VERKADES
DE AVONTUREN VAN ADAMSON.
CHOCOLADE
BLOKJES
LAND- EN TUINBOUW.
RADIO-PROGRAMMA.
'peelden. En deze dateeren meest van voor
ien oorlog, toen dit gebrek zoo veelvuldig
mtstond, dat van een Ohnhander-Pro-
Heem gesproken kon worden. Maar de
'erbazing groeit, wanneer men leest of
joort, tot hoeveel nuttigen arbeid deze
ingelukkigen nog in staat waren na
angdurige oefening met meer of minder
jecompliceerde Instrumenten en vaker
>og zonder eenig hulpmiddel van buiten,
yfet de voeten, met den mond, met de
jog aanwezige armstompen worden aller-
:ei verrichtingen mogelijk en zoo het be-
vjjs geleverd, dat de hand ten slotte niet
neer is dan een werktuig ten dienste van
ien vasten wil en doorzettingsvermogen.
Opvallend is het verschil tusschen vroe-
jere tijden, toen zulke ongelukkigen door
Jun gebrek alleen dan in hun onderhoud
tonden voorzien, als zij zich voor vertoo-
jingen op kermissen, in varieté's enz. be-
ichlkbaar stelden, en thans, nu voor hen
jooveel mogelijk nuttige arbeid wordt ge
tocht.
Door Hohmann werd de aandacht ge
vestigd op de belangrijke vorderingen der
rrthopaedie. Belangrijke misvormingen
tunnen door haar worden opgeheven,
stijve gewrichten bewegelijk gemaakt of
omgekeerd ook overdadig bewegelijke ge
wrichten minder of, zoo noodig, onbewe
gelijk gemaakt worden. Bij spierverlam-
ming is het mogelijk, van een andere, nog
goed functioneerende spier als het ware
oen gedeelte te Ieenen en te bevestigen
ïan het lichaamsdeel, waarbij de verlamde
(pier behoort, zoodat dit weer op de nor
male manier gebruikt kan worden.
Sprekers uit verschillende landen gaven
ten overzicht van de aldaar bestaande
inrichtingen voor opleiding van Jongere
tn volwassen gebrekkigen. In ons land
tijn de belangrijkste de Johanna-stichting
te Arnhem en de Adrlaan-stichting te
Hilligersberg bij Rotterdam. In die inrich
tingen gaan onderwijs, medische verzor
ging en opleiding voor een ambacht hand
aan hand. Het ware te wenschen. dat de
daar verkregen resultaten in breeder
kring bekend werden. Het spreekt toch
wel vanzelf, dat voor de instandhouding
veel geld noodig is en dit geld moet door
vrijwillige bijdragen verkregen worden.
De behandeling moet meestal heel lang
duren, wat ook geldt voor de inrichting
van dr. Thomassen voor chirurgische
tuberculose te Blaricum, op het voet
spoor van de inrichting van dr. Rollier
te Leysin. Gelukkig kunnen ook zonder
de zon van het Zwitsersche hooggebergte
goede resultaten verkregen worden. Na
tuurlijk staat de genezing van het tuber
culeuze proces op den voorgrond. Maar
het Is van groot belang, dat al dadelijk
aandacht geschonken wordt aan de mo
gelijkheid om nuttigen arbeid te leeren.
Dan behoeft na genezing geen ongeluk
kige stumper achter te blijven. Een van
de sanatoria van dr. Rollier is reeds ge
heel er op ingericht, dat de patiënten
gedurende hun llgkuur reeds kunnen
werken. Er is op dit gebied nog zeer veel
te doen. Laat ieder naar vermogen zijn
steentje bijdragen, om al dit mooie werk
ln stand te houden en uit te breiden.
H. A. S.
RECLAME.
thans ook verkrijgbaar in onze speciaute1t
„EXTRA VOLLE MELK" CHOCOLADE.
5987
HET MAKEN VAN EEN ROTSTUIN.
