AGENDA. Ach kom meneer, is de keuze zoo moeilijk! Rook voortaan Chief Whip en U zult mij dankbaar zijn, want het is de beste voor Uw gezondheid ARDATH VIRGINIA Ook met kurk en goud. LONDON MUZIEK. BUITENLAND. Zaterdag. Stadszaal: Jubileumconcert „De Stem des Volks'8 uur nam. Stadszaal (foyer): L. Z. C.-bal. 81/2 uur nam. Vrije Evang. Gem.: Bidstood te 8.30 uur nam. Zomerzorp: Soirée dansante „Aufgepast". 8 1/2 uur nam. Zondag. Concordia: N.V. Holl Tooneelgezelschap. „Vijf dagen naar Parijs 8uur nam. Jeruël: Samenkomsten te 10 uur voorin, en 6.30 uur nam. Ned .Leger des Heils: Samenkomsten te 10 uur voorm. en halfaeht nam. Volkshuis: Kerstconcert 4 1/2 uur nam. Vrije Evang. Gem.: Samenkomiten te 10 uur voorm. en 7 uur nam. Oegstgeest (Terweeweg 01Evange- lóiatiebijeenkomst; 8 nur nam. Haandag. Leidsche SchouwburgVer. Rott. Hofstad- tooneel .Men trouwt geen meisjes zonder geld". 8 1/4 uur nam. De avond-, nacht- en Zondagdienst der apotheken, wordt van Maandag 16 tot en met Zondag 22 Dec. a.s. waargenomen door de apotheek van den heer C. B. Duysler, Nieuwe Rijn 18, Telef. 523. De geneeskundige Zondagsdienst te Leiden wordt van Zaterdagavond 8 uur tot Maan dagmorgen 8 uur Waargenomen door de doctoren De Graaff, Kist, Poortman en Tim mermans. Te Oegstgeeest wordt deze dienst dan waargenomen door dr. Varekamp, tel. 1916. De Oegstgeestsche apotheek. De Kempe- naerstraat 4, tel. 274, is dag en nacht ge opend. DE BIOSCOPEN. Trianon-theater. "Met de sprekende film is het een eigen aardig geval: de voor- en tegenstanders staan fel tegenover elkander en over dit probleem zullen wel nog heel wat woorden vallen! Daarbij valt het eigenaardige feit te constateeren, dat dikwijls dezelfde film in verschillende theaters totaal anders door komt. Wij hebben nu meerdere sprekende en musiceurende films in binnen- en buiten land gezien, maar kunnen niet anders ver klaren dan dat de eerste projectie in het Trianonlhealer een buitengewoon gunstigen indruk gemaakt heeft! De klank van de muziek, van het zingen en van het spreken was zeer helder, sonoor en krachtig, zonder hinderlijke bijgeluiden, het inslellen leek ons met buitengewone zorg geschied, daar bij waren de beelden over 't algemeen uilerst scherp. De waardeering van een ieder, die gisteren aanwezig was, kan on mogelijk anders dan groot geweest zijn! De vertoonde films leenden er zich bij uitstek toe een voortreffelijk beeld te schenken, van wat reeds op dit nieuwe gebied der film productie tot stand gekomen is. Tevens wer den ook de liefhebbers van de stommo film ten volle bevredigd. fn het musiceerende en sprekende ge deelte kregen wij allereerst een fenomenale Pazz-Band te hooren: Abe Lyman en zijn musici waren als loovenaars en acrobaten op hun instrumenten; zij weten het timbre tot het uiterste raffinement op te voeren. Jimmy Ray danste op een zeldzaam geziene wijze de Varsity Drag, het was als zweefde hij over den grond, op de verwonderlijk- strakke en snelwisselende, gecompliceerde "hythrricn der subliem spelende musici. Het hoogtepunt van den avond bracht evenwel de zang en het spel van Al Jonson ■n de wereldberoemde film „The Singing Fooi", te zamen met kleinen David Lee, die 7 ch een baby-kunstenaar in den dop toon de. De film zelf brengt natuurlijk dc noo- dige sentimentaliteit en romantiek met een ondanks alles toch wel bevredigend „happy end", maar wij aanvaarden dat gaarne, daar het groote kunstenaarsschap van Jon son, dat wij vroeger reeds uitvoeriger be spraken en om wien de gansclie film ge concentreerd is. alles vergoedt. Men had met deze ontroerende geschie denis. die heel wat zakdoeken in beweging brengt, de sprekende film onmogelijk beter kunnen introduceeren. De eerste demon stratie