PUROL rijk aan geneeskracht 72* Jaargang LEIDSCH DAGBLAD, Zaterdag 14 November 1931 Vierde Blad No. 21981 Hoe een „Leidsche jongen" „filmregisseur" werd de loopbaan van wilhelm eichhoff. FEUILLETON. let Kostbare Meesterstukje RADIO-PROGRAMMA. O Heeft een Hollandsche filmproductie toekomst? De filmregisseur en -acteur Eichhoff, alias Ernst Winar. Zelfs voor een journalist, die toch uit den aard van zijn beroep met veel men- schen in aanraking komt, is het een uit zonderlijke gewaarwording een filmregis seur te mogen ontvangen. De „zakelijke" spreekkamer van ons bureau krijgt er on middellijk een andere sfeer door En d&n nog wel een filmregisseur en acteur, die in zijn jongenstijd jarenlang de Breestraat doorkruiste, zelfs in Leiden tiet levenslicht zag en in het Groene Kerkje te Oegstgeest door dl'. Ruys ge doopt werd. Wie had gedacht, dat Wil helm Carl Eichhoff, in de periode der stomme film bekend onder den naam van Ernst Winar, school ging op de Oude Vest bij den heer De Hondt en zijn eerste lesjes leerde bij juffrouw Van Leeuwen, later de hoofdrol zou vertolken in „De vier Lucht- duivels", de film die ook hier een groote opgang maakte? Nu wijdt hij zich sinds eenige jaren aan de filmregie en begint ook daarin naam te maken 't Kan toch raaf loopen in de wereld: het kleine ventje, dat indertijd verwachtingsvol door de deuren van het oude „Amicitia" gluurde, waar de heer Hartman, tegenwoordig directeur van het Luxortheater te Haarlem, zijn eerste voor- itellingen gaf (u weet nog wel, een pro gramma van 15 „honderd-meter" lange Pathé-filmpjes op één avond!), zit daar nu voor ons als een geroutineerd filmac teur. met een veelbewogen en interessant loven achter zich. ..Hoe is dat enthousiasme voor de film bij u toch zoo gekomen?" Ja. het is weer „dat wat je niet hebt", fijn moeder, zij woont nog in Leiden, üde er niets van weten. Maar dan gaat z juist andersom: de film werd een on- ireikbaar ideaal, de zaal een El dorado. Siecteur Hartman pakte me. toen ik er reerals de kippen bij was. om een glimpje i? te vangen, bij den arm en zei: Zoo ventje, wil jij de film zoo graag eens zien? In vol hoop antwoordde ik: „Graag me- aeer!" „Goed. ga dan maar eerst eens 15 tenten bij je moeder halen!"Weg illusie! Maar mijn liefde voor de film werd er nóg meer door gewekt. Lang duurde het, voor ik er werkelijk bij kwam Eerst nog op school bij den heer Kra mer op de Pieterskerkgracht, avondschool Mathesis, leerling monteursexamen, een kalf jaar bij een electriciteitsmaatschap- Jljin Groningen. Toen, in het oorlogsjaar 'Eichhoff is op 3 Sept. 1894 geboren) lootte oud-burgemeester De Gijselaar me met No, 55 den dienst in. En tot 1918 zat ik vast milicien, korporaal, sergeant In Haarlem, waar ik met het 4de regi ment infanterie lag ingekwartierd, hoorde Jk'savonds tegen een uur of tien, al slen terend langs het Spaarne, muziek. Alweer Uit het Engelsch door mei. C. M. G. de W. 28) Het herinnert mij aan de Arabische Nachtvertellingen van de nachten in Arabië en het hol van de veertig dieven. 