m
n
M
w
m
m m
w
m
m m
m
mm
wPmm
m
69ste Jaargang
LEIDSCH DAGBLAD, Zaterdag 5 Januari 1929
Vierde Blad
No. 21107
MODEPRAATJES VAN EEN
PARISIENNE.
RADIO-PROGRAMMA.
DAMDEN.
II
m m
m m
wê
m
m -
m p
"i|
m
(sS
m
m
Si
S
m o
FEUILLETON.
De Trommen van het Noodlot
„Wintersport!" het woord, dat nog
maar kort geleden het toppunt van luxe en
wereldsch amusement verbeeldde, beteekent
nu voor velen niet iets onbereikbaars meer.
Zccalfe men vroeger met ©en „goedkoopen
trein" naar Amsterdam ging om „Artis"
te bekfken, zoo gemakkelijk organiseert men
nu „goedkoope reizen" naar ZwitseriajKl
voor de wintersport Redsvereenigingen en
reisbureaus zorgen voor een goedkoope reis
altijd maar betrekkelijk, want Zwitserland
bljjft vèr. Men behoeft niet in een „Pa
lace" te logeeren, want in Zwitserland
zijn alle hotels goed, en het is ook niet
noodig ala terrein voor uw ski-oefeningen en
kunstschaats-evoluties Pontresina of St. Mo-
ritz te kiezen. Maar één ding moei ik u af
raden: in den „goedkoopen tijd" te gaan,
want dan laat de sneeuw soms zóólang op
zich wachten, dat ge weg moet vóór de win
tersport beginnen kan, en dan is uw beurt
voorbij. Januari is gewoonlijk een veilige
maand om eesn voorloopig plan te maken, en
dan kunt ge nog informeeren of de sneeuw
wel dik ligt, vóór ge op reis ^aat,
Is het uw debuut op de ski, dan moet
fe u een heele uitrusting aanschaffen, maar
aarvan blijft het „fond" tot een volgend
jaar bestaan. Het Noorsche costume, zoo
als het door de échte ski-ers in Noorwe
gen wordt gedragen, is het meest in trek,
daarbij is het niet onderhevig aan mode
invloeden; het is „klassiek". De ski's zelf
en de laarzen kunnen oneindig veel „sei
zoenen" meemaken; ook de bamboe-stokken,
die met wieltjes op de sneeuw rusten, wach
ten trouw tot het volgend jaar. Velen laten
bun heele uitrusting in Zwitserland ofCha-
monix achter, om die alleen wat op te
frisschen met een paar sweaters, écharpes,
mutsen, wollen sokjes, etc., die ze den vol
genden winter meebrengen, met alleen eenige
avond-toiletten. Die laatste zijn n.L even noo
dig als sportpakken, maar verder is alles
overbodig: geen wollen huisjurkjes, geen
middag toilet ten, geen steedsche tail'eurs. Tot
het diner blijft men in sport-costume en
kleedt zich dan iederen avond als voor een
feest, 's Avonds wordt gebridged, poker ge-
speeld en gedanst, ook wel op het middag-
theeuur, maar dat gebeurt zoo terloops in
sportkostume.
Hoe grooter en luxueuser hotel, hoe meer
gedécolleteerd en kostbaar de toiletten. Kies
dus beide in verband met elkaar uit. Het is
soms een fout van de Hollanders dit op
reis niet te doen, en bijv. in een colbertje
of middagtoilet is de stalles of loge van de
Opéra te willen zitten (waar rok en avond-
toile' is.voorgeschreven), terwijl er uitsta-
kende, minder mondaine plaatsen zijn, zoo-
al3 in Zwitserland de sneeuw even dik ligt
om de kleine plaatsjes, en de kleine hctel9
6ven zachte bedden voor uw vermoeide ie*
den en even overvloedig voedsel voor uw hon-
gerige magen hebben als de „Super-Palaces"
Het uitverkoren ski-oostume is dus: de
lange Noorsche broek, ruim tot aan da
laarzen, waaroverheen de gekleurde sokjes
rijn omgeslagen of als een rijbroek nauw
om het onderbeen, bovenaan ruim. Een enke
le maal is een vroolijk gekleurd tresbandje
om de enkel gewonden, eindigend in een
paar kwastjes. De gekleurde sokjes zün niet
ouze eenige kousen; we dragen erondereeK
paar lange kousen van fijne wol.»
