SOct Humor uit het Buitenland. HEERENBAAI hFONGERS LEIDSCH DAGBLAD - Vierde Blad Zaterdag 30 April BOUWKUNSTIG SCHOON. - tabak f M o r e ■J* ENORME RADIOPROGRAMMA. AA „Ik wil een mooie gravure voor een huweUlks:- geschenk." „Deze is zeer geschiktOpstekende storm." (Lustige Kólner Ztg.) Vriend (tot zakenman, die solllciteerende typistes ont vangt): „Waarom ben je er toch zoo op gesteld, ouwe jongen, dat ze licht rossig haar moeten hebben Zakenman „Omdat dat de kleur van het haar van m'n vrouw is, zie je." (London Mall). „Leen me eens tien pop „Zoodra ik terug ben uit Amsterdam," „Ik wist heelemaal niet, dat Je daar naar toe r gaan." „Ik ga ook niet." (Kaspar, Stock] „Waarom maak Je Je huiswerk met 1" „Ik staak. Het ls niet rechtvaardig dat wU kinderen BI het werk doen en de meester er voor betaald wordt." (Judge). Rechter„Verdachte zegt dat hl) twee glazen dnbti L gebelde op had. Wat ls „dubbel gebelde" voor m agent 1" De agent (somber): „Niet wat het vroeger edelachtbare." (HumorK 16. Winkels op tentoonstellin gen, fancy-fairs of andere soortgelijke inrichtingen van tijdelijken aard en veilingen. Om deze winkels en veilingen na het sluitingsuur, in de wet genoemd, en op Zondagen voor het publiek geopend te mo gen hebben, ls een ontheffing noodig van de verbodsbepalingen der wet. De bevoegdheid tot het verleenen van een dergelijke ontheffing ls aan burge meester en wethouders, voor een door hen te bepalen tijdvak, toegekend en behoort dus aan dit college aangevraagd te worden Wij wijzen er op. dat een ontheffing, als hier bedoeld, niet kan worden gegeven voor een enkelen winkel op een tentoon stelling. fancy-fair of soortgelijke onder neming. doch voor alle winkels, die zich daarop bevinden. Het bestuur of de directie der ondernemingen moet derhalve de ont heffing aanvragen. ALLE OVERIGE WINKELS. Voor werkdagen geldt, behoudens de hier onder vermelde uitzonderingen, het gewo ne sluitingsuur. n.l. 20 uur. Op Zondagen moeten deze winkels voor he't publiek gesloten zijn. Op Zaterdagen gedurende het geheele jaar. alsmede op de overige werkdagen ln het tijdvak van 25 November tot en met 5 December en ln het tijdvak van 18 tot en met 24 December mogen deze zaken voor het publiek geopend zijn tot 22 uur. Op den dag. voorafgaande aan Goeden Vrijdag en Hemelvaartsdag, op 14 Augus tus en 31 October, mits werkdagen zijnde, mogen deze zaken eveneens tot 22 uur voor het publiek geopend zijn. onder voorwaar de evenwel, dat onderscheidenlijk op Goe den Vrijdag. Hemelvaartsdag 15 Augustus en 1 November de winkel gesloten is. Te allen tijde ls voor zooveel deze ar tikelen in de winkels, ln deze rubriek be doeld. verkocht worden, toegestaan: a. de verkoop en de aflevering van brand stof en smeermiddelen voor en van onder- deelen voor spoedelschende herstellingen aan voer- of vaartuigen en rijwielen; b. de verkoop en de aflevering van dag en weekbladen: c. de verkoop en de aflevering van Ijs; d. de verkoop en de aflevering van win kelwaren ten behoeve van binnenkomende, uitgaande en doorgaande schepen; e. de verkoop door middel van auto maten: f. de aflevering van maaltijden en koks waren: g. de verkoop en de aflevering van rouw- kleedlng; h. het verrichten van herstellingen en de aflevering van ln