Naar het Haagsche Planetarium. fe Jaargang DONDERDAG 1 MAART 1934 No. 22683 ieele Kennisgevingen STADSNIEUWS. Aanmerkelijke reductie op den vervoers- en toegangsprijs voor onze abonné's. Het voornaamste Nieuws van heden. EIDSCH DAGBLAD DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN ffUJS DER ADVERTENTIENg rn, per regel voor adverteatiën alt Lelden en plaatsen agentschappen van ons Blad gevestigd zijn. Voor alle advertenttën 36 Cts. per regel Kleine AÜvertenttën -nd bS vooroltbetallng Woensdags en Zaterdags 50 Cts. jen maximum aantal woorden van 30. volgens postreöht. Voor eventueels opzending van 10 Cts. porto te betalen. Bewijsnummer 5 Cts. Bweeu Noordeindsplein Telefoonnummers voor Directie en Administratie 2500 Redactie 1507. Poet cheque- en Girodienst No. 57055 - Postbus No. 54. PRIJS DEZER COURANT .5 Voor Lelden per I maanden f. 236; per week ...At.. 1.0.1! Bulten Leiden, waar agenten gevestigd zijn, per week „0.1! Franco per post f. 2.35 portokosten. mmer bestaat uit VIER bladen EERSTE BLAD. ONTEIGENING. Burgemeester van Leiden maakt tjr voldoening aan artikel 10 der ningswet, een commissie uit Ge- rde Staten der provincie Zuid- ei bijgestaan door den daartoe van- h'et algemeen bestuur aangewezen dige en het hoofd van het gemeen- ur in het gemeentehuis (Rapen- "1, zitting zal houden op Donder- n JSen Maart 1934, des namiddags ore, ten einde de bezwaren der he benden aan te hooren tegen het n-onteigening voor het verbree- verbeteren van den Haarlemmer- en roept belanghebbenden op om bezwaren, ter plaatse en ure voor- mondeling of schriftelijk aan ge- e commissie mede te deelen; t de stukken, bedoeld in het eer- laatste lid van artikel 12 der Ont- gswet. ter voldoening aan de be- n van dat artikel, ter inzage van *er zullen zijn nedergelegd ter se- e dezer gemeente, Rapenburg 12, gang van 2 Maart a.s. totdat de -ie hare werkzaamheden heeft _t. -rschriften zijn vrijgesteld van t van zegel. De Burgemeester voornoemd, A. VAN DE SANDE BAKHUYZEN. 1 Maart 1934. 6858 emeester en Wethouders van Lei engen ter algemeene kennis, dat uitend ten aanzien van de door a Burgersdijk en Niermans, in het Nieuwsteeg No. 1, alhier, te hou- kenveiling, voor 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, en 14 Maart a.s., de eerste twee tgt des avonds 9 uur, de overige lWt des avontjs 10 uur, ontheffing verleend van de verbodsbepaling, in art. 2, sub b, van de Winkei- "SWeb 1930. A VAN DE SANDE BAKHUYZEN, Burgemeester. VAN STRYEN, Secretaris. n, 1 Maart 1934. 6857 RAS EN GEEST. VOORDRACHTEN VAN DE GLEERAREN BARGE, HUIZINGA EN VAN HOLK. Geslaagde bijeenkomst in het Academiegebouw. afdeeling Leider, van den Vrijz. Chr. tenbond had gisteravond in de rsiteit een bijeenkomst belegd, waar- e hoogleeraren Barge, Huizinga en Holt het onderwerp „Ras en Geest" deiden. dr. J. a. j. Barge sprak allereerst „Rasbegrip." H zeer nadrukkelijk, dat het 'P een natuurwetenschappelijk en een vergelijkend anatomisch begrip ~n welks omschrijving de term vreemd behoort te zijn, omdat de begrenzing der rassen in An- ■ogischen zin uitsluitend geschiedt nd van lichamelijke erfelijke ken- begrip „ras" is dus van ge odeten aard dan het begrip „volk". J* een eenheid op grond van het schappelijk bezit van een aantal "ehamelijke kenmerken, een volk :?