7- De lange galerij op Homefield is er Juist een geschikte plaats voor. Dat zou mij verwonderen! De ge leerde klopte met zijn wandelstok tegen bet beeld en vroeg, zich tot S. Gedge wen dende: Weet u soms waar het vandaan komt? Uit een tempel in Polynesië in de juidzee-eilanden. geloof ik, mijnheer, zei 0. Gedge volijverig. -Wat vraagt u er voor? En Sir Arthur Klopte er wat tegen met zijn stok. Dertig pond, mijnheer. Hij zei dat als man, die afstand moet doen van een beste kies. Voor zestig pond heb ik hem 25». !aren geleden gekocht. Maar hij J«t niet bij iedereen in den smaak en hij neemt hier veel plaats in. oir Arthur merkte lachend op, dat zulk een mönster door den staat moest aange kocht worden. Tnionu dee^ juffrouw Babraham tot Ïuvh onuitsprekelijke schrik een tweede P°Sibg om er over heen te kijken. .7 a °P dit kofferbankje staan, juf- £5*'zel s Gedge en haalde het bewuste gkje uit den rommel naast het Afgods- hart stond stil. Daar heb je het! JJJfb_ee.P de oogen dicht. Maar de Voor- -bigheicl kwam haar nogmaals te hulp. vnk u vriendelijk, maar ik vrees, hp* 1 nlet zou houden. Neen, ik zal *maai niet wagen. Er is binnen in ook niets te zien. i naar binnen glurend, zag ik waarachtig een film proefdraaien... Het gelukkig toeval had me naar de Hollandiafilmfa- briek van wijlen Binger gevoerd Al gauw gebruikte men mij daar als figurant en in bijrolletjes met onze nationale „ster" Annie Bos, Willem van der Veer, Adolph Engers, Caroline van Dommelen waren er natuurlijk ook. De film had me eindelijk te pakken: het ging hooger op Zelfs speelde ik met Louis Bouwmeester de rol van den Prins in Van Riemdijk's „Pro Domo". Maar mijn stadgenooten herkenden me niet; wat ik me toen nog wel erg aantrok O jeugdige ijdelheid! Met de Hollandiafabriek ging het ech ter niet naar wensch en zoo volgde mijn optreden bij Soesman in het Casinotheater te R'dam, later bij de „Haagsche Klucht spelers" (stukken als „de Big van het 168ste") en een engagement met de sta kers van het Hofstadtooneel. Berlijn was in die jaren door de inflatie verbijsterend goedkoop: met mijn overge spaarde geld dus naar Duitschland toe. Voor een paar gulden kon je er een week als een koning levenDaar liep ik als toeschouwer de bekende filmateliers door; het was in den tijd van Paul Davidson en Ernst Lubitsch: de groote film Anna Bolijn werd juist gemaakt. Ook Arzen von Czépery, de regisseur van „Fredericus Rex", had er zijn eigen atelier en daar viel mij, alweer het goede gesternte, de hoofdrol in „De vier Lucht- duivels" van Herman Bang in de schoot! Dat kwam zóó: Herman Bang had aan zijn secretaris Carl Rosenbaum de rechten van dit verhaal verkocht en deze onder handelde met de Primus Film G. M. B. H. Hij vond mijn uiterlijk geschikt, evenals de regisseur Sandberg. Zoo zat ik er dus plotseling midden, in! -Mijn illusie, evenals Emil Jannings nog eens in het U. F. A.