iHi' ÏÏJCoppe.
69ste Jaargang
LEIDSCH DAGBLAD, Zaterdag 17 November 1928
Vijfde Blad
No. 21068
VOOR DE HUISVROUW.
rheumsstiek:
MODEPRAATJES VAN EEN
PARISIENNE.
Het nieuwe, goede slagwoord:
•Cite*-
IVttftfe \s
voor elk onzer klanten
een geschenk. 1M9
RADIONIEUWS.
RADIO-PROGRAMMA
PUNCH
Wintertijd is spelletjes-tijd: spelletjes op
jondag als het regent, spelletjes voor lange
vonden, spelletjes als de kleintjes ziek
ijn. Van spelletjes krijgen de kinderen
ooit genoeg. Als u maar zorgt voor vana-
ie en als u vooral de kinderen maar zélf
iat meespelenl Al te dikwijls hoor je tegen-
-oordig, nu het speelgoed zoo gecompli-
»erd kan zijn (electrische motortjes, mec-
ino's e.d.), dat de ouders en speciaal de
iders zich zóó in het geknutsel verdie-
>n, dat de kleine speelkameraad voor wie
spelletje is, er geheel door wordt ver-
:tenl
Dat is natuurlijk een averechtsche me
iode, die onlangs in een Engelsch geïl-
istreerd tijdschrift geestig aan de kaak
erd gesteld. Twee kinderen hangen in
lubfauteuils voor het vuur; de vader en
loeder zijn op den achtergrond met een
lectrisch treintje bezig: „Stil Betty," zegt
i oudste, ..blijf nu maar rustig hier zitten,
aps en Mams spelen zoo prettig; laat ze
ud gang maar gaan; nu kibbelen ze ten
linste nietl"
Tot de spelletjes, die door alle eeuwen
Een sleeds weer het liefst door de kinderen
►speeld worden, behooren: verkleedpar-
jen en comediespelenl Geen grooter genot
sslaanbaarl Geen beter uitlaatklep voor
un fantasiel Geen geschikter manier om
week-end met slecht weer door te ko-
pnl Er is tegenwoordig vooral veel lief-
ibberij voor het schimmenspel! De toover-
btaarn heeft zich altijd in de bijzondere
lost van de jeugd mogen verheugen, maar
m waren het plaatjes, die werden ver-
ond; nooit speelden daar de ki leren zélf
ee. Bij het schimmenspel is hel iets an-
rs; daar kunnen ze wel zelf bij meedoen.
1 is een kwestie van geduld voor de
leren, om dit den kleintjes te leeren Doch
ze eenmaal zoo ver zijn, dat ze het
appen, dan fantaseeren zij zelf heele
limmenspellen voll
U heeft er weinig voor noodig om dit spel
doen slagen- een groot wit laken en een
rke electrische lamp of een goede carbid-
ïtaarn, dat is alles! En dan wat acteurs
aclricetjes!
Moeten er drie acteurs optreden, dan be-
ort uw laken 3 k 4 vierkante meter groot
i. Is het gezelschap spelers echter groo-
dan mag het laken wel 6 meter breed
n en 2 1/4 M. hoog; dat zijn dus flinke
dden- of tafellakens. Denk er om: ze moe-
gaaf zijn zonder gat of stop, want die
tnkementen zouden storend werken bij
verlooning!
Bevestig nu een touw in de porte-brisée
•schen twee kamers en span daar het la-
u over heen; ook van onderen moet het
!d worden vastgemaakt, 't Beste is nog
nneer u het laken van boven en van on-
fcn op ronde stokken bevestigt met pu-
ises of kleine spijkertjes; dan is het ge-
gespannen; maar dan kunt u het niet
eds weer los maken; dus dan moet u
laken na de voorstelling om de stokken
old ergens, opbergen.
)e ééne kamer wordt „tooneel"; de an-
'e: de zaal met de toeschouwers. De ver-
hhngslamp staat op het tooneel. Hij moet
1 witte laken gelijkmatig verlichten; één
rke lamp is voldoende en veel beter dan
n paar kleinere lampen; want die ver-
owen het beeld en geven vage, onduide-
e schaduwen-.
