BLUE BAND VOORDEEL „MEISJES IN NONNENKLEED' jgote Jaargang LEIDSCH DAGBLAD, Vrijdag 27 April 1934 Vierde Blad No. 22730 Toekomstplannen voorde Indië-lijn De heer Plesman over zijn reis. SPREEKCEL Uw Huishoudboekje kan er slechts van hebben' zegt het BLUE BAND-meisje o fekteravond te 8.20 uur is het Indië- «tulg de „Snip", bestuurd door den ot Soer op Schiphol gearriveerd, na termorgen te ongeveer half zes uit -rene te zijn vertrokken, waarna nog rhts een korte tusschenlanding werd maakt te Rome en het diner werd ge kikt te Marseille. De prestatie: Athene— isterdam in één dag moge geen zeld- Cnheid meer zijn, zij blijft toch nog lid voldoende het vermelden waard als JSitje van wat onze vliegers vermogen, lit de belangstelling op Schiphol grooter s dan gewoonlijk op dit reeds gevorder- I uur, was echter mede te danken aan feit, dat met de „Snip" directeur Ples- van de K.L.M. van zijn dienstreis Indië terugkeerde. De heer Plesman. ^dat hij de wachtende familieleden en lanwezige offials van de K.L.M., o.a. Iieeren Wurfbain en Martin, en verder J ir. Stephan van de Fokkerfabrieken begroet, wilde de heer Plesman ons me eenige inlichtingen geven omtrent foor hem opgedane indrukken. •dereen begint in de Amsterdam ma-lijn steeds meer plezier te krij- I, verklaarde de heer Plesman, „wat weer blijkt uit de massa koffers, die d de douaneloods kunt zien. We zijn Ires passagiers teruggekomen, en zoo was het ook steeds onderweg. Het is zonde dat de lijn nog met zoo weinig materiaal geëxploiteerd moet worden". Tal van mogelijkheden begon ook het publiek in de Indië-lijn te zien, waarvan de heer Plesman eenige voorbeelden gaf. Te Bushir had hij o.a. den directeur-gene raal van P.T.T.. ir. Damme en echtge- noote ontmoet, die „even" naar Indië gin gen om een zieke dochter te bezoeken. In Indië zelf had men hem gevraagd, of er geen vacantie-tarievèn ingevoerd konden worden, waardoor in Nederland studee- rende kinderen tijdens hun vacanties zou den kunnen overkomen. De heer Plesman had het nu weer aan den lijve ondervonden, dat de luchtreis absoluut niet vermoeiend is, zelfs deze laatste dag niet, nu men toch een heele ruk had gemaakt. De duur van de reis wordt nu per 1 Mei al 7'/s dag, doch in de toekomst zal het zes dagen moeten wor den. wat gemakkelijk kan. De verzorging in de vliegtuigen was nu al uitmuntend, en van de nieuwe middelen, waarover men aanstonds zou beschikken, verwachtte de Directeur der K.L.M .enorm veel. Boven dien hoopte hij, dat men binnenkort den kostprijs omlaag zou kunnen krijgen, waar door ook de tarieven konden dalen. Eigenlijk zeide de heer Plesman, en het bewijst, hoe vanzelfsprekend hij aller lei dingen is gaan vinden, die een tiental jaren geleden nog onoverkomelijke moei lijkheden schenen te bieden— is het ver bluffend eenvoudig, wat er voor een lucht lijn noodig is. De grond-organisatie wordt hoe langer hoe beter. De vliegvelden langs de route eveneens. Rangoon gaat uitbreiden. Sin gapore krijgt een groot burger-vliegveld. Dell vraagt de lijn terug naar Medan, wat waarschijnlijk mogelijk wordt als met de si\ellere vluchten de route gewijzigd wordt. De K.N.I.L.M. maakt in Indië veel be tere zaken dan verleden jaar. Ook hier heeft men echter snellere en uitgebreidere diensten noodig. Ook de Imperial Airways en de Air- France maken op hun Indië-lijnen goede zaken, maar wat in de K.L.M.