™eld op grond van een gemeen- ujKe .taai, een gemeenschappelij- y^enavingsvorm, een gemeenschap- 7 |e«hiedenis, gemeenschappelijke Een, gemeenschappelijke belangen, enz. Jydjnbehjkheid van deze scherpe j-ieiding wordt bevestigd door het 1» 'tn ras verbreid kan zijn over liu ,olkeren, terwijl omgekeerd ij"verschillende, soms talrijke zijn opgebouwd. S, welke kenmerken raskenmer- tan alleen empirisch worden be- - A Priori is hierover slechts in te spreken. De voornaam- hfhhler^en, bie zich bruikbaar be- lek 1 a'thans voor het massa- fn.21Jb, de vorm van het hoofd, at'e van huid, haar en oogen, in het haar en de lichaams- bespreking van elk dezer 8eeft spr. een overzicht van «w» 14 rassen in Europa en hun het oi ?m vervolgens de vraag on- e'JsLn iien' hoe de tegenwoordig a hjn ontstaan. Als mogelijk o Reeds meermalen hebben wij in woord en beeld de aandacht van onze lezers gevestigd op het Zeiss-planetarium, dat sedert korten tijd is verrezen op het dak van de „Haagsche Courant" in de Wagenstraat te Den Haag. Het was te voorzien, dat de belangstelling voor dit wonder der techniek en der verbeeldingskracht groot zou zijn en dat het uit dien hoofde voor onze stadgenooten niet gemakkelijk zou wezen om zich daarvoor toegangskaarten te verschaffen. Dit heeft ons op het denkbeeld gebracht om ten behoeve van onzen lezerskring een speciale regeling te treffen. In overleg met de directie der „Haagsche Courant" is thans bepaald, dat de zaal op Woensdag 7 Maart, des avonds om halfnegen, geheel gereserveerd blijft voor onze abonné's. Inplaats van den gebruikelijken toegangsprijs van 60 cents, be hoeven onze abonné's slechts dertig cents te betalen. Deze toegangskaarten, welke uitsluitend geldig zijn op het hier- bovengenoemde tijdstip, zijn aan onze Bureaux verkrijgbaar. Wij geven onze abonné's in ernstige overweging niet te lang te wachten zich van kaarten te voorzien, aangezien de zaal van het Planetarium aan 155 toe schouwers plaats biedt. De geheele voorstelling duurt circa 1 uur. Een woord van aanbeveling lijkt na de vele enthousiaste ontboe zemingen in de pers welhaast overbodig. Wij kunnen met niet voldoende klem opwekken om dit onvergetelijke schouwspel van de majestueuze pracht van het Heelal met eigen oogen te gaan zien. In overleg met de Spoorwegen kunnen wij dien avond een goed- koope reisgelegenheid aanbieden. En wel: Voor heen en terug 3e klasse LeidenDen Haag 40 cents. Zij, die hiervan gebruik wenschen te maken, kunnen hun treinkaartje tegelijk met de toegangskaart voor het Planetarium aan ons Bureau verkrijgen. Men verplicht zich dan met den trein, die 19 u. 53 m. uit Leiden vertrekt, te reizen. De terugreis kan men dienzelfden avond met een trein naar eigen verkiezing maken. DE DIRECTIE. heden worden mutatie, aanpassing en kruising kort besproken, met als eind conclusie, dat men niet verder kan komen dan tot de overweging van mogelijkhe den. Tot zekerheid is hier niet te gera ken. Ook aangaande de gevolgen van ras- kruising is niets met zekerheid te zeggen. Er zijn gunstige en ongunstige kruisin gen. Terugkeerend tot zijn uitgangspunt zegt spr. dat, al is in de omschrijving van het begrip ras de term geest explicite niet aanwezig, dit niet wegneemt, dat zij er implicite toch in besloten ligt, althans wanneer men den mensch aanvaardt als de twee-eenheid van lichaam en geest, en erkent, dat het lichaam den geest be ïnvloedt. Dit wordt bevestigd door het feit, dat de groote rasgroepen kennelijk verschillende geesteseigenschappen en verschillende beschavingsvormen vertoo- nen. Men kan echter niet verder gaan dan tot het vaststellen