Wat de vrouw draagt. Drie Avonturen Imircsaly* 70ste Jaargang LEIDSCH DAGBLAD, Zaterdag 12 October 1929 Vierde Blad No. 21343 VOOR DE HUISVROUW. FEUILLETON. DE AVONDTASCH BIJ HET NIEUWE TULLEN TOILET ZWART-WIT is lang niet altijd en vogue geweest, al hoewel de vrouwen bijna zonder uitzonde ring steeds een zekere neiging getoond hebben voor deze uiterst gedistingeerde en eieganle kleuren-combinatie. Uit vrees dat ze te opvallend zullen zijn, komen er nog altijd verschillende modellen voor, die deze samenstelling niet kunnen hebben.De nieuwe lijn echter leent zich in ieder opzicht voor deze combinatie, want ze kenmerkt zich door een buitengewoon soepele elegance, waarbij deze kleuren uitstekend tot hun recht komen. Afgezien hiervan is zwart op het oogenblik de groote mode en daar men een al te donker geheel wenscht te ver mijden, is de garneering met wit de beste uitweg. Daarom kan deze zwart-wit-mode op elk garderobe-stuk toegepast worden. De eenvoudige, witte japon met coquette witte garneering, zoowel voor jurken, welke in 't werk gedragen worden, als voqt de meer gekleede, zullen veel aan hangsters verwerven. Kortom: de combi natie is gewild voor alle doeleinden; ook de namiddagtoiletten staan onder den in vloed van deze beide kleuren evenals de avondtoiletten, welke door deze zwart- wit-combinatie algemeen beheerscht wor den. Dat deze geposeerd en ouwelijk zouden staan, is onzin; deze modellen kun nen wel degelijk jeugdig en elegant kleeden. Het zwart-wit effect komt in verschillende weefsels tot uitdrukking; zooals reeds vroe ger gezegd ziet men veel mantelpakken in deze combinatie, waarvoor dan uit sluitend stof gekozen wordt, waarbij de poreuze, doch soepele modeweefsels de voor keur genieten. Wat de zijden stoffen betreft komen bijna alle soorten in aanmerking; zoowel het standaard-materiaal georgette; crêpe de chine en crêpe marocain. als mon- gol, verschillende kunstzijden stoffen en moiré, om tenslotte het wol- en zijden-flu weel niet te vergeten. De contrasten worden echter niet alleen in den stof gevonden. Er zijn een groot aantal garneeringen, welke tot nog toe slechfs weinig voorkwamen; zooals b.v. op een zwart fond, lichte borduursels. Verder ziet men ve"el witte japonnen dragen onder donkere mantels (de mode van dezen win ter is n.l. zeer gesteld op witte japonnen), die met zwart gegarneerd worden (zoo b.v. is zwart tres zeer elegant op een wit fond). Ook hot verweTken van bontvellen biedt velerlei contrasten. Een lichte garneering op een zwart fond is pikant en elegant. Hierbij denke men aan hermelijn en zijn buitengewoon goede imitaties. Verder zijn er een groot aantal zwart-witte vellen b.v. zilvervos of de zwart geverfde, wit ge spikkelde poolvos, die veel op zilvervos lijkt, doch veel degelijker in het dragen is. Het zwart-witte apenhaar zal als afwer king voor avondmantels en capes grooten opgang maken. Een interessant overzicht van de'ze zwart- witmode vindt u op bijgaande afbeelding Links een zeer elegant princessetoilet. dal zoowel van stof als zijde gemaakt kan wor den en vooral geschikt is voor slanke figuren en met een witten kraag in den vorm van een doek gedrapeerd en manchetten, ge garneerd wordt. Hiernaast ziet u een nieuw model, dat een compromis schijnt te sluiten tusschen de jumper en de „japon in één stuk", doordat er nog iets van het jumperidee in terugge vonden wordt. Ook drt-model is zoowel van slof als zijde te maken. Een casaque vormt het bovenste gedeelte, waaraan de rechte plissérok bevestigd wordt, terwijl de japon verder het rechte idee van den mantel heeft. De breede revers en manchetten zijn hierbij wit gedacht, terwijl epn ceintuur van parel moer de aantrekkelijkheid van het toilet verhoogt. Zeer chique is de nieuwe combinatie voor namiddag