M de voordeligste
-schoonmaakster
VVVVVvvVVvv\
IT5EK vak het
VHTE
Charles Laughton in Hendrik VIII
Stan Laurel en Oliver Hardy
75ste Jaargang
LEIDSCH DAGBLAD, Zaterdag 17 November 1934
Derde Blad
No. 22902
Het Hollandsche Hollywood.
FINANCIEN.
Steunt met Uw gaven
het Leidsch Crisis-Comité
RECLAME.
1431
STANDAARDBUS NU15 CIS
REUZENBUS NU 271h CTS
BON VOOR GESCHENKEN - DE BONS VAN DE REUZENBUS HEBBEN DUBBELE WAARDE
i
wie en wat ik in een
duivendrechtsche studio zag.
(Van een redacteur).
De eerste Indrukken waren vreeselijk!,
I zag nlet-s.hoorde muziek, maar kon
„iet ontdekken vanwaar ze kwam
Jt„g klanken op van een bekend Hol-
undsch liedje en meende de stem van
een onzer beste kleln-kunstenaars te her-
jeunenmaar was verblind door het
(fle licht.
Een onderdeel van een seconde mis-
■cbien toefde Ik op de bovenste trede van
jet kleine trapje, dat me van Hollandsch
Hollywood scheidde en dit kleine moment
leek me toe te zijn de absolute rust welke
den Hitsenden duik van den arend, waar
mede hij zich met nimmer falende zeker
heid op zijn toekomstig prooi werpt, voor
staat.
En nauwelijks was ik gewend aan het
schelle llchtvan achter, boven, opzij en
yoor, óf ontgoocheling maakte zich van
mij meester. En toch ook weer niet; wat ik
gedacht had te zullen zien, zag ik niet;
maar desondanks voelde ik me er thuis.
Ik was er heen getogen met de gevoelens
van een jonkman, die voor het eerst het
buis zijns beminde zal betreden slechts
ie bos bloemen, waarmede je dan geen
raad pleegt te weten, ontbrak me die
lich daar dagenlang op voorbereidt en
dan plotseling tot zich zelf komt in een
angeving, zooals hij thuis verliet! Deceptie
en geruststelling
Wie er waren.
De muziek werd voortgebracht door
vazallen van Max Tak, het Hollandsche
leidje bleek „Naar de Artis" te heeten en
de kleine klein-kunstenaar was natuurlijk
louis Davids! Het betrof dan ook een
ttudio-dag der N.V. Nationaal Film, die
onder regie van Ernst Winar (enkele jaren
terug mochten wij reeds een onderhoud
met hem hebben) een serie korte voor-
filmpjes vervaardigt „Het Nederlandsche
Cabaret-album" geheeten! En wie ont-
denkte ik op den camera-wagen? Henk
van Alsum. die zich met zijn „Rawana"-
film een blijk van kunnen gaf, dat het
binnenhalen van onbekende en het
typisch-Hollandsche niet aanvoelende bui.
talandsche operateurs zwaar logenstrafte!
Natuurlijk er waren ook buitenlanders,
tn met name Duitschers aanwezig. Maar
tie zal in Nederland dr. Jacobi kunnen
vervangen, hebben wij een deskundige op
filmgebied, die zijn naam door overvloed
tan energie, temperament en verborgen
bacht zooveel eer aandoet alsPulver,
die aan alles denkt, voor alles een oplos-
ting weet en Amsterdam schijnt te ken
nen als een rechtgeaarde Mokummer?
Evenmin bezitten wij een kracht ln het
uitdenken en toepassen van trucs als de
goedmoedige Claunigk.
Op drie omgangen stonden ontelbare
schijnwerpers en parabolen opgesteld, ten
behoeve van den camera-man en te be
dienen door een aantal lichtmannen onder
aanvoering van en met een zonneklep en
een fluit gewapenden chef. Met de zon
neklep tracht hij het felle licht te weer
staan en op de fluit worden de signalen
gegeven. Verder ls een goede studio en
dat is de Duivendrechtsche bevolkt met
camera-lui met assistenten en hulp
assistenten tot in den derden graad! Ook
dê architect met een staf van timmerlui
ontbreekt niet en deze afdeeling ls het,
die in korten tijd het speelterrein van een
krot-woning tot een paleis omtoovert, de
Artis een volkstuintje doet zijn of omge
keerd; kortom met ons gezichtsveld de
raarste sprongen maakt.
