemeester en Wethouders van Leiden engen ter aJgemeene kennis, dat het Bouw- en Woningtoezicht met ingang van 15 November 1936 zal worden onderge- traoht by den dienst, van Gemeentewerken. De zaken, betrekkelijk het bouw- en toningtoezicht, zullen derhalve met in gang van genoemden datum worden behan deld door den dienst van Gemeentewerken, Breestraait 125. A. VAN DE SANDE BAKHUYZEN, Burgemeester. VAN STRIJEN, Secretaris. Leiden, ld November 1936 2055 ZILVEREN JUBILEUM L. H. DE HEIDEN. By de Stedeiyke Lichtfabrieken. Bij de Stedehjke Lichtfabrieken is van daag wederom een jubilaris. Ditmaal is het de hoofdgasstoker L. H. de Heiden, die na reeds verscheidene jaren als wintersto- ter-terreinwerker in lossen dienst te zyn werkzaam geweest, vandaag vóór 25 jaren in vasten dienst als gasstoker werd aange steld en derhalve heden zün zilveren juibi- leum mag vieren. Hy is in al die jaren in de Gasstokerij werkzaam geweest en wist zich door «ver en groote plichtsbetrachting tot zijn tegen woordige functie op te werken. Nadat hy eerst in een harteiyke toe spraak door de Directie, in byzyn van zyn chef, was gefeliciteerd, volgde een meer intieme huldiging door zyn collega's. Want niet alleen, dat de Helden by zyn supe rieuren goed staat aangeschreven, hy mag rich, dank zy zyn gemoedelijke hulpvaar digheid, ook in de algemeene sympathie *an zijn mede-arbeiders verheugen en het was begrijpeiyk, dat ook dezen het hunne er toe wilden bydragen, om dezen dag voor de Heiden tot een feestdag te maken. Hiertoe werd de jubilaris na de ont vangst in de Directiekamer met zyn fami ne genoodigd in het schaftlokaal van de Koolgasfabriek, alwaar zich, voor zooverre net bedryf zulks toeliet, zyn collega's reeds hadden verzameld. De oudste van hen. de voorman-gassto- *er C. Sloots. was de tolk der aanwezigen en feliciteerde den jubilaris met zyn zil veren feest. Als blyvende herinnering bood «nj daarby namens de gezamenlyfce col- !ega's een mooie leeslamp aan. „Nadat de jubilaris voor deze verrassing «in dank had uitgesproken en alle aan- w®J'6en hem persoonïyk de hand hadden gedrukt, vertrok hy wederom huiswaarts, alwaar hy het verdere van den dag mocht doorbrengen en waar hy nog vele felicita tes in ontvangst heeft mogen nemen. zang- en voordracht-avond IN „ENDEGEEST". Gisteravond werd in de met bloemen ver eerde Ontspanningszaal van Ehidegeest ?or de patiënten der gestichten Voorgeest, *®uegeesten Rhijngeest een zang- en voor- Ftïït"avond SèSfive11 waaraan mej. Heidie (zangi en de heer Th. ter Hooven dp°°lotachten) hun medewerking verleen- niml de zang- als de voordracht- v.t?llers oogstten een dankbaar en wel- ™leM applaus. Aan mej. H. Eykman bloemen aangeboden, net einde vertolkte de geneesheer- deew ïr dr' F- J- Stuurman in zeer waar- pleegJl woorden den dank der ver- eenheid door democratie. Propaganda-vergadering. In de Kleine Stadszaal hield de afdeeling Leiden van de Nederlandsche beweging van ..Eenheid door Democratie" gisteravond een druk bezochte DrODaganda-vergadering. Nadat de voorzitter, de heer S. Ouwer- sloot. geopend had. werd het woord ver leend aan dr. H. Faber algemeen voorzitter der beweging, die sprak over: ..Wat wil E. d. D.". Velen, aldjis spr.. zullen zich er over heb ben verwonderd. dat onze vereeniging. die eerst 1'/; iaar bestaat nu reeds 7100 leden telt en nog eiken dag groeit. Onder deze 7100 leden zlin vertegenwoordigers uit alle groepen en standen, die ons volk kent. En dit Is juist het mooie van E. d. D.; ledereen kan in de beweging worden oogenomen en iedereen voelt er zich ook in thuis. Eenheid door democratie wil met het geheele Nederlandsche volk de democratie verdedigen en bouwen aan de toekomst van Nederland. E. d. D. wil met den schotjes- geest in ons volk breken. E. d. D. wil bewer ken dat men eerbied en respect krijgt voor zijn medemensch. E. d. D wil een appèl ?