BOUWKUNSTIG SCHOON
ftBPSCH DAGBLAD - Vierde Blad
g
Vrijdag 21 Februari 1936
LAND-JN TUINBOUW^
UIT DE BONTE WAERELD.
GMfcGI
UIT DE OMSTREKEN.
VI//CUEP!J BERICHTEN
BET ENGELENBEELD IN DE LAKENHAL.
I.
Voor eenige dagen werd in de courant
medegedeeld, dat de Lakenhal verrijkt Is
met een 15de eeuwsch engelenbeeld, aC-
komstig uit de oude St. Jeroenskerk, thans
Herv. Kerk te Noordwijk-Blnnen.
Ondanks het feit, dat het beeld in de
roerige tijden van den Beeldenstorm deer
lijk is geschonden het gedeelte beneden
de borst, de vleugels en de armen ont
breken, terwijl ook de neus is afgeslagen
is het fragment toch van zoo subtiele
schoonheid, dat wij er een beschouwing
aan wijden.
Eerst eenige algemeene opmerkingen.
Over de geschiedenis van de beeldhouw
kunst der Gothlek worden wij nauwkeurig
ingelicht door de beeldhouwwerken, welke
zich aan de groote Fransohe kathedralen
bevinden.
Als omstreeks 1200 een nieuwe geest
door de wereld vaart, die in lie de France
zijn uitgangspunt vindt, laat men vrij
jilotseling de oude, sombere Romaansche
stijlprincipes varen. De architectuur wordt
ruim en licht en streeft naar een ontken
ning der materie. Inzake de beeldhouw
kunst in 't bizonder breekt men met de
streng gestyleerde monumentale heiligen-
gestalten, die in verstarde statie in de
architectuur zijn opgenomen.
De Romaansche heiligenbeelden en die
van engelen schenen slechts vervaardigd
om den mensch zijn kleinheid en onwaar
digheid bewust te maken, om hun vrees
in te boezemen.
Doch nu komt de Qothlsche geest, die
wel in de eerste plaats de uitdrukking is
van de vrijheidszucht van den derden
stand. De Gothische geest wordt geken
merkt door een hevigen vrijheidsdrang,
die uit de beperktheid en gebondenheid
van het aardsche opwaarts wil streven; de
geest van onrust en lijden, die rust zocht
in God; en ten slotte de mystieke vereeni-
ging van aarde en hemel. Hij uit zich het
volkomenst in de kathedraal. De kerk zet
zich uit, wordt ruimer, wijder en vooral
hooger. We zien dat het beeld zich vrij
begint te maken van zijn abstracte ver
starring en styleering. Wel staat het in
den eersten tijd nog rechtstandig, onbe
wogen, doch onmiskenbaar begint het aan
gezicht iets van bloelende menschclijkheid,
van innerlijk leven te vertoonen. Het is
niet meer die uiting van Oud-testamen-
tisph-Byzantijnsche heiligheid, die slechts
vrees en onderwerping vraagt. Er licht uit
het gelaat een aanvoelen van der men-
schen nooden en smarten en zonden. Er
komt teederheid en mededoogen in.
Na 1200 zien wij dat in vrij snel tempo
toenemen. De beelden maken zich meer
los van de pijlers, van de architectuur. De
voorgestelden staan niet meer onbewogen
rechtstandig, doch nemen allerlei houdin
gen aan, die overeenstemmen met den
gemoedstoestand, de daden van de ver
schillende heiligen. Zij naderen tot den
mensch als mensch om hem in goddelijk
mededoogen den gang naar den hemel te
verlichten.
Zoo zien wij in de 13de eeuw dan een
werk ontstaan als de H. Maagd aan het
Noorderportaal der Notre Dame te Parijs,
fier, maar moederlijk en lieflijk; even
later de „Vlerge Dorée" te. Amiens, om een
paar zeer bekende voorbeelden te noemen.
En wij denken aan „le sourire de Reims",
die engelenkop met dien onnavolgbaar he-
melsch-menschelijken glimlach, helaas
door de vandalen stukgeschoten.
