DE LEIDSCHE LICHTWEEK 75*le Jaargang DONDERDAG 18 OCTOBER 1934 No. 22876 DE ILLUMINATIE VAN ONS GEBOUW. STADSNIEUWS. Sr]!p"r-rVi1 IX IHirP Het voornaamste Nieuws van heden. LEIDSCH DAGBLAD DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN PRIJS DER ADVERTENTIEN 30 Cts. per regel voor advertentlën uit Leiden en plaatsen waar agentschappen van ons Blad gevestigd zijn. Voor alle andere advertentlën 35 Cts. per regel. Kleine advertentiën uitsluitend bij vooruitbetaling Woensdags en Zaterdags 50 Cts. bij een maximum aantal woorden van 30. Incasso volgen6 postrecht. Voor eventueele opzending van brieven 10 Cts. porto te betalen. Bewijsnummer 5 Cts. Bureau Noordeindsplein Telefoonnummers voor Directie en Adminutratie 2500 Redactie 1507. Postcheque- en Girodienst No. 57055 - Postbus No. 54. PRIJS DEZER COURANT:) Voor Lelden per 3 maanden f. 2 35; per week ffffii. f.0. Bulten Lelden, waar agenten gevestigd zijn, per wëek .0; Franco per post f. 2.35 portokosten. Dit nummer bestaat uit VIER blaoen EERSTE BLAD. 1194 DEELNEMERS AAN DEN RAAD WEDSTRIJD. Wij vestigen er de aandacht op, dat momenteel wel de gelegenheid gesloten is om deel te nemen aan onzen foto- en raad- wedstrijd, maar dat ons gebouw gedurende de geheele Lichtweek, dus tot en met Zaterdag a.s. des avonds tot half elf in feestelijken lichttooi zal prijken. Het aantal oplossingen voor de lampjes prijsvraag bedroeg niet minder dan Wij zullen den uitslag na afloop der Licht week bekend maken. DE DIRECTIE. NAT. JONGEREN VERBOND. Redevoeringen van prof. dr. B. D. Eerdmans en mr. W. de Vries. Op uitnoodiging van den studentenkring der afdeeling Leiden van het Nationaal Jongeren Verbond hebben gisteravond in het klein-auditorlum der Universiteit prof. dr. B. D. Eerdmans alhier en de algemeen voorzitter, mr. W. de Vries respectievelijk gesproken over „Nationaal en internatio naal" en „Wezen en doel van het N. J. V." Na een inleidend woord van den wnd.-praeses. den heer G. F. Ornstein, kreeg prof. Eerdmans het woord. Spr. wees erop hoe er in 's werelds geschiedenis geen tweede periode is aan te wijzen, waarin het streven der menschheid zoo zeer ge richt is op internationalisme als het tijd vak, dat wij beleven. Het geestelijk leven kent allerminst grenzen: wetenschap, kunst en techniek zijn volkomen inter nationaal en ook op economisch gebied voelt een weldenkend mensch de huidige hinderpalen als onnatuurlijk en in strijd met de menschelijke beschaving. Theore tisch is er geen hooger ideaal denkbaar dan het communisme, waarin ieder indi vidu zijn krachten wijdt aan een gemeen schap welke de geheele menschheid omvat en dus voor 100 pet. internationaal is. Echter worden door dat systeem aan het individu eigenschappen ontnomen, welke wij als wezenlijk en menschelijk hebben leeren kennen t. w. vrijheid van denken en handelen. Maar juist omdat het onmogelijk is de persoonlijkheid in elk individu te onder drukken, is het ook onmogelijk de mensch heid onder te brengen in één organisato risch verband Ook de sociaal-democratie is een wereldsysteem, dat zich niet tot enkele landen kan bepalen, maar alleen bestaansrecht bezit, wanneer het de ge heele wereldstructuur omvat. Want even als het communisme ls ook de sociaal democratie de toepassing van het Marxisme in uiterste consequentie. Zoo lang er verschil bestaat in menschelijke opvatting en geestelijken aanleg tusschen de volken onderling, zoo lang kan er geen sprake zijn van internationale eenheid. Die eenheid is echter wel te bereiken op nationaal terrein. Wat de volkeren zijn voor de gansche gemeenschap, is het gezin voor den staat. Wanneer wij als volk een krachtig