K Het Tandheelkundig Instituut j
Centraal Tandheelkundig
Instituut I
5^
BREESTRAAT 65
DE ZITTING VAN DEN
VOLKENBONDSRAAD.
^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihiiiiiiyiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiigiiiiiiniii^
LE1DSCH DAGBLAD - Tweede Blad
Woensdag 17 April 1935
De Fransche resolutie tegen Duitschland
ingediend en in behandeling.
BREESTRAAT 65 TELEFOON 3620
Door vervaardiging van Kunsttanden in ons
eigen nieuwe Laboratorium kunnen wij niet j|
alleen veel vlugger werken, doch ook onze
prijzen aanzienlijk verlagen en berekenen wi
voor een geheel Gebit, inclusief
AGENDA.
^lilllHIIUIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII^
UN/T EN LETTEREN
UIT DE RIJNSTREEK.
Na een geheime zitting. die slechts
enkele minuten duurde is de Volkenbonds
raad in openbare zitting bijeengekomen
ter behandeling van het Fransche voorstel
betreffende het Dultsche besluit tot in
voering van den algemeenen dienstplicht.
Onmiddellijk na de opening van de zitting
gaf de president van den raad. de Turk-
sche minster van bultenlandsche zaken
Roesjdi Aras het woord aan den Fran-
schen minister van bultenlandsche zaken.
Laval voor het afleggen van een korte
verklaring, die de Indiening van een
ontwerpresolutie uit naam van de drie
mogendheden Engeland. Frankrijk en
Italië, begeleidde.
Rede Laval.
Laval verklaarde: Doordat de Fransche
regeering het besluit genomen heeft tot
het doen voeren van deze debatten, geeft
zij uiting aan haar vertrouwen in den
Volkenbond. Dat vormt een erkenning van
de onafhankelijkheid, de onpartijdigheid
en het gezag van de Oeneefsche Instelling.
Het Duitsche optreden van 16 Maart moet
veroordeeld worden. Er moeten maatrege
len onder oogen worden gezien om in de
toekomst het Volkenbondshandvest met
betrekking tot de organisatie van de col
lectieve veiligheid vorm te geven. De Raad
van den Volkenbond zal zijn verantwoor
delijkheden op zich nemen.
Daar hij belast is met de instandhouding
van den vrede, zal hU thans niet zwijg
zaam en afzijdig willen zijn HU moet zich
zijn afkomst herinneren en moet de prin
cipes. waarop hij gegrondvest is. beharti
gen. HU moet de consequenties van zUn
houding afmeten: dan zal hU recht doen
wedervaren aan zUn missie
De volkeren weten, dat het vertrouwen
in de gezworen trouw en de op zich ge
inomen verplichtingen niet alleen slechts
een moreel principe is. maar de levende
wet van den Volkenbond. Ik wil hier geen
pleidooi houden. De feiten zUn te bekend.
He- memorandum van de Fransche repu
bliek geeft er een optelling van. analy
seert ze en spreekt er zUn meening over
uit. Ook gU zult er uw meening over uit
spreken. Frankrijk heeft door zUn daden
getoond, dat het den vrede wil. In Londen
hebben wil op 3 Februari tezamen met de
Britsche reeeering een onderhandellngs-
program onder de oogen gezien, dat ons
snel tot een houdbare organisatie van de
veiligheid in Europa moest leiden. Onze
maatregelen zijn door het Duitsche optre
den te niet gedaan.
Wie zou kunnen bestrijden, dat de rUks-
regeering door haar handelwUze in de
wereld teleurstelling en ongerustheid ver
oorzaakt heeft?
De raadsmogendheden moeten een be
sluit nemen. Ik ben er zeker van. dat gij
in staat zult zUn een zeker aarzelen inge
val het mocht bestaan, te overwinnen
teneinde de regelen van het internationale
leven te kunnen achten. Wanneer gU uw
plicht vervuld hebt. zullen wij de toekomst
onder oogen zien
Wii maken geen onderscheid tusschen de
afzonderlijke naties Alle volkeren moeten
op denzelfden bodem van gelijkheid be
handeld worden. Onze politiek is tegen
geen land gericht.
