Geschenken voor prins George en prinses Marina - Cor Wals getrouwd 75,te Jaargang LEIDSCH DAGBLAD Tweede Blad Drie personen gedood btj een treinbotsing te Wormley (Lng.J de olympische wintersport»? eien im De leden der com- FEUILLETON. De „Zesdagen"-renner Cor Wals in het huwelijk getreden. Het prinselijk huwelijk te Londen. 7 7 7 7 717' 7 /P HET OLYMPIADE-COMITé bezichtigde de banen voor De locomotief werd uit de rails geworpen en boorde zich inden grond. missie in een dea: bobbanen te Garmisch-Partenkirchcn. uit het Engelsch van Hugh Walpole en J. B. Priestley, door H. A. C. S. 22) Zelfs zij, die zooveel tijd in stad door mengt, moet hebben opgemerkt, dat er iets ergs vreemds aan haar is. Ik zal je 'ertellen, wat het is. De menigte wordt 'leeds grooter, is het niet? Jij geeft dat Jee? Ik merk het iederen keer, als ik in de «Jd kom, op. Maar ik merk ook op, dat 'ten keer, als ik een paar dagen hier doorbreng, er minder „menschelijke" *ezens lh de stad zijn. Ik vermoed, dat er ®eh op dit oogenblik niet meer dan een Honderd menschelijke wezens, werkelijke ®snschen, tusschen Ludgate Circus en Syde Park Comer bevinden. Binnen twee Kar zuiien er geen vijftig meer zijn. Wat is aan het gebeuren? Waar komen zij van- Jaan, en van wat voor stof zijn ze ge haakt? wat wordt er van de werkelijke ®'nschen? Worden zij gedood en opge spen? ixt zijn sombere vragen. Er ge- «urt iets erg zonderlings in de wereld. Ik 'ermoed: een uitwisseling van planeet tot Planeetschepselen van Saturnus, of füens anders vandaan, worden op ons ""rgeploft, omstreeks vier uur 's morgens Jaar beneden geschoten op Piccadilly Cir- 5®; on menschelijke wezens worden in MJ ons weggevoerd naar Mercurius of fuplter. 't zal misschien spoedig onze rjt worden. Als je niets van mij hoort in 1,11 week of twee, zal je begrijpen, dat ik ook gegaan ben, dat op 'n morgen ik in een nog al zonderling uitziende taxi sprong, die plotseling naar den rustigsten hoek van het Park reed en toen de lucht in tufte. Drie keer ben ik deze laatste week naar den schouwburg geweest', eens in mijn eentje, eens met Doris en John, en eens met Mary Rouneeford, die even verstandig en bekoorlijk is als altijd (nog een kwar tier langer en ik zou haar in mijn vertrou- den genomen hebben), en die jou laat groeten. Toen ik er op zinspeelde, dat jij bezig was in de wildernis verliefd te wor den, zei ze: ,,'t is alles goed, als hij maar niet behoefte heeft om haar te schilde ren", wat ik erg scherp vond, ofschoon ik niet zeker ben dat jij de beteekenis er van zult begrijpen. Misschien behoorde ik uit te leggen, dat haar „alles goed" beteeken- de, dat jij werkelijk en echt verliefd zoudt zijn. Maar ik was aan het praten over den schouwburg. Al die drie stukken „Horns of Truth", „The Badger" en „The Wise Wife" zijn successen, en met eigen oogen heb ik kolommen van deftige kranten ge wijd gezien aan een bespreking van hun geest en wijsheid. Nu heb jij ze waar schijnlijk gezien. Jij gaat dikwijls naar den schouwburg, is het niet? Daarom stel ik jou verantwoordelijk. Vertel mij dit dan: Waarom zijn alle personen in deze stukken schepselen van slechts twee afmetingen, van karton gesneden dingen, wezens, van wie het, als zij niet meer op het tooneel zijn, duidelijk is. dat zij geen bestaan heb ben en in de ijle lucht verdwijnen of in doozen opgeborgen worden, zoodra zij de coulisses bereikt hebben? En vertel mij ook dit: Wat gebeurt heden ten dage met een man, die werkelijk wenscht te actee- ren, dat wil zeggen: verschillende perso nen wil voorstellen, de eene week een langen mageren melancholieken dominé, de volgende een kleinen dikken, vroolijken kroegbaas, en zoo voort komt hij van honger om? De meeste tooneelspelers schijnen heelemaal geen rol te spelen, zij loopen maar wat; niet alleen veranderen ze hun persoonlijkheid niet, zij verande ren zelfs hun kleeren niet of maken even min hun haar anders op; zij moeten zich soms verwonderd afvragen of zij in den schouwburg of in de Garrich Club zijn. Ik geef heusch de voorkeur aan de Music- halls, ofschoon, die wanhopend beschaafd worden en geen voldoenden voorraad van die veelomvattende gezonde artisten meer hebben, die een persoonlijkheid bezitten, die het „doen" op het tooneel, als een muilezel, die een trap geeft. Ik zal niet veel langer in de stad blijven. Daar ik mijn geschrijf moest stop zetten, om mijn pijp te