iSCH DAGBLAD - Derde Blad Zaterdag 23 December 193" [KERST-MIJMERINGEN. °9els en de Kerstlegenden ENKELE KERSTGEBRUIKEN LEVEN EN STERVEN VAN DEN SPAR. WAAROM KERSTMIS IN DECEMBER? KERSTVOORSPELUNGEN. ,,-tmis li een feest van licht. Het \tverhaal zegt, dat de klaarheid van hemel zeil de engelen omscheen ln de mi van Bethlehem. ïrstmls 15 een feest van vreugde. Het «verhaal zegt, dat de geboorte van de wereld Ingezongen werd en ver- het niet, dat de aanvoerder van de der hemelsche helrscharen tot de r. sprak van „groote vreugde, welke i volken wezen zou"? jtmlj zet ons aan het begin onzer lining. WIJ leven nu dan ruim negen eeuwen later. Zal men alom dit Jaar i vieren het feest van licht en van ".gAaf i er ln de wereld niet te veel duister, niet te veel zorg, niet te veel twijfel -nt de naaste toekomst zelfs? Zullen jrten bereid wezen om te luisteren wat Kerstmis heeft te verkondigen, i nsar de prediking van den vrede op fele? l sl vragen rijzen nu op, als we aan nis denken. Wij kunnen er maar 00 aan voorbij gaan, want de vragen, "jlch opdringen en de twijfel, welke aan zoo heel veel, dat tot dusverre i onbeweeglijk en onbewogen, naar we in, zijn van te Ingrijpenden aard en 1 te raker het eigen leven, dan dat 1 alles zonder meer naast ons neer- kunnen: wat hebben we daarmee ien? De duisternis wordt te sterker ge- niarmate ook het licht sterker i de waarheid straalt te zuiverder mate de leugen verbijsterend was en rede wordt eerst gewaardeerd, wan, t de twist hoog gegaan ls. het nu zoo ook niet met Kerstmis i wezen, dat het Ideaal te heerlijker naarmate de werkelijkheid te I ls? willen we dit Jaar Kerstmis zien. Itten aan alle zijden ln de moeilljk- j en de zorgen en de onvrede en er „o weinig uitzicht naar beter. Nu komt I Kerstmis, dat nu al zooveel eeuwen menschenwereld gekomen ls. Wij i de boodschap, de liederen. We i gaarne bij den stralenden boom of j ons huls met hulst en mistletoe. Wij i het, misschien op wat bescheidener ook dit Jaar doen? Waarom, omdat Iden van wat naar beneden trekt de sch behoefte heeft aan wat opbeurt i midden van de droefste werkelljk- i aan het glanzende Ideaal. spreekt Kerstmis tot de harten. Van en leven, van vrede en van liefde, welbehagen en van goeden wil. Zal [jan vreemd wezen, wanneer we ook feet verlangen uitgezien hebben naar Inoote vredefeest, dat ln de vermoeide f fojfelende harten spreekt van betere n dan welke wij dag aan dag in deze I te zien en te ondervinden krijgen. Ideaal sterft filet. Het kan ook niet *n. Het mag ook niet ondergaan, I het ln welken vorm ook de kracht iet leven ls. En als wij nu op Kerst- li hooren van Jezus, die op aarde, kwam i rooveel liefde en zooveel licht en zoo- 1 vrede, zullen dan zelfs ln dit zware r onze harten niet opengaan om dit s te ontvangen en het weg te brengen ln ons hart, misschien als een ver- tsen schat, waarvan we leven en waar- aanvullen het tekort, dat het leven l al den dag ons biedt? Als we dan nu Kerstmis eens bezagen, niet slechts als feit uit het verleden, dat in het i wordt herdacht, maar ook als een i van levenskracht voor de toekomst, i zou het nawerken nog langen tijd en ifcbaar zouden we gedenken, wanneer winter voorbij ls en de dagen weer 'i lengen, dat het Kerstfeest was. hiermede leggen we den vinger op Ihootdzaak van het Kerstmis, gelijk het s in het Kerstverhaal door het Woord uitgedrukt wordt, het moet worden een gl persoonlijk feest, een