De veiligheid, die wij verlangen, willen
wU voor allen. d.w.z. dat wU niet afstand
hebben gedaan van ons vredesideaa'. en
dat wU ook in de toekomst geen afstand
daarvan zullen doen. Dat is de taal van
Frankrijk.
Men zal in de wereld niet kunnen zeg
gen. dat Frankrijk door het voorstel, dat
het bij den raad heeft ingediend, nood-
zakelUk werk der verzoening tusschen de
volkeren geschaad heeft.
Wanneer het voor de eischen van de
internationale moraal noodig is over het
verleden te oordeelen. mag toch de moei-
lUke, langzame en vaak ondankbare arbeid
niet onderbroken worden voor de organi
satie van den vrede.
Ik heb derhalve de eer bU het bureau
van den Raad een ontwerp-resolutie in te
dienen, dat de conclusie moet vormen van
de tegenwoordige debatten.
Deze resolutie wordt door de regeeringen
van Frankrijk. Engeland en Italië inge
diend.
De Fransche resolutie.
Deze resolutie luidt:
„De Volkenbondsraad is van meening:
le. Dat de consclentleuse inachtneming
van alle verplichtingen, voortvloeiende uit
de verdragen een axioma is van het in
ternationale leven en een voorwaarde voor
de instandhouding van den vrede.
2e. Dat het een hoofdaxioma van de
rechten van den mensch is, dat geen macht
zich kan losmaken van de verplichtingen
van een verdrag, noch dat zU zijn bepa
lingen zonder overeenstemming met de
andere verdrag sluitende partijen wUzigt,
3e. Dat de Duitsche invoering van de
wet op den algemeenen dienstplicht van
18 Maart 1935 in strUd is met deze prin
cipes,
4e. Dat door dezen eenzijdigen maatregel
geen recht kon ontstaan.
5e. Dat deze eenzijdige maatregel, door
dat hij een nieuw storingselement in den
internationalen toestand bracht, nood
zakelijkerwijze als een bedreiging voor de
Europeesche veiligheid moest voorkomen.
In de overweging, dat aan den anderen
kant
6e. De Britsche regeering en de regee
ring van FrankrUk inet toestemming van
de Itallaansche regeering de Duitsche re
geering sedert den 3den Februari 1935 zich
bezig hebben gehouden met het program
van een algemeene regeling, met het doel
door vrUe onderhandelingen den vrede in
Europa te organiseeren en tot een alge
meene bewapeningsbeperking te geraxen,
binnen het kader van de rechtsgelijkheid,
bij gelijktijdige veiligstelling van de actieve
medewerking van Duitschland aan den
Volkenbond;
7e- de eenzijdige maatregel van
Duitschland niet slechts onvereenigbaar is
met dit plan. maar dat hU ook Juist op het
moment kwam, dat de onderhandelingen
inderdaad aan den gang waren,
verklaart de Raad:
dat Duitschland tegen de plichten die
allen leden van de Internationale ge
meenschap zUn opgelegd, zich vergrepen
heeft, n.l. tegen den plicht, de aangegane
verplichtingen na te komen.
De Raad veroordeelt Iedere eenzUdige
opzegging van de internationale verplich
tingen
II De Raad richt tot de regeeringen, die
het program van den 3den Februari 1935
in het leven geroepen hebben, of die zich
daarbij aangesloten hebben, den oproep,
de onderhandelingen, zooals die begonnen
zUn, voort te zetten en vooral binnen het
kader van het Volkenbondsverdrag, die
verdragen af te sluiten, die in overeen
stemming met de verplichtingen van het
Volkenbondshandvest noodzakelUk moch
ten schUnen om het doel te bereiken, dat,
ter verzekering van de Instandhouding van
den vrede, bepaald is.
