HONIG'S BOUILLONBLOKJES Ihans 6 voor lOcl
ROOKER
LEIDSCH DAGBLAD Derde Blad
Zaterdag 19 Mei 1934
KERK- EN SCHOOLNIEUWS.
Dit is je
tand- i
VAN HET PINKSTERFEEST.
PREDIKBEURTEN.
VOOR ZONDAG 20 EN MAANDAG 21 MEI
LEIDEN.
Doopegez. Gem.: Voorin, half elf ds.
Bonga.
Egllse Walonne: dix heures et demle,
dr. L. P. Reyss, pasteur a Rotterdam
(choeurs).
Evang. Luth. Gem.: Voorm. half elf, ds.
Makldnk; Md. voorm. half elf, ds. de
Meljere.
Geref. Gem. (Nieuwe Rijn): Md. nam.
uur, ds. W. C. Lamaln van Rotterdam.
Geref. Kerk In H.V.: Voorm. 10 en nam.
6 uur, de heer Kroon.
Klnderkerk (Gerecht 10): Nam. half
een, de heer Meijer Drees.
Rem. Gergf. Gem.: Voorm. half elf, dr.
TJalsma van Rotterdam.
Ver. van Vrljz. Hervormden (Volkshuis) t
Voorm. half elf, dr, Boersema.
Vrije Kath. Gem. (St. Bon. Kapel,
Vreewijkstraat 10): Voorm. half elf, Gez.
H. Mis.
ALPHEN AAN DEN RIJN.
Ned. Herv. Kerk Julianastraat)Voorm.
10 uur, ds. Johs. Stehouwer; nam half
zeven, ds. J. de Bruin; Md. voorm. 10 uur,
ds. J. Schoneveld.
Klnderkerk .Bethel": Voorm. 10 uur,
de heer W. M. Offrlnga.
Hulpkerk (Gouwsluls)Nam. half zeven,
ds Streeder van Leiderdorp.
Ned. Herv. Kerk (Oudsh. weg): Voorm.
half elf, dr. J. P. Cannegleter.
Evangelisatie (Hooftstraat)Voorm. 10
uur en nam. half zeven, de heer A. J.
Dekker; Md. voorm. 10 uur, de heer
Scherpenzeel van Nieuwveen.
Geref. Kerk (Hooftstraat): Voorm. 10
uur en nam. half zeven, ds. J. Hartkamp.
Md. voorm. 10 uur, ds. J. H. A. Bosch.
Chr. Geref. Kerk (v. Reedestraat) t
Voorm. 10 en nam. 6 uur, leesdlenst; Md.
nam. 8 uur ds. BIJleveld van Haarlem.
Geref. Kerk (Raadhuisstraat): Voorm.
10 uur ds. J. H. A. Bosch; nam. 6 uur, ds.
G. Mulder.
Geref. Kerk (De Ruyterstraat)Voorm.
10 uur, ds. G. Mulder; nam. 6 uur, ds.
Bosch; Md. voorm. 10 uur ds. J. Hart
kamp, gemeenach. dienst met de De Ruy
terstraat.
Lokaal van Manderslooetraat: Voorm.
half tien. nam. 8 uur en Md. voorin. 10 u„
de heer Bisschop van Rouveen.
HAZERSWOCDE.
Ned. Herv. Kerk: 'Voorm. 10 en nam.
7 uur, ds. Kiehl; Md. voorm. 10 uur, ds.
van Woerden van Zwammerdam.
Geref. Kerk: Voorm. half elf en nam.
half acht, de heer A. J. Bos. cand. te Mij
drecht: Md. voorm. half elf, ds. Petersen
van Boskoop.
HILLEGOM.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 uur en nam.
7 uur (jeugddienst), ds. Eerhard; Md.
voorm. 10 uur, ds. Tichelaar van Lisse.
Geref. Kerk: Voorm. 10 en nam. 5 uur,
ds. Krabbe; Md. voorm. 10 uur, ds. Don-
dorp van Heemstede.
Chr. Geref. Kerk: Voorm. 10 en nam.
