SPLINTER HET MYSTERIE AN BELVOIR-MANSIONS. f)9s,e Jaargang LEIDSCH DAGBLAD, Zaterdag 19 Mei 1928 Vierde Blad No. 20914 Modepraatjes van een Parisienne. Het speciaal Huiskamerkarpet Wilton", 2M. x 3 M. f. 79.50 FEUILLETON. VOOR DE HUISVROUW. RADIO-PROGRAMMA. (Nadruk verboden). PARIJS, 1 Mei. Het voorjaar dringt overal door in het groote Parjjsche seizoen; zelfs onze avond toiletten zijn door de jonge lente geïnspi- i reerdze zijn licht en teer als de geurende bloesems in het Bois de Boulogne. We zullen m er later, in Juni en Juli, misschien vel dragen, als we op warme avonden buiten dineeren in een van die charmante [pavilions" van het toch zoo Parijsche Bois. k die vaporeuse toiletjes van chiffon en 'le schijnen daar al voor bestemd; ze zijn ms bedrukt met groote bloemen, maar effen zwart, rood, violet, en als ze -n talie zijn* zwart of „bis". Ze hebben 'Nsrpes en fichus vleugels, boléro's en lants, de rok bestaat uit twee of meer es of uit meerdere puntige slippen, die iet alle even lang zijn en soms één van 'e den grond raken. Dit gebeurt meestal d achteren, ook bij de japonnen, die leidelijk naar achter langer worden, het rsage en zelfs het décolleté vallen achter ger dan voor. Dat décolleté is soms zóó ep, dat zelfs de meest stoutmoedige Pa- enne het met een soort kleine cape of harpe of gepailleteerde driehoek van "'on of tulle bedekt. In elke „collectie" vel een avondrobe van zwarte tulle, be id met gouden vierkantjes en er i3 er n op bijna elke groote soirée. De avond reis kunnen onze zoo ongelijke rokjes ;et meer bedekken, maar volgen toch wel en de naar achter neerdalende beweging. Ik wil niet te lang stilstaan bij onze ondtoiletten, want in Holland is het im- :ra géén „seizoen" nu? maar vóórdat ?e zelf noodig hebt, interesseert het u mis- '*iep. al wel, dat er veel robes worden ge- gen. die zonder bepaald „robe de style" te toch door hun wijde rokjes doen denken n de modes van 1830, 1880 en aan de "inure" van '95. Ze hebben ee-n plat 'je, zijn van stijve stof: moiré lafzijde of satijn en hebben donkere tinten. Dan laernog de gedrapeerde robes van soepele "pes satin etc. Deze groote avondtoiletten 'en geen ceinture en een diep décolleté; zijn dikwijls crème of „bis", zachtrose of M-zeegroen. We dragen bij deze effen ellen een groote bloem, of een guirlande a bijv. blauwe regen op den schouder. Die **men zijn van chiffon en fluweel taffetas. RECLAME. JMt Uil het Engelsch van BEN BOLT. Zijn gedachten kwamen weer op het het blauwe omslag dat Tracy eerde gezien te hebben en juist toen hij aaQ dacht, troffen hem de woorden van a vriend; ~7 Southwell had ook een klein aantee- oefcje met een blauw omslag, waarop ■d S0 Eest^ld wa®, Hij heeft mij ver- oat daar een paar geheime inlichtingen stonden en h PaP'eren nazocht heb ik er boekje niet bij gezien, viel de inspec- em snel in de rede. Wat waren T00r inlichtingen? Tracv haalde ^Jders op# Weet ik het? zei hij thwelj vertelde u immers dat e 11 een gesloten karakter had en ,u- veol_uitliet. Ik herinner mij toe- in ^^j® omdat, toen wij samen in moae,Waren, hij zich doodschrok, toen hij dit verloren had k®'hernam de inspecteur., ik denk h,6!!? ui® hem doodgestoken heeft, dat Ja d rel hebben meegenomen. flat zal wel, zei Tracy onverschil- OTe? 3 °n Ue?reep dat zijn vriend al- tei i boekje had gesproken om er ^litie bevo^0^ ^aT1^en tójaMen ?