heel persoonlijk i dat ons eigen bezit werd en dat nle- Jid ons kan ontnemen. Set ls alles heel mooi wat deze dagen 1 geven. Er ls een kerstlied, een kerst- li, er ls kerstltchtnoem maar wat wilt. Ge kunt het zien met de oogen, kunt het hooren met de ooren maar F kan toch heelemaal langs u heengaan Tfern nawerking ln uw leven hebben, w ware poëzie van het Kerstfeest ls Ppezlé des harten. Als ln de Kerst- jchiedenis uw hart komt te liggen dan ge het Kerstfeest gegrepen ln den *n zin, want dan gaat het niet buiten l<M, maar woont het in uw hart. Met het FJ' en met den vrede en met het wel- F/iï3tn en met de" goeden wil. eik dit Jaar zal alom In de wereld het "«eest worden gevierd en het ls goed noodlg, dat het geschiedt. In donkere oen zegge men niet: waarom dit feest i neren, maar zegge men: Juist nu, nu "Mn we noodlg, dat onze harten opge- ™ra worden tot den hoogen hemel om uioaar tt ontvangen wat we behoeven. I wat we behoeven dat bevat het Kerst- B «I overvloedige mate, meer dan we begrljnen kunnen, want het ls de fbchao van pllpht en liefde uit een re, hoogere en betere wereld, voor Mi n ü1™6 aarde: uit de wereld, welke pa God la S"». too luidt het verhaal ln den (Nol vroeger konden de zwaluwen m 'jl oingen. ZIJ zongen, terwijl zU den n o ul'v'ogen Maar ook in den stal i«2 h*m zongen ztjdoch zóó luid, 'O'O, dat zij bijna bet klndeke Jezus latei ,"ai:ien gemaakt. Doch toen dit t-,„7 n'et gelukte, vlogen zU naar het zee nikten steentjes en slurp- Ioj-.h. toniDpels en stortten die over de [Toen n klndeke in de kribbe. end® L Mn werd het klndeke wakker en kaïi.: atn zwaluwen, die het ln rijn rust tj-ri,; kestoord. werd door God bevolen nestelen daar waar de rook W fSwll ander de balken van schuur R h,,. ean' °e mooie zangstem ontnam Kiien? 2°, al!e«n bleef haar over bet '''''even waarmede zij nu ln- en Mn «a?e !n Zwitserland kreeg ie aa' ,n hazen an mireen hort» n Kerstnacht van Jezus' ee- ^Iital "amnzt'tel Het kwam m In kan -_ati Bethlehem zevlozen en Dikte wee^f'kkn'ktnd in de kribbe de snln- lakten T-i verschrikten en onni'tlg Wl^n4^rvoor tee* den KERSTMIS IN VERSCHILLENDE LANDEN. Overal wordt het Kerstfeest gevierd, maar overal op een andere manier, leder vogeltje zingt zooals het gebekt is. In Amerika wordt Santa Claus in den Kerstnacht gevierd. De kinderen krijgen geschenken, die voor zoover mogeojk m een oude kous gestopt worden en de volwassenen doen zich te goed aan een Kerstmaal, waarvan Minoepie en Plum pudding benevens Kalkoen de hoofdge rechten uitmaken. In de Belgische dorpen leeft nog een alleraardigst gebruik, dat vooral de inte resse van de jeugd heeft. Een roggebrood wordt ver weggeworpen en het kind, dat het Kerstbrood weet te bemachtigen is voor een jaar Koning, waaraan een eere plaats in de kerk verbonden ls. Zooals op St. Nicolaas onze kinderen een verlanglijstje opstellen ter oriëntatie van St. Nicolaas, zoo doen de Duitsche kinderen dit op Kerstmis „Weihnachlen". In dit land wordt buitengewoon veel werk gemaakt van dit feest. Nergens ziet men fraaiere kerstboonen, nergens is ook de kerstmaaltijd met zijn „Lebkuchen", Weihnachtssto.l n'\ enz. zoo uitgebreid. Ook in Engeland slooft men zich uit om van Kerstmis iets bijzonders te maken. Het zingen van Christmas-carols is niet van de lucht en de mistletoe kent veie geheimen 1 De maaltijd is overvloedig en ie Plumpudding vormt ook hier „de kroon op het werk". De Noren