Het Zendingsfeest op „Poelgeest' Losse nummers van ons Bb iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii'1!! LiJDSCH DAGBLAD Vierde Blad Vrijdag 11 Mei 193] BRIEVEN UIT BERLIJN. LAND- EN TUINBOUW. SPREEKCEL Steunt met Uw gaven het Leidsch Crisis-Comité. Reclame- KERK- EN SCHOOLNIEUWS. Groote belangstelling, diverse sprekers. (Tan onzen oorrespondent). Berlijn, Mei. De jongste 1 Mei-viering is in Duitsch- land sedert 1933 een „oort noviteit, een bijna-brutale schaakzet van het nieuwe régime, waar immers deze feestdag-van- den-arbeid in vrijwel alle staten, die een marxistische arbeidersbeweging kennen, tot het festijn van den klassenstrijd, tot gedenkdag van het strijdende proletariaat geworden is. Zoo was het nog in Duitsch- land op 1 Mei 1932. Roode vanen, commu nistische en socialistische optochten, krijgsgeschreeuw, botsingen met de poli tie en met andersdenkenden, salvo's, doo- den en gewonden. Een onverkwikkelijke viering van het uitbottende leven. Wie zal dat durven ontkennen? De eerste Mei 1933 was in Duitschland nog een ietwat zenuwachtige feestelijk heid. Op dien dag bestonden nog de socia listische vakbonden. Ze zouden pas den dag daarop bij verrassing uiteengejaagd worden. Op dien dag ook was het Duitsche volk nog onzeker, mokten nog de politieke groepen, was de toon der nieuwe regeer ders nog agressief, zaten reeds 30.000 en meer menschen in politieke gevangen schap en in de beruchte concentratie kampen. Maar toch was het karakter van dezen volksfeestdag reeds geheel anders geworden. Het was een festijn van den arbeid als vroeger, maar niet meer een ge denkdag van het socialisme, van een enkele klasse der bevolking. Op 1 Mei 1933 marcheerden in Duitschland arbeiders en beambten, werknemers en werkgevers uit alle vroegere partijen. Misschien, ja zeker nog niet zoo talrijk als nu, maar toch reeds meer dan één mUlioen in Berlijn alleen. We leven zoo snel in 't tegenwoordige Duitschland! We kunnen nauwelijks dien eersten Mei van verleden jaar nog in onze herinnering terugroepen. Maar we weten nog, dat het toen ging om de eerste groote poging der nieuwe regeering in het Nieuwe Rijk om de gunst van datzelfde volk, dat een halve eeuw en langer achter de vanen van het marxisme en de z.g. christelijke arbeidersbeweging geloopen had, dan wei in veel geringer omvang in de oonserva- tleve partijen ondergebracht was. Toen reeds, op 1 Mei 1933, wilde men het ideaal van de volksgemeenschap, zonder onder scheid van rang of stand, van bezit en kennis; maar het was nog slechts een proefneming. De nieuwe staat had nog tal- looze vijanden. En ze zouden na den slag, dien den dag daarop het vakvereenigings- wezen van het vorige régime toegebracht werd, en na de volkomen vernietiging van alle partijen behalve de nationaal-socia- listische, voorloopig eerder meer dan min der in tal worden. Nu ligt een jaar van positieven arbeid tusschen beide feestdagen. En hoe men ook over de Hitlerbeweging en haar wer ken denken moge, men zal niet mogen ontkennen, dat Hitier en zijn mannen een ontzaglijke massa werk verricht hebben, goed en slecht in onze oogen en in de oogen van vele honderden millloenen beoordeelaars buiten Duitschland, waarbij de verhouding van goed tot slecht alle denkbare variaties doorloopt om ten slotte op 0 of 100 te wijzen. Maar: gewerkt, ge zwoegd, geploeterd en geëxperimenteerd is er, als zelden in «enige regeeringswijk ter wereld. En nu was de eerste Mei 1934 gekomen. De zon scheen over Duitschland, het Derde Rijk straalde in een overvloed van gouden licht, en veel grooter scheen het aantal der vroolijke, genietende, dan dat der sombere, onder zorgen gebogen