71»te Jaargang LEIDSCH DAGBLAD, Zaterdag 26 Aprfl 1930 Tweede Blad No. 21506 KUNST EN LETTEREN. IN VELE DU1TSCHE PROVINCIES houdt men nog trouw vast aan de oorspronkelijke kleederdracht. Bovenstaande foto toont een vrouw uit Hessen in haar typische kleederdracht. ANTWERPEN GEREED voor de ontvangst der Koninklijke familie bij gelegenheid van de opening der wereldtentoonstelling. De laatste hand wordt gelegd aan de ver siering van de Keyserlei, waarlangs de koninklijke familie zich bij haar intocht naar het expositie, terrein begeeft. DE WERELDTENTOONSTELLING TE ANTWERPEN is heden door den Koning van België geopend. Nederland is op deze expositie schitterend vertegenwoordigd met een groot paviljoen, aan welks voorgevel zich een trotsche pijlonen-groep verheft, waar in den top het wootd „Nederland" reeds van verre te onderscheiden is. OP HET NENIJTOTERREIN TE ROTTE RDAM wOrdt de groote bloemententoon stelling en voorjaarskeuring gehouden van de Kon. Ned. Mij voor Tuinbouw- en Plantkunde, afdeeling Rotterdam en omst reken. Inzending seringen van de coöp. tuin bouwveiling en bloemenveiling Rotterdam en Omstreken, bekr. met gouden medaille. EDDA MUSSOLINI, dochter van den Italiaanscihen dictator, die in het huwelijk trad met Graaf Galsazzo Clano den zoon van den Italiaanschen minister van verkeerswezen. huldiging van mevrouw theo mann-bouwmeester Ter eere van haar SOsten verjaardag. Zooals wij hebben medegedeeld, is de Crootmeesteresse van ons tooneel 18 April 80 jaar geworden. Tengevolge van onge steldheid is toen de huldiging, die 's avonds zou plaats vinden, uitgesteld tot Maandag J s. 's Middags is er receptie, 's avonds een feestdiner in het Carltonhotel. Door den Senaat van het Amsterd. Studentencorps "Wordt de tachtigjarige per Senaatsrijtuig Van haar woning gehaald I Grootmeesteresse van ons tooneel, dat is ®6vr. MannBouwmeester ongetwijfeld; bemand heeft uit haar handen den fakkel kunnen overnemen, een ledige plaats jjeeft zij achtergelaten, waarvoor geen der nuidize actrices rijp is. -Vet haar broeders Louis en Frits de Matste, hoewel thans niet meer gekend, was zeker de evenknie van Louis! erfde zii jan haar ouders, rondreizende tooneelspe- ers, het echte artistenbloed, dat zich steeds °et onderkennen. Zij speelden als het ware comedie, zij vertolkten de uit te bee1- en figuur met heel hun ziel, met iederen Veze' van hun zoo rijk geschakeerd kunste naarshart. met hun hartebloed. Wars waT°n van al dat onbewogene, dat oppervlak ke op de planken, dat niets eischt van het ^ken-innerlijk. Zij, ras-arlisten, moesten Seven van ievens_tooneelhartstocht, dien zij konden doen oplaaien, dat de von ken er af sloegen. Inderdaad, dat was „spel", dat somwijlen den adem benam, dat deed trillen en beven van ontroering of beklemming ze zijn voorbij, die uren van genot, waarvan duizenden en duizenden •hebben gesmuld. De 80-jarige. Het huidige geslacht heeft deze grootste der grooten niet meer of nauwelijks gekend, maar de ouderen zullen nimmer wergeten, welk een „Kunst" het geslacht der Bouw meesters op ons vaderlandsch tooneel heeft geschonken, ruimschoots en telkens weder. Door tooneelmenschen is wel eens ge klaagd, dat er van hun kunst niets blijft, ook door de jubilaresse van Maandag a.s., dat met hun dood alle roem is vervlogen, terwijl schilders hun werk achterlaten evenals schrijvers etc. en ongetwijfeld ligt daarin een kern van juistheid. Achter laten zij al leen de herinnering aan hun gaven, maar wanneer deze herinnering zoo diep is ge- grifd in de zielen der toeschouwers als de Bouwmeesters dat vermochten, dan kan een tooneelkunstenaar met volle recht zeggen: ik heb het hoogste bereikt! Zulke herinneringen heeft mevr. Mann Bouwmeester ontelbare