AMERIKAANSCHE NOTITIES FINANCIEEL OVERZICHT. einde van den oorlog voor een aanzienlijk deel op het altaar van den staat is ge plengd. In dit geval geldt het een nog betrekkelijk jong fortuin. Want de 10.000.000 p. st die, naar men zegt, door Cassel zijn nagelaten waren door hem zelf verdiend. Wie zal Brook House koopen? Een of andere eerzuchtige hotel-onderneming: of anders een groep bouw-speculanten. Brook House wordt een nieuw torengebouw van flats. De oude steenen zal plaatsmaken voor nieuwe Of een nieuw „luxury hotel" ver rijst er. De metamorphose van Park Lane is tevens de metarmorphose van de struc tuur der samenleving. Misschien blijft het huis staan. Het staat op erfpachtgrond en de pacht loopt over 64 jaar af. Dan wordt het automatisch het eigendom van den eigenaar van den grond. Dat kan ondernemers met gToote plannen afschrik ken. Ik elk geval kan men verwachten, dat deze enorme huisruimte voor een enkel gezin, zal worden verdeeld in vele kleine huisruimten voor vele gezinnen. Zoo is het proces, dat bezig is geleidelijk te vol trekken wat maatschappelijke hervormers zoo lang en zoo vurig hebben bepleit, n.l. een meer evenredige verdeeling van bezit en van die gingen, we]^e het leven veraan genamen. Wat dit betreft schieten vele Britten ten koste van enkele van hun medeburgers tekort, en is b.v. de maat schappij in ons land zeker veel beter ge regeld. RECLAME. 3024 (Van onzen New-Yorkschen correspondent). New-York, 25 September 1931. MERKWAARDIG AMERIKAANSCH ZAKENLEVEN. Een der bezienswaardigheden van New- York een half dozijn jaren geleden was de „Curb Market" in Broad Street, een zijstraat van Wall Street. Deze twee stra ten en een aantal andere daar vlak bij zijn om twee redenen wereldbekend: huis aan huis zijn het banken en wolkenkrabbers. Op den hoek van Wall en Broad staat een eenvoudig gebouw, dat echter boven den ingang den alles zeggenden naam Morgan draagt: recht daartegenover is het gebouw van s Rijks schatkist en een paar straten verder het geheimzinnige fort van de Fede ral Reserve Bank, waar zelfs de lichtbe- diende u met een revolver op zijn heup een paar verdiepingen hooger voert. Alles in die buurt is gewijd aan Mammon en een bezoek aan de groote Beurs schuin tegenover Morgan in Broad Street, Is na tuurlijk iets, wat £©en bezoeker overslaat. Behalve de groote Beurs bestaat er ook nog de z.g. Curb Market, waar fondsen, die niet genoteerd staan, zoo maar over de toonbank verhandeld worden en ook deze transacties gebeuren tegenwoordig in een prachtig modern gebouw een klein eindje van Broadway af. Vroeger ging dat heel anders toe en het heeft jaren geduurd, eer dat daar verandering in kwam. Jaren ge leden kom men in Broad Street een wonder lijke verzameling menschen midden op straat zien staan stokstijf, op een groote kluit. Pedes alsof ze op iets wachtten, dat nooit kwam, stonden zij daar 's zomers in de bakkende zon, 's winters in de sner pende kou en wanneer de regen neer- plaste hadden zij zeildoeken regenjassen aan en zuidwesters op van verschillende kleuren: rood, geel, groen enz. Wie scherp oplette en een tijdje wachtte, zag dat die menschen er toch maar niet zoo maar stonden. Telkens voegden zich voorbijgan gers bij hen, maakten een praatje en haast ten zich weer verder. En dan, zelfs dik wijls tijdens zoo'n gesprek, begon het gekste van de geheele vertooning: de man, die had staan wachten, wierp een heftige redenatie de lucht in met gebarenspel, het vingerspel van de doofstommen. Dikwijls keek hij niet eens op, maar vaak richtte hij zijn blikken naar een raam van het groote huls, waar de heele verzameling voor stond. En daar in een raam zag men een stuk bovenlichaam, arm en hoofd voor een telefoontoestel, waarvan de eige naar de gebarentaal mondeling overbracht en een bestelling deed van aan- of verkoop op de markt van