^'u moet u de aspirant-acleurtjes leeren,
zij steeds op denzelfden afstand van het
tk behooren te blijven, want anders zou
eene speler kleiner dan de andere zijn.
Wanneer u bij de repetities goed heeft op-
el. hoever zij achter het doek moeten
an, opdat zij goed belicht worden, moet
Gp die hoogte over den grond een krijt-
tep trekken; dan weten de menschenen
deren waar zij moeten blijven staan. Ik
u aan om de kinders het spelen eerst
&r le doen. Laat hen dan toeschouwers
n en ga met een paar ooms en tantes
Mer het laken om de kleintjes uit te leg-
J wat het schimmenspel is.
B moet hun dan o.a. laten zien, dat een
'er nooit onder 't spel naar het doek of
lantaarn mag kijken, ze moeten, zoolang
op 't tooneel staan, altijd „en profil"
t publiek gekeerd zijn; anders is hun
'chl niet te zien Dan moeten alle bewe
en en gebaren sober en ongecompli-
z'jn. Juist de stijve maar eenvoudige
e8ingen komen uitstekend op het doek.
Begin wordt daar natuurlijk nog al
tegen gezondigd. Het is daarom ver-
ooig. als u de gewoonste bewegingen dik-
repeteert. Dan wennen de jonge
jjrtjes aan de kleine eigenaardigheden,
behooren bij het «schimmenspel. Laat ze
eonige malen rustig binnenkomen, el-
begroeten, een stoel nemen en gaan
o. weer opstaan en heengaan, steeds
eo profil". Wanneer deze eenvoudige
,r' en goed inzitten is het niet moei
al programma uit te breiden b.v. met
Jnnkpn rnoken. theeschenken, naaien
die kleinigheden worden een ver-
het wille doek Let maar eens op
r b°ven kringelende rook, het dunne
straaltje uit de trekpot en dergelijke détails.
Hoe kalmer en eenvoudiger men speelt, des
te aardiger wordt het resultaat op het doek.
Wanneer u het gespannen laken even vóór
het spel begint wat vochtig maakt, zult u de
beelden nog verscherpen.
Als de kinderen begrijpen waar het bij
het spel op aan komt, kunt u met een
„echte" vertooning beginnen. Bijvoorbeeld
van een der bekende sprookjes: de Schoone
Slaapster, Klein duimpje, Asschepoes, enz.
Dit moet dikwijls van te voren worden ge
repeteerd. Een moeder, vader of tante moet
de sprookjes voorlezen, langzaam, zin voor
zin, en de kinderen moeten die zinnen dan
„spelen". Al9 u zelf handig is, knipt u van
oude kranten het noodige décor: een bosch,
een kasteel, een troonhemel en anders
vraagt u hulp van een handiger kennis. Van
ouwe lappen en lakens fatsoeneert u sleep
japonnen, vleugeltjes en kronen! Bij een
schimmenspel behoeft er niet op mooie
stoffen of kleuren gelet te worden. Daarom
is het zoo'n goedkoope en gemakkelijke kin
dervreugd 1 En er behoeft ook niets uit het
hoofd geleerd te worden: de-kinderen moe
ten eenvoudig spelen wat de voorlezer zegtl
Natuurlijk kunnen de repetities gewoon
zonder laken worden gehouden. Alleen moet
er wel de krijtstreep zijn op den grond;
anders leeren de kleuters niet, dat zij daar
op moeten bewegen.
En als 't lesje er goed in zit, span dan
uw groote laken maar; draai het licht uit
in de toeschouwerszaal, ontsteek de pro-
jcctielamp en't spel kan beginnen!
Veel plezier!
RECLAME.
Het beste tegen
{.Inwrijven
BIJ apolhcJctn «a drogisten verkrijgbaar.
1426
(Nadruk verboden).