Ün Slachten aif. On- 2 bleven zijn oogen rusten op het Soms is het eenige garnituur van zoo'n ge drapeerde japon een bijou op den schouder of op het aanzetsel van het linker-schouder- bandje; deze „grandes robes" worden n.l. dikwijls alleen door twee heel smalle ..brei- telles" opgehouden. Nu ge een indruk hebl hoe de mondaine Parisienne er uitziet als ze op haar mon- dainst is, wil ik U nog vertellen, hoe we er in het Bois 's morgens uilzien d. w. z. op ons eenvoudigst. We lijken altijd veel op elkaar zoo draagt de eene' helft van de Parijsche vrouwen des morgens een tailleur en de andere helft een tweed mantel, de eene helft een hoedje, nauw om het hoofd gevleid en waaronder allerlaatst nouveauté! de beide wenkbrauwen te zien komen (dezen winter was het de linker alléén); de andere helft beschaduwt liever het gezicht en draagt een kleine cloche of een hoedje met soepele rand van vilt of zwart bangkok of gehaakt stroo. Het garnituur van die ochtendhoedjes is niet meer dan een lint of een motiefje van metaal of vekleurde steenen of kristal en onvc (zwart). Verder is een garneering. die ge heel veel zult zien: een kleine foulard om den hoed zooals de foulard, die we dragen bij onze tailleurs, jurkjes, sporlpakjes. enfin bij alles wat niet in aanmerking komt voor een gekleede" écharpe. Deze „foulards", die ook van crêpe de chine soms zijn, hebben groote en kleine, groote óf kleine moezen wit op zwart of op blauw, of omgekeerdze zijn vierkant en worden driehoekig gevouwen en met de punten geknoopt; soms vormen ze het eenige garnituur van een petite robe, de manchetjes behooren er dan ook bij. Od een licht hoekje is het fond van de foulard donker enz. Nieuwer en minder „gezaaid" dan het moezenpatroon is de breede streep in dia gonaal én de groote ruit. op zijn punt. Bij een mantel of tailleur dragen we een schuin genomen reep (biais) van crêpe de Chine of tussor, die met dit dessin bedrukt is. Soms is de mantel met dezelfde zijde ge voerd. Omdat we al een bedrukte „scarf" hebben, dragen we bij onz^blouses dik wijls een das van de zijde van de blouse zelf en ook dezelfde kleur: wit bij wit, ,.bis" bij „bis", geruit bij een Schotsche blouse. 's Morgens waschbaTe handschoenen van chevreau, verkensleer voor sport, suède en ander dof leer alleen voor gekleedere mid dag-handschoenen. Nu het voorjaar is, dra gen we weer bloemen: in het knoopsgat van onze tailleur een viltachtige camelia of een roos of anjer van taf of crêpe de Chine met klein ruitje of slipje bedrukt. Dezelfde soort stijve bloem steken we bin nen tegen de kleine opstaande kraag van onze mantel. Bouquetjes van kleine bloempjes of één groole bloem bevestigen de écharpe, die we inplaats van een kraag op onze soepele middagrobes of aan zwarte of donkerblauwe mantels van marocain, flamenga, slappe moiré, 's middags dragen. COLINE. Heeft u dat grappige plaatje in „Punch" gezien? Een getrouwde dochter, die in Lon den woont en bij haar moeder in de provincie logeert, komt bij deze de slaap kamer binnen terwijl mama zich optuigt voor ,'t diner: een snoezig jurkje tot de knieën, zijden kousen, zilveren schoentjesl De dochter daarentegen draagt de nieuwste mode: een rok tot op den grond, en roept met een gebaar van afkeer: „Ach! hoe vree- selijk! Ik zie uw beenenl" Nog één of twee jaar en wij allemaal lachen hoonend over de modeplaatjes van nu met die malle lange beenen! In die één of twee jaar dient u echter nog goede zorg voor uw schoeisel te hebben, want nu is daar nog alles van te zien en bovendien: alleen met