ün ze i het Nederlandsche volk. het wil het Nsderlandsche volk wakker schudden en wlizen oo de groote gevaren, die van alle ziiden dr» gen. Onze c iifveer. aldus sor... Is niet bang heid. doch liefde. Sensatie zooals colportage-relletjes heb ben wii niet noodig om tot ons doel te geraken: kalm en vastgeraden zullen wy onzen weg zoeken en vinden. De eenheid, die wii willen brengen is gebaseerd op de liefde voor het vaderland, het Nederlandsche volkskarakter en de nationale tradities. Vijanden kennen wii niet. wel tegenstanders. Het doel der beweging is in de eerste plaats defensief We moeten een stevig blok vormen; we moeten allen samenwer ken tegen de tallooze gevaren die op ons afstormen. E. d. D. is geen politieke partii. zij zal dan ook niet deelnemen aan de ver kiezingen. doch zij wil het verantwoorde lijkheidsbesef van de Nederlanders t.o. van de politiek aanwakkeren. E. d. D. staat boven alle partyen. Wy sluiten alle partijen in. behalve de commu nistische en de fascistische. De bedoeling van E. d. D. is om zich zoo snel mogelijk onmisbaar te maken. Wat wii zoeken aldus spr.. is de midden weg tusschen de absolute vrijheid en de absolute gebondenheid, de middenweg, waarvoor Nederland altijd heeft gevochten. Jarenlang heeft. Nederland zün kracht ge vonden in eenheid, eenheid tegen dictatuur en tegen tvrannie. Dat dit zoo blilve. is de taak. die E. d. D. zich heeft gesteld. Dr. A. J. van Leusen, lid van de Provin ciale Staten van Noord-Holland, sprak vervolgens over „Vaderlandsliefde". Een van de oorzaken van het ontstaan van E. d.D.. aldus spr., is de groeiende vader landsliefde. Over de beteekenis van het be grip vaderlandsliefde zullen we het waar- schynlyk niet eens zyn en dat is ook niet noodig.Hoofdzaak is, dat wy iets voelen van de eenheid, die ons allen bindt en ook binden moet. In verschillende vormen en van vele zyden wordt ons tegenwoordig het begrip vaderlandsliefde aangeboden. Veel van deze vaderlandsliefde, byv. de vaderlandsliefde waarmede men te koop loopt, is echter valsch. Ieder mensoh bezit in meerdere of mindere mate vaderlandsliefde. Niemand kan zonder een plaats, die hij de zyne kan noemen. Heel dikwijls hoort men beweren dat de N.S.B. de oorzaak is van het ont wakende nationalisme en den daarmede in verband staanden groei van de liefde voor het vaderland. Niets is echter minder waar; de groei van het nationalisme, aldus spr.. vindt uitslui tend zyn oorzaak in den steeds grooter wordenden nood en de onrustbarende ver deeldheid van Europa. In de wyze, waarop de volkeren liefheb ben, is veel verschil. Het is ondenkbaar, dat wy onze Koningin op dezelfde manier zouden liefhebben als de Duitschers voor den wereldoorlog hun vorst liefhadden, maar het is evenzoo ondenkbaar, dat onze Koningin in het buitenland bescherming zou moeten zoeken. (Applaus). De liefde, welke wy Nederlanders koeste ren, is maar niet zoo gemakkelyk van de eene persoon op de andere over te dragen, daarvoor is ons begrip van liefde te hoog. Bezien we dan ook de groote aanhankelyk- heid, die het tegenwoordige Duitsohland aan Hitler betoont, dan vragen we ons af of deze trouw zal blyven. Aan ons land voelen wy ons verbonden, omdat we eerlyk zyn en nuchter. Een ge volg van deze groote en oprechte eerlykheld en nuchterheid is ongetwijfeld de