De Regeering verleent steun.
J4ste Jaargang
LEIDSCH DAGBLAD, Vrijdag 24 Maart 1933
Vierde Blad
No. 22397
Vijf millioen voor Pluimveehouders.
Huldiging v. burgemeester Colijn te Boskoop
Bedragen uitgetrokken voor Aardappel-
meel-industrie, riet- en gTiendcultuur.
roggebouw, vlas- en fruitteelt.
Ingediend is een wetsontwerp tot wijzi
ging en verhooging van hoofdstuk 10 der
Rijksbegrooting voor 1933 (Garantierege
ling 1933 ten behoeve van de kippen- en
iendenhouderij).
Aan de Memorie van Toelichting op dit
netsontwerp wordt het volgende ontleend
De productie van eieren is een zeer voor
name tak van bedrijf en de uitvoer ervan
een uiterst belangrijke post op onze han-
elsbalans. De vooruitzichten voor 1933
jjn voor de pluimveehouderij verre van
eunstig. Om op alle mogelijkheden voor-
oereid te zijn, en eventueel een geheele in
eenstorting tegen te gaan is steun van
regeeringswege gewenscht, die alleen in
verking treedt, zoodra de feiten aantoo-
nen. dat de gemiddelde prijs over 1933 nog
Vneden den zeer lagen prijs van f. 2.80
etto voor eieren van gemiddeld gewicht
nn de producenten zal dalen. De uitvoe
ring van de op den aangevraagden post
eunenden maatregelen zal zoodanig zijn,
dat de voordeelen geheel en al ten goede
tomen aan de pluimveehouders. Op eiken
Zaterdagavond zal een door den Minister
aangewezen gemachtigde, den prijs vast
stellen. welke waarschijnlijk in de daarop
tolgende week aan de pluimveehouders
gemiddeld netto zou kunnen worden uit
betaald. indien geen steunmaatregel be
tond. Aan de hand van deze conclusies
maakt de Regeeringsvertegenwoordiger
nog dienzelfden avond bekend of en zoo
welk bedrag per 100 stuks zal worden
bijgepast bij de eieren, die in de volgende
week zullen worden geëxporteerd. De
eierhandel weet dan bij zijn inkoopen op
Maandagmorgen of voor de loopende week
een bedrag wordt bijgepast, ja dan neen,
bl] de door hem te besteden prijzen
wordt daarmee rekening gehouden. De
concurrentie tusschen den handel onder
ling en met de coöperaties is zoo scherp,
dat de eieren ook door den handelaar zon
der winst uit dezen maatregel zullen wor
den omgezet.
De eierprijs, welken de pluimveehouders
hijgen, ook voor die eieren, welke in het
binnenland blijven, wordt bepaald door
den prijs, die uitbetaald kan worden, wan
neer export van de eieren plaats vindt. Na
afloop van een bepaalde week moet wor
den nagegaan, welke prijs in werkelijkheid
aan de pluimveehouders is uitbetaald.
Deze zal natuurlijk meestal wel iets ver
schillen van den prijs, dien men veronder
stelde te kunnen maken. Bij volgende
Taststellingen van hetgeen zal worden bij
gepast, kan daarmede rekening gehouden
worden.
Op deze wijze kan verkregen worden,
dat indien de gemiddelde prijs, welken de
pluimveehouders over 1933 krijgen, min
stens f. 2.80 bedraagt, de steunmaatrege
len buiten werking blijven. Indien de prijs
hier beneden blijft, zou de regeling In
werking treden en den prijs aanvullen,
vooropgesteld, dat het bedrag waar even
tueel voor bijslag over beschikt kan wor
den. voldoende is. Hoeveel eventueel noo-
dig zal zijn. hangt geheel af van de maat
regelen in het buitenland.
Teneinde een regeling te treffen, welke
een behoorlijke kans van slagen biedt, zal
de garantie moeten gelden tot een bedrag
van 5 millioen, waaruit zoover het noodig
mocht blijken, kan worden geput. Indien
het buitenland den invoer zou verbieden,
dan zou ook deze maatregel slechts korten
tijd helpen en zal de situatie opnieuw
onder de oogen moeten worden gezien
Een bijzondere regeling zal getroffen
moeten worden met de koelhuis- en kalk-
eieren. Voor eendeneieren zal eenzelfde
regeling getroffen worden als voor kippen
eieren, doch met andere cijfers.
