Wat is de oorzaak van kiespijn? DE VIJANDEN VAN HET BIJENDORP LEIDSCH DAGBLAD Derde Blad Donderdag 30 Maart 1933 KUNST EN LETTEREN. O SCHEEPSTIJDINGEN. RADIO-PROGRAMMA. CL_ (("REd 1 l— 233 IN DE LAKENHAL. Werk van Teekenlceraren. Is een teekenleeraar een kunstenaar? Laten we de vraag algemeener stellen: Kan een teekenleeraar- een kunstenaar zijn? Volmondig is deze vraag bij de ope ning der tentoonstelling met Ja beant woord. Een teekenleeraar dient de kunst, hetzij dan met een groote ol een kleine k. Deze opmerking van den heer Van Dijk, onderstreept door Prof. Huib Luns, en den heer Ellens, zou nochtans in een milieu dat voor het grootste gedeelte uit teeken leeraars bestond, kunnen doen denken aan een oratio pro domo. WIJ. die geen enkele reden hebben om ons voor dit milieu meer te interesseeren, dan voor elk ander, dat meer of minder met kunst heeft te maken, zijn het even wel met de opmerking van den heer Van Dijk volmaakt eens. Onder het groote publiek heerscht de dwaling, dat een „teekenmeester", al is hij nog zoo'n meester ln het teekenen, in 't algemeen geen kunstenaar kan zijn, en zich, wanneer hij de vrijmoedigheid neemt zich kunstenaar te noemen, een recht toe-eigènt, dat slechts den „vrijen kunste naar" toekomt. Maar op welke gronden toch eigenlijk? Is het omdat hij een of meer akten bezit, die hem verleend zijn, nadat hij bleek te beschikken over een aanmerke lijke teeken- en schildertechniek, welke eischen bij het laatste Kon. Besluit van Nov. '32 nog aanmerkelijk zijn opgevoerd? Is het. omdat deze akte hem zekere be voegdheden verleent om op te treden als leeraar als een soort van school meester? Is het omdat de teekenleeraar een vaste bestaansbasis bezit, die de vrije kunstenaar gewoonlijk niet heeft? Is het omdat hij slechts teekenen en schilderen als kunst kan beoefenen ln de uren, dat hij ze niet behoeft te onderwijzen, soms moeilijk uitgekochte uren na een ver moeiende dagtaak, terwijl de vrije kun stenaar elk uur van den dag gehoor kan geven aan zijn driftige Inspiratie? Behoeft de teekenleeraar minder fantasie te be zitten dan de vrije kunstenaar? Is het eigendom van coloristische gaven, de zin voor -een smaakvolle compositie alleen het privilégie van laatstgenoemde? Bezit deze alleen het gevoelige oog en de vaardige hand? Onder teekenlceraren zijn zeer ze ker stumpers in de kunst. Doch die zijn er onder de vrije kunstenaars even zeer. Wie regelmatig de tentoonstellingen bij Kleykamp, ln „Pulchri Studio" en andere verwante inrichtingen bezoekt, ontdekt overal kaf onder 't koren. Ons volk heeft zijn schoolmeesters nooit buitengewoon hoog aangeslagen, aller minst wanneer zij zich waagden buiten de grenzen van hun vak. We laten daar, in hoeverre de betrokkene daar zelf schul dig aan waren, doch alleen schuldig waren ze niet. Leeraar moge wat deftiger klinken, ten slotte wordt ook een teekenleeraar be schouwd als een soort schoolmeester. En de waardeering van den schilder, schrijver of musicus daalt