INAUGUREELE ORATIE VAN PROF. DR. J. P. B. DE JOSSELIN DE JONG VOORHEEN... EN THANS Jaargang VRIJDAG 24 MEI 1935 No. 23058 dagblad voor leiden en omstreken STADSNIEUWS. Ivoor beroep bedankt. ALS HOOGLEERAAR AAN DE LEIDSCHE UNIVERSITEIT. DE MALEISCHE ARCHIPEL ALS ETHNOLOGISCH STUDIEVELD. Het voornaamste Nieuws van heden. EIDSCH DAGBLAD PRIJS DER ADVERTENTIES: Jets. per regel voor advertenties uit Lelden en plaatsen waar ■ntschappen van ons Blad gevestigd zijn. Voor alle andere lerlentles 35 ets. per regel. Voor zakenadvertentles belangrijk Ir tarief. Kleine advertenties uitsluitend bij vooruitbetaling Jensdags en Zaterdags 50 ets. bij maximum aantal woorden A 30, - Incasso volgens postrecht. Voor opzending van brieven ■ets.' porto te betalen, - Verplicht bewijsnummer 5 ets. Bureau Noordeindsplein Telefoonnummers voor Directie en Administratie 2500 Redactie 1507. Postcheque- en Girodienst No. 57055 - Postbus No. 54. PRIJS DEZER COURANT: Voor Lelden en gemeenten, waar agentschappen gevestigd zijn? per 3 maanden f. 2.3S per week f. 0.1* Franco per post t. 2:35 per 3 maanden «f- portokosten. (voor binnenland f. 0.80 per 3 mnd.> ummer bestaat uit ZES bladen eerste blad. Fraanje te Barneveld heeft be- voor het beroep der Geref. Ge- alhier. 1ARDEBESTELLING STOFFELIJK OVERSCHOT C. H. DEE. Hen eenvoud heeft hedenmiddag op |fraafplaats aan de Groenesteeg de debestelllng plaats gehad van het Ijk overschot van onzen oud-stadge- den heer C. H. Dee, In leven oud- van het gymnasium te Gorin- Onder degenen, die gekomen waren de laatste eer te bewijzen, bevon- |ch vele zijner Gorkumsche vrienden S.Biegel, wethouder dier gemeente, tr. dr. N. C. de Gijselaar, mr. L. Blok- oud-kantonrechter, aldaar, dr. J. oud-rector van het gymnasium te Iter. dr. J Broers, mr. Ekker en ds. H. rit Den Haag. prof. dr. L. Knappert, 1 T. Damsté en dr. D. A. H. van Eek, burector van het Leidsche Gymna- I .alen uit Oegstgeest. vijftiental bloemstukken dekte de Dp verzoek van den overledene werd groeve niet gesproken. Alleen de executeur-"testamentair, baron (foorst tot Voorst uit Den Haag voor (toonde belangstelling. KEN VAN den heer van stralen Over de werkverschaffing. I 'neer v. Stralen verzoekt den raad, leende vragen tot het college van B. te mogen richten in de raadszitting |7 Mei a.s. het juist, dat een aantal bij de rerschaffing aan het Levendaal en de igeesterlaan geplaatste arbeiders aan heeft gekregen dat zii na 2 of 3 werken telkens een week van het worden uitgesloten, terwijl zij over Iweek ook geen steun mogen ont- En? lis het B. en W. bekend, dat deze (regel tot gevolg heeft, dat voor de Kken arbeiders de verruiming van inkomsten, die zij door hunne te- Itelllng zouden kunnen hebben, vrij- (eheel verloren gaat? ndien het bovenstaande juist is, zijn W. dan niet van oordeel dat hler- een groote onbillijkheid wordt be ll en willen zij den Raad toezeggen alles kt werk te zullen stellen om bedoelde (regelen te doen intrekken? de arbeidsbeurs. den 23en Mei 1935 waren 3746 (v. j. werkzoekenden ingeschreven. HANDELSREGISTER KAMER VAN KOOPHANDEL. inging: N.V. De Conventie. Nieuwe 64, Leiden, stoom schelpenzuigerij. ®e Commissaris: P. A. Wernink, aar. O Prof. dr. J. P. B. de Josselin de Jong, benoemd tot gewoon hoogleeraar in de volkenkunde van Ned.