incourante fondsen. Vooral wanneer het druk was zag men daar een uniek schouwspel, dat den on ingewijde als een soort heksensabbath voorkwam: de rijen ramen met hoofden en telefoons, verdiepingen boven elkaar, de spookachtig gesticuleerde jonge kerels mid den op straat en de op de hoogte zijnde voorbijgangers, die er niet de minste notities van namen. Precies als op de „echte" Beurs waren er bepaalde vertegen woordigers van bepaalde fondsen, die zich dar door kleuren kenbaar maakten: een rood lint om de stroohoed of een roöxie zuidwester bij een sneeuwbui. Waarom moest dat op straat gebeuren? Een oude gewoonte, waarvan de deelnemers niet wenschen af te wijken: de klanten vonden het gemakkelijk even In het langs loopen een praatje te maken en een order te plaatsen, terwijl 'de ambulante makelaars doodsbenauwd waren in een veilig gebouw minder klandizie te krijgen. Toch kwam het gebouw er, de zaken bleven floreeren en New-York werd een typische beziens waardigheid armer. Het woordje curb wordt wel gebruikt voor stoep, trottoir, zooals overtreders van verkeersbepalingen zeker weten, wanneer een agent hun kortaf beveelt: „Pull over to the curb!" ga tegen het trottoir staani (tot ik j'e een bekeuring kom brengen). En dit verhandelen op straat waaraan de bovengenoemd? Curl' M rket den naam ont leend heeft, is een n-ciale Amerikaansche eigenschap, die me' v-ora! in New-York nog op vele plaats-" h eére gehouden ziet. Het is eigenlijk o Hollandsche markt- idee zonder stalletje k aampjes en ver koopsartikelen Op tientallen plaatsen in New-York bestaan er van die trottoir-mark ten, waar het verkochte niet uit tastbaar materiaal bestaat en die den indruk maken 4 van een zoo juist leeggeloopen vergadering, of een gemoedelijk opstootje na een onge luk, waarover wordt nagepraat. In werke lijkheid gaat het om heel iets anders. Ik herinner me, dat in de laatste oor logsjaren iets dergelijks gebeurde op Sche- veningen. waar in den omtrek van het Circusgebouw heele troepen uit België ge vluchte diamanthandelaren dergelijke sa menscholingen in de open lucht plachtten te houden en natuurlijk was de Haagsche politie er al even weinig voor te vinden als de New-Yorksche, terwijl men hier over veel minder ruimte beschikt dan het door den Westenwind overgierde Gevers Dey- nootplein. Af en toe is het weer te bar geworden, zijn de trottoirs op een gegeven punt verstopt door stokstijf staande lieden en dan komen een paar blauw- jassen wat beweging in de zaak houden met de order: „Move on there!", door- loopen asjeblieft; Wat de oorsprong van deze manier van doen is, weet ik niet, maar het moet haast een overblijfsel zijn van een sterk op den voorgrond tredende nationaliteit of ras en hieromtrent zijn wel eenige aan wijzigingen. Het meeste worden de curb market aangetroffen in de distric ten, waar de bont-, kleeder- en diamant industrie gevestigd is en die grootendeels in handen is van kooplieden van elke natio naliteit, maar vooral van Oost-Europa. Er zijn in Amerika talrijke dergelijke ge woonten en gebruiken aan te wijzen, die overgebracht zijn door een bepaalde cate gorie en dan door de heele bevolking na gedaan worden. Wat er dan op al die markten ver handeld wordt? Om nu maar in het hartje van de City, bij het Times Square, te blij ven tusschen 42ste en 50ste Straat. Daar wordt de amusementswereld gekocht en verkocht in haar verschillende onderdee- Jen. Vlak voor het Astor Hotel staat altijd een heele verzameling tooneelspelers, schrij vers, impressario's, die elkaar daar niét toevallig ontmoeten, maar de gelegenheid vinder tot onderlinge uitwisseling van nieuws. En uit die toevallige ontmoetingen worden vaak de groote Broadway-voorstel- lingen de fortuinen voor succesvolle libret tisten en nieuwe sterren in de tooneel- wereld geboren. Tusschen 48ste en 50ste Straat aan den