De mode in vroegere tijden. (72ste Jaargang LEIDSCH DAGBLAD, Zaterdag 21 November 1931 Vierde Blad No. 21987 VOOR DE HUISVROUW. FEUILLETON. Het Kostbare Meesterstukje Sedert tientallen jaren is er op 't gebied der mode niet meer iets verschenen, dat zoo'n verbluffend en overweldigend suc ces had als de jersey-mode. Als men nagaat, waaruit deze mode eigenlijk geboren werd en hoe kort het nog maar geleden is, dat het eerste gebreide vest, de eerste jumper verscheen, dan kun nen we bijna niet begrijpen, dat de Jersey- cretaies niet alleen „de mode van den dag" geworden zijn, maar in de garderobe der elegante vrouw van heden tot de absoluut onontbeerlijke kleedingstukken behooren. Dit kwam o.a. doordat het materiaal niet alleen tot de sportkleeding beperkt bleef, maar ook verder tot op vrijwel elk gebied een plaats.wist te veroveren en te hand haven. Dat dit mogelijk was, komt natuurlijk door de talrijke mogelijkheden die hier ge boden werden, noemen we allereerst de verschillende soorten van weefsel, dan de voorbeeldige kleurschakeeringen en -com binaties en tenslotte de groote variatie der patronen, welke ingeweven kunnen wordep, om tenslotte de keurige pasvorm van al deze modellen, een factor, waaraan door de werkelijk elegante vrouw ontzag lijk veel waarde gehecht wordt, niet te vergeten. Juist den laatsten tijd heeft de jersey mode zoo'n groote vlucht genomen en dit komt waarschijnlijk door de aandacht die besteed werd aan de japon-in-één en het succes dat hiermee behaald werd. Eigenlijk saren tot op heden alleen nog maar voor gekomen de verschillende jumpers en ves ten. pullovers en sweaters, welke op een wollen of een zijden rokje gedragen wer den. Heden ten dage gaat de belangstelling absoluut uit naar de lange japon van jersey, die zeer elegant kan zijn en buiten gewoon practisch is. want nooit ziet deze er geknoeid of verfrommeld uit en de artistieke kleurencombinaties hiervan, die m niets zoo volmaakt te bereiken zijn als in wol, zijn een ware lust voor de oogen. En wa^r nu de hedendaagsche mode vóór alles in het teeken der kleurschakeeringen staat, is het wel begrijpeliik dat den jersey- creaties een groote toekomst voorspeld wordt. Een sportieve jurk, die vooral leuk zal ziin in de rood-bruine en de verschillende groene tinten, is hier als tweede model afgebeeld, de diep-uitgesneden revers, de ceintuur, de bloem en de klokken, de banen van den rok, geven dit model zijn aparten stijl; in de stad kan het heel geschikt onder een bontjas gedragen worden en op zonnige zomerdagen ook heel goed „enkel". Men moet nu niet de domheid begaan, öe beteekenis der „gedeelde modellen" te gaan onderschatten, want ook de rok met daarbij behoorende blouse, welke men naar den breeden „patent-gebreiden" pas. Pa- tent-jumner noemt, is steeds door en vogue eebleven. We zien hier overigens heel origineele ideeën, welke hoofdzakelijk uit de voortreffelijke tinten voortkomen en fraaie effecten, die te voorschijn ge- roeüen worden door de techniek van het patron en-inwerken. Hier is nu een z.g. patent-iumuer" afgebeeld, waarvan de hoofdkleur, evenals de kleur van deh rok, groen is, terwijl de pas van het bovenstuk No. XXXI 1865. Als gevolg daarvan schijnen de bont ateliers zich ook bezonnen te hebben: z^, houden niet