en zelfbewust lid willen zijn van de gemeenschap, die met energie wil streven naar Internationalen vrede, dan moeten wij allereerst innerlijk stevig ge grondvest zijn. Spr. wees vervolgens op de geografische positie van ons land, niet alleen uit strategisch oogpunt, maar ook in cultureel opzicht, welke in ons sterk ontwikkeld vrijheidsbesef tot uiting komt. Deze nationale karaktertrek vormt de roem van ons verleden en is de oorzaak, dat wij in het huidige geestelijke wereld bestel een plaats van beteekenis innemen. Ten onrechte, aldus spr., wordt door de grootheid van het internationale ideaal, de zaak van het nationalisme als klein be schouwd en met eerstgenoemde gedachte in strijd geacht. De jeugd van tegenwoor dig wordt overstroomd met schoonklin kende phrasen als daar is de voorstelling, dat de humanistische maatschappij gaat boven het bekrompen vaderland. Zij moet zicih daardoor niet laten mis leiden, maar er naar streven zich aan te Sassen aan de werkelijkheid en zich bij aar intrede in de volkerenwereld even zeer wapenen tegen bedrog en teleurstel ling als in het dagelijksche maatschap pelijk leven. Iedere waarachtige vooruitgang ls be dachtzaam en een weinig conservatief. Daarom prijst spr. ook het werk van het N. J. V. om ook langs den weg van weten schappelijke besprekingen en onderzoe kingen de plaats van de Nederlandsche jeugd tegenover deze problemen nader te bepalen en te vergemakkelijken. De algemeen voorzitter, de heer mr. W. de Vries gaf vervolgens een uiteenzetting van wezen en doei van het N. J. V., waarbij hij tevens gelegenheid vond hulde te bren gen aan de Nederlandsche regeering. welke door te stemmen tegen de toelating tot den Volkenbond van Sovjet-Rusland eindelijk blijk gaf den weg van positieve politiek te willen inslaan. Spr. gaf vervolgens een overzicht van de ontwikkeling der nationale gedachte, welke aan de begrippen plicht, orde en offer nieuwen inhoud hebben gegeven en besprak daarna de beginselverklaring van het N. J. V.. dat nóch liberaal, nóch fas cistisch, nóch nationaal-socialistlsch van opzet is, doch alle Nederlandsche jongeren, ongeacht hun godsdienstige overtuiging, wil vereenigen rondom de Troon van Oranje en achter het wettig gezag, zooals onze staatsinrichting dat kent. Terloops critiseerde spr. de leuze „Indië los van Holland" en andere défaitistische phrasen, zooals de propaganda voor een zijdige ontwapening enz., en het waan denkbeeld. dat de hedendaagsche student zich uitsluitend moet wijden aan zijn leven als zoodanig en zich niets gelegen moet laten liggen aan zijn sociale roeping. De vele groote problemen van onzen tijd aldus spr., dwingen den student partij te kiezen. Spr. eindigde met den wensch, dat velen zich in het Nationaal Jongeren Verbond zullen willen voorbereiden voor hun toekomstige taak. Met een woord ran dank aan de spre kers en een opwekking tot de aanwezigen om als lid toe te treden, sloot de heer Ornstein daarna de vergadering. IN EEN LIFTKOKER GEVALLEN. Hedenmorgen te omstreeks 9 uur wilde de 18-jarige LJ. de H., werkzaam op de eerste verdieping van de fabriek der firma P. aan de Schelpenkade, gebruik maken van de lift. Hij opende daartoe de deur, welke toegang geeft tot de lift koker en die alleen geopend kan worden, wanneer de lift zich vlak achter de deur opening bevindt. Door een defect aan het mechanisme kon de deur echter wel geopend worden, terwijl de lift zich op de bovenste verdieping bevond. De H was hierop niet bedacht, stapte naar binnen en viel van een hoogte van 4"/« meter op den vloer van de liftkoker. De Eerste Hulpdienst vervoerde den jongeman, die zijn rechterenkel gebroken had en boven dien over pijn in den rug klaagde, naar het Diaconessenhuis. 