5 uur en Md. voorm. 10 uur, ds. Henóriksen
Ned. Prot. Bond: Voorm. half elf, ds.
F. Dijkema van Amsterdam.
KATWIJK AAN ZEE.
Geref. Kerk: Voorm. 10 en nam. 6 uur,
ds. Ingwersen; Md. voorm. 10 uur, ds.
Houtzagers van Voorschoten.
Gemeentezaal (Geref. Bond)Md. nam.
7 uur, ds. Fokkema van Amstelveen.
LISSE,
Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 en nam.
5 uur, ds. Tichelaar; Md. voorm. 10 uur,
ds. Eerhard van Hillegom.
Geref. Kerk; Voorm. half tien en nam.
4 uur, dr. Ruys; Md. voorm. 10 uur. ds.
Visscher van Noordwijk-Blnnen.
Chr. Geref. Kerk: Voorm. 10 en nam.
5 uur en Md. voorm. 10 uur, ds. Ponsteln.
Geref. Gem.: Voorm. half tien en nam.
4 uur en Md. voorm. half tien. de heer
Schothorst van Lunteren,
NIEUWVEEN.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. half elf, ds.
Brink; Md. geen dienst.
Evangelisatie: Voorm. 10 en nam. 7 u.,
de heer van Scherpenzeel; Md. voorm.
10 uur, de heer A. J. Dekker van Ouds
hoorn.
Geref. Kerk: Voorm. 10 uur, ds. Speel
man: nam. 7 uur, leesdlenst; Md. voorm.
10 uur, ds. Wamink van Ter Aar.
NOORDEN.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. half tien en
nam. half zeven en Md. voorm. half tien,
de heer G. de Pater van Gouderak.
Geref. Kerk: Voorm. half tien en nam.
half zeven en Md. voorm. half tien, lees
dlenst.
NOORDWIJK BINNEN
Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 uur, ds.
Siddré: Md. voorm. geen opgave.
Geref. Kerk: Voorm. 10 en nam. 5 uur
en Md. voorm. 10 uur, ds. Visser.
NOORDWIJK AAN ZEE.
Geref. Kerk in H.V.: Nam. 3 uur, de heer
Kroon.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 uur, ds.
Cupedo; nam. 5 uur, ds. Kalkman van
Katwijk aan Zee; Md. voorm. 10 uur, ds.
Slddre van Noordwijk-Blnnen.
Geref. Kerk: Voorm. 10 en nam. 5 uur
en Md. voorm. 10 uur, ds. Bouma.
NOORDWIJKERHOUT.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 uur en Md.
voorm. 10 uur, ds. van Noort.
OUDE-WETERING.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. half elf en
Md. voorm. half elf, ds. Geerling.
Geref. Kerk: Voorm. half elf en nam.
7 uur en Md. voorm. half elf. ds. van der
Bos.
Remonstr. Kerk: Voorm. half elf, ds.
L. W. van Wijngaarden Md. geen dienst.
RIJNSBURG.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. half tien, ds.
J. W. Groot Enzerink van Lelden; nam.
5 uur. ds. Peter; Md. voorm. 10 uur, ds.
J. F. Roth van Zoetermeer-Zegwaard.
Kerkzaal: Voorm. half tien, ds. Peter;
nam. 5 uur, ds. Groot Enzerink.
Geref. Kerk (Rapenburg)Voorm. half
tien, ds. Broekstra; nam. 6 uur, prof. dr,
K. Schilder van Kampen; Md. voorm.
0 uur, prof, Schilde^ ~v
RECLAME.
9744
Geref. Kerk (Voorhouterweg): Voorm.
half tien, prof. Schilder; nam. 6 uur, ds.
Broekstra.
Chr. Geref. Kerk: Voorm. half tien en
nam. 5 uur en Md. voorm. 10 uur, ds.
de Jong.
TER AAR.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. half elf, ds.
Hoeufft van Velsen; pfim. half acht, lees
dlenst; Md. voorm. half elf. ds Hoeufft
van Velsen.
Geref. Kerk: Voorm. half elf, ds. War-
nlnk; nam. hall acht, ds. Speelman van
Nieuwveen; Md. voorm. half elf, ds.