-toestellen altijd ten zeerste gewaardeerd wordt, zijn de gemakkelijke, comfortabele stoelen. Over de luchtverbinding met Australië had de heer Plesman een onderhoud met den Australischen Minister Layton. Tot enelg definitief resultaat is men niet ge komen. De Australische regeering zoo ver klaarde de heer Plesman ironisch schijnt zich bezorgd te maken over de vraag, of de exploitatie van een lijn naar Australië voor ons wel loonend zal zijn. Of er eenig verband bestaat tusschen deze bezorgdheid en de Britsche lijn, die men tegen het einde van het jaar hoopt te gaan exploiteerenIn elk geval heeft men van Nederlandsche zijde nog geen enkel definitief plan. Op de heenreis is de heer Plesman, zoo als indertijd reeds gemeld werd, tijdens het oponthoud te Rome, door Mussolini ontvangen, die zich zeer waardeerend over de prestaties der K.L.M. uitliet en er aan toevoegde: „Dit zijn geen ijdele woorden, maar dat meen ik. Als U van Italië iets noodig hebt voor Uw dienst, ben ik steeds gaarne bereid, dat te geven." Dit alles leidde ertoe, dat de heer Ples man Mussolini mededeelde, dat het in de bedoeling der K.L.M. lag, per 1 Juni 1935 een directen dienst AmsterdamMilaan te openen. Natuurlijk zou men daar eerder mee kunnen beginnen, maar de K.L.M. wenscht haar nieuwe diensten goed voor te berei den, wat door Mussolini hoogelijk op prijs werd gesteld, aangezien maar al te vaak diensten geopend worden, waarvan men achteraf met de grootste moeite de com- mercleele organisatie ter hand moet nemen. Langs de geheele route heeft men bij den heer Plesman geïnformeerd of de K.L.M. zal deelnemen aan de luchtreis LondenMelbourne. Overal was men van meening dat de K.L.M. de beste kansen maakte. De groote moeilijkheid waren nog altijd de geldmiddelen, want deelneming bleef een kostbare geschiedenis. „Maar" verklaarde de heer Plesman „we hopen mee te doen en we doen ons best, de onkosten zooveel mogelijk te dekken." In Indië deed de luchtvaartdienst haar best, om bij de luchtrace. waarbij waar schijnlijk verschillende Indische vliegvel den zullen worden aangedaan, een goed figuur te maken. „Wij zijn met de Indië-vluchten op den goeden weg", besloot de heer Plesman zijn mededeelingen, en als we eenmaal sneller en meer motoren hebben, zie ik een dienst van twee maal per week in het verschiet." Wanneer dan ook de Franschen en de Engelschen zoover komen en men ver standig overleg met elkaar pleegt, behoort het in de toekomst niet tot de onmogelijk heden dat er eiken dag een vliegtuig naar Indië vertrekt en dat er dus een dagelijk- sche luchtdienst van West-Europa naar het Verre Oosten tot stand zal zijn ge komen." DE BOUWVERGUNNINGEN. Naar aanleiding van de mededeeling der Algem. Ned. Bouwarbeidersbond. in de Spreekcel, voorkomende in het Leidsche Dagblad van 24 dezer, dat zij niet voor nemens is zich te laten spannen voor het karretje der Fa. 't Hart en Aanen, kun nen wij opmerken, schrijft de heer F. van Geenhuizen, dat genoemde firma capabel genoeg is voor haar eigen belangen op te komen en dit ook steeds zelf heeft ge daan, zonder steun van wien dan ook. De Algem. schijnt echter niet te willen zien dat in ons ingezonden stuk van Za terdag j.l. de arbeiders in het algemeen aan het woord waren, en dat in deze het belang van de niet georganiseerde of wel georganiseerde hetzelfde is. RECLAME 63 Want van hoeveel belang Blue Band ook in de keuken is, hoeveel het ook bijdraagt tot het welslagen van een maaltijd, op het huishoud boekje is Blue Band slechts een bescheiden post. Blue Band combineert kwaliteit met voordeel - tallooze Nederlandsche huisvrouwen hebben de waarheid hiervan reeds ondervonden. VERSCH GEKARND HET VERKEER OP DE HAARLEMMER STRAAT. Een bewoner van de Haarlemmerstraat schrijft ons: Zou het niet wenschelijk zijn, om zoolang deze straat wordt opengebroken voor het autoverkeer één richtingverkeer toe te passen, daar de toestand op het oogenblik voor de voetgangers levensgevaarlijk is. H.T.M.