De saneering van de
aardappelmeelmarkt.
Ingediend is een wetsontwerp tot dek
king van het verlies op den geforceerden
verkoop van 600.000 balen aardappelmeel.
De gunstige werking van het crediet aan
de aardappel-industrie is weer grooten-
deels te nietgedaan door de toenemende
afzetbelemmeringen in 't buitenland. Het
gevolg hiervan is geweest dat de overtollige
voorraad aardappelmeel wel is verminderd
doch op 1 September 1932 nog altijd
600.000 balen bedroeg. Om te voorkomen
dat de prijs nog dieper zal vallen heeft de
regeering gemeend de aardappelmarkt te
moeten saneeren door het surplus uit de
markt te nemen. Bovengenoemde 600.000
balen heeft zij toen overgenomen tegen
een prijs van f. 8.— per baal met de be
doeling dit mee te verkoopen op een dus
danige wijze, dat zekerheid zou worden
verkregen dat het niet wederom langs
andere wegen de markt zou bereiken, en
daardoor de afzet van het meel der nieuwe
campagne zou belemmeren. Reeds zijn op
deze wijze 200.000 balen tegen een prijs
van f. 6.verkocht waarop alzoo een
verlies is geleden van f. 400.000. Over den
verkoop der overige 400.000 balen zijn nog
onderhandelingen gaande, waaromtrent
nu echter nog geen nadere mededeelingen
kunnen worden gedaan. Ook hierbij zal
getracht worden een zoo hoogmogelijke
prijs te bedingen.
Steun aan riet- en griendcultunr.
Ingediend is een wetsontwerp tot steun
aan de riet- en griendcultuur. De grootte
van den steun zal worden aangepast aan
de normen, thans voor het geschilde pro
duct aangenomen. Voor de uitvoering zal
eenzelfde plan worden gevolgd als geldt
voor de vigeerende steunregeling. In
totaal vraagt de Minister thans voor dit
doel f. 300.000.
Voor de roggeverbouwers
4 millioen gulden.
Ingediend is een wetsontwerp tot steun
ten behoeve van verbouwers van rogge-
oogst 1933. Aannemende dat met den ge
middelden prijs van f. 7.50 per 100 K.G. de
productiekosten kunnen worden gedekt,
terwijl de waarde voor den teeler thans
netto op f. 3.50 mag worden gesteld, vraagt
de Minister thans een bedrag van 4 mil
lioen gulden aan; het geoogste product
beloopt namelijk plm. 100 millioen K.G.
Fruit- en warmoezerijgewassen.
De toestand van den tuinbouw, die aan
leiding heeft gegeven tot het tot stand
komen van de Tuinbouwsteunwet 1932 is,
naar de regeering thans betoogt, nog zoo
danig. dat zij zich genoopt ziet wederom
een steunvoorstel in te dienen ten behoeve
van de verbouwers van fruit- en warmoe
zerijgewassen. Vooral wat den export be
treft zijn de vooruitzichten zeer somber,
Op velerlei wijzen wordt dus de invoer in
verschillende landen bemoeilijkt en het is
bijna met volstrekte zekerheid te verwach
ten dat de oogst van 1933 voor de tuinders
wederom groote verliezen zal medebrengen.
De garantieregeling, die de regeering
thans voor 1933 bij de Tweede Kamer heeft
ingediend, beoogt den tuinders een waar
borg te geven, dat de teelt dit jaar een
niet te groot verlies zal opleveren. Daartoe
zal een garantie dienen van een bepaalden,
onder den productieprijs liggenden mini
mum verkoopprijs van alle op de veilingen
aangevoerde producten, geteeld door
erkende tuinders, dat zijn degenen, die in
tuinbouw hun hoofdbestaan of een aan
merkelijk deel daarvan plegen te vinden.