onmiddellijk een aantal graden, zoodra men weet, dat de betrok kene zijn dagelijksch levensonderhoud verdient in eenigen vorm van onderwij zerschap; bij het lager onderwijs nog iets meer dan bij het M. O.; maar dalen doet het. zooals schrijver dezes meer dan eens heeft ondervonden. Het staat vast. dat een teekenleeraar over een aanmerkelijke hoeveelheid tech nische vakkennis beschikt. Vindt men die altijd bij aankomende vrije kunstenaars? En moeten deze niet meermalen hun techniek veroveren onder leiding van een teekenleeraar? Een teekenleeraar is een vakman, die in de allereerste plaats het ambacht ver staat. En dat is dunkt mij, toch wel het allereerst noodzakelijke om kunst te kun nen voortbrengen. Men moet ten slotte de technische middelen bezitten om de ont roering der schoonheid aan een bepaald gegeven te kunnen openbaren. Techniek alleen is niets; doch inspiratie zouden technische kennis, die als kanaal kan dienen voor de inspiratie, is een zeep bel. Tot scheppen brengt met het slechts, wanneer een bekwame techniek het in strument der inspiratie is. Wij onderschatten niet de waarde der vrije kunstbeoefening, wanneer deze zich ten minste niet bepaalt tot het dragen van een fluweelen jasje, lange dassen en dito haren, benevens quasl-zwaarwich- tige betoogen. We zijn te grooten dank Verschuldigd aan de meesters der 17de eeuw, aan die der Haagsche en Amster- damsche scholen, benevens een aantal contemporaine figuren. Doch kende men in de ME dat vrije kunstenaarschap? Waren de M E. kunstenaars in wezen geen ambachtslieden, vakmenschen, die altijd in opdracht werkten voor een bepaald doel, en wier werken, ondanks hun ge mis aan vrijheid, niet minder bewondering wekken van die van later tijd? Wij zullen de teekenleeraren die in de Lakenhal exposeeren niet vergelijken met hen wier werken de eeuwen trotseerden, doch denken er evenmin aan ze te stem pelen tot nlet-kunstenaars. Er Is tusscnen het tentoongestelde werk veel dat onrijp en onvoldragen is, werk ook dat enkel blijk geeft van technische vaardigheid zonder dieper beleving. Daartegenover staat werk dat op de tentoonstellingen van de groote schildersgenootschappen als „Pulchri", .Arti" en „Pictura" een uitnemenden in druk zou maken. Het is tenslotte alles werk van ernstige menschen, die door deze tentoonstelling eerbied afdwingen voor hun stand Wij kunnen deze expositie niet uitvoerig bespreken. Een vergelijkende critlek is hier niet wensehelijk. We vesti gen de aandacht op eenigé personen en werken, ten einde den lezer op te wekken, alles te beschouwen. Er hangt wat veel, te veel. doch dat kon moeilijk anders. Zoo vragen wij uw aandacht voor 'n paar frtssche olieverfjes van J. Altera te Rot terdam: „Ochtend aan de Reeuwijksche plassen" en „Perenboom", benevens een knappe houtsnede van denzelfden schil der. Van Cees Bolding, die herhaaldelijk in „Pulchri" exposeerde, zagen we een ,Et. Maartensavond" zooals die hier en daar nog door de jeugd wordt gevierd met lampions, lampjes