Maar er waren er nog meer, die niet
direct tot de vaste troep gerekend konden
worden! Breed uit met een echten ruiker
anjers op den schoot, dropjes etend van
wege den „kriebel in haar keel" en het
verbod eenig geluid te maken, zat daar
Henriette u weet wel aan wier voeten
Den Haag vroeger lag te luisteren naar
broerlief en te wachten tot het oogenbllk
van kleeden en schminken zou zijn aan
gebroken Een man met één oor als een
varken en één als een volgroeid mensch
zat een eindje verder broederlijk met den
zeeman met het ringbaardje en een je
koude rillingen bezorgenden aap siga
retjes te rooken, met het gemak een
modernen Adonis waardig.
En temidden van het licht, het alziend
oog der camera en den elk ademtochtje ln
een klank omzettenden microfoon aan een
gedachten-associaties van gtraffenhals
en hengelstok ln vijf deelen opwekkenden
arm boven-vóór zich zong „de kleine
man" van weleer zijn Artis-avonturen
van thans. Onvermoeid werd gerepeteerd,
dan weer een stomme opname om de
camera-instelling te controleeren, dan
weer een met een vervaarlijk geclaxonneer
aangekondigde proefopname om de har
monie tusschen den band van Max en
Louis te beluisteren. Doodsche stilte
heerscht dan alom; een stilte die tenslotte
verbroken wordt door den claxon, van den
geluidsingenieur Weiss, die met één stoot
seint „slecht", met twee „goed" en met
drie „zeer goed".
Bij Amalia Potatentsja.
Ter voorlichting diene. dat Amalia Po-
tatensja „Tafcsche" spelling is; dat wil
zeggen de in deze taal gebruikelijke af
korting voor Cornelia!
Amalia Potatensja dan zetelt boven ln
bet gebouw ln en achter een ruime can-
tine, met futuristische muurbeschilderin
gen betrekking hebbend op onderdeelen en
eigenaardigheden van het filmbedrijf en
waarbij zich de hard-oranje geschilderde
vrouwelijke figuranten met groote. haast
niet te torsen steenen aan een ring om een
vinger, schitterende armbanden en hals
kettingen, zich uitstekend aanpasten.
Amalia voorziet daar de hongerigen
in minder dan geen tijd van kostelijke
erwtensoep en knappende broodjes, de dor-
stigen van dampende koffie enz.
Wat een oase is ln de Sahara ls Pota
tentsja ln de studio.
En hier vond ik gelegenheid weer eens
rustig te praten met Max Tak, voor zoo
ver in een drukbevolkte cantine en met
Max als gezelschap tenminste van rust
sprake kan zijn! Hij de knapste onzer
j azz-leiders, de Mengelberg der klein-mu-
zlektounst is innerlijk en uiterlijk
volkomen in overeenstemming met het
geen hij brengt: jazz. Hij verandert steeds
en blijft in wezen steeds dezelfde, 'k Ont
dekte hem 's morgens in een half los vest,
at met hem toen hij gekleed was in een
bjj zijn ietwat peper-en-zout-kleurig. niet
al te dik haar prachtig afstekend, zacht
groen geruit pak en zag hem eenige uren
later als dirigent voor de film optreden in
een „Amerikaansoh uniform" een smet
teloos en schitterend passend overhemd
met een niet te opvallende stropdas zon
der dat hij een oogenbllk in een kleed
kamer had getoefd en ondanks het feit. dat
hij van 's morgens negen af had gerepe
teerd met zijn band en Davids! Een tikje
ij-del, juist genoeg om er om gewaardeerd
te worden - hij mag het immers zijn - vol
grapjes en jool. zonder ooit uit den toon
te vallen: zoo is Max, die Cornelia voor het
gemak Amalia Potatentsja noemt, al diri-
geerend eiken bezoeker der studio bestu
deert en tevens steeds nieuwe variaties
bedenkt.
Als Fientje zingt.
Na de middagpauze was de beurt aan
Fientje de la Mar. onze onbetwist grootste
oabarettière met haar donker stemgeluid,
en voordracht die weliswaar herinneren
aan Mariene Dietrich, Sophie Tucker. Con
nie Boswell en Greta Keller zonder dat wij
daarbij denken aan imitatie; deze gedachte
zelfs niet gedogen, omdat hetgeen wat zij
zingt of zegt ons te na ligt, dan dat wij
het buitenland daarvan de primeur zou
den geven. Gehuld in een wolk van poeder
en verscholen achter een batterij poeder-
doozen, lippenstiften, wenkbrauwpenseelen
en voor de bijzondere eischensteilende-
film „make-up" nu eenmaal -noodzakelijke
andere hulpmiddelen van Moeder Natuur
vertelde ze me, dat de 3-Qctober-kwestie
met Loutje nog niet is opgelost en zij
voegde er aan toe; „Dergelijke dingen ko
men in ons vak zooveel voor!"
