IBIS SHAG Dobbelmanti lekker ...man! 76sle Jaargang LEIDSCH DAGBLAD, Vrijdag 31 Januari 1936 Vierde Blad No. 23267 ISSAY DOBROWEN. GEMENGD NIEUWS. DE A.S. GASTDIRIGENT VAN HET RESIDENTIE-ORKEST. Issay Dobrowen. Omtrent den dirigent Issay Dobrowen, die het a.s, concert van het Residentie- Orkest zal leiden, zij het volgende ver meld Issay Dobrowen werd geboren te Nishni- Novgorod in Rusland, in 1894 Op zijn vijfde jaar trok hij reeds de aandacht door zijn buitengewoon begaafd pianospel en trad hij geregeld in de Russische con certzalen op. Op zijn negende jaar werd hij student aan het Conservatorium te Moscou onder Tanejew, Igumnoff en Ja- roschewsky en veroverde de gouden me daille voor zijn prestaties als pianist en componist. Hij voltooide zijn studies aan de Keizerlijke Academie voor Muziek in de meesterklasse van Leopold Godowsky. In 1917 werd Dobrowen benoemd tot pro fessor aan de Moscousche Muziekacademie en werd hy eerste dirigent van de Keizer lijke Opera te Moscou. In 1922 accepteerde hij een engagement aan de Staatsopera te Dresden, waar hij de eerste uitvoering van Moussorgski's Boris Godounow in Duitschland leidde en dirigeerde. In 1924 werd hij geëngageerd als eerste dirigent aan de Grosse Volksoper te Ber lijn. in dit tydvak dirigeerde hy verschil lende concerten van het Berlynsch Phil- harmonisch Orkest. In 1927 werd hij di rigent van het Philharmonisch Orkest te Oslo- Gedurende deze periode gastreerde hij geregeld in Duitschland, Engeland, Zweden en Finland. Ter afwisseling trad DOKTER ONTBODEN PER RADIO. Gistermiddag werd te LJmuiden een ra diogram ontvangen van het Noorsche mo tortankschip „Europe", op weg van Port Arthur in Mexico naar Amsterdam, met het verzoek, by aankomst te IJmuiden een dokter aan boord te willen zenden. Toen het schip om vier uur IJmuiden binnen kwam, begaf zich onmiddellijk een dokter aan boord. Het bleek, dat een matroos een diepe hoofdwonde had opgeloopen, door dat hy met zyn hoofd in aanraking was gekomen met een zware deur. Na te zyn behandeld, werd de man van boord ge haald en in het Zeemanshuis te IJmuiden opgenomen, waar hij onder dokters be handeling zal blijven, tot het schip uit Amsterdam vertrekt. o ONGELUK OP DE JACHT. Gistermorgen te ongeveer elf uur, toen eenige boschwachters aan het jagen wa ren in de bosschen van het Kroondomein te Niersen, onder de gemeente Vaassen, ten Noorden van Apeldoorn, ging onver wacht het geweer af van den opperwacht meester Modderkolk, tengevolge waarvan hy zichzelf in den buik schoot. In zorgwekkenden toestand is hij naar het ziekenhuis te Apeldoorn vervoerd, waar hy is overleden. hy als pianosolist op met verschillende groote orkesten, en speelde hy uit eigen werken. In 1930 was hy eerste dirigent van de beroemde museumconcerten te Frankfurt. In dit zelfde jaar werd hij naar Amerika geroepen en werd hy dirigent van het San Francisco Symphonie Orkest, wel ke positie hy vijf seizoens bekleedde. Van 19321934 trad Dobrowen op als gastdirigent met het New York Philhar monic Symphony en de Philadelphia Sym phony Orchestras, eveneens was hy gast dirigent te Los Angelos en Rochester. Dobrowen's Europeesche werkzaamhe den van 19331935 bestonden voorname- lyk uit het gasteeren bij de groote orkes ten, o.a bij het Scala te Milaan. Oorspron- keiyk was hij hier geëngageerd voor één concert. Hij had echter zulk een groot succes, dat de Directie zich verplicht achtte drie buitengewone concerten te or- ganiseeren in tien dagen tyds, welke alle uitverkocht waren. In Rome met