van uitgeholde kale bassen met Ingesneden maskers, terwijl 't geheel in den schimmigen avond zeer mooi van kleur is. Een zelfportret doet den krachtigp serieuzen teekenaar ken nen B Bongers uit Delft schilderde een hoekje vdh ons „ElizRbethshof" en onze voormalige Stadhuistoren. Merkwaardig RECLAME. Men gelooft heden ten dage, dat de oorzaak van kiespijn ligt in gassen, die zich in de tanden vormen gedurende het bedervingsproces. Deze gassen zouden uitzetten cn drukken op de ge voelige tandzenuwen. De tandheelkundige wetenschap beantwoordt deze vraag echter ais volgt: achtergebleven voedseldeeltjes werken zich tusschen de tanden en het tandvleesch. Bacteriën en bacillen, die door dit bedervende voedsel ontstaan, vormen zuren, die het glazuur aantasten en oplossen. Wanneer de tandzenuw slechts door een dun laagje bedekt wordt, zwellen de bloedvaatjes, die zich om de tandzenuw bevinden, op en drukken op de zenuw, zoodoende kiespijn veroorzakend. Bacillen, die deze bederf veroorzakende zuren afscheiden, worden hierin uitnemend gesteund door den tandaanslag, die zich op de tanden vormt Deze tandaanslag houdt de bacteriën in voortdurend contact met de tanden en verstrekt hen zelfs voedsel om in leven te blijven. Het moeilijkste vraagstuk is dus voor de tand heelkundige wetenschap steeds geweest om dezen tandaanslag te verwijderen. Een der meest opzien barende ontdekkingen is onlangs gedaan door de Pepsodent Laboratoria, toen een geheel nieuw en ommekeer teweegbrengend, reinigend mate riaal werd vervaardigd. Alleen in Pepsodent tandpasta is deze nieuwe ontdekking toegepast. Dit materiaal is tweemaal zoo zacht als hetgeen gewoonlijk ln tandpasta's gebruikt wordt cn is daarom uiterst onschadelijk. Toch is het zonder weerga waar het op het verwijderen van den tandaanslag aankomt en om de tanden blinkend wit te polijsten. Groote tube 0.75. dubbele tube ƒ1.25. 8245 zijn de houtmozaïeken van N. H. van Bommel uit Wellerlooi (L.) die stijlvol zijn uitgevoerd. De techniek bepaalde hier noodzakelijk een strakke styleering. Trouwens ook andere technieken wor den beoefend, zooals de glasbrandkunst door den heer Boogman uit Deventer, die hiervan een eend in een plas geeft te aan schouwen in warme kleuren, terwijl J. P. van der Borden de klelnplastiek beoefent en daarvan een eend in teakhout, een winterkoninkje in mahonie, een hertje en duifje in aardewerk exposeert, alles be koorlijk van vormgeving. En nu noemen we meteen onze stadgenoote Mevr. Van Rijnbach—Van Gelder, die eenige ge bruiksvoorwerpen van aardewerk tentoon stelt, welke beslist een eigen karakter dragen. Fijn is het kinderkopje in marmer van C. Puype uit Apeldoorn, die ook nog een Interessante bronsplaquette met kop en een aapje in ebbenhout inzond. Keeren we thans weer even tot het schilderwerk terug, dan vraag ik de aan dacht voor een drietal gevoelige bloem stukken van mevr. DingemansNumans uit Haarlem, die ln haar coloriet bijzonder is geslaagd. Onze stadgenoot