4 /T~rr~f j 1 I /Vil I i K Ir iHnÜ I fep p 't i t DRUKBEZOCHTE N.S.B.-VERGADERING. Bovenstaande opname werd ons toegezonden door mej. Suus Bergers, de Laat de Kanterstraat 38, alhier. Ook haar komt derhalve een premie van f. 2 50 toe. Rede van ds. Van Duyl. In de geheel gevulde Burchtzaal en den foyer heeft de Leidsche N.S.B.-afdeeling gisteravond een vergadering gehouden, waarin als spreker optrad ds. G. van Duyl uit Hilversum. Een luidspreker-installatie maakte het mogelijk de rede in beide zalen goed te volgen. Na een korte inleiding van den propa- ganda-leider verkreeg ds. Van Duyl het woord. In ons land, trekt evenals in alle landen, aldus spr., een vraag naar het Nationaal- Socialisme, om staat en maatschappij op andere wijze te ordenen en te ontdoen van vreemde invloeden en aldus te komen tot een naar eigen Inzicht en behoefte ge ordende samenleving. De roepstem van het Nationaal-Socialisme kwam ook tot Neder land. Vervolgens zette spr, uiteen waarom het Nationaal Socialisme komen moest en gekomen is. wat het bevat en waarom het voor de toekomst van volk en vaderland noodig is. Het nationale niet te verwarren met het nationaal chauvinisme is het oogen- blikkelijk op den voorgrond tredende en daarom richt de beweging zich tot allen, leden van één stam, inwoners van één land, zonder dogma's. Omdat leven en wer kelijkheid strijden met de theorie, zijn de in den loop der tijden in de studeerkamer opgeworpen theorieën op de rotsen der practijk doodgeloopen en is het Nationaal- Socialisme, dat van de eenvoudige werke lijkheid, dat alles wat Nederlander is, bij elkaar behoort om met elkaar en voor elkaar het land uit het moeras te verhef fen, getuigt in wezen niets nieuws, al zijn de grondbeginselen in lang niet door de massa van het volk gehoord. Het geheel en zijn belangen staan in het Nationaal-Socialisme voorop, zonder reke ning te houden met de verlangens of be langen van kleine groepen, in tegenstel ling met de tot dusverre op den enkeling ingestelde politiek, waaruit reeds 53 poli tieke partijen geboren zijn. Het gebruik om een Staat te doen besturen volgens de uit spraak der politieke partijen is dan ook uit den booze, de belangen van het geheel moeten dan immers verwateren ten bate van die verschillende groepen. Thans telt ons land 14 In de Tweede Kamer vertegenwoordigde partijen met eigen beginselen, haar totale kracht be staat uit 100 leden; geen der partijen kan op de meerderheid van 51 zetels bogen. De grootste partij, de R.-K. Staatspartij, telt er 28; had zij de meerderheid, 49 van ons land zou geterroriseerd worden en ge regeerd volgens het R -K. principe. Zoo gaat het met alle partijen; daarom is het democratische staatsstelsel 't principe van terreur, waarbij de minderheid verdrukt zou worden en alleen het recht van tegen stemmen zou bezitten. In de practijk is een dergelijke meerderheid van een der par tijen niet mogelijk. Alle stemmen worden dus in het wilde weg uitgebracht, want ze komen absoluut niet tot hun recht. Streng doorgevoerd komt men tot de ont dekking, dat ons land niet meer geregeerd wordt; het Kabinet zou nooit een door een der leden op grond van zijn partijprincipe berustende maatregel goedkeuren en steu nen. De vraag rijst dus: waarom worden de partijen dan niet afgeschaft? Het Nationaal-Socialisme wenscht daar om een regeeringswijze zonder deze hin derpalen, gericht op de groote belangen der gemeenschap. Het vraagstuk der werkloosheid is een vraagstuk, dat geen enkele partij afzon derlijk aangaat, maar de geheele natie, want moreele en