-bussen, Autobussen uit de omliggen de gemeenten, 6 wielige auto's en het par ticuliere verkeer, rijden over de trottoirs aangezien dit niet anders mogelijk is. Moeten er eerst weer ongelukken ge beuren? DE KAPPERSPATROONS. Naar aanleiding van de spreekcel van Dinsdag jJ. waarin wordt gezegd dat de kapper vroeger moet gaan beginnen, schrijft een kapperspatroon ons: Wij zijn gebonden aan de Wlnkelwet, om te helpen tot 's avond 8 uur (alleen des Zaterdags avonds tot 11 uur). Wanneer wij. nu vroeger gaan beginnen, dan zouden er een of twee klanten vroeger komen, maar zij die 's avonds hun arbeidstaak beëindi gen kunnen wij niet dwingen vroeger te komen. Het spreekwoord wordt hier be waarheid „De beste stuurlui staan aan wal" tMIL JANNINGS ALS REGISSEUR. i grondgedachte voor een nieuwe film. mil Jannings, de bekende Duitsche ispeler, is na een lang verblijf in den Imde kort geleden weer in zijn vader- 1 teruggekeerd. Er zal nu een film ver- jjuen, waaraan hij medewerkt, echter hoofdpersoon, doch als regisseur, [grondidee van de film, die ook van laings is en alleen door een ander tot scenario moet worden omgewerkt, is [volgt. i het vooroorlogsche Berlijn leeft een pigverhuurder, wiens zaken goed gaan Joie met zijn familie een zorgeloos p leidt tot de noodlottige Augustus- ~nd in 1914. De vader en zijn zoons Sen ten strijde, terwijl zijn paarden pen gerequireerd voor de troepen. De ^cgen. om na den oorlog het bedrijf r op de oude basis voort te zetten mis ten De mechaniseering der bedrijven, Oflatie en de crisis leiden tot maat- PPpelijk verval en tot het uiteengaan fmenschen, die eigenlijk bij elkander Ito. Dan spant de rijtuigverhuurder laatste paard voor z'n laatsten wagen f"'- met vrouw en kinderen de wereld pÜ? een'Se gedachte is: weg uit Penland, uit dat land, dat zijn inwo- fniets moois meer bieden kan. On- raen echter staat de man voor de [W en den bewaker daarvan: fü ver'angt nu binnengelaten te IJf!' Petrus echter beveelt hem op de Eis blikken. Ontzet ziet de Ber- Fr.i? r'liu'?verhuurder hoe sedert ziin ld» a"es in Duitschland veranderd is. fcht Iai »n van z'in afwezigheid zijn de ik,„ i? °e orde teruggekomen, de men- feS>Meïen' de familiebanden zijn weer Irtü „orf°m de film moet het verval ifn,7.eder°Phouw van Duitschland tus- ^iprio, en 1934 aantoonen in de ge- TMems van één familie! DE FILM EN DE NATUUR. ■tlUm's'i zo2 lang £eleden waren de cul- iMcnmT,?1» voorprogramma van den erin »,!u buitengewoon populair. Het lsmq»L-?i m Dad nu eenmaal een Ctd-ij van het droge en leerzame, zich maakten vele vervaardigers het thouwH» j erS makkelijk. Men be- Tteert e "'m als goed beginnelin gen „™01,spe?1film-operateurs, die op- Skten andschapnen uit den trein inin draiijappiEe scènes in den dieren- bliek niet jf? txa- Met recht had het pu- Itlcos weri^6 belangstelling voor zuIk hef- Afgezien van eenige expeditie-films, die tastbare sensatie brachten, was het eerste groote filmsucces Francks „Wunder des Schneeschuhs" van groote beteekenis voor de zich langzaam veranderde opinie van het publiek ten opzichte van de cultuur- film. Er ontstond een nieuw type opera teur en zelfs de leek erkende, dat er hier dikwijls grootere moeilijkheden waren te overwinnen dan fn de speelfilm. Men ont dekte, dat het oog van de camera veel meer mogelijkheden bezat dan het men- schelijke oog. De „Zeitlupe" werd dienst baar gemaakt aan de cultuurfilm en gaf een analyse van snelle bewegingen. Wij herinneren ons nog de verbazing, die bij haar eerste verschijning door de rijen van het theater voer. De „Zeitraffer" ontdekte de beweging der planten. Wij beleven, hoe de zaadhuls van een boon openspringt en wentelend omhoog gaat tot "zij iets vindt om zich aan te hechten. De camera leent ons haar