itsen vak k«w j&9 f Uslt Jaargang LEIDSCH DAGBLAD, Vrijdag 31 Maart 1933 Vierde Blad No. 22403 SPORT. LAND- EN TUINBOUW. VOETBAL. IZATERDAGMIDDAGCOMPETITIE L.V.B. Programma voor morgen. Ie klasse: Terleede l—A.R.C. 1, 3'/i uur, J. de la Rie. 2e klasse A: S.C.O. 2—A.R.C, 2. 4 uur, C. y. d. Burg; Quick B 2—S.L.F. 2. 3'h uur. J. Hillebrand; F. Pacta 2L.R.C. 2, 3'U uur, p. Kruit. 2e klasse B: Katwijk 1Woubrugge 1, 4 uur. A. Ladan; O. Clubje 1—Sleutels. 3V> uur, W. C. van Wijk. 3e klasse A: L.R.C, 3O Clubje 2, 3'/; uur (Llsse) M. v. d Stelt; A.R.C. 3Rijns burgsche B. 3 3'Ar uur G. Weijers. 3e klasse B: F. Pacta 4Katwijk 2, 3'/« uur J. Arnoldus. Juniores: L.R.C. (a)Terleede 3'/; uur. iLisserdljk). H. v. d. Nat; S.C.O.—Rijnsb. B. 2'/j uur W. Olivier; KatwijkRouw koop. 2'/« uur, A. Hillen. Overzicht. Met het oog op den wedstrijd van het b.V.B.-elftal op Zondag a.s. waren aanvan kelijk alle drie de, in de eerste klasse, vast gestelde wedstrijden afgelast. Opnieuw in- gelascht is echter de wedstrijd Terleede 1 A.R.C. 1. Wat met het oog op der. achter stand van A.R.C. wel zeer goed is. Dat A. R C. daar een puntje zal verspelen geloo- ven we niet. vooral niet waar de Alphena- ren er zelf heel goed van overtuigd zijn, dat er geen puntje te missen valt. In 2A zal A.R.C. 2 evenmin den moed opgeven al valt daar eventueel een groo teren achterstand in te halen. Tegen S.C.O. gaat het niet zoo gemakkelijk, toch reke nen wij wel op een overwinning voor de bezoekers. Quica Boys 2 krijgt bezoek van S.L.F. 2. tegen wie de Boys geen punt zul len verspelen Fides Pacta 2 speelt den re turnwedstrijd tegen L.R.C. 2 tegen welke zij uit met 2—1 won. Wat uit kan. kan thuis ook en danzijn de Pactanen ver bui ten schot. 2B brengt Katwijk 1 tegen Woubrugge 1, waarbij weinig krachtsverschil zal estaan. Ons Clubje 1 zal de Sleutels geen kans geven. In 3A zal L.R.C. 3 haar zooveel verbeter den stand thans tegen Ons Clubje 2 niet verzwakken. A.R.C. 3 speelt thuis tegen Rijnsburgsche Boys 3 waarbij wij een klei ne zege voor de bezoekers verwachten. 3B brengt Fides Pacta 2 thuis tegen Katwijk 2 binnen de lijnen. Wij betwijfe len of de thuisclub hier een puntje uit weet te halen Voor de Juniores kan L.R.C. (a) haar puntenaantal weer met twee vermeerderen tegen de juniores van Terleede. SCO. speelt tegen Rijnsburgsche Boys. waarbij de thuisclub de puntjes aan de bezoekers zal moeten afstaan. Katwijk komt tegen Rouwkoop binnen de lijnen. Misschien dat Rouwkoop een gelijk spel zal kunnen af dwingen. INTERACADEMIAAL TOURNOOI TE UTRECHT. Leiden wint den kampioensbeker. Gistermiddag is te Utrecht het inter academiale tournooi voortgezet. Utrecht II—Wagenlngen II speelden gelijk, 33. Utrecht won bij het nemen van straf schoppen en veroverde daarmede den derden prijs. Daarna begon de eindstrijd tusschen Utrecht I en Leiden I. Onze stad- genooten kwamen in de volgende opstel ling uit: Doel: Beim; achter: Keulen en Slingenberg; midden: Gerke, Dijber en Horn; voor: Van Stapele, Goethart. Dop- seler, van Deinse en Lammerts van Bueren. In het begin gaat de strijd gelijk op, maar langzamerhand wordt Leiden veel sterker, zonder .echter te kunnen scoren. Kort voor de rust krijgt Utrecht een penalty, doch Boesman schiet in handen van den keeper. Direct na de hervatting geeft Adam aan Utrecht de