rustieke schoonheid.
radio-programma.
voetangels en klemmen
op belast in gt er re in.
vragenrubriek.
dammen.
Niet ieder is in staat, er een jacht of
motorboot op na te houden en daarmee het
Hollandsche waterland te doorkruisen.
I 'n Wandeling langs den Sintelweg, die bi]
den driesprong naar het Noorden, langs de
Zijl voert geeft niet de sensaties van 't varen
■naar belangstellende oogen zien hetzelfde
en misschien nog meer.
I We hebben uitzicht op water en land en
Jlunnen nu en dan eens blijven staan, om
(te omgeving op te nemen,
jj Hooge bosschen bastaardwederik groeien
overal langs den waterkant en 't is nu juist
de tijd dat de mooie purperen bloemen zich
ia groote hoeveelheden gaan ontplooien. Ze
"in bijna even mooi als hun verwant, het
lgenroosje, dat meer voorkomt op de voch-
g/ boschwallen in 't Oosten van 't land
i deze prachtig paars kan kleuren, ook
door dat de stengels en de bladeren iets
an het paars der bloemen hebben meege
reden. Onze ruige bastaardwederik zit
jger in zijn blad.
En de Haagwinde, die er overal tusschen
,|0 omheen groeit,plaatst haar wat lichter
jtinte hartvormige bladeren decoratief
gen evenals tegen het riet. Bij de
Eagwinde kijken we behalve naar bloe
en en blad. ook even naar de spiraalvor-
jg gedraaide knoppen die op uitkomen
aan. Zou de bouwmeester der Hoogland-
he kerk eerst maar de knoppen der Hoog-
inde hebben gekeken, voor hij de traptorens
in het Noordertransept in hun bekroning
n spiraallijnen voorzag?
Weldra bereiken we een vrij scherpe bocht
er, bij de eerste rolpalen wendt de Zijl zich
mieuw met een zwaai naar het Noorden.
Aan onzen rechterhand passeeren we
eldra in hel groen verscholen boerderijen
ijlzicht" en „Ruimzicht". Tegenover de
alste ligt het aardige eilandje, dat een
jke vegetatie van rivier- en moerasplanten
rloont. Maarwe kunnen er niet bij.
„Ruimzicht is overigens een gepaste naam.
Bi:m i9 het hier. De Zijl heeft hier een be-
Borlijke breedte en er behoeft geen fantasie
fcjj, om den ouden rivierarm te herkennen.
■Natuurlijk nemen we nu de omgeving
■en op. Links het silhouet van Leiden, dat
Berheel mooi uitkomt en dat ongemerkt via
Ebet torentje van het Academisch Zieken
hui? overgaat in de bosschen van Ende-
pest en Oegstgeest. Wat dichterbij Poel-
Best wat verder even de duintoppen van
■oordwijk. We hebben dat alle9 al eerder
Bn uit een ander punt waargenomen, maar
nu merken we opnieuw op, hoe dat alles in
(kartelde contouren den horizon afsluit
ouwens telkens is het landschap anders,
enate de wolkenlucht, evenals de
iegeling van het water. Men merkt dat het
sle, wanneer men deze wandeling m de
orgenuren, in den middag en tegen den
ond doet. Andere belichting onder andere
lichten geeft steeds andere aspecten. Dat
wat ons Hollandsche landschap zoo mooi
aakt. Er zijn streken, die men alleen maar
i een bepaald uur, onder één bepaalde
eersgesteldneid moet zien, om ze mooi te
innen vinden. Holland heeft zijn punten,
e altijd mooi zijn. Vlak tegenover „Ruim-
chl" loopt de z.g. „Groote Sloot", een ver-
nding met de Leede. in de Zijl uit. Een
olen, die de aandacht van alle watertoe-
slenmet een schildersoog trekt, slaat eenige
derden meters verder aan de „Groote
ooi" en beheer9cht hier 't landschap, een
rsche bovenkruier. Over do hooilanden heb
n we een mooi panorama van Warmond
e' een drietal naaldspitsjes en de forsche
iddeleeuwsche torenruine tusschen het
boomte. Naar 't Noorden breken de torens
an Sassenheim en Li99e de eentonigheid.