het be roemde „Augusteo" Orkest had hij even eens een enorm succes en werd onmid- deliyk geëngageerd voor vier concerten in het volgende seizoen, ook op de Muziek feesten te Venetië en in Torino maakte hij een diepen indruk. In 1934 en 't voor- Jaar van 1935 was Dobrowen leider van het Scala-seizoen te Oslo. Gedurende het seizoen 19351936 ver deelt Dobrowen zijn werkzaamheden tus- schen Europa en de Vereenigde Staten. BELANGRIJKE ARRESTATIES. Zooals reeds gemeld, aldus de „Tel.", zijn dezer dagen vier personen gearresteerd, verdacht van inbraken in de kantoren van de N. C. B. te Grave en de zuivelfabriek te Nederasselt: het waren de gebroeders Sch., zekere Van O. en zekere A allen omstreeks 20 jaar en afkomstig uit Grave. Het onderzoek heeft aan het licht ge bracht, dat met deze personen een groep vermetele inbrekers onschadelijk is ge maakt. zy hebben hun operaties niet be perkt tot Grave en Nederasselt, maar werkten in een groot deel van Oostelijk Noord-Brabant en Zuid-Gelderland. Behalve inbraken te Grave en Nederas selt hebben de vier mannen ook inbraken op hun geweten te Wychen en te Gassel. terwijl als vaststaand kan worden aange nomen, dat zy betrokken zijn by tientallen diefstallen, die de laatste maanden in dit gebied zyn gepleegd. Het onderzoek daarnaar is nog in vollen gang. Aan het bedrijf der mannen is op merk waardige wyze een einde gemaakt. Verle den week merkte op een avond een voorbij ganger te Beers, dat zich bij een hooimijt vier personen op verdachte wijze ophielden. Hy waarschuwde den veldwachter, die de mannen aanhield, omdat zy geen redelüke verklaring konden geven voor hun aanwe zigheid ter plaatse. Daarbij deed men verrassende ontdek kingen. In de eerste plaats constateerde men. dat een der jongelui schoenen droeg met rubberzolen, waarop figuren voorkwa men. die volkomen overeenstemden met die, welke men in de dakgoot van het ge bouw der N. C. B. te Grave had gevonden. Voorts vond men op den beitel verf van een kleur, die geheel geiyk was aan de verf in de zuivelfabriek. o ZEVEN PAARDEN IN DE VLAMMEN OMGEKOMEN. Gistermiddag is brand uitgebroken in de boerdery van den landbouwer J. Bosschie- ter te Dirksland. Het vuur ontstond in een groote schuur, waarin het vee gestald was. De vlammen vonden gretig voedsel in de voorraden hooi en stroo, zoodat de stal ling spoedig in lichter laaie stond. Men wist er met groote moeite in te slagen 37 stuks hoornvee te redden doch zeven paarden kwamen in de vlammen om. De brandweer wist het woonhuis te behou den. De oorzaak is nog niet vastgesteld kun nen worden; men vermoedt kortsluiting. De schuur en de paarden waren verzekerd. o PAARD SLOEG OP HOL. De landbouwer C. P. kwam per rytuig. waarin ook zyn echtgenoote was gezeten, de Voorstraat te Klundert ingereden, meldt de „Standaard". Door het omver- vallen van een rijwiel schrok het paard RECLAME. 8006 VOOR DE PIJP ROOKT IBIS EN GÉÉN ANDERE SHAG zoodanig, dat het enkele sprongen zy- «vaarts nam en juist met zijn kop tegen 1 een passeerende vrachtauto terecht kwam, waardoor het beest schichtig werd en op hol sloeg. Met groote snelheid rende het dier door de Voorstraat, vloog met het ry tuig tegen een benzinepomp op. die ge heel afknapte en waardoor het rijtuig omkantelde. De boerin kwam daardoor met een smak op den grond terecht, terwijl de landbou wer nog een eind meegesleurd werd. De chauffeur van een juist aankomende auto wist door de auto schuin op den weg te plaatsen, het dier tot stilstand te brengen. In zorgwekkenden toestand