III. In de overweging, dat de eenzijdige
opzegging van internationale verplichtin
gen, zelfs het bestaan van den Volken
bond in gevaar kan brengen, dus van een
Instelling, die den plicht heeft, de in
standhouding van den vrede te beveiligen
en de algemeene veiligheid te organisee
ren. besluit de Volkenbondsraad: dat een
dergelUke verdragsopzegging zonder daar
mede de toepassing te prejudicieeren van
de bepalingen, die reeds vastgelegd zijn in
andere Internationale verdragen van den
kant van de leden van den Volkenbond
en binnen het kader van het Volkenbonds
pact alle geschikte maatregelen moet op
roepen, zoodra het gaat om verplichtingen,
die de veiligheid van de volkeren en de
instandhouding van den vrede in Europa
betreffen.
De Raad belast een commissie, tot dit
doel maatregelen voor te stellen, welke het
Volkenbonds-pact effectlever moeten ma
ken met het oog op de organisatie van de
algemeene veiligheid en die in het bUzon-
der economische en flnancieele maatrege
len nauwkeurig moet vastleggen, welke
zouden kunnen worden toegepast in het
geval in de toekomst een staat, of deze
nu lid van den Volkenbond is of niet. den
vrede ln gevaar zou brengen, doordat hU
eenzUdig zijn internationale verplichtin
gen opzegt."
Verklaring van Simon.
Na Laval voerde de Engelsche minister
van bultenlandsche zaken Sir John Simon
het woord.
Hij begon met vast te stellen dat de
door Laval ingediende resolutie een ge-
meenschappelUke resolutie van de drie
mogendheden van Stresa was. De oorzaak
die deze mogendheden bewogen heeft,
deze resolutie gemeenschappelijk in te
dienen, blijkt uit het slotcommuniqué van
Stresa zelf en wel uit de alinea, waarin
de drie mogendheden het als hun hoofd
doel aanduiden, den vrede in stand te
houden binnen het kader van den Vol
kenbond, waarbU zij tegeliJkertUd beslo
ten hebben, met alle bruikbare middelen
unilaterale opzeggingen van verdragen
voor de toekomst onmogelUk te maken.
Simon legde er verder den nadruk op,
dat hij er in het bijzonder opmerkzaam
op wilde maken, dat de collectieve in
standhouding van den vrede, binnen het
kader van den Volkenbond, het doel der
drie mogendheden is. ZU zUn thans niet
ln Genève verschenen als vertegenwoor
digers hunner regeeringen, maar als le
den van den Volkenbond en van den Vol
kenbondsraad. Wanneer deze resolutie
door den Raad wordt aangenomen, wordt
zU daarmede tot een Raadsresolutie.
Simon ging toen in op de drie slotpara-
graphen van de gemeenschappehjke reso
lutie. die hU nogmaels resumeerend her
haalde en welker beteekenis hij in over
eenstemming met den text toelichtte
Ten slotte verklaarde Sir John Simon
dat deze voorstellen welgemotiveerd wa
ren. Wanneer de Raad er in toestemt zal
hij daarmede toonen, dat hU eensgezind
is in het instandhouden van den vrede
en het tot stand brengen van algemeene
veiligheid.
Rede van Alotsi.
De Italiaansche gedelegeerde, baron
Aloisi. voerde het woord na Sir John
Simon.
Hij zette uiteen, dat in het gemeen
schappelijke ontwerp-resolutie de grond
slagen zUn vastgelegd, die de Italiaan
sche regeering op Internationaal gebied
steeds gehuldigd heeft. De talrUke initia
tieven die de fascistische regeering in de
moellUkste oogenblikken genomen heeft,
zUn gewUd geweest aan de verzekering
van den vrede. De fascistische regeering
heeft haar politiek steeds op realiteiten
maar ook op de belangen van alle naties
gegrondvest. ZU zal echter, ofschoon zij
de noodzakelijkheid van den geest van
overeenstemming niet miskent, zich ver
zetten tegen den wil van diegenen, die
den Europeeschen vrede bedreigen. Deze
wil heeft zich niet alleen uitgedrukt ln
woorden, maar in daden, die steeds een
belangrijke hulp voor den vrede waren.