We gaan verder. Bij de volgende rolpalen,
aar de Zijl een forsche kronkel maakt is
dezen tijd een algemeene zwemplaats Het
ast en ploetert en plonst er den geheelen
t
ot den Molen toe loopt de weg hier vlak
ar 't Oosten. Dit gedeelte beveel ik weer in
i bijzondere belangstelling van planten
ifhebbers aan. Ik vond er tusschen al de
tgetatie die ik reeds noemde nog heel diep
mkerpaarse riddersporen, waarvan de
aadjes glanzen als het prachtigste fluweel,
vond er een crucifeen welke ik nog zelden
gens opmerkte, prachtig donkerlila van
eur, ik vond er het koekruid, Vaccaria
ïhtpurpcr getint en verder groote weide
irgrieten en kruiskruid.
De molen van de Boterhui9polder. ook al
eer een „Hollander" gaan we voorbij, maar
de „Boterhuisbrug" houden we halt, om
omgeving weer eens goed in ons op te
imen. De wetering, waarover deze brug
l, komt uit in het zenith van de Zijlbocht,
ist waar de Zijl zich weer heel scherp naar
t Westen wendt. Zoo kijken we naar twee
iden voor ons uit over het water.
De kans is natuurlijk heel groot, dat we
n zeiljacht zien manoeuvreeren. dat als
n meeuw over 't water schiet.
)an meeuwen gesproken-, hier hebt ge uil-
fnend gelegenheid om hun statige vlucht
bespieden en hoe zoo'n zilveren vogel
orie kan geven aan 't water. En let dan
te op die vlugge Zeezwaluw, met haar
fart kapje op den kop, haar gele bek en
olen, onrustiger dan de zilvermeeuw,
j schiet over 't water, blijft plotseling „wie
dend" stilstaan en stort pardoes neer om
et een spartelend vischje omhoog te vliegen
I heel gauw naar binnen wordt gewerkt
Zoo'n „vischdiefje", „sterntje" of „zee-
raluw'' herkent men altijd het gemakke-
M aan den gevorkten staart. Alle moge-
*e meeuwen, die U hier des winters in
crachten ziet, hebben geen gevorkte
rt
^anaf de „Boterhuisbrug" hebben we ook
mooiste gezicht op den molen, dien we
even zijn gepasseerd. Er is een modern
nhuisje bijgebouwd, dat eigenlijk niet in
monie is niet de onmiddellijke omgeving,
■ar vanaf dit punt, vormt alles een aardig
^l- De achtergrond van dit. geheel wordt
ormd door het bosschage van „Zijlzicht"
.Ruimzicht".
van de waterflora houdt en er va ft
I - Jreni©ten hoe stekeltjes, voorntjes en
6] ander kleingoed in groote scholen
en die vegetatie doorschieten, kijke
onbewegelijk aan de Oostzijde over de brug
leuning. Maar dan moet men wat rust en
geduld bezitten en zich gedragen, alsof men
een levenloos stuk van de brug was.
Het aquarium in Artis is ontegenzeggelijk
zeldzaam mooi. maar een stukje levende
natuur van een Hollandsche Wetering heeft
ook zijn bekoring, terwijl allerlei biologische
geheimen zich onthullen als men maai
tijd neemt. U ziet dan meteen hoe prachtige
waterjuffertjes, haast nog mooier dan vlin
ders, zich met trillende gaasvleugels neer
zetten tegen het riet, of op de witte
waterlelie. U ziet het opaliseerend blauw
of groen met gouden glanzen over het teere
borststuk en aan het einde van het ranke
achterlijf.
