de financieele toestand van frankrijk 20stuks25ct. boefjes' 5* Jaargang LEIDSCH DAGBLAD, Vrijdag 11 Mei 1934 Vierde Blad No. 22741 HWHinilllIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIII imilillilililllllifllillltlllllilillllllllllllllll 0BDULLR AMERICAN RECHTZAKEN. GEMEENTEZAKEN. DOOR GEORGES BONNET, OUD-MINISTER VAN FINANCIËN. (De Fransche oud-minister van Finan ciën, die verleden Jaar nog tot de regeering behoorde, geeft ln dit artikel een beschouwing over de financieele saneering van de laatste anderhalfjaar, dlo voor ons Nederlanders extra-be- langwckkend ls omdat onze banken op een crltiek moment f. 100 millloen (één milliard francs) aan Frankrijk geleend hebben. Bonnet ls optimistisch, hoe wel hU eenlge reserves maakt aan het slot van zijn artikel, waarin hy ook de omstandigheden vermeldt, waaronder de leening ln Nederland gesloten werd Red.) pree jaar geleden, aan den vooravond de parlementaire verkiezingen van 12 ben ik in de gelegenheid geweest de nmjzing geven, dat het programma de nieuwe Kamer tot één simpele for- i was terug te brengen, n.l. handha- - van den vrede en het herstel van de It in de door de crisis gedésorganiseerde anclën. En de omvang van het finan- ele kwaad was van dien aard, dat sedert I debuut van dit parlement de voor- jmste bezigheid der Fransche regeering aneering van Frankrijk's financieele jtie is geweest. Men is dikwijls van oor- il geweest en schijnbaar niet zonder len dat het verkeerd was zich uitslui- d op de financieele problemen toe te jen Maar de regeeringen, die elkaar en opgevolgd zijn verplicht geweest met de voor haar meest urgente taak te houden. Een ernstig déficit op de ting kan leiden tot een crisis bij de ist die op haar beurt stopzetting der gen of inflatie teweeg brengt. In rtene zoowel als het andere geval rls- men een politieke en sociale crisis buitengewoon ernstig karakter, de stabilisatie van den franc en de ip volgende periode van welvaart zijn budgetalre uitgaven toegenomen. Van Isuiliard, 366 millioen in 1929 stegen tot v dan 55 milliard 467 millioen in 1932, Udus in drie jaar tijds een toeneming 'jen milliard aan uitgaven. En van at, toen het economische leven door crisis verzwakt was, daalden de in- :n. En hierdoor daalde de belasting- ■ngst van 46'/= milliard in 1929 op milliard ln 1932, hetgeen dus een ver- idertag van 8 milliard beteekent. instate verhooging der uitgaven en iduiende daling der inkomsten moes- ra deficit zonder weerga in de Fran- le geschiedenis met zich meebrengen. Op moment, dat de Fransche kamers de ooting van 1933 onder oogen kregen, ad de minister van financiën zich te- irer een tekort van 15 milliard, ver tegenwoordigende meer dan 3 milliard goudfrancs, of wel bijna een compleet budget van vóór den oorlog. Onmiddellijk zetten regeering en parle ment zich aan het werk. Laten wij even snel de voornaamste feiten aanduiden. In 1932 bezorgden drie wetten, in Juli, Sep tember en December in stemming ge bracht, 4'/! milliard aan bezuinigingen of inkomsten, In 1933 hebben verschillende wetten onder de regeeringen van Daladier en Chautemps de uitgaven met meer dan acht milliard doen verminderen. Gedu rende het jaar 1933 is een aanmerkelijke verbetering in de positie van de schat kist ingetreden. Men heeft bij herhaling den dramatischen toestand beschreven waarin de financiën zich aan het begin van Februari 1933 bevonden, het tijdstip waarop er een tekort van lO'/i milliard was op een begrooting, waarover de debatten nog niet begonnen waren. De