Voor het jaar 1933 wordt dan van rijks
wege aan erkende veilingen van groenten
en fruit een garantie verleend tot een be
drag, overeenkomende met het verschil
tusschen de werkelijke opbrengst en die
berekend naar een voor elk artikel telkens
voor een bepaald tijdvak gesteld prijspeil,
met dien verstande, dat het totaal van de
aan de veilingen uit te keeren gelden een
bedrag van f. 5 millioen niet mag over
schrijden. Voor de uitvoering der regeling
wordt de minister bijgestaan door een
regeeringscommissaris terwijl een com
missie van advies wordt ingesteld, waarin
de betrokkenen bii deze garantieregeling
zijn vertegenwoordigd. De gezamenlijke
bij een veiling aangesloten tuinders zijn
verplicht hun aanvoer ter veiling te be
perken naar een door den minister vast te
stellen maatstaf. On nadere voorwaarden
kunnen aan de veilingen voorschotten op
de garantie worden verstrekt.
Steun aan de vlasteelt.
Ingediend is een wetsontwerp tot wijzi
ging en verhooging van Hoofdstuk 10 der
Ter gelegenheid van het 10-jarig burge
meesterschap van den heer P. A. Colijn te
Boskoop, vond in intiemen kring een har
telijke huldiging plaats. Er werden ver
schillende toespraken gehouden, die ge
tuigden voor de groote waardeering, die
men voor Burgemeester Colijn koestert.
Hierboven de diverse aanwezigen. Zittend
van I. n .r. Mej. Colijn, Burgemeester,
Mevr Colijn en den heer Colijn Jr.
Achter den burgemeester, staande, o.a.
de beide wethouders de heeren J. van Gel
deren en E. Guldemond, verder bijna alle
raadsleden, mr. F. A. Helmstrijd gemeente
secretaris, de heeren D. Londhuijzijen, ge
meente-ontvanger, A. E. Stijkel, directeur
gemeente-bedrüven, A. van der Molen,
gemeentebouwKundige en de ambtenaren
ter secretarie.
De muziekvereen. „Concordia" bracht
des avonds een serenade.
Rijksbegrooting over 1933. (Uitkeeringen
ten behoeve van de teelt en de verwerking
van vlas over den oogst 1933).
Aan de Memorie van Toelichting wordt
het volgende ontleend:
Het is noodzakelijk, teneinde een mati
gen vlasoogst in 1933 te verkrijgen, hier
voor een post, uit te trekken tot een maxi
mum van f. 1.350.000 en tevens de voor
waarden in hoofdlijnen vast te stellen,
waarop de steun aan de vlasteelt en de
vlasbewerking zal worden verstrekt.
Door dezen maatregel zal den landbou
wer mogelijk worden gemaakt het product
vlas weer voor een gedeelte der normale
productie in zijn bouwplan op te nemen,
waardoor voor het platteland een belang
rijke werkgelegenheid zal worden verkre
gen.
Daarnaast is het als algemeen belang te
noemen de noodzakelijkheid dat een deel
van de vlascultuur in stand worde gehou
den om niet de tot heden verkregen rassen
en de steeds verbeterde techniek der vlas
teelt verloren te laten gaan.
Om de werkvergunning zooveel mogelijk
te bevorderen, zijn aan de toekenning van
den steun voorwaarden verbonden, om de
bewerking van het geteelde vlas eveneens
zooveel mogelijk in Nederland te doen ge
schieden. Het afsluiten van overeenkom
sten tusschen telers en vlassers wordt zoo
veel mogelijk aan hun Initiatief overge
laten.
De Regeering verleent steun om daar
mede de teelt van 6000 HA. vlas en de
bewerking daarvan, in Nederland te
verzekeren. De Vlascentrale, welke reeds
is ingesteld voor de uitvoering van de
steunregeling voor het vlas voor den oogst
1932, wordt met de uitvoering dezer steun
regeling belast. Voorts zijn voor de uit
voering opgericht de Vlastelersvereeniglng
en de Vlassersvereeniging, uit de belang
hebbende groepen telers en vlassers. De
steunverleening geschiedt aan de erkende
telers en de erkende vlassers, die vlas voor
den oogst 1933 bewerken onder de voor
waarden door den Minister en de Vlas
centrale te stellen.