weten wat feestvieren is. Kerstmis duurt van 24 Dec. tot 13 Jan. Uitgebreide maatregelen zijn get o fen voor de maaltijden en de voorraad M öd (wijn en honing) mag er zijn. Niet alleen voor de mensclien wordt gezorgd, maar op het )latte land staan bij ied?re ho'.stede twee korenschoven.... voor de vogels! Eer. typisch Zweedsch gebruik stamt nog uit den tijd van de heidenen, n.l. het verschijnen van de Joelbock, een monster lijk uitgedoste gestalte, waarin la'er een of ander familie-lid wordt he kend. De straatjongens houden er een speciaal Sterrefeest op na. De Sterrekoning Judas en de Drie Koningen gaan zingend langs de huizen en het is verwonderlijk te be speuren hoeveel Sterrekoningen en Judas sen er wel niet kunnen zijn! De Serven hebben hun Badniach, een blok eikenhout, dat op Kerstavond in de haard moet branden en dat met veel plech tigheid en vertoon wordt binnengebracht. Hoeveel veranderingen het Ke st eest zelf ook heeft ondergaan, de Kerstboom was er steeds aan verbonden. En al te zeer moet men zich daarover niet verwonderen, want vele eeuwen geleden reeds dacht men dat bepaalde boomen zegen aan brachten. Volgens Prof. Arnold M ljer werd het eerst melding gemaakt van een Kerst boom omstreeks 1600. Het was de s ad Straatsburg, die daarvan de primeur had. Verschillende s hrljye s staven dit beri ht. Vanuit Elzas via Duiïschland werden ook de andere landen ermee bekend. Frankrijk jn 1870 onder invloed van de Duitsche soldaten. (uit het Poolsch van Julian EJsmond). Altijd groen was hij, de spar. ook als de andere boomen hun loof, hun fleurigheid verloren. Zelfs ln den winter, wanneer de gansche aarde onder een lijkwade lag, bleef hij groen. Daarover maakten de vorst en de storm zich toornig. Zij bonden een bitteren strijd met den spar aan en probeerden hem door de vracht van de sneeuw omlaag te druk ken. Maar de sneeuw, die met gemak de toppen der Jonge berken boog, was mach teloos tegenover den spar. ZIJ vleide zich, ln een groote, weeke laag, neer op zijn donkergroene takken, maar elke krachtige windstoot schudde die sneeuwlaagjes weer van hem af, zoodat ze als blanke, ruige vogels over de aarde vlogen. In de lente vlamden aan den spar de mooie, fleurige kaarsen op de helgroene loten. De vogelscharen bouwden ln zijn takken, veilJge, knusse nestjes en leidden de opvoeding van nieuwe, zingende ge slachten in rustlgen vrede. En als de zomer kwam en met hem de tijd van zware onweers, troffen de blik semstralen, die zoo meedoogenloos tegen de forsche eiken, populieren en dennen te keer kunnen gaan, déze slanke dennen- soort niet. Misschien waren ze hem te klein en te dicht bij de aarde, misschien verteederde de lieflijke gestalte van den boom zelfs het harde, maar gouden hart van den bliksem. Doch het levensverhaal van onzen den nenboom meldde niet alleen louter vreug den, evenmin als het leven aller boomen dit zou kunnen geven, in wier ruischen de menschen dikwijls tranen zouden kunnen hooren, zoo zij, de menschen, wisten te luisteren. Op een langen barren winter volgde plotseling een ongewoon warm voorjaar. De wereld scheen zichtbaar te ontdooien als een hart dat liefheeft. Nauwelijks zetten de beken hun zilveren liedje ln of reeds begon ook het zingen, kwinkeleeren, tierelieren, fluiten, tikken, hameren, klopDen, lokken, roepen en gor ge'en der vogels. Sneller en gloelender klopten ln den snar de jonge rappen, precies als het door