schatkist, waarvan alle middelen uitgeput waren, moest rekening houden met schulden, die voor de komende vier maanden 12 mil liard francs beliepen! Toch werden in den loop van het jaar 1933 alle schulden regelmatig afgedaan; de aflossing van het te Londen verkregen crediet geschiedde voordat de termijn ver streken was, de leening uitgeschreven in Jan. 1934 werd een volledig succes, on danks een intensieve politieke agitatie; en bij het begin van Februari 1934 had de schatkist meer dan twee milliard in kas, een volkomen gezonde toestand, zooals mijn opvolger Francois Piétri dat !c het openbaar constateerde. De leening van Januari 1934 had zelfs, dank zij de hervatting van de staatsfond sen in den loop van December 1933, uitge schreven kunnen worden tegen een koers, die veel voordeeliger voor den staat was, dan bij het vorige beroep op het crediet. Maar ondanks die belangrijke pogingen, bleef er een begrootingstekorl van niet minder dan ruim drie milliard over. En in den loop van de maanden Februari en Maart, toen de agitatie rondom de loo- pende zaken er toe bijgedragen had, de positie der financiën te verergeren, moest de regeering in Maart een leening in Ne derland sluiten om aan de meest dringende schulden tegemoet te komen. De situatie was ernstig. Germain Martin, die met moed de zoo moeilijke en ondankbare taak van mi nister van financiën op zich genomen had, besloot door middel van verordeningen waartoe hij het recht had bezuinigin gen ln te voeren, bedoeld om het even wicht op de begrooting te herstellen. De verordeningen van 4 tot 14 April 1934 le veren de eene 2 milliard 760 millioen en de andere 1 milliard 200 millioen aan ver minderingen van uitgaven op, dus in to taal 3 milliard 900 millioen. Toch moeten die cijfers niet uitsluitend worden toegeschreven aan de middelen, die door de voorafgaande regeeringen zijn aangewend. Sommige bezuinigingen van April '34 zijn in werkelijkheid dezelfden als die, welke vroeger door dc Kamers waren gevoteerd. Zoo ls bij de wet van April 1933 276 millioen op de salarissen bezuinigd en bij de verordening van 3 April 1934 360 millioen; maar deze laat ste trok de schikkingen van December 1933 weer in. De winst is dus slechts ongeveer 100 millioen. Op dezelfde manier kwam de administratieve hervorming reeds voor 300 millioen op de wet tot herstel der be grooting voor. In totaal en al men vermijdt dezelfde dingen twee keer te tellen, kan men de nieuwe bezuinigingsmiddelen, die door de jongste decreten gevonden zijn, op iets meer dan twee milliard schatten. Het schijnt dus, dat men zich voortaan vrij dicht bij het begrootingsevenwicht zal be vinden; mits de inkomsten niet dalen. Het is het geheele probleem van de ont wikkeling der crisis, waarvoor men zich thans geplaatst ziet. En de factoren van dat vraagstuk zijn voor Frankrijk precies dezelfde als voor de andere landen. Zullen de kapitalen, die zoo lang opgepot werden, uit hun schuilhoeken te voorschijn komen om het nationale huishouden weer naar boven te helpen' Zal men een bevredigende oplossing weten te vinden voor een zoo dringende kwestie als dat van het koren, waarvoor de producenten geen afzetgebied kunnen vinden, ondanks al hun pogingen? Hier staan wij voor uiterst moeilijke vraagstukken. Maar laten wij ons op dit oogenbhk op het financieele gebied houden. Laat ons dus met vreugde constateeren, dat het gat van het begrootingstekort der laatste jaren door geslaagde pogingen voor een groot deel gevuld is. En ons onmiddellijk gevolg