Het eigenlijke ski-costume is van ondoor
dringbaar gabardine: zwart, tête-de-: ègre of
marine-blauw en bestaat, behalve de lange
broek, die voor het schaatsenrijden door e<-n
kort, ruim rokje wordt vervangen, uit een
sportief jasje, van flinke zakken voorzien,
twee op de heupen en twee boven het loe
ren ceintuurtje. We moeten n.I. onze provi
and in onzen zak meedragen, want onza
nauden hebben we noodig om de lange stok
ten vaet te houden ènom te vallen.
Onder het jasje eenige wollen truien van
dikke witte of beige wol met groote moder
ne dessins in heldere kleuren. Die zelfde
Kleuren komen ten# aan de stokken, de
ch&leraan de wanten met hooge kap en het
mutsje dat precies een ouderwetsche ijsmuts
is. fnplaats van een fismuts kunt ge een
Baskischa baret dragen of een echte Noor-
sobe pet. Heel veel ski-ers bedekken het
hoofd heelemaal niet. Inplaats van wollen
gebreide wanten, geel linnen handschoenen,
roet wol of bont gevoerd. Inplaats van een
pak van gabardine: ondoordringbaar lin
nen, cordscrew, Buralpa of cover-cloth. Een
fantasie op het Noorsche costume is: broek
van ondoordringbare wollen stof, jasje van
schapevacht met de wol naar binnen, ter
wijl het leer zwart of in een kleur gelakt is.
Onder de wollen truitjes steeds een blouse-
cbemisier, meest van flanel of van toile de
8oie, effen of frjngestreept, met das in do
donkerste kleur. Op het gebied van breisela
is natuurlijk alle fantasie mogelijk, pmr de
tricotages moeten toch in harmonie zfin met
het sport-pak, bijv. bij zwart: witte wol met
roode en zwarte motieven, bii marron (bruin)
vit met oranje en bruin, of beige met wit
en zwart bfi een zwart s^aatsrokje. Een
enkel ski-costuum is donkergroen, een heel
enkel donkerrood, soms beige, maar dan afin
de tricotages stiller van tint, dan wanneer
ze zwart of nègre moeten opfleuren.
Veel sportieve vrouwtjes „werken" in
trui of gebreid jasje.
Voor het schaatsenrijden zijn „Angora" en
„Kasha" heerlfike fijne wollen weefsels,
maar het is practischer een costume voor
ski en. fis tegelfik te hebben.
Er zijn ook „kfikers" bfi de wintersport;
die moeten héél warm gekleed zfin, ook in
Zwitserland zfin het krullige caracul, astra
kan, geit, lam de uitverkoren bontsoorten,
de mantels worden in alle lengten gedragen,
,veej mei een oeinture.
Hooge snow-boots voor „bob" voor
„toeschouwer-zijn" en om 's avonds in een
buur-hotel te gaan dansen.
COLINE.
RECLAME.
H. FJ. H. KEEREWEER
BEGRAFENISSEN, Tel. 861
AUTO-TRANSPORT
Aalmarkt 16. CREMATIE
4762
VOOR ZONDAG 6 JANUARI.
Hilversum, 1071 M. 9.80: VARA. Le
zing. 1. G. Keesuig: De Geschiedenis der
openbare Gezondheidszorg 9.65: Lezing
door L. Scholting- Veiligheid bij het vergeer.
10.18: Joodsche Ochtend. Hebreeuwsche
muziek, hoor v. d. GrooLe Synagoge te Am
sterdam o. 1. v. 1. H. Lnglandor. Hugo de
Groot, viool; 1. H. Englander, beget. 12.00
—12.30. Schaakles 12.80—1.00: Piano
sonaten van Beethoven door L. Schmidt en
hgb. Veen 1.002.00: Concert door hel
Boris Lsnski Trio 2.008.00: Solisten-
concerL T. v, d. Sluys, sopraan, B. Renden,
piano 3.004.30: Concert door het or
kest o. 1. v. Nico Treep 4.305.00: Gra-
moloonmuziek 8.00: Persber. 8.15:
Aansluiting van het Concertgebouw te Am
sterdam. Orkest o. 1. v, Pierre Monteux. Soi-
ron,cello 10.1511.00: Gramoloonmuziek
5.006.00: VARA. Kinderuurtje 6.30
VPRO. Dienst v. d. Ver. v. Vrijz. Herv.