toiletten, waarbij fluweel een groote rol speelt; de laatste afbeelding stelt een apart model voor met zwart-fluweelen klok- rok en bij be hoorenden hal-Hangen mantel, af gezet met zwart bont. De blouse met smalle revers, in het midden met een strik af gewerkt, zal ongetwijfeld in wit ongemeen chique kleeden. De avondmode heeft door deze nieuwe kleurenschakeering weer nieuwe aspecten geopend en het zijn vooral de tullen combinaties, die grooten opgang maken. Het avondtoilet op deze schets is iets zeer bijzonders. Het getailleerde bovenlijf is van witte tulle gedacht, terwijl de wijde, in schulpen aangezette rok, die van voren en van achteren langer is. van zwarte tulle werd gemaakt. Een zwart-witte bloem, ter hoogte van de taille gedragen, vormt de „finishing touch". Bij dergelijke modellen worden als voet- bekleeding effen zwarte pumps gedragen. is zeker niet van ondergeschikt belang. Dit is een zeer belangrijke factor en vóór alles vermijde men een tasch, die bij het soepele tullen kleed, plomp zou aandoen. De petit-point tasch bevalt ons niet altijd meer, ook al doordat ze al te veel gezien werd. Het liefst kiest men thans een exem plaar van hetzef 1de materiaal, als waaruit de japon vervaardigd is, waarbij alleen het uiterst solide, dicht-geweven, bijna .onver- slijt bare bijenlulle in aanmerking komt, dat bovendien nog van een sterke voering voor zien moet worden met het oog op de vele voorwerpen, die een dergelijke tasch moet kunnen herbergen (poederdoos, handschoe nen, opvouwbare kam, het kanten zakdoekje, sleutel en tooneel kijker zijn onontbeer lijke requisieten). Op onze afbeelding ziet u zoo'n moderne tasch, die niettegenstaande de een weinig gestileerde, stjjve montecring, zeer elegant staat. HET LAGE RUG-DECOLLETE is voor het nieuwe avondtoilet karakteris tiek en het is ook heel i egrijpelyk dat men deze noviteit brengt. daar bij het moderne toilet u t-.uitend door model en de manier van maken het noodige effect be reikt mod worden, waarbij de garneering heelemaal geen rol speelt. Een mooie decolleté op den rug mits de persoon slank is zal het eenvoudigste toiletje een zekere elegance eerlee- nen. Nu zqn er echter veel vrouwen die van een dergelijk uitgesproken decolleté niet houden, doch een wat bescheidener wen- schen, zoodat, met dezen wensch rekening houdend, in den laatsten t|jd zeer origineele iaeëen gebracht worden. Wij probeeren u van deze interessante mode een beperkt overzicht te geven op bijgaande teekening. Rechts een theater japon van crêpe-satin of zijden-fluweel met een mondvormig de colleté. waarvan het bovenste deel door een korte ketting glaskralen verzwaard wordt. In 't midden ziet u.een tullen japon, waar bij door banden heen. den rug zichtbaar is. Een diep decolleté voor zeer gekleede avondtoiletten (eigenlijk alleen voor het meer gevorderde seizoen) ziet u geheel links. Losse, op het midden van den rug geknoopte ban den hebben tot doel het bal-decolleté eenigs- zins te bedekken. W. U. „Kunt u mij soms even opgeven", schrijft een lezeres, „hoe ik „Konijntjes-pantoffels" maken moet?" Zij bedoelt die kleine slaapkamerdingskos. die zoo heerlijk warm zijn Met 36 gram z.g. witte Ladyship „Bunny" wol en een half kluwen grijze, benevens een paar breinaalden No. 8 en een paar zooltjes No. 9.bent u klaar. Met de' witte (Bunny (dat beleekent konijntje) wol zet Vi 35 steken op en breit 22 toeren recht heen en recht terug; kant vervolgens de eerste §2 steken af. Ga nu weer door: recht heen, lecht terug op de 13 overgebleven steken. Werk zoo 36 toeren en kant dan af. Ver- Volgens breit u nog precies zoo'n stuk. Daarna gaat u de ooren breien; met de witte wol zet u 10 steken op en breit 18 toeren; dbarna bij eiken derden toer 1 steek aan fcside uiteinden minderen, totdat u geen