van die verbetering in de financieele si tuatie keert het vertrouwen weer; de franc staat stevig op alle markten en het ge heel der Fransche waarden kenmerkt zich een opmerkelijke stijging. (Nadruk verboden! nimmiinniiniiniiiiiiiiiiiinniininiiniiiiiiiinniiiniiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiig Steunt, bij gelijken prijs en kwaliteit, De Nederlandsche Industrie. Hiermede dient gij Uw land En bestrijdt gij de werkloosheid. giiiiiiiiiiiiiniiiininiiiiiniiinmiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiniiiiiiiiiiiiiiiiiii RECLAME- KNOEIERIJ MET BLOEMBOLLEN. Tot zes maanden veroordeeld. Een 43-jarige bohenkweeker uit Castri- cum had op 14 October 1933 te Obdam aan de bloembolLencentrale 4784 kg. bloem bollen afgeleverd. Hij had althans het be wijs van inlevering noodig om een teelt- vergunning te krijgen valschelijk op gemaakt, maar de inlevering bleek later niet gedaan te zijn. Deswege stond de man voor de Alkmaarsche rechtbank terecht. Het bleek ter zitting, dat het biljet door een controleur was geteekend, maar dat deze een blanco biljet, waarop zijn naam. gezet was, aan verdachte had afgeleverd. Verdachte had daarop ook zijn naam ge plaatst. Hij bleek ook controleur, zelfs hoofdcontroleur van de Vereeniging „Nar cis" te zijn. Het bleek, dat verdachte een bedrag van f. 140 had ontvangen De officier van justitie laakte het scherp, dat door controleurs op deze wijze fraude kon worden gepleegd, Men had hier weer eens een kijkje achter de scher men van een der crisiscentrales gekregen. Tegen verdachte, die ook als ambtenaar was te beschouwen, werd zes maanden gevangenisstraf geëischt. De rechtbank heeft den man thans tot zes maanden onvoorwaardelijke gevange nisstraf veroordeeld. SANEERING BOUWELOUWENSTEEG. Volgens den rechtsgeleerden raadsman der gemeente is weder met een aantal eigenaren overeenstemming bereikt om trent den aankoop van hun in het ont eigeningsplan Lange Bouwelouwensteeg— Lange Paradijssteeg begrepen perceelen. Belanghebbenden zijn bereid bij minne lijke overeenkomst genoegen te nemen met de hierna vermelde bedragen voor volledige schadeloosstelling. De koopsom men kunnen betaald worden uit het toe gestane crediet voor het saneeringsplan. a. Oude Vest No. 145, groot 76 M2., voor f. 6300; b. Lange Paradijssteeg No. 38, groot 16 M2.r met bijbehoorend onverdeeld aandeel van de poort, voor f. 100; c. Lange Bouwelouwensteeg No. 26, groot 31 M2„ voor f.220; d. Lange Bouwelouwensteeg No. 13 groot 75 M2., voor f. 2000; e. Lange Bouwelouwensteeg No. 37, groot 50 M2., voor f.550; f. Van der Werfstraat No. 42, groot 40 40 M2„ Van der Werfstraat No. 44, groot 38 M2., en van het perceel Lange Para dijssteeg No. 45. een gedeelte groot 30 M2., te zamen voor f. 5600; g. het achtergedeelte van perceel Vol dersgracht No. 10c, gelegen aan de Lange Paradijssteeg, groot 55 M., voor f.2000; h. een gedeelte tuin groot 85 M2., van het perceel Oude Vest No. 139, voor f 1150, met dien verstande, dat door de gemeen te aan den verkooper ter afronding van zijn perceel kosteloos in eigendom wordt overgedragen een strookje grond, groot plm. 10 M2. STRAPERLO-ZAAK IN HOOG ER BEROEP, Bevestiging van het vonnis geëischt. Het Haagsche Gerechtshof heeft in hoo- ger beroep behandeld de zaak tegen de twee kooplieden, die in den laatsten zomer in het Kurhaus te Scheveningen het Stra- perlo-spel hebben geëxploiteerd, tegen ieder van wie het O. M. bij de Haagsche rechtbank wegens overtreding van art. 254 bis van het Wetboek van Strafrecht f. 2000 boete had geëischt, doch die door dat rechtscollege schuldig werden verklaard aan het gelegenheid geven tot hazardspel met veroordeeling van ieder hunner tot 50 cent boete. Zoowel de officier van Justitie als de veroordeelden waren van dit vonnis in hooger beroep gekomen. (Zoo men weet, betreft het hier een proefproces). De beide verdachten waren thans niet verschenen. De advocaat-generaal, mr. Baron Speyart v. Woerden, vroeg bevestiging van het vonnis. Uitspraak over 14 dagen. 