No. 20603 LEIDSCH DAGBLAD, Zaterdag 14 Mel Vijlde Blad Anno 1927 HAAGSCHE KALEIDOSCOOP. VOOR DE HUISVROUW. Modeplaatjes van een Parisienne. RADIO-PRQGRAMMA m. Verleden week kwam generaal Boulanger (géén familielid van wijlen den decoratie- ven Franschen troon-pretendent) zijn op wachting maken ten kantore der Haagsche maatschappij die de eer heeft hem, als onmisbaar sieraad, onder haar commissa rissen te tellen. Zijn hoofsche „entrée de chambre", van onberispelijk Haagsche al lure, bracht als steeds de korte, immer wel kome werkpauze in de directiekamer, wel dra gehuld in geurige tabakswalm uit het generaalsche steenen doorrookertje zonder pretentie De Generaal was prettig gestemd. Met een allercharmantst „ik stoor de heeren toch niet?" vleide hij zich behaaglijk neer in een clubfauteuil. Even werd beleefd ge ïnformeerd naar den gang van zaken en een complimenteus woordje gelanceerd aan het adres van de „energieke" directie. Voor zichtig werd nóg eens gepolst „of hij de heeren toch hèusch niet stoorde?" toén stak hij van wal. De Generaal was nog vol van de prettigste herinneringen aan Ju- liana-dagl Wat hem het meest getroffen had, was de oordeelkundige houding van „onze Haagsche politiemannen", zóó cor rect en beleefd, zelfs minzaam waar 't pas gaf! Hij was, natuurlijk absoluut buiten zijn schuld, even tè ver naar voren ge drongen op 't schelpenpad in 't Lange Voor hout, waarlangs de hooge Jubilaresse wel dra zou passeeren. Vroeger zou hij. woest in de borst gegrepen, met een donderend „terug, daarl" achterwaarts zijn geperst op de rijen-dikke massa wachtende Oranje klanten. „Het was heusch charmant, me- neeren. om die brave kérels te zien optre den. Verbeeldt u, die man zegt op uiterst beleefden toon: Och meneer, wilt u zoo goed zijn een kléin beetje achteruit te gaan? II kunt dan tóch de Prinses nog êvengoed zien. Wat zegt u me d&Arvan? Is dat beleefd of niet?En zóó ging 't den ganschen dag en avond. Het doet je. tegen woordig vooral, goed. hier en daar wat ouderwetsche, hoofsche manieren terug te vinden". Het vriendelijk gelaat glun derde in de rookwolk uit het steenen door rookertje. De „directie" beaamde ten volle deze loftuiting en illustreerde harerzijds, tot kennelijke voldoening van den Generaal, dit staaltje van Haagsche beleefdheid met waarlijk ontroerend penseel. In de on middellijke nabijheid van de drinkfontein achter de taxi's op hel Buitenhof, stond een 8 A 4-jarig kleutertje, 'n doddig meiske in poovere plunje met afgezakte kousjes, snoe perig 't bolle snuitje met de glinsterend- roode groene-zcep-koontjes. waarover vlas blonde haartjes spichtig piekten. Angstig smeekten de vogeloogje9, waarin een dik traantje waterde, want, ocherm!.... uit 't wipneusje stroomde bloed, véél bloed! De „directie" had 't ongevalletje zelf niet zien gebeuren, maar wat ze wél zag ge beuren: de herculische gestalte van een Haagschen diender stond met twee of drie zevenmijlspassen naast 't bloedend dingske. „Och. m'n schatteke, wat ist'r nou an de hand?" Fluks greep de groote hand in de wijde broekzak, 'n Geweldige witte zakdoek werd naar 't daglicht opgediept. De groote hand dompelde de doek onder in 't frissche fonteinwater als 'n moe dertje begon de reus het bloedend wip neusje te betten. Uitwringen en weer onder dompelen, betten en stelpen onder de troostende muziek van véél lieve woordjes, zóó zag de „directie" de groote hand daar bezig, de groote hand die gebouwd scheen om