van dit correlatie verschijnsel. Ieder inzicht in een tusschen bepaalde raskenmerken en bepaalde gees teseigenschappen bestaand verband oftt- breekt ons ten eenenmale. Wat het bezit van een bepaald raskenmerk voor iemands persoonlijkheid beduidt en op welke manier het iets kan beduiden, is volslagen duister. Te dien aanzien zullen de volgende sprekers nog wel meer te be- toogen hebben. Prof. dr. J. Huizinga sprak vervolgens over het onderwerp: Wat kan de geschiedenis-weten schap met het rasbegrip doen? Het antwoord op deze vraag moest lui den: Zoo goed als niets. Dat het samen gaan van een bepaalde cultuur, b.v. de Chineesche, met een bepaald ras zich aan ons voordoet als een oorzakelijke samen hang, zal niemand betwisten, maar zoo lang men niet kan vaststellen, hoe een speciaal lichamelijk kenmerk zijn corre latie heeft in een speciale cultuur-uiting, heeft zulk een oordeel geen wetenschap pelijke waarde. Bij het zoeken naar ver band tusschen geest en ras stuit men steeds op de onmogelijkheid, uit te ma ken, of een bepaalde geestelijke trek in derdaad aan het ras als zoodanig toe komt, dan wel het product is van de his torische levensomstandigheden van het ras. De ras-these in historisch gebruik, loopt altijd uit op de verheffing van het gewaande eigen ras boven andere. De ras sentheorie, die thans in Duitschland van hoogerhand als nationale leerstof wordt voorgeschreven, is, wat haar toepassing op de historie betreft, door ernstige we tenschap nooit anders beschouwd dan beunhazerij van het ergste soort. Het ideaal van rasveredeling ter wille van den staat is, indien het al biologisch verwe zenlijkbaar mocht zijn, niet anders te be reiken dan ten koste van hoogere maat staven van cultuur. De derde spreker, prof. dr. L. J, van Holk behandelde het onderwerp; „Ras en religie". Uitgaande van de vraag, hoe de theolo gie het rassenvraagstuk beoordeelt, begon spr. met op te merken, dat het in de ge schiedenis van het Christendom eigenlijk niet voorkomt, en eerst in den jongsten tijd de kerken tot beantwoording heeft gedreven. Spr. wil nu nagaan, in hoeverre het religieus rassisme thuis hoort of hoo ren kan in het christelijk geloof. Zijn stelling is: „In den christelijken gods dienst, van welke confessie ook, is geen plaats voor het geloof, dat het behooren tot een bepaald ras een onvervreemdbaar voorrecht zijn zou, waarop de mensch zich zou mogen beroepen voor God; of een on herroepelijke begrenzing zou beteekenen voor Gods heilswerk onder menschen." Dit wordt nu naar verschillende zijden toegelicht en bewezen; het geloof in de Almacht Gods sluit dit uit (Mattheus 3 9.) Noch de meer nominalistische noch de meer realistische interpretatie der Godsleer maakt hierop uitzondering: de werking van den Geest is niet gebon den aan de ordeningen van het bloed. Het begrip, dat de Kerk van zichzelve heeft als Volk Gods is gericht door den norm van de gemeenschap der Heiligen Alweer: niet de bloedverwantschap doch de gees tesgemeenschap is de constitutieve factor. In dezelfde richting wijst haar ideaal van Katholiciteit de eenheid als einddoel, im mers de volheid Gods, waartoe heel de menschheid wordt geroepen. Eerst recht biedt de inhoud der chris telijke heilsgedachte geen houvast aan rasprivilegieering. Reeds de Verzoening met God sluit het uit, dat onverzoenlijke tegenstellingen naar de wereld voor God erkend zouden zijn als definitieve heils- ordening. „In Christus is noch Jood noch