-Indle ln verband met de algemeene volkenkunde aan de Universiteit alhier, heeft hedenmiddag dit ambt aanvaard met het uitspreken van een rede in het groot-auditorium van het Academie-gebouw over „De Malelsche Ar chipel als ethnologisch studieveld." Prof. de Josselin de Jong. Een goed gefundeerde indeeling der menschheid naar beschavingstypen kan de moderne ethnologie eyenmin geven als die van een eeuw geleden, aldus begon spr. Het karakteriseeren van een cultuurtype is nog altijd een even hachelijke onderne ming als het beschrijven van een „ras." Het individueel, dus veranderlijk, inzicht van den onderzoeker, om niet te zeggen zijn persoonlijke voorkeur, treedt hierbij in de plaats van een objectieve beoordeeling naar vaste, scherp omschreven kenmerken. Het ethnologisch onderzoek concentreert zich tegenwoordig dan ook meer en meer op de culturen der afzonderlijke volken en volkjes en verder op „ethnologische studievelden", gebieden met een bevol king, wier beschaving voldoende homogeen en eigensoortig blijkt te zijn om in haar geheel een afzonderlijk ethnologisch studie-object te vormen en tevens genoeg plaatselijke schakeeringen schijnt te ver- toonen om een intern-vergelijkend onder zoek vruchtbaar te doen zijn. Zulk een eth nologisch studieveld is ook de Maleische Archipel. Ten onrechte wordt dikwijls ver kondigd, dat de bevolking van Neder- landsch-lndië in geen enkel opzicht een eenheid vormt Spreker wil de aandacht vragen voor enkele verschijnselen, die de beteekenis van den Maleischen Archipel als ethnologisch studieveld duidelijk in het licht stellen, en tevens iets van de een- 'rizicht vanaf den molen „De Valk" vóór den bouw van de brug over den ■JDsburgersingel en den aanleg van een parkeerterrein op het Schuttersveld. heid zullen doen zien, die de verscheiden heid des te belangwekkender maakt. In den laatsten tijd is er nieuw licht geworpen op een oud-Indonesisch socio- familiaal organisatie-type, dat vooral in de Groote Oost zeer verbreid is. maar ook in het Westen van den Archipel nog voor komt. De structureele kern is een clan systeem, waarin de clans de schakels vor men van een gesloten keten van huwe lijksrelaties: elke clan geeft vrouwen aan een bepaalde andere clan en ontvangt vrouwen van een bepaalde derde clan. Zoo vormt dus ook elke clan de middengroep van een connubiale trits die, van het standpunt van de clan beschouwd, een sa menleving in het klein vormt. De connu biale betrekking maakt deel uit van een regelmatig half-ceremonieel. half-econo- misch ruilverkeer, waarbij de middenclan aan haar eene partner behalve vrouwen geregeld zoogenaamde „vrouwelijke" goe deren levert en van die partner „manne lijke" goederen en mannen ontvangt, ter wijl zij met haar andere partner in tegen gesteld ruilverkeer staat. De vrouwen-ont vangende clan is altijd min of meer onder geschikt aan haar vrouwen-leverende partner-clan. Dit tritsen-systeem wordt doorsneden door een andere groepeering, een verdeeling in twee exogame phratries, en bovendien was het clan-systeem vroe ger dubbel-unilineaal (d.w.z. er waren eigenlijk twee clangroepeertngen, een pa- trilineale en een matrilineale, die elkaar dus doorsneden). Dit dualistische drie- gi oepenstelsel hangt blijkens de mythen ten nauwste samen met een wereldbe schouwing, waarin het mythische weldoe- ner-bedrieger-paar de dualistisch geor dende totaliteit van den kosmos vertegen woordigt, zooals in de sociale ordening de beide phratries, terwijl het oer- en opper wezen als afzonderlijke mythische figuur de alles omvattende eenheid representeert. Als tweede verschijnselencomplex be handelt spreker de reactie der oud-ln- heemsche cultuur op de machtige bescha vingsinvloeden van Hindoeïsme en Islam. Gedurende den bloeitijd van het Midden- Javaansche Rijk, in de 8e en 9e eeuw, is het Voor-Indische element volstrekt over- heerschend; maar tijdens de grootste po litieke machtsontplooiing van het Hindoe- Javanisme in het rijk Madjapahit ziet het zich teruggedrongen door de onweerstaan baar opdringende macht van het inheem- sche. Dit „javaniseeringsproces" zooals Krom het genoemd heeft, is door de onder zoekingen van Rassers betreffende drama en tooneel op Java veel duidelijker