Het „Boterhuis" zelf is een oude boerderij
aan de Wetering. Een aardig laantje ter
weerszijden bezoomd met houtwilgen voert er
heen.
Als we hier alles eens goed hebben opge
nomen. wandelen we verder, onze laatste
étappe. De Zijl wendt zich nu weldra weer
naar het Noorden. Hooge rietzoomen begeleL
den onzen weg.
De kalmoes geurt er. de Sinuswortel
bloeit er in allerlei variëteit, van wit. geel,
rose en purper tot het donkerste violet. Om
nog even op de kalmoes terug te komen: U
weet. dat dat eigenlijk een Chinees is. In
1574 't jaartal is voor Leidenaars gemak
kelijk te onthouden - plantte een Oosten-
rijksch geleerde te Weenen een door hem
uit China meegebrachten wortelstok van de
kalmoes. En sindsdien tijd heeft de plant uit
China zich in Europa ingeburgerd Maar
vruchten brengt hij hier nooit voort. In
China wel; daar tooit hij zich met sierlijk
roode bessen. In Europa zorgt de wortelstok
voor de verspreiding afdoende.
Het hooge riet en de biezen en de forsche
planten van de bastaardwederik verbergen
aan onze laatste étappe heel wat vogelleven
„Karekiet, karekiel" hooren we voortdurend
en verder allerlei geluidjes die men zou
kunnen vertolken als: .,'k Zit in 't net,
zie je me niet?" Nu als we wat geduld heb
ben en rustig zijn, dan zien we ze wel.
Dan ziet u plotseling van het eene riet-
boschje naar het andere zoo'n roestbruin
donsballetje voorbijschieten, of ge ziet een
heel klein kaneelbruin spitsbekje lustig zijn
eigen naam uit ten treure herhalen: „Kare
kiet. karekiet."
Ik hoop aan deze rietvogeltjes nog eens
een apart artikel te wijden.
We passeeren nu weldra den oprijweg van
de hoeve „Zijleinde", die eigenlijk aan de
Zijp ligt. het water dat naar het intieme
Vennemeer leidt. En zoo komen we einde
lijk aan het werkelijke einde van de Zijl.
tegenover de boerderij „De Eenzaamheid",
die alleen in den winter dien naam nog
maar met eere draagt. Nu kunnen we ons
per roeiboot over de Zijp laten zetten en
en bezoek brengen aan de Kaagsociëteit, om
daar de dorstige keel te laven. U weet. dat
dit evenals „Allemansgeest" een voormalige
boerenwoning is, die daar prachtig aan het
water ligt.
We kunnen ook rus/en aan den water
kant en ons verlustigen in 't prachtig uit
zicht over het Zweiland. waar op allerlei
wijzen de spelevaart wordt beoefend Een
heerlijk panorama ligt voor ons, dat we nu
niet meer zullen trachten te beschrijven.
Hoi is Holland op zijn mooist.
Als we van dit uitzicht genoten hebben
en behoorlijk zijn uitgerust, moeten we
terug. Velen zullen het misschien ate een
bezwaar gevoelen, dat men daarvoor op
denzelfden weg is aangewezen. O na per
soonlijk heeft dit nooit gehinderd. We krij
gen nu onze uitzichten en vergezichten in
omgekeerde volgorde en de aandacht valt
nu meer op andere aspecten. De wandeling
langs de Zijl, heen en terug, is een der
mooiste uit de omgeving van Leiden.
VOOR ZONDAG 20 JULI.
Hilversum, 1875 M. 9.00 VARA. Be
richten omtrent Postduivenvluchten
9.05: VARA. Orgelconcert door Joh. Jong.
9.30#VARA. Halfuurtje voor tuinlief-
hebbers. S. S. Lantinga: „Volkstuinen
10.00: VARA. Concert. Vara-Orkest. In de
pauze; Zondagmorgentoespraak 12.00
12.30: AVRO. Radio-Volksuniversiteit. Dr.
