(UIL
i
fliw
69ste Jaargang
LEIDSCH DAGBLAD, Zaterdag 22 September 1928
Vierde Blad
No. 21021
t VOOR DE HUISVROUW.
MODEPRAATJES VAN EEN
PARISIENNE.
RADIO-PROGRAMMA.
GEMENGD NIEUWS.
Zelden ontving ik zooveel brieven van
dames, die mijn hulp inriepen, als in de
twee laatste dagen vóór ik, voor ander
werk, de stad uit moest!
Ik hoop, dat u 't mij wilt vergeven, dat
ik u eerst nu kon antwoorden; het gebeurde
werkelijk buiten mijn schuld.
In de eerste plaats Mevr. A., nit S., U
wilde een groot kussen maken om op den
grond op te zitten; u heeft fluweel en
satinet, maar schrijft mij niet hoeveel en
ook niet of het fluweel en satinet bij elkaar
zijn te gebruiken. Dat zal ik maar aan
nemen. Ik heb twee goede ideeën voor u.
In de eerste plaats kunt u een echt kussen
maken, d. w. z. de vorm van een canapé
kussen, doch dan veel vaster opgevuld,
zoodat u er werkelijk op zitten kunt. Dat
gaat niet op een gewoon canapé-kussen;
daar zoudt u doorheen zakken, zoodat u
plat op den grond kwam te zitten. Daarom
moet zoo'n vloerkussen steviger opgevuld
en grooter zijn dan een gewoon kussen.
ïWanneer u het bijv. 60 c.M, lang en 50
c.M. breed maakt en u zet een band rondom
van 20 c.M. breedte, dan kunt u het op
vullen met zeegras, en u legt er een laag
kapok omheen, omdat dat een zachter ge
voel geeft. Ik raad u wel aan eerst een
voeringkussen van katoen of een andere
sterke stof te maken en deze voering op
te vullen. Dan blijft het model er beter in.
U maakt dus twee vierkante lappen van
60 bij 50 c.M. en een lange reep van 2 20
M. (2 maal 60 bij 50) van 20 c.M, breedte
en naait deze aan elkaar; als de voering
bijna is dichtgestikt, stopt u haar vol met
de vulling; dan naait u het laatste stukje
overhands dicht.
Vervolgens trekt u er de van te voren aan
drie zijden dichtgestikten fuweelen hoes
overheen (de onderste helft kunt u desnoods
van satinet maken, omdat het fluweel lee-
lijk wordt van op den grond te liggen) en
naait het zaakje toe. Afwerken met een
smal koordje om de naden te bedekken,
raad ik u wel aan; het staat veel netter.
Ook maakt een grooter zijden of satijnen
strik boven op één der hoeken een aardig
effect. Een tweede manier om zoo iets te
fabriceeren is er een poel van te maken.
Dan zit u prettiger, want hooger dan op
een enkel kussen.
Een goede afmeting voor een poef is een
middellijn van 42 c.M. en een hoogte van
32. Daarvoor heeft u noodig een lap van
ongeveer l1/3 M. lengte en 7= M. breedte
en dan bovendien nog een onderkant van
satinet met een middellijn van 42 c.M.
Knip twee ronde kartonnen met diezelfde
middellijn. Zij geven „houvast" aan uw
kussen. En maak dan een grooten berg vati
flink verfrommelde oude couranten. Daar
moet u een massa van hebben; want daar
mee moet de gansche poef worden opgevuld,
zóó, dat u er gemakkelijk en stevig op zitten
kunt. Maak nu eerst weer een voering-band
van 1.30 M. lengte en 70 c.M. breedte. Rim
pel deze van boven en van onderen in en
vul de ruimte op met de papieren en de
twee kartonnen: één boven- en één onder
aan. Dan krijgt u dus een tonnetje van
ruim 32 c.M. hoogte; naai vervolgens de
fluweelen band over de breedte dicht, rim
pel hem aan een zijde in, zóó. dat u een
ronde opening overhoudt en leg in deze
opening uw schijf van satinet en vervol
gens uw voeringkussen. Daarna rimpelt u
ook den bovennaad in, windt halverwege
het tonnetje een stevig koord, waarmee u
de pouffe afsnoert in twee helften en model
geeft, en het kussen is klaar.