lentevreugde ontwaakte bloed der dieren Naar het oude nest, dat dichtbij de aarde ln de takken van den spar verborgen lag, keerde, zooals elk Jaar, een lljsterpaar tehig en het oudt liedje maakte, nog vóór de morgenschemering, weer den boom wakker terwijl het groote bosch nog ln dienen sluimer lag. Het nestje werd spoedig in orde ge maakt en met versch mos en luchtig dons hehaze'llk-week gecapitonneerd. In zlln warm Interieur ging het HJsterwtJfJe zitten op de kleine, blauwe eieren. En spoedig weerklonken ln de dichte takken de Jonge voeelstemmctjes En ln de geurende schaduw van den voorjaarssnar heerscht zóó groote verruk king. als ware voor Immer lente ln het bo'ch ternzeekeerd en als trok geen roof vogel, belust on frisch vogelbloed, zlln kringen hoven de dichte, harsachtige tak- kenweelde. Maar het heele kleine, mooie wezeWe, de bruine, rnnne moordenaar, de noolt- ver?n<"»de. w'»rn rich on het stille nerile, moordd" de Ml'ters uit en zoog gretig hun wanne bloed op. En dan zuiverden de m'eren die aan len voet van den snar hnn m'erenhoou uit (j.--»naa'den en aards K...f-n. het uit gestorven nest van de voeellilkles. Pit was één van de vel* dingen, welk* zich dagelijks n de dichtheid van het ge bladerte afspeelden. De boomen hebben geen hart en be- weenen hun bewoners niet. De bt-~ien hebben echter een stem ln het koraal van d°n wind en in hun rulschend gezang ont breken dan de teere stemmetjes van hen, dje omgekomen zijn. Dit alles zou heel erg zijn, als niet spoe dig ln de verlaten nesten nieuwe vogels hun thuis zouden vormen en in de takken, lnplaats van dat der doode vogels, nu het kwinkeleeren van hen, die leven, zou klinken. En de onbezorgde, geurende tak schom melt onder den zanger als een groene wieg.... Die boem is echter niet onbezorgd, zelfs niet de boom. die ook ln den winter zijn groenen tooi niet verliest. De zomer brak aan. ln de gloeiend- heete uren, als het heele bosch door de hitte afgemat rrakte, was ringsom den spar steeds heerlijke, koele schaduw. Kleine gebeurtenissen vreugde en leed speelden zich onophoudelijk af, om hem heen. Al spoedig liet een llcht-gevleugeld libel, die ln de zonnestralen als een brlllant schitterde, zich op een takje van den spar neer als een levend Juweel tegen de heer lijkheid van 't groen; een voorbij vlie gende vogel, een bekoorlijk zangertje, greep het en slokte het op. Dit was voor den snar en voor den vogel een kleine, voor het libel echter een groote gebeurtenis. Dan weer schoot een, in het hemelblauw rond cirkelende havik als "n gevleugelde bliksemstraal neer op een kwlnkeleerend vogeltje, dat echter od het laatste oogen- bllk ln net dennegroen kon vluchten en dus de klauwen van den roover kon ont gaan, die weer, op zijn beurt, het warme, trillende vogelvleèsoh aan zijn hongerige Jou "en brengen moest. Dat was voor het vogeltje een blijde, voor de haviksjongen echter een treurige be'evtag. De spar verheugde zich, noch treurde daarover, want hij was een boom, die niet 6Chreit. noch lacht, doch het rijke dro mleven der planten leidt en van regen wind en zon leeft. HIJ spreekt niet maar rulscht; htj denkt niet maar groeit. Hij groeit eiken dag. elk uur, elk oogenbllk bU goed en bU slecht weer, bij wind, regen en zon. „HU ls de mooiste van alle boomen", dachten van hem de dieren van het woud. die l'ever denken dan spreken. En hU werd Inderdaad aldoor mooier. Maar zooals de sterken dlkwltls