misschien ook financieeie ten gronde richting van ons land kan er het gevolg van zijn. Spr. las vervolgens een pamflet voor, uitgereikt door het N.V.V., waarin een zin snede van den door 18 predikanten ge schreven brief wordt aangehaald, zonder echter te citeeren wat er in denzelfden brief gezegd wordt over de N.S.B.; boven dien zijn de 18 predikanten, zooals het pamflet schrijft, niet uitsluitend in Am sterdam woonachtig, maar in het geheele land! Wie het werkloozenvraagstuk ziet als een nationaal schandaal en als een nationale veronachtzaamheid, zal ernstig zoeken naar den weg om het probleem op te lossen, op die wijze waarop het op te lossen valt. De Duitoche achteruitgang der werkloos heid in denzelfden tijd dat deze in Ne derland met meer dan 30 pCt. toenam, leert dit duidelijk; doch dan moet men zich stellen op het standpunt: eerst arbeid, dan brood. Thans wordt niet gevraagd: is deze of gene geschikt, maar welke partij is aan de beurt. Zoo gaat het in alle openbare colleges van hoog tot laag. Uitgaande van het nationale belang behoort het meeren- deel der Kamer- en Gemeenteraadsleden op hun posten niet thuis, boeren stemmen over wijzigingen over het wetboek van Strafrecht enz. De meest fantastische toe standen kwamen voor en geschieden ook thans nog en op een enkele uitzondering na is geen hunner er krachtens speciale verdienste gekomen. Hoewel een derde der Nederlandsche be volking tot den boerenstand behoort, werd ons land eerst geregeerd door „heeren", later ook door „socialisten" en „commu nisten" en eerst druppelsgewijze is het percentage „boeren"-vertegenwoordlgers verhoogd. Het meerendeel der z.g. in het belang der boerenbevolking genomen maatregelen richt zich tegen den boeren stand zelf en wreekt zich thans dubbel. Aan de hand van enkele crisismaatrege len zette spr. uiteen, waarom het de N.SB. aan het hart gaat, dat runderen bij hon derden worden afgeslacht, want deze maatregel gaat gepaard met het boeren- leed van leeg wordende stallen. Tegenover de vermindering van het aantal broedma chines in Barneveld staat de nauwelijks bezwaarde invoer van eigeel en eiwit met scheepsladingen uit China; tegenover de beperking van den veestapel staat de in voer van Deensch vleesch. In dezelfde week dat in het Westland millioenen jonge sla planten moesten worden uitgerukt, omdat het buitenland ze niet meer afnam, hield men daar biddagen voor het gewas en de regeering vergat de honderdduizenden werkloozen. Door den corporatieven staatsvorm zul len in een Nationaal-Socialistischen staat dergelijke toestanden niet kunnen voor komen. Zonder tekort te doen aan den persoon van minister Slotemaker de Bruine rijst de vraag of er aan het hoofd van het Departement van Sociale Zaken niet iemand moet staan, die van kindsbeen af in het sociale leven heeft gestaan, groot geworden door eigen kracht, maar niet door vriendjes, enz. Wat de partijen niet willen en kunnen doen. zal in een Nationaal-Socialistischen Staat geschieden: de groote warenhuizen zullen verdwijnen ten bate van den mid denstand, die thans klappen van boven en onderen krijgt. Onder een grapje worden thans in de Tweede Kamer de belangen van het geheele volk behartigd, de be langen van ruim 8 millioen menschen. In den corporatieven staat zullen het slechts terzake bevoegden zijn, staande onder Oranje in de eerste plaats en den leider niet een dictator, zooals men boosaardig zegt met zijn ministers, zonder voor hun werk een financieeie vergoeding te ont vangen. Het mogen doen zal de belooning zijn voor den nieuwen Nederlander onder het Nationaal-Socialistisch bewind! Het socialisme in den naam moet niet