71ste Jaargang DONDERDAG 27 NOVEMBER 1930 Officieele Kennisgevingen. STADSNIEUWS. Indische Voordrachten aan de Leidsche Universiteit. Prof. dr. C. C. Berg over: Letterkundig leven op Java en Bali. Het Voornaamste Nieuws van heden. No. 21687 LEIDSCH DAGBLAD DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN. PRIJS DER ADVERTENTIEN 30 CU per regel voor advertentiêD uit Leiden en plaatsen waar agentschappen van ons'Blad gevestigd zijn. Voor alle andere advertentién 35 CU. per regel. Kleine Advertentiên uitsluitend bij vooruitbetaling Woensdags en Zaterdags 50 CU. bij een maximum aantal woorden van 30. Incasso volgens postrecht Voor eventueele opzending van brieven 10 CU porto te betalen Bewijsnummer 6 CU. Bureau Noordeindspleïn Telefoonnummers voor Directie en Administratie 2500 Redactie 1507. Postcheque- en Girodienst No. 57055 - Postbus No. 54. PRIJS DEZER COURANT? Voor Leiden per 3 maanden 2.35, per week Buiten Leiden, waar agenten gevestigd zijn, per wede Franco per post 2.35 -f* portokosten. 'ƒ0.18 ..018 Dit nummer bestaat uit VIER Bladen EERSTE BLAD. VERGADERING van den GEMEENTERAAD VAN LEIDEN op MAANDAG 1 DECEMBER 1930, des namiddags te twee nur, in het gebouw „TOT NUT VAN T ALGEMEEN" (Steenschnnr 21). Alsnog le behandelen: 4156 Voorstel tot beschikbaarstelling van gel den ten behoeve van den straataanleg van den Lammenschansweg met zijstraten tus- schen de Koninginnelaan en de Kastanje- kade en ten Oosten van de Driftstraat tus- schen de Javastraat en de Atjehstraat. (249) Rekening van de Ontvangsten en Uitga ven der gemeente over hel jaar 1929, met inbegrip van die der Haarlemmertrekvaart. (186 en 250) De Burgemeester en Wethouders van Leiden doen te weten, dat door den Raad dier gemeente, in zijne vergadering van den 29en September 1930, is vastgesteld de volgende verordening: VERORDENING, houdende wijziging van de verordening van 21 December 1911 (Gemeenteblad No. 44), houdende voorschriften ingevolge art. 37, litt. 1, der Pandhniswet 1910 (Staatsblad 321). ARTIKEL I. In artikel 1 van bovengenoemde verorde ning wordt in plaats van: „lijders aan eene der besmettelijke ziekten, genoemd in art. 1 der wet van 4 December 1872 (Stbi 131)" gelezen: „lijders aan eene besmettelijke ziekte in den zin van artikel 1 dor Besmet- telijke-Ziektenwet. Staatsblad 1928, No. 265" ARTIKEL II. In artikel 2 wordt in plaats van: „lijder aan eene der besmettelijke ziekten, ge doemd in art. 1 der wet van 4 December 1872 (Stbl. 134)" gelezen„lijder aan eene besmettelijke ziekte in den zin van arti kel 1 der Besmettelijke Ziektenwet, Staats blad 1928. No. 265" Vastgesteld door den Gemeenteraad van Leiden, gelet op het advies der Gezond heids-Commissie d d. 26 Augustus 1930, No. 15. in zijne openbare vergadering van den 29en September 1930. De Burgemeester, A VAN BK S YNDE BAKIIUYZEN. De Secretaris, VAN STRIJEN. Zijnde deze verordening aan de Gedepu teerde Staten van Zuid-Iiolland, volgens hun bericht van den 10/19 November 1930, B No 7240/94, (6e Aid.) G.S. No. 193/1, in afschrift medegedeeld. En is hiervan afkondiging geschied, waar het behoort. den>27en November 1930 Zijnde deze verordening door de Gedepu teerde Slat,en van Zuid-Holland, bij besluit van den lOen November 1930, No. 193/1, goedgekeurd. 