daarvan in het Trianon-thealer was in eik opzicht perfect en kon volkomen wedijveren met die in de grootste buiten- landsche theatersl Lnxoi-theater. De titel van „Show boat" laat aan duidelijkheid niets te wen- when over De show-boat is een theater schip. dat van stad tol stad vaart juister gezegd- wordt gevaren! en bij aankomst •loor de vreemde, maar toch aantrekkelijke muziek van een ietwat wonderbaarlijk orgel de aandacht der -goë-gemeente te trekken poogt Daar op de show-boat begint en eindigt de filmgeschiedenis, waarin Laura la Planta op voortreffelijke wijze de hoofd rol vertolkt, doch de rest van den roman speejt zich af in Chicago, waar een cabaret herinneringen terugroept aan de wat primi tieve voorstellingen in het iheaterschip en waar de oude liedjes ten slotte de moderne verre in succes blijken te overtreffen! Aan boord van de show-boat is Parthy. de vrouw van den kapitein, de ongekroonde koningin, die ieder naar haar pijpen laat dansen en geen tegenspraak duldt op straffe van ontslag. Zelfs Magnolia, haar doch tertje, krijgt geen vrijheid zich uit te leven in haar kinderlijke genoegens. Dat dit op den duur tot botsingen moet leiden spreekl vanzelf, vooral als later een minnaar voor de jongedame komt opdagen en de moeder hun geen moment alleen laat. zoodat alleen een scène gedurende de „show" hen gele genheid biedt tot een ongestoorde lète h lète, zij het tot groote woede van de „kapiteine", die onder dergelijke omstandigheden niet durft op te tredenl Het eind van het lied is, dat Magnolia en Gay vluchten, in het hu welijk treden en een poel van misère te gemoet gaan als blijkt dat de jongeman een berucht speler is, die hun kapitaal tot de laatste cent vergooid om dan zijn vrouw in den steek te laten. Een klein theater van een der vroegere leden der show-boat is de toevlucht voor Magnolia Haar liedjes „doen" het niet. een debacle dreigt. maar dan klinkt ergens de beroemde show- boat-muzieken hierdoor begeesterd zingt de wanhopige vrouw haar oude neger- songs, die een enorm succes worden en tevens den onder het publiek aanwezigen speieT tot bezinning brengen. Op de show boat vinden de twee menschen elkaar ten laatste weer! Van verre klinkt zacht en imponecrend het oude negerliedje.... De uitstekende film is geheel musiceerend, doch slechts ten deele sprekend, hetgeen o.i. de rust in niet onbelangrijke male ver hoogt. Ietwat sensationeel doet de weten schap aan, dat Laura la Planta in werke lijkheid niet zelf haar liedjes zingt, doch volstaat met de bewegingen. Een onzicht bare plaatsvervangster met een betere stem zorgt voor het geluid! Het bijprogramma bevat o.m. een filmpje, waarin hel trio Speenhoff. dat onlangs naar Amerika is geweest, optreedt. Het geluid dat immers juist ten aanzien van deze be kende personen zoo goed kan worden be oordeeld komt zeer goed over. Dit experi ment is voor ons, Nederlanders, ten slotte enisschien interessanter en belangwekkender dan alle onwelluidende Amerikaansche films te zamen! City-theater Wie van ons kont het leven vam de manschappen op een duikboot, van die mannen die met dem dood voor oogen dikwijls de gevaarlijke „cadtrwatar- tochten" beginnen? Wie begrijpt de helden moed waarmee deze menschen hun dage- lijksch beroep ten uitvoer brengen? Het City-theater is de bioscoop waar men deze week een film van dergelrjken inhoud lean gaan zien: daar draait n.l. de musiceerende film „Submarine", beter gezegd: de dood strijd van de bemanning de.