Ik denk, dat u uit#mjjn laatste brieven over
Far^sche mode wel heeft kunnen begrijpen
hoe verschillend wjj er 's morgens, 's mid
dags en 's avondsuitzien, wat het ensemble
betreft. U kunt u wel voorstellen, dat dus
ook de détails van ons toilet en de „acces
soires": tasch, parapluie, handschoenen, voor
elk van deze drie tijden van dem dag moeten
worden gekozen. Dat is in Holland speciaal
een lastig karweitje, want de „bijkomstighe
den" van het toilet komen blijkbaar minder
vlug over dan japonnen en mantels. In Pa
rijs is het een pleizier en we hebben zelfs
„i'embarras dn choix'' uit al die elegante snuf
jes, waarvan ik u toewensch, dat ze tegen
SintrNicolaas en Kerstmis tot Holland zullen
doordringen. Komt u zelf in Parijs, dan moet
u maar eens de me en de Faubourg St. Ho-
noré bewandelen, dan zult n zich wel arm ge
kocht hebben vóór aan 't eind bent. Daar
zijn de mooie leerwinkels van GermaineGué-
rin, die luxe-tasschen maakt en Hermès, die
voer een sportieve- of ochtenduitrusting
zorgt, daar is de smakelijke, smaakvolle
winkel van Henry a la Pensée, waar u swea
ters en chales, ceintures en tasschen, gestikte
dekens met bijpassende peignoirs en kus
sens, kettingen en gespen etc. etc. vindt. In
die meest Parijsche der Parijsche luxe-straten
raadt ge de armoede van de Russische ende
aristocratie, wier ongeëvenaarde bijoux heele
étalages vullen, terwijl ge vlak naast de ne
gersieraden ziet glinsteren, die passen in on
zen Charleston-tijd en stellig meer aftrek
vinden dan het edele Russische goudsmeed
werk. Ge kunt u tasch, ceinture on/ schoenen
ia ten maken van éénzelfde- of liever twee
soerten leer, en wanneer ge een parapluie
baat ,kunt u hem zóó klein in zoo'n mooie,
groc-te tasch krijgen, dat ge er mee verzoend
wordt. Toch gebruiken we meer en meer
para pl ui es met een langen stok, waaraan een
knop, of een haak en die we als wandelstok
kunnen gebruiken. Geen lussen of kwasten
aan deze langere parapluies. Zij zrjn veel grijs
dit jaar, omdat ze passen n.oe en b^, d- tint van
ons toilet, met heel breede strepen of geheei
effen, ook natuurlijk nog wel zwart Dat bet
mode is, onze parapluie opgerold te dragen,
hebt u zeker al opgemerkt.
Grijs in een tint die „brouillard" of „orage"
d.i. mist of onweer beet zijn de kousen, die
we op straat dragen bij een grijs ensemble
of bij dewarteii manie! met p r s ors', w aa -
mee ge negen op de tien vrouwen s mid
dags ziet, Bet na astrakan of mouflon,
petit gris, vos of konijn, lynx of das is.
Bi; ai dat zwart want in die zwarte man
tels zii Dijoa aitijd e«u zwart jurkje en er
wordt een zwart noeujo bij gedragen heb
ben we zwarte scnoeutjes, nog steeds veel
van lak-ieer, maar toen ook done: suèue
en het nioue-ieer: zwarLgeverrde hageoai,
ock oomoinaties van twee leersoorten, b.v. de
voorscnoen uoi en het acuter-stuk gmniend,
of alieen een glimmend boordsoxtje, ui<jt een
gcinorusteerd suikja or anaer xiwin versier
seltje op de voorscuoen. Met goud- of ziiver-
leer in deel smane uiesjeu wo^uen onze zijuen
avonuscnoentjes geOooid. Uox worden uls-
scnen van gr\js iter met znveriéör in reepen
of liguren uestiku Heel geramnverd is een
comuiuaiid van tasch, scaocuon en soms ook
nog de ceinture tut een lap leer gesneuen en
met neuekue leer gegaxuoerd, oyv. zwart
suede met siuahe reepjes iak oi tueuö met zil
ver, zwart hagedis met lax en verder beige
hagedis met enen beige iter ox grijs chevrtau
mei züverieer.
Benaive tasschen, die b\j onze schoenen
passen of omgekeerd wat is tegemvoo-uig
meer onmiscaar; schoenen of een tasca.'
laten we ze ook bij onzen mantel of japon
maken van dezeüae woden stof ,met sou-
tacne bes tikt ais de stol enen is; weelsels
met een patroon heubun geen aiider ornament
noodig dan een mooie reonie beugel van ver
guld of verzilverd metaal.