ge worden. Rassers slaagde er in, de mythe te reconstrueeren. die heel de oudere Ja- vaansche tooneelliteratuur en tooneeltech- niek beheerscht. om het even of de stof Voor-Indisch of Javaansch is. Deze mythe die de geboorte, het opgroeien, de ini tiatie en het huwelijk van het vergodde lijkte stamouderpaar beschrijft, wordt nu niet alleen verhaald door de tooneelli teratuur, maar ritueel gedramatiseerd door het tooneelspel. De mythische stof. die, mèt het schimmenspel, door de Hindoe kolonisten was meegebracht, werd ver vormd naar het vaste schema van deze Javaansche mythe, de helden en heldin nen uit het Voor-Indische Mahabharata werden tot medespelers ln het Javaansche drama, tot verschijningsvormen van het Javaansche stamouderpaar De oude cere monie. die in het Javaansche wajang-spel voortleeft, is de initiatie der novieten in een primitief mannenhuisritueel, en het uitgespannen doek duidt eigenlijk den wand aan, waarachter dit voor oningewij- den en vooral voor vrouwen streng ge heime ritueel werd uitgevoerd. Vandaar dat volgens oud Javaansch gebruik de mannelijke toeschouwers achter het scherm zitten, waar zij de acteerende pop pen zelf gadeslaan, terwijl de vrouwen, die vóór het scherm moeten blijven enkel ■de schimmen te zien krijgen. Terwijl men aanvankelijk uitsluitend Voor-Indische stof vertoont, verschijnt later, naast het Voor-Indische, een meer Javaansch reper toire ide wajang gedok): dan is het ook, dat in den bouwstijl en de „wajang achtige'' ornamentiek der Oost-Javaansche tempels ook op dit gebied de javanisee- ring aan den dag treedt. Die javanisee- ring is dus eigenlijk een verjonging. Onder den stimuleerenden invloed der hooger ontwikkelde, maar in wezen nauw ver wante Hindoesche beschaving, heeft oud Javaansch cultuurbezit nieuwe vormen aangenomen, zonder evenwel van zich zelf te vervreemden; en toen de Hindoesche inspiratie had uitgewerkt, herleefden ook de oudere vormen weer: de Javaansche cultuur was rijker geworden, maar in wezen zich zelf gelijk gebleven. Op het Hindoeisme is de Islam gevolgd. De Moslimsche invloed, waarover wij, dank zij het werk van Snouck Hurgronje, uit stekend zijn ingelicht, wijkt in alle op zichten sterk af van dien van het Hin doeisme en het karakteristieke der in- heemsche beschaving wordt op deze wijze van verschillende zijden belicht. Van een nauwe verwantschap in wezen tusschen de Mohammedaansche leer en de Indonesi sche of Hindoe-Indonesische cultuur kan men bezwaarlijk spreken. Alle aanrakings punten. die men kan aanwijzen, liggen op het gebied van het ritueel en het van de strenge leer afwijkende volksgeloof. Wat de Indonesische bevolking in den Islam gegrepen heeft vooral waren het toch wel de grootsche aspiraties, het weerga- looze zelfvertrouwen, het onwrikbare ge loof in eigen roeping dezer gemeenschap van gelijkgezinden, die geen rassen of grenzen kent. Maar vooral heeft de Islam zijn succes in den Maleischen Archipel te danken aan zijn verdraagzaamheid jegens oud-inheemsch leven. Zelfs de „heilige oorlogen", waarbij trouwens in hoofdzaak ras- en stamgenooten elkaar bestreden, beoogden noch bereikten verloochening van eigen cultuur. Intusschen 'blijkt de inheemsche cultuur een actieve factor van beteekenis te zijn in de ontwikkeling van den Indonesischen Islam Zelfs op het ge bied van het familieleven, waarop de Is lam geen ander gezag naast zich duldt, heeft niet alleen oud-Indonesisch gebruik zich weten te handhaven, maar' zijn uit het conflict tusschen inheemsche opvat tingen en de Mohammedaansche wet soms nieuwe Indonesisch-Moslimsche gebruiken ontstaan. Ook de in de laatste 25 jaar opgekomen vrouwenbeweging wortelt diep in de inheemsche cultuur, die zich blijft verzetten, lijdelijk en actief, tegen