- duikboot S 44, een film gemaakt naar aanleiding van de op 17 December 1923 gezonken duikboot S 44. De gegevens van deze ramp zijn bij elkaar genomen en met wat fantasie is het den re gisseur Frank Capra gelukt een film te schep pen ,die eau alleszins aannemelijk scenario heeft, en waardecring verdient voor het ge voelvolle spel der hoofdvertolkers Jack Holt, Ralph Graves en Dorothy Revier. Op deze eerste twee is de bouw der film heel dik wijls gebaseerd ,want zoo er vriendschap on der duikbootofficieren bestaat, dan is die zeker bij deze hvee sympathieke kareis, dit steeds de kolen voor cikaar uit het vuur wil len halen. Eén hunner krijgt ua verloop van tijd echter kennis- aan een schattig vrouwtje, waarmee bij een huwelijk aanga.it. Hét zee mansleven echter is het leven op zee en ook voor den pasgetrouwden officier breekt de tijd aan om weer zee te kiezen. Zijn vriend blijft nog aan wal en komt door toevalligheid in aanraking met de ham onbekende vrouw van zijn vertrokken vriend. Zij krijgen elkaar befen na terugkeer van haar man, die hun bij elkaar betrapt, is de vriendschap tus- sohen de twee bijna onaischeidelijke vrieaden verbroken .De één blijft bij z'n vrouw, ter. wijl de ander z'n plaats inneemt op de 6 44. Helaa sgaat deze tocht naar den bodnm der zee: ze worden aangevaren door een torpe dojager en zinken. Ziet hier de angstige ge zichten van die he'.den, ziet hier de doods strijd die zij meemaken, ziet hier dat diep tragische van het zeemansleven, iiet tra gische van do bemanning van een duikboot, die de verstikkingsdood zal moeten ondergaan Alle reddingspogingen falen, reeds is een bd der bemanning gestorvenEu zoo zullen ze allen gaanSiechts de hoop is nog geiricht op Jack Dorgan. een beroemd duiker, maar och, hjj kan er den moed niet toe krijgen de bemanning te redden, w.o. zijn vroegeren vriend, den man dien hij met z'n eigen vrouw vond. Wat zal hij doen De strijd is groot... Het volk roept... Allo hoop is op hemEindelijk kan hij het roepen niet weerstaan en h(j gaat. Thans gaat hjj als laatste hoop duiken naar de S 44. 'Hjj zoekt en hjj komt bij het gevaarte .juist op het moment dat de commandant zijn kogels staat te tellen en er uit gemaakt wordt wie de eerste zal zijn. En waarlijk, het gelukt den duiker de luchtlijn nog nét bijtijds t'. bevestigen. De bemanning van de duikboot S 44 is gered, met heldenmoed hebbfn zij het oogenbiik van dc- redding afgewacht, zonder te weten dat zjj we! zouden gered worden. Submarine was een mooie film. een kunst werk. Wat een getrouw verhaal met iogi- schen inhoud. Submarine zal stellig volle zalen trekken, want scènes als in deze film zjjn zeldzaam. Een goed bijprogramma laat ons de Re vellers zien en hooren in eenigs geslaagde liederen. RECLAME. 9825 ACADEMISCHE EXAMENS. Geslaagd zijn voor het doe lorna 1-e vamen geneeskunde de hoeren Th. J Brouwer (Scheveningen), H. Gerrelsen ('s-Graven- polder) en P. A. M. Sengers (Noordwijker- hout); candidaats-examen rechtsgeleerd heid de heeren J. Th. Buurman van "Vreeden (Den Haag) en W. H. den Beer Poortugaal (Den Haag); docloraal-examen rechtsge leerdheid de heeren F. L. F. Allmann (Den Haag) en mej. E J. van Pcski (Rotterdam); taalkundig candidaats-examen Indologie de hoer A. L. van Assenderp (Den Haag); can didaats-examen Wis- en Natuurkunde Iet ter K de heer Lie Ghien Ghiam (Leiden, mej. M. Cox (Hom), mevr N. J. Hoeffgen Koek (Rotterdam); docloraal-exomen Wis- en Natuurkunde met hoofdvak scheikunde de heer H. de Graaf (Leiden), idem met hoofdvak Geologie de heer D. J. Doeglas (Haarlem); candidaats-examen Godgeleerd heid de heeren W. J. Klaar (Amersfoort) en K. Terpstra lOiiengaveen) en mej. H J. W. Modderman (Hilversum); apothekers-exa men 1ste gedeelte de dames C. J. Gley- steen (Oegstgeest) en A. C. M. Prins (Den Haag) en de heeren J. M. Furnée (Den Haag) en J. C. de Keuning (Rotterdam). CHIEF WHIP HANDELSREGISTER KAMER VAN KOOPHANDEL. Wijzigingen: J. L. Creyghlon. Rijnsburgerweg 