Warnlnk.
VEURLEID SCHEND AM.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 en nam.
5 uur en Md. voorm. 10 uur, ds. Vermet.
Geref. Kerk: Voorm. 10 en nam. 5 uur,
ds. Boukema; Md. voorm. 10 uur, ds. van
der Spek van Den Haag.
VOORHOUT.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 uur en Md.
voorm. 10 uur, ds. Klomp.
VOORSCHOTEN.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 uur en nam.
5 uur (jeugddienst), ds. Fortgens; Maan
dag voorm. 10 uur, dr. Honders van Was
senaar.
Gerf. Kerk: Voorm. 10 en nam. 5 uur
en Md. voorm. 10 uur, ds. Houtzagers.
Geref. Gem. (Ambachtshuls): Nam.
5 uur, leesdlenst.
Ver. van Vrljz. Hervormden (Gymzaal
Raadhuis)Voorm. half elf, ds. Battlst
van Den Haag.
ZEVENHOVEN.
Ned, Herv. Kerk: Nam. half twee, ds.
Hoeufft van Velsen van Ter Aar; Md.
voorm. half tien, de heer C. Stroo van
Koudekerk.
Geref. Kerk: Voorm. half tien en nam.
half zeven en Md. voorm. half tien, de
heer Brinkman, cand. te Harmeien.
Chr. Geref. Kerk (Polder): Voorm. half
tien en nam. half zeven en Md. voorm.
half tien, leesdlenst.
ZWAMMERDAM.
Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 en nam.
7 uur, ds. van Woerden; Md. voorm. 10 u.
ds. Jacobs van Boskoop.
Geref. Kerk: Voorm. 10 en nam, 7 uur,
ds. Zwaan: Md. voorm. 10 uur, ds. War-
nink van Ter Aar.
Rem. Geref. Gem.: Voorm. 10'/« uur,
ds. A. G. Günther.
NED. HERV KERK.
Beroepen: te Hoogvliet (toez.) en te
Ovezande-Driewegen R. Bljlsma, cand. te
Koudum.
Aangenomen: naar Gramsbergen (toez.)
W. Kool te Beesd.
Bedankt: voor Lage Vuursche S. Govers
te Gameren.
CHR. GEREF. KERK.
Beroepen: te Rotterdam-Zuid W. F.
Laman te Midelharnis.
GEREF. GEMEENTE.
Bedankt: voor Grand Rapids M. Heikoop
te Utrecht.
o
MIDDELBARE TECHNISCHE SCHOOL
VOOR DE BOUWKUNDE TE UTRECHT.
De inschrijving voor het toelatingsexa
men der M.T.S. te Utrecht is weder ge
opend.
Men zie de advertentie in dit Blad.
DE ONDERWIJZERSOPLEIDING.
Het standpunt van den Schoolraad.
De Schoolraad voor de Scholen met den
Bijbel de centrale waarbij vrijwel al de
organisaties op het gebied van het Prot.
Chr. Onderwijs zijn aangesloten Is
gisteren te Utrecht In buitengewone ver
gadering bijeengekomen ter bespreking
van de Onderwijzersopleiding. Naar we
vernemen besloot de vergadering na am
pele discussie er bij de leden van den
Staten-Generaal op aan te dringen het
aanhangige wetsontwerp niet aan te ne
men.
Voorts besloot de Schoolraad aan te
dringen op behoud van de vierjarige
kweekschool op de basis van de regeling
1923.
Ook behandelde de Schoolraad het aan
hangige wetsontwerp betreffende de keu
ring van onderwijzers. Te dezer zake werd
besloten enkele gewichtige desiderata ter
kennis van de 2e Kamer te brengen.
ALGEMEENE SYNODALE COMMISSIE.
In de voortgezette vergadering van de
Alg. Syn. Commissie werd een predikant
die vroeg in hoeverre de H. Doop van de
Vrije Zendingsgemeente kan worden er
kend, verwezen naar het betrokken classi
caal bestuur.