westkant van Broadway is de curb market var. Tin Pan Alley, de straat, waar de groote jazz- en song-uitgevers wonen en waar van 's morgen vroeg tot 's avonds laat blikken rammelpiano's en zangstem men uit de geopende ramen klinken. Hier komen de schrijvers en componisten van populaire songs bijeen, songs, die de heele wereld rondgaan en even plotseling ver dwijnen als zij opgekomen zijn, verdrongen door een nieuwe schlager. Menschen, die het weten kunnen, beweren, dat minstens een dozijn wereldberoemde songs in dit stukje stad ontstaan uitgegeven en verhandeld zijn. En een eindje zuidelijker op den hoek van de 46ste Straat en Broad way, ziet ge een aantal menschen staan, yvier kostwinning makkelijk te herkennen is aan hetgeen ze bij zich hebben. Viool kist onder den arm, soms leunend tegen het grofste muzikale geschut in zeilfoudraal, de contrabas, heel veel foudralen van blaas instrumenten of de reuzenhoedendoos van een ingepakte Turksche trom, zijn even zoovele bewijzen, dat hier de muzikanten wereld vergadert. Bij duizenden op straat gezet, toen de geluidsfilm haar intrede deed, hebben zij zich op een eene groote muzieksoort in den publieken smaak ge worpen: de jazzband, de dancing. Klas sieke symphonie-orkesten zijn er maar wei nig. het is alles dansen wat de klok slaat. Maar dat is „los werk" voor een paar weken er dan weer een andere verbintenis. In dit muzikale hoekje van Times Square kan men niet één, maar een dozijn prima jazzbands engageeren. Tusschen 49ste cn 50ste Straat op de 7de Avenue is de film-straatmarkt. Vooral in de morgenuren verzamelen zich daar de eigenaars van onafhankelijke kleine bioscopen aan de buitenkanten van de me tropool om daar de agenten van de groote filmmaatschappijen te ontmoeten en rol prenten voor hun theater aan te schaffen. Af en toe verdwijnen zij paarsgewijs in het vlakbij gelegen Godfry Building om daar een contract te teekenen. Twee zijstraten zuidelijker staat het Palace Theater, het non plus ultra van alles, dat in verband staat met lichte kunst. Een engagement in het Palace van Keith als humorist, als „song and dance" nummer, als goochelaar, krachtmensch of wat dan ook in het vaudeville-genre, is een „Sesam open u' voor een verbintenis in alle theaters van Amerika Tusschen 12 en 2 uur staat het voor den ingang zoo stampvol, dat men er voetje voor voetje moet langs schuifelen, op den rijweg gaan staat gelijk met zelf moord willen plegen. Iedere vreemdeling, die er zich met gebruik van beide elle- Ibogen een weg doorheen baant, denkt, dat er een troep nieuwsgierige leegloopers staan te dijken, die kaartjes nemen voor de matinée. Deze menschen zijn integendeel druk bezig hun broodwinning te bemach tigen. Acteurs, acrobaten, blues singers krijgen daar een engagement, schetsen wor den verkocht en gekocht en „nummers" samen gestel d« die korter of later in schelle electrische lampen op de groote theater- luifels zullen schitteren. Want tusschen de werkzoekers loopen ook de werkgevers door die snuffelen naar het beste van liet beste. Tooneel- en zaalpersoneel komen bij el kaar in de 43ste Straat, de eigenaars van vrachtauto's, die requisieten en coulissen transporteeren, komen in de 42ste Straat bijeen net als de opkoopers van entree- j biljetten daar hun vaste plaats 'nebben. Eigenlijk is de heele maatschappij, die van j uitgaand Broadway leeft, op bepaalde uren j en plaatsen te vinden op de trottoirs in die buurt, zooals winkeliers, restaurateurs e.d. Zij hoeven het niet te doen en kunnen de zaken rustig in hun kantoren afwikkelen, maar om de een of andere reden bootsen zij 3e anderen na, misschien zonder het zelf te willen. Ook de minder fatsoenlijke afdeeling der amusementswcreld doet er aan mede. „Bootleggers", de handelaars in sterken drank en de gokkers kan men na middernacht vindon tusschen 49ste en 50ste