langer vast aan het oude af gejaagde model, maar brengen creaties die tot den „nieuwen Biedermeierstijl" be- hooren. Vertoonen de nieuwste capevor- mige omhulsels, die hier afgebeeld zijn, geen treffende gelijkenis met die der vo rige eeuw? Zelfs de trotteurmode brengt dergelijke j omhulsels in mooie combinaties van b.v. zwart met grijs of bruin met beige; een I wandelcape van twee kleuren persianer- bont ziet U hier voor U. Heel elegant zijn ook de gestileerde j nerz, murmel of pechaniky-omhulsels, die I voor de middag-garderobe in aanmerking komen en buitengewoon flatteeren (rechts) Verder valt er niet aan te twijfelen, dat de mohulsels voor den avond van her melijn of mooi imitatiebont zeer deco- ratief zijn. Een door zijn eigenaardige sti leering bijzonder markant model is in 't midden boven afgebeeld. WILLY UNGAR. Twee dames waren zoo vriendelijk mij het patroon te geven voor een koffiewar- mer. Of neen! één wilde het doen, als ik bij haar kwam. Dat hebben reeds meer lezeressen mij gevraagd, maar werkelijk, dat is te lastig. Een journalist heeft het bijzonder druk. Hij is nooit klaar met zijn werk. U kunt hem niet vergelijken met iemand, die bezet is op zijn kantoor; want zóó iemand is klaar en vrij als zijn kan toor gesloten wordt; doch voor een jour nalist bestaat er geen vrijheid; hij is van 's morgens vroeg tot middernacht of later in touw. moet steeds paraat, steeds te bereiken zijn en altijd in staat wezen om op de onverwachtste oogenblikken in te vallen voor een ander, die toevallig j juist bezig is. Vergeef me deze uitwijding over mijn confraters en over ons werk; ik i krijg zóó vaak brieven met een vriende lijk verzoek om eens te komen kennis maken of om de een of ander, die een fout maakte in het handwerk, weer op dreef te helpen, dat ik het noodzakelijk oordeelde op deze wijze aan al mijn lieve lezeressen duidelijk te maken, dat per soonlijke bezoeken mij absoluut onmoge- j lijk zijn, hoezeer het mij ook spijt. En nu ter zake. Ik ben blij. dat de i tweede lezeres mij het breipatroon op J schrift toezond. Hartelijk dank voor uw 1 moeite. De koffiewarmer wordt in mozaïek brei werk gemaakt; hij krijgt een hoogte van 30 c.M en is van onderen 60 c.M. wijd. Noodig heeft u: 30 gram olijfgroene en j blauwe wol; 20 gram oranjegele en 10 gram roodbruine Shetlandwol. U kunt na tuurlijk even goed iets anders er voor j gebruiken; maar ik kreeg van de lezeres deze wolsoorten opgegeven; met andere wol krijgt u mogelijk een andere wijdte. U begint met 168 steken op te zetten en 8 toeren in de rondte recht te breien j in groen en dan één in blauw. De 10de toer: 3 steken blauw. 1 groen. 1 blauw, 1 I groen; dit van 't begin af herhalen, lldev toer: 1 groen, A 1 blauw. 2 groen, vanaf A herhalen; 12de t. afwisselend: 3 groen, 3 blauw; 13de t. 1 bl. A 1 gr. 2 bl.; vanaf A herhalen. 14de als de 13de toer; 15de als de 12de; 16de als de 11de; 17de als dè 10de; 18de toer blauw: 19de en 20ste groen; 21ste geel 22ste afwisselend 1 steek geel. 1 steek roodbruin; 23ste geel; 24ste en 25ste groen 26ste en 27ste blauw; 28ste: 2 st. groen; 5 geel; 5 blauw; 2 geel; 1 bl.; 2 g.,5 bl., 5 g.. 1 groen; dan van begin af herhalen; 29ste 2 st. blauw; 4 geel; 5 blauw; 4 geel; 1 bl.; 4 geel; 5 bl.; 4 geel; van 't begin af herhalen. 