- Theater am Zoo een première met mezelf in de hoofdrol te mogen beleven (m'n vurigste wensch, sinds ik hem in de „Ge broeders Karamazov" zag) zou nu in ver vulling gaan! Toen werd het druk: afwisselende enga gementen bij de Terra, Dec la. National, later U. F. A. In films als „Aschermittwoch", „Lieb- ling der Frauen", „Die Komödie des Her- zens" „Die kleine vom Bummel", „Circus Renz" e.a. heeft men mij kunnen zien 25 a 30 films, soms drie tegelijkertijd, in de verschillende ateliers van de U F. A. achter het „U. F. A. Palast am Zoo". Een jaar lang hield ik het op die manier vol: werken zonder ook maar één Zondag rust.... toen begaven mij m'n krachten voor een tijd. Dat was Oom Si geheel met haar eens en Julie haalde weer wat vrijer adem. -• Dertig pond is zoo veel niet vader, voor zulk een schitterend monster. Het meisje had er nu eenmaal haar zinnen opgezet. Sir Arthur was echter bang dat een beeld van die kleur, die grootte, dien om vang, alle andere dingen, die in de galerij stonden, in het niet zou doen zinken. Er werd veel over geredeneerd. En eindelijk tot groote verlichting van Julie verliet het "heele gezelschap het afgodsbeeld. En ze liepen naar een anderen kant van den winkel. De slotsom was, dat Sir Arthur, eindelijk overweldigd door de redeneeringen van zijn dochter, beloofde het ding te koopen voor een som, die naar het oordeel van den verkooper veel te gering was. Hij zou zorgvuldig worden ingepakt en afgezon den naai* Homefield in Surrey. Dat was dus afgesproken voor het afgodsbeeld. En nu viel het oog van den bekenden des kundige op het schilderstukje, dat de oude koopman op een tafeltje gelegd had En wat hebben we daar? zei Sir Ar thur en zette zijn bril op. Oom Si werd aan een sphinx gelijk. Sir Arthur nam het stukje in de hand en ter wijl hij het met ernst en nieuwsgierigheid bekeek, werd ook hij aan een sphinx ge lijk. De stilte werd zoo intens, dat Julie weer het kloppen van haar hart kon hooren. Eindelijk werd de stilte verbroken door de opgewekte, lieve stem van juffrouw Babraham, Hé .kijk' Dat is hetzelfde stukje, dat ik hier den vorigen keer heb gezien. Wij hebben het een beetje schoonge maakt, juffrouw Babraham, zei Oom Si met een zoo zwakke stem, dat Julie zich verbaasde over de volmaakte zelfbeheer- sching van dezen veinzer. Het was duidelijk dat Sir Arthur leven dig belang stelde in dat stukje. Hij draai In 1927 besloot ik mij definitief aan de regie te wijden: zoo ontstonden diverse stomme films als „das Haus am Krögl" met mijn vrouw. Hermann Picha en de ex-bokskampioen Körner in de hoofdrol len en „Wochen entweder Wille", waarin o.a. Ossi Oswalda. Mijn belangwekkendste film is echter „Artikel 245, Minderjarig", die op het oogenblik in Haarlem draait in het thea ter van denzelfden heer Hartman, die mij als broekje van 12 jaar het consigne gaf eerst maar eens 15 centen bij mijn moe der te gaan halen. Over deze film is* heel war le doen geweest eerst eenigè ma len ir. Duitschland verboden, later met coupures toegestaanIn Haarlem ver tel ik daarover tijdens de voorstelling, terwijl mijn vrouw zich voorstelt als de hooi d vertolkster Van de gelegenheid maak ik gebruik, ook mijn ouders in Leiden weer eens op te zoeken. Voortdurend werk ik voor de z.g. „vrije pioducenten": kan ieder oogenblik een telefonische oöroep uit Berlijn verwach ten. Maar mijn grootste wensch is nog eens een echt Hollandsche film te maken .De luchten en landschappen zijn hier zóó mooi. het viel me nog op tijdens het visschen bij Warmond, mijn grootste liefhebberij in deze „vacantie"-dagen. Wat rust een mensch daarvan uit! Ons