herstelling gegeven voor werpen. Behalve de onder a. b, c. d. f en g ge noemde waren, alsmede de voorwerpen on der h genoemd, welke te allen tijde bezorgd mogen worden, mag van de winkels ln deze rubriek bedoeld uit niets bezorgd worden gedurende den tijd, dat zij voor het pu bliek gesloten moeten zijn. RECLAME. per VSt pond. ECHTE FRIESCHE 20cf.perons lOcf.perYtons Cl 8703 ENKELE TOPGEVELS rx. Onder het 15-tal reproducties van oude stadsgezichten, verleden Jaar door de ver- eeniging „Oud Leiden" uitgegeven, is er een van de Mare met de Marekerk op den achtergrond. Men ziet hier een rij van meer dan 20 topgeveljtes, die een pittoresk aspect aan het stadsbeeld geven, een vibreerende bewogenheid van fijntjes kartelende lijnen, van lijstjes en boogjes en van schilderachtige onderpuien. Gelijk koning Saul, die met hoofd en schouderen boven de menigte uitstak, tilt een forsche tuitgevel met gebogen lijnen daar zijn schouderen uit boven de oudere trapgeveltjes, destijds een modernellng tusschen al die 17de eeuwsche schoon heid. De plaat van La Fargue ls van 1778, dus slechts eenlge jaren jonger dah het bedoelde huis. De trapgevels aan de Korte Mare zijn ln de 19de eeuw geheel verdwenen. Van die op de Lange Mare zijn gelukkig nog cenige gespaard gebleven tot den huldigen dag terwijl enkele veranderd zijn in tult- gevels en andere zijn verminkt en met 'n kroonlijst opgeknapt. Doch de stoere 18de eeuwsche tuitgevel staat nog overeind en tilt nog altijd zijn schouders boven de omringende bebou wing. De onderpui, die volgens de plaat van La Fargue vroeger een dubbele deur bezat met daarnaast een hooggeplaatst raam. voorzien van een kruiskozijn is verdwenen De onderste partij is thans volkomen ka rakterloos. Ook de eerste verdieping heeft andere ramen gekregen. De rest schijnt vrijwel onveranderd. En juist dat bovenste gedeelte, vooral de top ls voor Lelden merkwaardig. Niet zoozeer nog om de buitenwaarts en binnenwaarts zwenkende zandsteen ban den langs de zijden van den topgevel. Die vindt men, zooals we weten bij meerdere gebouwen van veel ouderen datum. Doch om de topbekroning. Het fronton wordt hier omsloten door binnenwaarts en buitenwaarts gebogen natuursteenbanden, die van boven voluut- vormig tegen elkaar rusten. Doch het meest karakteristieke is nog de bladvorm boven de voluten, net een kuifje, dat even over stag gaat. Dit alles is kenmerkend voor den stijl van Lodewijk XV, nog meer dan 't Fransche lelie-omament In t mid den van 't frontonvlak. Het lelie-ornament trouwens is zoo typisch Fransch, dat men het daar ln bijna alle stijlperioden vindt toegepast. Ter weerszijden van de lelie figuur ls het jaartal 1764 aangebracht. Het gebouw was dus nog maar 14 jaren oud toen La Fargue de teekening maakte. Men herinnert zich, dat in den Lode wijk XIV-stijl het ornament krachtige, welige vormen aannam. Uit den aard der zaak ziet men dat ln Frankrijk over 't algemeen beter dan hier in 't Noorden, waar de landaard soberder was. Alleen bi) de binnenarchitectuur, zooals paneel- wanden, plafonds, e.d. vindt men hier te lande soms ook de Fransche rijkdom en weelde terug. In dit barokomament van den Lodewijk XIV-stijl blijft ondanks het bruisende der vormenweelde de symmetrie bewaard. In den stijl