gaaf, goed passend en voldoende onderhou den schoeisel blijven uw voeten en beenen toonbaar. Zakt uw schoen uit, loopt u uw hak scheef, dan verandert ook de stand van uw voet en u maakt den indruk O- of X- beenen te hebben! Dus: controleer geregeld uw schoeisel, houdt het zoo mogelijk zelf schoon, pas goed op, dat de leesten er recht in staan, wees *iet zuinig met uw reparaties! Het is het behoud van uw voet! schrijfbureau, dat aan den anderen kant van de kamer stond; in zijn verbeelding zag hij weer de middenste la openstaan, net als dien vorigen avond, toen hij de mooie binnendringster in zijn woning had verrast. Het raadsel van die geo-pende lade prikkelde hem. Hij wist heel zeker dat, toen hij zes weken geleden vertrokken was, die la, evenals al de anderen, gesloten was geweest. Maar hel meisje had. gezegd dat zij de la niet geopend had en hij geloofde haar on voorwaardelijk. Opeens flitste een denk beeld door zijn geest, waarvan hij schrikte. Het was belachelijk, ongelooflijk, maar hij kon het niet van zich afzetten en terwijl de twee anderen doorpraatten, staarde hij maar steeds al9 betooverd naar het bureau. Hij was blij, toen de inspecteur eindelijk opstond om te vertrekken. Ik dank u zeer, kapitein Tracy, zei Lavers. Wat u mij verteld hebt, is heel interessant, maar ik ben bang dat het ons niet veel zal heipen. Ik denk dat het een heele toer za! zijn om den moordenaar van uw vriend uit te vinden. Het ziet er helaas wel naar uit, etemde Tracy toe en nadat de inspecteur verdwe nen was. deed hij de deur dicht. Nu Dkk, hoe heb ik dat verhaal er af. Verbaasd brak hij den zin af. Singleton lag op zijn knieën voor het bureau en gooide haastig en slordig de boeken en papieren uit de la. blijkbaar zocht haj iets. Zeg. kerel, wat doe. Weer bleef hij steken toen Dick met een onderdrukten, zegevierenden kreet vlug op stond, terwijl hij iets in de hand hield. En Aleck's oogen sperden zich van ver bazing wijd open toen hij zag wat het was. Hemel! riep hij Southwell's boekje! Het is een zuinigheid, die de wijsheid bedriegt, wanneer u u goedkoop schoeisel aanschaft. Koop bij voorkeur met de hand genaaide schoenen; zij zijn sterker en duur zamer dan die met de machine werden ge maakt doch ook duurder! Het komt het schoeisel ten goede, wanneer u het niet iederen dag draagt, doch eenige paren tegen elkander heeft, zoodat de schoenen goed uit kunnen luchten en indien u ze bij regen droeg door en door kunnen drogen vóór u ze weer gebruikt. Zet uw leesten niet onmiddellijk in de schoenen, nadat u deze uittrok; laat het schoeisel even uitluchten. Heeft u geen leesten bij de hand, dan kunt u de schoenen met papier opvullen. Als uw schoenen nog nieuw zijn en u gaat ze niet dadelijk dragen dan moet u het leer met wat vaseline in smeren. ze in bruin papier pakken en op een koele, droge plaats opbergen tot u ze noodig heeft. Natuurlijk -kunt u ze dan niet dadelijk zoo dragen, maar moet het vet er eerst afgeveegd worden en de schoenen op gepoetst. U mag leeren schoenen nooit in een war me kast of bij een warmwaterleidingspijp plaatsen. Hierdoor zou het leer te veel uit drogen en gaan barsten. Indien u uw schoenen dikwijls met nat weer draagt, en b.v. 