Gedurende de 14de eeuw wordt het
beeld, dat zich tot dusverre nog steeds
geheel naar de architectuur had geschikt,
en als één werd beschouwd met de archi
tectonische krachten, steeds meer als een
schepping op zichzelf beschouwd Het kreeg
meer en meer een decoratieve functie. En
daarmee gepaard gaan een paar andere
verschijnselen.
Terwijl in de 13de en 14de eeuw de
prachtlievendheld in het leven der we
reld steeds toenam we weten, hoe de
Benedictijnen hiertegen begonnen te toor
nen, terwijl als reactie de bedelorden en
later de Moderne Devotie opkwamen
kwam ook langzamerhand het begrip „mo
de" in de wereld. En dit liet niet na zijn
invloed te doen gevoelen op de beeldhouw
kunst.
Eeuwenlang was er in den vorm en den
val der gewaden een soort code geweest,
die slechts zeer langzaam veranderde. Er
was een soort tradltloneele liturgische
stijl voor de lange gewaden, waarin En
gelen en Heiligen werden voorgesteld. Dat
verandert tegen het begin der 14de eeuw.
De kleeding, de haardracht zijn van dien
tijd af een getrouwe afspiegeling van de
heerschende mode.
Wij komen daarop straks terug.
Uit een serie artikelen over de kerk van
Noordwijk in 1931 hier gepubliceerd, zal
men zich herinneren, dat deze kerk, die
al reeds eeuwen toeloop van bedevaart
gangers naar de relieken van St. Jeroen
genoot, in 1429 door Bisschop Sweder offi
cieel tot bedevaartsplaats werd verklaard,
wat haar aanzien natuurlijk sterk ten
goede kwam.Het spreekt wel vanzelf, dat
de parocianen na dien tijd alle moeite
deden hun heiligdom zoo aantrekkelijk
mogelijk te maken.
Een groote ramp trof hen echter, toen
in 1449 door een hevigen brand de be
kapping in vlammen opging, de gebrand
schilderde ramen verwoest en allerlei
andere schade werd aangericht. Door een
besluit van Filips van Bourgondië werden
de zwaar getroffen Noordwljkers evenwel
in staat gesteld de middelen te vinden,
zoo spoedig mogelijk hun Godshuis in
schoonen luister te herbouwen.
De muren van het schip werden west
waarts doorgetrokken, zoodat naast den
nu ingebouwden toren twee kapellen ont
stonden. Een nieuwe doopkapel werd ge
bouwd aan den Noorder torenbeuk. Het
koor werd vernieuwd en Oostwaarts ver
diept. En natuurlijk werd ook het inwen
dige der kerk, voor zoover dit ernstig had
geleden, vernieuwd en met nieuwe altaren
en beelden verrijkt. Het is zeer waar
schijnlijk. dat het engelenbeeld, waarvan
hier sprake is, onmiddellijk na den kerk
brand is aangebracht, als het tenminste
niet van een 20-tal jaren vroeger dateert
en bij den brand gespaard was geblevqn,
wat ook mogelijk zou kunnen zijn.
Doch in ieder geval moet het dateeren
uit den tijd van ongeveer 14301460. Ik
grond dat op de volgende overwegingen:
In de eerste plaats herinneren we er
aan. dat sinds 1428 bij het Verdrag van
Delft. Filips van Bourgondië hier heer en
meester was. De Duitsche invloeden, die
hier in Holland onder de Beiersche graven
uit het Huis Wittelsbach nog al sterk wa
ren geweest, werden vooral in de zee
provinciën geheel teruggedrongen, be
halve natuurlijk in de parochies, die spe
ciaal aan de Duitsche orde toebehoorden
en in het Oosten des lands. Met name
Holland, Zeeland, Utrecht en Brabant
stonden geheel open voor de Bourgondisch-
Fransche en Vlaamsche cultuur. Men be
merkt het zeer sterk aan de geheele kunst
richting, bij name aan den kerkbouw. Voor
Leiden behoef ik alleen maar te herin
neren aan de flamboyante Gothlek van de
transepten en het koor der Hooglandsche
Kerk, waar men o.a. in de raamtraceerin-
gen en aan de traptorens het Fransche
fleur de lis-motief aantreft, terwijl de
natuursteen voor een overgroot deel af
komstig is uit de groeven aan de boven
schelde
Het feit, dat Filips de Goede belang
stelling koesterde voor de kerk te Noord-
wijk en men dien landsheer gaarne tot
vriend hield, wijst er reeds op dat Fran
sche of Vlaamsche artisans zeer zeker hun
aandeel zuilen hebben gehad aan de ver
siering der Noordwiiksehe kerk. Er is
echter nog sterker argument, dat we in
het volgende opstel zullen behandelen.