De meeste middag- en avondtasschen zijifr
langwerpig, brjna vierkant; ze hebben nog
öixwijis net envexoppe-modei, maar toen meer
en meer beugels Ox knippen van metnai en ten
riempje. Maxcassite garneert tasschen van
sueae, zwarte oi grijze. Natuurlek veel gt<jze
en zwai'te tasschen by de grijze en zwarte en
sembles.
Ceintures zijn ook niet steeds meer van
leèr; we hebben ze van donker ripsant, dat
met wit is doorgestikt, en van ncht met.
zwarte stiksels, maar vooral van jersey en
kasna, in dezeiide tint be^tixti Aan oio stof
fen ceintuurtjes een mooie metalen, ivoren
of geemaiLeerde gesp. Leêrem ceintuurtjes
dragen we smal op sportieve sweaters, bree
der 4 h 5 c.M. op onze och tend-jas
of tailleur. Ze hebben daai een gesp van leer
en zijn zwart 01 donkerblauw, of van natu
rel-, xrokodii- of lakxeér.
nandscnoenen zyn 's middags van lichte
peau au suede, 's morgens van licht, wasch-
baar chevreau, met een riempje rondom of
geheel zonder sluiting. Chic en yzersterk
zijn de naturel-varkeiisieeren handschoenen
voor ochtend en sport. Meer en meer dra-
gén we weer handscnoenen. 's Avonds: cham
pagne, crème, maar vooral zwart suède,
waarop de armbanden zoo mooi uitkomen.
Meer nog dan van annoanuen wordt dezen
winter werk gemaakt van halskettingen, kor
te, die juist de hals omsluiten, van groote,
ronde kralen, wit glas of gekleurd met piaite
kralen en kleinere mmndere tint er tusschen,
of heelemaal van ringetjes, zilver, verguld 01
zwart met goud of surass. Langere kettin
gen van amber of van koraal, van ronde
kralen bezet met marcassite of klelno dia
mantjes, onregelmatig gevormde v^rgu.deof
zilverige kraien. De nieuwe ketting van Cnar
nei is al in ahe „grands-magasins' te krijgen
ze bestaat uit dunne kettingen van gekleur
de kralen, dooreengevlochten met vergulde
snoeren. Het geheel lijkt veel op een kerst-
botmguirlande. De artistieke zi.vtuvn bijoux,
zooais ze op den Salon d'Automne worden
geëxposeerd, vinden weer een heel and ar
soort draagsters dan de modepopjes, die
echte en namaak-diamanten en kerstboom-
kraaltjes kiezen op zwarte jurkjes. De dia
manten bijoux, met soms een enkele safier,
robijn of smaragd, zijn recht van vorm; het
nieuwste slijpsel van de valsche diamanten
is langwerpig.
Zakdoekjes zijn niet meer wit met een
open zoompje en een monogram in een hoek
je. We hebben héél veel gekeurde zakd jak
jes, passend bij onze kleeren, dus veel grijs,
meestal is het fond licht en de rand don
ker. Toch zullen we wel terugkomen tot de
fijne witbatisten zakdoek, die nu doorweven
is met een effen rand en met kleine motief
jes, alles zuiver wit.
De dassen, die we in onze tailleurs en
ochtendjassen dragen, zijn niet mear steeds
van zijde. We kiezen er voor fluweel, heel
dun bont of zelfs eenvoudig een scnuine
reep fijne wollen stof.
COLIN E.
RECLAME.
1425
RECLAME.
DE DUITSCHE OMBOEP.
De Duitsche Omroep Tiert haar 6-jarig be
slaan Blijkens de in dit tijdverloop uitge
reikte aanlal zendvang-vergunningen, zijn
er momenteel 2.334.255 luisteraars in
Duitschland.
RADIO-TENTOONSTELLING TE BRUSSEL.
Zooals tegenwoordig op de meeste auto
mobiel tentoonstellingen gebruikelijk is, zal
ook op de 22sle jaarlijksche Automobiel Ten
toonstelling welke van 8 tol 19 December,
a s. le Brussel wordt gehouaen, een deel der
tentoonstellingsruimte voor radio-ezpositie
worden afgestaan.
TRADITIE EN RADIO.