In weerwil van het aan natuurlijke gratie
grenzende gemak, waarmede zij zich later
op de twee vleugels van Han en Wout of
Beuker en Denys nestelde om haar liedje
„Hollandsch Hollywood" te zingen en de
lichtenhatterlj en de camera trotseerde,
vertrouwde zij mij toe zich nog niet vol
komen Ingesteld te hebben op film en
filmen; de bevrediging van het kunst
gevoel, dat een goed geslaagde tooneeluit-
voering, een vlot verloopen cabaretavond
geven, bracht de rolprent haar nog niet.
Maar helaas het tooneel is dood! Dood
gedrukt door de film en door het publiek.
Vol verwachting voor de Hollandsche film
werkt zij met alle energie mede; als de
leidende personen tenminste het Inzicht
hebben mogen.of anders zonder al te
groote mislukkingen krijgen mogen, dat
wij van knappe buitenlanders slechts lee-
ren kunnen en hen daarom noodlg hebben
Vol ijver weerde ze zich, knipoogde tegen
den microfoon, smeekte het camera
objectief en zong en declameerde met een
eindeloos geduld.
Zoo zag ik meter voor meter een tweetal
cabaret-filmpjes ontstaan, opgebouwd met
een zorg een groote film waardig; maar
immers ook het kleine moet goed zjjn. En
ongeveer 12 uur nadat hij geschminkt was
kwam „het oor met den man" aan de
beurt om gefotografeerd te worden; voor
hem beteekent filmen wachten: voor an
deren hard werken en voor mij was het
iets nieuws, dat al je aandacht gespannen
houdt, zelfs tot 's avonds half tien zooals
nu het geval was!
NEDERL.-INDISCHE LEENING 1934.
Belangrijk overteekend.
Naar wij vernemen is de inschrijving
op de nieuwe Nederlandsch-Indische con-
solidatieleening dermate geslaagd, dat een
zeer belangrijke reductie zal moeten wor
den toegepast.
o
DE RIJKSMIDDELEN.
De Rijksmiddelen hebben in October,
ongerekend de directe belastingen
f. 33.040.000 opgebracht of f. 3.400.000
meer dan verleden jaar, welk accres even
wel geheel te danken was aan de nieuwe
omzet- en couponbelastingen, die tezamen
f. 5.419.000 opleverden.
WIE IN OCTOBER GEBOREN IS,
MOET ALS FIMSTER
ONGESCHIKT ZIJN!
De Meimaand brengt meer geluk!
„Wanneer ge het ongeluk hebt in Octo
ber te zijn geboren, laat dan alle hope
op een film-carrière varen!" zoo luidt de
tonclusie van een gehouden enquête in de
Warner Bros' studio's.
Deze uitspraak, die als raadgeving be
doeld ls. berust niet op astrologische gron-
dtn, doch is gebaseerd op feiten. In geheel
Hollyw-jod schittert, de in October geboren
filmheld of -heldin door afwezigheid, en
rouden wij dan mogen twijfelen aan den
loeden raad dien wij in de aanhef van
ons artikel ten beste geven?
Van de 44 sterren en hoofdrol-vertol-
kers die bij Warner Bros empiooi vinden,
komt er niet één op de lijst voor die in
do maand October geboren is Dit zegt
toch wel Iets, zoo veronderstelt men en,
ofschoon wij zeer sceptisch staan tegen
over eiken vorm van occultisme, geeft het
lelt hen toch te denken.
üever dan onze toevlucht te nemen tot
onvruchtbaar ondtizoek naar oorzaak en
gevolg van dit vreetr.de verschijnsel, wer-
Pen wij een blik in de statistisch vergaar-
de gegevens en ontdekken dan, dat de
sterren aan het film-firmantene het tal-
tflkst, en ook het helderst schijnen, in de
Maand Mei.
Om dit te bewijzen, noemen wij namen
als Mary Astor en Aline MacMahon, die
beiden op 3 Mei geboren zijn, Richard
Barthelmess die 9e en Al Jolson, die den
26en Mei geboren zijn, waarmede wij wel
de meest schitterende „sterren" van deze
maand noemen. Dan volgen Ruth Don
nelly, die den 17e, Patricia Ellis, die 20 Mei
geboren zijn en tenslotte Arthur Hohl, die
21 en Frank McHugh, die 23 Mei werden
geboren.