vullen, heb ik nog even dezen brief doorgekeken. Hij lijkt mij een verward en pedant ding, een product, dat typeerend is voor de mannen, wier vrou wen er vandoor gaan, en niet het soort van brief, dat je sturen moet aan een be scheiden innemenden jongeman, die op het punt staat een meisje over te halen, er met hem vandoor te gaan, of met haar zeer onaangenamen vader te vechten. (Zoo schijnt de situatie te zijn is het niet?) Vergeef het mij dus, alsjeblieft. En laat mij en deze stad niet langer in het onze kere. maar vind opeens uit, of het werke lijk Masham is, die jouw buur is, en, als zij het is, tracht dan te ontdekken, of zij iets van Marjorie weet. Je kunt haar, zoo noodig, vertellen, wat gebeurd is; het kan mij niet schelen; ik kan mij toch geen grooter dwaas voelen dan ik op het oogenblik mij voel. Doe dat, beste Mark, en je oogst de dankbaarheid, die niet te versmaden is, nu je misschien ieder oogen blik er toe komen kunt om te gaan scha ken, en dan aan een bondgenoot behoefte zult hebben, van je vriend ROBERT. De Bruine Stier, Garrowdale. Beste Bob. Grappig je „artikel" uit Londen te krij gen! Theaters, moderne jonge vrouwen, het publiek, en de rest. Hier neemt, de stilte steeds meer toe, stilte, die zich op stapelt. Langzaam aan wordt men zelf een deel van den achtergrond, een boom, een steen. Ik droomde, erg vreemd, den vori- gen nacht: dat mijn voeten in den grond waren vastgegroeid hier vlak bij. waar het water stroomt. Het water vloeide over mijn enkels. Ik was niet benauwd. Ik 2uchtte in een soort van tevredenheid. Hier waren nu tenslotte al mijn proble men opgelost. Londen, en elk ding daar, schijnt nutteloos en onwerkelijk. Ten eerste is Jean daar niet en ten tweede wel, Jean is daar niet. Wat betreft mrs. Masham van Lamb- dale: dat zij niet jouw mrs. Masham is, dat is onzin. Natuurlijk is zij het. Zei Rossett mij niet over haar. dat zij een vrouw van vooruitstrevende Ideeën was"? Maar bin nen een dag of twee zai ik het bevestigen. Mijn zaken groeien nu zóó snel, dat zij zeer spoedig Masham, met de heele rest, zullen omvatten. Niets ter wereld zal er buiten blijven: de grillige heuvels niet. Trump's gestoofde paling niet (zijn lievelings gerecht), en de twee dames uit Liverpool, die nu in dit logement logeeren niet, geen artisten, die met waterverf schilderen, of het vanille-ijs is. Alles, alles er in opgeno men! Eenmaal zal Jean tegen mij zeggen (wanneer wij in Taormina zitten, boven den tempel en uitzien op de Etna). „Ten slotte weet ik nu, dat alles in liefde is om gezet", en ik zal antwoorden, „ja, zelfs Trump's paling, en de waterverf van miss Maule" (miss Amy/Maule. de magere, met een blauwen neus, builen en een me daillon). Intusschen, luister naar dit zonderlinge verhaal. Ik vertelde je, dat ik den vortgen nacht droomde, dat mijn lichaam geworteld was in dat riviertje hier in de buurt. Nu, den nacht daarvoor had ik een anderen droom. Ik was in een kamer ik zie het nog heel duidelijk, in Londen, geloof ik, met hooge ramen, vuile stoffige meubels, ver scheurde kranten op den grond, een oude piano en tusschen al de dingen, in den hoek, een harp! Ik luisterde aan de deur. En aan den anderen kant van de deur was iemand anders aan het luisteren. Nog iemand ik weet niet wie was met mij in de kamer. Wij waren beiden in groot gevaar en wel door den persoon man of vrouw aan den anderen kant van de deur. Hoe levendig staat alles nog voor mij, zelfs na deze twee dagen! Het stof, de hooge ramen met de gewelven, het kran tenpapier. de harp.En luister nu naar de coincidentie! Gisteravond, omstreeks acht uur, hing ik rond bij Farthing Hall. Ja, ik hing rond, ik schaam mij er niet voor het te erken nen! Ik had den geheelen dag een honger om Jean te zien. Ik had geaarzeld, zooals ik altijd aarzel. Ik kon eenvoudig op de deur gebonsd hebben en den ouden Ros sett wat te drinken gevraagd hebben, maar zij had mij verzocht niet te komen, dus had ik een excuus noodig, waardoor ik mij bij haar zou kunnen rechtvaardigen. Nu, ik kreeg mijn excuus, geheel naar be- hooren. (Wordt vervolgd). Oor Wals trad te Tilburg in het huwelijk iriet Netje van Geloven, dochter van' den directeur van de Tilburgsche wielerbaan. EEN GEDEELTE VAN DE ZAAL VAN ST. JAMES- PALEIS MET DE TALRIJKE GESCHENKEN VOOR PRINS GEORGE EN PRINSES MARINA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1934 | | pagina 5