'N FILMSPROOKJE WORDT WERKELIJKHEID. knkt u zich eens in, dat een filmacteur i filmontwerp in 't Duitsch schrijft en l probeert natuurlijk aan een nfabrikant te verkoopen. Het manus- Ipt is goed de regie uitstekend en de 'bezetting van de film laat ook niets te mschen over. De auteur slaagt er in een hlabrikant bereid te vinden te luisteren Mt zijn filmexposé, dat tot titel draagt: T carrière van Hilde Meyer". Hij begint: .Gedurende de opnamen van een film I net atelier wordt de hoofdrolspeelster Tseling ziek. Alle décors voor de be- piende film zijn in het uitgestrekte ge- psfilmatelier reeds opgesteld. De pro- ktieieider is radeloos. Het blijkt, dat P het herstel van de hoofdrolspeelster It kan afwachten, en dat de décors moe- J worden afgebroken en later weer op touw! Een der vooraanstaande heeren f productieleiding herinnert zich dat 'n een theater in de provincie eens een begaafde artiste gezien heeft, die op de hoofdfiguur van bedoelde film. jonge dame, die juist in het X-thea- t, waarbij ze geëngageerd is. groot suc- oogst, wordt gedurende de voorstelling de telefoon geroepen en verzocht zoo kóig mogelijk naar Berlijn te komen, J einde aldaar proefopnamen van haar laten maken. Deze bevallen uitstekend, 1 dialect, dat voor de rol vereischt is, perscht zij zeer goed, men stelt vast, |bj in staat is een schlager met effect- li pointeering voor te dragen, het meisje |it geëngageerd en speelt de groote rol" pover is de filmauteur met het voor- P gekomen. De filmmagnaat heeft por al genoeg. „Beste vriend," zegt hü, r nebben we nu al een paar maal ge- r'd en in de film ook gezien, het brave, Fj?. meisje dat door een of ander toeval Fiere wacht., Nee nee, daar wordt niet Pr mee verdiend, pnderwerpen, die uit 'oven gegrepen zijn, die moet u bren- d Wanneer ik een film maak, zooals u .®'on hebt voorgelezen, zegt het publiek 1' zoo iets toch niet bestaat en de critiek zulke wenschdroom-films dikwijls Si nu, daarover wil ik maar liever T'1 Praten." J j spreekt de filmmagnaat. Nu moet IT»n eTen het volgende berichtje lezen pragevolge van een plotseling ingetreden "kostejdheld van Renate Müller, die wel eenigen tijd zal duren, a' ae ÜFA voor de vrouwelijke hoofd- Vtben» nleuwe film „Freut euch des 'Schept vreugde in het leven) de V?™ste Dorit Kreysler geëngageerd, laatst in het Stadttheaer in St. Wen i Dit"k!,®r!t2aam was- klv, chtje beteekent - VHHRL... de verwezenlij- len «??eeb filmsprookje, zooals het door imacteur den filmmasiiaat was leleten en door laatstgenoemde on voorwaardelijk van de hand was gewezen. Bij het opnemen van de OFA-film .Freut euch des Lebens" (Schept vreugde in het leven) was het namelijk gebleken, dat een stagnatie in de vervaardiging was inge treden, omdat door een ongesteldheid van Renate Müller men weet, dat zij tenge- DORIT KRETSLER die plotseling de ziekgeworden Renate Müller in de film „Freut euch des Lebens" moest vervangen. volge van een te sterke vermagerings kuur eenige maanden rust moet nemen die de vrouwelijke