HOEST,verkoudheid
Humor uit het Buitenland.
VOOK DE HUISVROUW.
RADIO-PROGRAMMA
Roekeloos automobilist: „De wagen la aJ beelemaa]
versleten en toen u oem verkocht, iel o dal by m n
tovco iaog ton meekuoDen".
Verkoopei: _Nu Ik begrijp ook werkelijk niet, waarom
b|) bet niet gedaan heelt", (Lüej
Sinds meneer Vlijm, de slager, is gaan cel-spelen, kan
men een zekere verfijning in de wijze, waarop hij z'n
klanten bedient, opmerken. -(Punch)
Onvanger van de belastingen tot Jongmenseb, dat de
hand vaD zijd dochter vraagt: „Jengmcnsch. hoe kaD je
met mogelijkheid mijn dochter onderhouden van het
salaris, dat je opgeeft". (London Opinien)
Oper
dere
Wee
Shai
duet
lius
12.2i
Pi
—II
2.10
thy.
Dec
zan
ope
(48
lesi
val
Etl
I
kei
33
Or
lui
Or
43
Mary: „Toen ik George acceptoorde, zei hij, dat hij in
den zevenden hemol was".
Jeanno: „Dat Is heel good mogelijk, lieve; hij is al zos
maal geëngageerd geweest", (LoDtlon Opinion)
Moeder: „Wit zeg je) Je ontmoette haar voor bet eerst
op eeD the dansant en avonds heb haai al ge
vraagd) O, Perry, wal ben toch «Itgd impulsief!"
Zoon „Toch mei altijd moeder Hei heelt me drie
weken gekost om uit te maken, wat vooi merk van
aulo ik wilde hebben". IPum-b)
Hij: „Waarom In de wereld -iaat je die wekker af
loopenf"
Zij: „Sstl tk wil de buren laten denken, dat we een
telefoon hebben". (Passing Show)
zie vormt Het monument zelf is een ont
zaglijk vierkant blok. dat zich in telkens
kleiner wordende terrassen, door gaande
rijen omgeven, ten hemel heft. Aan de vier
zijden leiden rechle sleenen trappen van
terras tot terras en het is van den afstand,
waarop wij het bouwwerk beschouwen,
als of deza trappen els steile ladders naar
boven voeren.
En wij blijven voorloopig op een afstand.
Wij voelen meer nog dan wij hel kunnen
zeggen, dat dit bouwwerk niet bekeken
maar beleefd moei worden Wij kunnen
weliswaar in dil daverende zonnelicht zijn
structuur bewonderen, maar om dit bouw
werk, voor zoover dit ons. Westerlingen,
mogelijk is. in zijn wezen te benaderen,
daartoe is noodig bezonken aandacht en
de avond en de nacht
Voorloopig treft ons deze geweldige steen
klomp nog het mee6l in en door- zijn groot-
scHe omgeving. De bouwmeester, die deze
plek uitzocht voor dezen tempel heelt be
grepen. dal hij lusschen Merbaboe, Merapi
en Soembing met dezen wonderen uitkijk
op Java's goudglanzende groene vlakten,
juist hier de ziel eener religie in dit won
dere gedicht van steen moest vastleggen
Niets verstoort hier de harmonie en de wis
selwerking van ontzaglijke natuur en ont
zaglijke godshulde dan. hel alleraizich-
tclijkste houten hotelletje, dal door de zor
gen van het Ned -Indische gouvernement
werd opgericht op hetzelfde plateau, geen
honderd vijftig meter verwijderd van het
monument. Dezelfde hand. die hier, het
tot ruïne vervallen kunstwerk met groote
zorg liet reslaureeren. heeft de wijding,
althans bij daglicht, bedorven door dit
vreeseiijks Europeesche eethuisje met slaap
gelegenheid. dat even goed buiten den
gezichtskring in aen terreinplooi had kun
nen zijn verborgen.