N. J. S.
ROTT. LLOYD.
DEMFO. thuisr., 20 Febr. van' Tanger.
SfiBAJAK, uitr., 20 Febr., nam. 1 uur te
Southampton.
MIJ. NEDERLAND.
CHR. HUYGEN6, ultr., 20 Febr. nam. te
Genua.
HOLLAND—AFRIKA LHN
SPRINGFONTEIN, 20 Fegr. nam. 1 uur
vta Marseille naar Gibraltar.
KON. HOLL. LLOYD
ffiMLAND, uRr.. pass. 20 Febr. TenerKfe.
KON. NED. STOOMB. MIJ.
FAUNA. 20 Febr. van Amst. n. W. Indië.
ÖEUCALION. 20 Febr. van Amsterdam te
Alexandrië.
POSEIDON, 20 Febr. van Palermo te Triest
TELAMON, 20 Febr. van Alexandrië te
Burriana.
COLOMBIA, 19 Febr. v. Amst. te Barbados
ODYSSEUS, 20 Febr. van Setubal te Lis
sabon.
CERES, 20 Febr. van Samos n. Candla.
ORESTES. 20 Febr. v. Piraeus n. Salonica
EUTERPE, 19 Febr. v. Amst. te Bordeaux.
MIJ. OCEAAN
PEI8ANDER, 19 Febr. v. Amst. te Batavia
HALCYON LIJN.
ROZENBURG, 20 Febr. v. Melllla te R.dam
STAD ZALTBOMMEL. naar Bagnoli, pass.
19 Febr. Dover.
HOLLAND—BRI'TSCH INDlfi LIJN
STREEFKERK, thuisr., 19 Febr. v. Madras
HOLLAND—AUSTRALIË LUN.
AAGTEKERK, uitr,, 19 Febr. v. Aden.
DIVERSE 8TOOMVAARTBERICHTEN.
AMELAND, R.dam naar Port Said, pass.
20 Febr. Gibraltar.
BEURSPLEIN, Oxelosund n. R.dam, pass.
20 Febra. Brunsbuttel.
DUIVENDRECHT. Philadelphia n. Amst.,
was 19 Febr. 1200 mijlen van Scllly.
GOUWE, Libreville n. Rochefort, pass. 19
Febr. Las Palmas.
LINOE, Bathurst n. R.dam, pass. 19 Febr.
Las Palmas.
SCHIE, 20 Febr. van R.dam te Hamburg.
SCHOKLAND, 20 FFebr. van Terneuzen
op de Tyne.
SLIEDRECHT. Constanza n. Hamburg,
pass. 20 Febr. Istanboul.
TARA, 19 Febr. van Montevideo n. Santos
CADILA, 19 Febr. te Eastham.
MARPESSA, 19 Febr. van Puerto Mexico
te Southampton.
MERULA, 19 Febr, van Haifa te Pauillac.
MOORDRECHT, naar Curacao, pass, 19
Febr, Bevezier.
REGINA, pass. 19 Febr. Prawlepoint.
TELA, 19 Febr. van Rosarlo te Belfast.
VLIESTROOM, 19 Febr. v. Amst. te Huil.