W. G. N. v. d. Sleen: „Zomerweelde in het
bosch 12.302.00. Concert. AVRO-
Octet 2.002.30: AVRO-Boekenhalfuur-
tje. a J. Kelk: Gedichten van E. du Per
ron 2.303.00: Concert door Harmonie-
Orkest 3.003.30: Gramofoonplaten
3.304.00: Vervolg concert 4 005.00
Gramofoonplaten 5.00 VARA. Orgel
concert door .Toh. Jong. Harry Wiggelaar
(viool) 6.00 VPRO. Ziekenhalfuurtje.
6.30: VPRO. Wijdingsuur. Spreker: Ds.
D. A. Vorster. Muzik. medew. 8.00:
Tijdsein AVRO-klok Pers- en sportberich
ten 8.159.15: Concert. Vereeniging
„Zanglust" (Gemengd Koor) met Afd. Kin
derkoor. Orkest. Helene Cals (sopraan)
9.15—9.30: Piano-recital door Coba Rijncke
9.30940: Vervolg concert 9.40:
Concert Omroeporkest. 10.00- Vervolg
piano-recital 10.10110. Vervolg con
cert 11.0012 00: Gramofoonplaten.
Huizen, 1071 M 9.00—1000 KRO.
Misuitzending 10.0012.00: KRO. Uitz.
van de pontificale Hoogmis te Schevenin-
gen 12.0112.20. KRO. Gramofoonpl.
12.2012.30: KRO. Toespraak door den
KRO-Voorzitter 12.301.30: KRO. Con
cert door KRO-Sextet 1.302.00: KRO.
Gerh. Krekelberg: „De wetenschappelijke
en sociale beleekenis der Volkskunde en
hare Godsdienstige en paedagogische ele
menten 2.004.30: KRO. Concert door
Wittenburg's Fanfare 4.305.00: KRO.
Ziekenhalfuurtje 5.20: NCRV. Kerk
dienst vanuit de Geref. Kerk (Noorderkerkl
te Groningen 7.458.15: KRO. Dr. Alph
Mulders: De Wezensverhouding van Geloof
en Liefde. De bepaling van die verhouding
8.1510.45: KRO. Concert door KRO-
Orkest 9 30: ca. Persberichten
10.4511.00: KRO. Epiloog door Klein
Koor.
Daventry, 1554, 4 M. 3.20: Kerk-can-
tate No. 93 van Bach 4.05: Kinderuur
tje 4.20: Lezing 4.35: Concert In-
sturm, Kwintet, A d'Orme (sopraan), John
Morel (bariton) 6.206.40: Lezing
6 50: Kerkdienst 8.20: Kerkdienst
9.05' Liefdadigbeidsoproep 9.10: Nieuws
berichten 9.25: Concert. Orkest, F. Sal-
mond (cello) 10.50: Epiloog.
Parijs t,Radio Paris", 1725 M. 12.50:
Gewijde muziek 1.202.20: Gramofoon
platen 2.20: Gramofoonplaten 4.50:
Gramofoonplaten 6.50: Dansmuziek
7.50: Circus Radio-Paris 8.20: Concert
Orkest en solisten 10.20: Orkestcon
cert.
Langenberg, 473 M. 7.208.20: Con
cert 8.20—8.50: Gramofoonplaten
9.2010.20: Morgenwijding 11.351.05
Bevrijdingsfeest uit Mainz. Concert en toe
spraken 1.202.50: Orkestconcert
4.304.50: Verslag van autowedstrijden
4.506.20: Orkestconcert 8.20: Concert
Orkest en cello. Daarna tot 12.20: Orkest-
concert.
Kalundborg, 1153 M. 12.20—1.20:
Orkestconcert 3.505.50: Concert en
toespraken 6.407.10: Concert. Har
monica-duo 9.209.35: Orkestconcert
10.0011.05: Orkest- en solistenconcert
11 0512 50: Dansmuziek.