hoofdrol in deze film speelde, niet verder gedraaid kon worden. Karl Ritter, de productieleider der UFA. was werkelijk radeloos. In de ateliers in Tempelhof waren alle décors door den architect Benno v. Arent in elke bijzon derheid volgens het origineel opgebouwd. Waar was nu een uitweg? Het bleek dat in het Stadttheater te St. Gallen een blonde artiste werkte, die tem perament en natuurlijkheid aan een sym pathiek optreden paarde, en die daar bui tengewoon geliefd was. Een foto deed een voor de film geschikt figuur vermoeden. Karl Ritter belde 's avonds het Stadt theater in St.Gallen op en riep Doris Kveys- ler, zoo heet de jonge dame, aan de tele foon. Hij maakte haar duidelijk dat zij zoo spoedig mogelijk met den eersten trein naar Berlijn moest komen, opdat men proefopnamen voor de film van naar zou kunnen maken. Juffrouw Kreysler stond eerst paf Maar wie zal tenslotte niet alles doen om zulk een kans te benutten? Dus ging zij naar Berlijn, de proefopnamen voor camera en mierpfoon vielen zeer be vredigend uit. Een plaatsvervangster voor de operette „Sissy", waarin Dorit Kreysler de hoofd rol speelde, werd uit Bazel gehaald. Ritter vloog met Dorit van Bazel naar Berlijn, en den volgenden dag stond Dorit Kreysler al in het filmatelier Is dat nu niet een filmsprookje, dat wer kelijkheid geworden is? Het is nu eenmaal zoo: in het leven is veel meer fantasie, dan de roman, en filmauteurs ln hun werk kunnen scheppen. Naar een ongelukkige traditie wil, werd ook de mannelijke hoofdrolspeler van deze film, Wolf Albach-Retty, ziek, In zijn plaats speelt nu Wolfgang Liebeneiner. Nu moeten echter al diegenen, die aan de film willen, hieruit niet de conclusie trekken, dat het met den sprong in de filmcarrière altijd zoo makkelijk gaat. Uit hen, die niets kunnen, kan ook niets komen. En bovendien, geluk moet men natuurlijk ook hebben! JUBILARIS LUBITSCH. Reeds vijftien jaar bekend regisseur. Ernst Lubitsch vierde onlangs zijn 15- jarig jubileum als vooraanstaand regis seur. Gedurende dien tijd maakte hij 23 films, waarvan 7 in zijn geboorteland Duitschland. Daarbij hebben een zeer groot aantal sterren onder zijn regie ge werkt, terwijl velen hun opkomst voor 'n groot deel aan hem te danken hebben. Hij heeft met meer beroemde sterren ee- werkt, dan eenige andere regisseur in Holywood, waarvan de onderstaande reeks klinkende namen een idee geeft: Paul Wegener ln zijn film „Der Golem"; Pola Negri ln zijn films „Madame Du Barry" en „Verboden Paradijs"; Mary Pickford in „Rosita": Adolphe Menjou en Florence Vidor in „Huwelijkscirkel": Pau line Frederick in „Drie Vrouwen": Ronald Colman en Irene Rich in „De waaier van Lady Windermere": Ramon Novarro, Nor ma Shearer en Jean Hersholt in „Oud- Heidelberg"; John Barrymore in „Eternal Love"; Emil Jannings en Lewis Stone in „De Patriot"; Maurice Chevalier en Jeannette Mac Donald in „Liefdesparade"; Maurice Chevalier, Claudette Colbert, Mi riam Hopkins en Charlie Rugglers in „De Lachende Luitenant"; Roland Young en Genevieve Tobin in „Een uur met jou" (waarin ook weer Chevalier en MacDonald optraden); Kay Francis, Herbert Marshall en Miriam Hopkins in „Trouble in Para dise"; Charles Laughton in „Als ik 'n millioen had"; Frederic March, Gary Coo per en weer Miriam Hopkins in zijn laatste film „Liefde Engros". MUZIEKFILMS GEVRAAGD. Wending ill den publieken smaak?? De meening van Bing Crosby. De vraag, die den laatsten tijd heel Hollywood bezig houdt, is: Komen „mu sicals" weer in de gunst van het