De beide zomermaanden. Juli en Augus
tus bieden u ook nog een kans om car
rière te maken in filmland, ofschoon deze
maanden aan de hand van het onderzoek,
naar de tweede plaats worden gedirigeerd.
Toch leveren zij ieder nog een zestal ster
ren op in de Warner Bros gelederen.
In juli aanschouwde Ricardo Cortez de
zevende van die maand het levenslicht,
Barbara Stanwyck de 16e, James Cagney
de 17e, Joe E. Brown de 28e en William
Powell de 29e terwijl de nieuwe Russische
aanwinst, Katryn Sergava de 30e van de
maand Juli werd geboren. Ofschoon dus
in aantal geringer, behoeven zij in capa
citeiten niet worden ten achter gesteld
bij hun kunstbroeders, die in Mei ter we
reld kwamen.
Augustus bracht Ann Dvorak op den
7en van de maand, Ruby Keeler den 25ste,
Joan Blondell de 30ste, de bekende Hugh
Herbert werd de 10e, Theodore Newton de
4e en ten slotte Henry O'Neill eveneens de
10e van de maand geboren.
November en December, de laatste maan
den van het jaar, brengen ieder vijf ster
ren en komen als derde op de lijst voor
van dit onderzoek. Pat O'Brien werd 11
November geboren. Gordon Westcott de
6e, Dick Powell, de 14e, Phillips Faversham
de 26ste en Genevieve Tobin, de 29ste van
deze maand geboren. Ruth Chatterton
viert haar verjaardag op den eersten
Kerstdag, Warren William den 2e Decem
ber, Hal Le Roy de 10e. Edward G. Robin
son de 12e en de mooie Claire Dodd den
29en December.
Februari, April en September zijn ver
tegenwoordigd door slechts drie sterren en
hoofdspelers. In Februari werd Lyle Tal
bot den 8sten, Jean Muir den 13en en
Adolphe Menjou de 18e geboren.
De maand April vermeldt Bette Davis
als geboren op den 5en. Allen Jenkins de
9e en Leslie Howard, de eminente Engel-
sche acteur, als de 24ste geboren.
September is de geboorte-maand van
Margaret Lindsay, die de 19e en van Paul
Muni en Hobart Cavanaugh, die beiden
den 22sten van deze maand zijn geboren.
Januari en Maart brengen slechts Kay
Francis, die op 13 Januari geboren is en
Bebe Daniels, die den 14en Januari haar
verjaardag herdenkt. Guy Kibbee en Geor
ge Brent werden resp. den 6e en den 15en
Maart geboren. De maand Juni levert
slechts één candidate, maar dan ook een
bijzondere uitblinkster. Deze ster is Glen-
da Farrell wier verjaardag valt op den
30sten van de maand.
October? geen! Hun, die aspiraties heb
ben om bij de film, carrière te maken ter
wijl ze in die maand geboren zijn, raden
wij dus nogmaals aan, zoek liever een an
der baantje! Doch misschien bent u een
uitzondering op den regel?
o
STUDIO'S TE WASSENAAR.
Zooals bekend mag worden veronder
steld. bestonden er reeds geruimen tijd
plannen van den heer Loet C. Barnstijn,
tot het bouwen van eigen film-studio's op
het bekende buitengoed „Oosterbeek" te
Wassenaar. Het gemeentebestuur van Was
senaar heeft zijn toestemming verleend,
dat er op deze terreinen de noodige ver
bouwingen mogen worden aangebracht,
teneinde een up to date filmstudio te
kunnen inrichten. Binnenkort zullen wij
omtrent deze voorgenomen studio-bouw,
waarvan de plannen door de verleende ver
gunning veel vasteren vorm hebben aan
genomen, nadere bijzonderheden publi-
ceeren.
DE FAMILIE VAN MIJN VROUW.
Ergens in het Gooi, een der mooiste
plekjes van Holland, staat een villa die
den naam „Vredenoord" draagt en als
achtergrond werd gekozen voor de derde
Nederlandsche film, die in het afgeloopen
jaar door Loet C. Barnstijn werd gepro
duceerd. Het gegeven dezer film „De
Familie van mijn Vrouw" is van Alfred
Duprez en A. Milo Bennett, welk gegeven
door den inmiddels overleden scenario
schrijver dr. Alfred Schirokau in samen
werking met. Cor Hermus op komische
wijze in de Hollandsche sfeer werd ge
transformeerd. De buitenopnamen van
deze film werden vervaardigd in Bussum,
Soest en Laren, terwijl de werkzaamheden
binnenshuis in voornoemde villa werden
verricht. Hier pan valt het toe te schrij
ven, dat deze film in een vlot tempo kon
Charles Laughton
Als er één film is, waarover men reeds
veel heeft hooren spreken en die ten lan
gen leste ook onze stad binnenkwam, dan
is het wel „Het Liefdeleven van Hendrik
VIII", de Engelsche film, waarmee Enge
land met één slag de aandacht op zich
wist te vestigen.