Griek" leert Paulus reeds. Het sacrament van den doop. zegel der bekeering erkent geen nadere differentieering naar rassen, of het moest wezen, dat het de sterkeren tot grooter verantwoordelijkheid voor de zwakken vermaande. Voor het zedelijk- practische gebied zijn van rasverheerlij- king altijd zelfverheffing en farizeïsme te vreezen. Ook daartegen zal zich de chris telijke moraal keeren, zoolang zij zichzelve blijft. Zelfs het probleem van degeneratie, dat ook in het christendom gekend wordt, vindt er een andere behandeling dan een zuiver eugenetische, is immers gebonden aan een aanvulling door de regeneratie uit wedergeboorte, welke wederom niet van het bloed, maar uit den Geest Gods stamt. Zoo komt spreker tot de slotsom van zijn betoog, dat het religieus rassisme ket terij is en gnosis. Met een variant op Harnacks beroemde definitie der oude gnosis als acute helleniseering des Chris tendoms kan men dit rassisme heeten acute germaniseering des Christendoms Zoo blijft de gemeenschap des Geesteshet richtsnoer voor de Christelijke levensge meenschap, de „rots waarop de Kerk ge bouwd is." CHR. HIST. UNIE. GESLAAGDE PROPAGANDA- VERGADERING. Vanwege de Chr. Hist. Unie werd giste renavond in de Stads-gehoorzaal een groote propaganda-vergadering gehouden, welke o.m. werd bijgewoond door de Tweede Kamerleden, de heeren Snoeck Henkemans en Weitkamp; de burgemees ters van Leiden en Oegstgeest, mr. A. v. d. Sande Bakhuyzen en de heer van Gerre- vink; enkele predikanten en voorts door leden der Chr. Hlst. raadsfractie. De voorzitter van den Chr. Hist. Kamer- kring Leiden, de heer Jac. Wilbrink, heette allen hartelijk welkom in 't bijzonder me], mr. C. Frida Katz en den heer J. Bakker, beiden lid der Tweede Kamer en spre- ker(ster) van dezen avond, en de zooeven genoemde aanwezigen. In 't kort zette spr. het doel van dezen avond: meer dan voorheen het geval was, actief te zijn, uiteen er met nadruk op wijzende dat wij opkomen voor ons begin sel en dat wij ons niet laten opvangen door de nieuwe stroomingen van dezen tijd. Wij zullen de banier omhoog houden en zeggen: „Wat ook val, wij staan pal". Mr. C. Frida Katz aan 't woord. Mej. mr. C. Frida Katz, als eerste spreekster het woord voerende, sprak over: „Nieuwbouw op ouden grondslag". Brengen nieuwe tijden in den regel nieuwe bouw kunst, toch zal op den ouden grondslag moeten worden voortgebouwd. Vaak vindt men met nieuwe steenen ouden bouw na gemaakt, daartegen ziet men ook met oude steenen een nieuw gebouw opgetrok ken. Het laatste is beter. Spr. gelooft dat dit symbolisch opgevat ook geldt voor de politiek. Telkens zullen wij opnieuw moe ten bouwen, maar met de oude grondslag en beginselen. Ook wij leven nu in een tijd van over gang. nu zullen wij ons moeten bezinnen. Als christenen zullen wij dit feitelijk altijd moeten doen, moeizaam moeten wij ons bezinnen en dan tegelijk ook daden doen. Wanneer wij willen zoeken hoe wij onze oude beginselen moeten toepassen in dezen tijd dan dienen wij onze chr. historische historie te bezien. Hierover sprekende ging spr. in 't kort de totstandkoming en groei der Chr. Hist. Unie na. Gaan wij deze ge schiedenis na dan zien wij steeds een nieuwbouw op oude beginselen. In de Unie is en wordt steeds gezocht naar een nieu wen vorm op de beproefde oude grondsla gen. Onze Unie heeft in deze dan ook een groote taak. Voortdurend zullen wij putten uit de eenig ware Bron. Waarom is er dan nog zooveel