verward worden met de opvatting van thans voor dit woord, maar in de oude be teekenis. Wie thans nog meent, dat arbeid internationaal is. vergist zich schromelijk. Het Nationaal-Socialisme bepaalt zich tot het eigen land, alles omvattend, ook het kapitaal dat thans van oceaan tot oceaan den arbeider en den middenstand kluistert. De arbeidgever in den toekomstigen staat zal niet meer tegenover, maar naast den arbeidnemer staan; naast elkaar als die naren van de natie. Dat sommigen zich tegoed doen door de ellende van velen, zal niet meer geduld worden. Kapitaal en ar beid zullen aan elkaar verbonden zijn op onverbrekelijke wijze als een onderdeel van het nationaal-socialistisch systeem. Er is maar één plek op aarde waar men op hulp kan rekenen en mag rekenen; dat ls dezelfde plek, welks bestaan door de Marxistische leiders werd ontkend, het vaderland, waar in de toekomst de werk- looze van thans een volwaardig bestaan zal vinden. Tenslotte besprak spr. de verhouding tusschen het Nationaal-Socialisme en den godsdienst. Slechts interesseert het de N.S.B. of iemand een goed Nederlander is, een goed en standvastig belijder van een godsdienst, onverschillig welke. Hieruit spruit voort dat het Nationaal-Socialisme eerbied heeft voor de bezittingen der ker ken, het Christelijk geloof en den Christe- lijken eeredienst. Jaar in, jaar uit is het atheïstisch vergaf rondgespoten, zonder dat de Christelijke regeeringen in deze periode iets hebben gedaan tegen deze be smetting van ongeloof. Het Nationaal-Socialisme is bezield met groote eerbied voor het geloof en den plicht. De Duitsche moeilijkheden die naar velen zeggen kenmerkend zijn voor het Nationaal Socialistisch ongeloof vin den haar oosprong in de oude landsker- ken, de thans in het Derde Rijk opge loste oude landen, die thans tot provincies zijn teruggebracht. De moedige brief der 18 Nederlandschen predikanten zou men den Nederiandschen Pfarrernotbund kunnen noemen; deze mannen van verschillende richting en buiten de N.S.B. staande, heb ben regeering en volk bezworen op te houden de N.S.B. te bestrijden. In den N.-S. staat zullen de verschillende kerken vrije lijk hun leer kunnen verkondigen en ver spreiden, voor zoover het 't Rijk in Europa betreft, maar alleen volgens de scheiding van Kerk en Staat, tot heil van beide Het Koningshuis staat in de Nationaal Socialistische Beweging tenslotte boven alles en is de eenig mogelijke afscheiding van den Staat. Van den Grooten Zwijger af loopt de traditie. In zijn ziel leefde reeds het visioen van één onverbrekelijk Neder land, over de besten van Oranje heen naar H. M. de Koningin. Die bezien moet worden in den geest van plicht en orde, eenheid en solidariteit. Dat de N.S.B. verweten wordt Oranje omlaag te willen halen, is laster; de beweging wil echter het volk Oranje waardig maken. Met de declamatie van een vers van ds. Nic. Beets besloot spr. zijn aandachtig be luisterde rede. Na de pauze beantwoordde ds. Van Duyl een aantal hem gestelde vragen. De „LEIHUTENTO". Hoewel de inschrijving voor de „Leihu- tento" eerst de volgende week gehouden zal worden (zie adverentie in dit blad), meent het bestuur, gelet op de vele aan vragen om inlichtingen en toezeggingen, reeds thans te kunnen mededeelen. dat er voldoende deelname zal zijn om de ten toonstelling niet alleen te doen laten door gaan, maar ook te doen slagen. BINNENLAND. Ons parlementair overzicht (3de Blad). De werkloosheid weer toegenomen (Bin nenland, 3de Blad). Jaarvergadering van de Vereeniging van den Chr. Handeldrijvenden en Industrieele Middenstand (Binnenland, 3de Blad). Aantal deelnemers aan de Londen— Melbourne-race