Men kent den regisseur Alexander
Korda, men kent de hoofdpersoon Charles
Laughton (bekend o.a. uit „Het teeken des
Kruises") en men kent het historische ge
geven. dat alleszins spanning doet ver
wachten. Deze „blauwbaard" onder de
koningen wordt in dit filmwerk gezien met
zijn vrouwen: alleen over de eerste, Catha-
rina van Aragon wordt gezwegen. Van de
geschiedenis der tweede ziet men het slot:
de terechtstelling. Deze Anna Boleyn vindt
in Merle Oberon een opmerkelijke vertolk
ster. De derde vrouw Jane Seymour
(Wende Barrie) was onbeduidend en dom,
hoewel zeer schoon. Het contrast tusschen
haar en de leelijke, maar verstandige
vierde echtgenoote Anna van Cleef (Elsa
worden vervaardigd. Zoo langzamerhand
heeft zich binnen onze grenzen een kern
gevormd van menschen, die tot de promi
nentste figuren van de Nederlandsche film
zijn gaan behooren Hiertoe mogen zeer
zeker Johan Kaart Jr. en Sylvain Poons
gerekend worden, dat zij een „begrip" ge
worden zijn. Deze twee acteurs vervullen
de hoofdrollen in „De Familie van mijn
Vrouw". De regie was in handen van Jaap
Speyer, productieleider was Leo Meyer, de
muzikale leiding berustte wederom bij
Max Tak terwijl de camera werd gevoerd
door Akos Farkas. Naast. Johan Kaart Jr.
en Sylvain Poons worden belangrijke rol
len vertolkt door Gusta Chrispijn-Mulder,
die in „Malle Gevallen" debuteerde, Tilly
Périn Bouwmeester, Loesje Bouwmeester,
Mary Smithuyzen, Adolf Hamburger,
als Hendrik Vin.
Lanchester) was opvallend: de vrouw van
Charles Laughton speelt deze rol. De
grootste vrouwenrol in deze film is die van
de vijfde echtgenoote Kathryn Howard, ge
speeld door Binnie Barnes: zij was de
eenige, die in het veelbewogen leven van
Hendrik Vin een waarlijk bijzondere
figuur is geweest. Tenslotte de laatste ge
malin: Katherine Parr (Everley Gregg),
die weer van veel minder belang was.
In het centrum staat echter Hendrik de
achtste: robust en vaak grof, in wien
ondanks alles ook veel goeds school. In
de eerste helft van de 16e eeuw nam men
zelfs niet aan 't Engelsche hof geen
blad voor den mond. De manieren van
Hendrik VIII waren van ons stand
punt bezien weinig verfijnd, dikwijls
onkiesch. Maar hij is een der origineelste
vorsten geweest, wiens leven in deze film,
met haar pikant-vroolijke inslag, op een
wijze is geteekend, die alom de hoogste
aandacht heeft getrokken.
Cruys Voorbergh, van wien men onlangs
ten onrechte beweerde, dat hij naar Hol
lywood zou zijn vertrokken en tenslotte
door Cissy van Bennekom, bekend als
„Doortje" uit „De Jantjes". Al deze artis-
ten zijn in deze film leden der „Familie
van Sylvain Poons zijn vrouw", de familie
waarvan de vreemdsoortige geschiedenis
op uitvoerige wijze wordt behandeld. Een
der belangrijkste rollen wordt tevens nog
vervuld door de jongste Nederlandsche
filmartist, onze eerste „nationale film
baby," die oorzaak wordt van alle intri
ges en verwikkelingen in „De Familie van
mijn Vrouw". De première kan binnen
kort tegemoet worden gezien.
o
trouwe vrienden, zoowel van elkaar, - Stan Laurel en Oliver Hardy: hun komi-
wn het filmpubliek, dat hun grollen che gaven zijn bekend Wij schreven reeds
Merkwaardige invallen altijd weet te meerdere malen in deze rubriek over hen,
'bieeren, zullen met hun vroolijkheid waarom wij een verdere aanbeveling over-
?°"ffloristischen geest stellig deze week j bodig achten,
d® doen daveren.