slieken meer over heeft; afkanten. Nu nog precies zoo'n oor van witte wol breien en daarna twee op de zelfde manier van grijze wol-, die worden de binnenkant van de oortjes! Voor het afwerken moet u de twee kortste kanten van het breiwerk aan elkan der naaien; de zoom vormt dan de achter zijde van de pantoffel, terwjjl de hoek er de punt van is. '9 y Als dit model er in zit, kunt u het vastnaait n op het zooltje en daarna met grijze wol een snorrebaard, snuitje en oogen op de muilen werken. Naai de grijze ooren tegen de witte aan en vouw ze om aan den opzetrand. Tenslotte heelt u nog slechts de ooren op hun plaats vast te zet ten en de leuke ..toffeitjes" zijn klaar; ze bewijzen een dubbele dienst: ze houden de voeten warm en geven de kindertjes pret! Houten kralen rijnen doen de groote men- schen al even graag als de kleine kleuters! Je kimt er dan ook bar aardigei dingen mee maken. Zoo b.v. een servetring, een tafel matje, een glas- of fleschjeshouder. een boeken omslag, zelfs een cachepot en een stofdoekmandje! Natuurlijk moet u beginnrti met iets gemakkelijks te maken, en heele maal in dezelfde kleur; zoodra u er den slag van beet heeft, kunt u moeilijker pa tronen bedenken en figuren inleggen van een andere tint. U neemt een lange, sterke araad en steekt de beide uiteinden hiervan ieder in een naald. Rijg nu drie kralen aan, precies in het midden van uw draad; de vierde kraal die u gaat aanrijgen doorsteekt u van links naar rechts met de eene naald en van rechts naar links met de andere. Dan is het eerste vierkant gevormd. Steek vervolgens op iedere naald weer een kraal en laat de naalden elkaar in de 3de kraal wederom kruisen. Dit wordt herhaald tot u een lange ris van vierkantjes heeft; haalt u door dezei schakel een iets smaller lintje, dan ontstaat de servetring; het allereenvou digste, dat u van houten kralen maken kuntl Wanneer u een achttal vierkantjes heeft geregen en zoo acht schakels rijgt, dan vormt zich vanzelf, als u de schakels naast elkaar legt, het tafelmatje, dat zoowel cmder te warme schotels al9 onder bloempotten, lampen e d. dienst kan doen. Om deze schakels te verbinden, kunt u met één naaldl werken; eerst maakt u de ris van acht quadra ten: dan rijgt u drie kralen en haalt uw naald door een kraal van de eerste ris;' vervolgens weer drie -kralen en weer door een kraal van de eerste ris enz.; nu heeft zich naa9t de'ze eerste rij een tweede van om den anderen een open vierkantje ge vormd; dus moet de gansche rij nóg eenmaal doorregen worden om het sluitkraaltje langs de open qnadraten aan te brengen. U kunt tal van variaties bedenken in dit genre; want b.v. ontstaat er ook een leuk matje, als u «die rijen met lintjes aan elkander rijgt;! maar natuurlijk is dat minder stevig. Moei lijk is 't werk niet, doch u kunt het u zelf moeilijk maken, door sterren of andere figuren in diverse tinten door den grond toon heen te werken. Ik raad u echter aan dit mozaiekje dan eerst even uit te teeke nen en uw patroon na te rijgen; andere raakt u in de war. Theevlekken verdwijnen uit fijn linnen, zelfs al zitten zij er reeds een tijd in, wan- neek u deze vlekken even in borax en water dompelt. Een glazen stop, die vastgeklemd is, krijgt u dadelijk los, wanneer u wat sla-olie om de stop druppelt en dan de flesch bij het vuur zet, (maar niet 51 te dicht erbij). Spoedig kunt u de stop er dan zoo maar uittrekken.. Stoelen, die bedekt zijn met leer, moet u af en toe met wat caslorolie inwrijven; dat houdt ze mooi. Wanneer u zuinig met uw schoenen wilt wezen moet u deze. als ze nog nieuw zijn, ook even met de olie in wrijven vóór u ze gaat dragen. Hun leven», niuur wordt hierdoor met,... 