Amersloort. Spr.: ds. W. Banning.
Hnixen, 340,9 M. Na 6 uur 1852 M.
8.25: NCRV. Morgenwijding o. 1. v. ds. K.
H. VValüen. Dubbelkwartet „De Lelie" te
Weesp 11.00: Uilz. v. d. Hoogmis in de
kerk van den H. Thomas van Aquino. Koor
o 1. v. W. Francois, direct organist Predi
katie door Pater J. Dickmann O. P. 12.30
1.30 KRO. Concert door hel KRO-Trio
I.302.00. KRO. Godsdienstonderricht voor
ouderen door prof. D. Bont 2.002.30:
KRO. Spr.: dr. H. J. A M. Stein, Rector v.
h. St Bonilaciuslyceum Utrecht: Pierre
Loti 2.304.00: Concert Palestrijnsch
Knapenkoor o. I. v. G. v. Koten, v. Utrecht
4.005.00: KRO Ziekenuurje door Mej.
A. Weyers 5.35: NCRV. Dienst in de
Julianakerk te Veonendaal. Voorganger: ds.
N. v. d. Snoek. Mej. L. Knijf, orgel 7.30
8.00: KRO. Spr F. v. Beukering, Pasloor
te R'dam De ceremoniën van het H. Mis-
olfer 8.00—8.10: KRO. Intenlies van het
Apostolaat des Gebeds 8.10: KRO. Con
cert. De Amsterdamsche Orkestvereeniging
o 1. v. W. Knoppers. Mej. L. ter Hove, piano;
mej. F. Gothorst, sopraan 10.45: KRO
Epiloog door het Klein Koor o. L v. Jos. H.
Pickkers.
Daventry, 1562 M. 3.35: National Sun
day League Concert in het Palladium. Het
Symphonieorkest. G. Chevchevadzi, piano
5.05: „Brother Wolf', radio-tooneel
5 35: Missionaire causerie 6.60: Voorle
zing uil het Oude Testament 6.056.35:
Bach's kerkcanlate No. 190. D. Owens, alt;
J Adams, tenor K, Falkner, bariton
7 057.50: „Student Christian Movement"
8.20' Kerkmuziek Koor van All Saint's
kerk 9.05: Liefdadigheidsoproep 9.10:
Nieuwsber. 9.2510.50: Albert Sandler
en zijn orkest. E. Grilfins, sopraan 10.50
Epiloog
Parijs, „Radio-Paris", 1750 M. 12.20:
Morgenwijding Hel Gem. koor van Parijs
1.052 10 Orkestconcert 4.50550:
Gramoloonmuziek 7.057.50: Gramo
loonmuziek 8.05: Poppenkast „Radio-
faris'' 8 5011.20: OrkestconccrL Me-
dew. van solisten.
Langeuberg, 469 M. 8.259.20: Kath.
Morgenwijding 11 10—11.50: Schubert's
liederen 12 201.50: Orkestconcert
3.506.20: Orkeslconcert 7.20—8.15:
Concert. Hel Klein-Werag-Orkest8 20
9.50 „Die Heiligen Drei Könige", naar de
Kerstlegende van Felix Timmermans. Daar
na tot 1120 Dansmuziek.
Zeesen, 1650 M. 8.20: Morgenwijding
10.50: Orkeslconcert 3.505.20' Or
kestconcert 7 20: Duitsche volksliederen.
H. Lachmanski-Schaul, sopraan; R. Heil,
tenor; B. Seidler-Winkler. piano. Daarna
orkeslconcert. Vervolgens dansmuziek.
Hamburg, 395 M. 8.35: Morgenwijding
11.00 Orkeslconcert 12.25: Concert
3 50' Werken van Weyse. 4.20: Orkest
concert 6 45: „Boccaccio", operette van
Suppé 10.2011.20: Vroolijke avond.