J. A. M. van Dijk Azn. exposeert een bijzonder overtui gend levensgroot portret van Luit. Kol. J. Irish Stephenson, waarvan de toon al even behaaghjk is als de compositie. De coratief in zijn rhythmlsch lijnenspel en gelukkige vlakverdeellng ls van denzelfden een vertolking van een tekst uit het Hoog lied: „Sta op mijn liefstede winter ls voorbij." Dit werk ls uitgevoerd in gom- battlk, een techniek welke niet iedereen is toevertrouwd. Van L. Ek uit Dordrecht noemen we „Winter te Dordrecht" en „Boomen op de hei bij Lunteren." Zeer bijzonder door compositie, scherpe vaste contouren en exeptioneele kleur, vinden we de portret- schets in pastel van den heer H. Ellens. De daarboven hangende cellospeler van denzelfden is trouwens niet minder vol uitdrukking. Als etser noemen we A. Hemelman uit Amsterdam, die een prachtige ets ver vaardigde van de St. Nicolaaskerk te Am sterdam, genomen van het dak van een gebouw naast het Victoriahotel. W. A. Grondhout uit Den Haag etste een be kend steegje te Leiden, een Molen bij War mond en de St. Bavo te Haarlem. En onze stadgenoot, H. van der Jacht, dien we reeds bij de tentoonstellingen van „De Kunst om de Kunst" als een bekwaam en nauwgezet werker leerden waardeeren, geeft in fijne stemming een gedetailleerd fragment der Waalsdorperduinen, bene vens de Montelbaanstoren te Amsterdam. Uit den voorraad krachtige teekeningen met wat kleurkrijt aangezet, welke Prof. Luns medebracht van zijn verblijf ln Spanje, zien we hier een drietal, waarbij in 't bijzonder opvalt de barsche archi tectonische structuur van de Cathedraal van Santander. Als verbeelder van de dierenwereld leerden we ln .Pulchri" reeds C. J. Mension uit Delft kennen, die thans uitkomt met een geestige en karakteris tieke houtskoolteekening van een gezel schap aapjes, een geëtste leeuwenkop en een mooie voorstelling van een paar zebra's in olieverf. H. Meyer uit Den Haag komt uit met een groot splegelportret en een goed portret van den schilder Haver man. Het is merkbaar dat deze uitne mende portrettist op Meyer een gelukki gen invloed heeft uitgeoefend. Aandacht verdient eveneens S Meyer uit Amster dam met een schilderij van een dorps- hoekje, een aquarel van een stukje boer derij en een ets van de Oude mannenhuis poort. Onze stadgenoote, mej. M. H. Ne- derburgh, die we reeds meermalen moch ten waardeeren als een bij uitstek serieuze en toegewijde werkster exposeert een stil leven in pastel en twee accurate teeke ningen van Artisjokken en Goudlelies. Van J. D Ros uit Den Haag, een zeer bekwaam man, noteeren we een naakt in wasverf, een litho eveneens een naakt, en een decoratieve linosnede van drie schol levaars. Merkwaardig zijn de beide voorstellin gen van H. Valk uit Arnhem, genoemd „Het prentje" en „Het Afgodsbeeldje". De bedoeling van deze werken zal wellicht niet iedereen onmiddellijk duidelijk zijn, doch wat zijn ze voortreffelijk geschilderd, en een gedailleerde beschouwing over waard. We maken verder opmerkzaam op