schurken in 't nekvel te grijpen en eerbied voor 't gezag te eischen. Toen 't wipneusje niet meer bloedde, trok de hand de afgezakte kousjes omhoog over de knietjes en loodste het getrooste hummeltje behoedzaam naar 't trottoir langs Regina. „Verduiveld, zei Boulanger passez- moi le mot. meneeren! dAt noem ik optreden! Weet u wellicht wie die agent was?" Nummer 1038. zegt de „directie". „Dat nummer noteer ik. prevelt de Gene raal onder 't afscheid nemen; zachtheid en beleefdheid is toch maar Allesl Au revoir, meneeren I" Inderdaad is 't een streelende weten schap, dal de Hagenaar nog ouderwetsch beleefd kan zijn, waarmee allerminst be doeld wordt, dat andere stedelingen deze deugd volstrekt veronachtzamen. Maar de Hagenaar heeft 'n aparte manier om z'n behoefte aan beleefd optreden te demon- 6treeren. Hebt ge wel eens op 't achter- balcon van een Haagsche tram gestaan met oen lekkere sigaret lusschen de lippen die smaak en reukloos blijven moest omdat de onontbeerlijke lucifer ontbrak? Hebt ge toen den conducteur moeten vrAgen om een vuurtje? De man had nauwelijks 't geval letje in. de gaten.... daar knettert z'n vlammetje reeds onder uw neus! Fooitje? hoe komt ge er bij? Zijt ge «en dusdanige vreemdeling binnen de Haagsche veste, dat gij niet zoudt weten- hoe, eenige jaren geleden, op een tramper soneel-vergadering zéér gracieus en zéér cordaat het vonnis werd geveld over het fooitje van den passagier?.Neen. louter Impulsieve beleefdheid deed den man grij- Pon naar 't lucifersdoosje, dezelfde impulsie me hem de moeder éérst doet uitstappen, Mat hij, lot haar groot gemak, voorzichtig Jet kindje, onder de armpjes opgetild, daarna kan aanreiken. Waarlijk, op 't stuk van hoffelijkheid, denkt het Haagje letterlijk aan Alles. Aan den strandboulevard te Scheveningen |3 «en nieuw, uitermate practiseh parkeer terrein voor auto's ingericht. Daarbij is öoodig gebleken de helling, die den achter mond vormt, in cement op te trekken. Nu m°8en we||icht niet kunnen bogen op extra fijne handelsneus wél verdiend 'eiken wij in deze de eerepalm aan onze Ijoote zustersteden! tóch waren wij er a' de kippen bij om te trachten geld te 'aan uit deze wijde cement-onpervlakte, mogend objekt voor reclame-doeleinden! 'nnen en buiten het dominium onzer aag*che vroede vaderen ontbrandde de ld vóór en tegen. Schoonheidszin vocht i met de zilverlingen, bestemd voor het ge meen te-laadjfc. Daar klinkt, hoog-uit boven dit verheffend strijdrumoer, des wethouders schallend klaroen: „Mijne Heeren. ik zeg dat de muur verfraaid kan worden door een frissche reclame" Een frissche re clame' KAn het treffender? De Hagenaar, piaseend in de Noordzee- branding blakerend op het beete strand- zand, rustig kuierend laDgs den boule vard, mag deze uitserkorene geërgerd worden door den aanblik van een grijB- giauwe cement oppervlakte, naargeestig en kil van toon Wie zal zich verstouten dezen gedistingeerder! zeeheld te traktee- ren op grillig bonte, fel-schelle reclame beelden, in brutale kleuren uitgegoten over héél dien wijden achtergrond Een fris sche reclame! Uit wethoudersmond klonk het verlossende woord. Nu kunnen wij aan 't ontwerpen slaan, commissies van advies benoemen, schilders, dienters en tpckcuaait in 't geweer roepenhier is een hoofsch gebaar gemaakt, Haagsche beleefdheid tegenover den zeebezoeker op huar best gedemonstreerd! De achteigrond van het auto-parkeerterreiö zal het oog verrukken door artistieke „fnschheid" Wij