DE RIJKSVOORJAARSHENGSTEN- EN
PREMIEKEURINGEN TE HOOFDDORP.
Een schitterende Paardendag.
Onder begunstiging van prachtig weder
hadden gisteren van wege de Provinciale
Regelingscommissie op de in uitstekende
conditie verkeerende keuringsbanen van
het gemeentelijk concoursterrein te
Hoofddorp, de Rijksvoorjaarshengsten- en
Premiekeuringen plaats, waarbij weder
duidelijk het bewijs werd geleverd, dat
vooral ook in Haarlemmermeer de paar
denfokkerij nog op een hoog peil staat.
De prachtdieren, die werden voorge
bracht en wier glanzende huid blonk in
het zonnelicht, maakten een geweldigen
indruk en leverden een zoo schoonen aan
blik op. dat velen een en al bewondering
en enthousiasme waren over de voorbeel
dige wijze waarop de eigenaars en fok
kers met zulk een respect en hulde af
dwingende kerncollectie voor den dag
kwamen.
Voor dezen goedgeslaagden, Inderdaad
schitterenden paardendag werd van de
zijde der paardenliefhebbers die van
heinde en ver waren opgekomen om de
keuringen bij te wonen een groote
belangstelling aan den dag gelegd, zooals
nog maar zelden viel te constateeren.
De uitslag is ais volgt: Type Tulgpaard:
Goedgekeurd werden voor Stamboek en
Rijk: Prins van Gebr. Bruijnis en D. van
Wieringen te Nleuwvermep en Abbenes;
Geoffrey van Vereeniging „Ons Belang" te
Haarlemmermeer; Gül van Arle Buurman
te Heemstede; Peterhead van M. W. van
der Schans te Bovenkerk; alleen voor
Stamboek: Meerman van Gebr. Bruijnis en
D. van Wieringen; Ritmeester van M. van
Wieringen te Anna Paulowna.
■type Trekpaard (oudere hengsten):
Goedgekeurd werden voor Stamboek en
Rijk Mars van Hoek en C. A. de With te
Hoofddorp; Carlo van C. Geerligs te
Anna Paulowna (voor de jaren 1936 tot
en met 1940)Odin van Dierkensteen van
J. C. Witte te Texel (1936 t/m 1940); Her-
seur II de Cognebeau van de vereeniging
Hoofddorp (voor de jaren 1933 t/m 1937).
Alleen voor het Rij'k; Lion van M. W. van
der Schans.
Afwijkende Rassen (Harddravers)Deze
hengsten zijn alleen door de Rijkscom
missie gekeurd en kwamen dus niet in
aanmerking voor de premiekeuring. Goed
gekeurd werden: Guij Bingen van M. H.
Lieftinck' te Halfweg; Our Uhlan B. van
J. A. Mooij te Wieringerwaard; The Glea
ner van P. J. van der Wansen te Den
Haag; Aeschylos van J. van Doorn Sr. te
Bussum; Determination van J. de Vlieger
te Nieuwvennep; Madrigal van S. Breeuw-
sma te Stompetoren; Slem Claudy van R.
van Leeuwen te Oegstgeest; Quitewell St.
Lancler van G. van der Oord te Rijk;
Quick G. van C. de Vink te Katwijk aan
den Rijn.
Ponny's, Goedgekeurd werden: Epira of
Earsthall van J. Roozenboom te Nieuwer-
Amstel; Cello van dez.; N. N. van M. W.
van der Schans.
Premiekeuringen. TuigpaardenPremie
van f.75. Rheinsohn van „Ons Belang;
Kroonprins van dez. (Premie f60)Pre
mie f. 40 Meerman van Gebr. Bruijnis en
D. van Wieringen:if.'25 Peterhead van M.
W. v. d. Schans.
Trekpaardenf 40 Martin van Lunters-
hoek van de vereen. Hoofddorp; Elegant
van Willy van Vereen. Holl. Noorderkwar
tier; Herseur II de Gognebeau van de ver.