Straat, waar overdag de musici rond- j hangen tot een uur of drie, want dan is hun kans om dien dag nog te strijken of te blazen verkeken. Daar vindt men ook de „loodsen", die iemand na degelijke identificatie brengen naar de eiken avond wisselende plek om de politie op een dwaalspoor te brengen waar de kaarten, dobbelstecnen Welti, Welb und Oesang te vinden zijn. Een heele wonderlijke bijzon derheid van de New-Yorksche straat in duizend variëteiten. KUNSTTENTOONSTELLINGEN. Dit jaar valt Genève de eer te beurt gastvrijheid te mogen verleenen aan de Zwitsersche kunst voor 't Palais des Expo sitions ter beschikking te stellen voor de „Exposition nationale des Beaux Arts." Als steeds is ook dit keer het binnen komen in de reusachtige hall een verras sing. Uit een donker voorportaal treedt men de hall binnen, gehuld in een mystiek schemerachtig, blauw, van boven inval lend licht. De hall zelve is grootendeels ingenomen door een met water gevuld bassin, welks' rand bezet is door vier levensgroote naakt- j figuren. j Het zijn mannen, sober, maar vol ex pressie, allen in zittende, maar zeer ver schillende houding. Met aandacht schij nen ze de bewegingen van scholen kleine vischjes in het heldere, diep-blauwe water te volgen. Er zit iets sprookjesachtigs in. dat waarschijnlijk op vele bezoekers een dieperen indruk maakt dan de expositie. Ruim een zeven honderd doeken van zeer uiteenloopend formaat bedekken de wan den der in zachte neutrale tinten gehou den salons en gangen. De jury is dit jaar streng geweest door meer dan de helft der inzendigen te weigeren. Daaraan is het te danken, dat men over voldoende ruimte beschikt om elk stuk een behoor lijke plaats te geven, en niet als gewoon lijk een pakhuis vol schilderijen tentoon stelt. waar het eene stuk het onder dood slaat. Wat hier op het gebied der schilderkunst de hoofdschotel der tentoonstelling, gebo den wordt, maakt een indruk van middel matigheid. Feitelijk niets dat naar voren springt. Zwitserland is nooit een land van groote schilders geweest, afgezien van een Böck- lin, een Segantini, een Hodler en enkele anderen, allen scheppers van eigen genre. Weliswaar is alles wat we voor oogen krijgen voor het meerendeel goed. degelijk werk, beter verzorgd en vooral veel beter geteekend dan wat ons in de laatste jaren werd voorgezet, maarhet pakt niet. Opmerkelijk hoe weinig eigen cachet deze Zwitsersche kunst bezit. Stellig vreemd dat. waar dit land in zoo groote mate een apart karakter vertoont, beheerscht als het is door het gebergte, men daarvan geen spoor terugvindt in het hier geëxpo seerde werk der tegenwoordige Zwitser sche schilders. Bij de vorige generatie daarentegen bestond er toch wel een bree- de schare, die. geïnspireerd door de aan grijpende schoonheid van hun land, er naar streefden deze op het doek weer te geven. De Meuron, Menu, Calame. Diday, Segantini, Lugardon, om slechts de voor- naamsten te noemen. Een Freudenberg zorgde dat de antieke Zwitsersche volks drachten niet in vergetelheid geraakten, Anker, König, Giron toonden oog te heb ben voor het leven der Alpenbewoners, voor hun gebruiken en feesten, voor de typische chalets en intérieurs. Op deze tentoonstelling echter nergens de bergen, de rots, de bergbeek en waterval, de sneeuw, het ijs. nergens de onvolprezen pracht en bloemenweelde der Alpenweiden Weliswaar zijn er enkele stukken waarop we het gebergte ontdekken, maar steeds op het tweede en derde plan ,als achter grond slechts. Veel wat aan de Duitsche school herinnert, veel ook wat Fransche of Italiaansche invloed verraadt, maar niets typisch Zwitsersch. Duidelijk demonstreert zich een neiging tot terugkeer in oude banen, een herleving van de academische school, terwijl het cubisme afgedaan heeft en het impres sionisme sterk verzwakt is. Zeer veel naakt en portret, minder stilleven