De Italiaansche regeering heeft indertijd
de verstgaande voorbehouden doen gelden
tegen de beslissing van de Duitsche re
geering van 10 Maart. ZU sluit zich be
treffende den volledigen inhoud aan bU
de verklaringen van Engeland en Frank
rijk. De Italiaansche regeering heeft
steeds uiting gegeven aan de opvatting,
dat het passend zou zUn deel V van het
verdrag van Versailles aan een herziening
te onderwerpen. ZU heeft daarbU echter
steeds duidelUk te verstaan gegeven, dat,
een dergelijke revisie op Juridischen weg
tot stand moet komen. De fascistische re
geering, aldus besloot Aloisi, is een van
RECLAME.
ziet zich gedwongen in verband met de vestiging van een £E
ander instituut, te berichten, dat ons instituut gevestigd blljfl
pijnloos trekken
Geheel gebit, inclusief pijnloos
trekken vanaf L 35.00
Geheel onder- en bovengeblt
vanaf L 20.
Plaatje met 1 kunsttandf. 2.30
Iedere tand meer L 1.25
vanaf
CementvnlllngenL 1.50
Silver- of Poreelelnvnlllng .1. 2.—
Qoudvullingen vanaf i. 7.-
Kroon- ot stuttend vanaf i. 12.50
PDnlooi trekken v. tand ol kies L 1.—
Mondonderzoek en Halfjaarlijksche Mondcontróle kosteloos. s
Om verdere verwarring te voorkomen berichten wij tevens, H
dat ingaande heden, ons instituut de naam zal dragen
Voor alle garanties door ons instituut afgegeven, blijft alléén
het Tandheelkundig Instituut, Breestraat 65 aansprakelijk.
zin met FrankrUk en Groot-Brlttanlë ln
haar vertrouwen ln de politiek van de
internationale samenwerking, door welker
geest de conferentie van Stresa bezield ls
geweest.
Rede van Beek.
Vervolgens was het woord aan den
Foolschen minister 'van bultenlandsche
zaken Beck, die verklaarde, dat hU het
noodzakelUk achtte, bU zUn rede te refe-
reeren aan het document, dat hem zeer
belangrUk toescheen, n.l het Fransche
memorandum van 9 April. Naar zijn mee
ning heeft de Fransche regeering daarin
den Raad drie verschillende problemen
voorgelegd
le. De Duitsche bewapening;
2e. De uitbreiding van de verplichtin
gen die de leden van den Volkenbond op
zich hebben genomen met het Volken
bondspact en
3e. de versterking van de velUgheid
langs den weg van nieuwe types van in
ternationale overeenkomsten.
9
De Poolsche regeering beschouwt deze
beide feiten als bUzonder belangrUk en
beslissend Daarom kan zU de bestudee
ring van een nieuw voorstel slechts dan
onder oogen zien, wanneer zU de over
tuiging zou hebben gekregen, dat er geen
zeer zwaar wegende nadeelen uit zouden
voortspruiten, noch betreffende de levens
belangen van Polen, noch met betrekking
tot de instandhouding van den vrede ln
Noord-Oost-Europa.
Beek besloot met de woorden:
Ik heb mU verplicht gevoeld voor den
raad de opmerkingen openlUk uit te spre
ken. die zich voordoen aan mUn regee
ring bij den huiaigen politieken toestand,
want ik heb de overtuiging, dat dat des
te meer mün plicht was. daar de Volken
bondsraad zelf ln een buitengewone zit
ting bijeen gekomen is, ter behandeling
van ongewoon zwaar wegende problemen.
9
Rede van Benesj.