zijn de echte lieden naar hun woning vervoerd. o BUITENLANDSCH GEMENGD. NOODLOTTIGE MIJNONTPLOFFING. Tengevolge van een ontploffing in een steenkoolmijn te Jharia in Bihar (Br. Indië) zyn vele personen bedolven. De stoffelijke overschotten van een Euro peaan en vyf inlanders zyn geborgen, ter wyl nog vier Europeanen vermist worden, 29 inlanders zyn naar het ziekenhuis ver voerd. Vijftien werklieden, die onder den grond een muur bouwden, zyn vermoedelijk le vend begraven. DE ZAAK HAUPTMANN. Gouverneur Hoffman van New-Jersey heeft een schrijven gericht tot het hoofd van de politie van den staat,New-Jersey, Schwartzkop, waarin deze laatste wordt uitgenoodigd de uitgebreide en onpartij dige onderzoekingen voort te zetten tot het ontdekken van alle personen, die bij de ontvoering en den moord op den baby van Lindbergh betrokken zijn geweest. Hiermede is het onderzoek in deze zaak dus feitelijk heropend. Gouverneur Hoff man somt tallooze redenen op om zyn meening te ondersteunen, dat Hauptmann niet de eenige was, die bij de zaak was betrokken. NAZI-HEETHOOFDEN GESTRAFT. De rechtbank te Amsberg veroordeelde tot een jaar gevangenisstraf zes personen, die hadden betoogd tegen kapelaan Boec- kelmann, van wiens huis zy de ruiten met steenen hadden ingegooid. De kapelaan was tot vierhonderd mark boete veroordeeld wegens het bezigen van woorden, die voor de S.A. en de S.S. be- leedigend waren. ONTPLOFFING IN EEN MUNITIEFABRIEK. In de mimitiefabriek Blumau, nabij Weenen heeft een ernstige ontploffing plaats gehard waarbij een werkman om het leven is gekomen. o TREINONGEVALLEN. In Japan en Amerika. In de nabijheid van Sunbury in Pensyll- vanië (V. St.) is een sneltrein op de brug over de Insquehanna ontspoord, met het gevolg dat de locomotief, een bagagewagen en een slaapwagen in het ijskoude water stortten. 3 andere wagens vielen langs de steile helling en bleven aan den voet van den spoordijk liggen. De dwarsliggers vatten vlam en weldra brandde de geheele brug. Het reddingswerk werd zeer bemoeilijkt door de hevige koude. Het was 27 gr. C. Ongeveer een uur na het ongeluk waren 8 slachtoffers geborgen. Het aantal ge wonden bedraagt volgens tot dusver ont vangen berichten 40, w.o. de machinist. Men vreest dat zich in de, in de rivier ge- stortte wagens nog meerdere omgekomenen bevinden. De twee lijken die tot nu toe zyn herkend zyn die van den stoker en van een dokter. Ten Noorden van Tsoeroega in de pro vincie Foekoei is een personentrein ver ongelukt door het in beweging komen van groote massa's sneeuw. Drie wagons sloe gen om. Volgens de eerste berichten zijn 50 per sonen gedood of gewond. EEN FILM MET VELE NAMEN. Van „Productie No. 5" tot „Modern Times". Als een veertje in den wind.zoo ver anderlijk is de vrouw volgéns der, Fransch- man. Maar er is nóg een verschijnsel, dat in wispelturigheid'niet voor Eva's dochte- ren onderdoet, want erg, heel erg veran derlijk zyn de titels van de films, die in Hollywood worden gemaakt. Dood-leuk komt daar een film, waarvan het draai boek als titel had „Eeuwige liefde", tij- dens de productie „Twee weken verliefd" heette en toen vond men toch eigenlyk „De Goudvisschenkom" een veel beteren naam. Vanwaar deze veelvuldige metamor phose? Verdiept u daar maar niet in; er zou een menschenleeftyd voor noodig zyn om dat te achterhalen, hoewel we in het algemeen wel kunnen zeggen, dat titel- veranderingen samenhangen met auteurs rechten, censuurkwesties, actueele gebeur tenissen en.... ongemotiveerde grillen. Intusschen staat