leiding maar weldra is de stand door den Leidschen Unkshinnen gelilk. (11). Ondanks een Leidsch overwicht komt met dien stand het einde en ook 2 x minuten verlenging brengen geen verandering. Bij het nemen van straf- schnnoen heeft Leiden het meeste succes, zondat onze stadsenooten den kampioens beker wonnen, die 's avonds aan het diner is uitgereikt. INTERACADEMIALE WEDSTRIJDEN VAN UNITAS. De interacademiale wedstrijden van Unitas worden van 6 tot en met 8 April te Utrecht gehouden tusschen de afgevaar digden van Leiden, Amsterdam, Rotterdam Utrecht en Delft. BERESTEYNT.O.N.A. Zondag as. speelt Beresteyn I een vriendschappelijken wedstrijd tegen T. O. N. A. I op haar terrein te Voorschoten. CITY BEKERWEDSTRIJDEN. Het programma voor Zondag luidt: 13 uur: B.N.L.—S.V.W., terrein N.A.S. 10.30: W.Kw.A.T.O., terrein Hofdijk. WEDSTRIJDEN TE BOSKOOP. A.s. Zondag zullen te Boskoop de vol gende wedstrijden gespeeld worden: Terrein Noordeinde's Midd. 12 uur Bosk. Boys 3—Voorwaarts 1; nam. 2 uur Bosk. Boys 1Gouda 4. Terrein Zwarteweg: nam. 2 uur Voor waarts 2Moordrecht 3. SCHERMEN. LEIDSCHE SCHERMBOND. In de schermschool van den heer Gijs- berti, trok gisteravond A.E.W. III tegen de Oegstgeester schermvereeniging I. Uit slag A.E.W. wint met 151. 31 ontvangen en 62 gegeven treffers. Persoonlijke resul taten voor A.E.W Weijers, Oenstra en Ouwerkerk ieder 4 winstpartijen; van Brussel 3. Voor O.S.V.: de Boer 1 winst partij. Daarna trok Elbewee I tegen A.E.W. III. Uitslag: A.E.W. wint met 142, 34 ont vangen en 61 gegeven treffers. Pers. re sultaten: voor AE.W.. van Brussel en Ouwerkerk 4, Oenstra en Weiiers ieder 3 winstpartijen Voor Elbewee: de Graaf en Bruemans ieder 1 partij. Hoofdsecondant was de heer H. van Duuren. ROEIEN. DE ENGELSCHE „BOATRACE". Morgen de 85ste wedstrijd. Op de Theems, van Putnev tot Mortlake, wordt morgenmiddag te 3.50 uur de be faamde Engelsche boatrace gehouden tus schen de achten van Cambridge en Oxford. Deze voor Engeland zoo belangrijke ge beurtenis waarbij als het ware elke andere wedstrijd in 't niet verzinkt, wordt natuur lijk door Daventrv draadloos uitgezonden, zoodat men ook hier te lande het verloop zal kunnen volgen. De baanlengte bedraagt 6800 Meter. (In verhand met een verbouwing van Putney j Bridge was de baan verleden jaar met 400 M ingekort!De record-baanlengte voor roeiwedstri.iden in ons land is 4500 M. (wedstrijd om den Telegraafheker). In totaal hebben er thans 84 boat-races plaats gevonden. Cambridge won er 43, Oxford 40. Er was verder één wedstrijd, waarin de bonten tegelijkertijd door de finish gingen. Dead-heat dus! Verleden jaar won Cambridge in 19 min. 12 seconden. o DAMMEN. WEDSTRIJD TE LISSE. Gisteren is te Lisse de tweede wedstrijd gehouden tusschen P.D.L.V. en Ontwikke ling. De voorloonige uitslagen waren: P.D.L.V. I—O.W. I 5—7, P.D.L.V. II— O W. n 10—8. DAMCLUB GEZELLIG SAMENZIJN. De uitslagen der voortgezette borden- wedstrijden zijn: Van RoodeA. Jansen 11 van Roodev. d. Blom 20 Geerlingsv. Velsen 20 v. Roode—A. ter Haar11 v. Bakkumv. d. Veer 02 W. LovinkBelt 02 SlootjesA. Dubbeldeman 11 A. JansenStipdonk 11 BrandtG. Jansen 02 v. Velsen—Bonte 20 SCHAKEN. HET KAMPIOENSCHAP VAN LEIDEN EN OMSTREKEN. Om den wissclprijs van het „Leidsch Dagblad". In den eindstrijd zijn de eerste partijen gespeeld. Ir. J. Westra