het werk van mej. M. Verkeus, „Opge graven", „Vanaf de Rozenhoedkaai te Brugge" en „Sluis te Brugge." Het zou een tekort zijn, wanneer we geen melding maakten van den arbeid van onzen stadgenoot J. H. Wattez met zijn uitgesproken persoonlijk coloristische ga ven, die we kunnen waardeeren ln zijn gloedvolle schildering van „Brugge" en de „Vlassnijders" Van A. W. Wijknlet uit Den Haag noem lk „kerk en toren te Doodewaard." Van H Voskuyl, eveneens uit Den Haag noem ik een kleine supe rieure teekenlng van een liggend naakt, zoo intens mooi, dat men er veel meer over zou willen schrijven. Verder een heel fijne teekenlng van plantjes. En nu moet ik ten slotte om tot een einde te komen nog even melding maken van een drietal mooie werken van C. Kloos uit Den Haag, waarbij Ik de voorkeur geef aan het fraaie rhythmische lijnenspel en de nobele vorm geving van de figuren, die hij ..Ariadne" noemt. Doch ook „Sparta" en „Naakt met Shawl" verdienen volle waardeering. Ik eindig. Veel is hier niet genoemd; doch uit 227 werken van 88 exposanten moest een greep worden gedaan. Dit sluit geen miskenning van de niet-genoemden ln. Uit onze inleiding weet men dat wij het werk der teekenleeraars, hetzij dan kunst met een groote of kleine k„ hetzij soms meer kunstig dan kunst, niet onder schatten. Moge het veel bezoek trekken. „MANN 1ST MANN". Naar aanleiding van de opvoering van Berthold Brecht's „Mann ist Mann" door de Leidsche Studenten-Tooneelvereeniging ,DE.D.I.L." (sub-vereeniging der U.Si.B.i. op Vrijdag 31 Maart in den Leidschen Schouwburg, schrijft men ons: Bert Brecht is een van de vooraanstaan de persoonlijkheden in het Berlijnsche theaterleven, wiens prestaties het best ge- qualificeerd worden door het ruime begrip „Zeittheater". Zoo langzamerhand begint men Brecht ook hier in Nederland te lee- ren kennen en waardeeren (Drie Stuivers Opera). Ook dit „Mann ist Mann" is „Zeit theater". Is een poging tot het vinden van nieuwe wegen, een afwijken van tot dus ver toegepaste methoden. Brecht noemt zijn Mann ist Mann" (dat in het Nederlandsch wordt opgevoerd) een Lustspiel. Oppervlakkige beschouwing kan er toe leiden dat men in dit stuk slechts de dwaasheid ziet. de zotternij; zoodat het geheel wordt tot een groteske revue, met aaneengelljmde dwaasheden. Toch is dit geenszins he, geval. Brecht behandelt het actueele probleem van on zen tijd: individu tegenover massa. En dit probleem wordt op geniale wijze behan deld Brecht gecritiseert onze maatschap pij, waarin men zoo vaak zich af moet vragen, of karakter zin heeft persoonlijk heid beteekenis. Of eigenlijk niet de eene mensch gelijk is aan den ander, zoodat zij desnoods elkaar zouden kunnen vervangen zonder dat men het merkt. Kan men niet met menschen zonder persoonlijkheid zon der wil, zonder het vermogen „om neen te zeggen" doen wat men wil? Zij kunnen toch „wie ein Auto ummontiert werden"! Zooals in „Mann ist Mann" geschiedt met den braven kruier Galy Gay die zon der dat hij er zelf