's winters als het sneeuwt en regent, dan moet u het leer in wrijven met een mengsel van traan en talg, hierdoor blijft het zacht. Strijk het met een penseeltje vooral tusschen de zool en het bovenleer, en wrijf ook nog een weinig olie over dat bovenleer; hierdoor wordt de schoen waterdicht, maar natuurlijk kunt u hem dan niet poetsen vóór het vet er ge heel is afgehaald. Het vet verwijdert u het beste door het leer te bewerken met een lapje, dat in zeep sop is gedoopt; spoel de zeep daarna af en wrijf het leer droog. Als uw schoenen nat zijn, moet u ze op hun kant leggen, zoodat ze' goed van binnen en van buiten kunnen drogen. Zet ze op den tocht of in een tamelijk warm vertrek, maar vooral niet op een rooster van de kachel of dicht bij een vuur. Zijn ze erg modderig, dan moet u er eerst de modder afhalen voor deze er in droogt, anders heeft u uren werk noodig om de harde korst te verwijderen. Is de modder nog vochtig, dan gaat zij er gemakkelijk met een 9pons of natte lap af. Als u uw schoenen gaat poetsen, moet u er eeTst al het vuil afhalen: Stof. zand en modder. Verwaarloost u deze eerste zorg, dan wrijft u het vuil met de schoensmeer in het leer, waardoor dit spoediger leelijk wordt en gauw gaat barsten. De me'este menschen. die hun schoenen poetsen, doen dit alleen aan den bovenkant: het glanzende leer. dat je zien kunt; het is echter wel degelijk zaak om ook de modder en stof te verwijderen, diei tuschen het leer en de zool zitten. Daar moet u dus flink lang3 borstelen. Pas op dat u niet met een mes aan het leer raakt. Sommige menschen wat ongeduldig aangelegd', trachten op die manier het vuil er af te krijgen en snijden een gat in hun schoen! We'es zuinig met de was of schoensmeer, waarmee u poetst: hoe minder u gebruikt des te mooier wordt het leer doch u moet vooral goed opletten, dat u alle plekken van uw schoen behandelt en niet de hiel of de neus ver geet. evenmin het lipje onder de veters! Wrijf de smeer met een oud lapje in het leer; borstel het dan uit met een zacht schuiertje en politoer de schoen ten slotte met een zeemenlap of een fluweelen kus sentje. Een ouwe sok is best geschikt voor inwrijflapje. Walt u bruin leeren schoenen wat op- donkeren, poets ze dan met een donkerder tint bruin of wrijf ze in met wal aimmonia- en-melk. Het is echter verstandiger, als u dat don kerder maken door een vakman laat doen. Dan gebeurt het zooals het behoort Suède schoenen mogen niet gepoetst worden. U schuiert z>e schoon met een ijzeren borsteltje en verwijdert eventueele vetvlekken met wat petroleum of benzine (pas op voor de kachel of een een gas vlam!) In plaats van een ijzerdraad-bor- 6teltje kunt u ook schuurpapier gebruiken. Denk er om, dat u dan slechts in één rich ting schuren moogt. Satijnen of brocaat schoentjes worden HOOFDSTUK IX. Tracy herkende het a anteeken boekje van zijn vriend. Ben je er zeker van Aleck? vroeg Dick Singleton. Zeker? Absoluut. Maak hei maar eens open, dan zul je die lijst met bijnamen met de er bijbehoorende initialen zien. Singleton opende het boekje en sloeg vlug een paar bladen om. Op het derde blad zag hij een lijst met namen, klaarblijkelijk bijnamen en naast verscheidene daairvan stond met groene inkt een hoofdletter met een streepjje er achter. Je hebt gelijk, zei hij. Het is wat we zoeken. Natuurlijk! Maar hoe wist je dat het daar in die la zat? Dat wist ik niet. Maar terwijl jij daar met' Lavers zat te praten, kreeg ik opeens een inval. Toen ik gisteravond dat meisje in mijn kamer overviel, stond die la open. Daarom dacht ik eerst dat zij lange vingers had, want ik wist zeker dat de la gesloten was toen ik wegging. Ik had haar zelfs in maanden niet open gehad. Het meisje