insectenoog en opent een tot dusver nog niet door men- schen betreden gebied. Met de duizend voudige vergrooting ziin de Droblemen ons ook duizend maal dichterbij gekomen en wij begrijpen alleen niet, dat het geluid niet deelt in deze vergrooting. Wij hooren nog niet het barsten van een eierschaal, waaruit zich een jonge adelaar bevrijdt als een phoenix, een kuiken van olifanten afmetingen. ook het kraken der pantsers van twee elkaar verscheurende kevers hoo ren wü niet. hoewel zij als twee reusachtige locomotieven op elkander afstormen. Mis schien dat een latere generatie ook nog den micro-toon beleeft. Nooit hebben wij in de soeelfilm zulke sensatie beleefd, en de „spelers" stellen ons nooit teleur. De regie van deze films baart onver moede moeilijkheden en stelt heel andere eischen dan de speelfilm. Regisseur Jung- hans. de schepper van vele dieren- en plantenfilms der Ufa. komt uit de tuin derij. In de haastige, mondaine atmosfeer van de speelfilm, steekt zijn arbeidsveld nog zonderlinger af. In twee lichte barak ken, terzijde van de groote Ufa-ateliers in Neubabelsberg, tusschen planten en die ren, huist deze toovenaar. In schijnbaar oude, leege bloempotjes worden nieuwe spelers gekweekt; een glazen schaal is het tooneel van bloedige insecten-gevechten, zooals men ze nog nooit in een Romein- schen circus heeft gezien; alleen zijn de gladiatoren insecten Men fotografeert den start, van een vliegend hert Na lang wach ten Is hij zoover klaar, dat hii gaat vliegen. Vanzelfsprekend vliegt hij niet zooals hij moet. Met behulp van een ventilator wordt zijn vlucht zóó bestuurd, dat hju in 't beeld- jeld blijft, Junghans is een echte knutselaar en uit vinder. Bij iedere opname staat hij voor nieuwe problemen. In de film „Grüne Va- gabunden" moest een Zeitlupe-opname ge maakt worden van een vallend dennen zaadje, die ons duidelijk de spiraalbewe ging toont van het stuifmeel. Het zaadje draaide echter zóó snel. dat het resultaat niet bevredigend was. Het moest langzamer stuiven Junghans weet er al weer raad op. Hij laat van onderen af den dennenkegel met hoogtezon bestralen, de lucht krijgt eenige stijgkracht. Nu glijdt het zaadje met de gewenschte geringe snelheid. Een andere maal moest de lepelaar- bloem verfilmd worden. Met den „Zeit raffer" werd het groeien, het bloeien en verwelken opgenomen; alleen ontbrak nog de scène, waar de plant plotseling het zaad van zich afwerpt, dus een combinatie van Zeitraffer- en Zeitlupe-opname. Tot aan het rijpen van het zaad was alles een voudig; toen echter moest de Zeitlupe be ginnen. Misschien wordt het zaad dadelijk, misschien over een uur. misschien zelf pas over een dag weggeslingerd. Als men „leerfilm" riskeert, of „Zeitlupenleerfilm", die immers in denzelfden tijd vijftig of hon derdmaal zooveel verbruikt, dan zouden duizenden meters film nutteloos afge draaid worden, eer men het oogenblik ver moedt. En de oplossing? De plant met de rijpe zaden wordt bij gekoeld licht gefotogra feerd, dan worden plotseling de koel- cuvetten opzij geschoven en de plotselinge hitte veroorzaakt het wegslingeren. Bij den hommel moest de bloesem zóó ge steund worden, dat zij niet uit het beeld- veld zwaaide, daar bij deze close-ups de dieptescherpte slechts een centimeter be draagt. Op den avond vóór de opname werd de bloem overdekt met gaas, opdat des morgens de honing niet door een ander insect opgedronken zou zijn en toen om tien uur de opname begon, was deze de eenige van al den bloesem, waarvan de honing nog onaangeroerd was. zoodat er weldra een hommel in kroop. Een ander maal echter klopte het niet men wilde een vlinder opnemen, tot men de oorzaak vond in een mier. die zich, ondanks het gaas, door