lauwheid? Verschillende oorzaken zouden daarvoor te noemen zijn, het best is echter de hand in eigen boezem te steken en te herzien dat gene wat noodig is. Ook de Unie heeft hier voor een open oog. Zien wij om ons heen, dan zien wij aller lei beweging en beroering; economisch lijkt het wel of de wereld geheel in de war zal loopen. Ook op het gebied der goudswaarde en op het sociale- en moreele terrein zien wij verwarring. Van vele kanten hooren wij allerlei mid delen aanprijzen voor ons geheelen nieuw bouw. Communisme, socialisme en fascis me, allen komen met nieuwbouw, waarvan wij echter de theoriën niet kunnen aan vaarden hetgeen door spr. met enkele voor beelden wordt duidelijk gemaakt. En wat zal de Chr. Hist. Unie temidden hiervan. In de eerste plaats zal zij hebben een open oog voor de fouten die mochten gemaakt zijn en voorts ook een open oog voor de goede elementen, die bij anderen zijn. Eenheid van ons volk en eerbied voor gezag en orde is goed. Het is echter on voldoende wanneer het niet de goede grondslag in zich draagt, die gelegen is in de beginselen door God gegeven. De Chr. Hist, aldus spr. hebben het mooiste beginsel. Laten wij dan de handen ineenslaan om door middel van onze Chr. Unie het volk in zijn geheel te houden on der den adem van het evangelie. Laten wij toonen door onze daden hoe God ons hier toe wil bezielen en bouwen wij op onzen ouden grondslag voort. Tweede spreker van dezen avond was het Tweede Kamerlid, de heer J. Bakker, wiens rede getiteld was „Vernieuwingsdrang". Rede van den heer Bakker. De drang naar nieuw leven, aldus spr., zien wij in de natuur doch ook in den tijd waarin wij leven. Uit de wereldbewegingen zooals het Communisme, Marxisme en Nat. Socialisme zien wij ook een drang naar vernieuwing. Verschillen deze drie wereldbewegingen met elkander heel veel, alle drie zijn zij echter diep geworteld op de menschelijke souvereiniteit. De twist tusschen God en mensch openbaart zich sterk bij deze par tijen. Het ideaal dat deze bewegingen zoo zeer trekt is dat het volk zal regeeren. Ook in ons land zien wij een drang naar vernieuwing. Degene, die meent, dat het Nat. Socia lisme in ons land geen voedingsbodem zou vinden, oordeele niet te oppervlakkig. Dat er echter iets goeds in deze beweging zou schuilen, verwerpt spr. omdat het volko men in strijd is met de chr. levensbegin selen. Duidelijk teekent zich in het Nat. Socialisme het oude liberalisme af en wij weten wat wij daarvan te wachten heb ben. De neutraliteit zooais het Nat. Socia lisme die wil. bestaat niet. Kleurloosheid bestaat niet, evenmin als wij dit vinden in het rijk der natuur. Met nadruk wees de heer Bakker op BINNENLAND. Reorganisatie van de uitvoering de» sociale wetten. (Binnenland, 3e Blad.) Hulpverleening langs den weg; meer dan 2500 hulpposten zullen worden inge richt. (Binnenland, 3e Blad.) De K. L. M. schrijft met twee toestellen in voor de LondenMelbourne-race. (Bin nenland, 3e Blad.) Ons parlementair overzicht. (3e Blad.) Het Nederlandsch voetbal-elftal won met 93 van Gillingham; Bakhuys en Vcnte in uitstekenden vorm. (Sport, 3e Blad.) Twee matrozen der IJM. 384 door stort zee overboord geslagen en verdronken. (Laatste Berichten, le Blad). Auto bij Someren te water gereden? beide inzittenden verdronken. (Laatste Berichten, le Blad). Het Nederlandsch voetbal-elftal voor den wedstrijd tegen België samengesteld. (Sport, le Blad). BUITENLAND. 