Steeds meer worden natuur en gezellig
heid als eisch gesteld bij een goeden tuin
aanleg, en zeer veel kan men bereiken
door het aanbrengen van een rotstuin. Wij
moeten een aanpassende beplanting hierin
aanbrengen. Duizenden soorten en verschel
denheden hebben wij tot onze beschik
king.
In ons vlakke land moet een rotstuin,
zooals vanzelf spreekt, aangelegd worden
en vaak beweert men, dat dit gemakkelijk
genoeg gaat. In zooverre heeft men hierin
gelijk, als men een hoop grond met een
massa steenen kris kras door elkaar, daar-
tusschen rotsplanten, 'n volmaakten rots
tuin noemt.
Anderen laten kunstmatige rotsen ma
ken van cement en andere soorten kunst
steen, het geheel wordt zoo bewerkt, dat
het op zich zelf een heele prestatie Is; ook
hier zal de ontwerper vanuit zijn stand
punt bekeken, gelijk hebben. Laat men
echter nu niet komen beweren, dat dit
rotstuinen zijn, die iets met de natuur te
maken hebben of die zich aan de omge
ving aanpassen en beslist aan de eischen,
door rotsplanten gesteld, voldoen, want
dan heeft men het geheel mis. Neen, om
een rotstuin aan te leggen, zoodat hij als
hulpmiddel dienst doet en daar gaat
het toch ten slotte maar om, want de
rotsaanleg is het middel, waardoor men
de rotsplanten tot haar volle recht kan
doen komen, en niet omgekeerd en
zich zooveel mogelijk aan de omgeving
aanpast, dat is nog zoo gemakkelijk niet..
Men moet in de eerste plaats zich ervan
op de hoogte stellen, waar het Noorden is.
Het hoogste gedeelte van de rots moet dan
liefst naar het Noorden zijn, terwijl men
de helling naar het Zuiden zacht laat af-
glooien. Men kan, als het terrein het toe
laat. de rots in een moerasje laten eindi
gen. Men heeft hier een schema, dat zich
leent om aan de verschillende eischen
van de rotsplanten, wat betreft bodem
gesteldheid, zon en schaduw enz. te vol
doen. Ook kan men een soort hollen weg
maken, door de twee zijkanten glooiend
te doen afloopen. Daarna gaan we eerst
een schets of teekening maken van dat
gene wat we willen uitvoeren, voortdu
rend rekening houdend met de omgeving.
De bodem, waar de rotstuin komt, wordt
eerst fünk losgemaakt de eventueele harde
onderlagen worden doorgebroken, opdat
ten eerste 't grondwater door capillaritelt
kan stijgen, en ten tweede het overtollige
water spoedig weggevoerd kan worden. Is
het terrein zeer vochtig en te vast, dan
brengt men in den ondergrond een flinke
laag puin, grove sintels, enz. aan, want
rotsplanten eischen een uitstekende drai
nage. Vooral gedurende den winter is dit
van groot belang, ja, zelfs de eerste levens
voorwaarde. Men make de vorm van den
rotstuin zoo, dat deze zoo natuurlijk
mogelijk is. Is de hoofdvorm klaar, dan
kan men beginnen met steenen te leggen.
Deze moeten voor de helft ingegraven
worden en wel zoo. dat de aarde aan alle
kanten tegen de steenen aan sluit, zon
der holten te laten. Men zorge er vooral
voor de puntige'zijden van de steenen in
te graven, omdat deze gedeelten toch on
bruikbaar zijn voor den uitwendlgen bouw
van de rotsen zelfs zeer leelijk. Men kan
het best poreuze steenen gebruiken. De
geheele rotstuin moet ook uit een soort
steenen bestaan. Een rots moet niet ge
metseld zijn. Zij moeten poreus blijven.
Men zorgt vervolgens, dat al de te beplan
ten spleten en openingen in verbinding
staan met het inwendige van de rots, want
onze rotsplanten hebben meestal zeer
lange wortels, die de vochtigheid van ver
weg halen. Die vochtigheid komt natuur
lijk uit den ondergrond.