men schen. Kan men zich in Nederland, waar een politieke meeting in de open lucht met 20-, 30-, 50-, 100.000 toeschouwers reeds een ge beurtenis van je welste pleegt te beteeke- nen, een Meifeest denken ln één enkele groote stad, waarbij op één open veld ruim twee mlllioen toehoorders aanwezig zijn? Dat is wel niet aan te nemen. En toch is het een feit geweest, dat op het Tempelhofer Feld in het hartje van deze wereldstad deze twee mlllioen opge steld stonden om hun politieken Leider te hooren wat door téchnisch-volmaakte luidsprekers ook zonder de minste inspan ning. ja tienmaal beter dan bij een spre ker in een zaal van honderd zitplaatsen uitvoerbaar bleek dat twee millioen menschen in keurige discipline langs 20 en meer opmarschwegen in rijen van 10 tot 14. en in kolonie's, die niet zelden 60- tot 80.000 man sterk waren, bij drukkende hi:te opmarcheerden, zonder dat ook maar één incident plaats had. Een feit was het ook, dat ditmaal een eerste ernstiger poging gedaan ls, om naar buiten toe bij deze opmarschen de als nieuw bedoelde volksgemeenschap te de- monstreeren. Wie goed oplette, kon onder de arbeidersgroep van de Allgemeine Elek- trizitats Gesellschaft den rijksminister en Pruisischen minister-president generaal Goering zien meemarcheeren, niet aan het hoofd, maar als „dertiende man" in de tweede rij van een afdeeling. Maar ook andere ministers en hooge ambtenaren, bekende industrieelen en andere vooraan staande persoonlijkheden hebben een der gelijk voorbeeld gegeven. Dat waren uit zonderingen en de bedoeling lag er wat dik op, ja, bij Goering was blijkbaar ook reeds voor inlichting van enkele binnen- en buitenlandsche journalisten gezorgd, zoodat vooral in de Amerikaansche pers, di verzot is op dergelijke „stories", uit voerige berichten over dien „democratisch denkenden" minister die intusschen een zoo hartstochtelijk vijand van politieke democratie ls) gepubliceerd konden wor den, waarbij vooral niet vergeten werd, alle gesprekken, die de „generaal" met de „doodgewone arbeiders" onderweg gevoerd heeft, woordelijk op te teekenen. Zulk een ietwat ontstemmende propaganda is mis- sehien onvermijdelijk. Ze is van dezelfde soort als het sinds 1933 altijd terugkee- rende wijzen op het feit, dat een zoon des ex-kelzers. prins August Wilhelm, niets méér in de S A. in te brengen heeft dan een eenvoudige burgerjongen. Waarom dan ook de beide onafscheidelijke Ber- lijnsche 8.A.-aanvoerders (met rang van d: re-commandant) Ernst de eenvou dige jongen en „Amdi" (de keizerlijke pr.r altijd weer samen genoemd en ge- k - worden, om de volksgemeenschap tot zoo duidelijk mogelijk te onderstree- pen. Merkwaardig in dit verband ls. dat ook de ex-kroonprins, die sinds eenige niaanden van den Bond „Stalen Helm" NEDERLANDSCHE VARKENSCENTRALE. De NederL Varkenscentrale maakt be kend, dat met ingang van 14 Mei van alle toornen biggen van 5 en meer stuks de vol gende aantallen aan de Nederlandsche Varkenscentrale zullen moeten worden ge leverd: Toom van 5, 6 of 7 biggen: 1 big moet geleverd worden; toom van 8, 9 of 10 big gen: 2 biggen moeten geleverd worden; toom van 11, 12 of 13 biggen: 3 biggen moeten geleverd worden; toom van 14, 15 of 16 biggen: 4 biggen moeten geleverd worden. Deze regeling geldt ook voor biggen van stamboekvarkens. Extra biggen van ster zeugen zullen buiten de regeling vallen, voorzoover het betreft in het blggenboek inschrijvenswaardige biggen. Nlet-inschrlj- venswaardige biggen dezer zeugen zullen alle moeten worden geleverd. Doel van deze maatregel ls om het aan tal varkens, dat in den loop van dit jaar zal worden aangeboden, te verminderen. Het ls bekend, dat