30ste 1 bl.. 3 g.; 5 bl.: 4 g.: 3 bl.; 4 g.; 5 bl.; 3 g.; van begin af herhalen; 31ste 1 Dit familiegroepje bevindt zich op het terras van een landgoed. De moeder links op de teekening heeft een goudgeel satijn toilet aan met donkerblauw galon ver sierd; het kleutertje is gekleed in een soort jagers-costuumpje; zwart jakje met bl.; 2 g.; 5 bl.; 5 g.; 1 bl.; 1 g 1 bl.; 5 g.; 5 bl.. 2 g. van begin af herhalen. 32ste 1 bl., 1 g.; 5 bl.: 5 g.; 5 bl.; 5 g.; 5 bl.: 1 g.; van begin af herhalen. 33ste 1 bl., 1 g.; 4 bl.; 5 g.; 2 bl.; 1 g.; bl1 g.; 2 bl.; 5 g.; 4 bl.; 1 g.; van begin af herhalen. 34ste 5 bl.; 5 g.; 2 bl.; 2 g.; 1 bl.; 2 g.; 2 bl.; 5 .g.; 4 bl.; van begin af herhalen. 35ste 4 bl.; 5 g.; 3 bl.; 2 g.; 1 bl.; 2 g.; 3 bl.; 5 g.; 3 bl.; van begin af herhalen. 36ste 2 g.; 2 bl.; 4 g.; 3 bl.; 3 g.; 1 bl.; 3 g.: 3 bl.; 4 g.; 2 bl 1 g.; van begin af herhalen. 37ste 1 g.; 2 bl.; 4 g 3 bl.; 4 g 1. bl.; 4 g.; 3 bl.; 4 g.; 2 blvan begin herh. 38ste 1 g. 2 bl.; 2 g.; 3 bl.; 5 g.; 3 groen; 5 geel; 3 bl.; 2 g. 2 bl.; van begin herh. 39ste 2 g.; 4 bl.; 1 g.; 6 bl.; 3 groene; 6 bl.; 1 g. 4 bl.; 1 g.: van begin herhalen. 40ste als de 38ste; 41ste als de 37ste; 42ste als de 36ste; 43ste als de 35ste; 44ste als de 34ste; 45ste als de 33ste; 46ste als de 32ste; 47ste als de 31ste; 48ste als de 30ste; 49ste als 29ste; 50ste als de 28ste toer. 51ste en 52ste toer blauw; 53ste en 54ste groen; 55ste geel; 56ste afwisselend 1 steek geel en 1 steek roodbruin; 57ste toer geel; 58ste en 59ste groen. 60ste toer 2 groen A: 5 bl., 3 gr., 1 bl.. 3 gr.; van A herhalen. 61ste toer: 4 groen; 1 bl.; 4 gr.; 3 bl.; van begin herhalen. 62ste: 3 gr.; A 3 bl.. 2 gr.. 5 bl., 2 gr.; van A herhalen. 63ste: 4 gr.; A 1 bl.: 3 gr.; 5 bl.; 3 gr.; van A herhalen. 64ste: 3 gr.; 3 bl.: 3 gr.; 1 bl.; 1 gr.: 1 bl.; van begin herh.; 65ste en 66ste gr.; 67ste geel; 68ste afw. 1 geel. 1 roodbruin; 69ste: geel; 70ste en 71ste groen; 72ste en 73ste blauw; 74ste: 1 geel; 1 bl.; 1 g.; 4 bl.; 1 g.; 4 bl.; 1 g.; 1 bl.; van begin herh.; 75ste: 1 g. 4 bl.; 5 g.; 4 bl.; van begin herh. 76ste: 3 bl.; 4 g.; 1 bl.; 4 g.; 2 bl.; van begin herhalen; 77ste: 1 bl.; 4 g.; 5 bl.; 4 g.; van begin herhalen; 78ste als de 76ste; rood galon omboordeen wit vest en een rood en zwart geruit rokje. De freule rechts heen een „mauve" tail leur aan met violette galons gegarneerd: een klein wit hoedje met linten en sluier gegarneerd voltooit dit bekoorlijke geheel. G. V. 79ste als de 75ste; 80ste als de 74ste; 81ste en 82ste blauw; 83ste en 84ste groen; 85ste geel; 86ste afw.: 1 geel, 1 roodbr.; 87ste geel; 88ste groen; 89ste 1 gr.; A 1 bl.; 5 gr.; van A herhalen 90ste, 91ste en 92ste als de 89ste; 93ste toer afw. 3 bl.; 3 gr 94ste als 93rt- 95ste 4 bl.: A 1 gr.; 5 bl.; vanaf A herhalen; 96ste als de 95ste. Nu wordt verder gewerkt met blauwe wol. terwijl in de volgende toeren aan beide zijden geminderd wordt, waardoor de warmer den ronden topvorm krijgt. Voor het minderen wordt het aantal steken gelijkmatig over 4 naalden ver deeld. iste naald: 1 st. r 2 st. recht tezamen breien; alle overige steken recht. 2de naald; recht tot de laatste 3 steken; van deze de eerste 2 tezamen breien; dan nog 1 st. recht. 