Nadat men den vorm aangegeven heeft
met de grootste, ruwste steenbrokken
zoekt men de mooiste steenen uit, en
brengt deze een beetje in het gezicht zon
der dit evenwel te overdrijven. Bij het
beplanten zette men hier steeds eenige
weinig sterk groeiende plantjes, zoodat
de steenen een aardige indruk blijven
maken. Verder maakt men de grootste be
plantingsvakken of openingen zoo laag
mogelijk, hooger op kunnen kleinere
openingen en spleten gelaten worden,
waar de soorten geplant worden, die meer
droogte kunnen verdragen. Dan moet ver
meden worden, dat een hooger geplaatste
steen verder naar voren uitsteekt dan een
lager gelegene. Men moet bij hooger op
bouwen steeds trapsgewijs blijven werken,
opdat het regenwater in de rotspartij kan
dringen. Tevens maakt men het terrein
zoo geaccidenteerd mogelijk, tenslotte
met eenige verspreidde steenen.
Grondsoorten voor Rotsplanten.
Hoewel rotsplanten over het algemeen
zeer weinig eischen stellen en men zelfs
moet vermijden hen in zwaren. rijkbe-
mesten grond te planten, zijn er toch, die
een bepaalde grondsoort verlangen om
goed te kunnen groeien. Een uitstekende
grondsoort, geschikt voor bijna alle rots
planten, is een mengsel van gelijke dee-
len zandige tuingrond en terpaarde. Dit
laatste is een soort klei, welke o.a. uit
Friesland is betrokken. Daar dit niet
altijd mogelijk is kan men een zeer goed
mengsel samenstellen. Men brengt daar
voor dungestoken kleigraszoden op hoopen,
welke men zoo stapelt, dat telkens de
graskanten elkaar raken. Bij deze hoopen
doet men absoluut geen natuur- or
andere meststoffen. Zulke girondhoopen
werkt men drie a viermaal in het jaar
goed door elkaar. Na een paar jaar bezit
men dan een uitstekende, rulle grondsoort,
welke een afzonderlijk goede grond is
voor rotsplanten.
In het volgend artikel zal getracht wor
den een lijst van rotsplanten samen te
stellen.
Vraag: Hoe te handelen met een uit
gebloeide Gloxinea? te L.
Antw.: Uw plant moet nu ln rust
komen. Geef geen water meer en bewaar
de knol in den pot, door deze laatste op
een koele, maar vorstvrije plaats te over
winteren. Half Maart wordt de oude aarde
uitgeschud en de knol in versche, voed
zame grond geplaatst. De plant maakt
dan nieuwe bladeren en ontvangt regel
matig water.
Vraag: Hoe kan ik een Clivia stekken
en wanneer is het daarvoor de beste tijd?
te L.
Antw.: Wanneer de plant zijscheuten
maakt, kunt U deze er afnemen door de
geheele plant uit den pot te kloppen en
deze zijscheuten af te nemen met wortel.
Ze worden dan ieder afzonderlijk in een
niet te groote bloempot geplant en regel-
ma vochtig gehouden. Het best doet U
dit direkt na den bloei. De oude plant
wordt vooral stevig weer opgepot.
J. S.
Vragen op Tuinbouwgebied aan do
Redaktle onder motto „Tuinbouw".
VOOR ZONDAG 18 OCTOBER.
Hilversum 298 M. 8.30-10.00 VARA. 10.30
-12.00 VPRO. 12.00-5.00 AVRO. 5.00—8.00
VARA. 8.00-12.00 AVRO. 8.30—8.45: Gym
nastlekles o.l.v. G. Kleerekooper 9.00:
Tuinbouwhalfuurtje. 9.30: Concert Mieke
Scager (viola d'amore) en D. J. Vos (piano
10.30: Kerkdienst uit de Doopsgezinde
kerk te Amsterdam 12.001.00: Concert
omroeporkest o.l.v. Nico Treep 1.00: L.