weten al len hoe ,,frisch" onze onvolprezen moder nen geestesproblemen tooveren uit hun penseel en stift. Daar komt wat schoons te zien op 't hellend vlak!... En dan te denken, dat juist de Haagsche beleefdheid den werthouder deze frissche oplossing in 't eerwaardig oor fluisterde! Inderdaad, wij staan er goéd voor Gestadig slaat het vlek Die Haghe de vleugcis wijder uit, wiekend op den fnsschcn wind van nieu wen geest. Is 't dan niet verblijdend te ontwaren, dat de klassieke Haagsche be leefdheid óók op dezen nieuwen tijd baar onvergankelijk stempel drukt 1 De heb zoo juist bezoe>k gehad van Ter Piere. Eerst werd ik onthaald op een geestdriftig verslag in majeur van zijn om zwervingen in de omgeving dor stad Jam mer dat zijn slotaccoord in mmeur stond „Cunaeus, er zijn van 't jaar 'n mas6a nachtegalen geaniveerd In de Schevening- sohe Boschjes zingen, onder veel sopraan- tjos, 'n paar echte, donkere alten. Je weet, dAt zijn de nachtegalen van klasseI In 't Haagsche Bos<h heb ik er ze-s beluisterd; 'n alt in de Jacoba-laan, 'n dito in 't korte hout vlak bij de LaaD van Nieuw Oost-lndië, twee sopranen langs de mon- tagne-rusee, 'n ouwe grijsaard met véél te korte slag bij Boschhek en 'n zeldzaam fraai exemplaar in 't hout langs de West zijde van den tweeden Vijver, met 'n hceie litanie van smeek-toontjes je weet wel dat je 'r koud van wordt 1 Je snapt, dat ik heel monteï thuiskwam en m de beste stemming maar m'n krant greep. Weg was m'n verrukking!... Wat lees ik? Daar stand letterlijk; de voetganger heeft de oudste réchten. en de verkeerskwesties zijn Diet door hem ontstaan. Dat heeft de auto gedaan. De voetganger verliest terrein en bewegingsvrijheid Ln dat ie natuurlijk niet aangenaam. Tot zooveT alles best. Maar noii komt 't, let op; Maar aange zien de voetganger thans een verkeersge vaar is, moeten ook zijn heerlijke rechten opgeofferd worden aan de belangen van alle categorieën van weggebruikers. En daarom kome er een bepaling, waarin met straf bedreigd wordt iedere voetganger, die zich noodeloos op den rijweg bevindt De voetganger thans een verkeersge vaar! 't StAAt 'ril Je weet. ik ben een wan delaar bij uitverkiezing Ik ben dus nu een verkeersgevaar geworden 1 DAt is me te bar, mon cherMaar bovendien, zeg 't eerlijk; vin jij dat 'n gepéste „Haagsche" uitdrukking„de voetganger ia een ver keersgevaar" V' Hot heeft wat tijd gekost den jonker te kalmeeren, maar toen ik beloofde hem morgesi op zijn nachtegalen-tocht te zul len vergezellen, was alle bitterheid als bij tooverslag verdwenen. CUNAEUS. Onlangs kreeg ik een aardig boekje in handen; het heette: „Ik maak mijn klee ding zelf" en werd door Tonia Helge ge schreven. Ik kan hel allen dames, die zen willen naaien en knippen, zeer aanraden, want er staan goede raadgevingen in. Het werd in Amsterdam uitgegeven. N.V Ont wikkeling. Ik wil hiermee niet zeggen, dat andere dergelijke boekjes niet aardig of praktisch zouden zijn. doch alleen, dat ik hier toevallig in een dokterswachtkamer in bladerde en toen den titel noteerde, omdat het mij iets geschikts voor huisvrouwen leek. Zoo stond er o.a. dit pantoffel-patroon in: brei in heen- en weergaande toereü van gevlamde wol een reep. die 52 c.M. lang en 16 c.M breed is. vouw den reep dubbel en naai hem zóó aaneen: (A) met raffia, koordzij of wol een festonsteek langs den rand te werken en dan met een stnelsleekje wat bladeren langs den bol te leggen. Deze blaadjes of bloemen