verloor aan J G. v. Eybergen en G. Bosscha staat op winst tegen W H. v. d. Nat. Westra en Van Eybergen braken eikaars koningsstellingen open. maar het nadeel was hierbij aan den kant van eerstgenoemde, want hij had gerocheerd en zijn tegenstander niet. Deze Kon nu direct zijn toren in het spel bren gen met schaak en dreigde door aftrek schaak de koningin te winnen. Westra moest nu een officier voor twee pionnen geven en kreeg in het eindspel een toren en twee vrijpionnen tegen een koningin. Toen één dezer vrijpionnen verloren ging. moest hij den strijd opgeven. Bosscha won op den 18en zet op gemakkelijke wijze een pion en kreeg verreweg den besten stand ook, waagde zich echter met zijn koningin midden tusschen vijandelijke officieren. Van der Nat had nu gemakkelijk kunnen winnen, doch overzag de winstvoortzetting en bij het afbreken stond hij slecht, zoodat de partij wel voor hem verloren zal gaan. Wit: G. Bosscha, zwart: W. H. v. d. Nat. Spaansche partij. 1. e2e4 e7—e5; 2. Pgl—f3 Pb8—c6: 3. Lfl—b5 a7—a6;4. Lb5—a4 Pg8—f6; 5 0—0 d7d6; 6 Tfl—el Lc8—d7; 7. c2—c3 Lf8— e7; 8. d2—d3 0—0; 9. Pbl—d2 b7—b5; 10. La4c2 Tf8e8: 11. Pd2—fl b5—b4; 12. Pfl—g3 Ta8—b8; 13. d3—d4 b4xc3; 14. b2 x c3 Lö7g415. d4—d5 Pc6—a5; 16. Lc2—d3 Dd8cS17. Ddl—e2 c7—c5; 13. Lc4xa6 Dc8c719. La6—b5 Te8—f8; 20. C3c4 Pf6d7; 21 h2—h3 Lg4xPf3; 22. De2 x Lfg3 Pd7—b6; 23. Df3—c3 Tb8—aS: 24. Lel—d2 Pb6c8; 25. Dc3—f3 Le7—f6: 26. Pg3h5 Lf6—d.8: 27. Df3—g3 f7—f5: 28. e4 x f5 Tf8xf5; 29. Dg3—g4 g7—g6: 30. Ph5g3 Tf5—f7; 31. Pg3—e4 Pc8—e7; 32 Dg4e6 Pe7—f5: 33. g2—g4 Pf5—d4; 34 Ld2 x Pa5 Dc7 x La5; 35. De6 x d6 Pd4— f3'!36. Kgl—hl Ld8—e7; 37. Dd6—c6 Pf3 d4; 38 Dc6b7 Ld6—h4: 39. Lb5—d7 Da5d8; 40. g4—g5 Tf7xLd7?; 41. Db7x Td7 Dd8xDd7; 42. Pe4—f6t Kg8—f7; 43. Pf6 x Dd7 Pd4—c2; 44. Pd7xe5t Kf7—f8; 45. Tel—e4 Lh4xg5: 46. Tal—bl Ta8xa2: 47. Tblb8ï Kf8g7; 48. Tb8—b7t Kg7— g8; 49. Fe5 x g6 Ta2—al*: 50. Khl—h2 Tal a8; 51. Pg6—e7t Kg8—f8: 52. h3—h4 Lg5 f6; 53. Pe7f5 afgebroken. Ook is nog gespeeld de partij F. J .de BruynG. Bosscha. Deze partij is even eens afgebroken. Laatstgenoemde staat op winst. Steunt, bij gelijken prijs en kwaliteit, De Nederlandsche Industrie. Hiermede dient gij Uw land En bestrijdt gij de werkloosheid. LEEUWARDER BOTERNOTEERING. De Leeuwarder Commissienoteering voor boter is voor de komende week vastgesteld op 50 cents per kilo, dat is dus drie cents hooger dan vorige week. De koelhuismaat regel is hierop zeer zeker van gunstigen invloed geweest en wellicht ook de door ons reeds aangekondigde verhooging binnen kort van het mengpercentage der marga rine van 25 op 40 No. De vaststelling van den accijns (de laatste weken een gulden! geschiedt heden Hbld. VOOR KLEINE TUINEN. Snoeien van groenblijvende planten. Bij het snoeien hebben we van den winter de groenblijvende planten over geslagen omdat deze gedurende den tijd, dat de bladverliezende houtgewassen kaal zijn. den tuin groen maken. Nu gaan we ook deze groenblijvers, voor zoover dit noodig is, snoeien. Bekende groenblijvende planten zijn: Laurierkers (Prunus Lauro- cerasus), broodboom (Aucuba japonica), Liguster (Ligustrum ovalifolium) en hulst (Ilex Aquifolium). Waar we snoeien, maken we de planten vooral niet te stijf. We bepalen ons tot het terugsnijden van te krachtige takken, welke de plant een ongewenschten