De Tsjechoslowaksche minister van bul
tenlandsche zaken Benesj wees op de
noodzakeUJkheid, de practische politieke
uitwerkingen van het Duitsche optreden
van 16 Maart, evenals de noodzakelUke
verplichtingen van de Volkenbondsleden,
te overwegen. BU onpartUdige beschou
wing erkent men, dat de Duitsche stap de
algemeene ongerustheid van Europa ver
sterkt heeft. De Tsjecho-Slowaaksche mi
nister van bultenlandsche zaken wees
vervolgens op de verplichtingen van de
Volkenbondsmogendheden. Door deze ver
plichtingen voelt iedere afzonderUjke mo
gendheid zich gebonden. De principes die
leder land voor zich zelf erkent, moet het
toepassen op andere staten. Uit naam van
zUn regeering sloot Benesj zich ten slotte
aan bij de verklaring van de drie groote
mogendheden.
Andere sprekers.
De gedelegeerde van Spanje, Madariaga,
ging niet ln op den inhoud van de reso
lutie. maar vestigde de aandacht van den
Raad op de behandeling volgens proce
dure van de resolutie. Het is tot dusverre
niet gebrulkelUk geweest, dat een ontwerp
resolutie bij den aanvang en niet bU het
einde van besprekingen ingediend werd.
De Spaansche gedelegeerde betwijfelde, of
de Ingediende tekst ongewUzigd kon wor
den aangenomen HU richtte tot den
Raadspresident de vraag, wat geschieden
zou met eventueele wijzlgines voorstellen
van de Raadsleden.
De Raadspresident, de Tur' ehe mi
nister van bultenlandsche zaken Roesjdie 1
Aras antwoordde hierop, dat de verdere
PANAIT ISTRATI OVERLEDEN.
De Roemeensche schrUver Panalt Istrati
is te Boekarest overleden.
Panait Istrati werd II Augustus 1684 te
Braïla ln Roemenië geboren In 1909
hU. de latere zwerver had toen reeds
Egypte en Turküe leeren kennen ver
scheen zUn eerste artikel ln de .Roumanie
Ouvrière" waarin hii zich te weer stelde
tegen het anti-semitlsme. HU werd later
medewerker van dit, blad en voorzag toen-
tertUd ln zUm levensonderhoud als deco
ratieschilder HU publiceerde artikelen ln
het orgaan van de democratische partU
„Adeverul" en was later redacteur van de
..Romania Muncitvare" BU het begin van
den oorlog vluchtte hij naar Zwitserland,
had groote moeite om in zün onderhoud
te voorzien, vertoefde te Genève en schreef
daar ln de Fransche taal een artikel „Tol-
stolsme ou Bolchëvisme", dat ln het blad
,La Feuille" gepubliceerd werd.
Ten slotte vond hU in Hautll-sur-Trlel
eenlge maanden rust en schreef daar zUn
eerste werk „Oom Anghel". Inmiddels was
de aandacht van Romaln Rolland op den
schrijver gevestigd en ln zUn tijdschrift
..Europe" kondigde Roiland Istrati's tweede
werk ,Kyra Kyralina" aan onder het op
schrift „Un Gorki balkanique". In 1924
keerde Istrati als erkend literator naar
zUn vaderland terug. Nog ettelUke werken
van zUn hand zagen achtereenvolgens het
licht
DR. PETER VAN ANROOY.
Ons heeft een gerucht bereikt, dat dr.
Peter van Anrooy van plan zou zijn ont
slag te nemen als dirigent van het Resi
dentie-orkest.
WU hebben dr van Anrooy even in
lichtingen gevraagd omtrent de juistheid
van dat voornemen.
Dr. van Anrooy antwoordde, dat hU
vorig seizoen reeds eenige ontheffing van
zUn drukke werkzaamheden had gevraagd
en thans opnieuw te dien opzichte aan
het bestuur van het orkest verlichting
heeft gevraagd, naar aanleiding waarvan
op het oogenbllk besprekingen gaande zijn
tusschen het bestuur en hem.