van laken uit te knippen en met zijde, wol of gouddraad vast te hechten, maakt ook een leuk effect, doch is moeilijker en kost meer tijd. Heeft u een peulertjo in de wieg en wilt u haar graag een zachten speelbal geven? Knip dan acht stukje9 wit laken of flanel van deze gmutte en stik die aan elkaar vast, vóór u de laatste aan de eerste vastzet, moet u den bal met watten opvullen; naai dan het laatste naadje dicht en werk over ieder nu'udje tel kens met 'n andere kleur koordzij, een ketting- steek. Een ringetje of rammelaar onder aan den bal verhoogt dik wijls de attractie. De bal moei met een lint of koord aan den zijkant van het wiegje worden vastgemaakt. Hel isniet goed om hel speelgoed recht boven het kindje le hangen, want dat ver moeit de oogjes te veel en maakt, dat de kleu ter gaat staren of scheel zien. Hang den bal de ééne keer links en den volgenden dag rechls, dal is het beslc. Als het kindje al iets ouder is, kunt u beter een gekleurden bal maken Dan moet ieder reepje laken in een andere tint zijn en kunt u een aardige kleur voor den ketlingstcek kiezen ln zeepsop krijgt u de ballen schoon; ze moeten vlug drogen dus óf bij de kachel óf in de zon (dat is het beste). In het boven genoemde boek staal omschreven hoe men een aardige wieg maken kan vaneen doodgewone bananenkratü Men begint met deze goed schoon te schrobben en uit te lu'-hlcn De wieg moet 72 c.M. lang zijn; het achtcrvlak 42 c.M breed en 35 c.M. hoog. Een handige huisvader maakt van zoo'n kistje al gauw een geschikte wieg. Als het model in orde is, verft u het wit. (Nadruk verboden). Parjjs, Met Als de voorteekonen niet bedriegen, zul len we ons dezen zomer ook overdag weer „kleeden"'. Nu al vraagt het middaguilet vau zwarte crêpe-satin om een ander model, dan de sportieve rok-met-jumper. De meeste vrouwen hebben zoo'n japon in haar gar derobe, die om het lichaam gedrapeerd en De open kanten van onderen naait u te zamen op een vilten zooltje, dat is overal te krijgen; daarna haakt u een toer slokjes langs de vouw en daarop een toer: drie lossen een vaste, om een lint. koord of bandje doorheen te rijgen (B). U kunt den I rechten reep natuurlijk in alle maten breien. Wilt u de pantoffel voor een speciaal mensch of kind maken, koop dan eerst een villen zooltje van haar of zijn maat en brei den reep zóó dat deze hierop past Dan vond ik er den aardigen raad om op kinderhoedjes van eenvoudig stroo of vilt En dan gaat u de „wieg" overtrekken Koop 1.50 M kaasdoek van 70 A 75 c.M. breedte en knip dit in de breedte doormid den; dan krijgt u, wanneer u langs den zelfkant onderaan een smal kanlje stikt, een strook van 3 Meter, die.u in moet rim pelen en aan de binnenvoering vast naaien. Het is de allereenvoudigste manier wanneer u uw wiegje van binnen en van buiten met kaasdoek beklpedt, iets duurder maar véél aardiger wordl hpt. wanneer u gebloemd katoen er voor gebruikt Wanneer u nu aan hel hoofdeinde een „galg" tim mert- een opstaande lat met een dwarslat, dan kunt u hipr overhpen een gordijn'je van 't zelfde goed als de strook laten vallen Een groote strik van vier lussen en twee einden maakt het gordijn van voren af Natuurlijk moet ook hierlangs een smal kanlje genaaid worden Het gordijn behoort •flinke ruimte te hebben, zoodat het ook over de smalle zijde met plooien hangt, 1.50 M. kaasdoek extra is hier voldoende voor. U kunt een dergelijke wieg op een stevig® schraag zetten of er een specialen standaard voor