den stijl een weg had gebaand naar den bloesem en wier geur van mie- renzuur den vlinder verdreef. Deze enkele voorbeelden geven eenig be grip van de moeite en het reusachtig ge duld, die noodig zijn om deze kleine films te vervaardigen. CATHARINA DE GROOTE. Met Elisabeth Bergner. De nieuwste Elisabeth Bergner-fibn, ge titeld: Catharine de Groote, speelt in het Rusland van 17001800. Men heeft bij het produceeren van deze film er nauwgezet voor zorggedragen, dat zij overeenkomt met de historie. Onder regie van Dr. Paul Czinner en productieleiding van Mr. Alexander Korda spelen in „Catharina de Groote" de beste acteurs en actrices van Engeland, met aan het hoofd Douglas Fair- "banks Jr. en Elisabeth Bergner. flora Rob- Dorothea Wieck, bekend uit „Madchen in Uniform" speelt nu de rol van Joanna in dë Amerikaansche film „Meisjes in Nonnenkleed" (Cradle Song) onder regie van Mitchell Leisen, die indertijd de costuums teekende voor „Het Teeken des Kruises" en „Nina Moise" Haar medespelers zijn Kent Taylor en de jeugdige tot nu toe onbekende Evelyn Venable. Het teedere en zuivere spel van Dorothea Wieck met haar fijnbesneden gezicht wordt in deze film wederom zeer geroemd son speelt keizerin Elisabeth, die 't leven regelt van haar neef Peter en zijn vrouw, zonder de minste consideratie voor hun persoonlijke wenschen en gevoelens. Dou glas Fairbanks Jr. heeft hier de interes santste rol van zijn loopbaan, als de on evenwichtige czaar Peter III. Getrouwd, op wensch van de keizerin, met een voor hem onbekende Duitsche prinses, Sophie van AnhaltZerbst, verwaarloost hij haar voor andere vrouwen van het eerste oogen blik van hun huwelijk af. Sophie, die den naam Catharina aanneemt, gespeeld door Elisabeth Bergner, vindt een regiment denkbeeldige minnaars uit, teneinde zijn jaloezie op te wekken Deze poging gelukt en na eenige dramatische scènes verzoe nen zij zich weer tijdelijk. Bij den dood van de oude keizerin, waarop Peter reeds eenigen tijd met verlangen had gewacht, wordt hij czaar. Zijn wreed en verdorven karakter is de oorzaak, dat het volk tegen hem in opstand komt. Na een korte regee ring van zes maanden, neemt Catharina, indachtig aan den wensch van de keizerin, dat zij de belangen van het volk moet be schermen, maatregelen en wordt Peter verbannen naar een vesting, met de in structie, dat men goed voor hem moet zorgen. Nu neemt zij de teugels van de regeering in handen. Het nieuws van Pe ters dood bereikt Catharina, wanneer zij op het toppunt van haar roem staat. In een scène, die zelf Elisabeth Bergners emotioneele krachten op proef stelt, be seft zij, dat zij graag haar kroon zou wil len opofferen om hem naast haar te heb ben. Elisabeth Bergner, die men vroeger alleen in Duitsche films zag, is klein, levenslustig en magnetisch, met enorme bruine oogen en een vreemd-gevoeligen mond. Zij is een voorbeeld van altijd veran derlijke naturen, en gehuwd met Dr. Paul Czinner, die „Catharine de Groote", even als haar continentale successen regis seerde. De prestatie van Douglas-Fairbanks Jr. in zijn rol van den czaar wordt als zijn beste creatie geprezen; hij schijnt de rollen zijner Amerikaansche films verre te overtreffen. Andere belangrijke spelers zijn: Dorothy Hale, Joan Gardner, Gerald du Maurier, Irene Vanbrugh, Diana Napier, Griffith Jones, Gibb Mc Laughlin en Clif ford Heatherley. Georges Perinal fotogra feerde de film en hij bracht de pracht en praal van het Russische hof van de 18de eeuw tot leven in een aantal scènes van groote schoonheid. Wij hopen deze, naar het schijnt, zeer belangrijke historische film binnenkort ooi? hier te zien!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1934 | | pagina 13