Nu is het voor mij, die uw fluweel niet
zag en er niet eens de kleur of kwaliteit
van kent, wel heel moeilijk te oordeelen,
hoe u het kussen moet afwerken. Het is
mogelijk, dat u er één of andere grap op
kunt borduren, bijv. een muis of een bij of
een spinneweb, maar u kunt het misschien
ook aardig versieren met een strik of een
toefje zijden bloempjes. Een groote kwast
van koordzijde, of een ornament met kralen
gewerkt, of een stukje peau de suêde tot
bloem verknipt 't zijn allemaal van die
kleine „nietsjes", die cachet geven aan het
kussen, doch die ik u onmogelijk kan voor
schrijven, omdat ik absoluut niet weet, hoe
uw kussen er uit ziet, en ook niet in wat
voor omgeving: modern of ouderwetsch,
jonge menschen of oude dame, het dienst
rnoet doen. In alle geval deed ik u nu een
paar ideeën aan de hand. waarop u voort
kunt bordurenI Doch nu nog even een op
merking: vindt u het niet wat jammer van
uw mooie fluweel, dat u er zóó maar op
gaat zitten? Al heeft u er nóg zooveel zorg
'voor en past u bijv op, dat iemand, die in
den regen liep, er geen gebruik van maakt,
toch zal het fluweel door het gebruik er
niet mooier op worden- zelfs de allerbeste
kwaliteiten pletten, wanneer men er dik
wijls op zit! Ik raad u daarom eerder aan
een tafelkleed of canapékussen van te
maken, als het werkelijk mooi fluweel is!
En nu nog even in telegramstijl de andere
dames:
Mevr. R., te Z. heeft schimmel op haar
behang in een nieuw huis. Die behangsels
zijn wat vochtig in 't begin. Los wat salicyl-
zuur in wijngeest op (1 op 4 is de verhou
ding) en bevochtig de beschimmelde plek
ken hiermee, met behulp van een sponsje.
Er zal geen schimmel meer op verschijnen.
Mevr. L., uit L. vraagt hoe zij bad
mutsen kan bewaren, zonder dat ze ver
drogen of onbruikbaar worden: leg ze in
uw linnenkast na ze eerst van binnen en
van buiten met een laagje speksteenpoeder
te hebben bestoven.
Mevr. R., uit L., vraagt mij wat het beste
materiaal voor pcets- en zeildoeken is. Geen
beter dan.... ouwe lappen en afgedragen
kousen! Wanneer de voeten der kousen
versleten zijn, knipt u er deze af en legt
vervolgens eenige kousen naast elkander.
Om de andere het nauwe en het wijde ge
deelte van het been naar boven; naai ze
met de machine aan elkander vast en slik
de open stukken dicht. Zet er een sterk
bandje om heen als boorband en u heeft
de stevigste, beste zeildoek, die u maar
wenschen kunt.
(Nadruk verboden.)
Al wordt het streven „bruin als Óen neger'*
te zijn, hier aan onze Zuidelijke stranden
nog spoediger met succes bekroond, toch
zal in Holland ook wel niemand lelieblank
uit dezen zonnigen zomer zijn te voorschijn
gekomen. Aan de Fransche kust „leven"
we meer, nog dan op de badplaatsen aan de
Noordzee, in onze „maillot" met hoogstens
een jasje zonder mouwen, als we een
oogenblik „gekleed" willen zijn. Behalve
zwemmen doen we nog allerlei sport en spel
in de volle zon: „planking" op vlotjes
slaande, achter e'en bootje over de golven
varen, waterpolo met een groote lichte gum
mibal, visschen, tennis, golf, acrobatische
toeren probeeren die na veel spieroefening
langzamerhand wel lukken, eet. e«ct. We
komen dus minstens zoo bruin als Josephine
Baker in Parijs terug, en zien er in de grijze
straten haast exotisch uit. We moeten dus»
één van twee dingen doen: of trachten zoo
spoedig mogelijk blank te worden Elisa
beth Arden zorgt daarvoor door een speciale
behandeling „Après l'Eté" na den zomer)
ook Helena Rubinstein vond speciale crè
mes uit, die de- huid bleeker maken en zo
mersproeten doen verdwijnen. óf we
moeten dat verbleekingsproces langzamer
hand door de natuur laten volbrengen. Wat
ge in geen geval doen moet is: lichte of
rose poeder gebruiken om een bruine huid
te verbergen. Poeder moet altijd in de
tint van het teint worden gekozen hoog
stens een graadje» frisscher, met wat „rouge"
op de wangen tegen den avond.