timmeren. Het kussen en matrasje moeten met zee gras worden opgevuld. En tot besluit het „recept" voo^ een theewarmor, die om den trekpot past. doch tuit en oor vrij laat- brei zoo iets van ge vlamde wol die past en kleurt bijTiw thee servies. Brei nu een lap zoo breed als de halve omvang van uw trekpot, dus van tuit lot oor. en zoo lang als van deksel over romp en bodem weer tot deksel. Vouw dien rechthoekigen lap in de breedte dubbel en naai de zijkanten dicht tot even voorbij het begin van hel oor en wat hooger dan het begin van de tuit Zet men in dit zakje den trekpot, dan steken misschien de hoek punten uit Vouw die naar binnen en naai ze vast. dan wordt de onderkant rond Haak nu om tuit- en ooropening een schulpje in een frissche kleur en langs de bovenzijde van den warmer eerst een toer één vaste, één losse, één vaste, en daarop het schulpje; rijg van boven aan weerskanlen een elas tiekje waardoor de warmer sluit om den trekpot Aan de tuitzijde moet ie wanner afsluiten met één wollen gehaakt lusje en één knoop en aan den oorkant met twee lusjes en twee knoopen. Brei nu een viprkant deksel lapje met een klein caa'je voor hpf knopje van het deksel Haak hier ook epn schulp om en zet het lapje mei een koord van lossen aan het trpkpol oor vast Deze hoes kan om den trekpot blijven terwijl u schenkt. I gewonden is, lange slippen heeft, die van ilrt schouders vallen, volants „en forme" (klok-modei) o£ een gedrapeerde ceinture. Een modern bijou houdt de ruimte of een drapé vasu I-ater in dit Parrjsche seizoen en ook In Vichy en Brides-ies-Bains, vervangt ge bloemde moussenne-de-soie het zwarte satyn, maar wel zal het fond van deze mousselioe dikwjjls zwart zijn. Een ensemble wordt gevormd door een mantel op die jurkjes te draeen, die met de gebloemde mousseline is gevoerd, maar die zelf effen is. Die mantels kunnen ook gedragen worden met de inuu> seiine naar buiten. Zelfs zyn ze soms geheel van tijn gepiisseerde mousseline, en die harmonica-plooitjes veranderen 'liet dessin heelemaal. Veie van die mantels hebben geen mouwen, maar de japonnetjes er onder heb ben of lange nauwe mouwen, of mouwen met een wijde poef onderaan. V. e zullen ouk effeD jurkjes hebben van crêpe georgette* bijv., Mie dan gegarneerd zijn met fijn gestiktd~ plooitjes, z.g. „plis lingerie", die héele mosaiques vormen, maar zóó toegepast zijn, dat zo de silhouet verfij nen. Ik zag zoo'n jurkje van beige georgette, waarby een groote cape werd gedragen van goudbruin fluweel, heel eenvoudig van vorm, maar van een onberispelijke coupe. De combinatie zwart-geel is by ..ouder ge zocht dit voorjaar. Ik zie toiletten met groote bloemen 's avonds en 's middags geruite japonnetjes geheel of gedeeltelijk bijv. de rok en ook het onderste deel vao corsage en mouwen geruit, en het bovenstuk effen zwart. Sensationeele nieuwigheden voor de mo dellen van onze robes zyn oigeniyk niet uitgevonden; 't zijn dit seizoen weer de détails, die ds elegante Parisienne kenmer ken. Zoo werken bijv. de grands couturiers dikwyls samen met de bijouüers, opdat onze bijoux precies bij onze roDe passen, zoo bijv. de brochee, die een drapé vast spelden, vóór, ter hoogte van de taille of op de eene heup; pendentits onderaan een puntvormig décolleté, maar vooral armban den om de nauwe mouwen. Premet ontwierp een ensemble van gouden torsades, slappe gedraaide colliers en bijpassende armbanden, die samengehouden worden door een rechte staal-, de