Hoofddorp; f. 25 Marquis van de vereen.
Hoofddorp; George van A. Kranenburg te
Abbenes; f. 20 Odin van Dierkensteen van
J. C. Witte te Texel; Hyperion van J. de
Graaf te Hoofddorp; Carlo van C. Geer
ligs te Anna Paulowna.
Door het Stamboek van het Nederl.
Trekpaard was f. 100 ter beschikking ge
steld voor de hoogst geplaatste hengsten.
Toegekend werd: f.25 aan Elegant van
Willy van de vereen Holl. Noorderkwar
tier; Martin van Lintershoek van de ver.
Hoofddorp; f. 20 Herseur II de Cognebeau
van de vereen. Hoofddorp; f. 10 Odin van
Dierkensteen van J. C. Witte te Texel;
George van A. Kranenburg te Abbenes en
Markies van de vereen. Hoofddorp.
EEN ONBEKENDE GESCHIEDENIS.
Een Deensche muziekhistoricus vertelt
een tot dusver onbekende geschiedenis uit
het leven van den beroemden Itallaan-
schen componist Verdi, die, ln tegenstel
ling tot andere componisten zooals Wagner
of Richard Strauss, nimmer als dirigent
optrad.
Eenmaal echter was- de groote meester
der Italiaansche opera gedwongen de
dirigentenstok ter hand te nemen. Dit ge
schiedde aldus: Verdi bevond zich op een
tournee door Italië en bleef den nacht te
Reggio over. Toevalligerwijze bevond zich
in deze plaats op dit moment een reizend
operagezelschap
Verdi vroeg den hotellier, of er een
goede opera gegeven werd, waarop de
waard met Zuidelijke overdrevenheid ten
antwoord gaf: „Zeker. Excellentie, van
avond wordt de prachtige opera van den
beroemden maestro Verdi „Ernaru" gege
ven".
Verdi ging naar den schouwburg en
kocht een zitplaats op een der achterste
rijen van de parterre. Niemand herkende
hem.
De muziek zette de ouverture in en deed
dit zoo ellendig, dat de anders zoo kalme
meester zijn ongenoegen luid kenbaar
maakte. Het orkest kweet zich hoe langer
hoe slechter van zijn taak, terwijl ander
zijds de zangers een uitstekende partij
gaven. Tenslotte kon Verdi het niet langer
uithouden en vanaf zijn plaats schreeuw
de hij den kapelmèester toe: „Let U toch
een beetje meer op dë noten en op <te
maat!"
Het publiek was over deze interventie
uiterst verstoord en trachtte door een luid
Sssssstttt! Verdi het zwijgen op te leggen,
totdat tijdens het tumult één der schouw
burgbezoekers den componist herkende.
Onmiddellijk veranderde de toorn van het
publiek in geestdrift. „Laat de maestro
zelf dirigeeren", riep een stem uit de zaal.
En opeens werd Verdi door eenige sterke
armen opgetild en naar het orkest gedra
gen, waar men hem dwong de plaats van
den inmiddels verdwenen dirigent in te
nemen. Het spreekt vanzelf, dat van dat
moment af de muziek honderd maal beter
was, terwijl de dirigent de zangers tot on
gekende prestaties wist te brengen.
(Vervolg).
De combinaties welke ik heden zal be
handelen komen in de praktijk herhaalde
malen voor en worden meestal verkeerd
gespeeld omdat de meeste spelers
zich geen rekenschap geven van de moge
lijke verdeeling der ontbrekende kaarten.
Nemen wij als voorbeeld eens:
Aas-9-3-
Heer-Boer-7-5-2-
waarblj op den voorgrond wordt gesteld
dat wel één doch niet twee slagen verloren
mogen gaan.