Dezen zomer hebben we heldere kleuren
gedragen, die onze bruine teint flatteerden
en we blijven nu voor onze herfst-kleeren
kleuren kiezen bij het brunette-teint, dat
wij nu allen hebben, ook al zijn we geen
geboren Fran<;aises. U heeft trouwens zeker
wel eens met spijt opgemerkt, dat „de mode"
steeds voor de fijne donkere Fransche vrouw
wordt uitgevonden. Ik beklaag tenminste
dit najaar de Hollandsche matrone, wier
door de natuur reeds breedgèvormde heupen
door een ongezonde leefwijze nog met over
tollig vet zijn aangedikt. Veel te veefl eten,
te weinig gezonde beweging ziedaar de
oorzaken van het kwaad, dat in de nieuwe
herfst- en wintermodellen wel sterk zal
uitkomen, want zonder uitzondering zijn
onze morgen-, middag- en avond-toiletten
strak om de heupen, met een glad lijfje
en met ruimte in de rok, onder de heupen
beginnend en meest naar achteren het
ruimst en lager neerloopend. Eigenlijk heb
ben alleen de ochtend- en sportjurkjes,
costuumpjes en mantels een rechte rok-
zoom. Middagtoilelten hangen achter iets
lager dan voor, en hoe later het op de»n dag
wordt hoe gekleeder de toiletten, des te lan
ger valt de rok en des te dieper is van
achteren het décolleté. Veel werk is du
seizoen gemaakt van het raiddagtoilet èn
door de stoffenfabrikanten èn door de ont
werpers van de modellen. De stoffen zijn
zóó mooi en soms decoratief op zichzelf,
dat we op onze japonnen geen garneering
zullen hebben, behalve eep enkel bijou;
gesp aan de ceinture of om een écharpe op
den schouder te bevestigen, soms beide, en
dan bij elkaar passend; een collier of han
ger, een enkele bloem.
Voor middagjaponnen hebben de zijdefa
brikanten vooral bedrukt fluweel en zijde
met ingeweven patroontjes (het dessin
steeds klein) bestemd, maar ook effen flu
weel, crêpe-satin, moiré. Er wordt een ware
oorlog gevoerd tusschen de echte en de
kunstzijde, met als wapens: reclames
overal, maar vooral in de modeplaten. De
kunstzijde heeft zich nl. uit haar minder
waardige rol van „namaak-echt" naar bo
ven gewerkt tot een weefsel met een spe
cial en glans, dat vooral voor avond-toilet
ten en avondmantels wordt gebruikt.
Middag-kleuren zullen heel donker zijn:
allerlei kleuren bruin- cacao, caramel, ka
neel, vanille, havanna, verder donkergroen
en olijfgroen, granaat- en robijn-rood, ma
rine-staalblauw en turqouise, en zwart. Be
halve blauw, donkergroen en zwart ziin al
deze tinten weer uitsluitend voor de bru
nette bestemd. Ducharne en Bianchini en
Goudurier bedenken nu weder de zijden en
fluweelen stoffen, waarvan de groote mode
huizen toiletten ontwerpen voor de elegante
Parisienne eh die aan mindere fabriekjes
in en buiten Frankrijk tot voorbeeld dienen.
Veel fluweel, bedrukt met motiefjes, alsof
het „tweed" was; dit kan ik evenmin waar-
deeren als een „geëikenhoute" deur of „ge
marmerd" hout, maar het is mode! Nog
steeds stipjes, kringetjes en groote moezen
in verschillende afmetingen op eenzelfde
lap fluweeü. Het fond, waarop de fluweel
pluisjes zijn geweven, is soms zoo soepel als
mouseline-de-soie, wat ideaal is voor fluweel
terwijl moiré bijv. en tafzijde eenigzins
stijf mogen staan. Mooie effecten en zachte
overgangen worden verkregen door het flu
weel aan de achterzijde te- bedrukken.
Nieuw zijn de crêpes satin faconnés: hier
bij wisselen doffe en glanzende motieven
in één tint elkander af; deze crêpe wordt
in „bontkleuren" geweven. „Limasol"
heeft ook een dessin v. satijn, evenals crêpe
de Chine, en sommige zware crêpes hebben
een in kleur geweven patroontje, maar nooit
steken die ingeweven tinten sterk af, zelfs
wordt bij tafzijde soms het patroon op de
ketting gedrukt, wat de contours er van ver
zacht, evenals dat al lang bij cretonne wordt
gedaan.