en landschap. Naakt, dat aan Rubens herin nert. waarbij de slanke lijn in het gedrang komt, met dikwijls overbodige en lang niet steeds smakelijke détails. Is het aan den oorlog te danken, dat zooveel jongeren ge ïnspireerd schijnen door het negertype, waar we onder het portret zooveel negers en negerinnen en vooral veel koloniale Fransche zwarte soldaten ontmoeten? De coratief werk neemt een belangrijke plaats in. Veel religieuse voorstellingen en muur schilderingen met motieven, ontleend aan de mythologie. Zeer de aandacht trekt een geweldige pikzwarte locomotief, ongeveer op natuurlijke grootte. Op een afstand, gezien in de omlijsting van de open deur van een andere zaal, lijkt het of ze wer kelijk op je aanstormt. Het is onmogelijk hier een volledige lijst van alle exposanten te geven, maar j Bille, Chiesa, Amiet, Agnelli, Berger, Hor- nung, Bart, Cuscher, Kempfer, allen min of meer boven de rest uitblinkend, verdie- 1 nen toch wel een aparte vermelding. Zeer goed is over het algemeen het zwartwit, etsen, koper- en houtgravuur en krijgt hier te lande op alle tentoonstellingen trouwens steeds den indruk, dat de Zwit sers over het algemeen meer uitmunten in het teekenen dan in het schilderen. De aquarellen staan eerder onder dan boven het peil der olieschilderijen. Evenals het zwartwit staat hét beeldhouwwerk op een hoog plan. Als de besten onder de sculp- teurs gelden Vibert en Hubacher. die elk een zaal vullen. Bij de toegepaste kunst geen warenhuis gevuld met meubels, tapij- j ten, bibelots, huishoudelijke gebruiksvoor werpen, enz., als vroeger, maar nu aparte kamers, ruim en groot, waardoor alles uit stekend tot zijn recht komt. Tafels, stoelen uit prima, dikwijls kostbare houtsoorten, veel metalen leuningen en zittingen. Alles 1 laag bij den grond, maar weinig verschil in modellen. Geen nieuws vergeleken bij vorige jaren. Veel plafond-verlichting. Vloerkleedjes en tapijten, soms aan gobe lins herinnerend, maar meest felle kleuren, onmiddellijk tegen elkaar geplaatst. Geen bloemfiguren, arabesken en andere teekeningen van anno damals meer. Heden j alles rechte lijnen en meetkundige figuren j (welke ook bii de verlichting een groote rol spelen). Het marionettenspel schijnt weer in eere te komen, getuige de inzen dingen van eenige zeer mooie marionet- theaters. Zooals te verwachten slaat de horlogerie en de joallerie een schitterend figuur, hier ln het stamland der „indu strie de précision" en der miniatuurkunst. Óndanks de malaise valt de verkoop niet tegen. Belangrijke aankoopen zoowel van schilderijen als van beeldhouwwerk zijn door de Conféderatie gegaan, maar ook van particuliere zijde is relatief veel ge kocht. Een bekend kunstbeschermer heeft o.a. niet minder dan een twintigtal kunst werken, waaronder van groote waarde voor zijn verzameling aangekocht. Het brood ligt hier anders voor de beeldende kunste naars niet opgeschept. In öe eerste plaats wijl de Zwitsers relatief weinig voor goede kunst gevoelen en in de tweede plaats omdat we hier een plethora van artisten hebben. Zoo hebben we jaar in jaar uit de permanente expositie van levende meesters (in het Athénéum te Genève) en telkens ontdek je weer nieuwe namen. In Genève vooral is op het moment de struggle for life uiterst moeilijk. Niet al leen door de wereldcrisis, die we thans doormaken, maar vooral door de débacle van de Banque de Genève, de semi- staatsbank, waardoor tal van kleine luy- den en middenstanders geruïneerd zijn en vele oude familie's gecompromiteerd en waardoor zelfs mannen van standing, die een vooraanstaande plaats in onze maat schappij innamen, op tragische wijze ken nis gemaakt hebben met de justitie. Gelijktijdig met de Exposition nationale des Beaux Art-s heeft in het Musée Rath een tentoonstelling van Poolsche schilder kunst plaats. Ook hier domineert portret en