echter vast, dat geen van deze oorzaken ten grondslag ligt aan de wispelturigheid, die aan den dag werd gelegd jegens den titel van Charlie Chap lin's nieuwste film, die tot nu toe onder een schier onafzienbare reeks benamingen is aangekondigd. De man met den ouden bolhoed en het zwiepende rietje heeft daar geen schuld aan; hy heeft zijn film maar éénmaal ten doop gehouden, en de eerste naam zal de laatste zyn. namelijk „Modern Times". Zeker, hijzelf heeft bevorderd, dat men sinds de eerste opnamen ging spreken over „Production No. 5". doch dat was eigenlyk geen titel, zelfs geen zoogenaam de werktitel, want het beteekende slechts dat de nieuwe film als vijfde groote pro ductie kwam na „Het Jochie", „Gold Rush", „Het Circus" en „City Lights". Twee jaar geleden begon Charlie zijn film te produceeren. Al spoedig las men, dat de film „The Machine Age" (De eeuw der machine) zou heelen, enkele maan den later kwam men met „The Mute" (De Zwyger) voor den dag. Dan vertelde „de meest betrouwbare bron" dat de nieuwe „Charlie" zou worden uitgebracht onder den titel „The Immigrant" (De Landver huizer i. Een bezoeker van de kantoren der Charlie Chaplin Film Company zou dezen naam op een papiertje gekrabbeld hebben gezien en toen had hy zyn con clusies getrokken. Men had er blijkbaar niet aan gedacht, dat een vroegere film van Chaplin al zoo heette. Kort hierop sprak Chaplin al deze be richten tegen, maar dit stuitte den stroom niet. Beurtelings las men nieuwe titels en nieuwe dementi's. Een bekend publicist wist op een gegeven moment „den waren titel"; hij had dien zelf in de omgeving van Charlie opgevangen! Diens vyfde pro ductie zou uiteindelijk „The Masses" (Het Volk) heeten, maarook dit werd te gengesproken. De geheele wereld nam aan het raad selspelletje deel. Wij weten nu, dat van dit alles niets waar was, behalve dan Charlie Chaplin's dementi's. De film is klaar, en hij heeft den titel bekend gemaakt; zooals gezegd „Modern Times" ofschoon deze naam in verschillende talen overgezet zal worden en men zich daarbij niet al te stipt aan den oorspronkelyken tekst pleegt te hou den. Maar hoe kwamen al die verschillende titels in de wereld? Het antwoord ligt voor de hand: ze doken op uit tallooze duimen, die onuitputtelijke bronnen van I fantasie en valsche geruchten GITTA ALPAR. Velen zullen met vreugde weer eens Gitta Alpar, de Hongaarsche nachtegaal, hooren zingen. Men herinnert zich, hoe zy indertyd met Gustav Fröhlich trouwde en van wien zy nu gescheiden is. Zij is deze week te zien in haar film „Ball im Savoy" met veelgeliefde artisten als Otto Wallburg, Felix Bressart en Rose Barsony, wier namen de prettigste herinneringen aan vroegere films oproepen. De prachtige zang van Gitta Alpar zal zeker weer veel bewondering trekken. o „HET IS MOGELIJK DE BANK TE LATEN SPRINGEN", ZEGT BEROEMD SPELER. De man, die met baccarat 625.000 dollar won en daarmee de bank van het be roemde speelhuis te Le Touquet deed springen, was tegenwoordig by het filmen van een scène voor de film „The man who broke the bank at Monte Carlo", waarin Ronald Colman de hoofdrol vervult. Deze gelukkige is Jacob Factor, die in 1930 erin slaagde in 20 minuten met 25.000 dollar 625.000 te maken in het casino te Le Touquet in Frankrijk. Dit was vermoede lijk een der grootste bedragen, die ooit door één persoon tegelijk werd gewonnen, alhoewel ook de beroemde „Dolly Sisters" en de wereldvermaarde autofabrikant Citroën destijds belangryke bedragen uit Monte Carlo wisten weg te sleepen. Volgens