Lange, nauwe mouwen hebben onze mid
dagjaponnen, soms zóó lang dat ze om de
pols rimpelen; het décolleté is dikwijls
rond, soms is een écharpe op eien schouder
bevestigd en wordt om den hals geslagen,
de rok heeft rondgeknipte volants of maar
een enkele „klink" achter in de rok, het
geen een naar achter afhangende ruimte
geeft. Sommige middag-toiletten hebben in
het geheele geen ceinture hebben bijna het
model „princesse", behalve dat meestal de
ruimte niet is aangeknipt maar aangezet.
Andere japonnen hebben een smal cein-
tuurje met gesp of een ceinture-mouchoir,
9cheef omgestrikt en een andere tot driehoek
gevouwen „mouchoir" om den hals Hooge
boorden, die in een geknoopte écharpe uit-
loopen. Jabots, kraagjes, manchetten van
kant of chliffon. Ziehier de typische trekjes
van de middagjapon, zooals de elegante
Parisienne haar zal dragen, totde
mode verandert.
COLINE.
RECLAME.
7598
geen vertrouwen,
dat wij gedurende meer dan
anderhalve eeuw en in steeds
toenemende mate tabak vervaar
digen en daarmede voorzien, een
steeds grooter wordend aantal
rookers
door een product
te leveren dat door zijn kwaliteit
voldoet aan de hoogste eischen
was het mogelijk, onze positie
175 jaren lang te handhaven
gestadig te versterken.
zullen de geur
en smaak van onze tabakken ten
Volle bevredigen.
Jjtp€aah van gewoneiabxtk!"
Echte FriescheHEEREN-BAAI
Uanaf 50ctpAhpd. 20 ctp.ons. lOcip. xfoon»
N.VDouwe Egberts Tabaksfabrieken Jourc- Utrecht
Amsterdam-den Haag. - Opgericht 1753
RECLAME.
wordt gezond en sterk
het krijgt mooier glans
het wordt vrij van roos
het blijft beter zitten
indien gij het des morgens
inwrijft met een weinig Puroi
7 -wrtdoel iedj&ie&n,
7596
VOOR ZONDAG 23 SEPTEMBER.
Hilversum, 1071 M. 9.15: VARA Zon-
dagochtenduitzending. Ru Mulder, voordracht.
Han v. Dalen, cello. Atie Riimer, piano.
Gramofoonmuziek. 1.002.30: Lunch
muziek door het Trio Rentmeester. 3.00
5.00: Concert door het Omroep-orkest o.
I. v. Nico Treep. Jan Th. v. d. Vele a
solist. Egb. Veen a. d. vleugel. 5.00
6.00: V.A.R.A. Kinderuurtje o. L v. W. v.
Cappellen. Jeanne Bacilek. De zangles van
Lenie. 6.30: V.P.R.O. Dienst in de Groote
Kerk te Hoorn. Spr. ds. N. Zwiep. Kerk
koor. 8.00: Persber. en sportber. 8.01:
Aansluiting van het Concertgebouw te Am
sterdam. Volksconcert door het Concert
gebouw-orkest 10.15: Gramofoonmuziek.
Huizen, 340,9 M. Na 6 uur 1870 M.
8.309.30: K.R.O. Morgenwijding. Spreker:
Pastoor L. H. Perquin, voorz. v. d. K.R.O.:
Naastenliefde, grondslag van het maatschap
pelijk welzijn (2). 9.50: N-C.R.V. Dienst
in de Geref. Kerk te Amsterdam. Voor
ganger: Ds. D. Sikkel. 1. Orgel. 2. Votum
en Zegen. 3. Zingen: Psalm 42 vs. 1 en 3
4. Lezen van de Wet des Heeren en van
den 27sten Psalm. 5. Zingen Psalm 3 vs. 2.
6. Gebed. 7. Zingen: Psalm 63 vs. 1 en 2.
8. Bediening des Woords over Psalm 27
vs. 46. 9. Nagebed. 10. Zingen: Psalm
84 vs. 6. 11. Zegen. 12. Orgel. 12.30
L30: K.R.O. Lunchmuziek door het Trio
Winkels. 2.004.00 K.R.O. Concert Hu
morist. kwartet „Klynman" en gramofoon
muziek. 4.00—5.00: K.R.O. Ziekenuurtje
door prof. A. Scheermakers te Ginneken.