datgene in den Islam, waarmee zij zich niet ver zoenen kan. En in ruimer verband bezien, is die beweging een uitvloeisel van een groeiende belangstelling in wat de leiden de geesten in den modernen Islam bezig houdt. Meer dan welke andere cultureele invloeden ook. heeft de Islam zijn Indo nesischen belijders het besef bijgebracht deel uit te maken van een internationale cultuurgemeenschap op het niveau der moderne wereldbeschaving. De besproken verschijnselen zijn niet alleen uit een cultuurwetenschappelijk oogpunt onze aandacht waard, maar te vens omdat zij tot conclusies nopen, die voor het bestuur, voor zending en missie, kortom voor allen, die in de Nederlandsch- Indische gemeenschap een leidende func tie bekleeden, van eminent belang zijn. Den ethnoloog, aldus eindigde spr., ster ken zij in het geloof aan den zin van zijn streven, aan het bestaansrecht en de waarde van zijn wetenschap. BINNENLAND. Ambtsaanvaarding als Leidscli hoog- Iceraar van prof. dr. J. P. B. de Josselin de Jong (Stadsnieuws, 1ste Blad). Maatregelen van handelspolitieken aard; voorloopig verslag der Tweede Kamer. (Binnenland, 4de Blad). Het wetsontwerp inzake ondernemers- overeenkomsten door de Eerste Kamer goedgekeurd (Pari. Overzicht, 4de Blad). BUITENLAND. Het ItaliaanschAbessynisch conflict. (Buitenland en Tel., 1ste Blad). Mc Donald's vervanging door Baldwin heet thans zeker te zijn (Buitenland, 1ste Blad). De recruteering voor de Engelsche luchtmacht (Buitenland, 1ste Blad). Overwinning van president Roosevelt inzake den bonus voor de oud-strijders. (Buitenland, 1ste Blad), Het huwelijk van prinses In grid van Zweden en kroonprins Frederik van Denemarken is heden voltrokken (Tel., lste Blad). ZIE VOORTS LAATSTE BERICHTEN lste BLAD. OUDERAVOND DER OPLEIDINGSSCHOOL 3 OCTOBERSTRAAT. Gisteravond werd in het gymnastiek lokaal van de Opleidingsschool voor U.L.O. aan de 3 Octoberstraat een ouderavond gehouden. Bij uitzondering werd, voor den aanvang der oudervergadering, door de kinderen der hoogste klas gymnastiek en zang uitgevoerd. Onder leiding van den heer Kühler hield men een z.g. ópenbare les met de jongens, waarbij de verschil lende oefeningen vlot werden afgewerkt. Hierna voerden de meisjes een zangspel op. „Lentebloemen", waarvoor de dansjes en de mimiek door mej. J. Otto en de zang door den heer Theunissen waren inge studeerd. De aanwezigen bleken opgetogen te zijn over het ongekunstelde spel der meisjes, in den strijd tusschen de lente bloemen en Koning Winter om Prins Zonneschijn. De voorzitter, de heer Nyholt. bracht hartelijk dank aan allen, die aan de voor bereiding van dezen prettigen avond had den medegewerkt. Nadat het huishou delijk gedeelte van den ouderavond was beëindigd, sloot de heer Huibregtsen onder dank deze bijeenkomst. ACADEMISCHE EXAMENS. Bevorderd is tot doctor in de Genees kunde, op proefschrift getiteld: „Resulta ten van Trachoom-onderzoek bij enkele bevolkingsgroepen in Nederlandsch Indië", de heer S J. Warouw, geboren te Amoerang (Minahassa). Geslaagd zijn voor het doctoraal examen Geneeskunde de heeren J. W. Postma (Lei den) en M. Westerkamp (Den Haag); voor het artsexamen lste gedeelte de heer A. Gerrits (Den Haag). Foto Van Vliet. D. Vuidige toestand. Alle pessimistische verwachtingen ten spijt liep alles heden morgen als op rolletjes. Het terrein bieek groot genoeg om alle vee-auto's te her bergen, zoodat dit zeer zeker het geval zal zijn, wanneer straks ook andere gedeelten als parkeerplaats kunnen worden benut. De tot dusverre gebruikelijke gang van zaken blijkt dus verkieslijk bo ven de regeling, zooals die op verzoek van eenige belanghebbenden de vorige week was getroffen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1935 | | pagina 1