vorm, hoogte of breedte geeft. Bij het snoeien van hulst trachten we een pyramidalen vorm te behouden, welke echter vooral niet te stijf mag zijn, en daar de planten vooral in den kop het snelst groeien zullen we daar gewoonlijk het mes in moeten zetten. Waar Aucuba's nu met rtvvii. triimwoTis ronHo h®-^pn prijken wachten we nog even met snoeien; overigens bepalen we ons gewoonlijk tot) het terugsnijden van enkele forsch groeien de houttakken. Een laagblijvende groen- blijver is Mahonia Aquifolium, die met haar metaalglanzend donkergroene kleur vooral nu mooi is. De planten dragen thans eindstandige bloemknoppen in dichte tros sen en bloeien straks in April-Mei met gele bloemtrossen. Natuurlijk snoeien we ook hieraan nu niets. Wel is het vaak noodig cm enkele uitgroeiende takken terug te knippen maar we doen dit pas na den bloei. Een mooie groenbiyver is ook de vuurdoom, Pyroocantha coccines of P. Lalandi. Deze vormt uit zichzelf een breed- groeiende struik met enkele opgroeiende koptakken. Nu is deze vorm in een kleinen tuin vaak hinderlijk en verkiezen we de losse breedpyramidalen vorm. In dat geval moeten we de niet gewenschte zijkoppen flink terug knippen. Een belangrijke plaats onder de groenblijvers fltordt ingenomen door de Coniferen. Vooral de pyramidaal groeiende soorten vragen onze aandacht en ook bii deze is het gewenscht om even- tueele zijkoppen tijdig terug te snoeien, opdat de planten een gesloten vorm be houden met doorgroeiende topscheut. Niet onderhouden planten worden op den duur benedenaan kaal; ook vallen ze dikwijls uit elkaar tengevolge van sneeuwdruk, regen of wind. Aan de laagblijvende en kruipend groeiende Coniteren behoeven we gewoonlijk niet te snoeien. HOE WORDEN DE DUITSCHE FILMS? De Duitsche rijksminister voor volks voorlichting en propaganda, dr. Goebbels, heeft voor de „Vakorganisatie van het Filmscheppende Duitschland" een rede voering gehouden over de moderne taak van de Duitsche film Goebbels begon met te constateeren, dat de film in 'n ernstige crisis vervallen was, niet van materieelen, maar van geestelijken oorsprong. Een in grijpende hervorming is noodig. Ter ver duidelijking van de richtlijnen waarlangs in het vervolg de productie zich moet ont wikkelen noemde Goebbels 5 iilms, waarin de productiemogelijkheden positief en ne gatief het duidelijkst naar voren komen. In de eerste plaats de „Potemkin." Deze film is ondanks de uitgesproken tendenz een voorbeeld hoe een poütieke wereldop vatting met alle middelen van de modern ste techniek uitgedrukt kan worden. Wel iswaar was het juist deze opvatting die het nationale Duitschland aanleiding heeft gegeven stelling te nemen tegen deze film. Vervolgens de „Anna Karenina'' van Greta Garbo. die het bewijs heeft gele verd, dat de- film geen surrogaat is, maar in hooge mate artistieke waarden bezit. De „Nibelungen" hebben getoond, dat ook een zoo ver thema zeer actueel kan zijn, terwijl de z.g. patriottische film van de laatste jaren alles behalve modern is ge weest. Hier is meestal een opvatting zoc primitief tot uiting gebracht, dat men zou kunnen gelooven. dat de tijd nog met paradepas en trompetgeschal voortging. Ten slotte noemde Goebbels nog den .Rebel", het voorbeeld van een nationa listische film, die ook den politieken te genstander moest overtuigen Men