Ds. J. Barbas werd afgevaardigde naar
de van 2527 Juni a.s. te Brussel te hou
den Synode van de Belgische Zendings
kerk.
De vergadering machtigde een predikant
voor rekening der kerk te procedeeren
over pastoriegoed.
Cassatieverzoeken van de predikanten
ds. H. W. M. Hupkes te Zwaagwesteinde
en ds. H. O. Roscam Abbing te Arnhem,
betreffende besluiten in hooger beroep ge-
nomne door de resp. classicale besturen
van Dokkum en Arnhem werden niet ont
vankelijk verklaard.
De vergadering nam met belangstelling
kennis van het verslag dat ds. S. J. M.
Hulsbergen, Ned. Herv. kerk te Hoede-
kenskerke (Z.) van zijn arbeid onder de
Nederlanders in Noord-Frankrijk, in op
dracht der Synode, verricht. De Ned.
landarbeiders wonen blijkens het verslag
in Noord-Frankrijk zeer verspreid en zijn
derhalve moeilijk te bereiken. De vergade
ring besloot ds. Hulsbergen den dank der
kerk te betuigen en zijn verslag In de bij
lagen op te nemen.
Ds. J. Barbas bracht verslag uit namens
de commissie voor afschriften en staten
van kosten. N.a.d. werd besloten aan een
Prov. kerkbestuur te berichten dat het
t.a.v. een bepaalde door de Synode ge
nomen beslissing in gebreke is gebleven.
Een ingekomen schrijven van een Frie-
sche gemeente in betrekking tot den lig
ger op de predlkantstractementen werd
doorgezonden aan het Prov. kerkbestuur
van Friesland.
Voorts hield de vergadering zich bezig
met de verslagen van het pensioenfonds
en van de kas tot aanvulling van het
Rijksemerltaatspensioen over 1933. Voor
de benoeming van een voorzitter van den
Pensioenraad zal worden voorgedragen
oud-min. jhr. mr. D. J. de Geer, Ud van
de 2e Kamer der Staten-Generaal.
De vergadering sprak naar aanleiding
van een desbetreffende vraag uit dat al
leen het volgen van een schriftelij ken
cursus voor de actie van godsdienstonder
wijzer zonder eenig persoonlijk contact
met eenlge docent niet moet worden ge
acht overeenkomstig art. 13 van het regle
ment op het godsdienst-onderwijs.
De termijn waarop men zich kan opge
ven voor een benoeming tot reserve-veld
prediker wordt verlengd tot Woensdag 18
Juli a.s. als de Synode haar zittingen zal
aanvangen. De voordracht wordt voor In
diening voorlooplg gereed gemaakt.
Bij de opening van het nieuwe gebouw
van de stichtingen voor lijders aan val
lende ziekten te Heemstede zal de Syn.
Comm. zich doen vertegenwoordigen door
Mr. E. H. Cost Budde.
De vergadering benoemde tot leden van
de spoedcommissle en van de gecommit
teerden op het toezicht op de admini
stratie de heeren ds. J. Boonstra en mr.
E. H. Cost Budde (prlml) en dr. P. Smit
en prof. dr. L. Th Haltjema (secundi).
Na rondvraag en vaststelling van de
notulen sprak de president een slotwoord
waarbij hij speciaal zich richtte tot die
leden die hun mandaat binnenkort zien
afloopen. Ds. A. B. te Winkel dankte als
vice-president dr. Weyland namens de
commissie voor zijn leiding, waarna de
president de voorjaarsvergadering op ge
bruikelijke wijze sloot.
DE GENERALE SYNODE DER
GEREF. GEMEENTEN.
Gisteren en eergisteren is te Barneveld
de Generale Synode der Gereformeerde
Gemeenten gehouden. Aan den vooravond
vond een gebedsure plaats waarin ds. G.
H Kersten van Rotterdam, lid der 2e Ka
mer, als president van de vorige Synode
voorging, sprekende naar aanleiding van
Jes. 22 22.
Tot leden van het moderamen werden
gekozen de predikanten ds. J. Fraanje te
Barneveld, praeses; ds. G. H. Kersten te
Rotterdam, scriba; ds. M. Hofman te
Krabbendijke en ds. A. Verhagen te Mid
delburg. assessoren.