5.50: N C.R.V. Dienst in de Ned Herv. Kcrk
te Kralingen. Voorganger: ds Joh E. v. d.
Valk. J de Goey, organist. 1. Orgel 2. Zin
gen Psalm 66 vs. 4 en 8. 3. Votum. 4 Gebed.
5. Geloofsbelijdenis. 6. Lezen: Opc-nb. 7 vs.
917. 7. Zingen Gez. 7 vs. 1 en 4. 8. Lezen
van den tekst: 2 Cor. 12 vs. 7, 8 en 9a. 9.
lei ged. preek. 10. Zingen Gez. 197 vs. 1 en
3. 11. 2e ged. preek. 12 Dankgebed. 13.
Zingen Psalm 84 vs. 6. 14. Zegen 15. Orgel.
7.458.15: K.R.O. Rede van dr, Fr.
Muckermann S.J.: Der Katholik und der
Moderne Kultur. 8.15: K.R.O Concert.
De Amsterdamsche Orkestver. o 1. v. F. v.
Diepenbeek. Mej.-G. Scheepmakers, alt.
10.00: Nieuwsber. 10.45: Epiloog door
het Klein Koor o. 1. v. Jos. II. Picckers.
Daventry, 1600 M. 3.50: Concert door
de militaire kapcfl. K. Hilliards, sopraan H.
Brindle, bas. 5 35: Opperrabijn Dr. Hertz;
The Day of Atonement. 5.35: Bijbelsche
liederen. 6.05: Bach's Kerkcantate no. 8.
G. Sweeney, sopraan. G. Felpts, alt. W.
Hudson, tenor. R. Whitehead, bas. St. Ann's
Kerkkoor. Versterkt orkest. G. Prilchard,
orgel. 8.20: Dienst in de Bradford Cathe
dral. 9.05: Liefdadighoidsoproep. 9.10:
Nienwsber. 9.25: Concert. F. Falkner,
bariton. Strijk-orkest. 10.50: Epiloog.
Parijs „Radio-Paris", 1750 M. 12.20
Religieuse causerie en -muziek. 1.05:
Orkestconcert. 4.50: Dansmuziek.
8.50: Concert. Mile. Ferrare, zang. ITr.
Cardi, zang. Orkest.
Langenberg, 469 M. 9.2510.20: Kath.
Morgenwijding. 12.1512.55: Schubert-
Concert. Causerie en vocaal concert. 1.20
2.50: Orkestconcert. 4 506.20: Or
kestconcert. 5.105.30: Motorrennen in
Hamborn. 8.20: Concert. Werag-orkest.
ITr. Schausz, viool. 9.20: Concert. De
Mannenzangver. v. Graz. 10.00: Orkest-
concert Daarna tot 12.20 Dansmuziek.
Konigswusterhausen, 1250 M. (Zeesen)
9.20: Morgenwijding. 11.50: Militaire
muziek. 5 206.50: Orkestconcert.
8.50: „Wenh die Geige erklingtOr
kest, koor. E. Kochmann, sopraan. W.
Gombert, tenor. E. Kandl, bariton. F. v.
Szpnanowski, viool. B Gcysel, piano.
10-5012.50: Dansmuziek.
Hamburg, 395 M. 9.35: Morgenwijding
1.25: Orkestconcert. 2.20: Kinder
uurtje. 3.20: Concert. Norag-jazz-orkest
5.20: Orkestconcert. 8.20: Vroolijke
marsch- en liederenavond. Orkest, koor en
Marie Kloth. Daarna tot 11.20 Dansmuziek.
Brussel, 509 M. 5.20: Dansmuziek
6.50: Trioconcert. 8.35: Concert. Orkest
en Mile. Djabel, zang. 9.5010.35: Licht
concert.
VOOR MAANDAG 24 SEFTEMBER.
Hilversum, 1071 M. 12.302.00:
Lunchmuziek door het Trio Verhey 5.00
6.00: Kinderuurtje o. 1. v. Ant. van Dijk.
De Blijdemannetjes 6.007.30: Diner
concert door htt kwartet Rentmeester
7.307.45: Gramofoonmuziek 800
9 uur: Solistenconcert.. Wilmy Richard,
piano, F. Helmann, viool. 9.05: Populair
concert door het Omroeporkest o.l.v. Nico
Treep. 11.00: Sluiten.