Brussel, 509 M. 5 20: Orkestconcert
6 50: Trioconcert 8.3510.35: Orkest
concert. Mme. Biard en Hr. Dekock, zang.
VOOR MAANDAG 7 JANUARL
Hilversum, 1071 M. 10.0010.15: Mor
genwijding. 12 152.00: Concert door
hel Boris Lenski Trio. 2.454 40: Film
muziek uil de City Bioscoop Den Haag.
5 006 00: Kinderuurtje. 6.007.16:
Concert'door het Boris Lenski Trio 7.15
7 46: Engelsche les. 8 008.30: Ran-
delswelenschappelijke lezing door Jame9 Po
lak. 8 3011.00: Concert Het Omroep
orkest o. I. v. Nico Treep. De Fam. Speen
hof. 10 00- Persher.
Huizen, 340 9 M. Na 6 uur 1852 M (Uit-
sluitend N.C.R.V.-uitz.). 11.00—11 30:
Ziekendienst o. 1. v. Ds J A Hoekzema
12 301 45- Orgelconcert door H. C. Admi
raal. 4.005 00. Ziekenuurlje o. 1. v. Ds.
J Jongeleen, C. v. Drieënhuizen, orgel.
5 806 00: Literaire causerie door E C. v.
Teylingen 7 30S.OO: Zangles door Jac.
Ph Caro 8 00- UitJ. i. d Lulh. Kerk le
Amsterdam (Spui). Sprs.Dr. J. C. Aalders.
De Eenheid des Geloofs Ds. P. J. de Jong:
De eenheid des levens Dr. P Slegenga De
eenheid d«s Geheds G. Slam organist. Mej.
5 Marsink, viool. Koor „Toewijding".
Daveutrv, 1562 M. 10.35: Kerkdienst
1105: Lezing. 11.20: Gramafoonmu-
ziek. 12.20: Balladeconcert (sopraan
bariton). 12 50: Dansmuziek. 120
2 20' Orkestconcert 3.20: Brown's Kwin
tet. 4.85 Orkestconcert. 5.35' Kinder-
uurlje. 6 20: Lezing. 6 35' Nieuwsher.
6 50: Voor padvinders. 7.05: Liederen
van Rich. Strauss voor tenor. 7.20:
Dram. criliek. 7.35- Muziek. 7.45:
Historische lezing 8.05: H Glvder, come
dienne. 8.20: Kamermuziek. C. Cro'za,
sopraan E. Steuermann. piano. 9 20:
Nieuwsher. 9.35: Actueele causerie.
9.50: Nieuwsber. 9.55: „..the lood ol
love", muziek en liederen van Shakespeare's
stuk. D Hutchinson, lenor. Orkest 11.05:
Gedichten voorlezing. 11.20—12.20:
Dansmuziek.
Paris „Radio-Paris", 1750 M. 1250
2.10: Orkestconcert. 4.055 05: Svm-
hhoniemuziek, zang en dans. 7.057 50:
Gramoloonmuziek. 8 3511.20: Concert
Declamatie, zang. muziek.
Langeuberg, 469 M. 11.30 Mechani
sche muziek 12 251.50: Orkeslcon
cert. 6 055 50: Orkestconcort. 7.20:
Opera-avond. Werag-orkest en koor. Gul-
land, Hansen en Richartz. sopraan; Mann,
all: Aramesco, lenor: Holwe. bariton;
Strenz. bas. Daarna tol 1120 Dansmuziek.
Zeesen, 1650 M. 11.203.50: Lezin
gen. 3 504 50: Orkeslconcert. 4 50
7.05: Lezingen. 720- Concert. W
Wolt piano. R. Wolf, viola 8 20: „Kol
Nidrei". Orkest 8.50De Journalist
spreekt. Daarna lot 11.60 Dansmuziek.
Hamburg, 395 M. 10.35 Concert
6 20: Vroolijk concert 7 20: Klaus
Knipphoff" hist, spel in 5 bedr. v. Behn-
ken. 9 35 Sluiten.
Brussel, 509 M. 6 20: Dansmuziek
6.35: Causerie. 6.50: Trioconcert.