De praeses sprak een woord van nage
dachtenis jegens de heeren ds. A. H. Min-
derman en de ouderlingen J. v. d. Tholen
te Rotterdam en J. v. d. Berge, die sedert
de vorige Synode zijn overleden.
De Synode behandelde de rapporten van
de deputaten voor de correspondentie met
de Hooge Overheid; de Buitenlandsche
kerken, de buitenlandsche zending; de
emeriti-predikanten en de opleiding tot
den dienst des Woords. Met de conclusies
van deze onderscheiden rapporten veree-
nigde de Synode zich. De deputaten voor
de onderscheiden zaken werden herbe
noemd, terwijl voor de opengekomen
plaatsen nieuwe deputaten benoemd wer
den. Als deputaten voor de buitenlandsche
kerken werden benoemd ds. M. Heikoop te
Utrecht; ds. W. C. Lamain te Rotterdam-
Zuid en ds. G. H. Kersten te Rotterdam.
Tot nieuwe curatoren van de Theologi
sche School te Rotterdam werden be
noemd de ouderlingen Joh. de Kok en
P. Schelling. Tot tweede docent aan de
Theol. School werd benoemd naast ds. G.
H. Kersten ds. J. D. Barth te Borsselen.
Ook besloot de Synode tot aankoop van
een pand aan de Westersingel te Rotter
dam voor de hulsvesting van de Theol.
School. Het financieele verslag van de
school maakt melding van een totaal be
drag aan ontvangsten van f. 51.230.42. De
opleidingskas heeft een batig saldo van
f. 3646.83. Het tegenwoordige gebouw van
de Theol. School zal worden gebruikt
voor de stichting van een tehuis voor
ouden van dagen en weezen, wat de Sy
node met blijdschap begroette. Besloten
werd dat ln de gemeenten zoo noodig een
collecte zal worden gehouden voor dat
doel, indien ook voor weezen en ouden van
buiten Rotterdam plaatsing zal worden
verleend.
De Synode sprak uit dat predikanten
die uit een ander kerkverband tot de Ger.
Gemeenten overkomen en daarin als voor
ganger willen optreden zich naast aan
een onderzoek ln de geloofsleer ook moe
ten onderwerpen aan een onderzoek naar
hun beweegredenen, staat en toestand.
De Synode besloot dat een kerkelijk
handboekje van de Geref. Gemeenten het
licht zal zien. Ook sprak zij den wensch
uit dat een korte geloofsleer van de hand
van de predikanten der Geref. gemeenten
het licht zal zien, aangezien zij aan geen
particulier werkje terzake sanctie geven
wilde.
Uitgesproken werd dat elke vergadering
vrij is ln het vaststellen van de controle
op de kasboeken en de financiën.
Ds. Fraanje sprak een slotwoord waar
in hij allen dank zegde die de Synode op
eenigerlei wijze hebben gediend en Gods
zegen over de Geref. gemeenten ook in
de toekomst afsmeekte.
Na het gemeenschappelijk zingen van
Ps, 89 8 sloot ds. M. Hofman van Krab
bendijke de Generale Synode met dank
zegging.
RECLAME-
1417
i f «s»
Het Pinksterfeest, ook wel het Weken
feest geheetenwas oorspronkelijk een
Joodsch feest, waarvan telkens sprake is
ln het Oude Testament.
Al heeft men ook, op zeer losse gronden,
de Instelling van het Christelijk Pinkster
feest willen afleiden van de Floralla der
Romeinen, al moet het Pinksterfeest wor
den beschouwd als een zomerfeest, ner
gens vindt men eenig bewijs, dat het Pink
sterfeest een oorspronkelijk Heldensch
feest was, door het Christendom, zooals
wel met andere feesten gebeurde, overge
nomen, om het dienstbaar te maken aan
de verspreiding van den godsdienst en om
het heldendom tegen te gaan.
De Instelling van het wekenfeest, als een
dank- en offerfeest voor den oogst vindt
men, zooals we reeds hierboven schreven,
tal van malen bevolen ln het Oude Testa
ment.