land heeft alles voor; wat zou men hier een echt visschersdrama prachtig kunnen maken! Stof is er in overvloed; werken van Heyermans, „Sprotje". „De „Violiers". of een historische film. met schitterende costuums! Zou dat wel gaan in dezen tijd van de „sprekende film"? Wij bedoelen met het oog op een behoorlijk afzetgebied? Ongetwijfeld! Ik werk nu samen met dr Kaisermann. den uitvinder van een nieuw na-synchroniseeringssysteem. Hier bij wordt de film „stom" opgenomen: hoofdzakelijk in de close-ups" is zij spre kend. Een Hollandsch acteur behoeft dan slechts zwijgend in vier verschillende talen de woorden geprononceerd te articuleeren. De dialogen worden later ook in den vreemde door niet-landgenooten gespro ken: men hoort en ziet dan in het buiten land een Jan van Ees spreken, maar met de stem van een ander. In de Hollandsche versie is het natuurlijk Jan van Ees zelf. Hierdoor verkrijgt men een belangrijke besparing op de productiekosten: de ^sprekende deelen" kunnen op deze wijze in een paar dagen voltooid zijn. U moet in dit verband niet vergeten, dat een Tobis- klankappatfaat alleen al aan huur 1500 Mark per dag kost en het zou uiterst moeilijk zijn, zulk een apparaat naar Hol land te brengen. Daarbij dan geen huur meer voor ateliers etc., die de kosten soms zelfs tot 10.000 Mark per dag doen stijgen. Met eenigen financieelen steun zou ik dus best in staat zijn een succesvolle Hol landsche filmproductie te organiseeren, die vooral in Amerika veel opgang vin den zal. Het is toch eigenlijk té gek, dat een land als Holland, met zijn ongekende mo gelijkheden. niets op de filmmarkt in te brengen, heeft! Kleine landen kunnen op dit gebied minstens evenveel presteeren: denkt u maar eens aan Denemarken en Zweden! Ik herinner aan den glorietijd van Waldemar Psylander en de verfilming der romans van Selma Lagerlöf. Waarom sloegen zij in? Omdat zij typisch Deensch. typisch Zweedsch waren. Zoo moet het ook hier: typisch Hollandsche films! Welk een toekomst daarvoor! Geestdriftig gestemd, in de hoop, dat zijn plannen eens verwezenlijkt kunnen worden, nam Eichhoff, de vlot en char mant causeerende filmacteur, afscheid. Om binnenkort weer naar Duitschland te vertrekken, waar hij Harry Piel helpt met de regie van diens filmsEen zware arbeid ligt 16 November weer op hem te wachten: n.l. de Fransche versie van Piel's nieuwste film „Bobby geht los!" Wij wenschen onzen oud-stadgenoot succes voor zijn Hollandsche filmplannen! Moge het ook daarmee „los gaan." de het om en om en maakte gebruik van een microscoop, evenals mijnheer Dupon- net gedaan had. Eindelijk zei hij met een stem, bijna even toonloos als die van Oom Si: Wat vraagt u hiervoor, mijnheer Gedge? Dat is niet te koop, mijnheer, klonk het besliste antwoord. Sir Arthur knikte alsof hij dat antwoord wel verwacht had. Het lijkt mij een mooi stukje. De ware kunstminnaar kon zijn genot, zco iets schoons te zien, niet verbergen. Men zag duidelijk dat hij er levendig be lang in stelde. Een van de beste Van Roons. mijn heer, zei S. Gedge. Ja-a. Dat zou men haast denken. Als de vraag niet te vrijpostig is, hoe komt u daar 'aan? De oude man had die vraag wel ver wacht. Dat