7 20: Gramoloonmuziek. 8 35: Gramo-
roonmuziek. 8 50—10.35: Concert.
Orkest koor en solisten.
Alle oar respond on tie betreffend© deie
rubriek te zenden aan het Bureau van ona
Blad of aan den Red C. de Nie, Joris v.
d. Haagenstraat 26, 's-Gravenhage. Op
lossingen binnen drie weken oa publicatie.
VRAAGSTUK 452. (FABRE.)
Zwart 13 schijven op: 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10,
11, 16, 17, 18, 21 en 29.
(Zwart).
1 2 3 4 8
(Wit).
Wit 13 schijven op: 24, 26, 27, 32, 33, 35,
38, 39, 41, 43, 46, 47 en 49.
VRAAGSTUK 453.
Zwart 12 schijven op: 3, 6, 8, 9, 13, 14,
16, 19, 21, 23, 24 en 26.
(Zwart).
/tew, 'fzi'y
H
L...
6* m
1
IL
#1
•Sm
46 47
(Wit).
Wit 12 schijven op; 25, 27, 28, 30, 32, 33,
35, 37, 38, 42, 43 en 48.
De vraag is: welke voortzetting ie voor
wit de sterkste en waarom 1
PARTIJSTAND.
Zwart 15 schijven op: 3, 4, 8, 7, 8, 9, 12,
13, 15, 16, 17, 18, 19, 23 e.l 24.
(Zwart).
1 2 3 4 5
-
Ml M3
Üt'
HR
L'f„
i
fi
p
mm
Hf
Hs
Hf
(Wit).
Wit 15 schijven op: 27, 28, 30, 32, 33, 35t
36, 37, 38, 40, 42, 43, 45, 48 en 50.
Stand na den 20e zet van zwart: 2—7.
Wit 41—37, zwart 17—21.
in verband met onze opmerking bij den
21e zet van zwart, dat 7—11 de voorkeur,
verdient, zie men volgende varianten.
Zwart: 7—11, 9—14, 7-9, 17—21 a 21—26.
Wit: 50 -44, 30—25, 44—39, 37—31.
De rollen zijn omgekeerd, nu heeft zwart
tempo op 39—34, 42—37, geeft de typeslag
24—30 enz. een afruil van 6 om 6, daar
zwart de dam opvangt met iet* voordeel
in stand.
Zwart: 26x37, 1217 sterker dan 14—20.
Wit: 40-34, 42 x 31, 34—30 4. 2.
4. Zwart: 24,-29 14—20, 9x29, 17—22,
11x22, 22—28!
Wit: 33x24, 25x14, 39—33, 96x17, 33x24.
2. Zwart: 17—21, 11—17 en zwart kan
zoo noodig terug met 1722.
Wit: 31-26.
a. Zwart: 17—21, 4—9, 11—17, 18x27,
14x34, 24—29, 19x30, 8—12, 13x33, 27x49.
Wit: 39—34, 34—30, 27—22, 25z20, 40x7,
33x24, 35x24, 7x18, 38x29.
Uit deze voortzettingen plus die uit de
vorige rubriek wordt bewezen dat 711, (af
wachtende houding van zwart) sterker is
dan 17-21.
Zwart: 21. 17—21, 22. 7—11, 23. 21—261
24 96x37, 25. 11—17
Wit: 50—44, 44-39, 37—31, 42x31.
Men zie de opmerking 1217, dit was nu
nog mogelijk.
Wit: 26. 30—25, 27 27—22, 28. 31x11, 29.
36—31, 30. 31—27, 31. 25x14.
Zwart: 9—14, 18x27, 6x17 1 4—9, 14—20,
9x20.
Naar het Engelsch van
OT1WELL BINNS.
28)
Ze wist niet wat ze vreesden, maar het
was duidelijk dal hun angst ieder oogenblik
grooter werd. Een keer. toen een van de
dragers struikelde, klonk een algemeene
kreet van schrik en de gezichten van de
mannen voor haar waren vertrokken van
angst Een beweging in de draagbaar boven
ibaar trok haar aandacht. Toen ze opkeek zag
ze dat Fatuma. die al dien tijd onbewegelijk
had gelegen, zich op haar elleboog had opge
heven en strak voor zich uitstaarde in de
groene schemering Honor zocht al het
Svvahili bij elkaar dal ze kende en vroeg:
Wal is er Fatuma?