Factor zelf, had hij stom geluk. Hy trok niets dan achten en negens en iedereen, die iets van baccarat afweet, zal U vertellen, dat dit de hoogste kaarten zijn die men kan krijgen. In „The man who broke the bank at Monte Carlo", vervult Colman de rol van een aan lagerwal geraakten Russischen Prins, die met zyn eigen spaarduiten en die van een paar eveneens verbannen vrienden in korten tyd in het Casino te Monte Carlo 10.000.000 francs weet te win nen. „Natuurlijk is dit mogelijk". zei Factor doelende op het scenario, „want ik zelt wa> eens zoo gelukkig, doch het komt zelden voor, anders zouden er binnenkort geen Casino's meer bestaan". Een getrouwe reproductie van de be roemde Sporting Club, het intieme, exclu sieve heiligdom van het Casino te Monte Carlo, beslaat vrijwel een der grootste ge luidsstudio's in Fox Movietone City en men vindt hier tafels voor chemin-de-fer, baccarat, roulette en trente-et-quajante, de meest geliefde spelen in deze club, waar de inzetten op iedere kaart een ver mogen op zichzelf beteekenen. Alhoewel Monte Carlo in den loop der jaren overtroffen is in grootte, door andere speelgelegenheden, die in verschillende deelen van Frankrijk als paddenstoelen uit den grond zijn gerezen, is het nog steeds het meest romantische plekje in Europa en bovendien het wereldcentrum van internationale intriges en politieke misdaden. Colman wordt in „The man who broke the bank at Monte Carlo" terzijde gestaan door Joan Bennett, Colin Clive. Nigel Bruce, Montagu Love, Ferdinand Gott- sohalk, Frank Reicher, Charles Fallon en Lionel Pape. De regie werd verzorgd door Stephen Roberts. o GRACE MOORE IN „LOVE ME FOR EVER". Men herinnert zich de fenomenale zan geres Grace Moore, die zich o.a. deed hooren in „One night of love", waarin niet slechts haar zang, doch ook haar on gekunstelde charme en bevalligheid op vielen. Victor Schertzinger ontwierp voor de nieuwe film „Love me for ever" met vèel vernuft een verhaal, rijk aan variatie, met bekende operafragmenten uit Rigo- letto en La Bohème, maar ook met een moderne foxtrot van eigen compositie. Een zeldzaam harmonisch geheel vormen de stemmen van Grace Moore en Michael Bartlett, jeune premier van de Metropoli tan Opera. De geluidstechniek viert bij dezen geslaagden samenzang hoogty! o WILLI FORST'S NIEUWSTE FILM. Willi Forst is met zyn nieuwste film voor de Tobis begonnen. Wie de twee mannelijke hoofdrollen zullen vervullen, staat nog niet vast. Voor deze film zyn tot nu toe geèngegeerd: Renate Müller, Jenny Jugo en Adolf Wohlbrück. De voor- loopige buitenlandsche titel van deze film luidt: „Allotria", wat zooveel zeggen wil als: „Een vroolijke boel". De muziek wordt verzorgd door Peter Kreuder, terwyl het draaiboek van Willi Forst zèlt en Jochen Hut is. Onder regie van Herbert Selpin is het beroemde Engelsche tooneelstuk van Os car Wilde „Een ideaal echtgenoot" ver vaardigd, het verhaal van Lord Chiltern den bekenden en geachten groot-indu strieel, voor wien slechts zijn vrouw en zijn werk bestaan, doch wiens gelukkig huwelijk bedreigd wordt door mrs. Che- vely. die een document bezit over een fout. die Chiltern in zyn jeugd beging. Een keur van bekende artisten, wij den ken aan Brigitte Helm, Sybille Schmitz, Carl Ludwig Diehl, Georg Alexander e.a. speelt in dit filmwerk van ideëele betee- kenis mee. Weliswaar is de ontknooping anders, dan Oscar Wilde haar schreef, maar zij is logisch en bevredigend. Een „happy end" hoort nu eenmaal in de film wereld thuis en wy hebben al geleerd, ons daarbij