kan ik u niet zeggen, mijnheer, zei hij op geheimzinnigen toon. Weder knikte Sir Arthur. Dat antwoord had hij ook wel verwacht. I11 de pauze, die nu volgde bekeek hij het stukje weer met bewonderenden blik. En toen zei S. Gedge heel ernstig en vertrouwelijk: Het blijft geheel onder ons, mijnheer, maar zooeven heb ik juist een bod van vijfduizend guinje afgewezen. Ja, natuurlijk! En nu was de beurt van den ouden huichelaar om met aandacht te staren naar het gelaat zonder eenige uitdrukking van den beroemden deskundige. HOOFDSTUK XXVIII. Vijfduizend guinjes, mijnheer, afge wezen! zei Oom Si, voor dat kleine ding, zoo waar als er een God leeft in den hemel! Julie schrikte zoo van die lastering bij zijn andere misdaden gevoegd, dat zij hoorbaar huiverde. VOOR ZONDAG 15 NOVEMBER. Hilversum, 298 M. 8.1510.00: VARA. 10.00—12.00:VPRO. 12.00—5.00 AVRO. 5.00 —8.00: VARA 8 00—12.00: AVRO. 8.15: Gmnastiekles 8.30: Esperanto- cursus door J. Lem 8.55: Voetbalberich- ten 9.00: Tuinbouwhalfuurtje 9.30: Gramofoonpl. 10.00: Orgelrecital door K. Bakker 10.30: Kerkdienst uit de Remonstr. Kerk te Amsterdam 12.00: Concert. AVRO.-Kamerorkest o. 1. v. L. Schmidt 1.00 L. J. Jordaan: De groote regisseurs 1.30: Vervolg kamermuziek 2.00: Boekenhalfuurtje 2.30: Aansl Con certgebouw. Orkest 0.1. v. Dr. W. Mengel berg. M. m. v. Walter Gieseking (piano) 400: D Hans: Parlementaire anecdotes en incidenten 4.30: Gramofoonpl. en Vaz Dias 5.00: Kinderuur 6.00: Concert. VARA.-orkest 6.45: „De Smokkelaars", hoorspel van W. Illing. Vertaling: Bever sluis. Leiding: Cappellen 7.158.00: Slot concert 8.00: Vaz Dias 8.15: Om roeporkest 0.1. v. N. Treep. O.a. Ouverture „Orpheus in de onderwereld". Offenbach 8.45: „The Twinkling Five" (Populair ensemble) 9.00: Vervolg Omroeporkest 9.30" „The Twinkling Five" 9.45: Ver volg orkest 10.00: Jubileumconcert. Utr. Mannenkoor Euterpe". Mannenkoor „Die Spaernesanghers" en Tielsche Mannen- zangvereeniging „Zang en Vriendschap" o. 1. v. Lieven Duvosel Soliste: Mevr. M. v. WaayDooremans (sopraan) en J. Rönt gen (vleugelbegeleiding) 10.35: Vervolg Omroeporkest 11.00—12.00: Gramo- foonplaten. Huizen, 1875 M. 8.30: NCRV. 9.30—5.00 KRO. 5.00: NCRV. 7.45—11.00: KRO. 8.30: Morgenwijding 9.30: Gramofoonpl. 10.00: Pontificale Hoogmis uit de Kerk van den H. Hyppolytus te Delft, door Mgr. Aengenent 12.00: Concert KRO.-sextet 1.30: Godsdienstonderricht voor oude ren 1.55: Viool-recital Bronislaw Huber- mann (gramofoon) 2.05: Literair half uurtje 2.30: Uit Artis: Concert „The Dutch Gentlemen Band" 0.1. v. F. v. Zan ten 4 30. Ziekenhalfuurtje 5.00: Ge wijde Muziek 5.50: Kerkdienst uit de Ned. Herv. Kerk te Kloetinge. Hierna tot 7.45: Gewijde muziek 7.45: Causerie over de Sociaal-economische organisatie 8 10: Voetbaluitslagen 8.15: KRO.-Orkest O.a. Scenes alsaciennes, Massenet 9.15: Vaz Dias 9.30: KRO.-Orkest o.l. v. J. Ziegler Friedl Dotza (zang). O.a. uit „Schön ist die Welt", Lehar 10.4011.00 Epiloog door het Klein Koor 0.1. v. J. H. Picckers. Daventry, 1554 M. 10.50—11.05: Tijd sein en Berichten 3.20: Bach-cantate 4.05: Bijbellezing 4.20: Godsd. Causerie 4.35: Kamermuziek (alt, viola, piano) 5.50: Koor-concert 6.206.40: Kin deruur 6.50: Kerkdienst vanuit Swan sea 8.20: Kerkdienst 9.05: Orgelnaspel 9.10: Berichten 9.25: Orkestconcert. O.a. „Die Fledermaus", Strauss. Parijs „Radio-Paris", 1725 M.8.05: Gramofoonpl. 