Negen van de 10 spelers zullen de Aas
spelen en daarna terug spelen naar de
Heer-Boer-vork. Heeft West echter ln dit
geval Vrouw-10-8-4dus Oost een sing
leton dan maakt West 2 slagen. De
juiste methode ls de Heer te spelen uit
Zuid en daarna een kleine na. Legt West
een kleine kaart, dan wordt de 9 in Noord
ingelegd. Kan Oost deze nemen, dan was
de verdeeling oorspronkelijk 3-2- en kan
de Aas uit Noord gebruikt worden om de
laatste troef er uit te halen. Had West nu
Vrouw-10-8-4- dan wordt de 9 gemaakt
en slechts 1 slag verloren. Zou West de
10 inleggen dan wordt de Aas genomen en
beschikt de leider nog over Boer en 9 te
genover West Vrouw en 8.
Had West een singelton en Oost dus
Vrouw-10-8-4 dan blijkt dit direct bij het
naspelen. Nu wordt de Aas in Noord inge
legd en de Boer-7 in Zuid zit achter de
Vrouw 10 in Oost waardoor ook nu Oost
slechts 1 slag maakt.
Ook de volgende combinatie kan in som
mige gevallen Interessant zijn:
10-6-4-
Aas-Heer-8-5-3-
Indien bij het voorspelen van de Aas bij
West of Oost een honneur valt, hetzij de
Boer of de Vrouw, dan mag niet de Heer
worden nagespeeld indien wel één doch
niet 2 slagen verloren mogen gaan. Moge
lijk wordt een slag noodeloos verloren in
dien Vrouw en Boer zonder andere kaarten
in een hand zaten. Zat echter de Vróuw
of de Boer inderdaad sec, dan zal hetzij
door Oost hetzij door West zoowel de
Vrouw als de 9 gemaakt worden. Zou dus
op de eerste slag een honneur vallen dan
moet met dit risico rekening gehouden
worden en een kleine nagespeeld worden
naar de 10. Had West in dit geval Vrouw-
9-7-2- dan kan hij een kleine spelen óf de
Vrouw. Speelt hij een kleine dan wordt
de 10 gemaakt. Speelt hij de Vrouw dan
beschikt de leider nog over de 10 en de
Heer.
Had Oost oorspronkelijk Vrouw-9-7-2-
dan zal de 10 met de Vrouw genomen
kunnen worden, doch dan heeft Zuid nog
de Heer-8- over als vork over de 9-7- van
Oost. In elk geval wordt niet meer dan
1 slag verloren.
A. J. VERSTEEG.
WASSENAAR.
Lezing over „Opvoedingsmoeilijkheden".
Voor het Comité voor Dorpslezingen
sprak de heer Ruijs van Duchteren, ln-
plaats van prof. dr. J. Waterink, die door
ongesteldheid verhinderd was, over „Op-
voedingsmoeilij kheden".
De voorzitter dr. H. J. Honders, even
eens door ongesteldheid verhinderd, werd
vervangen door den heer K. Floor, die
opende met gebed.
De heer Ruijs van Duchteren zeide, dat
het bij moeilijkheden in de opvoeding in de
eerste plaats moet gaan om het vinden
van de oplossing; hiervoor ls het onderken
nen van de oorzaak noodzakelijk. Elk kind
heeft zijn eigen typische bijzonderheden.
Het gedrag van het kind wordt bepaald
door aanleg en opvoeding, milieu en op
voeding werken samen. De vraag; „hoe
hebben wij het kind te zien?" moeten wij
omkeeren en zeggen: „hoe ziet het kind
ons??" Zeer jong reeds is het kind crilisch
en weet op grond van de ervaring zijn ver
zorgers te onderscheiden, en bemerkt, dat
het deze noodig heeft tot hulp in zijn
eigen beperkte kunnen. Voor het verdere
leven is van groot belang dat het kind de
begrenzing van zijn kunnen leert verstaan.
Uit deze beperking kunnen allerlei con
flicten ontstaan, die soms tot groote span
ningen leiden. Tragisch is, dat vele ouders
hier het goede spoor bijster worden, door
niet ln de eerste plaats naar de oorzaak te
zoeken. Alleen de deskundige is in staat
hierin juist te adviseeren. Vooral het min
derwaardigheidsgevoel kan aanleiding zijn
voor groote spanningen, die soms tot uit
barsting komen. Kan het kind geen uit
blinker zijn in het goede dan tracht het
soms een held te zijn in het verkeerde.