de uitvoer van varkens- vleesch sinds het midden van 1933 door de verscherpte contingenteeringen in de ver schillende landen achteruit geloopen is De toewijzing van biggenmerken ls daardoor grooter geworden dan het aantal varkens, dat vermoedelijk in 1934 voor de blnnen- landsche consumptie en voor den uitvoer zal kunnen worden geslacht. Deze levering der biggen moet geschie den nadat het metalen oormerk is aange bracht, De merker, welke deze metalen oormerken aanbrengt, zal mededeelen, hoeveel biggen moeten worden geleverd en waar en op welken dag dit zal moeten ge schieden. In het algemeen zal de levering moeten geschieden in de week, volgende op die. waarop de metaalmerken zijn aange bracht en op de leveringsplaats van de kring, waarbinnen het bedrijf van den be trokken varkenshouder is gevestigd. Op de leveringsplaats zullen de biggen van het tatoueermerk worden voorzien en daarna aan den kringzaakvoerder van de Nederlandsche Varkenscentrale worden geleverd. Voor deze biggen zal betaald wor den een prijs van f. 4 per stuk, vermeer derd met f. 0.30 als terugbetaling voor het reeds betaalde merkgeld. dus in totaal f. 4.30 per stuk. De aandacht wordt er op gevestigd, dat waneer het ln te leveren aantal biggen niet wordt geleverd, de toe wijzing van het aantal biggenmerken. dat de betrokken varkenshouder mag laten aanbrengen, verminderd wordt met een aantal, gelijk aan het aantal biggen, dat geleverd had moeten worden. Tevens opent de Nederlandsche Var kenscentrale de gelegenheid om aan haar biggen te leveren, welke niet van het oor merk zijn voorzien. Dit zal echter uitslui ten kunnen geschieden door leden der Ge westelijke Varkenscentrales, welke geen biggen meer kunen laten merken. Bij de aanbieding ter leveringsplaatse zal daar om een verklaring van de plaatselijke commissie der Gewestelijke Varkenscen trale moeten worden overgelegd, waaruit blijkt, dat de betrokken varkenshouder geen biggen meer kan laten merken. Voor deze biggen zal een prijs betaald worden van f1 50 per stuk. DRAAG EEN UNIFORM-PET! Een abonné vestigt er de aandacht op, dat de tuinman van het v. d. Werffpark geen uniform-pet draagt en meent, dat daardoor veel invloed ten goede op de Jeugd verloren gaat. Nu wordt vaak tot den man gezegd: „Waar bemoeit u zich mee", daar niet zichtbaar ls, wien men voor heeft. DE MAREKERKKLOK. Een bewoner van de Mare klaagt erover, dat het uurwerk Van de Mareklok nooit den Juisten tijd aanwijst. Nu eens loopt de klok 5 minuten voor en dan weer 5 mi nuten achter. Kan het uurwerk niet beter gesteld worden? naar de S A. ls overgeheveld en daar nu .gewoon soldaat" ls, zich onlangs in deze soldatenuniform heeft laten fotografeeren, op sommige kiekjes ook samen met zijn zoons, die bij de S A. reeds officiersrang hebben; maar dat deze foto's uitsluitend aan de buitenlandsche pers zijn aange boden, terwijl men ze ln de Duitsche (wel licht om de weinige populariteit, die kroonprins Wilhelm bij de nazi's geniet?) vergeefs zoeken zal. Die uiterlijke solidariteit van hoog en laag. van werkgever en werknemer, is in het nieuwe Duitschland Intusschen on danks den sterken dwang, die in dit op zicht door de nieuwe dictatoriale heer- sohers wordt uitgeoefend, nog slechts tot officieele voorbeelden beperkt gebleven. En zoo gering is de liefde .an vele werk gevers voor dezen vorm van staatsburger lijke gemeenschap, dat Hitier zelf in zijn Mei-rede nadrukkelijk moest protesteeren tegen de algemeen tot uiting gekomen woede der werkgevers over het feit, dat zij op 1 Mei hun arbeiders en beambten ter bekostiging van de feestelijkheden het volle dagloon moesten uitbetalen. Men doet hier