In Exodus hoofdstuk 34 vers 22 vinden
wij het feest uitdrukkelijk het Wekenfeest
genoemd. Daar staat te lezen: „het feest
der weken zult gij ook houden, zijnde het
feest der eerstelingen des tarweoogstes en
het feest der Inzameling als het jaar om
Is. Dat het ook het feest van den oogst was,
kan blijken uit Exodus hoofdstuk 23 vers
18: „En het feest des oogstes der eerste
vruchten van uwen arbeid, die ge op het
veld gezaaid zult hebben" Het feest werd
ook „de dag van de nieuwe vruchten" ge
noemd, als vermeld in Numeri 28 vers 26:
„Insgelijks op den dag der eerstelingen als
gij een nieuw spijsoffer den Heer zult
offeren na uwe weken".
Het Pinksterfeest is ook een Christelijk
feest geworden, op den vijftigsten dag na
Paschen en wel als herinnering aan het
afdalen van den Heiligen geest op de
Apostelen, toen zij bijeen waren om het
oude joodsche Pinksterfeest te vieren. In
hoofdstuk 2 van de „Handelingen der
Apostelen" vindt men het vermeld: „En als
de dag van het Pinksterfeest vervuld werd,
waren zij (apostelen) allen eendrachtelijk
bijeen. En daar geschiedde haastelljk uit
den hemel een geluld, gelijk als van eenen
geweldig gedreven wind en vervulde het
geheele huls, waar ze zaten en van hen
werden gezien verdeelde tongen als van
vuur en het zat op een iegelijk van hen en
ze werden allen vervuld met den Heiligen
geest en begonnen te spreken met andere
talen, zooals de Geest hun gaf uit te spre
ken".
Maar hoe wij het ook bezien, het Pink
sterfeest ls tot een zomerfeest geworden,
waarbij niet vergeten wordt te danken
voor den zegen aan den Schepper, maar
waar ook vreugde heerscht over den zomer
en over de goede gaven, welke weer wer
den ontvangen.
De week, waarin Pinksteren viel, was
dan ook Inderdaad geheel aan het feest
vieren gewijd. In de achtste eeuw werd de
duur ervan beperkt tot vijf en vier dagen
en sinds 1094 vond men, dat men aan drie
dagen feest genoeg had, terwijl men nog
later twee dagen voldoende vond.
Werden de synagogen bij het Weken
feest door de Israelleten versierd, vroeger
was het in sommige streken gebruik om
het Pinksterwonder (zie het hierboven
aangehaalde uit de Handelingen) zinne
beeldig voor te stellen door rozen van het
dak of de galerij van de kerk te laten val
len. Dat geschiedde bijv. ln Sicilië, waar
het feest daarom „Pascha rosatum" heet.
Pinksteren is in het Italiaansch Pasqua
Ressa. Verder had men de gewoonte een
duif of een houten beeld, den Heiligen
Geest voorstellende naar beneden te laten
zakken. Ook wel werden vurige kogels of
brandende vlokken naar beneden gewor
pen of water gegoten. Dan werd op bazui
nen of trompetten geblazen om den „ge
weldig gedreven wind" voor te stellen.
Ook de Pinksterspelen werden door de
Evangelische kerk toegestaan.
Al spoedig zien wij door de volksgebrui
ken het Pinksterfeest ontaarden, of, om
niet al te hard te oordeelen. veranderen in
een volksfeest, waarbij het wat al te bar
kon toegaan.
Dat het inderdaad tot een volksfeest was
geworden, waarbij dan het godsdienstige
op den achtergrond werd gedrongen, mag
blijken uit een ordonnantie van 1608,
waarbij werd bepaald, dat het wagenveer
tusschen Amsterdam en Haarlem, dat,
naar oud gebruik, gedurende de kermissen
in beide steden was vrijgesteld voor een
ieder, ook op Pinksteren vrij vervoer moest
verleenen en wel gedurende vier dagen.