Bij de troonsbestijging van den Japan-
schen Keizer te Kyoto werd van een Wester-
sche nieuwigheid, n.l. de radio, gebruik ge
maakt,
Een verslag van de plechtigheid werd
door de stations Tokio en Osaka uitgezon
den en hadden ook beelduitzendingcn plaats
bestemd voor opname in de dagbladen.
OOSTENRIJK-AMERIKA TLA RADIO.
De eerste draadlooze telefoondienst tus
schen Oostenrijk en Amerika werd 3 No
vember j.l in gebruik gesteld. IIcl eerste
gesprek dat hierbij gevoerd werd, was tus
schen Dr Seipel. de Oostenrijksche Bonds
president en den heer Kellogg, Staats
secretaris der V. S.
De dienst maakt gebruik van do Trans
Atlantische Radioverbinding tusschen Rug
by en New-York, dus bestaat er nog geen
directe verbinding tusschen beide landen.
DE ZENDVERGUNNING IS ER.
Naar wij uit zeer betrouwbare bron ver
nemen, za' binnen enkele weken een begin
worden gemaakt met het verleenen van
amateur-zendvergunningen in Nederland.
Hieraan zijn evenwel verschillende restric
ties verbonden, zoodat niet een ieder meer
voor een dergelijk vergunning in aanmer-
kink kan komen.
ZENDTIJDEN VAN DEN DUITSCHEN
BEELD ZENDER.
Met de beelduilzendingen door middel
van het Fulton Systeem woidt op 20 dezer
een aanvang gemaakt. De uitzendingen ge
schieden door de Fultograph Maatschappij
van uit Kftnigswusterhausen op een goli-
lengle van 1360 Meter en wel op de navol
gende uren
Zondag 1.05—1 50; Maandag l.Oo1 3o;
Dinsdag 10.05—10 35; Woensdag 1.05—
1.35; Donderdag 1.05—1.35; Vrijdag 10.05
10.35 en Zaterdag van 1.051-35.
Zooals bekend, wordt dit systeem ook toe
gepast door Daventry en Weenen en bin
nenkort ook door Huizen.
KORTE-GOLF ONTVANGST IN BET
BEZETTE GEBIED.
De pogingen der Duitsche Rijksregeering
om de bezettings-autoriteilen er toe te be
wegen het verbod tot het gebruik van^ont
vangtoestellen waarmede het mogelijk is
golflengten beneden de '200 Meter te ont
vangen. voor het bezette gebied op te hef
fen. zijn vruchteloos gebleken.
Het Inter-GeailiSerde opper-commando
heelt le kennen gegeven dat de motieven
waarop het verbod tot het gebruik van der
gelijke toestellen is gebaseerd, nog onver
minderd van kracht zijn en kan dan' ook
niet tot opheffing van dit verbod worden
overgegaan.
Practisch is dus alle omroep-óntvangst
verboden, daar immers de meeste toestellen
voot ontvangst ook onder de 200 Meter ge
schikt zijn.
Of het verbod iets zal uitwerken, betwij
felen wij dan ook sterk.
VOOR ZONDAG 18 NOVEMBER.
Hilvorsiuii, 1071 M. 9.30: VARA.
Socialist. Prentkunst (2). door Alb. Hahn Jr.
10.10: VARA. Lezing door Ir. Gorter: Ge
reedschap 10.30: VPRO. Dienst i. d.
Remonstr. Kerk, Amsterdam. Voorganger:
Dh L. J. v. Holk 1.002.30: Concert door
het Boris Lenski-Trio 2.303.00: Piano
sonaten van Beethoven, door Louis Schmidt
en Egb. Veen 3.004.00: Gramoloon-
muziek 4.005.00: Hawaiïanmuziek
door het Hawaiïan-vijftal 5.006.00:
VARA.: Kinderuurtje 6.007.30: Con
cert door het versterkte Cinema Royal
Orkest o. 1. v. H. de Groot 8.00: Pers- en
sportber. 8.15; „Das Dreimadlerhaus".
van SchubertBerte. Nederlandsche verta
ling van Fel. Hageman. met medew. van
Chr. de Vos, Jul. Moes, Wilh. v. d. Hoeck,
Betty v. d. BoschSchmidt. Jeanne Baciliek,
Annie v. Beek Ristjouw e.a. Orkest o. 1. v.