Lodewijk XV verdwijnt dat volle robuste karakter. De vormen worden minder zwaar, vertoonen minder relief, doch daartegenover staat een verfijning. Lodewijk XV-stljl „is rococo-stijl. Zooals men weet, is het -woord rococo afgeleid van rocaille letterlijk schelpwerk. Nu zien we in alle schelpen, tot do fraaiste toe, welke de natuur oplevert, nimmer volkomen symmetrie. De plaats waar twee bijeenhoorende schelpen verbonden zijn ligt nimmer volkomen in het midden en de waaiervormige ribben of vlammen wel ke er bij vele soorten overheen loopen van het „scharnier" naar de randen vertoo nen bij het punt van hun gemeenschap- pelijken oorsprong een kleinen knik of bulging. Over de natuurkundige of biologi sche wet, welke hieraan ten grondslag ligt, zullen we het niet hebben. Dit eigenaardige, iets afwijken van de symmetrie is karakteristiek voor den Lodewijk XV-stijl. We zien het b.v. bij deur-omlijstingen als die van Oude Sin gel 52; verder bij plafonds, waar de slingers en guirlandes van de hoekvul lingen altijd eenigszlns verschillend om krullen. We zien het ook bij den boven besproken gevel, waarvan het kuifje op den top naar de eene zijde Iets overhelt en waarbij de topvoluten evenmin sym metrisch omkrullen. Te Lelden is, naar ik meen, geen tweede voorbeeld van een Louis Quinze geveltop aanwezig. In de oude patriciërshuizen aan Rapenburg, Breestraat. Hooigracht en elders zijn natuurlijk hier en daar nog wel blnnenbetimmeringen en plafonds uil dien tijd aanwezig, doch deze kunnen we laten rusten. In een mijner vorige artikelen heb ik mij schuldig gemaakt aan slordig woord gebruik. Ik heb gesproken van kruisra men. Iedereen weet, wat daarmee wordt bedoeld. Doch technisch en dus ook taal kundig Juister ls het. te spreken van kruisvensters en kruiskozijnen. In de tweede plaats heb ik een paar malen het woord scharnieren gebezigd in een verband, waarin dit woord technisch niet verantwoord was. De oude onderluik jes van de kruiskozijnen hadden geen scharnieren. Op het luikje zelf waren hengsels aangebracht en In de kozijnen waren duimen geslagen. En nu ziet men b.v. bU Nieuwstraat 49 niet de schar nieren. doch de duimen, waarom de hengsels van de luikjes draalden, nog in het kozijn zitten. Het zijn wellicht kleinigheden, doch onjuist woordgebruik geeft tenslotte on juiste voorstellingen. En dat is niet ver antwoord. RECLAME. PRIJSDALING Dezelfde kwaliteit dezelfde garantie dezelfde veiligheid THANS Z58 COMPLEET MET VRUWIIL 6ANDRCM. BAOAOEORAQEft EN KCTTIHOTROMMCk 8794 VOOR ZONDAG 1 MEI. Hilversum, 296 M. 8.00—10.00 VARA. 10.00 12.00 VPRO. 12.00—12.00 VARA. 8.00: Meiklokken 8.05: Orgelspel Joh. Jong. (VARA-orgel). 8.20: Rede door K. de Jonge 8.30: Vervolg orgelspel 8.45: Declamatie door Joh. Sternhelm 9.00: VARA-Klnderkoor „De Roodborstjes" en „De Krekeltjes" o.l.v. Leida Hulscher. Piano. Jo Kickhefer 9.15: Vervolg decla matie 9.30: Vervolg koorzang 9.45: Rede door G. J. Zwertbroek. 10.30: Kerk dienst uit de Rem. Kerk te Haarlem 12.00: Onthulling Beckers Monument en orgelspel Joh. Jong 12.30: VARA-septet o.l.v. Is. Eyl 1.00: Modern A'damsch Kleinkunstensemble oJ.v. I. Romeyn 1.30 Vervolg septet 2.00: Bloemlezing door Martien Beversluis 2.30: VARA-Philh. orkest o.l.v. H. de Groot. J. Nieland (or gel) en D. Wins (cembalo). 