wist er absoluut niets van, dat zag ik direct. Het feit dat de la in mijn afwezigheid geopend moest zijn, maakte mij natuurlijk buiten gewoon nieuwsgierig. En nu kreeg ik zoo even opeens als bij ingeving de overtuiging dat Southwell's boekje hierin moest zijn. Hoe ik daartoe kwam weet ik niet, waar schijnlijk omdat ik met alle geweld een verklaring van die openstaande lade zocht. Hoe het ook zij. lachte Tracy. het was een prachtinval. Maar hoe is het er in gekomen? Dai meisje. Onzin 1 Zet het nu tocH in 's hemels- wel met brood kruim els gereinigd; tegen woordig bestaan er ook poeiers voor. Gouden en zilveren schoeisel krijgt u met magnesia schoon. Zij mogen niet aan licht worden blootgesteld en moeten daar om in zwart vloeipapier worden bewaard. Als uw schoenen kraken, moet u de zolen met wat palmolie inwrijven en nu en dan het bovenleer met een tikje vaseline. Wan neer u de voeten dicht bij een heet vuur houdt, gaaf het leer kraken. Helpt het olie- middel niet, dan kunt u de zolen eenige dagen lang in koud waler weeken. waar wat zout in is opgelost. Zet ze daarna ge durende 24 uur in lijnolie en het kraken is voorbij. naaim uit je hoofd dat dal meisje iets met dien moord heeft uit te staan, tenminste in directen zin. Ik ben er van overtuigd, dat zij in elk opzicht het slachtoffer van allerlei omstandigheden is. Nooit heeft zij dat boekje er in gelegd. En die vent, die Southwell overhoop gesloken heeft, heeft het ook niet gedaan, dat is zeker. Daar volgt dus uit dat South well zelf. Waarachtig 1 Tracy's oogen lichtten op in plotseling begrijpen. Na tuurlijk, hij heeft het zelf gedaan! Zoo moet het zijnl Hij was nogal nieuwsgierig naar je, vroeg me allerlei van je en ik vertelde hem dat wij zulke goede vrienden waTen. I'k weet nog dat ik gekscherend tegen hem gezegd heb. dat hij gemakkelijk bij je kon inbreken, omdat wij gelijke sleutels hadden enweer onderbrak de kapitein zich zelf en terwijl hij strak naar de deur keek. kwam er een eigenaardige verandering in zijn gezicht. Wat is er nu weer, Aleck? Waar zijn je sleutels? Heb je ze allebei? Als antwoord haalde Singleton zijn sleu telbos voor den dag en hield dien omhoog. Ja, allebei. En ik heb één van de mijne en de andere hij wees naar de deur zit in jouw slot! Groole goedheid! Met verschrikte oogen staarde Singleion naar de deur, terwijl Tracy uitriep: Alweer dat meisje I Zij moet dien sleu telbos van Southwell in handen gekregen hebben; hoe kan ze anders in jouw ka/mer gekomen ziin? Singleton voelde dat de vraag logisch was, doch vocht tegen den argwaan die bij hem opkwam, Dat mag die hemel weten, RECLAME. Het beste bewijs Eiken dag nieuwe tevreden klanten. 9931 't Gaat mijn begrip te boven, maar ik sta er mei mijn leven voor in. dat zij met den moord niets te maken heeft. Tracv gmg er niet verder op door, doch slak zijn hand uit. Geef mij dat boekje eens, Dick, ik wil het eens inzien. Tracy sloeg snel enkele bladen om tot hij de naamlijst gevonden had. Ileelemaal onderaan stond de schuilnaam waarnaar hij zocht; hij las dien hardop. Bêbé beginletter B. En, voegde hij er zacht aan toe, die zakdoek. Ooh. loop heen met die zakdoek 1 rie<p Singleton geërgerd, 't Is absoluut onmoge lijk, dat meisje kan geen misdaad doen. Hm! Wat had zij hier dan te maken na middernacht nog wel en met een 6leutel die niet van haar was en in een kamer waar hel slachtoffer van den moord vlak boven lag. Hoe kan ik dat weten? Maar nog eens, ik