J. J. v. Amerom.
Huizen, 340.9 M. Na 6 uur 1870 M.
8.309.30: KRO. Morgenwijding door J. de
Wit, lid v. h. Gilde ..De Klare Waarheid".
Muziek en zang 10.20: NCRV. Dienst in
de kapel „Nieuw Vredenhof" (Ned Herv.) te
Heemstede. Voorganger: Dr F. W. A Korff:
tekst Lucas 19 110 12.301.30:
KRO. Concert door het KRO.-trio 1.30
2.00: KRO. Godsdienstonderricht door Prof.
D. Bont 2.002.30: Literair (KRO) half
uurtje dor Marie Koenen. Lezing over eigen
werk 2.304.30: KRO. Concert. Het
Nijmeegsche mannenkoor „Keizer Karei".
Dir. B de Bruyn. Puk Jakma, piano. H. H.
C. Wygers, H. v. d. Waarden en Mr. R.
Hoffmans, tenoren. J. Hendriks, bariton. J.
Dartels, bas 4.305.00: KRO.: Zieken-
halfuurtje door Pastoor L. J. WiHenborg
520: NCRV. Dienst in de Weleringkerk,
Amsterdam Voorgangers Ds. P. v. Vliet. De.
W. D. Lindhout. A Bakkenist, orgel. Koor
..Immanuel", Dir. J. v. d. Bijl 7.308 00:
KRO. Spr.: Aug. Commissaris- Van O.
tol 1/3, of de ontwikkeling der Ka hol. in
Nederland i. d 19e eeuw 8.00: KRO. Con
cert. De Amsterdamsche Orkestver. o. 1. v.
F. v. Diepenbeek. Ari Vadesta. zanger
10.00 Persber 10.45: KRO. Epiloog door
het Klein-Koor o. I. v. Jos. H. Pickker9.
Daventry, 1600 M. 3.50: Concert. M.
Russell, alt. E. Marshall, bariton. De kapel
van II M. Air force 5.20: Kindcr-kerk-
dienst 6.60: Voorlezing van ..The Pil
grim's progress (Bunyan) 6.056.35:
Bach'e kerkcanlftle no. 60. T. Pickering,
tenor. C. Stewart, sopraan. R. Watson, ba
riton 8.20: Kerkdienst 9.05: Liefdadig-
heidsoproep 9.10: Weerber., nieuwsber.
9.25: Schubert-avond. K. Winter, sopraan
Mannenkoor. Symphonie-orkest 10.50:
Epiloog.
Parijs „Radio-Paris", 1750 M. 12.20:
Religieuse causerie en -muziek 1.05
2.10: Orkestconcert 4.505.50: Gramo-
foonmuziek 8.05: Circus Radio-Paris
8.3511.10: Variété. Orkest en Mmes. L.
Tyber, F. Izard en Clo. Christophe.
Lanoenberr, '169 M. 8.259.20: ICalh.
Morgenwijding 10.20 Schubert-feest. Her
uitzending van Weenen 12.201.50?
Gramofoonmuziek 2.403.20: Schubert-
licderen voor sopraan en alt 3.505.20:
Orkestconcert 7.30: „Die Freunde von
Salamanca", kom. zangspel tn 2 acten van
Schubert. Daarna dansmuziek.
Königwas'erhansen (Zeesen) 1250 en 1700
M. ca. 8.20: Morgenwijding 10.50:
Schubert-feest 3.50: Gramofoonplaten,
(beroemde violisten) 4.205.20: Orkest
concert 7.20: Symphonieconcert o. 1. v. A,
Haelssig. Daarna tot 11.60: Dansmuziek.
Hamburp, 395 M. 8.35- Morgenwijding
10.50: Schubertfeest 2.20: Concert
3.50: Slavische kamermuziek 7.20: ..Die
schóne vom Strande". klucht 9.60: Can-
serie. Daarna dansmuziek door het Scarpa-
orkést.
Brussel, 509 M. 10.20: Schubert-feest
5.20: Orkestconcert 6.50: Trioconcert
8.3510.35: Orkestconcert. Mile. Del-
glune, piano.