oorhangers huoren ook hierbij. Een ander garnituur is van gouden kralen: eenige colliers van verschillende lengte en dikte, de armbanden ook daarbij passend. Deze gouden sieraden doen het vooral op de dit voorjaar zou en vogue zijnde robes van zwarte crêpe-satin en crêpe de chine. Zelis worden de armbanden dikwijls op de mouwen geborduurd, in strass byv. van pols tot ellebuog, ze vormen dan soms de eenige garneering# van het gekeeie zwart toiletje, lassend by onze sportcostumes zijn do arm banden van een dunne reep leer gemaakt, waaraan kleine gouden ringetjes zijn geregen of andere combinaties van ieer met goud; en in onze feutre prikken wo spelden mei eec gegraveerden steen als kop Nu we weer beginnen „en taille" uit te gaan, dragen we óf om onzen,hals twee inar- terljea, waarvan de eene den "anderen in den «taart bijt, of die samen één kop hebben, óf een vos; nog steeds is de zilvervos de meest-geziene, meest-gewenschte, maar minst-gedragene onder de vossen, omdat ze de mooiste, maar ook de duurste is- f 1U0C ongeveer! Er worden bijgevolg allerlei dieren-huiden in vosvorm gekuipt en tot „vos" getransformeerd. De Parisienne kaD zich geen toilet donken «onder bloem, die een enkelen keer door een strik wordt vervangen op den schouder RECLAME. byv. Of onderaan een puntig décolleté, op deD rug etc. Bloemen ook heb ik op den rug zieü dragen, achter tegen den schouder bijv., maar normaler on ook (latteuser vind ik de groote bloem van mousseline-de soie meestal zijn het er twee in barmoniee- rende tinten vóór tegen den schouder, ol een toufle kleine bloempjes, violettes bijv. waarvan ook eenige afhangen. Bloemen, ge- maak i van caoutchouc of van vlier pit deze procedó's zyD mij nog raadsels gebleven imiteeren precies de natuur, vooral rozen en anjers, maar aesthetischer zijn de meer decoratieve bloemen, vooral op tailleurs en „petitee robes" moet de bloem liever styf zyn Tot styleeren leenen zicb vooral de camelia en verder doen kleine bouquetjes van stjjve bloempjes bet in het knoopsgat van een tailleur. A propos van oloemen: elke Parisien draagt een „boutonnière" in zrjn smoking, die meestal een witte anjer is, maar dan een lovende 1 C0L1NB. Bij gebrek aan eetlust, slechte maag, trage spijsvertering, darmverstopping, slofwisse- lingskwalen, netelroos, jeuk. bevrijdt het natuurlijke „Franz-Josefhitterwater hel lichaam van de opgehoopte afvalstofver giften. Reeds vele jaren geleden hebben de oude meesters op het gehied der genees- middelenleer erkend, dat hel „Frans-Jozef"- water steeds geloond heeft een volkomen betrouwbaar darmreinigingsmiddel te zijn 2605 VOOR ZONDAG 15 ME; Hilversum, 1050 M. 8.30—9.30: R.-K. Morgenwijding G. v. Töth, sopraan. L. Kosters, cello "Joh. Brandts Buys, piauo. 7. Elegie, v Goens, cello. 2 Recitative en Aria, Handel, sopraan 3. Meditation Thais Massenet, cello. 4. Rede door den heer A. Vermeulen, over Lasteren en kwaadspre ken. 5. Elegie, VerhaJien, cello. 6. Tod 0 Tod (Jesus Sirach Cap. 41), Brahms, sopraan. 7. Andante cantabile, Stiasni, cello. 8. Werin ich mit MenseheD (St. Pau- lus ad Corinth, Cap 13), Brahins, sopraan. 9 50: Dienst in de Geref. kerk te Gouda. Voorganger ds. H Knoop. I. Votum en Zegen. 2 Zingen Ps 81 1, 2. 3 Lezing der Wet, daarna zang Ps. 6 2. 4. Schrift lezing: Rom. 1 817 Gebed. 6. Tekst 1 Cor. 1 23, 24. 7. Inleiding. 8. Zingen Ps. 56 5, 6 9. le ged. preek. 10. Zang. Ps. 118 10a en 9b. 11. 2e ged. preek. 12. Dankgebed 13 Slotzang Ps 2 7. 