door hun kracht ten val komen, kwam de mooie boom door zUn schoonheid ten val. De herfst, die het loof ln goud omtoovert, ging voorbll: de winter kwam pi'tseling en onverwacht, zooals de lente dit Jaar plotseling en onverwacht was gekomen. Hl| was grimmig maar mooi. koud en hard. maar hU droeg een glimlach HIJ schudde over den snar donzige sneeuw uit en ontstak oo dit sneeuwhoopje dul- I zenden zonnige, gouden, blauwe en roze- rcode ronken. En om dit groene boomnle stanelde hij de sneeuw, In vlekkeloos wit. hoog op. i j Rondom den spar wikkelde het winter leven zich geleidelllk af. waarvan het ver- I Pop door de sporen van het wild ln het bosch werden aangeduid. Het. nieuwste spoor was vol hazehaakjes en vosse-sporen, die uit de verte op een rozenkrans van matblauwe parelen ge leken. De soar was wederom het middelpunt van allerlei daggebeurten''sen. die v-or anderen droevie of vroolijk, voor hem echter onverschillig waren. Toen gebeurde op een zonntgen Decem bermorgen iets, wat gebeuren moest, In dien boomen. evenals menschen hun voor bestemming hebben. Menschen kwamen het bosch Ingereden; zl1 kwamen met billen en wagens, om ln I he» woud de mooiste boompjes te vellen. Het zlin geen spechten, die op een Decembermcrgen ln de volle zon tegen de I boomstammen hameren! Bijlen zUn het, die tegen de stammen slaan. Geen vermolmd afgewaaid hout ls t, dat onder de lllkwade van sneeuw ligt gedekt, door doode takken als tot een eoort karkas bijeengehouden! Neen, de mooiste sparren zlln het, die vallen, de mooiste, jsracht'gste dennen soorten, doodelljk door de bil! getroffen. Nlèt was het de storm, die van onzen soar den gllnsterenden, fonkelenden rllp afstiet en het bont-kleurige vuur doofde! Een doodelljke stoot van een bijl velde de mooiste der sparren ook ónzen spar. En de menschen brachten hem ver-weg, naar de groote, roezige stad. Naar de stad, waar lnplaats van boomen, menschen- massa's dooreenwoelen. Tegelvlk met andere dennebromen werd hij ingeladen en na velerlei belevingen in deze stad werd hij gebracht naar een groot huls. Hier werd hij met bontgekleurde ballen versierd, met suikergoed behangen, met papleren slingers ln alle kleuren getooid en met goud- en zilverdraden doorweven. Kaarsen nrijkten op zijn takken. Aan zijn voeten echter legde men ge schenken neer. Toen de blijde ure aanbrak en aan den hemel achter de ruiten de eerste ster schitterde, werden de lichten aan den denneboom ontstoken In de kamer stormden met luid gelach en eejubel de kinderen naar binnen en bleven verwonderd staan. Tegenover den vreugdeglans in klnder- ooeen. die een kerstboom aanschouwen, verbleekte kaarslicht, verbleekten veel kleurig klatergoud en glans van goud draden. Want bestaat er op de heele wereld iets, dat den stralenden kinderblik aan licht kan overtreffen? De zon alléén heeft misschien een der- gelllken. stralenden glans bezeten, maar IndertUd, lang geleden, toen ze nog kind was! Een vraag, waarover maar heel weüd~ menschen nadenken: Waarom valt do Kerstdag, deze oude, chrlstelUke feest - dag, waarop wU den geboortedag van ht Christuskind ln den stal van Bethleher. herdenken, niet samen met den nieuw jaarsdag. waarop een nieuw Jaar aan vangt? Immers: onze chrlstelUke tUdrekenlng li bepaald naar Christus' geboorte. De Chris tusfiguur staat als middelpunt ln onz tUdsbepallng. WU spreken over vóórhisto rische rijden, waarvan wU niets weten «:i dan