eigenlijk erg in heeft als soldaat met het. leger meetrekt naar Thibet, en daar op formidabele wijze het kanon zal afvuren zoodat bij het vijfde schot de bergvesting Sir-El Dchowr ineen stort.... inplaats van dat hij een visch gaat koopen, zooals zijn vrouw hem op droeg. Brecht hekelt de massa, èn den enke ling. Zijn spot treft iedereen, gaat niemand voorbij Zijn satirieke opmerkingen liggen er niet dik op, zijn sneers zijn niet geac centueerd. De regie berust bij Ad. Hooykaas. die als regisseur van zoovele studenten-tooneel- voorstellingen een groote vermaardheid heeft gekregen door zijn oorspronkelijkheid zijn vooruitstrevenden aanleg, zijn moder nen geest. KON HOLL. LLOYD. ZEELANDIA, uitr., 29 Mrt. v.m. 8 u. van Funchal. MAASLAND, 29 Mrt. n.m. 2 u. v. Hamburg te Bremen. ORANIA, thuisr., 28 Mrt. n.m. 6 u. v. Lissa bon. WATERLAND, 29 Mrt. v. Hamburg te Am sterdam. SILVER—JAVA—PACIFIU-LIJN SALAWATT, 28 Mrt. v. Kaapstad n. Algoa- baai. KEDOE, 27 Mrt. v. Pacific Kust t° Batavia. KON PUKETVAAK'l vlij ROGGEVEEN. 28 Mrt. van uorenzo Mar ques n. Durban. NIEUW HOLLAND, pass. 28 Mrt. Thursday Island. JAVA-CHINA-JAPAN LIJN TJIKEMBANG, 27 Mrt. v. Macassar te Hongkong. TJINEGARA, 27 Mrt. v. Shanghae te Bata via. HOLLAND—AMERIKA-L1JN. DINTELDIJK, 27 Mrt. v. Portland (O.) n. R'dam. DAMSTERDIJK, R'dam n. Pacific Kust, 26 Mrt. van San Jose. MAASDAM, uitr., pass. 29 Mrt. Vlisslngen, van Antwerpen. BILDERDIJK, New York n. R'dam, pass. 28 Mrt. n.m. II u. 50 Lizard. VEENDAM, 29 Mrt. v.m. van R'dam te New York. JAVA—NEW-YORK-LUN. SIMALOER. 26 Mrt. v. Philadelphia te Hampton Roads. HOLLAND—BRITSCH-INDIE LIJN. HOOGKERK, thuisr., 28 Mrt. te Masilu- patam. STREEFKERK, 29 Mrt. v. Hamburg te Ant werpen. HOLLAND—AUSTRALIË LIJN. TARAKAN, thuisr., 29 Mrt. v. Melbourne. GAASTERKERK, uitr., 28 Mrt. v. Bombay. HOLLAND—AFRIKA LIJN. RIETFONTEIN, uitr., 29 Mrt. te Antwerpen IJSTROOM, thuisr., 29 Mrt. te Havre ver wacht. MAASKERK. uitr., 28 Mrt. van Santa Isabel n. Lagos. KLIPFONTEIN, thuisr., 28 Mrt. V. Genua n. Marseille. HEEMSKERK, 29 Mrt. v. Bremen te Ham burg. NIEUWKERK, 29 Mrt. V. Hamburg n. Amst. MAATSCHAPPIJ OCEAAN. ATREUS, Java n. Amst., 28 Mrt. van Mar seille. MYRMIDON, 29 Mrt. v. Hamburg te Amst. KON NED STOOD! B MIJ. AJAX, 28 Mrt. v. Oporto n. Vigo. HAARLEM, 28 Mrt. n.m. 10 u. van Amst. te Hamburg. HERMES, 28 Mrt. n.m. 7 u. v. Bourgas te Varna. JUNO. 28 Mrt. v. Catania n. Messina. TRAJANUS, 28 Mrt. v. Barcelona n. Genua TRITON, 28 Mrt. van Volo n. Limni. COTTICA, 28 Mrt. v. W. Ir.dië te New York ORION thuisr., pass. 29 Mrt. Lizard. AMAZONE, 29 Mrt. v. Almerla te Malaga. BACCHUS. 29 Mrt. v. R'dam te Gandia. CLIO. Amst. n. Valencia, pass. 29 Mrt. Gibraltar. PLUTO, 29 Mrt. v. Danzig n. Stettin. BOSKOOP. 28 Mrt. v. Pavta n. Guayaquil. NVREUS. 29 Mrt. v. Amst. n. Kopenhagen. BERENICE, 29 Mrt. v. Amst. n. Hamburg. HOLLAND—OOST-AZIE LIJN OUDERKERK, thuisr. 27 Mrt. v. Manilla. RO'IT I.LOYD KÖTA NOPAN, 28 Mrt. v. R'dam n. Ham burg. KOTA PINANG, uitr.,, pass. 28 Mrt. Gibral tar. BALOERAN. uitr., 29 Mrt. v. Port Said. GAROET, thuisr.. 