schotjes- politiek. De Nederlander is met de halve waar heid niet tevreden. De Hollander wil eer lyk zijn, ook ln zyn persoonïyk leven. De manier, waarop de NS B. tracht ons volk voor haar denkbeelden te winnen, zal. om dat zy niet oprecht is, nooit succes kunnen hebben. Wij behoeven dan ook voor het fascisme niet bang te zyn, omdat het fascisme ons vreemd is, omdat het fascisme langs ons heen gaat. De vrijheden, waarvoor eeuwen is ge streden, laat een Nederlander zich niet af nemen. Wij zyn dankbaar, dat ons land een toevluchts-oord is voor de tallooze uit geweken vreemdelingen (Applaus). Tegen de liefde, die geïmporteerd wordt uit landen, waar toestanden heerschen, waarvoor wy jarenlang hebben gestreden om ze kwyt te raken, zullen wy ons wa penen met een onverzettehjken wil. Wy zullen stryden voor de waarachtige liefde, de liefde, welke uitgaat over de grenzen, de liefde, die eerbied en ver draagzaamheid kent voor ieder mensch. Wy zullen niet dulden, dat de een of andere groep ons verwyt niet de ware va derlandsliefde te hebben; wy verdragen niet, dat er naast het rood, wit en blauw de kleuren die de geestelijke vrijheden waarborgen een zwart-roode vlag zal komen. Onversaagd zullen wij stryden voor het Holland, dat dikwyls zoo klein is, doch in andere, veel belangryker op zichten, zoo onnoemelyk groot kan zyn. Als derde spreker werd het woord ge voerd door mr. G. A. Boon, lid der Tweede Kamer, die sprak over het onderwerp: „De stryd op twee fronten". Spr. begon met te wijzen op de golf van revoluties, welke reeds langen tyd over Europa gaat en schetste de oorzaken en gevolgen van deze dikwyls bloedige en wreede omwentelingen. In vele Europeesche landen, die daar voor rijp waren, kagen we en kunnen we nog zien, dat dB strijd werd uitgevochten tusschen nation: al-socialisme en commu nisme. En nu z:gt de N.S.B.die stryd heeft gewoed in vele landen van Europa, dus ook in ons land zal men uiteindelyk voor de vraag gesteld worden: bolsjewisme of nationaal-socialisme De N. S. B. stelt deze vraag, aldus spr., in de hoop dat men dan ten einde raad zal zeggen: ..Dan maar nationaal socialisme". Dit is echter een ge heel verkeerde voorstelling van zaken. Net zoo min als wy zeggen C. of A. en Peek of Cloppenburg .zoomin zeggen wij commu nisme of nationaal-socialisme, doch bolsje wisme en nationaal socialisme. En waarom zal deze revolutiegolf dan, by Zevenaar ophouden? Omdat bij Zevenaar Nederland begint! 'Applaus). Wy moeten ons niet door groote monden op hol laten jagen, het communisme is geen gevaar voor Nederland. Het percen tage Nederlanders, dat op de C.P.H. stemt, is slechts zeer klein. Zy kunnen echter gevaarlyk worden en daartegen dienen we ons zoo vroegtydig mogelyk te wapenen. Een volksfront achtte spr. verwerpelyk. Onze kracht zal ligien in „eenheid door democratie". Vervolgens behandelde mr. Boon in het kort het programma en de manier van op treden der N.S.B. Spr. wees er op dat de geheele N.S.B. een trouwe copie is van Duitse hland. Volgens spr., heeft de heer Mussert als ingenieur zeker zyn kwaliteiten doch voor volksleider en dictator deugt hy niet, daar voor zyn de woestenyen in zyn geestelyk territorium te groot. Gesteld dat de N.S.B. de macht in Neder land in handen zou krijgen, wat zou er dan worden van de vryheid van godsdienst, drukpers, justitie, vergadering enz? De vrij heden van de N.S.B. zyn niet de vryheden van Nederland. Het karakter van de ge heele beweging wordt gekenmerkt door het maken van deining en het opsporen van „schandalen" Spr. herinnerde aan het schandalige N.S.B.