VOOR MAANDAG 19 NOVEMBER.
Hilversum, 1071 M. 10.00—10.15:
Morgenwijding. 12.302.00: Lunchmu-
ziek door het Boris Lensky-Trio 5.00
6.00: Kinderuurlje. 6.007.15: Concert
door het Omroeporkest. 7.157.45:
Engelsch. beginners. 805* Schubert-her-
denking. Lezing over Schubert door Willem
Landre 8.35—1100: Concert. Het Hol-
landsch strijkkwartet. Willem Ravelli, ba-
riton-liederzanger. Th. v. d. Pas, begel.
4-Handig pianospel door George v. Renesse
en Hengeveld.
Huizen, 340.9 M. Na 6 uur 1870 M. (Uit
sluitend NCRV.-uitz.) 12.301.45: Orgel
concert door S. P. Visser, organist. 12.50
1.00: Een causerie door D. Pereboom over
de Radio-centrale's en de NCRV. 2.00
2.30: Schooluitzending. Zangles door J. A.
Steinz. 4.005.00: Ziekenuurtje o. 1. v.
Ds. J. J. Buskes. H. J. Smit Duyzentkunst,
bariton en orgel. H. Smit Duyzentkunst,
orgelbegel, 7.007.30: Stenografieles.
7.30: Schubert-herdenking. Spr. G. v. d.
Ravenzwaay te Amsterdam: Schubert als
mensch en als kunstenaar. Het Chr. Radio-
orkest o. I. v. J. Pouwels. Werken van Schu
bert in de bewerking van Bach.
Daventry, 1600 M. 10.35: Kerkdienst
11.20: Gramofoonmuziek. 12.20: Bal-
ladenconcert (alt, tenor). 12.50: Dans
muziek. 1.20: Orgelconcert. 2 20: Voor
de scholen. 2.40: Muziek. 2.50: Le
zing. 3.20: Muziek. 3.25: Lezing.
3 40: Muziek. 3.50: Schubert-concert
voor de scholen 4.50: Orkestconcert
5.35Kinderuurtje. 6.20; Lezing 6.35:
Nieuwsber. 6 50: Voor padvindster9
7.05: Piano-duo's van Schubert. 7.20:
Liter, critiek. 7.35: Muziek. 7.45:
Fransche causerie. 8.05 Concert door
de militaire kapel. B. Hooper, tenor.
9.00: Speech van Sir Ph. Cunliffe-Lister.
9.35: Lezing: The stars. 9.50: Nieuwsber.
9.55: Kamermuziek van Schubert. Sir. G.
Henschel en het Kulcher strijkkwartet. -*
11.2012.20- Dansmuziek.
Parijs „Radio-Paris", 1750 M. 12.50—
2 10- Orkestconcert. 4.055.05: Sym
phonieconcert 9.0511.10: Concert en
radio-tooneei. Het gezelschap Colin. Mme.
Martinelle. zang.
Langenberp, 469 M. 11.2012.20:
Schuhert-herdenkingsfeest. Orkest en koor.
11.30: Mechanische muziek. 12 25
150: Orkestconcert. 6.05550: Koor-
concert 7 208.15: Orkestconcert.
8 20: Schuherl-fecM. Symphonieconcert.
Daarna dansmuziek.
Koniqswuiterhauien (Zecson), 1250 en
1700 M. c. a. 9.60—11 20; Schubertfeest.
11 204.20: Lezingen. 4.206.20:
Concert. 6.207.06: Lezingen. 7.20:
Schubertfeest. Koor en orkest. Daarna tot
11.50 dansmuziek.
Hamburg, 395 M. 4.20: Schubertfeest
5.20: Vroolijk concert. 7 20: Schubert'
avond. Concert. Orkest, koor en solisten,
Rede van Dr. F. Günther. v— 9.30: Nieuw»»
berichten.
Brussel, 509 M. 5.20: Dansmuziek
6.50: Piano- en vioolconcert 7-20: Gra
mofoonmuziek. 8.5010.50: Concert
Orkest en koor.
RECLAME.
Fabriek/- M,rH.
(citroen. Rum. Arak.
Met van ouit bekende Merk.
355