publiek? En zoo sterk, dat de dramatische film op den achtergrond zal raken? werd onlangs bevestigend beantwoord door Bing Crosby, welke uitspraak ook bekrachtigd lijkt te worden door het feit, dat Paramount aan zijn zangers-corps drie nieuwe sterren toevoegde: Lanny Ross, Dorothy Dell en Carl Brisson. „Natuurlijk moeten we op den voor grond stellen," zei Crosby, „dat het pu bliek ln de eerste plaats altijd vraagt naar films, die als film goed zijn, afgezien van Hierboven een scène uit de film „Boef jes", die deze week hier vertoond wordt. De hoofdrol wordt vertolkt door James Cagney, die men ziet met eenige der aan zijn zorgen toevertrouwde „boefjes", die hij tracht als goede burgers aan de maat schappij terug te geven. O.a. voert hij aan het opvoedingsinstituut een nieuw systeem in. dat hierin bestaat, dat hij den jongens het zelfbestuur in handen geeft van een geïmproviseerden staat, waarbij zij zelf de vacatures van burgemeester, rechterlijke macht, ministers, hoofd der politie etc. moeten bezetten. Hij bezorgt de jongens beter voedsel en brengt hun interesse voor een „eigen staat" bij. het onderwerp, en dit zal steeds zoo blijven. De twee voornaamste oorzaken, waardoor muziekfilms een tijd lang im populair v/aren, bleken de telkens terug- keerende theme song" en de koren te zijn. Met deze is in de nieuwe films slechts bescheiden gewerkt; in de eerste plaats is er naar gestreefd om de liedjes logisch op de handeling te doen aansluiten." Naar Crosby's meening werd er vroeger in .musicals" teveel gezongen, te pas en te onpas. Te weinig werd geprobeerd om de songs echte, dramatische waarde te geven, aanpassend bij de behandeling. Vrijwel dezelfde bezwaren vinden wij terug in de uitspraak van Arthur Johnston, een van Paramount's song-componisten. Vakman aan het woord. Hij zei o.a.: „Wanneer wij de oudste musicals nemen, blijkt het mogelijk, de scènes, gewijd aan de liedjes, er uit te knippen, zonder dat de draad van het ver haal er door verbroken wordt. Tegenwoor dig bestaat dat niet meer, de songs worden niet willekeurig over de film uitgestrooid, maar staan in nauw verband met het eigenlijke verhaal. Voor „College Humor" hebben Sam Coslow en ik bijvoorbeeld 70 zangnummers geschreven, die absoluut ln do tiandeUng behaoren. Werd een der zeven eruit gelicht, dan zou er een gaping zijn in de fiim. Men kan de bovenaangehaalde experts gelijk geven of niet, een feit is het, dat muziekfilms den laatsten tijd in den smaak van het publiek blijken te vallen. Men denke aan films ais „Hallo, hier Amerika" (The Big Broadcast), „Golddig- gers", enz. Het aanbod volgt de vraag! Voor de liefhebbers zijn weer een paar prachtige films op dat gebied op komst, te weten: „Too Much Harmony" met Bing Crosby, Jack Oakie, Skeets Gallagher, Ju dith Allen, Harry Green, Lilyan Tashman en de noodige charmante girls. Bing zingt ni deze film o.a. „Thanks", „The day you came along", „Boo-Boo-Boo", enz. Verder „College Humor" met Bing Crosby, Richard Arlen, Mary Carlisle, Jack Oakie, enz. Hierin lanceert Bing de schlagers „Learn to Croon", .Moonstruck", .Flay Ball" enz. Tenslotte „Sitting Pretty" met Jack Oakie, Jack Haley, Ginger Rogers, Gregory Ratoff, Thelma Todd, Lew Cody, enz. en een overdaad van pakkende songs, zooals „Good Morning Glory", „Did you ever see a dream walking??", „Blonde, Blase and Beautiful", „There's a Bluebird at my Window", „You're Such a Comfort to Me", „Many Moons Ago".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1934 | | pagina 13