Spr. wees dan op het nut' van de psycho
technische wetenschap, waardoor men in
staat is een juiste diagnose te stellen en
in vele gevallen resultaten heeft weten te
verkrijgen, die boven de verwachtingen
uitgingen. Door diverse voorbeelden uit zijn
praktijk als assistent van prof. Waterink
wist spr. dit te verduidelijken. God maait
niet, waar Hij niet gezaaid heeft, aldus
spr. Dit moeten wij ook niet doen, maar
trachten de gaven, die onze kinderen ont
vangen hebben, tot ontwikkeling te bren
gen. Heeft men moeilijkheden, die de gren
zen van het normale overschrijden, aar
zelt dan niet om deskundige hulp in te roe
pen; door dit tijdig te doen kan onder
God's zegen veel levensleed voorkomen
worden. Na gedachtenwisseling eindigde
spr. zijn rede, waarvoor groote belangstel
ling was, met gebed.
ZEVENHOVEN.
Landarb.bond.
In de vergadering van den R.K. Land-
arbeidersbond, sprak de heer Salman, se
cretaris van het hoofdbestuur een opwek
kend woord. Besproken werd het looncon-
tract, dat was aangeboden door den L.T.B.
Men heeft besloten een bespreking aan te
vragen met den L.T.B.. om gezamenlijk
overleg te plegen.
In de Chr. school had de jaarlijksche
openbare les plaats, bijgewoond door het
bestuur, ouders en belangstellenden.
Het werk der leerlingen werd bezichtigd.
De jeugd werd onthaald op versnaperingen
en een prijsje.
UMUIDEN. 21 Febr.
VISCHPRIJZEN.
Tarbot Der K.G. f. 1.20 Tongen oer KG-
f. 1.70—1.20 Groote Schol per kist van 50
K.G. f. 10—7.50 Middelschol f. 11.508,
Zetschol f.15—11.50 Kleine Schol f.14
7.30. Bot f. 7—4.20. Schar 7—4.50 Groote
Schelvisch f. 19 Middel Schelvisch f. 21
19. Kleinmidde' f. 21—18.50 Kleine Schel
visch f. 178.60 Kabeljauw per kist van.
125 K.G. f.40—13. Lengen per stuk f0.95
—0,45 Heilbot oer K.G. f.0 84 Wilting per
kist van 50 K.G. f. 6.10—2.80.
Aangekomen 1 Stoomtrawler: IJM 417
met f 1599; 4 loggers: KW 18 met f,480,
KW 44 met f. 754 KW 86 met f. 683.
SCH 69 met f. 1082.
RECLAME.
7653
ROOO-EN ZWJWr M6RIC.
VOOR ZATERDAG 22 FEBRUARI.
Hilversum I, 1875 M. VARA.uitzending
8.00: Orgelspel 8.30: Gram.pl.
10.00: Morgenwijding VPRO. 10.15: Viool
piano, mandoline, voordracht en gram.pi.
12.001.45; Gramofoonpl. 2.00: Viool
en piano 2.15: E. Walis' orkest 3.15:
Gramofoonpl. 3.45: „Fantasia", m. m. v.
soliste 4.30: Gramofoonpl. 5.00: De
Bohemians en solist 5.40: Causerie
6.00: Orgelspel 6.30De Wielewaal
7.00: Friesche uitzending 8.00: Berich
ten 8.20: Radio-potpourri, m. m. v. or
kesten, koren en solisten 9.45: Causerie
9.55: Gramofoonpl. 11.15: Reportage
11.4512.00: Gramofoonpl.
Hilversum II, 301 M. KRO.-uitzendlng
8.009.15 en 10.00: Gramofoonpl.