plotseling, waar wU de feiten histo risch vast leggen kunnen, bepalen wU ze o i zoovéél duizend of zooveel honderd Jaa vóór Christus. Dat wil zeggen vóór Christus' geboort' En van latere historische figuren spreek I men, dat zij ln de zooveelste eeuw n.. Christus leefden. Op den len Januari, den dag waaro het nieuwe Jaar aanvangt en dus onz christelijke tUdrekenlng met een Jaar ver lengd wordt, zou felteltik de geboorteda moeten vallen van het Christenkind. En toch vieren wij Kerstmis op.... J5 December. De vraag, waarom Kerstmis en Nieuw jaar niet samenvallen, ls dus heelemacl niet zoo vreemd als ze er op het eerste ge zicht uit ziet. Dat men het Christus-geboortefeest „on geveer" einde December plaatste heefi geen hlstorlschen zin gehad. Het was er', aanoassen aan oude tradities. WU. ln onz electrische verlichte steden, merken va t de duisternis minder dan de menschen o>' het platteland: ln de tUden waarin d' christelijke tijdrekening en Jaartelling werd vastgelegd, waren noch de steden, noch de domen verlicht. De lange winter nachten vielen reeds in den namiddag en eindleden pas laat ln den morgen. En ho-< Noordelllker men kwam ln Europa hoi lancer hoe droefveerttger en kouder dl» nachten werden. Omstreeks einde Decem ber („de donkere dagen vóór Kerstmis") !s de duisternis opvallend, maar dan ls oo': de kortste dag bereikt en daarmede begins een nieuwe periode. Het ls „zonnewende" geweest. De dagen worden langer, eer'a nog wel niet merkbaar, doch ln Januari is het reeds te bespeuren Van de oudst tUden af, dat menschen in Noord-Eurora gewoond hebben, heeft men zoo om et nabij den 21en December groote feesten gehad, werden vuren gebrand, woningen met lichten versierd enz. Alles ter eere van het licht. En men verheugde zich op den terugkeer van de „Zon". Deze feesten had den, waar zij ook gevierd werden, een religieus karakter, bU Kelten, Oermanen of elders. Deze oude feestdagen nu werden ver drongen door de komst van het christen dom. En ln hun plaats ls de viering geko men van het geboortefeest van het Kind des Lichts. Pas eeuwen later ls officieel Je datum vastgesteld en bU de indeeling van maan den en wekenHet men het nieuw jaar niet op 25 December beginnen, maarop den len Januari, daar dlo maanden SO of II dagen telden. Zit op Kerstmis de kraai nog in f klavergroen. Op Paschen zal zij 't ln het «neeuw- 1 vela doen. Als de zon op Kerstmis door den appel boom schijnt, dan zal het volgende Jaar een ovcrvloedlgen oogst opleveren. Is de Kerstmlshemel klaar. Verwacht dan vrij een vruchtbear jeer. Kerstmis tn de sneeuw, Paschen tn de modder. Rondom den stervenden spar schalde de gulden lach der kinderen. En bil het sterven voelde hU: „Het volle hosch-eeluk alle zons on- en ondcrcancen In het w-ud. de Jonge lcnte- stuwlne. de gouden denne-apnelen en de tnover-riln ran den wmter, dat alles ls p'ets vereet-ireji bl( éan dinsterenden blik uit deze lachende klnderoogen Als het op Kerstmis waalt, dan zullen de boomen veel vruchten dragen. Als het op Kerstmis sneeuwt, dan zal de oogst gelukken. Als de merel ztngt voor Kerstmi», dar zal ze krijten voor Maria Lichtmia. Als met Kerstmis Ijs aan de wtloen hangt, dan kan do klaver vóór Pasther worden geineden. fs Kerstmis nat, dan hlijven de koren schuur en het wijnvat leeg. Als het Ijs voor Kerstmis een man kan Kerstmis. er geen mul* °P

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1933 | | pagina 11