3d? naald als de 1ste: 4de naald als de 2de. Na dezen toer volgt 1 toer recht; dan weer 1 teer met minderingen. Deze beide toeren worden afwisselend gewerkt, tot op iedere naald nog 15 steken over zijn. het geheel wordt daarna met maassteken gesloten, opdat het aan el kaar maken ci.zichtbaar zal gebeuren. Een blauw geknoopt koord dient als aanvatter en meteen versiering; nadat het breiwerk zorgvuldig gestreken is, wordt een bin nenzak van watten-voering, met satinet overtrokken, aangebracht. Zoo heeft u een aardige en praktische warmer. Een lezeres vraagt hoe zij de Smyrna- steek moet werken; die is heel eenvou dig; u neemt speciaal Smyrnagaas; steekt de naald met draad van boven naar be neden; laat een centimeter lang draadje buiten het gaas hangen; steek de draad weer heen en terug: stiksteek als een I en knip de draad aan de bovenzijde 1 c.M boven 't gaas af; het gaas wordt dus be zet met korte draadjes 111111; die. als 't werk af is. op gelijke lengte geschoren worden. en het bovenste gedeelte der mouwen zand kleurig zijn. Een schakeering van deze beide tinten brengt de ingeweven guir lande als overgang tusschen de twee deelen Voor het ski-loopen kiezen we in de eerste plaats de .chique „grof-gebreide" Shaker met breeden patentpas, die nauw om de heupen sluit en een keurige pas vorm geeft, hetgeen juist bij sport van zooveel belang is. Een noviteit, die aandacht verdient is de „waterdichte jersey-skipantalon", welke op modesportgebied misschien wel een ware revolutie teweeg zal brengen. (3). Op de ijsbaan draagt men den jersey- klokrok te zamen met een patent-jumper in constrasteerende kleur en leuke emble men. De jersey-muts met de gekleurde ver wisselbare band is origineel en apart. Grappig is ook de wollen shawl met aan beide uiteinden een dikken kwast. (4). Het meest verrassende van deze mode en haar eigenaardige ontwikkeling is toch wel dat zij zich den laatsten tijd ook met het middagtoilet bezighoudt en op dit gebied werkelijk mooie dingen brengt. We hebben hier afgebeeld een visite jurk met gedrapeerd bovenstuk (waarin een bont soort vestje) en moderne „pof mouwen", die weer met een strakken band van clenzelfden stof als 't vest, afgezet zijn. De middag japonnen met een pas van „wollen kant" zijn wel een typeerend voor beeld van wat deze nieuwe industrie pres- teeren kan. Dit soort modellen bieden vaak origineele tuniek-effecten, die in wol bui tengewoon goed vallen en daarom ook zoo'n grooten opgang maken. WILLY UNGAR. en zij is toch zóó met zichzelf ingenomen. BONTSTUKKEN IN BIEDERMEIERSTIJL. zouden nog betrekkelijk korten tijd ge leden beschouwd zijn als voorwerpen uit een maskerade; sinds het echter duidelijk bleek hoezeer de menschen toegankelijk waren voor een nieuwe moderichting (waarvan het succes der jager- en pos tillonhoedjes een duidelijk bewijs is) zijn de toonaangevende huizen stap voor stap verder gegaan en hun ideeën veroveren van dag tot dag nieuw terrein. Hit het Engelsch door mej. C. M. G. de W. En toch iets moest zij wel doen. Zij moest een onderdak zoeken niet alleen foor haar schat, maar ook voor zich zelf. 'oo ellendig voelde zij zich. dat zij als 'corloopige maatregel besloot drie van de Mer stuivers, die ze nog bezat, te gebrui ken voor een kop thee. Zij had een vage Mop dat deze tooverdrank haar iets zou mspireeren. En die hoop bleek niet ijdel te wezen, nicht in de buurt was een A.B.C.