-pamflet, uitgegeven naar aanleiding van de devaluatie: toen het ..schoone" Italië echter eenige dagen later denzelfden maatregel nam. werd dat goed gepraat, terwijl Mussolini toch verklaard had. dat hy de lire tot zijn laatste druppel bloed zou verdedigen! In felle bewoordingen liet spr. zich uit over de in Duitschland verschenen bro chure van Helmut Otto, waarin van Geel kerken schreef, dat het geheele Nederland sche leger, alle politiecorpsenen de kroonprinses oarty hadden gekozen voor de N.S.B.! Volgens spr. is het onbegrijpe- lijk, dat Joden lid willen zijn van een party die toejuicht, dat een zusterorganisatie in het buitenland hun rasgenooten op de schandelykste wyze mishandelt. De N.S.B. zegt geterroriseerd te worden Deze terreur zou dan moeten bestaan uit het ambtenaren-uuniform- en W A. verbod, maatregelen die elk verstandig Nederlan der moet toejuichen. Nu deze troeven niet meer gebruikt kun nen worden, gaat de N.S.B. het probeeren met het verstoren van vergaderingen. Ge lukkig heeft de minister krachtige maat regelen tegen dergeiyke minderwaardige manieren aangekondigd en mochten de desbetreffende wetten ontoereikend bly- ken, dan zal het Parïement niet aarzelen een nieuwe wet in het leven te roepen. Alle misstanden in onze maatschappy, de crisis en zyn vreeselyke gevolgen, cor rupties, kortom alle fouten, die te vinden zyn, worden der democratie in de schoenen geschoven. Wat moet die democratie, dan wel buitengewoon gezond zyn, dat zy on danks deze vele kwalen nog niet gestor ven is! Altijd hebben de democraten mee- ningsverschillen gehad en dat zal ook altyd zoo blyven, doch voor eenheid staat de ge heele democratie pal!Wij hebben den plicht, zoo besloot spr., om het vrye democrati sche Nederland, waarin wij zyn geboren, aan onze kinderen over te dragen. De heer Ouwersloot, sloot hierna de by- eenkomst en deelde mede. dat zich in de pauze 21 nieuwe leden hadden opgegeven. winkelweek haarlemmerstraat. Ter gelegenheid van de opening der Winkelweek op de Haarlemmerstraat, welke overigens zonder officieel vertoon geschiedde, hield het Leidsch Politiemu- ziekgezelschap hedenmiddag een muzikale rondwandeling door de stad. terwyi heden avond het Muziekgezelschap „Werkmans Wilskracht" door een marsch de aandacht der burgery op de Haarlemmerstraat als koopstraat zal vestigen. Het gezelschap vertrekt om 7 uur van de Groenesteeg en volgt de onderstaande route Groenesteeg, Hooigracht, Pelikaanstraat, Haarlemmerstraat, Koudehoek. Oude Vest, Pelikaanstraat, Haarlemmerstraat, Blauw- poortsbrug, Steenstraat, Rynsburgersingel, Maresingel, Sophiastraat, Os- en Paarden- laan, Heerensingel, Stationsplein, Java- straat, Sieboldtstraat, l. Rijndyk, Haven, Haarlemmerstraat, Morschkwartier. over den Haagweg, Haarlemmerstraat, Pelikaan straat, Hooigracht, Nieuwe Rijn, Heeren gracht (O.Z.i, Groenesteeg. de egyptische kunst van de elfde dynastie. HANDELSREGISTER KAMER VAN KOOPHANDEL. Wijziging Wed. W. Tuyn—Stins, Hoofdstraat 55, Al phen a. d. Ryn.Horlogerie en handel in goud- en zilverwerken. Overleden eigena resse: Wed. E. TuynStins, dd. 18 Oct. 1936. De zaak is omgezet in een vennootschap onder firma onder den naam: Firma Wed. W. Tuyn. Vennooten: P. G. Tuyn en A. G. Tuyn, Alphen a. d, Rijn. Lezing van mej. Werbrouck. Gisteravond hield mejuffrouw M. Wer brouck uit Brussel in het Ryksmuseum van Oudheden een lezing over dit onderwerp. Spreekster vestigde er de aandacht op, dat de kunst van de elfde dynastie een overgangskuns', is en de sohakel vormt tussohen die van het Oude Ryk en die van het Middenryk. Na het Oude Rijk verkeerde Egypte eenige