verwed er mijp leven onder, dat zij onschuldig is. Tracy haalde de schouders op. Nu, goed dan, je zult gelijk hebben, anders komen we niet verder. Maar bekijk de zaak nu eens objectief. Het staat, dunkt mij, vast, dat één van allen, die op deze lijst voorkomen. Charley Southwell vermoord heeft en de eerste vraag is nu, wie dat boekje in je la verstopt heeft Southwell zelf of iemand anders dat meisje bijvoor beeld. toen ze je hoorde aankomen? Neen zeg ik je! Kalm aanik stel dat alleen tegen over het vermoeden dat Southwell het verstopt heeft Maar waarom zou hij dat gedaan heb ben? .(Wordt vervolgd)* VOOR ZONDAG 20 MEI. Hilversum (1060 M.) 9.30—10.30: V A. R.A. Cursus door S. de Wolff over: Het Communistisch Manifest door Karl Marx en Fr. Engels (VII). 10.30: V.P.R.O.-dienst in het Geb. van de Ver. van Vrijz. Herv. te Haarlem. Voorganger: Ds. W. Banning 12.30200: Lunchmuziek door het Trio Rentmeester. 2.002 30: Gramofoon- muziek. 2.301.00: Concert door het Omroep-orkest, o. 1. v. Nico Treep. 4.00 4.30: Lezing over Mooi Twente, door J. J. van Deinse. 4.306.00: Concert. Man nenkoor „Kunst en Genoegen", Dir. H. Dijk stra. Gem. Koor „Ars Vocalis", dir. H. Dijk stra, v. h. Rijkslelegr. en telef. personeel. De Amterdamsche Postharmonie, dir. D. Speets. J. H.'de Groot, recitatie. 6.00 7-15" Dinermuziek door het Kling-Trio. 7.158.00: Pianosonaten van Beethoven. Analyse door Louis Schmidt. Egb. Veen, piano. 8 00: Uurslag. 8.15: Sympho- nie-concert. Het Utrechtsch Sted. Orkest o. 1 v. Evert Cornelis. Alex. Moskowski, viool. In de pauze causerie d. M. A. v. Leeuwen, Naar Noorwegen met het stoomschip „Rijn dam". Huizen (na 6 uur 1870 M. K.R.O.-Kerk dienst ook 1870 M. Overige K.R.O.-uitzen dingen op 340.9 M. N.C.R.V. morgenwijding op 1870 M.) 8.30—9.30: N.C.RW. Mor genwijding o. 1. van Ds. W. A. Wiersinga: Onze Hoogepriester in den Hemel. Het Chr. Radio-dubbelkwartet „Hoort Gij die Stem me", o. 1. v. I. van Neerden. 9.30: K.R.O. Kerkdienst in de Onze Lieve Vrouwe Kerk (Paters Redemptoristen) Roosendaal. Gem. zangkoor o. 1. v. Th Gieles voert uit de „Missa Sanclissimae Trinitatis", van Hub. Cuypers voor 4-st gem. koor. Na de H. Mis „Haec dies" u. d. Missa „Resurrexi" van Springer, voor veelst. gem. koor. Ant. Tie- rollf, organist. Predikatie door Pater Th. B. ten Have S.SS.R.: De duurzaamheid onzer Paaschvreugde. 12.301.30: Lunchmuz. door het Trio „Winkels". 1.301.45: K.R.O Spr. Dr. Schaepmanfonds: Mr. G. Mutsaerts, te Amsterdam: De jongeren. 1.452.15: K.R.O. Godsdienstonderricht v. ouderen, door D. Bont, leeraar a. h. Semi narie Hageveld, Heemstede. 2.30—100: K.R.O. Uitzending van het concert in „Ar- tis" te Amsterdam. De Amsterdamsche Or- kestvereen, o. 1. v. Frans van Diepenbeek. 4.005.00: K.R.O. Ziekenuurtje d. Pater Geryasius O. C.. Tilburg. Koor ..Sine No- mine", dir Joh. H. Pickkers. 6 00: N.C. R V. Kerkdienst in de kerk der Evang. Gem. te Hilversum. Voorgangers: Ds. Joh. J. van Petegem en Ds. M. van d. Vis. 1. Orgel. 2. Zingen Ps. 73 vs. 12 en 13. 3. Votum. 4. Bijbellezen: Joh. 14 vs. 114. 5. Bidden. 6. Predikatie door ds. Van Petegem. 7. Zingen Gez. 43 vs. 5 en 6. 8. Predikatie door ds. M. v. d. Vis 9. Danken. 10 Zingen No. 543 vs, 1 en 4 (Bundel van Joh. de Heer). 11. Zegen. 7.30—8.00- KRO Spr: Dr. K. Ph. Bernet KemperS: Het ontstaan van het officieele gezang der Kath. Kerk. 8.00: K.R.O. Concert en aria-avond met medew. van mevr. S. BothHaas, 9opraan. J. van Duuren. bariton. V. Waelput, piano. F. Bos- hart, solo pianist. Het K.R.O.