stilleven. Het werk der Polen wordt zeer hoog geschat. Het is niet schetsmatig, maar goed doorwerkt, af. Teekening noch coloriet laat te wenschen. Het vertoont veel een melancholisch karakter. Meer nog dan bij de Zwitsers vindt men hier de oude klassieke wijze van werken terug. Een Poolsch schilder exposeert een zeer verdienstelijke collectie miniaturen. In het begin van 't jaar hadden we hiei een tentoonstelling van „peinture nègre". d. w. z. werk van negers zelve. Het was primitief, maar zeer decoratief en van een sterk sprekend karakter. De onderwerpen waren meest ontleend aan de folklore van darkest Africa. Volgens velen was dit werk niet het slechtste van hetgeen ons hier de laatste jaren op kunstgebied is voorgezet. Sensationeele koersfluctuaties te New York De positie der Amerikaansche banken en andere ondernemingen Hoe de beurzen op de Hooververkiaring rea geerden Verdere verhooging der tol muren te venvachten De kalmte op de Amsterdamsche beurs teruggekeerd. Belangrijke gebeurtenissen op politiek, zoowel als op algemeen financieel en eco nomisch gebied, die van diepgaanden in vloed op het koersverloop ter beurze waren, hebben elkander in de afgeloopen week in een snel tempo opgevolgd. Nieuwe bank- moeilijkheden in Frankrijk en Amerika, definitief besluit tot het houden van nieuwe verkiezingen in Engeland, het be zoek van den Engelschen minister van Buitenlandsche Zaken aan Parijs; nieuwe plannen van president Hoover tot overwin ning der tegenwoordige moeilijkheden, af treding der Duitsche regeering en, als voor ons land belangrijke gebeurtenis, ontslag name van den President der Nederland- sche Bank wegens gezondheidsredenen. Op al deze gebeurtenisse hebben de ver schillende fondsenmarkten op uiteenloo- pende wijze gereageerd. Verreweg het meest sensationeel was het koersverloop op de New Yorksche beurs. Op den eersten dag der nieuwe beursweek heerschte in Walistreet een nieuwe paniekstemming. De aandeelen, waarvan velen reeds tot een veelal onvoorzien laag niveau waren ge daald. boekten een nieuw scherp koers verlies. Het lijkt weinig waarschijnlijk, dat het overweldigende aanbod van de zijde van het Amerikaansche publiek afkomstig was. Veeleer ziet het er uit, alsof bepaalde bankinstellingen of andere ondernemin gen tot verkoop van een meer of minder groot deel van hun aandeelenbezit over gingen, hetzij noodgedwongen, dan wel om. teneinde hun positie zoo liquide mo gelijk te maken, met het oog op even- tueele gebeurtenissen. Er hebben nl. ook in de Vereenigde Staten allerlei niet te controleeren ge ruchten betreffende de positie van be paalde groote instellingen de rondte ge daan, die ook tot het buitenland zijn doorgedrongen. Met name werd zelfs een der groote New Yorksche elearingbanken genoemd, welker positie tot dusverre vrij wel onaantastbaar was geacht. Deze ge ruchten hadden zelfs zulk een omvang aangenomen, dat de Gouverneur van de Federal Reserve Bank te New York er aan leiding in gevonden heeft, om een démenti aan de Europeesche circulatiebanken te sturen. Hij verklaart hierin, alle vooraan staande New Yorksche banken in een ge zonde positie verkeeren en dat zij over het algemeen liquider zijn dan gedurende vele jaren het geval was, zoodat er gee nerlei reden tot bezorgdheid is. Men mag wel aannemen dat dit, wat de groote New Yorksche elearingbanken betreft, inderdaad het geval is. Het feit op zich zelf. dat dergelijke geruchten ver spreid zijn en geloof hebben gevonden, wijst echter reeds op het groote wantrou wen, dat ook aan de overzijde van den Oceaan heerseht en dat zijn weerspiege ling heeft gevonden in de scherpe koers daling ter beurze. In een enkelen dag tijds heeft de New Yorksche beurs echter een geheel ander aanzien verkregen. Met groot enthousiasme begroette men de berichten over de be sprekingen van President Hoover met