12.50: Orgelconcert I.20, 2.20, 4.20: Gramofoonpl. 5.50: Or kestconcert 7.50: Vroolijk halfuurtje 8.20: Operette „Encore 50 centimes" van Christiné en Yvain. Langenberg, 473 M. 6.20: Orkestcon cert 7.20—7.50: Gramofoonpl. 10.50: Bach-cantate 12.201.50: Orkestcon cert 3.50—5.20: Orkest en Solistencon cert 6.25: Vroolijk halfuurtje 7.20: Operette „Wenn Liebe erwacht" van Ed. Künneke. Hierna Berichten en tot 11.20: Dansmuziek. Kalundborg, 1153 M. 11.20—12.20: Orkestconcert 1.201.50: Gramofoonpl. 2.454.20: Orkestconcert mm.v 2 pianisten 7.208.20: Orkestconcert. Jachtmuziek 9.30—10.20: Orkestconcert. O.a. Slavische Dans, F.-Dur, Dvorak en Hongaarsche Marsch, Schubert 10.20— II.50: Moderne Dansmuziek. Brussel, 508 en 338 M. 508 M.: 5.20: Orkestconcert 6.35: Dansmuziek 8.20: Orkestconcert m. m. v. de Kuban-Kozak- ken. O.a. Ouvert. Ruslan und Ludmilla, Glinka 338 M.: 5.20: Orkestconcert 6.35: Gramofoonpl. 8.20: Opera „Faust" van Gounod. Rome, 441 M. 8.20: Symphonieconcert O.a. Aragona, Albeniz. Zeesen, 1635 M. 7.20: „1001 Nacht", operette van Joh. Strauss. Hierna tot 11.50 Dansmuziek door het Fred Bird- orkest. Freule Babraham keek even op bij dat geluid. Heeft u hier ergens een poes? vroeg ze rondkijkende. Neen, mevrouw, zei Oom Si kortaf. Juist iets voor een vrouw om op zulk een oogenblik met een dergelijke vraag aan te komen! Naar mijn meening, zei Sir Arthur, de oogen ernstig op het schilderstukje ge vestigd, is dit een mooier stuk van Van Roon dan het eenige ja het eenige! dat wij bezitten in de National Gallery. Ja, mijnheer, dat ben ik met u eens, zei S. Gedge plechtig. Men zou zoo graag de geschiedenis van het stuk willen weten. Nu werd de oude man weer de sphinx van zooeven. Ik kan u alleen dit zeggen, mijn heer. ik heb het niet gekocht als een Van Roon, antwoordde hij voorzichtig. Werkelijk? Sir Arthur werd meer en meer nieuwsgierig. Welnu, mijnheer Gedge, voor wat dan ook of ge het gekocht hebt, ik twijfel er niet aan of u hebt een heel gelukkigen koop gedaan. Ik zou wel eens willen weten, mijn heer, of de National Gallery dit mooie stukje graag zou wallen hebben! Het was een plotseling invallende gedachte, maar die afgemeten toon en die berekenende oogen gaven geen verdere inlichtingen. Sir Babraham was in het bestuur van het Museum „The National Gallery" en werd dus wat minder uitbundig in zijn lof. Ja, er is meer onwaarschijnlijks bij, mijnheer Gedge, zei hij eindelijk. Er be staan zeer weinig Van Roons en als dit er een is zooals men op het eerste ge zicht zou zeggen, zou hei jammer wezen als het stuk het' land uit ging. Plechtig beaamde S. Gedge deze woorden. VOOR MAANDAG 16 NOVEMBER. Hilversum, 298 M. Algemeen program ma verzorgd door de VARA. 6.457.00 en 7.307.45: Gymnastiek 8.00: Gramo foonpl. 10.00: Morgenwijding VPRO. 10.15: Voordracht door K. Bakker 10.30: Gramofoonpl. 11.00: Voordracht (ver volg) 11.15: Piano-rectal door Joh. de Jong 1145: Voordracht (vervolg) 12.00: Concert VARA.