5 jaar ver lengd! RECLAME. Trekkingen en ^l Spierkrampen in ledematen en ge-i wrichten zijn de voor-J i boden van rheuma-# J'tiek. Niet zoolang tal-/ men, tot het lijden# intii, iui uti ujuce f~~sleepend is geworden. Het beste is directj inwrijven met 'oplossing Aaa£ ncokcloos cn spaar- fa E zaam in het gebruik. Km Bij apotheken en drogisten verkriicbaar. 4512 van den Franschen Meesler-Deteclive MARC MICHEL. 4) Gratis behandeling van slechte gebitten. Een pas gevestigde Amerikaansche tand arts, behandelt heden gratis lijders aan slechte tanden en kiezen, om zich bekend heid te verwerven. Geheel nieuwe methode om beschadigde en gehavende gebitten weer hun oorspronkelijke vorm terug te geven Adre9: Avenue Wagram nr. 41. Den volgenden dag om half drie ging in het bureau van den rechter van instructie de telefoon. Kunt u direct komen naar Avenue Wagram nr. 41, waar ik een paar kamers in gebruik heb? vroeg de stem van Mare Michel. Als het noodig is. Neemt u een auto en kom alstublieft direct. Toen de rechter voor het opgegeven adres uitstapte, begreep hij er het eerste oogen blik niets van Want er was een groot bord aan de deur, waarop in opzichtige, kleurige letters het volgende opschrift prijkte:: Mt. Sydney Harding. D. D S., Ameri- kaansch tandarts. Maar voor hij gelegenheid tot nadenken had. werd de deur van binnen geopend en stond de rechter tegenover den chauffeur die hem gisteren gereden had. Komt u maar binnen. Monsieur Michei wacht u al. Toen Monsieur Malterre in de kamer ge lalen was, die, zooals de chauffeur gezegd had, zijn*meester in dit huis in gebruik had (het was voor den detective, wiens particu liere adres, in de misdadigerswereld na tuurlijk al te wel bekend was. een onaf wijsbare noodzakelijkheid om in het groote Parijs verschillende en telkens wisselende pieds-a-terre te hebben!), was hij opnieuw stom-verwonderd. Hij was hier niet in de werkkamer van een grootmeester der op sporingskunst, maar in de in de puntjes in gerichte., van de nieuwste snufjes voorziene spreekkamer van een tandarts. In het mid den stond een groote Amerikaansche ope ra tie9toel. waarin een oude vrouw gezeten was, die den rechter bij zijn binnenkomen verschrikt aanstaarde Het scheen een ern stig geval te zijn, want om de patiënte heen stonden vier assistentenin witte jassen. Twee van die heeren hielden elk een arm vast eh de beide anderen hadden zich ach ter haar geposteerd en elk een schouder vastgegrepen. Herkent u deze vrouw? vroeg de „Ame rikaansche tandarts", wiens onbevoegdheid om de tandheelkunde uit te oefenen, de rechter onmiddellijk kon constateeren I Deze vrouw? Neen. monsieur Michel, die ken ik niet, zei hij een beetje stroef, ver wonderd als hij was over hetgeen hem een misgreep van den beroemden speurder leek. want dit oudje kon toch niet zijn ge heimzinnige bezoeker zijnt Eén moment dan Met één greep rukte de detective de „vrouw" de pruik van net hoofd Een mannengezicht kwam te voor schijn en de rechter herkende tot zijn stom me verbazing het gezicht van zijn „9pook", dat vergeefsche pogingen deed om aan den ijzeren greep van vier sterke handen te ontkomen. Herkent u dezen man?, herhaalde Mare Michel, thans eenigszins gewijzigd, zijn vraag van daarnet. En of! De man van het venster 1 De detective-tandarts keek zijn patiënt met een grimmig lachje aan en zei: U bent gearresteerd onder ernstige verdenking van bedreiging met moord en van medeplich tigheid aan den roofmoord op den antiquair Ricotin. Breng onzen vriend maa.r naar den prefectuur. Maar houd hem in de gaten, het is een gevaarlijke patiënt! De vier „assistenten" brachten den nu zwaargeboeiden apache naar buiten en eenige minuten later hoorden de rechter en de detective een auto wegtuffen. Eu nu ben ik vreeselijk in spanning, monsieur Michel, door welke combinaties u er in geslaagd bent de hand op dezen knaap te leggen! Dat was betrekkelijk