4182 En is hiervan afkondiging geschied, waar het behoort, den 27en November 1930. Burgemeester en Wethouders voornoemd, A VAN DE SANDE BAKHUYZEN, Burgemeester. VAN STRIJEN, Secretaris. LEIDSCHE BAKKERS PATROONS VEREENIGING. In de gisteren gehouden gecombineerde vergadering van Hoofd- en afdeelingsbesturen der drie landelijke vakbonden van bakkers gezellen, t.w. de Algemeene, de Roomsch- Katholieke en de Chr. bond, heeft de hou ding der Leidsche Bakkerspatroonsvereeni- 'ging, en van dezelfs hoofdbesturen, een punt van zeer ernstige bespreking uitgemaakt Geconstateerd werd dat, ondanks de stel lige toezeggingen, besprekingen welke tot een beslissing kunnen leiden, achterwege blijven, en hoewol reeds maandenlang onder handeld is, het bereiken van een resultaat noodeloos wordt vertraagd; de houding der Leidsche bakkerspatroonsvereeniging in deze zaak aangenomen als niet loyaal getypeerd en zeker allerminst bevorderlijk voor den goeden gang van zaken in het bakkers bedrijf. Besloten werd nogmaals bij de patroons- vereeniging op het nemen van een beslissing aan te dringen en mocht onverhoopt dit niet tot het gewenschte resultaat leiden, desnoods met geforceerde middelen op af sluiting van een collectieve arbeidsover eenkomst aan te sturen. LEIDSCHE KUNSTVEREEN. Lezing van dr. ir. J. H. Plantenga. De Leidsche Kunstvereeniging kwam gis teravond niet zooals vroeger in de Burcht zaal bijeen, maar in het Clublokaal der Vereeniging van Huisvrouwen op de Bree- slraat. Dr. ir. J. H. Plantenga. directeur der Academie van Beeldende Kunsten te '9 Gravenhage. sprak dien avond over de Bouwkunst in Vlaanderen, Romaansch. Go tisch. Renaissance en Barok in de steden Antwerpen, Brussel, Gent en Brugge, een en ander verlucht met lichtbeelden Het was niet spr.'s bedoeling om als Cook- gids of Baedeker zijn gehoor in deze ste den rond te leiden, doch om een overzicht tp geven van België's bouwkunst, daarbij zijn illustratie-materiaal trekkend uit ge noemde vier steden. Daar de bouwkunst ten nauwste samen hangt met de historie van een volk. zette 9pr. de geschiedenis van België in het kort uiteen. Eigenaardig is. hoe de scheidings lijn tusschen Vlamingen en Walen is tot sland gekomen Deze voltrok zich tijdens de Volksverhuizinz, toen de opdringende Germanen de oorspronkelijke Belgische be volking (geromaniseerdp Chrislelijke Kel ten) terugdrongen in hel z.g. Kolenwoud, waar zij 9tand hielden Dat is de kern der Walen geworden en de heidensche Germa nen zetten zich neer ten Noorden en Westen van dat Kolenwoud en werden de latere Vlamingen. Van dat Kolenwoud is geen boom meer over. maaT de scheiding-slim loopl nog langs zijn grens. Opklimmende door de eeuwen der historie laat spr. verschillende interessante foto's zien van hetgeen er is overgebleven uit den tijd van den II. Amandus. die om streeks 600 in België predikte en op de plaats, waar nu Gent ligt, twee abdijen slichtte; uit den tijd van graaf Boudewijn, die het z.g. Gravenslein te Gent bouwde cn uit den tijd der bloeiende kloosters. Het mooiste specimen van Romaansche bouwstijl vindt men in Doornik, een voor mal ice kloosterkerk, waaraan later een Go tische koor is aangebouwd; ook de H. Sal- valorskerk te Brugge is een mooi staaltje Romaansche bouwkunst. In het begin van de 12e eeuw komen de steden lot bloei en daarmee de gilden, met hun hallen en gilde- huizon en lal er ook de raadhuizen. Vlaanderland is zeer rijk aan mooie raad huizen, zooals te Brugge, Brussel^ en Gent, en aan lakenhallen zooals te Yperen en Rrugge. Hier viert de Gotiek haar triomfen, hoewel het hoogtepunt der Gotiek te vinden is in den kerkenbouw, waarvan spr. ver scheidene foto's laat zien, zooals de St. Gudule te Brussel, de