-septet en gramo- foonplaten 2.15: Gramofoonpl. 2.30: Herman Poort leest uit eigen werk 3.15: Viool en piano (E. v. Sloghem en D. Belinfante) 3.45: Gramofoonpl. 4.30: Voor de kinderen 5.30 Concert Amsterd. Solistenkwintet 0. l.v. Loe Cohen 6.40: Prof. H. J. Jordans „De grondgedachte van het Montessori-onderwijs" 7.00: Paeda- gogisch concert 0.1. v. P. Triggers. E. Emel- janoff (zang) en Hanna Beekhuis (piano). M. Beversluis: Rythme in de poësie 8.20: Concert. VARA.-orkest 9.00: Voor dracht 9.30: Vervolg concert 10.00: Lezing over de economische crisis 10.20: Piano-recital door Piet Ketting, o.a. Con- certo-Vivaldi, Bach 10.40: Vaz Dias 10.50: Gramofoonpl. 12.0C: Sluiting. Huizen, 1875 M. Uitsl. NCRV.-uitz. 8.00: Schriftlezing 8.15—9.45: Gramo- foonplaten 10.30: Ziekendienst 11.00: Chr. lectuur 11.30—12.30: Gramofoonpl. 12.301.45: Orgelconcert Jan Zwart 1.45: Gramofoonpl. 2.00: Causerie over een reis naar Palestina 2.353.15: Cau serie over kamerplanten 3.153.45: Gramofoonpl. 4.00: Ziekenuurtje 5.00: Gramofoonpl. 5.30: Liederen door Joh de Heer 6.30: Verteluurtje voor jongeren 7.00: Engelsche taalles 7.45: Ned. Chr. Persbureau 8.00: Ds. A. Klinkenberg: „De wensche- lijkheid eener nieuwe Bijbelvertaling" 8.30: Concert door de Chr. Gem. zangver. „Sursum Corda" o.l.v. G. ter Braake (tevens orgel) o.a. werken van Palestrina 9.30: De nieuwe vertaling van het Nieuwe Testament 10.0010.35: Vervolg van het concert o.&. Psalm 100, Mendels sohn 10.35: Vaz Dias 10.4511.30: Gramofoonpl. Daventry, 1554 M. 10.35 Morgen wijding 11.05: Lezing 12.20: Licht klassiek concert (Trio en sopraan) 1.20: Lichte muziek 2.15: Berichten 2.45: Voor de scholen 4.05: Sonate voor viool en piano Es op. 18, Strauss 4.35: Lichte muziek, Moschetti's orkest 5.35: Kin deruur 6.20: Berichten 6.50: Volks muziek uit West-Europa (Gramofonpl.) 7.10: Boekbespreking 7.30 en 7.50: Le zing 8.20: Koor- en Orkestconcert. Oude herinneringen 9.209.35: Berichten 9.40: Interview over „Oorlog of Vrede" 10.20: Lydia Lopokova in „La Boite a Jou- joux" van Cl. Debussy met orkestbegelei ding 11.0512.20: Dansmuziek. Parijs „Radio-Parijs" 1725 M. 8.05, 12.50, I.25Gramofoonpl. 8.20: „Sophie Ar- noult" hoorspel van Nigond 9.05: Gra- mofoonplaten 9.50: Vervolg concert o.a. uit de Ca.valeria Rusticana. Langenberg, 473 M. 6.257.20, 10.00 10.20, 10.2010.35 en 11.20: Gramofoonpl. 12.25—1.50: Orkestconcert 4.205.20; Gramofoonpl. 7.209.05: Paul Lincke- programma, o.a. Ouverture „lm Reiche des Indra" en „Lysistrata" 9.35: Berichten en hierna tot 11.20: Concert- en dans muziek. Kalundborg, 1153 M. 11.20—1.20: Or kestconcert 2.504.50: Orkestconcert 7.208.20: Orkestconcert, o.a. Hongaar sche dansen 5 en 6, Brahms 8.45: Liede- renvoordracht 9.2010.20: Orkestcon cert, o.a. Eine kleine Nachtmusik, Mozart. Brussel, 508 en 338 M. 508 M. 5.20: Sonateconcert 5.50: Gramofoonpl. 8.20: Gramofoonpl. 8.50: Schemering, Luisterspel van G. Fay 9.20: Gramo- foonplaten o.a. Im Frühling, Grieg 9.35: Koorconcert 338 M 5.20: Orgelconcert 6.50: Gramofoonpl. 