graag, alsof men al „over den berg heen" is. De Duitscher heeft daarvoor de aardige zegswijze: „der Wunsch 1st der Vater des Gedankens". Daarom is men ook erg trotsch op deze Mei-viering, die inderdaad een model-regie en een zoo voortreffelijke organisatie toonde, als wellicht slechts in Duitschland mogelijk is. Maar in werkelijk ziet het er niet zoo ideaal uit als men van boven af den menschen wil wijsmaken. Gehoor zaamheid aan de overheid zit hier den luidjes in 't bloed, discipline is hun aan geboren, ze dragen met liefde hun unifor men, maar als men ze in 't hart kijkt, is er niet al te veel. innerlijk, veranderd. En wie zegt ons. dat we niet nog een eersten Mei van heel ander aspect zullen hebben. ROLAND. verstijfd door rheumatiek. Liet alle tanden trekken. Maar de verbetering kwam door iets anders We hebben juist mededeellng gekregen van een zeer merkwaardig herstel van ern stige rheumatlek. De ernstige toestand van dezen man en de stap, die ten slotte leidde tot zijn herstel, heeft hij in den volgenden brief beschreven: „Jaren lang leed ik aan rheumatiek. Ik had al mijn tanden laten trekken, maar ik merkte geen verbetering. Een jaar ge leden werd ik voor 14 weken opgenomen, zoo goed als verstijfd. Toen ik thuis kwam, ging ik door met medicijnen nemen, maar ik begon toch weer achteruit te gaan. Een vriend van me liet mij Kruschen Salts pro- beeren en met vreugde kan ik nu con- stateeren, dat ik sinds dien tijd steeds vooruit ben gegaan." H. P. Geen middel kan blijvende verbetering brengen van rheumatlek, tenzij het drie verschillende werkingen verricht. Deze zijn: a. neutraliseering van het kwaadaar dig urinezuur, dat de pijn veroorzaakt; b. verdrijving van het urinezuur uit het lichaam; c. voorkoming van verdere op hooping van urinezuur. De zes verschillende zouten ln Kruschen nu verrichten alle drie genoemde functies. Twee der ingrediënten in Kruschen vor men het meest werkzame oplossingsmiddel van urinezuur, dat de medische weten schap kent. Andere zouten in Kruschen hebben een aansporenden invloed op de afvoerorganen en helpen zoodoende om het opgeloste urinezuur langs den natuur lijken weg te verwijderen. Weer andere zouten voorkomen, dat voedselresten in de ingewanden zouden gisten en maken daardoor onmogelijk, dat er weer een te veel aan kwaadaardig urinezuur kan ont staan. Dat is de oorzaak van de blijvende verbetering door „de kleine, dagelijksche dosis". Kruschen Salts is uitsluitend verkrijg baar bij alle apothekers en drogisten a f. 0.90 en f. 1.60 per flacon, omzetbelas ting inbegrepen. Stralende gezondheid voor één cent per dag. Let op, dat op het etiket op de flesch, zoowel als op de bui tenverpakking, de naam Rowntree Han dels Maatschappij Amsterdam voorkomt. PREDIKBEURTEN. VOOR ZONDAG 13 MEI. BENTHUIZEN. Ned. Herv. Kerk: Voorm. halftien en nam. 6 uur, de heer Malr van Gouderal:. Geref. Gem.: Voorin, halftien en nam. 2 en 6 uur, leesdienst. BOSKOOP. Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 en nam. 6 uur, ds. Jacobs. Geref. Kerk: Voorm. 10 en nam. 6 uur, ds. Petersen. Chr. Geref. Kerk: Voorm. halftien en nam. 6 uur, ds. Bijdemast. Rem. Kerk voor Vrijz. Hervormden: Voorm. 10 1/4 uur, de heer Schouwink van Naaldwijk. HOOGMADE. Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 uur, ds. Waardenburg. DE KAAG. Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 uur, ds. Rutgers van Katwijk-aan-Zee. KATWIJK AAN DEN RIJN. Ned. Herv. Kerk: Voorm. halftien en nam. 6 uur, ds. Warmolts. Geref. Kerk: Voorm. halftien ds. de Jager van Putten; nam. 5 uur, ds. Meiie- ring. LEIDERDORP. Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 uur, ds. Streeder; nam. halfzeven, ds. Odé van Koudekerk. Geref. Kerk: Voorm. halftien en nam. halfzeven, ds. Dijk. LEEWUIDEN. Ned. Herv. Kerk: Voorm, halftien, de heer Stroo van Koudekerk. Geref. Kerk: Voorm, halftien, ds. Aal- ders; nam. halfdrle, ds. Aalders. NIEUW VENNEP. Ned. Herv. Kerk: Voorm. halftien, de heer van der Meer van Abbenes: nam 6 uur, ds. Bouman. Geref. Kerk: Voorm. halftien en nam 3 uur, ds. Smilde. Chr. Geref. Kerk: Voorm. halftien en nam. 3 uur, de heer Aangeenbrug, OEGSTGEEST. Groene Kerkje: Voorm. 10 uur (jeugd dienst), dr. M. C. Slotemaker de Bruine. Pauluskerk: Voorm. 10 uur, ds. Henne- mann; nam. 5 uur, ds. Jansen Schoon hoven. OUDE WETERING. Ned. Herv. Kerk: Voorm. halftien, ds. Geerllng. Geref. Kerk: Voorm. halftien, leesdienst; nam. 6 uur, ds. van der Bos. Remonstr. Kerk: Voorm. 10 uur, ds. L. W, van Wijngaarden. RIJNSATERWOUDE. Ned. Geref. Kerk: Voorm. halftien, ds. de Lange van Woerden. Chr. Geref. Kerk: Voorm. halftien en nam. 6 uur, leesdienst. SASSENHEIM, Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 en nam. 5 uur, ds. Krijkamp. Geref. Kerk: geen opgave. Chr. Geref. Kerk: Voorm. 10 en nam. 5 uur, leesdienst. VALKENBURG. Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 uur, ds. Steenbeek, nam. halfzeven de heer E. C. Burgstede van Oegstgeest, o Op het landgoed „Oud Poelgeest" te Oegstgeest is gistermiddag het 24ste zen dingsfeest gevierd van de Ver. tot Bev. der Zendingszaak voor Leiden cn Omstr. (Hulpver. van het N. Z. G.) De belangstel ling was ditmaal bijzonder groot. Ingezet werd met het zingen van Psalm 68 vrs. 9 en 17, waarna ds. M. J. Punselie, Ned. Herv. predikant te Leiden, de aanwezigen hartelijk welkom toeriep en in ontroe- roerende woorden dacht aan den aan het ziekbed gekluisterden Zendingsbroeder de Ridder. Spr. dankte mej. Willink van Ben- nebroek voor haar tegenwoordigheid en welwillende beschikbaarstelling van het schoone landgoed, haar toewenschende dat zij mede een zegen moge zijn en blij ven aan de haar zoo geliefde zendlngsar- bcid. Hierna richtte spr. een bijzonder welkomstwoord tot Z. Exc. dr. J. H. van Broekhuizen. Gezant van de Unie van Zuld-Afrikri waarbij hij zijn groote vreugde uitsprak over het feit, dat deze als spreker wilde optieden. als vertegen woordiger van een volk. dat met ons één taal spreekt en één geloof belijdt. Ds. Pun selie sprak hierop over de Hemelvaart. In het N. Testament wordt een volkomen ver band gelegd tusschen Hem die op aarde ls gekomen en daarna ten Hemel ls ge varen, en het menschdom hier op aarde. Gezongen werd „Opwekking tot Zendlngs- arbeid", waarna ds. Jac. Petri, Ned. Herv. predikant te Dordrecht sprak over het onderwerp: „Sta op en wandel. Deze schetste de zoo geliefde rust en rijkdom van het menschdom tegenover de soms .plotseling optredende armoede. In dit verband behandelde spr. de geschie denis van de discipelen Petrus en Johan nes ten tijde van het Gebed in den Tem pel waar zij, buitenkomende den kreu pelen bedelaar gezond maakten met de woorden „Sta op en wandel." Vermlnkt- held en armoede, tegenover rijkdom en de kracht van het Evangelie door het Woord stellende bracht spr. de heerlijkheid en den ernst daarvan op den voorgrond. Door de kracht van deze woorden stond de kreupele op en ging met de discipelen ln den tempel, springende en lovende God. Hij bracht deze geschiedenis ln verband met de noodlijdende zending, wijzende op dit woord; zoo het geloovende wordt aangenomen, dan kan daaruit leven ko men. dat tot wondere daden ten zegen kan zijn voor het Zendingswerk. Dan zullen wij allen één zijn. zooals het toch eenmaal komen moet tenzij men zich niet wil scharen als