Huizen, 340,9 M. Na 6 uur 1870 M.
(Uitsluitend NCRV.-uitzendingen) 12.30
1.45: Concert door H. M. Keuning, organist
4.005.00: Ziekenuurtje o. 1. v. Ds K.
Prins 7.308.00: Zangcursus o.l. v. Jac.
Ph. Caro 8.00- Concert. Boris Lcnsky,
viool. Mevr D. Blitz, orgel. Spr. H. Guil-
laume: Het 100-jarig bestaan der Rijnsche
Zending.
Daventry, 1600 M. 10.35: Kerkdienst
11.20: Gramofoonmuziek 12.20: Concert
(bariton-piano) 12.50: Dansmuziek
1.20: Orgelconcert 2.20: Voorlezing in
vreemde talen 2.40: Muziek 2.50:,
Lezing: What the onlooker saw 3.20:;
Muziek 3.25: Voorlezing 3.35: Studio-
concert 4.35: Orkestconcert 5.355
Kinderuurtje 6.20: Huishoudpraatje
6.35: Nieuwsber. 6.50: Voor padvinders
7.05: Vioolmuziek van Kreisler 7.205
Lier. critiek 7.35: Muziek 7.45: Fraiv
sche causerie 8.05: Vaudeville. Dans-»
orkest en variété-artisten 9.35: Lezings
Siamese cats-and some Islands 9.50:.
Nieuwsber. 10.10: „The sea woman's
cloak", schets van Rives 11.3512.20*
Dansmuziek.
Parijs „Radio-Paris", 1750 M. 12.50
2.10: Orkestconcert 4.055.05: Orkest*
concert 8.5011.20: „Thais", opera van
Massenet. Orkest o. 1. v. Hr. Defosse, met
medew. van solisten.
Langenberg, 469 M. 12.301.10: Me-»
chanische muziek 1.25—2.50: Orkestcon.-»
eert 6.056.50: Orkestconcert. Werken
van Engelsche componisten 7.20 „Alda'\
opera in 4 acten van Verdi. Daarna tot 12.20
Dansmuziek.
Konigswusterhausen, 1250 M. (Zeesen) i
12.20—5.20: Lezingen 5.20—6.20: Or
kestconcert 6.208.05: Lezingen 7.50
.Samson en Dalila", opera in 3 acten van
St. Saëns.
Hamburg, 395 M. 5.20: Dansmuziek
6.20: Orkestconcert 8.20: „Kater
Lampe", comedie in 4acten van Rosenow
10.50: Sluiten.
Brussel, 509 M. 3.20: Dansmuziek
6.50: Trioconcert8.35: Gramofoonmuziek
8.5010.35: Operetteconcert. Orkest.
Mme. Delia en Hr. Geodel. zang.
DE OPSTAND TEGEN DE TOLLEN. I
Morgen een demonstratie in de
Zaanstreek.
De door het dagelijksch bestuur van de
Zaansche vereeniging voor Vreemdelingen
verkeer te Zaandam geleide actie tegen da
tollen in de Zaanstreek, waarvan de op vo-
rigen Zondag plaats gehad hebbende demon-»
stralio een gevolg was, zal worden voortge-i
zet. Gisteravond vergaderden de deelnemers
aan dien tocht in de Waakzaamheid te Koog
aan de Zaan. Het meerendeel der deelne-
mers wenschte niet weer op dezelfde wijze
actie te voeren aLs Zondag j.l. heeft plaats
gehad. Besloten werd dat een groot aantal
houders van motorrijtuigen op Zondag 30
September a.s. een massa-demonstratie zal
houden dóór een gedeelte van Noord-Hol
land. Getracht zal worden 500 auto's daar
aan te doen deelnemen. Pamfletten, circu
laires zullen onder weg worden verspreid,
terwijl de auto's van opschriften zullen wor
den voorzien tegen de tolheffing. Aan de
betrokken burgemeesters zal toestemming
worden verzocht tot het mogen houden van
dien optocht. Indien op de route tollen moe
ten worden gepasseerd zullen de deelne
mers niet weigeren het verschuldigde tol
geld te betalen. Getracht zal worden zoo
veel mogelijk tollen te vermijden. Deze op
tocht za! niet alleen plaats vinden in de
Zaanstreek, doch zal zich uitstrekken over
een flink gedeelte van Noord-Holland boven
het IJ.