heeft bier het bewijs, dat de film des te grootere mogelijkheden van effect sorteert, des te scherper zijn volkscontouren die uitge werkt zijn. Tot dusverre is de film echter de geboden groote mogelijkheden voorbij gegaan. In een tijd, waarin zich een weer galoos revolutionnair drama afspeelt, ont breekt het niet aan stof, gelijk zoo dik wijls wordt geklaagd, maar aan den grooten moed den stof aan te pauken. Hier ligt de eigenlijke reden van de film crisis. In plaats van zich te wenden tot de groote taak van het vormen van den tijd, heeft men zich met amusement te vreden gesteld. Thans, in de nieuwe na tionale omgeving, moet de film, in plaats van achter den tijd aan te loopen „vaan deldrager der idee" worden. Daarvoor moeten weliswaar nieuwe krachten wor den gewonnen. Wie 14 jaar lang de vlag van het systeem heeft gevolgd, heeft niet de moreele kwalificaties thans een nieuwe vlag te hijschen. Wie in het vervolg mede wil scheppen in den film. zal dat moeten doen in het volle bewustzijn, dat niets le vends kan ontstaan zonder een gerichte Wil, zonder duidelijke tendenz. Wij zijn ?wljjk genoeg aldus Goebbels open lijk uit te spreken, wat het systeem voor ons verhulde. Maar ons doel is niet partij politiek gelimiteerd. Het betreft het ge- heele volk. In dien zin ziet de regeering haar taak niet alleen in de censuur, maar nog meer in de bevordering van de film. De kunst is vrij en moet vrij blijven, in derdaad met dit ééne voorbehoud, dat zij zich gebonden voelt aan bepaalde poli tieke, zedelijk-nationale normen, zonder welke een „voelkisch" samenleven onmo gelijk is Er bestaat een wijde speelruimte vanaf het punt waar de censuur begint tot aan de film, die de regeering naar vo ren zal brengen als voorbeeld voor een ge- heele jaarproductie. Genoeg bewegings vrijheid om het geheele artistieke schep pen aan een nieuwen ethos te helpen. FRIEDRICH HOLLANDER EN DE GELUIDSFILM. Hij is geen onbekende meer Friedrich Hollander de meester van de muzikale kleinkunst. Hiervoor dicht en componeert hij. stelt karakteristieke en hoogst artis tieke shows samen. Achter de zoo ge roemde pittigheid en brutaliteit van zijn liedjes verbergt zich echter een zwaar moedige wereld. Men kan niet zeggen, dat deze wereld in verzet komt tegen de op- gedwongen levensboeien. Met roerende overgave staat hij, Friedrich Hollander, tegenover de domheden en- kwaadwillig heden van een wereld vol kleine en groote gemeenheden. Hij strijdt niet. Hij probeert zich slechts te beschermen en doet dat met superieure ironie, die men jammer genoeg niet altijd bemerkt, omdat zij ondergaat in een zee van harmonische klanken. Hij is een strijder En daarom ontbreekt ook in zijn muziek de voorwaartsdrin- gende, sprongsgewijze voortschrijdende activiteit van het rhytme. De neerslag van zijn stemming ligt in de zware harmonie en in den haar dragenden klank der in strumenten. Het is duidelijk, dat Hollander, om uit drukking te geven aan zijn artistieke be gaafdheid, zelf den tekst bij zijn chansons schrijft. Hierbij bereikt hij een eenheid van woord en muziek, waarnaar men in alle categorieën der vocale kunst streeft. Zulk een ideale completeering blijkt uit de beide chansons „Ich bin von Kopf bis Fuss(De blauwe Engel) en „Wenn ich mir was wiinschen dürfte(De Man, die zijn moordenaar zoekt.) In belde