14. Ze gen. 15 Orgelspel. 1 30 Concert door het Hawaiian Radio-vijftal. Chris de Vot Jr. Hawaiian guitaar Eug. Scholten, Ha- waiid an-guitaar. JaD de Vos. bas-guit aar H, Femades, guitaar. Chris Seeger, Ukulele. —2.30: Namiddagconeert te geven door de Amsterdamsche Orkestvereeniging in „Artis" te Arasterdam Dirig Frans van Diepenbeek. 8 u. Persber en sportuib- slagen. 8.10. Symphonieconcert door het het H.D O.-Svmphonie-orkest, o l.v. Wil. lera van Warmelo Paul Loewerr, fluit. In de pauze declamaties door den heer Gerard Arbous, moderne godichten Daventry, 1C-00 M. —3.50: M erode lssohn'i „Elijah", oratorium D. Labbette, sopraan. M Brunskill, contra-alt S. Thomas, tenor R. Palmer, bariton Koor en symphonie- orkest. 4.50; Vertellingen u. h Oude Testament. 6 u. „Elijah", 2e ged. 5.50 -6.20: Kinder-kerkdienst. 7.25: Dienst in de Trinitv Coltege Chapel 8.20: Lezing; The friends council for in ternational Service. 8 35: Oude en mo derne liederen door het koor. 9.15: Op roep: Queen Charlotte's maternity hospi tal. 9.20 Weerber., nieuws. 9.35— 11.05: Edw MoePowell's muziek K Win ter, sopraan. M. Cole, piano. Symphonie- orkest. Parijs „Dadio-Psris" 1750 M. 12.20— I.05: Gewijde muziek. Koorzang en preek. 1.052.10: Orkestconcert 5.055 55t De Homonyme Jazz. 8.50: Kinderhalf- uurtje 9.20—11 u Dansmuziek. Langen'berg, 469 M. 9 2010.20: Mor genwijding. 1 20—2 20: Kamermuziek (2 violen, viola, cello). A Weingarten, zang. 5.20- 6.20: Harmonikamuziek en Isegliokapel. 5.20—9 15: Vrooüjke avond 9.20: Symphoniecomert J Ros, piano. Daarna tot 12.20: Dansmuziek. Königswusterhnusen. 1250 M. en Berlijn 484 en 566 M 9 20 Morgenwijding II.50—1.10- Militaire muziek 4.50-6 20: KameT-orkest-coneert 8.50: Serenade's van beroemde componisten W Guttmann, bariton. Orkest. 10 50—12 50: Dansmu ziek. Hamburg, 394.7 M. 9 35—11.05: Morgen wijding. 11 50 12 50 Orkestconrert 1252.10: Orkratronoert 4 25— 5 25: Orkestconcert 5 507 45: Orkestcon cert. 8.2012.10: Moderne operettemu ziek en zanv Daarna dansmuziek. Brussel, 509 M - 5 20 fi?0- Danwrra- goo—9.20: Concert. Orkest en vocale soliste. VOOR MAANDAG 16 MEI. Hilversum. 1050 M. 12 00- Politieber. 12 35—2 00: Lunchmuzieb door hel trio S. L Castrelli viool. S Metz niano. S Swa- gemakers. cello 3.304.30: Vrouwen- uurtje door Merv Rhemonda 6 00— 6 00: Kinderuurtje dooi Mevr Ant van Dijk 6 006.45: Vooravondconcert door het II D O -orkest 6 46—7 15: Tuinbouw- praatje door den heer E. J. Ludding. over: Rozen 7 16—7 45 Voortzetting van het concert 7 45: Politieber 10 00: Pers-» bor 8.10- Kamermuziek door het Ho!« landsche strijkkwartet. Herman Leydens-i dorff, Ie viool. Julius Rónttren. 2e viool. Bram Mendes. altviool. Thomas Canivea, cello. Daarna aansluiting van het Roxy- theater. Een uurtje filmmuziek. Het orkest o. I v Boris Lensky. Daventry. 1600 M 1120: Daventry- kwartet en solisten (sopraan, bas, viool, piano) 1202 20 Orgelconcert 3 10: Onlvangst van M. Doumerzue. President van Frankrijk voor zijn bezoek aan d®n Fn- ge!«ch®n Koning 330- Voorlezing- Ru- ral rides 8 35 Lezing- he earlv iron age 4.20 Dansmuziek 5 20: Lezing What to do when things go wrong 5 85: Kin deruurtje 6 20- Het Davenfrvkwarfel ~- 6 50: Tijds.. weerh nieuws 7 05- Daven try kwartet 7.20 Dram rrifiek 7 85: C.nmporifips van Rrahms Pianomuziek 7.46: Spaansche causerie 8 05- Variété, (guilaar, zang, humorist, vocaal kwartet)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1927 | | pagina 17