11.30: Godsd. halfuur 12.15: Gramo-
loonplaten en KRO.-orkest 2.00: Voor
de jeugd 2.30: Sport 3.004.00: Kin
deruur 4.15: KRO.-Boys 5.00: Gra
mofoonpl. 5.30: Esperanto 5.45:
KRO.-Boys 6.20: Lezingen en gramo-
foonplaten 8.00: Berichten 8.10: Re
portage 8.25: Gramofoonpl 8.30:
KRO.-Boys en solisten 9.30: Causerie
9.35: The Mignon Boys 9.45: Gramo-
foonplaten 10 10: KRO.-orkest 10.30:
Berichten 10.35: The Mignon Boys
10.45: Gramofoonpl. 11.00: KRO-orkest
11.3012.00: Gramofoonpl.
Droitwich, 1500 M. 1120: BBC-Nor-
thern-orkest en solist 12.35: Gramofoon-
platen 1.20: Commodore Grand orkest
2.20: Causerie 2.30: Gramofoonpl.
3.10: Reportage 4.50: Londensch Zigeu-,
nerorkest 5.50: Relais uit Amerika
6.20: Berichten 6.50: Sportpraatje
7.05: Welsch intermezzo 7.20: Week
end-programma 8.05: Het BBC.-orkest
8.50: Gevar. programma 9.50: Berich
ten 10.20: BBC.-Theaterorkest en solist
11.2012.20: Dansmuziek.
Radio Paris, 1648 M. 7.20 en 8.20:
Gramofoonpl. 11.20: Nationaal orkest
2.50: Gramofoonpl. 4.20: Populair con
cert 5.50 en 6.50: Gramofoonpl. 8.20:
Zang en voordracht 9.05: Orkest, koor
en solisten 11,0512.35: Dansmuziek en
populair concert.
Keulen, 456 M. 5.50: Orkestconcert
11.20: Orkest en solisten 1.35: Gevar.
concert 3.20: Vroolijk programma
5.20: Omroepkwintet en pianoduo 7.30:
Operette-uitzending 10.1011.20: Het
EmDe-orkest en solisten.
Brussel, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20:
Zlgeunermuzlek 1.30: Omroeporkest
2.23: Radiotooneel 3.20: Gramofoonpl.
4.20: Zigeunermuziek 5.20: Gramo
foonpl. 6.35: dito 6.50: Omroeporkest
8.20: Cabaret 9.20: Symphoniecon-
cert 10.30: Gramofoonpl. 11.2012.20
Dansmuziek
484 M.: 12.20: Omroeporkest 1.30: Zi
geunermuziek 2.20Dansmuziek
3.20: Radiotooneel 4.50: Gramofoonpl.
5.20: Constantin orkest 6.20 en 6.50:
Gramofoonpl. 8.20: Operette-uitzending
en radiotooneel 10.30: Dansmuziek
11.2012.20: Dansmuziek.
Deutschlandsender, 1571 M. 7.30: Car
navals-programma 9.20: Berichten
9.50: Zang en plano 10.05; Weerbericht
10.2011.20: Dansmuziek.
GEM. RADIO-DISTRIBUTIEBEDRIJF EN
DE R. O. V. RADIO-CENTRALE.
Voor Zaterdag 22 Februari.
le Programma: lederen dag, van 8—24
uur: AVRO. VARA. enz.
2e Programma: lederen dag. van 8—24
uur: KRO. NCRV enz
3e programma: 8.00: Brussel VI. 9.20:
Keulen plm. 13 15: Brussel VI. 14.20:
Brussel Fr. 15.20: Keulen 21.20:
Beromünster 2150: Leipzig 23.20:
Weenen of diversen
4c programme- 8.05: Parüs Radio of
divr>---n 9.00' Deutsch'andsender
11136- Londen Rev 13 20: Dro'twicb
'soo Londen Re' 16 'S-
""v" diversen - 1sso- Londen Rez.
"nfi.v Droitw'cb 21 se Londen Rez
.22.20Brussel VI. - 22.30: Londen Reg.
Wijzigingen voorbehouden.
3 4