J. Jordaan. „De groote regisseurs" (Mur-
nau). 1.302.00: Gramofoonpl. 2.00
—2.30: Sam Goudsmit leest voor uit zijn
„Ter Bruiloft" 2.304.00: Operette-schla
gers Fritz Hirsch, Friedl. Dotza. Paul Har
den, Herbert Weissbach en Kovacs Lajos
en zijn orkest. 4.00: Lezing door dr. H.
C. Sluiter 4.305.00: Gramofoonmu-
ziek, Vaz Dias. 5.00: Kinderuur. 6.00:
Concert. VARA-orkest o.l.v. H. de Groot.
6.45: „Het water stijgt", historisch hoor
spel van G. Ohlischlaeger. Bew. Beversluis
7.158 00: Slot concert. O.a. Pique Dame,
Suppé en Kompotpourril 1931. Dostal.
8.00: Vaz Dias. 9.159.45: Het Dresde-
ner Kreuzkoor o.l.v. R. Mauersberger.
9.4510.20: „De Witte", Vlaamsche kwa
jongenshistorie naar E. Claes door Rlen
van Noppen. 12.20: Gramofoonpl.
10.3011,00: Muziek-ensemble. „Oberbay-
rische Bauernbühne" „De Tegermseer".
11.001200: Gramofoonpl.
Huizen, 1875 M. 8.30 NCRV. 9.30 KRO.
5.00: NCRV. 7.45—11.00: KRO. 8.30:
Morgenwijding door Joh. de Heer. 9.30
10.45: Uitzending van de „Deutsche Slng-
messe" uit de kerk van de H. Thomas v.
Aqulne te Amsterdam. 10.4512.00:
Gramofoonpl. 12.00: Concert van het
KRO-kwartet o.l.v. P. Lustenhouwer.
I.30: Godsdienst-onderricht voor ouderen.
2.00: Causerie door Pater J. van Heug-
ten S.J. 2.304.15: Palestrina-program-
m a door het Palestrijnsch koor o.l.v. J.
Vranken. 4.15: Ztekenlof. 5.00: Or
gelspel door W. Toornvliet. 5.507.45:
Kerkdienst uit de Geref. Kerk te Amster-
dam-Z. 7.458.10: Causerie door Drs.
J. Eykeler. 8.10: Voetbaluitslagen.
8.1510.40: Concert KRO-orkest m.m.v. J.
v. d. Woude (viool) o.a. Ouvert. „Barbier
van Sevilla, Rossini en Concert voor viool
en orkest van Tschaikowsky. Ca. 9.15: Vaz
Dias. 10.4011.00: Epiloog door het
Klein Koor oJ.v. J. H. Picckers.
Daventry, 1554 M. 3.20: Kantate nr.
180, Bach. 4.05: Bijbellezing. 4.20:
Missiepraatje. 4.35: Orkestconcert m.m.
v. Solist. 5 50: Liederen van Jo Vincent
(Sopraan) 6 20—6.40: Kinderuur.6.50
Wales'sche kerkdienst. 8.10: R.-K. Kerk
dienst. 9.25: Albert Sandler en het Park
Lane-Hotel-orkest. O.a. selectie uit Men
delssohns werken. 10.50: Epiloog.
Parijs „Radio-Paris", 1725 M. 8.05
II.50: Gramofoonpl. 12.50: Orgelconcert
1.20: Dansmuziek. 2.204.20: Gramo
foonpl. 5.35: Orkestconcert. 7.50:
Circus Radio-Paris. 8.20: Orkestconcert.
Langenberg, 475 M. 6.207.20Orkest
concert. 7.20: Gramofoonpl. 12.20
1.50: Orkestconcert. 3.505.00: Orkest-
concert. 7.20: Orkestconcert. 8.30:
Quatre mains, pianomuziek. 9.2510.20:
Waldteufel-Ganna-concert. 10.2011.50:
Dansmuziek.