lei dende persoonlijkheden op politiek en financieel gebied. Nog vóór iets definitiefs omtrent het resultaat van deze conferen ties bekend was, werd dit op de New York sche beurs verdisconteerd door een koers stijging van een omvang, als men sinds langen tijd niet heeft gezien. Om een in druk te geven van de sprongen, waarmede de koersen van Amerikaansche aandeelen in twee dagen tijds eerst neer. en toen op zijn gegaan, laten wij hieronder de no teeringen van enkele fondsen volgen: 3 Oct. 5 Oct. 6 Oct. Amer. Tel. en Tel. 1281/4 121 1/4 1321/2 American Tobacco 78 74 7/8 83 Atchison Topeka 102 3/4 97 1/4 109 3/4 Bethlehem Steel 26 1/8 25 29 5/8 East Kodak 98 1/2 93 1/2 107 Guaranty Trust Co. 273 264 284 Good Year Tyres 20 1/4 16 1/4 22 Kansas City South. 11 71/2 111/2 Montgomery Ward 131/4 81/2 11 New York Central 551/4 50 1/2 57 1/4 Norfolk en Western 120 111 122 North American Co. 32 1/4 26 1/4 34 3/4 Southern Pacific 50 3/4 45 1/8 49 1/4 Union Pacific 105 98 110 U.S. Steel 681/2 621/4 71 1/8 Het is duidelijk, dat er bij dergelijke scherpe koersfluctuaties geen sprake meer ls van een waardeering van de innerlijke waarde van een bepaald fonds. Wanneer men niettemin eenige conclusies uit de Jongste gebeurte-fissen te New York wil trekken, dan zou men er het volgende uit kunnen afleiden. Op het oogenblik is de economische toe stand, ook in de Vereenigde Staten van dien' aard, dat er nog slechts weinige ondernemingen zijn, die een eenigermate behoorlijk rendement op hun kapitaal kunnen maken. Daarentegen zijn er een aantal, die met verlies werken, en die hun dividendbetaling nog slechts kunnen voort zetten dank zij het aanzienlijke, in vroe ger tijden uit de winsten gevormde sur plus. Mocht deze tegenwoordige depressie nog lang aanhouden, dan kan het niet anders, ol ook deze goed gefundeerde maatschappijen zullen hun dividendbeta ling moeten stopzetten, willen zij hun financieele positie tenminste niet aan merkelijk verzwakken. Wanneer zich ech ter een verbetering mocht gaan baan bre ken, dan zullen deze innerlijk gezonde ondernemingen hiervan in de eerste plaats kunnen proflteeren. De beurs nu ziet reikhalzend uit naar i eenigerlei aanwijzingen, dat zulk een ver betering in aantocht zou zijn en velen, in hun angst, te laat te zullen komen, gaan hals over kop tot aankoop van fondsen over, zoodra zich, zij het slechts geheel in de verte. teekenen voordoen, die een gunstigen invloed op de algemeene situa tie zouden kunnen hebben. Dr. KLAUS In Europa was men ai dadelijk van mee ning, dat de New Yorksche beurs te hard van stapel geloopen was (een opvatting die door het veel kalmere verloop van Wall- street in de volgende dagen is bevestigd), en dit te meer, toen uit den inmiddels ge- publiceerden tekst van de op de Confe renties gevolgde „Verklaring van Hoover" bleek, dat het Amerikaansche programma veel minder omvattend en weidsch is, dan de New Yorksche beurs in haar eerste enthousiasme had aangenomen. Gebleken is, dat het „programma van actie" zich feitelijk beperkt tot een plan van steun verlening aan het Amerikaansche econo misch leven. Waarnaar men echter in de eerste plaats heeft uitgezien, was naar een positief voor stel, dat de basis had kunnen vormen voor de aanstaande besprekingen met den Franschen Minister van Financiën bi] diens voorgenomen bezoek aan Amerika. Ten aanzien van dit punt beperkt de ver klaring van Hoover zich tot weinige, niets zeggende zinswendigen, die tenminste in Europa al heel weinig indruk hebben ge maakt. Wat het programma voor het binnenland betreft, zoo ligt het, naar men weet, in de bedoeling, door de particuliere banken een fonds ten bedrage van 500 millioen dollars te doen vormen. Met dit fonds zouden dan accepten worden gedisconteerd voor die banken, die niet tot het herdis conto bij de Federale Reservebanken zijn