8.20: Symphonie concert 9.20: Vervolg Symphoniecon cert. Om 8.50 „Nichtjes Roman" van Fer- rier. Rome, 441 M. 8.20: Populair concert, Folkloristische muziek. Zeesen, 1635 M. 7.20: Populaire muziek de kapel Geza Kumor 8.00: Oberst Cha- bert, hoorspel naar de Balzac van A. Miihr 9.20: Berichten en hierna tot II.50 Dansmuziek van Paul Godwin en zijn Band en de Tango-kapel El Aguilar. Sir Arthur sloeg de oogen weder op het stukje. Evenals mijnheer Duponnet leek hij er zijn kundige oogen niet van te kun nen afhouden. Het deed mij denken aan dat mooie ding. dat uit de Louvre gestolen werd, nu een jaar of vijf geleden. Het was van de zelfde grootte en als ik mij goed herinner, had het onderwerp er ook heel veel van. De oude man schrikte, maar toonde dat niet. Werd er een gestolen uit het Louvre, mijnheer? zei hij met een doodonschuldig gezicht, alleen om inlichting te vragen, zou men zeggen. Ja, herinnert u zich dat niet meer? Er is in dien tijd veel ophef van gemaakt. Het was uit de lijst gesneden. Het Fran sche gouvernement loofde een hoogen prijs uit, maar men heeft het stuk nooit teruggekregen. Ach! wat u zegt, mijnheel! Ineens begon de oude huichelaar een weinig te aarzelen. t' Is te hopen dat de jongen het niet gedaan heeft. Hij begon te lachen. Maar de woorden die volgden, bewezen wel dat er nog wat anders achter dat lachje zat. In geval dit stuk gestolen goed was, wat zou u denken dat er dan met "den tegenwoordigen eigenaar zou gebeuren? Dat is moeilijk te zeggen, mijnheer Gedge. Hij zou zeker vergoeding krijgen, nietwaar? Een aanzienlijke vergoeding zou ik denken, als hij in staat was te bewijzen dat het zijn eigendom was. Indien hij in staat was te bewijzen dat het zijn eigendom is Die eenvoudige woorden hadden een somberen klank voor S. Gedge, maar hij liet daar niets van merken. Daar zou geen bezwaar tegen zijn, i^ijnheer, zei hij op stelligen toon. (Wordt vervolgd,} Zijn lezers vraagt hierbij de Intervie wer: U heeft toch wel eens de hoogblon de Colette Brettel zien spelen? Welnu: zij is Eichhoff's vrouw. Hoort u maar: Na dat vermoeiende jaar speelde ik voor John Hagenbeek, de zoon van den grooten „Carl" uit Hamburg in een dierenfilm. Dit was een z.g. combina tiefilm met Wainwright in Londen. Mijn foto werd naar Engeland gezonden, om te zien, of ik ook voor de „internationale klasse" geschikt was en goedgekeurd. De 16-jarige Colette werd door de Engelschen naar Duitschland gezonden en we speel den samen vier maanden in het Reuzen gebergte voor de buitenopnamen. Een heerlijke romantische tijd, midden in de sneeuw.O! wat was het daar prachtig op de Prinz Heinrichbaude! Kort daarop is zij mijn vrouw gewordenIn Mün- chen. waar wij optraden in de film „Men- schen und Bestien" met de leeuwengroe- pen van Capt. Schneider. Mijn vrouw had en heeft nog een goede naam als film actrice: misschien zag u haar in „De Ver loren Zoon" van Hall Caine? Zij speelt nog steeds voor de British National Nog duurde het eenigen tijd voor ik re- gisseeren ging, wat op den duur toch meer bevrediging geeft: met Asta Nielsen brachten wij o.a. nog 5 a 6 films van Courths Mahler Steunt, bij gelijken prijs en kwaliteit, De Nederlandsche Industrie. Hiermede dient gij Uw land En bestrijdt gij de werkloosheid. RECLAME. 7986

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1931 | | pagina 13