Brussel, 508.5 M. 3.20: Concert uit de
Kurzaal Ostende 5.20: Dansmuziek
6.20: Kinderuurtje 6.50: Gramofoonpla
ten 8.35: Gramofoonplaten 8.40 Con
cert. Orkest, Hr. Mazy (bas) 9.20: Con
cert uit de Kurzaal te Ostende. Orkest en
solisten 11.00 (338,2 M.): Gramofoonpl.
Zeesen, 1635 M. 6.50 Lezing 7.20:
Concert 8.209.10: Lezingen 9.10:
Morgenwijding en klokgelui 10.20: Her
denking van in den oorlog gevallenen. Koor
instrum. kwartet en sprekers 11.05:
Lezing 11.35: Orkestconcert, mannen
koor en sprekers 1.20' Concert. Orkest
en pianiste 3.204.20: Lezingen 4.20
Concert. Bariton en sopraan 5.00: Sport
berichten 5.25: Concert door Blaasor-
kest 6.208 20: Lezingen 8.20: „Ro
sen aus Florida", Operette in 3 bedrijven.
Muziek van Leo Fall. Daarna tot 12.50:
Dansmuziek.
VOOR MAANDAG 21 JULI.
Hilversum (1875 M.) AVRO-Uitzending.
8.0110 30: Gramofoonpl. 10.3012.00
Concert door het orkest van het Rembrandt
Theater te A'dam. 12.15—1.30: Concert
AVRO-Octet. 1.30—2.00: Lezing.
2.00—2.30: Piano-recital door Egbert Veen
2 303 00: Gramofoonpl. 3.003.30:
J. de Meza: „Het leven der bijen". 3.30-
4.00: Gramofoonpl. 4.00—5.00: Concert
AVRO-Kwintet. 5 00—5.30: Voor de
kinderen. 5.30—6.45: Concert door het
orkest v. h. Theater Tuschinski te A'dam.
6.457.15: Boekenhalfuurtje dr. P H.
Ritter Jr.: „Dodswarlh" van Sinclair Lewis
7.157.45: Orgelconcert door Frans
Hasselaar, Fernado Zepp^troni (viool).
8.00: Tijdsein. 8.01: Vervolg concert.
8.15—9.15: Concert: Lia Fuldauer, Lotli
MuskensSleurs, Willy Keyser en Henk
Viskil (zang). Het versterkt Omroeporkest.
9.15945: Zang door Carin Edelberg.
9 4511.00: Concert Omroeporkest.
10.00: Persber. Daarna: Verrvolg Con
cert. 11.00: Aansï. van het Carlton-
Hotel te A'dam. 11.3012.00: Gramof -
platen.
Huizen (29S M. na 6 uur 1071 M. Uitsl.
NCRV-Uitz. 8.15—9.30: Concert. 10.30-
11.00: Ziekendienst. 12.301.45: Orgel
concert door W. Knopers. 3.153.45
Knipcursus. 4.005.00: Ziekenuurlje. -
6.006.30: Concert Mevr. A. Lambreehts,
zang, Hans de Bock, piano. 6.306.10:
Koersen. 6.408.00: Gramofoonplaten.
8.0011.00: Uitzendavond. Spreker dr.
.T. C. Roose. Muzik. medew. het Chr. Radio-
Orkest. Mej. H. ScheffelaarKlots, viool,
Else Nolthenius. piano. 10.00: Persber.
Daventry (1554.4 M.) 10.35: Morgenwij
ding. 11.05: Lez;ng. 12.20: Orgelspel
door E. T. Cook, M. Leigh, viool. 1.35.
Orkestconcert. 2.202.50: Gramofoonpl.
4.20: Dansmuziek. 450: Concert.
Kwintet E. Mellor. sopraan, D. Evans, bari
ton. 5.35: Kinderuurtje 6.20: Lezing.