toegelaten. Voorts schijnt men het ge heele credietwezen eenigszins soepeler te willen maken, om aan het bedrijfsleven in ruimere mate steun te kunnen ver leenen. Deze maatregelen onderscheiden zich nauwelijks van zoovele vroegere, in depres sie-tijden ondernomen pogingen om be paalde bedrijfstakken nieuw leven in te blazen. Zij kunnen op zijn best voorbij gaand eenige verlichting brengen; het kwaad wordt er echter niet in zijn wortel door aangetast en het is dan ook te vree zen dat hun uitwerking al evenzeer ln het zand zal verloopen als die van vroegere dergelijke maatregelen. Tenzij zij inder daad gepaard mochten gaan met een internationaal streven tot oplossing der huidige moeilijkheden, waarbij het geheele complex der oorlogsschulden zoowel als het vraagstuk der internationale douane- politiek aan een ingrijpende herziening zou worden onderworpen. Juist deze quaesties zijn echter door de Hoover-verklaring niet in een nieuw licht gesteld. Intusshen wordt nog voortdurend voortgegaan met een verhooging der tol muren tusschen de verschillende landen. In Engeland, waar de, zij het wellicht tijdelijke, verlaging der productiekos ten als gevolg van de waardedaling van het Pond Sterling geen voldoende rem worden geacht tegen de buitenlandsche concurrentie, zal het kiezerscorps dat in zijn geheel genomen ongetwijfeld geen inzicht kan hebben in de draagwijdte van het vraagstuk, uitspraak hebben te doen ten opzichte van de vraag, of Engeland, de bakermat van den vrijhandel, tot een doelbewuste protectionistische politiek zal overgaan. In vele andere landen vormt de vrees voor Engelsche en Scandinavische valuta-concurrentie als gevolg van de Ponden-, resp. de Kronendepreciatle, een nieuwe aansporing tot verhooging der in voerrechten. Een en ander maakt het ge heele vraagstuk voortdurend ingewikkel der en brengt de mogelijkheid om door internationaal overleg tot slooping of slechts tot verlaging der tol-barriëres over te gaan, in een steeds verder liggend verschiet. De Pondenkoers is in de afgeloopen week aan minder scherpe fluctuaties onderhevig geweest dan in de eerste we ken na de opheffing van den gouden standaard. Het schijnt thans in de bedoe ling te liggen, om te trachten, tot een „voorloopige" stabilisatie te komen, door de schommelingen binnen bepaalde gren zen te houden, en wel met behulp van Fransche credleten. Met den Engelschen Minister van Buitenlandsche Zaken moe ten besprekingen ten aanzien van dit punt zijn gevoerd. In Frankrijk zelf is intusschen ook lang niet alles „couleur de rose", ondanks de machtspositie, welke dit land onder de tegenwoordige omstandigheden op inter- nationaal-financiëel gebied Inneemt. In ons vorig overzicht maakten wij reeds melding van moeilijkheden van één groote en een minder belangrijke Fransche bankinstelling. Inmiddels is gebleken, dat ook de positie van een andere Fransche „Banque d'Affaires" veel te wenschen overlaat; slechts door het tijdig bijsprin gen van buiten- en binnenlandsche rela ties kon een ineenstorting van de Banque de l'Union Parisienne worden voorkomen. Deze bank onderhoudt nauwe betrekkin gen met belangrijke Fransche industriëele ondernemingen. Het feit, dat zij in zoo sterke mate geïmmoboliseerd is, dat zij zonder hulp van buiten af niet vlot zou zijn gekomen, wijst er wel op, dat de in ternationale economische crisis ook ln Frankrijk diepe sporen achterlaat. De beurzen te Londen en Parijs hebben zich, zij het dan ook eenigszins aarzelend, bij het verloop van New York aangeslo ten. al waren de koersverbeteringen van veel geringeren omvang. De Berlijnsche beurs is nog steeds gesloten, maar de on zekerheid over de verdere binnenland sche politieke ontwikkeling legt een nieu wen druk op het zakenleven bij onze Oos telijke naburen. 2—3

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1931 | | pagina 10