149, Leiden Winkel in verlichtings en huishou delijke artikelen, koperslagerij. Bovenge noemde handelszaak is met ingang ran 1 Juli 1929, in liquidatie getreden. Vereffenaar J. P. Creygthon, Leiden. A. J. Reekers, Voorstraat 59, N'oordwijk. Loodgieter. Wijziging handelsnaam, thans: firma A. J. Reekers. Wijziging uitgeoefend bedrijf: loodgieters en aannemers v.grond- boringen. Nieuwe Mede-eigenaar H Ree kers, Noordwijk Binnen. De politie alhier heeft aangehouden zekeren P. H. A.. los werkman alhier, die nog 14 dagen gevangenisstraf te ondergaan had wegens mishandeling van een brug wachter Ook is aangehouden zekere J. K. al? verdacht van diefstal van een partij lood. afkomstig van de voormalige aarde werkfabriek Amphora" aan den Morsch- weg. Op de veemarkt is gisteren een zwart bonte koe achtergebleven, welks in den stal van Dieben is geschut Men verzoekt ons er aan Ie willen herinneren dat de dienst morgen in de Remonstrantsche Kerk om 7 u. 's avonds aanvangt en het karakter van een Kerst, wijding zal hebben. Met den predikant zui len medewerken mej. 1. Srhophuizen (zang1) en de heeren <Ju Pon (klarinet) en Heering (orgel). PAEDAGOGISCH CONCERT H. O. V. Op onderhoudende wijze spreekt Hendrik Andriessen voor jong en oud, voor geleerd en ongeleerd over of naar aanleiding van de muziekstukken, die op een jeugdeon- cert staan uitgevoerd te worden. Al luiste rende heefo men er geen erg in dat hij daarbij aan handen eD voeten gebonden is. Voor een zaal vol menschen, waaronder de jeugd sterk is vertegenwoordigd, kan hij niet dan zeer oppervlakkig raken aan wat men de vakkennis in engen zin noemt en evenmin staat het hem vrij om dieper m te gaan op de meer algemeene zijde van het vraagstuk dat in de muziek als ver schijnsel ligt opgesloten Want dan zou hij in 't eerste geval te technisch en in 't laatste te wijsgeerig woTdeoi. Hij sloot nu aan bij het jeugdco-ncert van den vorigen winter, waarop instrumentatie leer en vorm leer met betrekkelijke grondigheid waren afgehandeld en waarover hij thans, om niet in noodelooze herhalingen te vervallen, zou zwijgen. Wat hij nu vertelde over elk 6fcuk was weinig en veel, net zooals men het noemen wil. Weinig in zoover hij zich beperkte tot enkele historische en anec- dotische bijzonderheden, het werk of zijn componist betreffende, in het juiste besef dat kortheid en bondigheid hier meer nog dan overal elders geboden zijn. Veel kan men het noemen in zoover men sterk onder den indruk komt van een persoonlijke mee ning van een fijn voelend en enthousiast musicus, wiens oordeel een suggestieve wer king op het auditorium uitoefent. En alles wordt in den prettigen trant opgedischt van don geboren causeur, die, in den grond, ernstig is maar niet gewichtig doet en die zonder grappig te zijn steeds gees tig is. Den spreker, wiens contact met de zaal volkomen was, viel telkens een dank baar applaus ten deel. Onder de sterk bewogen maar beheersch- te directie van Van Beinum, heeft het or kest een veelszins voortreffelijke uitvoering gegeven van de svmphonie No. 85 van Haydn, heldere, klare muziek, die haar doel in zich zelf heeft zooals de inlei der zich uitdrukte maar die door haar helderheid en haar doorzichtigheid (open. noemt men zoo'n partituur in muziekjar- gon) de grootste eischen stelt aan gelijk heid en fijnheid van afwerking. Hier en daar was het in dit opzicht niet geheel smetteloos. De zinrijke stukjes ..Jeux d'en- fants" van Bizet. orkestraties door den componist zeiven van een vijftal miniatuur tjes uit een bundeltje vierhandige piano stukjes (..koop ze en speel zeM riep An driessen zijn toehoorders toe) en een paar deelen vam de Damnation van Berlioz wer den door het orkest met de noodige élé- gancc