Aan de Vlascentrale wordt beschikbaar
gesteld: a. voor uitkeering aan de Vlas
telersvereeniglng een bedrag van 100 gul
den per geteelde H.A. vlas; b. voor uit
keering aan de Vlassersvereeniging een
bedrag van f. 125.— per H.A. vlas.
De Vlastelersvereeniging stelt in overleg
met de Vlascentrale een zaaiplan op.
DE MEDESPELENDEN IN V
„MENSCHEN IN HET HOTEL/'.
„Waarom spelen zoovele stars mede in
deze film?" werd den regisseur Edmund
Goulding dikwijls gevraagd gedurende den
tijd, dat „Menschen in 't Hotel" werd op
genomen. Zijn antwoord was: „Omdat er
rijf gelijkwaardige rollen in deze film zijn.,
die elk gespeeld moeten worden door een
eerste klas artist".
De vijf bedoelde hoofdpersonen zijn: de
danseres Grusinskaya (Greta Garbo),
Baron von Gaigern (John Barrymore),
Haemmchen, de stenotypiste (Joan Craw-
lord), de directeur Preysing (Wallace
Beery) Kringeletn (Lionel Barrymore).
Behalve deze vijf personen worden voor-
ame rollen gespeeld door Lewis Stone,
lean Hersholt en Rafaela Ottiano.
Vanzelfsprekend heeft een dergelijke
tolbezetting voor de film een groote
tommerciëele waarde, maar het was toch
hoofdzaak het gegeven, dat aanleiding
tas zoovele bekende artisten in een film
Wjeen te brengen. Eén hoofdpersoon op
den voorgrond gebracht, zou het gegeven
tooals door Vicki Baum opgebouwd, uit het
Jerband gerukt hebben.
Het stuk is gebaseerd op het karakte-
hseeren van verschillende gasten in een
ootel en de vijf voornaamste personen zijn
allen even belangrijk. Indien men het
omgewerkt had om één persoon naar
'oren te brengen, zou het speciale cachet
Moren zijn gegaan.
^Doordat de vijf voornaamste rollen door
vervuld worden moest ook bijzondere
indacht besteed worden aan de verdere
rolverdeeling. Voor de verfilming werden
geen figuranten genomen; ieder, die op
het doek te zien is, beeldt een bepaald
karakter uit en is een kort moment een
belangrijk onderdeel van de geheele actie.
De enorme kosten verbonden aan het
maken van deze film lieten ons haast geen
tijd over om te repeteeren en van alle
medespelenden werd verwacht, dat zij
zonder lange voorbereiding een zuiver in
het geheel passend spel zouden geven.
Greta Garbo en John Barrymore hebben
weinig leiding van den regisseur noodig
én ook Lionel Banymore, Joan Crawford
en Wallace Beery hebben de uit te beelden
karakters volkomen begrepen voor zij in
de studio's komen. De scènes klopten met
de zuiverheid van een moderne machine;
zelfs de lange scènes waarop ingewikkelde
bewegingen van de camera's te pas kwa
men werden vlot opgenomen. Goulding
gelooft niet. dat de verfilming van
„Menschen in 't Hotel" een revolutie in het
verdeelen van de rollen beteekende, daar
slechts weinig films een dergelijke rolver
deeling waard zijn.
DE DECORS VOOR „MENSCHEN
IN 'T HOTEL."
Waarschijnlijk is voor geen andere film
het ontwerpen van de decors van zooveel
belang geweest als voor de verfilming van
Vicki Baum's ..Menschen in 't Hotel". Dit
komt hoofdzakelijk doordat het Berlijnsche
hoteL waarin zich de geheele handeling
®teta Garbo als de danseres Grusinskaya en John Barrymoore als Baron v. Gaigern
de film „Menschen la 't Hotel" naar het wereldbekende boek van Vicky Baum.
afsDeelt. een hoofdpersoon ln het drama
is en geen achtergrond-zonder-meer
Het ..Grand Hotel" is een symbooi. Toe
vallig heeft de schrijfster de handeling in
Berlijn doen plaats vinden en daardoor
een Duitsche sfeer in het hotel gebracht,
maar naar den geest van het boek had
dit „Grand Hotel" in elke willekeurige
wereldstad kunnen staan. Het is een sym
bool van het leven, het is de wereld, waar
in wij allen gasten od doorreis zijn, waar
„een ander in ons bed zal slapen, zoodra
we vertrokken zijn."