bedraagt thans twintig. (Sport, 3de Blad). BUITENLAND. De uitvaart van Koning Alexander (3dd Blad en Tel., 1ste Blad). Verhoor der gearresteerden in het moord complot van Marseille (3de Blad). Diverse besprekingen hadden te Belgrado plaats (3de Blad). VER. TER BEVORDERING DER BELANGEN VAN SLECHTHOORENDEN. Een leerzame en prettige avond. De Afdeeling Leiden en omstreken van bovenvermelde vereeniging hield haar tweede winterbij eenkomst in de groote Nutszaal. Te ruim 8 uur opende de Presidente, Mevrouw T. KranenburgSiemens de bij eenkomst met de aankondiging van de aantrekkelijke liplees-stonde, waaraan nog de mededeeling voorafging, dat de propa- ganda-commlssie in de vereeniging uitste kend werk verricht had, want binnen kor ten tijd waren weer 26 nieuwe leden toege treden. In een gloedvolle rede wekte spreekster de leden met kracht op die actie door te zetten, opdat de afdeeling in staat kome het zoo nuttige lipleesonderwijs meer tot zijn recht te doen komen. Als derde agenda-punt stelde de presi dente den in de vereeniging reeds beken den Prof. Dr. Ph. S. van Ronkel voor, die in deze tweede lezing het onderwerp „De Mohammedaansche godsdienst" behan delde. Spreker geeft een overzicht van de voor naamste godsdienstplichten, vijf in getal, een machtig geheel van gebods- en ver bodsbepalingen in vijf graden. Van die vijf „Zuilen des Islams" behandelt spreker in zonderheid de geloofsbelijdenis en de bedevaart naar Mekka. In die geloofsbelij denis ligt de sleutel van het geheele systeem; die ze uitspreekt wordt Moham medaan, en daarmede volgeling van den alles omvattenden, éénen, algemeenen, is- lamischen godsdienst. In de plechtigheid der bedevaart naar den oer-ouden tempel te Mekka, in de 12e maand van elk jaar, ligt het voor de bui tenwereld meest zichtbare bewijs der gods dienstige practijk; talloos velen bezoeken de heilige stad, en verlaten ze vol indruk ken voor hun geheele verdere leven. Doch ook de kern der „blijvers" oefent een grooten invloed op de omgeving, en na terugkomst in hun land op hunne volks- genooten uit. Verder behandelt spr. behalve de „plich tenleer", de geloofsleer, d.i. het geloof aan Allah, zijne namen, eigenschappen en wer ken, aan de profeten en engelen e.a., en de z.g. mystiek, d. w. z. de innige verhouding van den mensch tot den Schepper. De meening, dat het geheele systeem op het heilige boek, den Koeran, berust is eene dwaling. Niet alle Mohammedanen zijn met de punten van hunne leer bekend, maar in allen leeft de behoefte om hun geloof te behouden, en tegen alle bekeeringspogin- gen te verdedigen. Niet in de werken, maar in de gezindheid en overtuiging der massa van millioenen belijders ligt de kracht van deze wereldgodsdienst. Hierop de aandacht vestigende besluit spr. zijn uit den aard der zaak beperkt overzicht. De dank, welke de Voorzitster den spre ker betuigde, werd daarom zoo krachtig door de aanwezigen onderstreept, omdat de causerie zoo bevattelijk niet alleen, maar omdat ze met zoo'n prachtig duidelijk en klaar stemgeluid werd uitgesproken! Toen gingen vriendelijke dames rond met bladen en trommels waarvan ieder wat af en uitnam en werd het overige van den avond besteed aan verschillende spelen, zooals sjoelbak, schaak-, damspel en tafel biljart. Uit de bizondere interesse, welke voor deze spelen aan den dag werd gelegd, bleek duidelijk, dat dit divertissement door de talrijke bezoekers op hoogen prijs werd gesteld. ACADEMISCHE EXAMENS. Geslaagd voor het candidaatsexamen Geneeskunde mej .Th. IJkema (Voorburg) en de heer F. Kroes .Den Haag).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1934 | | pagina 1