De vrouw antwoordde niet, maar haar
knap gezicht en mond waren angstig ver
trokken.
Honor keek haar verwonderd aan, en
vroeg zich af of de hersenen van de vrouw
misschien geleden hadden onder haar hevi-
gen angst en verdriet; maar even later zag
ze op het gezicht van een van de mannen,
die de draagbaar droeg, dezelfde uitdrukking.
Ze draaide zich om en keek naar den dra
ger achlpr haar. Ook zijn gezicht was ver
trokken van angst Hef leek wel of de vrees
besmettelijk was, een voorgevoelen van
dreigend onheilPlotseling bleef de rij
dragers met een ruk stilstaan. Een onder
drukt gemompel vloog van mond tot mond.
Weer een booml zei Honor in zichzelf.
Maar ze had de woorden nauwelijks uit
gesproken of er gebeurde iets. dat haar deed
begrijpen, dal hel nu géén omgevallen boora
was. Vlak voor haar knalde een geweerschot
en een schelle lichtstraal flitste door de
schemering van het woud. Rechts en links
van haar klonk een woest geschreeuw, de
dragers gooiden hun laaien neer en stietlen
wilde kreten uil, die niets menschelijks
meer hadden. Ze waren dol van angst
Toen zeilen ze hel op een hollen.
Plotseling flitste er iets uit de ver
warde en dooreengegroeide lianen link3
van haar. en de man die de draagbaar ge
dragen had, viel neer mei e^n speer in zijn
keel. Fatuma, nu niet langer apathisch,
stond met een lenigen sprong op haar voelen
greep Honor bij den arm gn sleepte haar
mee naar een paar lage 9truiken. terwijl ze1
opgewonden haar hand uitstrekte naar een
breede. hooge boom aan den anderen kant
van hel pad. Ze tuurde in die richting, maar
zag niets, tot vlak bii haar weer een geweer
schot knalde een 9chot. dat Mannering één
van de vluchtende dragers achterna zond.
De vlam verlichtte de ruimte voor haar
met een helle korte flits en tusschen de
breede bladeren zag het meisje even. één
ondeelbaar oogenblik. het gezicht van een
blanke Legrand' Een wilde vrees gutste
door haar heen en ze liet zich door Faluma
meetrekken dwars door de struiken, terwij!
in haar ooren voortdurend "t wildp anvsf?p-
roep van de vrouw klonk die steeds maar
den zelfde naam scheen te herhalen Maar
hun poging tof ontvluchten was tevergepfs
Een paar handen grepen haar plotseling
heel Ze hoorde Fa'uma's angstkreet, die
klonk als het lang uitgehaaJde wanhoopsge-
roep van een in het nauw gedreven dier;
toen werd ze met e'en ruk op den grond ge
worpen. Op hetzelfde oogenblik ging de
schemering van hel woud plotseling over in
duisternis, de zon was ondergegaan. Ze
voelden hoe handen haar betastten, hoe
haar handen en voeten gebondeD werden en
ze rook de vettige geur van met olie inge
smeerde zwarte lichamen. Ze trachtte te
worstelen, om Man nering te roepen, maar
er werd een hand op haar mond gelegd, die
haai bijna deed stikken. Toen viel ze met
een zucht achterover bewusteloos.
xn.
Ergens klonk het doffe gerommel van een
trommel. Eerst een vaag. eentonig geklop,
dat 9teeds vlugger en luider werd.
Honor Donthorne opende langzaam de
oogen. Ze hoorde hel ontzenuwende gedreun
en zag de groote vuren in de door boomen
begrensden open ruimte; ze zag ook het lin
nen van de tent. waarin ze lag en vanwaar
ze door de geopende klep naar buiten kon
kijken.
Verwonderd strekte ze haar hand uit en
voelde den houten rand van een kampbed
en op helzplfde oogenblik stonden haar de
gebeurtenissen van drn vorigen avond weer
duidplijk voor den geest.