Het feest begon al met luilakkenfeest op
den Zaterdag voor Pinksteren. Dat luilak
kenfeest o.m. ook ln Duitschland bekend,
staat wel degelijk in verband met het
Pinksterfeest. Het volksbegrip van den
Pringstschlafer en Pfingstlümmel, zooals
hij in Duitschland wordt genoemd, is een
voudig. dat het een schande is op Pink
steren lang te slapen.
Schande wie niet, vóór den dag
Oprees uit de veeren.
Om de schoone Pinksterbloem
Zingend te vereeren.
Degene, die het langst sliep of niet op
tijd op een bepaalde plaats was, moest
tracteeren, omdat hij een „luilak" was.
In Coevorden was men gewoon de melk
koeien der boeren iederen morgen naar de
„gemeene" welde te drijven om 's avonds
te worden teruggebracht door den alge-
meenen koeherder.
In den morgen van den eersten Pink
sterdag stonden jongens en meisjes aan
den ingang van de weide om te zien, welke
koe het laatst ln de welde werd gebracht.
Dan gingen ze heen, kwamen in den
avond terug, plukten bloeiende braam en
allerlei groen en versierden daarmede de
bewuste koe. Zoo ging men stadwaarts on
der het zingen van allerlei liederen,
Zoo:
Plnksterbloed,
Oranjezoet.
Hoe zit Je zoo diep ln de veeren,
Had Je wat eerder opgestaan,
Dan had je geen nood gekregen.
We spraken hierboven reeds van de
Pinksterbloem, in de Oostelijke gewesten
van ons land Pinksterbruid geheeten. Ze
was hier de koningin van het Pinkster
feest. Ze werd gekozen uit de mooiste meis
jes van het dorp, met bloemen gekroond.
De deur van haar huis werd met kamper
foelie en rozen omkranst. Iedereen bracht
haar hulde en de Jongelui wedijverden om
haar gunst, terwijl de meisjes alles
om tot Pinksterbloem verkozen te wome£
O, roep mij, morgen, moederlief hu
de eerste schemerin»
O, morgen ls 't een blijde dag
stijgt mijn vreugd ten S,-
Geen schooner ls er, moederlief
geen schooner ooit géwee-
Want morgen ben ik „pinksterbloem"
en koningin van het fe6sSi
Dit lied van Tennyson, vertaald d»
Jan van Lennep geeft voldoende aan w
het voor een meisje beteekende Pinkster
koningin te zijn, zooals nu de schoonhei,
koningin van heel het land.
De moeder was trotsch op zoo'n dochter
Maar helaas, het zijn sterke beenen dl-
weelde kunnen dragen. Ze werden hom
moedig, de Pinksterkoninginnen, verwaz
en IJdel, zooals werd beweerd. Daaro
vond men het ln de zeventiende een
raadzaam het Pinksterfeest tot een soor
kinderfeest te maken.
Te Schermerhorn was de Pinksterbl-
omhangen met allerlei gouden en zllve
voorwerpen, die vaak van de buren werde
geleend. Op een burrie werd de koning
door vier meisjes rondgedragen en zoo tio
men het dorp door.
Weldra verviel het feest tot een
bedelpartijtje. De mooie sieraden, waar
mede de Pinksterbloemen waren omhan
gen. maakten plaats voor goud papier,
verlepte bloemen, oude lappen.
Dat het feest was ontaard, kan alw-
blijken uit het verbod van „Pin ks tori-
pen" te Amsterdam, in 1612, waarbij 'sh*
ren dienaren het recht hadden alles r
waarde wat de Pinksterkoningin aan li-
weg te nemen. Maar het verbod moest tel'
kens worden herhaald, omdat het mind -
volk, nu eenmaal geen gelegenheid U>
voorbijgaan om een centje op te halen, r
Purmerend, Beemster en Zijpe werde
weeskinderen aangewezen om als Pint
sterbloemen op te treden. In 1693 werd
Arnhem het omgaan met de Pinksterbl-
verboden. Dit verbod werd in 1695 en 1
herhaald, zonder veel resultaat.