Dr. van Anrooy heeft echter geen ont
slag gevraagd. Bovendien, mocht het zoo
ver komen, dan zou hij dit zeker aan zUn
orkestleden het eerst meedeelen, opdat
die een dergehjk bericht niet uit de krant
zouden behoeven te vernemen.
„N. R. Crt."
behandeling van het ontwerp-resolutie
eerst besproken zou kunne worden, na be
ëindiging van de algemeene debatten HU
kon echter den verschillenden Raadsleden
het recht niet ontzeggen, wijzigingsvoor
stellen in te dienen.
De Deensche minister van buitenland-
sche zaken Munch verklaarde, dat hU
volledig accoord ging met enkele punten
van de resolutie, doch tegen andere ern
stige bezwaren had Aangezien het echter
niet mogelijk geweest is, den ingedienden
tekst der resolutie aan zün regeering ter
kennis te brengen, verzocht hij, zijn defi
nitief standpunt tot morgen te mogen
uitstellen.
Aangezien geen verdere sprekers zich
meer hadden aangemeld verklaarde de
voorzitter van den Raad. de zitting voor
gesloten. De besprekingen werden ver
daagd tot hedenmorgen half elf.
HEDEN
Nutsgebouw: Psychometrische séance. 9
uur nam.
Stadszaal: „Ex Animo". De Johannes-
Passion. 8 uur nam.
Donderdag.
Luthersche Kerk: WUdlngsavond 81/4
uur nam.
Remonstr. Kerk: PaaschwUdlngsdlenst
te 8'/i uur nam.
BIOSCOPEN.
Luxor-Theater Stationsweg. 8 uur nam.
„Spionnen aan het werk".
Woensdag en Zaterdag nam. 2 uur.
Zondag nam. 2 uur, 4 uur 30 en 8 uur.
Trianon Theater Breestraat, 8 uur nam.
„MUn Leopold".
Woensdag en Zaterdag nam. 2 uur.
Zondag nam. 2 uur, 4 uur 30 en 8 uur.
Casino-theater Hoogewoerd 49. 8 u. n.m.
„Twee gelukkige harten".
Zondagnam. 4 uur en 8 uur.
Lido-Theater Steenstraat 39. V/i u. nam,
„Om een menschenleven".
Woensdag- en Zaterdagnam. 2'/« uur.
•gi m g ua inn 'rnn z 'ureu Sepuoz
De apotheek Hooigracht 48 ls dag en
nacht geopend voor leden v, h. ziekenfonds
„Tot Hulp der Menschheld", echter van
nam. 8 uur tot vjn. 8 uur alleen voor
spoedrecepten.
De avond-, nacht- en Zondagdlenst der
apotheken wordt van Maandag 15 tot en
met Zondag 21 April (sten Paaschdag) a s.
waargenomen door apotheek: M. BoekwUt,
Vischmarkt 8. telef. 552. Maandag 22 April
(2den Paaschdag) nemen waar de apothe
ken: G. F. Reyst, Steenstraat 35, telef. 136
en A. J. Donk, Doezastraat 31, telef. 1313.
Voor Oegstgeest worden deze diensten
waargenomen door apotheek: C. van ZUp,
Wllhelmlnapark 8, telef. 274.
ALPHEN.
BUeenkomst „Kerk en Vrede".
De afd. Alphen a. d. RUn van de ver.
„Kerk en Vrede", hield ln hotel „De Ver
gulde Wagen" een openbare vergadering,
waarbU als spreker optrad Fedde Schurer
uit Amsterdam, over het onderwerp: „Is
„Kerk en Vrede" volksvergiftiging?" De
avond werd geopend door de voorzitster
der afd ds. Günther uit Zwammerdam.
Spr. ging voor in gebed na een kort
schriftgedeelte te hebben gelezen uit
Matth. 5.