eenvoudig, maar het was een speculatie die ook wel kans had om te mislukken. Maar zooals u ziet is het een succes geworden. U hebt zeker wel gemerkt dat ik gisteravond heel nauwkeurig het touw geïnspecteerd heb? Zeker. En ik moet bekennen, dat ik die overgroote nauwkeurigheid eigenlijk een beetje overdreven vond, maar van die slechte gedachte hebt u mij nu genezen, zei de rechter glimlachend. Het was inderdaad niet overdreven. Zooals u ook gezien zult hebben kleefde aan dit touw een groote hóeveelheid leem en straatvuil Dat was een heel gunstige om standigheid. want daardoor kon ik tot de conclusies komen, die ik nooit zou hebben kunnen trekken, als het louw schoon was geweest. Overigens een voor een beroeps misdadigers onvergeeflijke stommiteit om daar niet aan te denken. Maar van stommi teiten moeten wij het hebben! De indringer had zich er niet toe bepaald met behulp van handen en voeten naar boven te klimmen en zijn handen schijnt hij door hand schoenen wèl bedekt te hebben om geen vin gerafdrukken achter te laten op vensters en kozijnen, want vingerafdrukken heb ik niet gevonden maar hij heeft ter verhooging van zijn snelheid ook zijn tanden gebruikt. Op de manier van een jongleur. Ik zei u gis teravond al dat ik vermoedde dat dat het vak van den geheimzinnigen bezoeker moet zijn geweest. De tanden, die hij vast in het leem en vuil gedrukt had, hadden duidelijke afdrukken achtergelaten en daaraan kon ik zien dat het gebit van den man bepaalde gapingen, misvormingen en afwijkingen moest vertoonen. In het midden van de bo ventanden was een bijna halve-maan- vormige bocht, bovendien ontbraken links twee tanden. Deze typische afwijkingen zijn waarschijnlijk ook een gevolg van het beroep van den man. Nu redeneerde ik op de volgende manier: deze man weet dat hij gezocht wordt en kan ook vermoeden dat men hem op het spoor is; tenminste met die mogelijkheid moet hij ernstig rekening houden. Hij heeft er dus belang bij zoo min mogelijk karakteristieke herkenningsteekenen te bezitten. Tot die kenteekenen behoort in de eerste p'aats zijn misvormd gebit hij moet dan ook be paald in een soort beroepsgeestdrift bij het klimmen van zijn tanden gebruik hebben gemaakt, want hij is gewiekst genoeg om te weten, dat als de aandacht van de politie op zijn defect gebit valt, dit hem noodlottig zou kunnen worden. Verder redeneerde ik dat hij in de gegeven omstandigheden niet licht naar een bekenden, gevestigden tand arts of naar een kliniek zou gaan. Dat was veel te riskant. Daarom plaatste ik in ver schillende ochtendbladen een advertentie waarin een pas gevestigde Amerikaansche tandarts aanbood als reclame gratis tand- patiènten te behandelen. Daar was voor onzen vriend weinig risico aan verbonden en'hij vloog er op af. U kunt u wel voor stellen dat het storm liep, maar al de on schuldige zielen, om wie het mij niet le doen was. liet ik door mijn assistenten af poeieren. Wel zielig voor de arme kiespijn lijders. maar helaas niets aan te doenl Een van de laatste bezoekers was een vrouw, waarvan de forsche gestalte en de zeer on vrouwelijke bewegingen en manieren mij direct verdacht leken. Toen ik het gebit zag, wi9t ik dat mijn verdenking gemotiveerd was. Daarop verscheen u en bevestigde mijn vermoedens. De rechter kon niet nalaten een eerbie dige buiging te maken. Hij schudde den de tective de hand. En uw declaratie? vroeg hij. Daar pralen we nog niet over. Man nen van het vak onder elkaar, nietwaar? zei Marc Michel met een afwerende hand beweging. Maar bet is half vier en door mijn „drukke praktijk" heb ik nog geen gelegen heid gehad om sinds mijn ontbijt wat bin nen te krijgen. Laten we dus maar eens een goed dejeuner gaan nemen! (Worilt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1929 | | pagina 13