Rome (Napels), 441 M. 7.50: Berichten
8.20: Kamermuziek. Strijkkwartet en so
listen daarna Dansmuziek.
naar Julie's zolderkamertje leidde. Daar
vlak naast, met een dun beschotje er tus
schen, was een soort verlengstuk van
haar eigen hokje, een vrij groote en heel
lichte kamer, door den bewoner met den
mooien naam van atelier bestempeld. In
den verst verwijderden hoek, alsof die er
niet bij behoorde, stond een bed, een
waschtafel en een latafel.
De baas heeft dit alles aan mij af
gestaan ter wille van het licht, zei de
jonge man met opgewekte stem. terwijl
hij de deur openwierp. Ik heb veel licht
noodig om te werken.
Met het air van een groot schilder, die
een aanzienlijke dame binnenleidt, liet hij
haar voorgaan.
Het oog van de vtouw nam alles in één
oogopslag op. De witte muren baadden
zich in de glorie van een herfstzonsonder
gang, de heldere lucht, de twee ezels met
een paar verwaarloosde stukken gereed
schappen, stukken doek en lijsten, een
doordringende reuk van terpentijn en een
verrukte uitdrukking op het gezicht van
den jongen man.
Maar dit is werkelijk een atelier, zei
Julie. Zij was bepaald onder den indruk.
Ik heb er eigenlijk nooit één gezien, maar
het is juist wat men er ln een boek van
leest.
O, neen, een atelier is een vertrek,
waar schilderstukken geschilderd worden.
Hier worden ze maar schoongemaakt en
hersteld.
Misschien komt er wel eens een tijd,
dat u ze zelf schildert.
Ja, misschien; ik weet het niet. Hij
zuchtte, hij was te verlegen om te beken
nen wat zijn droom was. Maar die tijd
ligt nog lang in het verschiet.
Dat weet ik nog niet.
Hij was al begonnen het te probeeren,
maar tot nu toe was het een geheim voor
iedereen.
Gaat u naar een schilder- of teeken-
School?
Zoo kan Ik het eigenlijk niet noe
men. Maar mijn leermeester wil mij zoo
veel mogelijk laten leeren van de practijk
van den handel, dat heb ik bij hem ge
leerd. En hoe meer ik over schilderstuk
ken te weten kom. hoe beter het zal
wezen voor den handel. De meester heeft
zelf niet zoo heel veel verstand van schil
derstukken. dat beweert hij ook niet. Hij
weet meer van meubelen, van de inrich
ting van een huis.
Heb ik nu niet gezegd, dat u knap
is? Julie kon niet nalaten een beetje
trotsch te zijn op haar eigen ruimte
van blik.
Dat zou u niet zeggen, als u wist hoe
weinig ik eigénlijk weet.
De toon, waarop de jonge man dit zei,
was bepaald droevig.
Want ik wou u even laten zien wat
ik te Crowden gekocht heb. Kijk daar
staat het.
Hij wees opi het oude schilderstukje op
een klein ezeltje. Het was nu uit de lijst
genomen en leek Julie niet meer dan een
kladschilderijtje, vuil en oud en verwaar
loosd. Zij kon haar teleurstelling niet ver
bergen. Ik zou niet weten hoe ik dat ding
noemen moest.
Neen! Ook zijn toon was diep teleur
gesteld.
Neem dit vergrootglas eens. Hij
overhandigde haar een microscoop.
Bekijk het nu eens heel, heel nauw
keurig en houd het goed bij het licht.
Zij bekeek het met de grootste aan
dacht, maar moest eindelijk erkennen, dat
zij niets zag dan vuil.
Ziet u dan geen water?
Waar?
Met zijn nagel wees hij op water.
Neen, zei Julie op beslisten toon, ik
zie geen enkel druppel water. En dat is
heel jammer, want naar mijn opinie
moest het eens goed afgewasschen
worden.
Dit was een teleurstelling, maar hij
hield er zich dapper onder.
Ziet u geen boomen?
Waar zijn de boomen?
De Jonge man wees de boomen aan met
zijn vinger.
Ik zie geen enkel takje.
Maar u ziet toch wel een wolk? Al
weer moest zijn nagel dienst doen.