29 Mrt. v. Port Said. KOTA TJANDI. uitr., 29 Mrt. te Belawan. TOSARI, thuisr. pass. 28 Mrt. nm. 8 uur Gibraltar. MAAl'SCHAPPIJ NEDERLAND JOHAN DE WITT, 29 Mrt. van Batavia n. Amst. CHR. HUYGENS, 29 Mrt. v. Amst. n. Ba tavia. HALl'YON LIJN STAD ARNHEM, 29 Mrt. v. R'dam n. Bag- nolL DIVERSE STOOMVAARTBERICHTEN. MAGDALA ,n. Pauillac en Rouaan, pass. 28 Mrt. Gibraltar. APOLLONIA, 25 Mrt. v. Port Said te Con- stanza. MARPESSA, Constanza n. Spezia, pass. 23 Mrt. Istanboul. SCOPAS, Constanza n. Perama, pass. 26 Mrt. Istanboul. ANGELINA, 24 Mrt. v. Singapore n. Pe- nang. AUGUSTINA, 25 Mrt. v. Singapore n. Soe- soe. MANVANTARA, 25 Mrt. v. Singapore naar Pauillac. AN AST ASIA, 26 Mrt. v. Singapore n. Plad- joe. ALETTA, 27 Mrt. v. Singapore n. Pladjoe. PAULA, 26 Mrt. v. Soesoe n. Singapore. ALDEGONDA, 22 Mrt. v. Pladjoe n. Soera- baya. IRIS, arr. 24 Mrt. te Balik Pappan. JUNO, 24 Mrt. v. Hongkong n. Tameui. AGATHA. 24 Mrt. v. Tientsin n. Mlri. FARMSUM, 28 Mrt. v. St. Vincent n. Leg horn. VOOR VRIJDAG 31 MAART. Hilversum, 1875 M. 8.00—12.00: VAR?» 12.00—4.00: AVRO 4.00—8.00: VAR?» 8.00—11.00: VPRO 11.00—12.00: VARA 8.00: Gramofoonpl. 9.00: De Notenkrakers onder leiding van D. Wins en Gramofoonpl. 10.00: Morgenwijding VPRO 10.15: Vervolg concert 11.10: P. J. Kers Jr.: Onze keuken 11.40 12.00: Voordracht door Hetty Beck 12.00: Omroep onder leiding van N. Treep en Gramofoonpl. 2.00: Gramofoonpl. 2.30: Vervolg concert 3.00: Gramofoon- platen 4.00: VARA-Klein-orkest O. 1. v. P. Duchant 4.50: Voor de kinderen 5.30: Orgelspel Joh. Jong 6.00: Verkorte opera .,Der Freischütz" Weber (Gramo foonpl.) 6.30: VARA-orkest o. I. V. H. de Groot 7.00: Prof. Mr. H. Fryda: De al- gemeene economische opzet van het vijf jarenplan (Sovjet-Rusland XXI.) 7.20: Revue „Massa" van L. Dekker en J. Kol vers. VARA-orkest o. 1. v. H. de Groot. Alb. Funke Küpper (bas). Joh. Jong (or gel) en het VARA-tooneel o. 1. v. W. van Cappellen 8.00: Ds. G. van Duyl: Een half uur samen lezen in den Bijbel" 8.30: Concert. N. v. d. Stad (cello) en H. Bosmans (piano) 9.00: Prof. Dr. L. J. van Holk: De functie van het beroep ln volk en cultuur. De wetenschap 9.30: Vervolg concert 10.00: Vrijz. Godsd. Persbureau 10.05: Vaz Dias 10.15: A. Donker: Suoz 10.45: Gramofoonpl. 11.00: Orgelspel C. Steyn 11.3012.00: Gramofoonmuziek. Huizen, 296 M. Algemeen Programma verzorgd door de NCRV 8.00: Schrift lezing en meditatie 8.159.30: Gramo foonpl. 10.30: Morgendienst o. 1. v. Ds. J. Gillebaard 11.00: Zangvoordracht door J. Plemper (bariton) 12.15: Con cert door het Trio v. d. Horst m. m. v. P. v. d. Hurk (fluit) en Gramofoonpl. 