3.15: Toe spraak door F. v. d. Walle 3.30: Vervolg concert 3.50: Kautsky: (te Weenen): Die Malfeier 4.20: Vervolg concert 4.45: Toespraak door mevr. C. Pothuis Smit 5.00: Kinderuur 5.45: VARA-Mandoline- Ensemble oJ.v. J. B. Kok 0.10: Rede door A. B. Kleerekoper 6.30: „De Stem des olks", R'dam, o.l.v. H. Altink 7.00: „Karl Marx", hoorspel van E. Johanssen (VARA- tooneel) 8.15: Reginald Foort bespeelt het VARA-orgel 9.15: Optreden van Henrl Marchand 9.30: VARA-orkest o.l. v. H. de Groot. O.a. Fruehlingslied, Men delssohn en An den Fruehling, Grieg 10.00: Teijn de Klepperman 10.15: Ver volg concert. O.a. Fruehllngsstimmen, wals Strausz en Suite printanière, Wesly 11.15: Vervolg Henri Marchand 11.30: Sluiting Mei-programma door G. J. Zwert broek 11.4512.00: Gramofoonplaten. Huizen, 1875 M. 8.30: NCRV. 9.30—500: KRO 5.00: NCRV. 7.45—11.00: KRO. 8.30: Morgenwijding 9.30: Gramo- foonpl 10.00: Hoogmis 11.45: Lezing 12.00: Concert 1.40: Lezing 2.10: Causerie 2.30: Concert 4.00: Ziekenlof 500: Orgelspel door W. v. Klaveren 5.50: Kerkdienst uit Weesp 7.45: Katho lieke Meihulde 9.00: Vaz Dlas 9.15: Lezing 9.40: Gramofoonpl. 10.40: Epl- loog. Daventry, 1554 M. 9.10: Kerkdienst- v. d. Militairen 10.35—10.50: Berichten, tijdsein 2.20: Leslie Bridgewater's kwin tet 3.05: Kerkdienst v. d. kinderen 3.35: BBC-orkest o.l.v. J. Lewis. G. Dams (tenor) en Dameskoor 4.50: Viool-reci tal door H. Temianka 5 205.35: Lezing 7.20: Kerkdienst 8.10: Berichten 8.25: BBC-Theater-orkest o.l.v. S. Robin son. O.a. Ouv, Raymond, Thomas; Humo reske, Dvorak en Sel. „La Bohème". Puc cini 9.50: Epiloog. Parijs „Radio-Paris". 1725 M. 7.05: Gra mofoonplaten 11.40: Gewijde muziek 12.20 t.e.m. 3.20: Gramofoonpl. 6.05 dito 7.50 t.e.m. sluiting: Gramofoonpl. Popu lair programma. Kalundborg, 1153 M, 11.2012.20: C. Rydahl's instrumentaal ensemble 1.20 1.50: Harmonikaconcert door Whither en Bang 2.204.20: Omroeporkest o.l.v. Gröndahl. E. Vagnlng (piano). 7.30: Ra- dio-tooneel 8.25: Trio G-dur (2 violen en cello), Boccherlni 9.00: Omroepor kest o.l.v. Reesen, m.m.v. vocaal kwartet, declamator en piano. O.a. Voorjaarsfanta sie. Op. 23. N.W. Gade 10.1511.50: Dansmuziek. Langenberg, 473 M. 6.207.45: Haven- concert uit Hamburg 10.50: Bach-can- tate 12120—1.50: Concert o.l.v. Eysoldt 3.505.20: Werag-orkest oJ.v. Kühn 6 20: Uitzending voor de arbeiders 7.20: Uit BerlijnRichard Strausz dirigeert het Berlijnsch Ombroeporkest, 0.a. Jupiter- Symphonie. Mozart en Don Juan. Strausz. 8.20—9.30: Radio-potpourri „Fruehling oJ.v. C. Brons"eest 9.5011.20: Dans muziek door Douglas en zijn Band. Rome, 441 M. 7.20: Gramofoonpl. 8.05: Gevarieerd concert. O.a. Ah Perfido, B Brussel!1508 en 338 M 508 M.: 11.20: Gramofoonpl. 12.20: Max Alexys' orkest. 1. 50Socialistische Jeugdllcderen 2.50 Voetbalwedstrijd BelgiëFrankrijk 4.20: Concert o.l.v. Meulemans 5.05: Concert door Arbeiders-koor en -orkest. 7.20: De Harmonie ,De Werker" 8 20: Fragm ul. „De Wevers" van G. Hauotmann 9.30: Oudp dansmuziek (Gramofoonp.il.) 10.20 Moderne dansmuziek (Gramofoonpl.) 