O. L. Vrouwekerk te Brugge, de St. Romboutstoren te Mechelen en de O. L. Vrouwetoren cr de St. Paulus- kwk te Antwerpen. Na de pauze behandelde spr. de Renais sance en de Barok. Tijdens de Renaissance trppdt de profane bouwkunst meer op den voorgrond: de kerkenbouw bleef nog lang Gotisch. totdat de Gotiek door de Barok word afgelost. Om het ontstaan van de Parok goed te doen begrijpen, zette spr. de stroomingen uiteen, die destijds in Italië Wrschten onder de architecten, wear men vóór- oT tegenstander was van het leerboek van Vitnirius Michel Angelo was één der eersten, die zich tegen de strenge regels ^PTTPtte pn men noemt hem vaak den va- dpr dpr Barokstijl. Deze stpl is levendiger, weelderiger, expressiever, uitbundiger en vooral in dp Katholieke landen moot men de beste specimina daarvan zoeken. De indeeling van den kerkebouw is in de Barok anders dan in de Gotiek. Het lang- sclup doet aan al? een vergaderzaal, zij beuken zpn er niet* het dwarsschio is ver kleind en op de viering wordt een koenel gebouwd. Gewonn^rik heeft het gewelf den tonvorm, doch in Vlaanderen kon men moeilijk scheiden van het kruingewelf. Een rn« rkwaer^ive brzorderheid voor \nenndp- rer is ook. dat, hoewel een toren niet past in den barok-gevel. de Vlamingen toch een toren moesten hebben en dien daarom ach ter het koor plaatsten. In Brussel vooral treft men verscheidene mooie kerken in barokstijl aan. De lezing van dr. ir. Plantenga. welke met 'n 70-tal lantaarnplaatjes werd verdui delijkt, genoot zeer veel belangstelling, vooral ook om de vele bijzonderheden, wel ke deze deskundige terloops wist mede te deelen. CHR. GEM. ZANGVEREEN. „HALLELUTA". Het bestuur der Chr Gem. Zangvereni ging „Halleluja" heeft in haar gehouden vergadering besloten tot oprichting van een kinderkoor, waarvan de leeftijd is bepaald van 815 jaar. Daar verschillende ouders reeds toezegging hebben gedaan, zal de eerste repetitie aanvangen op Woensdag 10 December des avonds van half zeven tot half acht in het Bondsgebouw „Nathanaël" Moriaansteeg 2. Mej. Tilly Leening is als directrice van dit Kinderkoor benoemd. Prof. dr. C. C. Berg heeft gisteravond de reeks Indische voordrachten aan onze Universiteit voortgezet met een lezing over „Letterkundig leven op Java en Bali", waaraan het volgende is ontleend: Dat de letterkunde van Java en Bali in zoo menig opzicht verschilt van de letter kunde elders in den Indischen Archipel, aldus ving spr. aan, is in hoofdzaak het ge volg van den groolen invloed, dien de Hin- doe's op de geestelijke cultuur van Java en Bali hebben uitgeoefend. Ten gevolge van de vestiging van de Hindoes is er op Java een Ilindoe-Javaansche maatschappij ont staan boven de eigenlijke Javaansche maat schappij met eigen cultureel leven. De let terkunde. die wij tusschen 1000 en 15000 n. Chr. op Oost-Java vinden en die later op Bali is voortgezet, vertoont een innigen samenhang met de letterkunde van Voor- Indië. De gedichten uit dien tijd zijn vol gens Voor-Indisch model geschreven in een moeilijk verstaanbare kunsttaal; de Oud- Javaansche dichter is in de eerste plaats geleerde; hij schrijft voor geletterden en vindt het niet prettig, wanneer men zijn product al te gemakkelijk begrijpt. Zóóveel wordt van het intellect van zijn lezers ge- eisoht, dat men zich moeilik den kring dier lezers zeer uitgebreid kan voorstellen. Niet alleen de moeilijkheid van taal en stijl hield echter het aantal geletterden beperkt; er waren ook wetten, die aan groote groepen kennisname