eeuwen in diep verval, ook de kunst. Maar -als de kunst -het laagste punt heeft overschreden, dan beweegt zy zich weer in opgaande richting en verkrijgt spoedig meer oorspronkelykheid dan menige andere meer volmaakte kunst. Zoo is de eifde dynastie, de tyd der koningen, die allen Antef of Mentoehotep heeten, een nieuw begin. Zdj heeft haar centrum in Thebe. Te Deir-el-Bahri werd omstreeks 2000 vóór Ohr. het voornaamste monument van deze periode gebouwd: de graftempei der Mentoehotep-koningen. Ook uit de graven van dezen tyd en de resten van sculptuur en reliëf van deze periode leeren wij het karakter van deze kunst kennen. Interessant is het, dat wy precies de zelfde kunst vinden in de andere, dicht by Thebe gelegen religieuze centra van dezen tyd, terwyl de kunst der meer noordelyk gelegen plaatsen dichter bij de Memphi- tisohe kunst van het Oude Ryk staat. BINNENLAND. Algemeen debat in de Tweede Kamer over de Ryksbegrooting. (Pari, Overzicht, 3e Blad). Vier jaar geëischt tegen den Nümeegschen ex-commissaris van politie. (3e Blad). Groote protestvergadering van visschers te Katwijk aan Zee, tegen de bepaling der mlnimum-maaswijdte der netten. (3e Blad). BUITENLAND. Heden wapenstilstandsdag. (Tel., Ie Blad). De diverse diplomatieke besprekingen. (Buitenland, 2e Blad). Nog weinig verandering bij Madrid. (3e Blad). Het Engelsche uniformverbod. (Buiten land, 2e Blad). Generaal Rydz Smigly Poolsch maarschalk. (Buitenland, 2e Blad). ZIE VOORTS LAATSTE BERICHTEN EERSTE BLAD. RIJNLANDSCH BORGSTELLINGSFONDS VOOR DEN KLEINEN MIDDENSTAND. Besloten tot niet-aansluiting bij de Rijksregeling. In de onder leiding van den voorzitter van het Fonds, den heer D. ten Cate Brou wer. gehouden vergadering van het bestuur van het Rynlandsch Borgstellir.gsfonds voor den kleinen middenstand met de be sturen van de 21 aangesloten gemeenten, is met algemeene stemmen besloten, dat het Fonds zich niet bij de Rijksregeling voor de Middenstands-Borgstellingsfondsen zal aansluiten De voorwaarden, door het Departement van Handel, Ny verheid en Scheepvaart ge steld, zyn moeilyk vereenigbaar met den opzet, de werking en het karakter van het Rynlandsch Borgstellingsfonds en staan daardoor een gezonden groei van 't Fonds in den weg. De Ryksregeling bevat bepalingen ten aanzien van de kapitaalsvorming, welke de Gemeenten tot belangryke jaarlyksche by dragen zouden verplichten. Bovendien wordt geëischt omzetting van de van de gemeenten verkregen rentelooze leeningen in een gift ineens In de vergadering vrees de men, dat de gemeenten, vooral in deze moeilyke tyden, daartoe niet bereid zou den zijn. Ook verwachtte men, zij het dan op ondergeschikte punten, moeilijkheden by de uitvoering van de Ryksregeling. Tenslotte achtte het bestuur het risico percentage van 40°/o, dat by de Ryksrege ling voor de z.g.n. „stroppen" moet worden in acht genomen, veel te hoog Het karak ter van het Rynlandsch Borgstellingsfonds wordt daarmede aangetast. De door Ryn- land gevolgde methode zal naar verwacht wordt, een veel lager risico-percentage te zien geven. De vergadering sprak de verwachting uit, dat in de toekomst de Ryksregeling dermate zal worden gewyzigd. dat aan sluiting by die regeling alsnog mogelyk zal worden. De armslag van het Fonds zal nu inder daad geringer worden, doch het bestuur is ervan overtuigd, dat met de beschikbare middelen, dus ook zonder steun van het Ryk, mooi sociaal werk voor den kleinen middenstand in Rynland zal kunnen wor den verricht, zooals de ervaring reeds heeft bewezen. TENTOONSTELLING VAN KINDER- TEEKENINGEN. Hedenavond wordt