338 M.: 11.20: Gramofoonnl 2.50; 420 en 5.05: Zie 508 M. 7.20: Concert door Harmonie-orkest en Gem. Koor m m.v Mr. Gans (bas-bariton). On. Fakkeldans, Meyerbeer en Strijdlied, Otto 9.30: Gramofoonplaten. Zeesen, 1635 M. 6.20: Uitzea! de arbeiders: Motto „Wlr die der schwingen" 7.20 en 8.20: Ti berg. 9.35: Berichten en daarn Dansmuziek door Vincenz Dougia Band. VOOR MAANDAG 2 MD Hilversum, 296 M. Algeia gramma verzorgd door de VARA. VPRO. 6.45—7.00 en 7.30—7t nastlekles 8.00: Gramofoonii Amst. Solistenkwintet o. L v. L. C Gramofoonpl. 10.00: Morgen; 10.15: Voordracht door J. v. Oogr Vervolg concert 11.45: Ven: dracht 12.001.45: VARA-sepi Is. Eyl en Gramofoonpl. 2 li: Dekker leest eigen werk 3.M: o. 1. v. S. Metz en Gramofoorp] Voor de kinderen 5.00: Si kwintet o. 1. v. W. Drukker en C platen 6.40: Lezing door pst Frijda 7.00: Paedagoglsch ca* P. Tiggers. VAR-philh. ork. J. (klarinet), Kasseier Madrigal te Stürmer 9.15: Een Alledaag van P. Brack, vert. G. Priem necl) 9.55: Vervolg concert- Dlas 10.30: VARA-septet 0, li en Gramofoonpl. Huizen, 1875 M. Ultsl. NCRV-d 8.00: Schriftlezing 8 15—9J| foonpl. 10.30: Zlekendlenst Chr. Lect. 11.30: Gramofooml Orgelconcert J. Zwart 2Ml scholen 2.35: Causerie door Al 3.153.45: Knipcursus 4KB uur 5.00 Concert. Mevr. A. Zelil sopraan), J. Middendorp (vioolf G. v. d. Berg (plano en harmonlrr Vragenuurtje 7.45: Ned. Chr.K 8.00: Spec. NCRV-uitz. 8.10-SJ eert door de H. O. V., o. 1. v. F 9.00: Causerie door PLO 9.30: Vervolg concert 10.00: ft| 10.3011.30: Gramofoonpl. Daventry, 1554 M. 9.35: Mor 9.50: Tijdsein en berichten - I zing 11.20: Concert. G. Henscq en het Serre-trio 12.05: 01 Grand Orkest o. 1. v. J. MuscarJ Voor de scholen 3.05: Sonavf E. Owen (viool), K. Thomson (n 3.35: Moschetto's orkest 4.35: K 5.20: Berichten 5.50: f kwartetten door het Kutcher Str, 6.10: Boekbespreking 6301 Lezing 7.20: Het Wisbech MgL 7.50: ,,Dr. Abernethy-His Bo«| 1 acte van A. Ramsey en R. de «P 8.20: Berichten en lezing - SK1 orkest o. 1. v. Percy Pitt m. J-l Winter (sopraan) 10.20113»| se's Blue Lyres (Dansmuziek). Parijs „Radio Paris", 1725 M-- 11.50: Gramofoonpl. 7.20: r de „Musiclens anciens combatJi Euvéne Bigot. Kalundborg, 1153 M. - 11.2J-1 eert uit Hotel Angleterrc 2»| foonplaten 2.50-4.20: Concihl „Wivex" 7.20: Radiotooneel -I Knudsen zingt liederen, aan it T Jensen 8.35: Kwintet ln C-e voor 2 violen, viola, cello en 0 Dvorak 9.20—12.20: Feestu»! v. h. Kinderhulocomité. „,l Langenberg, 473 M. 6.25—"'J 11.20: Gramofoonpl. 1120 Stuttgart 12.00—1.50: CoDCfJ Eysoldt, m. m. v. H. Wocke J|®| 4.205.35: Kamermuziek - "*l geestelilke Koormuziek. Koor «J o. 1. v. Buschkötter 10.05—DJ muziek uit München. m Rome, 441 M. 7.25: GraS-L 8.20: Omroeoorkest o. L C.J m. m. v. Platigorski, (cello) - muziek. Brussel, 508 en 338 M - Orgelconcert 12.00: Triocojtfi GramofoonDl. 4.20: Concert»' lemans 5.20Gramofoonpl. -, natt-concert (viool en niano) - Luiksche liederen 8.05' OraF- 9.20Nieuwe omroeporkest o.1 L André 9.20—10.20: Chas Re-] orkest. 338 M.: 11 20' ®T zijn orkest 4.20: Chas Re^iL band 5.20 en 5.50: GramoKk M Nieuwe Omroeporkest o. 1. T 8.20: Omroenorkest o. 1. Zeesen, 1635 M. 7.35: door de stafmuziek van het i'.M Bat. Jagers) o. 1. v. Stein1"1"' M spel ..Der Klatsch" van FaW^fc 9.50: Berichten en hierna1™ een Vierlandenbofcswedstr>'(,J^^™ tot 11.50: Dansmuziek door en zijn orkest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1932 | | pagina 14