De bouwwerken, die zes van de grootste
Metro Goldwyn Mayer studio's besloegen,
vormden een uiterst moderne hotelinstal
latie. Duitsch getint, maar toch met een
geheel persoonlijk karakter. Ieder onder
deel werd in de ateliers ontworpen en ver
vaardigd, evenals de meubileering. Niets
werd gecopiëerd naar inrichtingen van be
kende holtels. In het boek is het hotel
evenals de personen, een creatie van de
schrijfster, en er is naar gestreefd een en
ander volkomen uit te beelden, zooals zij
(het in haar werk beschrijft.
Het meest opvallende van de decors, spe
ciaal van de groote ronde hal. was de kleur
rijke decoratie; zwart met hard rood, zil
ver, goud en andere scherpe contrasten.
Dit was hoofdzakelijk gedaan met het oog
op het psychologische effect met de mede
spelenden. Zilver en goud geven uitsteken
de camera-effecten, maar de andere kleu
ren komen zelden ten volle tot hun recht.
Toch hebben de vroolijke kleur-combina-
ties van de decors, en ook van de costuums
een gunstigen invloed op de meeste artis
ten en komen daardoor het geheel ten
goede. Een belangrijk punt van bespreking
was de hoogte van het gebouw. Een wol
kenkrabber-effect zou niet overeenkomen
met de Europeesche sfeer, daar het groot
ste hotel in Berlijn slechts tien étages hoog
is. Voor de film werd een gebouw van
twaalf verdiepingen ontworpen.
Gewoonlijk zijn de décors slechts een
achtergrond voor de handeling, doch in
deze film neemt het gebouw de plaats in
van een acteur en wordt het tot een van de
hoofdpersonen van het verhaal, even be
langrijk als de artisten die de verschillen
de karakters vertolken.
Overal moest er aan herinnerd worden,
dat men in het „Grand Hotel" is. Een
groot hotel Iaat dit zijn gasten nooit ver
geten. behalve misschien als ze in hun
slaapkamers zijn; hier overheerschen de
personen. De slaapkamers worden tijdelijk
beïnvloed door de bewoners en daarom
zijn deze decors niet meer dan een rustige
achtergrond en niet. als de hal de gangen,
eetzalen enz., geaccentueerd ln ieder de-
talL
De reden voor een ronde hal is twee
ledig. In de eerste plaats is dit modem en
practisch van het standpunt van hotel-
inrichting De lessenaar van den hoofd
portier werd in het midden geplaatst; deze
is het oog van het hotel ziet alles en is
uit alle richtingen makkelijk te berei
ken. De tweede reden was het verkrijgen
van een goed camera-effect. Men was
hierdoor in de gelegenheid een camera op
de plaats van den hoofdportier te zetten
waardoor de toeschouwer evenals de nor-
tier de geheele hal gemakkelijk kan over
zien.
De meeste decors staan de camera slechts
een gezichtshoek van minder dan 180 gra
den toe, maar in dtt geval was zij een
volle 360 graden. Een camera volgde een
persoon door de geheele hal van de draai
deur tot de lift. Een ander voordeel van
het ronde model is, dat de camera zich vlug
van een persoon of groep naar een ander
kan wenden en. daar de afstanden vrijwel
gelijk zijn, voortdurend scherp is ingesteld.
Vooral waar de handeling in de hal zich
rond den lessenaar concentreert.
De ronde vorm is in het geheele gebouw
vastgehouden; niet alleen om in overeen
stemming met de hal te bliiven, maar ook
wegens de fotografische effecten.
Het hotel is niet overdreven luxueus in
gericht, maar comfortabel en modern. De
brievenbussen dragen een luchtdienst-in-
signe het telegraafkantoor in de hal ad
verteert draadlooze verbinding met de
schepen op zee. het geheel maakt den in
druk van een cosmooolitisch hotel, waar
menschen uit alle deelen der wereld tijde
lijk verblijf nemen.
„Menschen komen en menschen gaan."
Niemand blijft lang, Vicki Baum schreef
in haar boek; ..Er zijn honderd deuren op
iederen gang en niemand k/nt zijn buur
man." Dat is het gevoel, dat men gepoogd
heeft om uit te drukken.