De heer Schurer wees er op, dat het nog
niet zoo lang ls geleden dat na den oor
log een goeden toon uitging voor den
vrede. Gelet op de verschenen boeken
gruwde men van den oorlog. Doch de wind
blükt thans te zijn gedraaid. Heelemaal
jammer vond spr. dit niet. omdat dit wel
eens zuiverend kan werken. Van verschil
lende zUden wordt thans tegen de chr.
vredebeweging actie gevoerd. Waarom,
omdat de vredesbeweging lijnrecht ingaat
tegen het instinct dat thans leeft en
daarom noemt men Kerk en Vrede volks
vergiftiging. Spr. stelde dan de vraag of
dit wel juist ls en gaf daarom een uiteen
zetting van den grondslag van Kerk en
Vrede, Spr. citeerde daarvoor de motie
aangenomen ln de oprlchtingsverg. van 8
Oct. 1924, waarvan het slot om. luidt:
„bindt de strUd aan tegen oorlog en oor
logstoerusting en roept alle Christenen
binnen en bulten de kerken op om ln dezen
strUd mee te strUden, opdat de namen
van Jezus Christus cn ZUn Hemelschen
Vader niet meer op die gruwelUke wijze
door de volken geschonden worden als ln
de Jaren, die achter ons liggen, het ge
val is geweest". Hierdoor ls aldus spr. ook
duidelUk uitgesproken dat Kerk en Vrede
is een anti-mllltarlstlsche vereenlging, die
zich niet keert tegen den oorlog alleen,
maar ook tegen den zin van bewapening.
Het gaat dus tusschen Christendom en
oorlog en bewapening. Vragen wij ons af
de geest van het Evangelie en geest van
oorlog, dan komen wU zeker spoedig dich
ter tot een Juist oordeel. Veel wordt ge
schreven over het probleem van den oor
log. Wij hebben ons echter af te vragen
wat de wet Gods elscht. God moet toch
in het middelpunt van ons leven staan,
dan zal men geen egoïst zUn. Dan komen
we tot: „gy zult Uw naasten liefhebben
als U zeiven." In ons maatschappelijk lé
ven heerscht alom ontreddering, chaos,
crisis, strUd om een sterke en strUd om
het bestaan en dat komt aldus spr. omdat
de grondslag van het gemeenschappelUk
leven niet ls God. Men gelooft niet aan
een leven op de basis van het Evangelie.
Jezus en zUn evangelie zijn teruggedron
gen. De beteekenis dat het buiten God
chaos en verderf is. heeft men ook lang
zamerhand aanvaard als een phrase. De
moderne oorlog heeft laten zien wat dit
alles is geworden. De historie helpt ons in
al deze dingen niet, als men tracht te
wUzen naar mannen als v. Speyk, Michiel
Adr. de RuUter en anderen. Het gaat al
dus spr. niet aan een figuur uit de 16e
eeuw ln het voetlicht van onzen tijd te
plaatsen. Geen enkel geslacht als het onze
heeft zoo goed de satanische en onchriste-
Ujke oorlog kunnen zien; daardoor is de
verantwoordelijkheid voor ons geslacht
zeer groot. Uitvoerig besprak spr. dan de
onbegrensde mogelijkheden van de mo
derne oorlogsbeweging, nu men in de we
reld algemeen het gifgas heeft aan
vaard. Na te hebben uiteengezet dat de
bewapening het wantrouwen onderling
grooter maakt, daar er geen land zal zijn
dat denkt aan te vallen maar wel om te
verdedigen, wees spr. er op, hoe volgens
„Kerk en Vredede geestelUke goederen
niet verdedigd moge worden met staal,
gas en vergif. De fout van velen is. dat
men uitgaat het land te kunnen verdedi
gen en dan zUn alle middelen geoorloofd
volgens hen. Het Idee land ls bij dezulken
het belangrUkste geworden in het leven
van den mensch en niet God. Hier geldt
echter het schriftwoord: Wie zijn leven
om mijnentwil, wil verliezen zal worden
behouden." „Kerk en Vrede" durft daar-
2—2