vindt men een karakteristiek type en de juiste stemming. Hier in de dalende chro matiek, aarzelende neerslachtigheid, daar. in het lied van Lola, brutale, onverschil lige animale teugelloosheid. Een kunstenaar als Hollander, wiens eigenaardig vermogen tot het karakteri- seeren het uiterste verlangt van personen en het milieu van de geluidsfilm, oefent natuurlijk ook een vormenden Invloed uit op den tekst, dien anderen op zijn com posities schrijven. Van medewerkers wis selt hij zelden. Robert' Liebman is zijn vaste medewerker, af en toe wordt hij ook bijgestaan door Wilder of Rillo. In zulk een verband ontstond de muziek voor „De blauwe Engel", „Inbrekers", ,De Man, die zijn moordenaar zoekt" en voor het eigenaardige lied van „Russische Anna" uit de film „Heerscher der Duisternis." Hollander een der weinigen, die van de modern muziek iets geleerd hebben heeft geen „chlager" geschreven. Om dat te worden, wat men met dien naam be titelt, bezitten zijn composities niet vol doende conventioneele melodie en har monie. Er leeft iets anders in zijn geestes producten. Een sterk grondelement, dat naar buiten visueele vormen aanneemt. Wat was vanzelfsprekender, dan dat Hollander, de dichter en componist, zijn eigen werken in scène zette? Nadat hij ook hierin van zijn artistiekebegaafdheid blijk had gegeven, was de stap tot film regisseur niet groot meer. In de nieuwe UFA-film „Ich und die Kalserin" voert Friedrich Hollander de regie. Jammer, dat hij ook niet de muziek geschreven heeft. Maar misschien mogen wij hopen, dat hij ook eenmaal een zelf acoustisch doorleefde stof in beeld brengt. DIE IRR FARTHEN DES ODYSSEUS. Het ligt in het plan van de UFA om voor het nieuwe seizoen een super horserie film te laten vervaardigen onder leiding van Erik Charell, den knappen regisseur van „Het Congres danst." In dit werk zullen de beste krachten van de UFA medespelen. De rol van Odysseus is in handen vanHans Albers, terwijl Renate Müller de rol vervult van Penelope. De film zal behalve het hoofdmotief een groote hoeveelheid sport-sensaties (Olym pische spelen, oorlogsspelen, de val van Troje), mooie vrouwen (Mady Christians als de schoone Helena, Kathe von Nagy als Nausikas, Brigitte Helm als Circe) brengen. AMATEUR-FOTOGRAFEN. Een studio-fotograaf was op zoek naar Robert Montgomery om een paar nieuwe opnamen van hem te maken voor de pu- bliciteit's afdeeling. „Rob gezien?" vroeg hij voor ongeveer de vijftigste maal, toen hij den schoen poetser passeerde. „Ja mijnheer" antwoordde de zwarte chef van deze afdeeling, „daar is-ie". De fotograaf volgde de richting van den vinger, die wees naar iemand, die op zijn buik lag op het dak van de montage- afdeeling. Daar was Robert Montgomery, die argelooze voorbijgangers met zijn kleine camera filmde. Robert Montgomery is een van de meest enthousiaste smal- filmers in Hollywood. De eerste, die met deze liefhebberij be gon. was Lawrence Grant. Hij maakt er veel werk van en heeft in zijn huis een comoleete studio met kunstlicht en een laboratorium ingericht. Onder zijn inte ressante herinneringen is een opname van Clark Gable die tien jaar geleden ge maakt werd. Wallace Beery en Reginald Denny zijn bekend om hun gpklenrde opnamen op 16 m.M. smalfilm Beery heeft een uitgebreid archief van gekleurde films, die hij opge- CLAUDETTE