Ik zie niets anders, dan stof en vuil,
zei de oprechte Julle. Ik zou danken, dat
dit geen schilderstukje is.
Maar u ziet toch een molen?
Een molen? Geen taal of teekeji van
een molen.
Wacht maar totdat het schoonge
maakt is, zei Willem met het optimisme
van het genie. Hij nam een mes en begon
voorzichtig de donkere oppervlakte weg
te krabben, waarvan hij het bovenste ge
deelte van de verf al had verwijderd, die
een onhandig schilder er boven op had
gestreken.
Julie schudde het hoofd. Er was een op
gewekte klank in de stem van den jongen
man, maar om haar te overtuigen, was
meer noodig. Zij geloofde, dat haar oogen
even goed waren als die van ieder ander,
maar zelfs met een microscoop en Wil-
lem's vinger om haar te helpen, zag zij
geen zweem van een wolk en geen spoor
van water. En dan een boomen een
molen!of die knappe Jongen
want werkelijk, hij was knaphad een
zintuig, dat gewone menschen niet heb
benofof
HOOFDSTUK V.
Daar herinnerde het jonge meisje zich
in eens, dat zij voor het avondeten moest
zorgen.
Willem vroeg heel bescheiden of hij
helpen mocht.
Kunt u tafel dekken? Haar toon weis
zeer beleefd, maar Julie dacht toch wel
ADAMSON ER IN
Brussel, 508 en 383 M. -508 Meter: 5.20
Orkestconcert. 6.35: Gramofoonpl.
7.30: Idem. 7.35: Religleuse causerie.
8.20: Orkestconcert. 9.20: Vervolg. 338
M.: 5.20: Orkestconcert. 6.20: Gramo
foonpl. 8.20: „Het jctlige weeuwtje",
operette van Léhar.
Zeesen, 1635 M. 6.20: Concert. 8.15:
Morgenwijding. 10.20: Gramofoonpl.
11.35: Bazuinconcert. 12.05: Concert.
I.50: Liederen. 2.10: Concert. 3.00:
Ber. v. d. Renbaan Grunewald. 3.25:
Hoorspel. Daarna vervolg concert. 5.20:
Pianosoli. 5.507.20: Lezingen. 7.20:
Zie Langenberg. 9.20: Berichten en
hierna tot 11.50: Dansmuziek.
VOOR MAANDAG 19 OCTOBER.
Hilversum, 298 M. Algemeen Programma
verzorgd door de VARA. 10.00: VPRO.
6.457.00 en 7.30—7.45: Gymnastiek
3.00: Concert VARA.-septet o.l.v. Is. Eyl
en Gramofoonpl. 10.00: Morgenwijding
VPRO. 10.15: Voordracht door Mevr.
M. Erf man 10.30: Gramofoonpl. 12.00
Concert VARA.-septet en Gramofoonpl.
2.30: Literaire voordracht door M. J.
Brusse (Uit eigen werk) 3.15: Piano
recital door B. Tjomsma 4.00: Gramo-
foonplaten 4.30: Voor de Kinderen
5.30: Concert VARA.-orkest 6.30: Zang
en piano, resp. Betty Kinsbergen en Mevr.
Vegt de Swarte 7.00: Paedagogisch con
cert o. 1. v. P. Tlggers. M. m. v. het VARA.-
orkest o.l.v. H. de Groot 6.00: „Der
Messias", oratorium van G. F. Handel. Het
Residentie-orkest en „De Stem des Volks".
Solisten Jo Vincent, sopraan, Suze Luger,
alt, T. v. Tulder, tenor. W. Ravelli, bas,
J. de Zwaan, orgel. Leiding: Plet Zwagers.
In de pauze: M. Beversluis: „Het verstaan
van Poëzie" 11.1012.00: Gramofoonpl.
(O.a. uit „Faust" v. Gounod).