en elasticiteit ten gehoore gebracht- Terwijl we in het slotstuk, de onvolprezen Freischütz-ouverture van Weber, het orkest en zijn leider hebben bewonderd om den mooi en en vollen en ronden orkestklank en, bovenal, om de geestdriftige voordracht van het onsterfelijke werk. Van Beinum en de zijnen zijn door het. publiek, dat aardig maar niet voldoende is opgekomen, warm toegejuicht. col zijn de volgende bepalingen: De roa-j ventie treedt op 1 Januari a.s. in werking tusschen de landen, die geteekend hebben. Dit zijn er negen voorwaardelijk en ze» onvoorwaardelijk, terwijl de onderteeke- ning van Italië en Roemenië door de nu- fcerieele omstandigheden vertraagd, vóór Dinsdagavond a.s. verzekerd is. Et zijn do in het geheel zeventien landen aangeslo- ten. Nederland is onvoorwaardelijk toege treden. Polen en Tsjecfoo-Slowakije krijgen tel 1 Juli gelegenheid om toe te treden. Is dat op dien datum nog niet gebeurd, dan heb ben de staten, die de toetreding van één dezer beide landen als voorwaarde gesold hebben, het recht hun vrijheid te herne men. Wenschen ze van dat Techt geen a* bruik te maken, dam moeten ze dat vóóf 20 Juni aan het secretariaat van den Vol kenbond laten weten. De landen, die geteekend hebben, zijo de Ver. Staten, België, Engeland (ook voor Noord-Ierland), Denemarken, Duitschland Frankrijk, Hongarije, Japan, Luxemburg. Noorwegen. Nederland, Oostenrijk. Portu gal, Zwitserland en Joego-Slavië, Finland en Zweden konden niet teekenen, omdat daar in de parlementen besloten is, dat ze niet-zouden toetreden zoolang er geen acht tien onderteekenaars waren, en het zijn e? nog maar zeventien. Aan Colijn werd warme hulde gebrast voor zijn leiding. BELGIE. DE ALGEMEENE TOESTAND. De vlootconlerentie De in- en nitvoer- rerbcden-conferentie. Het ItaJiaansehe antwoord op de laatste nota van Frankrijk ten aanzien van de komende vlootconferentie te Londen is te Parijs ontvangen. Naar verluidt is de nota op zeer wel willenden toon gesteld, doch wordt het bekende Italiaansche standpunt gehandhaafd, n.l. de noodzakelijkheid van de maritieme pariteit tusschen Italië en Frankrijk. De opmerking wordt er in ge maakt, dat door politieke overeenkomsten een ontwapeningsovereenkomst zou kun nen worden bevorderd, b.v. door een Fransch-Italiaansch vriendschaps- en arbi- trageyerdrag of een pact van non-agressie. t Gisteren heeft te Parijs de on der tee ke- uing plaats gehad van het slotprotocol van de Volkenbondsconferentie voor de in- en uitvoerverboden, meldt het „Hbld." De voornaamste punten van dit proto- Een proteststaking van den Middenstand. De winkeliers en caféhouders hadden tol een algemeene sluiting hunner zaken b* sloten tegen gisteravond 6 uur. als _Pr0,£* tegen de handhaving der buitensporige tt* lastingen. Alle café's en magazijnen warrt gesloten, met uitzondering van dc local:- teiten der syndicalisten en socialisten e» de winkels van het ..Maison du Peuple Een groote ontevreden menschenmasea op de been. Voor het „Achturenhuie.. o8 openbleef, werden de volksverzamelingen door de politie voortdurend verspreid. DUITSCHLAND. Nieuwe moeilijkbeden. Naar verluidt, zal de regeering alle jer I plichtingen aan het einde dezer maand "iin- nen nakomen. J Inmiddels dreigt der coalitie °Pnie j gevaar daar er verschil bestaat over tariefnovelle, meer bepaaldelijk oveg00 rechten op voedergerst, rogge eto. dem. en Centrum verzetten zich tegen zi?ing' a* laatst* Hedennacht is voor Kerstmis de Rijksdagzitting. jr. Von Hilferding dreigt persoonlij g Beweerd werd in de wandelgangen Rijksdag, dat de Duitwh-nationaleo behandeling van het wetMntwrrP mo(ta vormen van een amortisatiefonds

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1929 | | pagina 2