-winkel melkinrichting en zij zat nauwelijks «in een der marmeren tafeltjes, of haar tel}elmzlnmge .kennis, mijnheer Adolphe nan ltwaln haar in de gedachte. Hij iét ,ar z^n adres opgegeven. Helaas! ih ul5ie papier, waarop hij het had ge- ém vF1' zat in haar t>eurs' maar zij had en hijzonder goed geheugen en nu her- SÜji 1e zij dat hetwas Haliburton ïï?'o. Manning Square. 'h "ertrouwde niet licht op een man, naaw100 zi^ zo° vluchtig had kennis ge- d, e,n dan nog wel op zulk een vreem- hiimL r' maar die mijnheer Keller was J "Qer vriendelijk tegen haar geweest zich was niemand anders, tot wien zij met 1°vonden. Terwijl zij langzaam en ken i®'" haar kop thee zat te drin- d» i.rt 1z« wat nader op die invallen- gedachte in te gaan. Natuurlijk begreep zij wel, hor gevaar lijk het was iemand, dien zij betrekkelijk weinig kende, in vertrouwen te nemen. Maar wat kon zij anders doen? Aan ver schillende politieagenten, die allen heel beleefd waren, vroeg Julie den weg naar Manning Square. Het was in Soho, niet ver van het Oxford Circus, herinnerde zij zich. dat mijnheer Keiler gezegd had en niettegenstaande een opkomende mist waren de politieagenten zoo behulpzaam, dat zij geen moeite had den weg te vin den. Zij bedacht intusschen eerst goed, wat zij wel en wat zij niet aan mijnheer Keiler' zou vertellen. Zoo lang het mo gelijk was wou zij niet over het schilder stuk spreken. Misschien was het niet mo gelijk er over te zwijgen, maar in ieder geval zou ze beginnen hem te vragen bij hem als model te mogen zitten, zooals hij reeds even aangeboden had. En dit als voorwendsel tot haar bezoek wou ze pro- beeren wat geld van hem ter leen te krij gen voor heel noodzakelijke uitgaven. Toen zij lil Manning Square was aange komen. was het ongeveer vijf minuten over zevenen. Zij moest een heel nare buurt door voordat zij in de ateliers Hali burton was. Het atelier was niet in het Square zelf, maar in een straatje, dat er op uit kwam. Het groote blok gebouwen, waar de ateliers gevestigd waren, zag er ook weinig aanlokkelijk uit en toen Julie een vestibule inliep, waar men geen licht zag. voelde zij plotseling haar hart ver stijven van akeligheid. Dit was echter niet een oogenblik, waarin zij den moed mocht verliezen. Want het was voor haar eenigszins als een haven gedurende een storm. Het ge waagde van den tocht beving haar, maar de overtuiging, dat zij nog maar één stui vertje op de wereld bezat om een onder dak te zoeken voor den nacht, stond haar als een schrikbeeld voor dc oogen. Zij kon zich onmogelijk het nummer van mijnheer Keller's atelier herinneren: ze zag ook geen adres of aanwijzing op de muren van de vestibule. Maar toen zij onder aan een wenteltrap stond en trachtte na te denken wat zij moest doen, hoorde zij iemand naar beneden komen. Dit hoorende, liep zij terug naar de deur, waardoor zij was binnen gekomen, want een lamp, die weinig licht verspreidde door de mist, zou haar toch wel in staat stellen den persoon te onderscheiden, die beneden kwam. De persoon, die beneden kwam, was een jonge vrouw. Ze had een bontmantel aan, die haai- iets voornaams scheen te moe ten geven. Maar het was geen dame. Zelfs bij het halve licht zag Julie, dat zij er geblanket en