van die geschriften verboden, waarin dingen ter sp/ake kwamen, waarvan bun stand niet op de hoogte behoorde te zijn. Op Bali hebben de vorsten nog in de tweede helft van de vorige eeuw verorde ningen uitgevaardigd, waardoor het lezen van bepaalde boeken verboden werd aan alle niet-priesters, en wel op strenge straf fen. Wat voor het huidige Bali geldt, geldt in hoogere mate voor Oud-Java: de Oud- Javaansche letterkunde is kaste-letterkunde; zij werd in de eerste plaats beoefend aan het hof der Javaansche vorsten en is slechts langzaam doorgedrongen in andere kringen, waar de Voor-Indische invloed zich minder sterk heeft doen gelden. In den tijd van de vestiging van de Hin- doe's op Java zal het eigenlijke Javaansche volk ook wel reeds een eigen letterkunde bezeten hebben, maar daar deze slechts mondeling werd overgeleverd schrift en schrijfmateriaal zijn door de Ilindoe's in gevoerd kunnen wij ons slechts op in directe wijze een denkbeeld vormen van den aard dier inheemsche litteratuur, b.v. door bestudeering van het letterkundig be zit van de huidige primitieve volkeren in andere gedeelten van den Indischen Archi pel. Het primitief letterkundig bezit beslaat uit mythen, legenden en geschiedkundige v,erhalen, die door bijkans ieder gekend worden, en verder uit litanieën, die bij godsdienstige plechtigheden opgezegd wor den en slechts aan ingewijden, toovenaars en priesteressen, bekend 'zijn. Wanneer op Java in den loop van den tijd het Hin- doesche element opgaat in het Javaansche volk om daarvan voortaan slechts als maat schappelijke stand gescheiden te zijn, komt er een vermenging tot stand van Javaan sche en Hindoesche elementen in de Ja vaansche letterkunde. De vormen blijven in vele opzichten hun Voor-Indische herkomst verraden, maar op den inhoud gaat de in- heemsch-Javaansche geest hoe langer hoe meer werken. Vooral op midden-Java, dat sinds het begin van de 17e eeuw op litterair gebied den toon aangeeft, constateeren we de overwinning van den eigen inheemschcn geest op het van elders geïmporteerde. Men kan er onderscheiden een mondeling en een schriftelijk overgeleverde letterkunde. De mondeling overgeleverde letterkunde hangt nauw samen met het wajangspel, een spel, waarin de leider, de dalang, uit leer gesne den poppen laat optreden in menschenrol- len, terwijl hij zelf hun lotgevallen ver haalt, soms in den vorm van gesprekken tusschen de acteerende poppen, soms ech ter ook in eigen woorden. Recente onder zoekingen hebben het waarschijnlijk ge maakt, dat het wajangspel op oeroude godsdienstige riten teruggaat. Wij kunnen dar. ook een wajangvertooning het best ver gelijken met een kerkdienst en de wajang- litteratuur met de gewijde teksten, die dienst doen bij kerkelijke ceremoniën. In de schriftelijk overgeleverde letter kunde speelt de babad de voornaamste rob De babad bevat de geschiedenis van Java van het begin van de wereld ajf; 'hoewel zijn historische waarde gering is, heeft hij bij de Javanen hetzelfde aanzien als de Bijbel bij de Christenen: de inhoud er van is onaan tastbare waarheid. Een groot gedeelte van de babad bestaat uit verhalen, waaruit de afkomst van den vorst van Jajva moet blij ken: zoowel de helden van de Voor-Indische gedichten als de Mohammedaansche hei ligen en propheten worden er onder zijn voorouders genoemd. In de laatste jaren is de Europeesche in vloed op de Javaansche cultuur snel en sterk toegenomen. Een van de takken van overheidszorg is het op ruime schaal ver