ootmoedig stil geloovend, kracht ontvangend mensch. Als tusschenzang werd gezongen „Voorbij gaande nacht en komende dag" (Rom, 13 vrs. 21), waarna Z. Exc. J. H. van Broek huizen. Gezant van de Unie van Zuid- Afrika te 's-Gravenhage het gestoelte be klom en sprak over „Die leiding Gods in die geskiedenis van die Suid-Afrikaansche volk." Dr. Broekhuizen behandelde de hoofd gedachte van het Afrikaansche volk: „Wat God doet is welgedaan". Dit volk gevoelt in alles Gods leiding en daarom is hun Zendingsleuze Zijn wil te volbrengen. Hol landers en Afrikaners, al leven zij ver van elkander verwijderd zijn toch bondge- nooten. Spr. schetste het hoofddoel ln het leven van den Afrikaan, die met God's Woord in zijn hart aan alles 't gebed doet voorafgaan. In den breede gaf spr. een overzicht van de historie van Afrika en het volk. dat. ondanks de zware beproe vingen. trouw is gebleken aan kerk en Godsdienst. Vastberaden, vertrouwende op God. strijden zij met on verzwakten moed voor hun land en volk, waarbij de vrouwen, zij het in anderen vorm, nooit zullen achter blijven. Hij herdacht in treffende woorden de hoofdpersonen uit de geschiedenis en aan wie het Hollandsche volk en zijn Koningin zoo treffende hulde heeft be wezen o.m. tijdens het bezoek van press- dent Paul Kruger. Het volk heeft i» die gebeurtenissen de leiding Gods cm en aldus daarmede het volk wakke, maakt. Hij heeft deze middelen gebJ om te komen tot verwezenlijking van5 doel, n.l. tot Eer van Zijnen Naam moede en honger is geen schande spr.. want God regeert. Hij is de' vriend, als zijn wij van alles berooid is de groote Zender die spreekt voor creaturen en zoo wij dit kunnen geloot! zullen wij veilig gaan als een kind Zijn hand. Wat Hij doet is welgedaan t dus eindigde spr. zijn boeiend bctoc»! liet daarop als een bekrachtiging ai,, het heerlijke lied „Jezus voor allen i verzoek van ds. Punselie zong men staat Het Transvaalsche Volkslied. Het tweede gedeelte van den midi werd Ingezet met het zingen van .Ren, vaar", waarna de heer E. G. van j kum, zendeling op Java, sprak over jslj en Evangelie." Na een inleiding vertel spr. van zijn ondervindingen als zenden over den Islam. De Mohammedanen schouwen hun Godsdienst als een E Godsdienst en breiden deze gedachte n, en meer uit over de wereld. Vooral, Java wordt daaraan hard gewerkt, volgt in velerlei onze Zending na, o.a u. oprichting van ziekenhuizen e. a. IneJ lingen, waarvan spr. belangrijke voo beelden gaf. Maar de reactie van „concurrentie" blijft niet uit, hetgeen 4 delijk merkbaar is door de opleving ons Christelijk geloof bij vele Jeu? Mohammedanen, zoowel mannen als y wen. Nadat gezongen was „ZendingE!; sprakds. A. Bikker. Missionair-predit der Chr. Geref. kerk op Celebes over J leven der Inlandsche Christenen." Spr. bracht het verhaal van „de l_ dende kaars" als een symbool In verb met het Evangelie, dat gebracht w onder de volken die nog in het duister keeren. Na al hetgeen spr. ln het to Indlë heeft beleefd, vroeg hij „Waar s| ons vaderland dit heerlijke brand» vuur te vinden?" Niet dat het Waai leven op Celebes als een lichtende te beschouwen, want ook daar zijn s duwen te vinden, waarvan spr. voort den gaf.Zijn de Toeradjo's eenmaal o tuigd door het Evangelie, dan besctaï| zij het bloed van Jezus Christus da: nlgt van alle zonden, als hoofddoel varJ| Christendom. Spr. vroeg of dit oolc de aanwezigen deze diepe beteekerih Hierop volgde het zingen van tdn zendingslied „Sterk in U", warai) laatste spreker optrad ds Eerhart,V Herv. predikant te Hillegom over 1 Konings Woord." De Hemelvaart, üi spr., heeft ons op den Olijfberg geiraï Daar ls het Koningswoord gesprotei vrijmaakt, en kracht geeft aan de zliLti hebben wij ook dezen middag weer bemerken, o.a. uit de woorden van f Bikker. Op tal van wijzen heeft God I dezen middag in dit woud het Konl woord gegeven. Dat ia het zendingn Spr. hoopte dat door allen dit tïoo waarvan zooveel kracht kan uitgaan, i worden uitgedragen onder elk volk ln taal. Hoe heerlijk zou het zijn als dit vrucht ware van dit Zendingsfeest! 