opgemaakt uit zag. Wou u het adres weten van mr. Kei lers atelier? De vrouw keek Julie brutaal aan. Het jonge meisje voelde het onbe koorlijke van dien blik. Het is de tweede deur op de eerste verdieping" De toon was onvriendelijk en meer dan verachtelijk; het was of ze haar een slag in het gezicht gaf. HOOFDSTUK XXXVI. Voordat die vrouw de vestibule door was en de straat op, had Julie geen moed de steenen trap op te gaan. De klopper op de tweede deur was zoo kapot, dat zij bang was hem in haar hand te houden. Er was vrij wat talent en han digheid noodig om er geluid mee te ma ken; een bel was er niet, maar een flauwe lichtschijn drong door den waaier, boven de deur door en dit gaf Julie moed vol te houden. Met groot beleid gelukte het haar eenig geluid met den klopper te maken, een heldenmoed, die ten laatste beloond werd. Het licht boven de deur werd ster ker, zij hoorde een schuifelen van nade rende voetstappen, en de deur ging open. Mijnheer Keiler, die een kamerjapon aan had, inplaats van een jas, stond voor haar. Mooi zoo! riep hij. Voordat Julie een woord had kunnen uiten, had hij haai' herkend. Zoo, is u het? De beschaafde stem klonk haar heel aangenaam in de ooren. Kom binnen. U is welkom als de bloemen in Mei! Ontdaan door alles, wat ze de laatste uren ondervonden had, moest deze groet wel een heel aangenaam contrast vormen met het uiterlijk en de manieren van Oom Si. HOOFDSTUK XXXVII. De vriendelijkheid van Adolf Keller had een kalmeerenden Invloed op Julie's ge drukte stemming. Zij kwam de kamer binnen met een onuitsprekelijk gevoel van verlichting. Het was of zij een schuilplaats had gevonden in den storm. Hij deed de portaaldeur dicht en ging haar voor naar een groot vertrek, hoog van verdieping I en ingericht als atelier. Het zag er prettig uit. Het grootste ge deelte van het vertrek was door een scherm afgesloten; in een klein, maar ge zellig kamertje, brandde een lekker vuurtje en een electrlsche lamp. Twee lage matten stoelen stonden uitnoodigend bij den haard en een tafeltje met boe ken en tijdschriften er tusschen in. Ei' was ook nog een plaatsje gevonden voor een tabakskistje, een flesch spuitwater en een flesch whisky. Op den vloer lag een Fransch romannetje, dat hij open had neergelegd om haar binnen te laten. Mijnheer Keller was blijkbaar bezig zich voor te bereiden voor den nacht. Julie was verrukt over de omgeving: welk een contrast deze aardige prettige kamer en de opkomende mist, waaraan ze juist ontsnapt was. Met een zucht van verlichting zonk zij op hartelijke uitnoo- diging van haar gastheer in een van de gemakkelijke stoelen neer. Hij herinnerde zich haar natuurlijk nog heel goed; toch wist hij op het oogenblik haar naam niet meer en wat Julie ver baasde, hij scheen de afspraak, die hij met haar gemaakt had dien middag bij hem te komen, totaal vergeten te zijn. Toch zag zij dadelijk in zij had haar geheugen en kalmte heelemaal terug ge kregen dat deze vreemde vergeetach tigheid gelukkig voor haar was, In ieder geval, het zou haar helpen om zoo moge lijk de Van Roun er buiten te houden. Het was bij Lyons, dat wij elkaar ontmoet hebben, nietwaar? Het was ver leden week. En uw naam is.... (Wordt vervolgdj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1931 | | pagina 13