spreiden van goede en goed'koope litteratuur. Daardoor heeft het letterkundig leven op Java de laatste jaren een heel .ander aan zien gekregen. Het Kantoor voor de Volks lectuur, de gouvernementsinstelling. die met de taak van het verspreiden van goede lectuur belast is. past zich op Java zooveel mogelij'k aan aan den bestaanden smaak en de bestaande behoefte, maar niettemin ver spreidt het ook in vertaling Europeesche werken, zoowel ontspanningslectuur als po- pulair-wetenschappelijke werken. Nog niet heel lang geleden was lezen de kunst van een betrekkelijk kleinen kring; thans ver mindert het aantal analphabetcn jaarlijks met duizenden. Dat dit een revolutie op gec9lelijk gebied beteekent, zoo besloot spr., laat zich hooren. DE MENTAWEI-FILM. De Rijnsche zending in Nederl. Indië. Onder auspiciën v^fn het Ned. Zendings bureau te Oegstgeest werd gisteren iri de Stadsgehoorzaal de Men ta wei-film ver toond. 's middags voor de leerlingen van verschillende onder wijs-inrichtingen en 's avonds voor de ouderen. Evenals de Warta Sari en de Melawan Gelap-film geeft ook deze een beeld van het moeilijke werk der zendelingen onder de cultuurvolkeren van ons Insulinde; het ver schil met de beide andere films is echter, dat het zendingswerk op de Mentawei— eilanden, gelegen ten Westen van Sumatra, uitgaat van de Rijnsche Zending te Barmen, welke hier in 1902 haar werk begon. Dat de zending aanvankelijk niet vlot verliep be wijst de moord op de zendeling Lett (een Nederlander) in 1909. De film is verdeeld in 5 deelen, het eerste deel geeft een beeld van de aankomst van den zendeling; deel twee toont ons de le vensomstandigheden der Mentaweiers. het volgende deel het onderwijs aan de kinderen en de medische behandeling der ouderen onder toezicht van of door den zendeling, het vierde deel beeldt eenige heidensche feesten der Inlanders uit en het laatste deel doet ons zien, dat niettegenstaande den on dervonden tegenstand het zendingswerk succes heeft. Scherp doet de uitstekende film het onge repte en indrukwekkende natuurschoon der Mentawei-eilanden uitkomen, om tevens de primitieve levensbehoeften en soms gebrek kige hulpmiddelen naar voren te brengen. Hoe eenvoudig zijn de woningen gebouwd uit bamboe, overdekt met sago-bladeren; hoe primitief zijn de uit boombladeren ver vaardigde vrouwenkleerenmaar tevens hoe bedreven zijn allen in de vischvangst, de vrouwen met de kruisnetten. de mannen met pijl en boog en speer. Bijzonder interes sant was het vervaardigen der ranke en snellf kajaks uit de boomen in het oerwoud zelf. De groote vrees voor den „toean" komt in het derde deel tot uiting bij d<* kleintje? op school en bij de gTooteren als zij zijn rand bij ziekten komen inwinnen! Met de genezing van den Djagomandri, (hoofdman), en het blinde dochtertje van Pomanjang wint de zendeling aller harten en het besef, dat de doekoens (toovenaars), geen raad kunnen verschaffen dringt allengs door. Zijn de inlanders eenmaal onder be handeling geweest, dan blijft de betrekking tot den zendeling bestaan en volgt na eeni- gen tijd in vele gevallen de bekeering tot het Christendom. Het verzoenings- en wijdingsfeesl nadert en ook wij zien den tooverpriester bezig met zijn kunsten. Niettemin neemt het aan tal aanhangers van de nieuwe leer toe en aan het slot kan het Christendom ook de Mentaweiers onder zijn aanhangers rekenen. Tijdens de avondvoorstelling verzorgde dr. Riemens welwillend de muzikale illustratie. BINNENLAND. De noodzakelijkheid