Haar handen maakten een plotselinge be
weging bij die herinnering Ze waren nu
los maar ze waren gebonden geweest, dat
wist zp zeker en een hand op haar mond
had haar half doen stikken Ze richtte zich
met een ruk op en staarde m den hplderen
sterrennacht. Waf was er gebeurd? Hoe was
ze hier gekompn? Was die aanval afgesla
gen en hadden ze haar bevrijd? Waar was
Faluma Had ze
Zonder de onuitgesproken vraag te beëin-
digen, sprong ze van het bed en was, hoe
wel in het begin een beetje duizelig, na een
oogenblik in staat langzaam naar de tent
opening te loopen Er stonden twee tenten
naast de hare en voor een van die tenten
stond een dekstoel, waarin een man lag, die
scheen te slapen. Hel was Mannering en ter
wijl ze zich afvroeg voor wien de deide tent
bestemd zou zfin. slapte iemand naar bui
ten Jules Legrand.
Hij kreeg haar bijna onmiddellijk in het
oog en haastte zich naar haar toe, glim
lachend:
Ah, mi chère mademoiselle! U bent
bijgekomen? Prachtig! Daar vind ik u be
wusteloos daar ginds in bet bosch. aan han
den en voeten gebonden I U moet erg ge
schrokken zijn en ik dacht dat het beter
zou zijn u rustig tot uzelf te laten komen,
du9 heb ik de touwen doorgesneden en u
hier heen gebracht, evenals mijn vriend
Mannering, die ook een beetje van streek is.
Hij wierp een blik in de richting van den
man m den stoel; zijn witte tanden glin
sterden in het zonlicht, terwijl hij geamu
seerd begon te lachen U mag me wel
dankbaar zijn, mademoiselle. Als ik niet
juste point daar gekomen was op het
nippertje, noemt u dat geloof ik. dan.
Hij brak af en haalde veelbeteekpnend de
schouders op. Maar hier ben ik en u bent
weer terug in mijn hoede en gered uit de
handen van dien krankzinnigen Rimington.
Toen hij den naam van den Engelschman
noemde maakte de glimlach op zijn gezicht
even plaats voor pen snplle flits van woede
die echtPT wepr even vlug verdween en hi)
vervolede met een verwijlenden glimlach:
Maar waarom liet u zich ook door hem
inpalmen mademoiselle Honor? Oat heb ik
mezelf de laatste twee dagen herhaaldelijk
afgevraagd. Was het omdat hij een landge
noot was? Ik heb tegen mezelf gezegd:
Ja. dat is hetl maar dat mijn kleine vrien
din niet ziel en begrijpt dat die man een
slechte zwarte, ziel heeft! Om mijn ouden
vriend ook mee te nemen, terwijl hij zwak
is door de koorts I Eind goed, al goed, made
moiselle!
Hij eindigde met een glimlach, maar er
was een spottende glans in zijn oogen. een
tikje ironie in zijn stem. die zijn woorden
een diepere beteekenis gaven.
Honor bleef zwijgend staan. Was het wer
kelijk een goed einde? Moest ze zijn verhaal
gelooven? Ze herinnerde zich weer het ge
zicht tusschen de bladeren waarnaar Fa
tuma had gewezen Intuïtief voelde ze dat
hij de waarheid verdraaide; dat hij niet al
leen hun zoogenaamde redder, maar ook de
onbekende aanvaller was geweest. Ze hui
verde even-, hij zag bet. begreep misschien
de reden er van en merkte ironisch op:
U bent koud mademoiselle en het 19
toch een warmen nacht. Het is niet goed om
zoo le huiveren in Afrika Dat is de voor
bode van de koorts U moet kinine nemen.
Ik zal wat voor u halen.
Hij haastte zich naar zijn tent. Honor
keek hulpeloos naar Mannering, maar be
sefte a' spoedig, dat ze bij hem geen steun
zou vinden, want in zijn glinsterende oogen
was een afwezige blik en op den grond bi)
zijn rechterhand lag een omvergegooide tin
nen beker Maar hij wa? haar eenige hoop,
en ten einde raad liep ze haastig op hem toe.
George zei ze zacht, maar met na
druk, George!
(Wordt vervolgd).