2.30: Chr. Lectuur 3.00: Huish. raadge vingen 3.30: Concert door het Hen driks-Trio (viool-cello-piano) 5.00: Postzegelpraatje 5.30: Voor amateur- fotografen 6.00: Landbouwhalfuurtje 6.30: Tuinbouwpraatje 7.00: Literaire causerie 7.45: Ned. Chr. Persbureau 8.00: Concert door het NCRV Kleinorkest o. 1. v. P. v. d. Hurk met medewerking van het NCRV-Dameskoor 9.00: Causerie 9.30: Vaz Dias 9.40: Non-Stop Solisten- Revue 11.1511.30: Gramofoonpl. Daventry, 1554 M. 10.35: Morgenwij ding 10.50: Tijdsein, Berichten 11.05 11.20: Lezing 12.20: Orgelconcert W. S. Vale 1.05: BBC-Dansorkest o. 1. v. H. Hall 2.05: Haydn Heard en zijn orkest 3.20: Gramofoonpl. 4.20: Northern Studio-orkest o. L v. J. Bridge. Met mede werking van D. Reid (alt) 5.35: Kin deruur 6.20: Berichten 6.50: Beet hoven's Planoduetten door D. Folkard en M. Warne 7,10. 7.30 en 7.50: Lezing 8.20: Jack Payne en zijn Band 9.20: Berichten en lezing 9.55: „Chopin", romantisch spel van W. Rooke Ley en Chr. Martin 11.10: Voordracht 11.15 12.20: Geraldo's Tango-orkest en de Savoy Hotel Orpheans. Parijs „Radio Paris", 1724 M. 7.05: Gramofoonpl. 11.50: Concert door het Krettly-orkest 6.40: dito 8.05: Radio-tooneel. Kalundborg, 1153 M. 11.20—12.35: Concert uit het Bellevue-Strandhotel 2.004.00: C. Rydahl's orkest 7.30: Vo cale duetten door A. Hagen en E. Schmidt 7.45: ..Rose Bernd", spel van G. Haupt- mann 9.3510.35: Hedendaagsche mu ziek door het Omroeporkest o. 1. v. Reesen en het Breuning-Bache-Strijkkwartet m. m. v. Henry Munck (hobo.) Langenberg, 473 M. 6.25: Gramofoon- platen 11.20: Populair concert o. 1. v. Caspar 12.20: Concert o. 1. v. Eysoldfc 1.50: Gramofoonpl. 4.20: Werag- orkest o. 1. v. Buschkötter 7.20: Concert door het Gem. Koor van de Onderwijzers- zangvereen. en Knapenkoor o. 1. v. H. M. Sambeth 9.4011.20: Concert o. 1. v. Wolf. Rome, 441 M. 8.05: Gevarieerd con cert m. m. v. orkest en solisten. In de pauze: Radio-tooneel. Brussel, 338 en 508 M. 338 M.: 11.20: Omroepkleinorkest o. 1. v. Leemans 12.30: Gramofoonpl. 4.20: Radio-sym- phonie-orkest o. 1. v. J. Kumps 5.20. Liederen-recital door Th. Mercier 5.50 Omroepkleinorkest o. 1. v. Leemans 7 20: „Bal- en Dansgesprekken" van H. zur Miihlen. Vertaling: Dr. J. Servotte 8.20: Omroeporkest o. 1. v F. André. met mede werking van zangsoliste 9.30: Dansmu ziek door ,.The Minstels Jazz Club" 508 M.: 11.20: Gramofoonpl. 12.30; Om roepkleinorkest o. L v. Leemans 4.20. Omroeporkest o. 1. v André 5.35. Gra mofoonpl. 7.20: Radlo-symphonle-or- kest o. 1. v. J. Kumps met medewerking van Mevr Fauvllle (zang) 9.30: Gramofoon- platen. w 235. Den anderen morgen was Pietje al vroeg wakker en ging kijken of het pak van den advocaat al droog was. En toen dat het geval was, trok ie de toog zelf aan, zette de mooie baret op, nam een bril <an zijn vader en sleepte .het boek achter zich aan. waarop de advocaat gekomen was. En waar ging dat ondeugende Pietje nu naar toe? 236. Wel, hij ging naar de rechtbank. Daar werd juist een wespenjuffertje veroordeeld, die een van de bijen- vrouwen bij haar haren had getrokken. Bijna werd ze veroordeeld tot twee weken raamwasschen in alle bijen korven, toen Pietje de Bie ln zijn advocaten-toog het woord vroeg. 3S

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1933 | | pagina 11