Huizen, 1875 M. Uitsl. NCRV.-Uitzending
8.00: Schriftlezing 8.159.45: Gra-
mofoonplaten 10.30: Ziekendienst
II.00: Lezen van Christ. Lectuur 11.30
12l30: Gramofoonpl. 12.00: Politieber.
12.301.45: Orgelconcert door Jan
Zwart 1.45: Gramofoonpl. 2.00: Uit
zending voor Scholen 2.35: Causerie
door A. J. Herwig 3.15: Knipcursus
4.00: Ziekenuurtje 5.00: Christ. Liede-
renuurtje door Joh. de Heer 6.00: Cau
serie door Ensign F. Glaeijs 6.30: Ver-
teluurtje voor jongeren 7.00: Engelsche
les voor beginners 7.30: Politieber.
7.45: Ned. Chr. Persbur. 8.00: Concert
NCRV. Symphonie-orkest. 0.a. Onvol
tooide symphonie, Schubert en Ouvert.
Midzomernachtsdroom Mendelssohn
9.00: Causerie door Ds. J. C. Koningsber
ger. Na afloop Vaz Dias en tot 11.30: Gra-
mofoonplaten.
even, dat dit soms buiten de grenzen van
Willem's kundigheden lag.
O ja, juffrouw Julie, ik doe het bijna
iederen dag. Het hoort tot mijn werk
zaamheden.
Welnu, ik ben natuurlijk heel blij dat
u helpen.kunt. De toon, waarop zij dit zei,
was heel vriendelijk. Maar ik dacht dat u
verlangen zou weer naar uw windmolen
te zoeken?
Ja, dat Is eigenlijk wel zoo. Dit was
nu juist niet zoo heel hoffelijk, maar zijn
oprechtheid maakte alles goed.
Dat dacht ik wel, zei Julie met een
flauw glimlachje. Ze zou het wel aardig
gevonden hebben geholpen te worden door
dezen bekwamen jongen man. maar ze
was heel practlsch van aard en begreep
dus dat tijd goud waard was voor den
jongen.
Ik denk dat het u heel wat tijd zal
kosten naar dien windmolen te zoeken
zei ze. Ze deed haar best niet sarcastisch
te wezen, maar de zaak ernstig op te
nemen.
Van dien molen ben ik nog niet zoo
heel zeker, maar dat er water en boomen
op te vinden zijn. dat weet ik secuur.
Maar het kan misschien nog een tijdie
duren voor ik ze gevonden heb. Willem
nam een lapje op. Maar we zullen zien.
Hij bevochtigde het lapje met een oplos
sing van een soort olie en mineraalwater
en begon daarmee over het schilderstukje
te wrijven.
Ik hoop, dat het zal gelukken, zei
Julle op twijfelachtigen toon. En ze ging
naar beneden met iets ongeloovigs op
haar gezicht, dat zij niet in staat was te
verbergen.
Intusschen begon ze het souper klaar te
maken; dat was niet omslachtig; brood
en kaas en een kan bier, dat ze moest af
tappen uit het vat in de provisiekamer.
Er werd pas gesoupeerd om kwart over
negenen, toen S. Gedge uit Clerkenwell
terugkwam. De ouden man was best in
GELOOPEN.
Daventry, 1554 M. 10.35: Morgenwij
ding 12.20: Licht klassiek concert
1.20: Licht orkestconcert 2.45: School-
uitzending 4.05: Solistenconcert 4.35:
Licht concert door Moschetto's orkest
5.35: Kinderuur 6.50: Liederen- van
Schubert door Leslie Holmes 7.10
8.20Lezingen 8.20: Licht orkestcon-
cert o. 1. v. Lewis. O.a. Polonaise uit „Eugen
Onegin", Tschaukowsky 10.00: Sibelius-
programa door strijkkwartet en solisten
11.20—12.00: Dansmuziek.
Parijs „Radio Paris", 1725 M. 8.05,
12.50, 1.25, 6.50: Gramofoonpl. 8.20:
„Prof. Klenow", Hoorspel van Karen
Bramson 9.50: Gramofoonpl.