VICKY BAUM OVER HAAR WERK.
Menschen, die zij gekend heeft, interes
sante typen, die zij op straat ziet, kran
tenberichten, kortom het heele leven, dat
langs haar passeert, inspireert de bekende
Duitsche schrijfster Vicky Baum. „Hoe
lang hebt U noodig gehad om „Menschen
in 't Hotel" te schrijven?" vroeg iemand
haar.
„Dat vraagt iedereen," luidde het ant
woord. „Over het schrijven heb ik niet
lang gedaan, slechts veertien dagen, maar
de typen en den draad van de behandeling
had ik al meer dan zeven jaar in mijn
gedachten. Dat is altijd mijn manier van
werken; ik laat het gegeven langen tijd in
mijn gedachten bezinken, maar als ik
eenmaal begonnen ben met het uitwerken,
wordt ik ongeduldig en wil het manuscript
zoo spoedig mogelijk gereed zien. Zoodra
ik ga schrijven, sluit ik me op en werk dag
en nacht door tot het klaar is. Misschien
is dit niet de goede methode, maar het is
de eenige manier, waarop ik het kan doen.
Ik moet al mijn krachten inspannen om
mijn werk zoo goed mogelijk te maken.
Na twee uur 's nachts, als mijn hart begint
te kloppen van vermoeidheid, schrijf ik de
beste hoofdstukken".
Toen men haar vroeg, hoe zij haar typen
„Menschen in 't Hotel verzamelde, ver
telde zij:
„Ik vind mijn materiaal overal; Kriu-
gelein is een type, dat ik tweemaal be
schreven heb Ik zag ergens zoo'n kantoor
bediende en schreef een kort schetsje over
hem, later heb ik het type meer uitge
werkt en in het boek verwerkt. Flammchen
de steno-typiste, werkte eens voor mij.
toen ik een nacht in een hotel te Dresden
doorbracht. Later dacht lk na over haar
leven en zoo is zij in het boek gekomen.
Wat betreft Preysing en de samenloop van
omstandigheden, die leiden tot den moord
op baron Von Gaigern, dit idee kreeg ik
door een krantenbericht.
De danseres Grusinskaya, kwam mij voor
den geest tijdens een van Pavlowa's
laatste aandoenlijke opvoeringen.
Hertha Thiele, die deze week onze stad
bezocht.
FILM ALLERLEI.
Brian Aherne, een jong romantisch
tooneelacteur die drie jaren lang aanbie
dingen van filmmaatschappijen heeft
kunnen weerstaan is bezweken voor de
aanbieding van Paramount om den tegen
speler te zijn van Mariene Dietrich in ..The
Song of Songs" zijn eerste film. Aherne
arriveerde de vorige week in Hollywood na
zijn New Yorksche triomfen met Katharine
Cornell in „The Barretts of Whimpole
Street" en „Lucrese".
De nieuwste berichten luiden dat Mar
iene Dietrich in de schijnwerpers staat en
de eerste opnamen van „The Song of
Songs" zijn begonnen. Rouben Mamoulian
voert de regie.
Sir Oliver Lodge, 's werelds grootste
exponent van het spiritisme is uitgenoo-
digd om naar Hollywood te komen als
technisch adviseur voor de Paramountfiim
„Supernatural".
De productieleiders van deze film, Victor
en Edward Halperin hebben orderhande
lingen 'nopend met den beroemden Lon-
denschen geleerde.
Twee jonge Hc-llywood-actrices, kregen
de vorige week hun eerste kans om voor
de film te spelen.
Het zijn Leah Kay en Gertrude Michael,
die met Helen Twelvetrees. Edward Eve
rett Horton en Sir Guy Standing deel
zullen uitmaken van de bezetting voor
Maurice Chevalier's Paramountf'im „A
Bedtime Story", onder regie van NormaD
Taurog.
Miss Ray, die pas van school af is, zingt
liedjes in de beroemde „Cocoanut Grove''
te Los Angeles.
Miss Michael is al zes maanden in Hol
lywood. waar zij tot nu toe twee onbe
langrijke rolletjes heeft gespeeld.