8 herinnerde aan de woorden van prof, Nes, dat het Europeesche volk eenniij zal moeten leeren van het Indische wat de groote beteekenis is van het Er geile. Dat deze woorden waarheid bert ten, hebben wij dezen middag mogen t merken. Laat ons dan huiswaarts ga met dit Koningswoord, aldus eindigde si Nadat gezongen was „Reizend naar hair ging hij voor in dankgebed. Het w zeven toen als slotlied werd ge: „Halleluja! eeuwig dank en eere." Nog zij vermeld dat de Leidsche Harmonie-Vereen, onder leiding van i heer J. J. van Waas op eervolle wijze r zikale medewerking verleende. WARMOND. Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 en nam. 6 uur, ds. de Bel. WASSENAAR. Ned. Herv. Gem.: Geen opgave. ZOETERWOUDE. Ned. Herv. Kerk: Voorm. 10 uur, ds. Kiehl van Hazerswoude. ZWAMMERDAM. Ned. Herv. Kerk: Voorm. halftien en nam. halfzeven, ds. van Woerden. Geref. Kerk: Voorm. halftien en nam. halfzeven, ds. Zwaan. Rem. Geref. Gcm.: Voorm. 9 3/4 uur, ds. A. G. Günther. NED. HERV KERK. Bedankt: Voor Oberjum (Gr,) D. Sieme- link te Emmer-Compascuum. ALGEMEENE SYNODALE COMMISSIE. II. In de Woensdag voortgezette voorjaars vergadering van de Alg. Synodale Com missie der Ned Herv. Kerk, werd na nadere aanvulling van het agendum, voortgezet de behandeling van de ver schillende aanvragen om steun uit het Fonds voor noodlijdende kerken en per sonen. De beperkheid der middelen be lemmert in het inwilligen van de onder scheiden aanvragen. Wat het fonds ter voorziening in de geestelijke behoeften be treft, mag dankbaar melding worden ge maakt van een bijdrage van H.M. de Koningin. Voor uitkeering wordt f. 5420.— genoteerd, e.v. te vermeerderen met een toelage uit de Gen.kas. Ook het rapport van het Studiefonds werd behandeld. Aan bijdrage werd f. 25.50 minder ontvan gen. Uit het fonds van den vervolgbundel werd f. 850.— overgeschreven. Voor sub sidies zal zeer waarschijnlijk f. 1425 be schikbaar zijn. In een volgende zitting zal de definitieve afhandeling der verschillen de aanvragen plaats vinden. Wat het fonds „Aanpakken", ter verbetering van de schraalste predikantstractementen t treft, daaruit werd ditmaal f. 30.000.J ontvangen. Wat het fonds voor de sclm' ste predikantstractementen betreft di voor kwam verder in uit de Generale! f. 19067 en uit de vervolgbundel f. 500-j Door het vervullen van vacature beurt kwam weder f. 7953.terug. Voor tering van de predikantstractementen I waarschijnlijk ln dit jaar f. 9250- schikbaar zijn. Dit bedrag is te verne deren met de e. v. bijdrage van „Aanpjl ken", de Gen.kas en den vervolgbumj Gaat de Synode accoord met de advlea dan is totaal beschikbaar f. 58.397.I De president verdaagde de vergader£| tot hedenmorgen 10 uur. MlllllüllllllüllllltHIHIIIIIIIIIIIIIIIHIi zijn behalve aan ons Bureau verkrijgbaar bij de Firma A. HILLEN - Stations»1 Firma A. J. H. WIJTENBUR<| Haarlemmerstraat 2. W. G. J. VERBURG, Sigarenhandi Heerenstraat 2. Fa. A. SOMERW1L Az. Hoogew A. M. v. ZWICHT Breestraat I Joh. HOGER VORST. Haarl.str. A. VAN EGMOND. Sigarenhan* Haven 2/4 BOEKHANDEL VAN DER Geversstraat No. 59 - Oegstg" en des Zaterdags bij A H. V. d. VOOREN. H. Rijnd. I en bij Kiosk Prinsessekade.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1934 | | pagina 14