in het Leidsohe Volkshuis een tentoonstelling van kinder- teekeningen geopend, waarbij de heer H. Voskuyl uit Den Haag een inleidende voor dracht zal houden. Spreker maakte gedurende tal van jaren een speciale studie van de teekening door het kind. Onder de collectie zal men zeer merkwaardige uitingen aantreffen van het zieieleven van het kind. We kunnen een bezoek alleszins aan bevelen. ANTHROPOSOPHIE EN CHRISTENDOM. Lezing van Dr. H. Leiste. In de bovenzaal van „De Harmonie" heeft gisteravond op uitnoodiglng van de Ne derlandsche afdeeling der Algemeene An- throposophische Vereeniging te Dornach, Zwitserland dr. Leiste een lezing gehou den over bovenstaand onderwerp. Spreker zeide zich ditmaal tot enkele inleidende be schouwingen te zullen beperken en over 8 en 14 dagen dieper op zijn onderwerp te zullen ingaan. Het (philosophisch) denken der laatste eeuwen heeft een scheidsmuur opgetrokken tusschen deze wereld en de geestelyke we reld. tusschen „diesseits und jenseits". Voor dat dit moderne denken zich aankondigde, kende de christelyke wereldbeschouwing deze scherpe scheidslyn niet. De geestelyke wereld was niet ongenaakbaar, niet voor het menschelyk kenvermogen verborgen. In de natuur openbaarde zich de geest. De helden van den geest hebben getuigd van den geest, die in en door hen sprak. De leer van het ongenaakbare en onkenbare „jen seits" is niet alleen kentheoretisch be schouwd een vooroordeel gelyk Rudolf Steiner in zyn philosophische werken heeft aangetoond zy is ook onchristelyk. De christelyke en voorchristeiyke ge loofstraditie getuigt van God, den Vader, den schepper der natuur, die haar ook in stand houdt Daarnaast getuigt het christe- hjk geloof van Christus, den Zoon. Het mo derne denken onderscheidt niet meer zoo scherp; doch dit beteekent een verarming van het geestelijk leven. Door God den Vader zyn de natuur en de mensch gescha pen naar vaste wetten. Door Hem zyn wy onderworpen aan de wet. Tot deze godde- lyke wereldorde behoort ook de wet van de causaliteit. Door bestudeering van de cau saliteit kan de moderne natuurwetenschap de goddelijke wereld genaken. Op dit punt was Goethe in zyn methode verder ge vorderd dan de moderne natuurweten schap. Voor hem openbaarde zich in de vergankelyke natuur de eeuwige geest. „Alles Vergangliche ist nur ein Gleichnis". Goethe heeft den weg aangewezen om te komen tot een waarneming van het leven en den geest. Tot zijn vriend Jacobi, die van „gelooven" sprak, zeide hy: „ik houd my aan het schouwen". Aldus kwam Goethe tot een kennen van de goddelyke wet in de natuur en benaderde hy het wezen van God den Vader Maar niet het wezen van God den Zoon. Deze is niet op aarde gekomen krachtens het wezen van wet en causaliteit, maar uit genade en liefde. Een daad van liefde is een daad van vryheid en niet een daad van gebondenheid aan de wet. Voorzoover wy als schepselen onderworpen zijn aan de wet. hebben wy deel aan God den Vader en kun nen wy hem zoowel beleven als kennen. Aan Christus hebben wy krachtens onze natuur geen deel. Het hooger-ik, waarvan Johan nes getuigt, moet eerst in ons geboren wor den en daartoe moet het lager-ik opgeofferd worden. Dan eerst kan de mensch leven in de vryheid en kan hij opklimmen tot een beleven niet alleen, maar ook tot een ken nen van het wezen der Vryheid en der Liefde. Daarmee is de kloof tusschen geloof en weten in beginsel overbrugd. Spreker stelde zich voor om onder meer op dit punt, de verhouding van geloof en wetenschap, over 8 dagen nader in te gaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1936 | | pagina 1