6.35: Nieuwsber. 7 00: Zang door II.
Heyner. 7.207.40: Lezing. 7.45
Fransche les 8.05: Concert. Militair
Orkest. J. Collinson. tenor, M. Dilling. harp.
9.20: Nieuwsber. 9.45: Lezing.
10.00: Concert. O. Haley, mezzo-sopraan,
I. Menges, viool. 11.2012.20: Dans
muziek.
Parijs „Radio Paris" (1725 M. 12.50
2.20. Gramofoonpl. 4.05: Orkestconcert.
S.20: Tooneeiuitz., Solisten-concert en
strijkkwartet.
Langenberg (473 M.) 7.257.50: Gramof.
platen. 7.508.50: Orkestconcert.
10.3511.35: Gramofoonpl. 12.30: Gra
mofoonplaten. 1.252.50: Orkestconcert
5.506.50: Orkestconcert. 8 20: Or
kestconcert. 9.2010.10: „Kirmes".
Hoorspel van H. MüllerSchlosser. Daarna
tot 12.20 Orkestconcet.
Kalundborg (1153 M.) 12.20—2.20: Or
kestconcert. 3.555 55: Concert, Orkest
en pianiste. 8.209.35: Concert. Orkest
en vocale solisten. 9.3510.05: „Duet"
Hoorspel van O. Sundberg. 10.2511.25
Orkestconcert.
Brussel (508.5 M.) 3.20: Concert.
5.20: Dansmuziek. 6.50: Gramofoonpl.
8.35: Populaire melodieën. 9.20: Con
cert uit de Kurzaal te Ostende.
Zeesen (1635 M.) 6.107.20: Lezingen.
7.207.50: Gramofoonpl. 10.50: Be
richten 12.201.15: Gramofoonpl.
1.151.50: Berichten. 2.20—3.20: Gra
mofoonplaten. 3.204.20: Lezingen.
4.204.50: Gramofoonpl. 4.505.50:
Concert. 5.508.20: Lezingen. 8.20:
Orkest-concert. 9.20: „Kirmes". Hoor
spel van H. MullerSchlösser. Daarna tot
1250: Dansmuziek.
o
DE ZOEKGERAAKTE VOLMACHT.
Een hanteekening zetten is in sommige
gevallen synoniem met „aan den hoogslen
galg gehangen te worden". Het is daarom
verklaarbaar, dat er menschen zijn, die met
de linkerhand hun naam leeren schrijven,
alleen maar om te kunnen ontkennen, dat
het hun rechte(r) handteekening is.
Dan wa9 het standpunt van diegenen,
zooals men ze vroeger wel aantrof, die voor
geen goud te bewegen waren hun handtee
kening te zetten, beter te verdedigen Kon
men zich destijds aldus door de wereld
slaan zonder in al te groote perikelen te ge
raken. tegenwoordig zou in vele gevallen
het middel erger blijken dan de kwaal Den.
ken wij alleen maar een9 aan de geschrif
ten, waarop de fi9CU9 onze handteekening
eischt.
Dat zijn in de eerste plaats de aangifte
biljetten. Nu kunnen deze wel door een ge
machtigde worden geteekend, doch daarbij
moet dan toch een door den betrokken con
tribuant gefeekende volmacht ingesloten
worden.
Heeft men het zoover gebracht, dat men
niet kan lezen of schrijven, want andere
analphabelen komen welhaast niet meer
voor. dan wordt het biljet op zijn verlan
gen door den Inspecteur ingevuld en na
voorlezing namens den aangever ondertee
kend, doch ik vrees, dat in het veen nog
steeds niet op een turfje gekeken wordt.