1 De Duitsche rijksminister Goebbels ont vangt de buiten!, pers. (Buitenl., 2e Blad.) Dimitrof, Popof en Tanef zullen een kuur moeten ondergaan voor herstel van gezondheid. (Buitenland, 2e Blad.) Rondom de Fransche schandalen. Mis lukte aanslag op ex-minister Frot (Buiten land, 2e Blad en TeL, le Blad.) De Fransche begTooting definitief aan vaard. (Tel., le Blad.) Poe-Yi tot keizer van Mandsjoekwo ge kroond. (Buitenland, le Blad.) het gevaar, dat er schuilt in den corpo ratieven staat zooals het Nat. Soc. die wil, hierbij als tegenstelling stellende de Cor poratieve Maatschappij, waar wij zien de natuurlijke groei van het organisme. Wij willen niet, aldus spr., dat onze lieve Koningin zou komen te staan in de scha duw van een dictator! Wij zullen de nooden en behoeften van het volk behartigen en aan de regeerlng voordragen. In geestelijk opzicht zullen wij ook too nen wat of de Chr. Historischen willen. Vooral ook onze jonge menschen zullen weten wat zij willen. Zij zullen koers hou den naar boven, op den weg, die leidt tot God. Ook onder de verschillende politieke partijen openbaart zich een drang naar vernieuwing. Bij de Chr. Historischen zien wij ook dien drang. Er komt weer bezie ling en enthousiasme. Het program van beginselen bij de Unie behoeft echter niet gewijzigd te worden, de menschen, die dit samengesteld hebben, hebben een voor- uitzienden blik gehad. Het program past precies in dezen tijd. Hebben wij nu, aldus spr., een kabinet met nationalen inslag, wij zullen naar 'n nationaal kabinet en dan een chr. natio naal kabinet moeten streven. Gelukkig en een eer is het echter voor de Chr. Hist. Unie, dat zij steeds de con stitutioneel lijn heeft gehouden. Altijd hebben wij voorop gesteld de souvereini teit Gods. Ons beginsel, ons mooi Chr. Hist, be ginsel moeten wij sterk laten spreken en dan zullen wij dat beginsel ook zeker In ons volksleven zich zien openbaren. Tal rijke voorbeelden zijn er die dit bewijzen. De neutraliteit zullen wij dan verwer pen en de souvereiniteit Gods voorop plaatsen. Wij stellen ons op het stand punt, dat de geestelijke rechten en vrij heden van ons volk dienen gewaarborgd te zijn. Wanneer wij dit nakomen en hier voor strijden, komen wij geheel in de lijn van Willem den Zwijger, die eveneens goed en bloed heeft overgehad voor de rechten en vrijheden van het Nederland- sche volk. Wij zullen met geloof en bezieling, al dus eindigde sprvast houden aan het Chr. Hist, beginsel en strijden met God voor Nederland en Oranje. Bij monde van den voorzitter werden mej. mr. Frida Katz en de heer Bakker bedankt voor hun enthousiast uitgespro ken woord. Met het staande zingen van „Een vaste burcht is onze God" en gebed, werd de bijeenkomst gesloten. Vermelden wij nog, dat het Mando line-ensemble „Kunst en Genoegen", di recteur de heer Leegstra, muzikale mede werking verleende. De Jaarvergadering. 's Middags is de jaarvergadering van dezen Kamerkring, eveneens in de Stads gehoorzaal. gehouden. Nadat de voorzit ter, de heer Wilbrink, wijlen ds Veldhoen in treffende bewoordingen had herdacht, werden de jaarverslagen gelezen. Voorts Is nog in de vacature-wijlen ds. Veldhoen met overgroote meerderheid van stemmen prof. J. de Zwaan, alhier gekozen. o ACADEMISCHE EXAMENS. Geslaagd voor het Candiaats-examen Rechtsgeleerdheid, de heeren J. M. Reekers (Den Haag) en J. J. L. van Loon (Den Haag) en mej. N. de Lange (Ber gen N.-H.)j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1934 | | pagina 1