van verlaging der spoorwegtarieven voor land- en tninbonw- prodneten (le Blad). De ramp van de Salento; de IJmnideT redders door de Italiaansche regeering ge huldigd (Binnenland, 3e Blad). Het gevaar van dijkdoorbraak bij Lobith bezworen (Gemengd, 2e Blad en Laatste Berichten, le Blad). Werkloozenrelletjes te Haarlem (Gemengd 2e Blad). Ons parlementair overzicht (3e Blad). De Winkelsluitingswet aangenomen. (Laatste Ber. le Blad). BUITENLAND. Besluiten ter voorbereidende ontwape ningsconferentie (Buitenland, le Blad). Dnitsche actie inzake de verkiezings-ter- reur in Polen (Buitenl. en Tel., le Blad). De Belgische Kamer geeft het kabinet Jaspar een votnm van vertrouwen (Buitenl, le Blad). Het Russische industrie-proces (Buitenl. en Tel., le Blad). PADVINDERS-BAZAAR. Ten bate van de Leenwkengroep. Voor het eerst sinds haar vijfjarig be staan heeft de Leidsche Padvinders „Leeuw- kengroep" ten bate van haar kas een fancy- fair georganiseerd. En zij is, zooals de leider, de heer Chr. Stokhuijzen ons vertelde, daar toe slechts noode overgegaan, omdat het padvindersbeginsel z.i. niet strookt met een dergelijke bedelpartij. Maar nu de inrichting, de verwarming en de verlichting van het nieuwe groephuis, Stille Rijn 4, van de kas buitengewone offers vergde, werd het aan boren van nieuwe geldbronnen in den vorm van een bazaar, een noodzakelijk kwaad. We hebben er gisteravond eens een kijkje genomen. Moeilijk te vinden is de weg erheen niet. Een zelfvervaardigde lichtbak wijst het al van verre en dichterbij gekomen kondigt luidruchtige radiomuziek aan, dat er iets bijzonders aan het handje is. En alsof ge zelfs in de gang nog zoudt kunnen verdwalen, wijst een wegwijzer u de rich ting, waar ge den eigenlijken bazaar kunt vinden. Men VTage van ons geen uitvoerig relaas over hetgeen er ten verkoop wordt geboden. Waar het bezoeken van bazaars e.d. tot de maandelijks terugkeerende werk zaamheden behoort, ware ons verhaal een veelvuldig tentoongestelde collectie gemeen plaatsen. Alleen dit: de Leeuwkengroep doet het voor het eerst. Dit is geen verontschul diging, maar een compliment. De jongelui hebben eer van 'hun werk; hun houtzaag- en -snijwerk, hun foto-albums, het hand werk der respectievelijke mama's en zusjes; 't ziet er allemaal keurig uit en we hopen voor hen. dat het zijn weg zal vinden. Natuurlijk zijn er legio attracties; zelfs een geïmproviseerd bioscooptheater ont breekt niet! De bazaar is geopend heden- en morgen avond van 7 1/210 1/2 en Zaterdag van 3—10 1/2 uur. Men wachte niet tot het laatste nippertje! Bij de opening heeft de heer Stokhuijzen zijn dank betuigd aan allen, die bij de voor bereiding hun medewerking hebben ver leend en een welkomstwoord gesproken tot de bestuursleden, den voorzitter van „Patri monium" en verdere genoodigden, waar onder hij helaas een vertegenwoordiger van het afdeelingsbesluur miste. HANDELSREGISTER KAMER VAN KOOPHANDEL. Opheffing. Naamlooze Vennootschap L. Frankfort en Go's Agenturen en Import- handel in liquidatie. Nachtegaallaan 4. Leiden Wijzigingen: Wed. J. H. van Rossum du Chattel, Haarlemmerstraat 82, Leiden. Goud, zilver, byouterieën, lederwaren, anti quiteiten, Engroshandel en Agentuur. Wij ziging uitgeoefend bedrijf: winkelzaak is opgeheven, thans alleen: handel in antiqui teiten. S. de Roos, Oude Zeeweg 42, Noordwijk aan Zee, handel in tabak en sigaren. Wijzi ging handelsnaam thans: Selecta S. de Roo3.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1930 | | pagina 1