nagelaten. Iloevelen kunnen niet ten allen tijde haar zich voor den geest terugroepen in een of ander creatie uit haar uitgebreide repertoire van groot werk en zich aldus scheppen een schilderij der ziel? En dat is ook de reden, dat het ge slacht, dat van haar gaven zoo oprecht en met volle teugen heeft genoten, haar niet vergeet, ook al nam zij afscheid van het haar zoo dierbare plankenland. Bij het af scheid te Amsterdam verzocht zij den tot den nok gevulden schouwburg, haar door een groet op 9traat. later te doen blijken, dat men haar niet vergeten had.hoe moet haar nog steeds het hart luider klop pen. nu allerduidelijkst dit bewijs van sympathie haar geregeld gewordt! Gewerkt heeft de toevallig te Zutfen ge borene, zoolang het voor haar dag was en door noeste vlijt en zelfontwikkeling be reikte zij met haar ras-talent den hoogsten tTap van den looneelladder: eerste kracht bij het Kon. Nederlandsch Tooneel. waarop zij zich steeds wist te handhaven. Tal van hooge onderscheidingen vielen haar ten deel als b.v. de groote medaille van verdiensle met oorkonde van wijlen Koning Willem III en de orde van Oranje-Nassau van onze Koningin. Ware triumfen vierde zij bij haar gouden jubileum en het daarop volgende. Wij achten het bij de viering van haar tach tigsten verjaardag niet noodig een volledige „necrologie" te geven, hopende, dat deze nog lang ongedrukt moge blijven. Slechts willen wij nog noemen als haar lievelings- rollen: Margaretha Gauthier, Frou-Frou, Tosca, Medea, Maria Stuart, Madame Sans- Gëne, ,enz.. enz. Nog eens zal haar Maandag toestroomen datgene, zonder hetwelk een aitist niet kan: de sympathie en liefde van het publiek! de amsterdamsche stadsschouwburgkwestie Gisteravond heeft de gemeenteraad van Amsterdam behandeld het voorstel van B. en W., om als vasten bespeler van den Stadsschouwburg aan te wijzen de Kon. Vereen. Ned. Tooneel van Saalborn én Verbeek. Nadat een amendement van den heer Klaas de Vries, om de heeren Ed. Verkade en Van Dalsum tot vaste bespe lers te benoemen, met 20 tegen 21 stem men was verworpen, weird het voorstel van B. en W. eveneens verworpen met 18 tegen 24 stemmen. De Amsterdamsohe schouwburgkwestie blijft dus voorloopig onopgelost, totdat nieuwe voorstellen a. <L Raad rijn gedaau. weekbladen. Een unieke foto van mevr. MannBouw meester, uit Nice opent „Het Leven". Eea reeks afbeeldingen toont de laatste seconde voor den dood bij vliegtuig-, motor- eu an dere ongevallen. Dr. H. van der Luyten behandelt de vraag: „Kunnen we^diet weer veranderen?" waarbij foto's van modema en vroegere apparaten toelichting schen ken. Volgt een bespreking van de nieuw ste creatie van Biziau. Onder het hoofd „Juliaantje" schrijft D. Hans in „De Haagsche Post" over de aan staande burgerlijke meerderjarigheid van H.K.H. Prinses Juliana. De geschiedenis der winkelsluiting op Zondag wordt besproken onder het motto: „Hoe men vroeger den Zondag vierde". Serge Diaghilev behandelt den wereldreis van het Russische ballet. Voorts een résumé uit de mémoires van Leo Trots ki. In „De Vrijdagavond" zet Moritz Fried1- niann zijn verhandeling voort over de meest bekende synagogale componisten, en «oor- zangers. Tevens het een en ander over de Joodsch Nat. Universiteitsbibliotheek te Je ruzalem. Belangwekkende foto's geeft „De Wereld kroniek" over leven en dood in de bekende Amerikaansche „Sing-Sing" gevangenis. Ook worden wg op de hoogte gebracht van zeilwedstrijden bij de Papoea's tijdens een groot feest. Historisch gedenkwaardig is de foto van de onderteekening van het Lon- densche vloottractaat. Ten slotte eenige moderne imposante Amerikaansche schouw burgen in antiek-Griekechen stijl.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1930 | | pagina 5