Wat de overige bezwaar-, verzoek- en be
roepschriften betreft, is de Wetgever zoo
goed geweest te bepalen, dat deze schrif
turen door een gemachtigde kunnen onder-
feekend worden. Ongetwijfeld is deze bepa
ling gemaakt om de zenuwen van nerveuze
appellanten niet al te zeer overstuur te ma
ken, doch anderzijds mag de opluchting
over deze concessies niet zoo groot zijn,
dal vergeten wordt een bewijs over te leg
gen, dat de onderieekenende gemachtigde
inderdaad tot deze daad gerechtigd was. De
Hooge Raad heeft uitgemaakt, dat het niet
noodzakelijk is, dat een volmacht direct bij.
gesloten wordt bij een ingediend beroep- of
verzoekschrift: het bewijs, dat de onder
teekenaar daartoe gemachtigd •was, kan ook
in den loop der procedure nog worden ge
leverd.
Ook bij deze oogenschijnlijk zoo eenvou
dige materie kunnen zich malle gevallen
voordoen, getuigen onderstaande geschiede
nis.
Zekere heer X., optredend als gemachtig
de van den contribuant A., had een bezwaar
schrift namens A. onderteekend
De Inspecteur vond echter geen termen
om den aanslag te wijzigen en gaf dus een
afwijzende beschikking.
Daarop werd een beroepschrift aan den
Raad van beroep gericht, ook weer door X
namens A. onderteekend. De Raad verklaar,
dp echter appelant in zijn beroep niet ont
vankelijk op grond, dal appellant in beroep
was gekomen togen <^en aanslag in de inkom
slenbelasting van A., terwijl het was geble
ken, dat hij tot. het. indienen van het beroep
schrift gemachtigd was.
Doch X. vond zijn positie als gemachtigde
te gewichtig om zich aldus op zij fe laten
zetten en ging in cassatie bij den H.R.
Hij stelde daarbij, dat art. 112 verkeerd
zou zijn toegepast, aangezien hij als gemach.
tigde van belanghebbende bij den Raad van
bemep een schriftelijke onderhandsche ver
klaring van volmacht, door belanghebbende
onderleekend. had ingezonden. Zoo deze
verklaring in het ongereede zou zijn geraakt,
dan gingdat toch buiten de belanghebbende
partijen om, zoodat do Raad van beroep
daarop loch geen ononlvankelijkheidsver-
kiaring zou mogen gronden, temeer, waar
zoowel de Inspecteur als de Secretaris van
den Raad X. als gemachtigde hadden erkend.
Daarop was het antwoord, van den H.R.,
dal do juistheid van appellants' betoog, len
opzichte van de ingezonden volmacht, niet
was gebleken, daar in het dossier geen vol
macht werd gevonden, terwijl voorts het
niet betwisten van X positie als gemachtig
de, door den Inspecteur, nog geenzins mee
bracht, dat de Raad van beroep verplicht
zou zijn, om die bevoegdheid aan te nemen.
Toch meende de H.R., dat de uitspraak
van den Raad van beroep niet intact kon
blijven, daar de wet dit niet eischt. dat
beroepschriften, dio geteekend zijn door een
gemachtigde, vergezeld gaan van volmach
ten. Hieruit volgt, dat. indien een zoodanig
beroepschrift inkomt, do gemachtigde in den
loop van hPt proces in de gelegenheid kan
worden gesteld, zijn bevoegdheid als onder
teekenaar aan te toonen. Slaagt hij daarin
naar het oordeel van den Raad van beroep
niet of laat hij de geboden gelegenheid voor
bijgaan. eerst dan zou zijn enbevoegdheid
tot onderteekenen gebleken zijn, doch eerder
niet.
Aangezien uit de uitsprak van den Raad
van beroep niet blijkt of de gemachtigde
wel in de gelegenheid werd gesteld zijn
bevoegdheid lot teekenen te bewijzen, ver
nietigde de H.R. de gedane uitspraak met
terugwijzing naar den Raad voor een nieuw
onderzoeken, speciaal betreffende dit punt.
Ook hieruit blijkt weer, hoe de uitslag van
een proces afhankelijk is van een schijnbare
futililiet.