neer te leggen. Brigitte Helm en Carl Diehl, munten weer uit door sober en krachtig spel, Sybille Schmitz impo neert vooral in de slotclimax, wanneer zy het chantage-complot opgeeft onder in druk van de groote liefde van haar jeugd vriendin. Hierboven Brigitte Helm en Diehl op het moment, dat hij zegt: „Misschien komt er een dag. dat het leven het niet zoo goed meer met ons meent o MUSSOLINI STICHT EEN FILMSTAD. In tegenwoordigheid van Mussolini is het werk begonnen aan een filmstad aan de via Fraicate naby Rome. Deze stad moet 21 April 1937 gereed zijn en zal in totaal 45 gebouwen tellen. De oppervlakte zal 600.000 vierkante meters bedragen, waarvan 120.000 be stemd voor studio's en bureaux en de overige 480.000 bestemd zullen zijn voor massa-regie. „Stilstand beteekent achteruitgang en wij zoeken steeds nieuwe wegen", aldus Jack L. Warner, vice-president van War ner Bros. „Wie in ons bedrijf op zijn lauweren wil rusten, zelfs voor één enkel seizoen, raakt achterop. Evenals welke natie ter wereld ook. moeten wij voorwaarts of van den aardbol verdwijnen" Mr. Jack Warner, ofschoon nog jong, is er de man niet naar om zich door enthou siasme te laten gaan. Hij heeft de film industrie in alle phasen doorgemaakt en had een actief aandeel in de ontwikke lingsgang van de verfilming van „The great train robbery" af, tot „Een Midzo- mernachtdroom" toe. „Herhaaldelijk werd mij gevraagd", zegt mr. Warner, „wat de toekomst onze in dustrie zal brengen. Het beantwoorden van deze vraag zou gelijk staan met te voorspellen, welk paard in een wedloop zal winnen. Geen mensch ter wereld, weet ook maar bij benadering te zeggen In welk stadium van ontwikkeling de film-indu strie na verloop van een jaar zal verkee- ren. Wel weten wij. dat, wanneer er goede verhalen zijn, wij ook goede films kunnen maken, en dat goede films van thans over tien jaren verouderd zijn, zooals films van vroeger thans niet meer zijn te genieten. De vorderingen, die met de fotografie, het geluid, het snijden en plakken in de laatste drie jaren zijn gemaakt, zijn er, om te bewijzen, dat de mogelijkheden in de film-industrie nog onbegrensd zijn en dat de toekomst nog grootere perspectie ven opent." Mr. Warner had eveneens een actief aandeel in het brengen van de eerste ge kleurde film en de geluidsfilm. Hij bracht de revue-film op een hooger plan met „42nd Street" op een tijdstip, dat de film industrie over de geheele linie in een noodtoestand verkeerde. Hij gaf blijk van durf en ondernemingsgeest, toen hij Max Reinhardt carte-blanche gaf bij de verfil ming van Shakespeare's „Een Midzomer- nachtdroom". de film. welke thans in het middelpunt der publieke belangstelling is komen te staan en die zeer zeker nieuwe perspectieven heeft geopend voor de film industrie. Ook met de verfilming van Her- vey Allen's sensationeele roman „Anthony Adverse" (De kleine Madonna) en Mare Connolly's knap geschreven tooneelstuk „The Green Pastures" heeft hij een prece dent geschapen, dat getuigenis aflegt van de voortvarendheid van Jack Warner. Wat over één. twee. of meerdere jaren voor toekomst-moeilijkheden in deze nog jonge, maar groote industrie van vermaak, besloten liggen, weet hy niet. Hij weet slechts te verzekeren, dat de films steeds beter moeten worden of zij verliezen haar tegenwoordige beteekenis in het mo derne leven. „Het pionierswerk", aldus Jack Warner, „begint pas!" „EEN IDEAAL ECHTGENOOT". „WIJ ZOEKEN STEEDS NIEUWE WEGEN".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1936 | | pagina 13