COLBERT. Claudette Colbert, vooral bekend uit de film „Het Teeken des Kruises" heeft een heerlijk gevoel voor humor, een prachiig figuur, kleedt zich met veel smaak, heeft een constant verlangen om te reizen en een prettige manier om vrienden te maken. Ze is dol op spinazie, snoepen, hard rijden in een auto en Jockey Club, een ouderwetsche parfum. Ze is erg timide in de buurt van paarden en probeert dit ge voel te overwinnen door dikwijls te gaan rijden. Ze vindt het heerlijk te verhalen van haar wereldreis per vrachtboot, ka meel en vliegmachine. Ze heeft een knob bel voor het op lossen van legkaart- puzzles. Van al haar films prefereert ze haar rollen in „The Lady Lies" en „Het Teeken des Kruises" het meest. Charlie Ruggles is haar favoriet-acteur, blauw haar lievelingskleur, zelf een ge routineerde automobiliste, bewondert zij de handigheid van de Parijsche taxi chauffeurs. Ze heeft geen illusies omtrent haar tooneelcarrière of acteertalent en erkent onomwonden dat zq alleen werkt omdat ze geen andere manier gevonden heeft om in haar onderhoud te voor-zien. Ze is een expert-fotografe en ontwikkelt en drukt haar eigen foto's af. Echter heeft zij geen enkele foto aan de muren bij haar thuis. Ze verzamelt jade, amusante anecdotes exotische parfumflesschen en dassen- knijpers. Zij is een slachtoffer van de tal rijke kletspraatjes in de tooneelwereld en sommige ervan heeft zij zelf uitgedacht. Zij gaat altijd dezelfde deur uit als zij is binnengekomen. Zij is de eenige Para- mount-actrice met bruine oogen. nomen heeft gedurende zijn bezoek aan z'n berghut en is trotsch op de goed geslaagde films van wilde bloemen en woestijnplan- ten. Ook heeft hij verschillende zonson dergangen en zonsopgangen boven de ber gen vanuit zijn vliegmachine opgenomen. Denny heeft ook veel bergopnamen ge maakt en specialiseert zich vooral in bij zonder voor gekleurde rotsformaties. Hij gebruikt zwart- en witfilm voor interes sante opnamen gedurende de werkzaam heden in de studio's. Clark Gable is een van de jongste en thousiasten. Met zijn 16 m.M. camera heeft hij reeds verschillende interessante opna men gemaakt van vliegtuigen en tennis wedstrijden. Onlangs had hij ongemerkt een filmpje van Helen Hayes gemaakt, met wie hij in de film „White Sister" sa menspeelt en toen hij dit voor haar ver toonde. bleek, dat ook zij opnamen van hem gemaakt had op momenten, dat hij niet keek. Ook Helen Hayes filmt veel, doch doet ook nog aan gewoon fotografeeren. Natuurlijk is haar dochtertje een van de meest belangrijke onderwerpen, zij heeft een compleet laboratorium thuis ingericht en zorgt zelf voor het ontwikkelen en af drukken. De regisseur George Hill brengt in de studio altijd zijn smalfilm-camera mee. Zijn meest gezochte slachtoffers zijn mede spelenden, die tusschen de opnamen in slaap gevallen zijn en men kan zich zijn verrassing voorstellen toen het een van de acteurs gelukt was een opname van Hill zelf te makende, slapende in zijn stoel, met zijn eigen camera, welke op name bij het ontwikkelen van hei nega tief onverwachts te voorschijn kwam. Ook Greta Garbo maakt veel opnamen, maar neemt nooit een collega voor de lens, daar zij verklaart het zelf onaangenaam te vinden als zij gefotografeerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1933 | | pagina 13