De gewoonte om tijdens het Pinkjf
feest kroontjes van bloemen of goudpap!
aan de boomen te hangen, bleef nog lip
gen tijd bestaan. Zoo bijv. te Kam
waar men de gewoonte had, over de IJsd
brug te wandelen, om naar de kronen
zien, die aan de boomen van den „Nier
Weg" waren opgehangen.
In Deventer waren vele jonge meisjes
de Pinksterdagen gewoon op de straten
zitten als bruidjes onder kronen, die
het eene huis naar het andere over
straat hingen. Ze zongen daarbij en rr
gen om een centje. Het werd in 1679 v
boden om het bedelen tegen te gaan.
Bij Nijmegen ging bij het krieken v
den dag de Pinksterbloem, in het wit f
kleed en met een krans van gele bloem
omhangen naar het Uhbergerbosch o
het zingen van liederen. Ook ln Ov
en de Graafschap vond men de P
bloem en de Pinksterkroon. In Gro
Hepen de kinderen, twee aan twee, e.
versierde hoepels en zongen daarbij:
Pinksterbloem met lange tippen,
Wil je niet geven, dan laat maar sir
Appel of peer, appel of peer.
Ik kom van 't heele Jaar niet weer.
Maar het werd te gek. In Amsterd
zag men een kind door de straten gev
met bloemen en vodden opgesierd, te
moeder en grootmoeder er bij zongen I
Hoe 't feest ontaardde, blijkt uit de opj
merking van een schrijver, dat de Pinkste:
bloemen zoo waren opgedirkt, dat „oudl
sloven voor jonge meisjes moesten passee
ren, al hebben ze het vel als geplooide ge:
dijnen of als de bast van een ouden eikeoj
boom".
EERSTE ZOMERCONCERT.
Mens-Stotijn-„Sursum Corda".
Op Donderdag 31 Mei hoopt de heer W
Mens zijn eerste zomerconcert te geven a
onze aloude Pieterskerk. Wij leggen
den nadruk op, dat de baten van dit conj
eert ten goede komen aan het Orgelfond!
De heer Mens leidt het concert in nfl
het bekende mooie Choral en Choral vorj
spiel „Wachet auf ruft uns die Stiinnm
van Bach. Verder speelt hij: „Preludloffl
fuga" van Frescobaldl en .Prelude to W
moll" van Bach. Dat ls alles voorBenjj
lijke muziek van hoog gehalte en de gei
regelde bezoekers dezer concerten wetea
hoe gaaf en muzikaal de heer Mens dea
muziek ten gehoore brengt. J
Onze Nederlandsche meester-hoboiss
Jaap Stotijn speelt de prachtige soMtl
van Loeillet en twee Romances van Scnui
mann. Onnoodig, hierover nog Iets '6
zeggen. J
Eindelijk geeft „Sursum Corda Ps. 'H
en 4, waarvan de melodie is van w«4
Bourgeois, terwijl Hubert Cuypers het pi
heel vierstemmig heeft bewerkt. Op v»1
zoek komen de prachtige „Impropensi
van Palestrina. Ook zingt men nog Wj
viertal Engelsche hymnen, terwijl 't
tlge slotstuk wordt gevormd door „supe*
Flumina Babylonis", het prachtige koori
werk dat Cuypers voor een jaar of
schreef, buiten kijf een der mooiste kiwi
werken van den modernen tijd, al is "jj
dan niet „modern". We herhalen, dn» «1
baten worden bestemd voor de restau™jl
van het prachtige orgel onzer hootdtei
waar we allen zoo naar verlangen.
TIJDSCHRIFTEN.
„Caecilia en de Muziek".
Het Meinummer van het nra
„Caecilia en de Muziek" onder leiding
Herman Rutters en Eduard Reeser brenj
de volgende artikelen „Onuitgegeven o n
ven van Mahler aan Diepenbrock
gouden jubileum der Wagnervereemgi =1
„Cithermakers te Amsterdam in het kb
der 17e eeuw", „De muziek in de <«8 cl
len van Molière", „Belangrijke uitvoer
gen enz.
Trambestuurders, bedenkt
uw voetbei een eenvoudig
schawingssignaal en geen
werk is.