Langenberg, 473 M. 6.25, 7.20, 10.00
10.35 en 11.20: Gramofoonpl. 1.251.50:
Orkest- en Solistenconcert 4.205.20:
Sollstenconcert 7.35: „Melodrama"
„Eiserne Welt", voor mannen koor, bas-
solo van W. Knöchel. Hierna tot 11.20:
Avondconcert.
Kalundborg, 1153 M. 11.201.20 er.
2.204.20: Orkestconcert. A. Haugsted,
piano 4.204.50: Gramofonpl. 7.20—
8.20: Oude Muziek. Radio-orkest. 0.a. uit
„Samson", Handel en „Profeet", Meyerbeer
8.20: „Miss Pligt of the Brand in den
skycraper", hoorspel van Dymow 9.10
9.30Deensche Liederen 9.4510.20:
Moderne Fransche muziek. Orkestconcert
Rome (Napels) 441 M. 7.30: Gramo-
foonplaten 8.20: Licht orkestconcert
m. m. v. Solisten.
Brussel, 308 en 338 M. 508 M.: 5.20:
Orkestconcert 6.20: Gramofoonpl.
8.20: Orkestconcert 9.20: „Colonel Cha-
bert", hoorspel naar de Balzac door T.
Fleschman 338 M.: 5.20: Orkestconcert
6.50: Gramofoonpl. 8.20: Concert
Omroep-orkest. O.a. W. Tell, Rossini en
Manon Lescaut, Puccini 9.35: Orkest-
concert.
Zeesen, 1635 M. c.a. 6.006.50: Gram-
foonplaten 9.20: Hegelcongres 9.55
11.20: Berichten 11.25: Schooluitz.
Hierna Gramofoonpl. 12.151.20: Ber.
1.202.05: Gramofoonpl. 2.05—3.50:
Lezingen 3.50: Orkestconcert 4.50—
6.50: Lezingen 6.50: Orkestconcert
7.358.00: Lezing 8.00: Populair concert
8.40: „Die Flucht vor der Freiheit",
hoorspel van F. v. Hoerschelman 9.35'
Berichten en hierna tot 11.50: Dansmuz.
RECLAME.
5970
zijn humeur; haast op de grens van het
buitensjiorige. Het was hem gelukt de
sofa voor 48 gulden te koopen.
Dat is een buitenkansje voor u, mijn
heer, zei Willem. Willem was het geweest,
die de sofa ontdekt had en hem sterk
had aangeraden hem te koopen.
Dat zal nog moeten blijken, zei zij"
baas, voor wien het een groote teleur
stelling geweest zou zijn te moeten den
ken, dat het geen buitenkansje was.
Na het avondeten, toen de oude man
zijn pantoffels had aangetrokken en een
oude rookpet of muts had opgezet, waar
mee hij wel een Turksche pacha leek, nam
hij een pijp en een tabakspot van den
schoorsteenmantel, trok den gemakke-
lijken stoel bij het vuur en begon liet
avondblad van de courant te lezen.
A propos, vriend, zei hij schertsend,
ben je nog bezig geweest met dat merk
waardige stuk. dat Je zoo slim bent ge
weest te Ipswich te koopen?
Op de markt te Crowdon, mijnheer.
O. was het te Crowdon? Mijn vader
placht te zeggen, dat een dwaas gauw af
scheid neemt van zijn geld.
Julie was bezig de tafel af te nemen en
kon niet nalaten den jongen man een
triomfeerenden blik toe te werpen He!
j was duidelijk, dat Oom Si niet meer ge
loofde van den windmolen, om niet te
spreken van de boomen en het water dan
zij zelf.
Hij schrikte er even van. maar Wille®
bekende, dat het een heel werk zou we
zen om het schoon te krijgen. Het zou
lang duren
En als je het schoon hebt. zei zl0
baas, wat vermoedt je dan te zullen vin
den.... als je tenminste zoo gelukkig
bent iets te vinden.
Ja. dat weet ik nog niet. zei Wille®
openhartig.
(Wordl vervolgd-'
2—I