Vragen op dit gebied zullen gaarne door
onzen medewerker worden beantwoord
J H. te L. Een lezer maakt ons altent
op een snellere en goedkoopere verbinding
met Zierikzec en wel van Rotterdam (Stiel
tjesplein) per tram (8.12 v.m. en uur
n.m).
C. v. D. Wendt U eens lot een spiegel-
zaak.
Alle correspondentie betredende deze ru«
briek te zenden aan het Bureau van ons
Blad of aan den Red. C. de Nie, Storten-
bekerslraat 176. 's-Gravenhage Oplossin
gen binnen drie weken na publicatie.
PROBLEEM No. 631.
Lokzet M. J. BELINFANTE (1916).
Een schitterend vraagstuk.
Zwart 10 sch. op: 3, 6, 8, 13, li, 17. 18,
19, 23 en 24.
(Zwart).
12 3 4»
(W10.
Wit 10 sch. op: 27, 28, 32, 33, 37, 38, 42,
43, 48 en 49.
PROBLEEM No. 632.
Zwart 8 sch. op: 5, 7, 8, 9, 14, 17, 18 en 30
(Zwart).
1 5 t 4 6
«6 47 49 4» M
(Wil).
Wit 8 sch. op: 20, 28, 33, 37, 39, 46, 47
en 48.
PARTIJSTUDIE No. 633.
Zwart 10 sch. op 6, 11, 12, 13, 16, '17, 19,
23, 25 en 30.
(Zwart).
12 9 4 9
(Wit).
Wit 10 sch. op: 26, 27, 28. 31, 32, 34, 36,
38, 39 en 50.
In dezen stand was zwart aan zet en
speelde 3035? Een zeer zwakke voort
zetting.
Aangewezen was 1218, waarop wit ge
dwongen spel heeft, zwart zelfs iets ster
ker staat. Men zie volgende varianten:
Zwart: 12—18, 16x27, 23x43, 4319)
Wil: 27—21 (a) (b). 12 x 14. 1110. 34—
39 gedw. 4935! dreigt 3031, 35 x 40, 40
10. 10x1, 50—44, 29—23, 10—5 en
zwart heeft winstkans.
Op a 3833;
Zwart: 30—35, 25—30; 35x49. 23—29.
Wit: 38—3350—44 gedw. 44iO. 44x33
33 x 24, 19x30, 17—21, 11x44, 44—50.
35 x 24. 26x17 2430. met voordeel voor
zwart.
Op b 27—22.
Zwart: 18 x 27. 23 x 43, 30 x 39, 16 x 27,
11—17.
Wit: 27—22, 32x12. 39 x 48, 26—21,
31 X 22, 12 x 21.
25—30, 30—34, 3440, 40—44, 44—49
21—17, 17—12, 22—17, c 12—7. met
winstkans voor zwart.
Op c 12—7, 7—2, d 10—44, 44—49, re
mise.
Op d 71 - 4449 remise.
PARTIJSTAND VAN SPRINGER.
Zwart sch. op: 3, 4, 6—13, 15—19. 22. 24
en 25.
Wit sch. op: 27, 28, 31—39, 42, 43, 44,
45. 46, 48 en 49.
Oppervlakking gezien lijkt de zet 4440
niet sterk wegens het doorbreken naar dam.
Speelt wit 4440 moet zwart zich kun
nen voorstellen hoe de overblijvende stand
zal zijn. Uit de volgende variant blijkt dat
zwart in 't nadeel komt men tracht» dit te
zien zonder aanraken van schijven
Wit: 41SO, 34x25, 33x2t. 32—28,
35x24. 24—19.
Zwart 2530,2429, 22 x41 19x 30,
44 x 35. 13 x 24, 28—22 27—21, 31 x2,
2x30, 17x28, 16 x 27, 25 x 31. 35 x 24.
3—3