-orkest o. 1. v. M. v. d. Ende. Spr. mr. F. J. M. A. H. Houben. 2de secr. der A R K W.V.: Het Welvaartsstreven 10.30- K.R.O. Epiloog van het koor o. 1. v. Jos. Pickkers. Daventry (1600 M.) Concert door de militaire kapel. C. Hatchard. sopraan. K. Falkner, bariton. E. Black, alt H. Macklin, tenor. 5.20: Kinder-kerkdienst. 5.50? Gedichten van Gray en Collins, voorgelezen door Mr. Stobart. 6.056.50: Bach-can- tate no 44. C. Hatchard. sopraan. E. Black, alt. H. Macklin. tenor. K. Falkner, bariton* Koor. Orkest. 8.20: Studio-kerkdienst. 9.05:. Liefdadigh.-oproep. 9.10: Nieuws berichten 9.25: Ethel Smyth. Concert. E. Sudaby, sopraan. M. Balfour, alt. P. Jo nes. tenor. H. Heyner. bariton Koor en symphonie-orkest o. 1. v. Ethel Smyth. 11.10: Epiloog. Parijs „Radio-Paris" (1750 M.) 12.20? Kath. Morgenwijding. 1.05: Bilbouquet, humorist. Dansmuziek. 4.506.05: Dans muziek. 8.35: Circus Radio-Paris. 9.0511.20: Orkestconcert. Langenberg (469 M.) 9.2010.20: Morgenwijding. 12.201.20: Orgelcon cert. Bach. 1.20—2.50: Concert. Dubbel- kwartet ..Beethoven" en strijktrio. 3.40 4.25: Pianoconcert. 4.506.20: OrkesL concert. 8.20 „Die Gartnerin aus Liebe", kom. opera v. Mozart in 2 acten. Daarna dansmuziek tot 12.20. Vervolgens tot 6.20 's morgens verkiezingsuitslagen, afgew. d. dansmuziek tot 5.20. Zeesen (1250 M.) 9.20: Morgenwijding 11.50: Orkestconcert. 5.20: Orkest- concert. 8.50: Concert. D. Lorenz, sopr. M Kuttner, tenor. Dr. Fortner, declamatie. Dietrich-kwartet. 10.503.20 's nachts: Dansmuziek (Verkiezings-uitslagen). Hamburg (395 M.) 9.35: Morgenwijding 1.25: Orkestconcert. 3.20: Vrooi ijk concert. 5.50: Orkestconcert. 8.20: Uitzending van Sprekende Films. 9.20: Weensche avond. Stella Hay. Isa Roland. Maria Einödhofer. Julius Kuthan. Tot 11.20 Dansmuziek. Brussel (509 M.) 3.205.20: Populair concert o. 1. van G. Schneevoigt. 8.35-— 10.35: Orkestconcert. VOOR MAANDAG 21 MEI. Hilversum, 1060 M. 12.302 u. Lunchmuziek door het Trio Groeneveld. 4.40—5.50: Kinderuurtje o.l.v. Ant. v. Dijk* 6 u.Uurslag. 67.15 u.Dinermu ziek door het Trio Rentmeester. 7.15— 7.45: Fransche Olympiadeles. 8 u.Uur slag. 89.05Solistenconcert. Henr. Sala zangeres. Wilmy Richard, piano. 9.0511 u.Concert van ouvertures door het om roep-orkest o.l.v. Nico Treep. Huizen, 340.9 M. (Na 6 uur 1870 M.) (N.C.R.V. uitzendingen uitsluiten). 12.30 1.45: Orgelconcert door P. Meyer, orga nist v. d. Noorderkerk A'dam. 45 u. t Ziekenuurtje o.l.v. Ds. J. Jongeleen. 6.157 u.Cursus fotografie door A. Boer. 77.30Causerie door G. v. Ravenzwaay Jr.Der Messias, van HandeL 7.308 u.t Zangcursus door Jac. Caro. 8 u.Con cert in de groote kerk te Hilversum. „Der Messias", oratorium van Handel. Koor v* d Chr. Oratoriumver. Utrecht, Dr. A. v. d. Horst. Jo v. YzerVincent sopraan. A. Reclaire, alt. J. v. Kempen, tenor. J. Ph. Caro, bas. J. Wilderbeek, cembalo. Utr. Stedelijk orkest en Cembalo-begeleiding. Daarna persber. Daventry, 1600 M. 10.35: Kerkdienst. 11.20: Gramofoonmuziek. 12.20: Bal- ladenconcert (tenor, alt). 12.50: Dans muziek. 1.20—2.20: Orgelconcert. 2.50: Causerie. 3.20: Muziek. 3.25: Histor. causerie. 3.40: Muziek. 3.50: Vocaal concert (sopraan, bariton). 4.20: Dans muziek. 5.20: Huishoudpraatje. 5.351 Kinderuurtje. 6.20: Concertorgel-bespe ling. 6.40: Radiober 6.50: Nieuwsber. 7.05: ConcertoTgel-bespeling. 7.20:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1928 | | pagina 13