Zoolang het nog licht blijft, gebruiken wij
den tijd om onze toeristische nieuwgierig-
heid te bevredigen en wij beklimmen met
onzen inlandschen gids de hooge steile
steenen trappen naar het eerste terras. Hier
beginnen wij. links afslaande, zoo wil het
de adat. onzen ommegang door de gaan
derijen. En met verbazing en bewondering
aanschouwen wij de op de steenen muren
ter weerszijden aangebrachte eindelooze
reliefs, die 't leven uitbeelden van Boeddha'
Gautama, den Cakya Mouni, van Soedhana
en Majterya en de wellen der zielsverhui
zingen. En ook zonder veel te letton op da
uitleggingen van onzen gids, komen wij
onder den indruk van dil in sleen ge
houwen heldendicht, dat de geschiedenis
uitbeeldt eener religie van vijf en twintig
eeuwen Zoo stijgen wij van lerras tot
terras, hoofdstuk na hoofdstuk aanschou
wend van Boeddhistische godheidslegende,
tot eindelijk de laatste donkere sleenen
poort ons toegang geeft tot het eerste cirkel
vormige terras, waar geen steenen afsluit-
muren onzen blik rondom belemmeren.
Hier op dit cirkelvormig terras staan op
bepaalde afstanden van elkaar de reus-
achlige klokvormige dagobs met hun spits
toeloopende steenen (Junten, wellicht het
best te karakteriseeren als een soort van
ontzaglijke punthelmen. Deze dagobs zijn
voorzien van kruisvormige openingen en
in hel duister van deze kleine tempels in
elk het steenen Boeddha-beeld als zwijgende
wachter. Een trap en nog een terras met
zulke klokken en dan nog één als opperste
bekroning van het monument de enorme
dagob, die beval de Boeddha Wajrasattwa,
die predikt de Leer.
Iirtusschen is de schemering gekomen
Zij duurt in Indië maar heel kort. Van het
bovenste lerras laten wij nog eens den
blik weiden over hel geweldige steen com
plex, dat in de nachtschaduwen vervaagt
tot een donkergrijze massa, die schijnt saam
te groeien met de nevelen van het land en
met de zwarte schaduwen van den vulkaan.
Dan dalen wij zwijgend langs de eindelooze
trappen en met nog iets meer dan bewon
dering in het hart zoeken wij tijdelijk onze
toevlucht in het prozaïsche hotelletje, dal
er nu eenmaal is. maar gelukkig thans on
zichtbaar.
Als de maan aan den hemel is geklom
men, naderei) wij opnieuw het monument.
En het silhouet van dit vierkante steenblok
«taat tegen den zilveren hemel als het seg
ment van een cirkel. Nog eenmaal
beklimmen wij de eindelooze trappenreek-
«en en op het hoogste sloep-terras, waar de
Boeddha's in hun klokvormige cellen wa
ken. zijn wij in een lichtende grauwsteejen
wereld vol geheimen gekomen Boven ons
is de oneindigheid van den zilveren hemol
en het Is alsof wij losser van de aarde zfjn
geraakt en dichter bij den hemel zijn ge
komen. Hierboven is geen uur meer, geen
lijd, geen naam geen land. alleen die zil
veren oneindigheid en rondom die zwijgende
Boeddha's die slapen of.... waken in hun
mysterieuze cellen.
Niemand weel het uur !n dezen wonder
nacht. waarop de auto on9 door Java's
slapende vlakten terugbrengt naar de oude
kul tan stad. D. B.
RECLAME.
7041
We zijn tegenwoordig zoo verwend, nu
we in bijna alle winkels onze poets- en
roinlgingsmlddeltjes kant en klaar kunnen
koopen: Lux, Rinso en andere zeepen voor
de wasch. Diamond, Brillant en dergelijke
voor hetpoetsen van koper en zilver; maar
de oude dajie, waar ik u de vorige" maal
van vertelde, heeft er allerhande speciale
middeltjes voor en ik ben beelemaal niet
overtuigd, dat die minder zouden zijn dau
de moderne in massa klaargemaakte oplos
singen. Zilveren ornamenten bijv. maakt zij
schoon door ze af te vegen met een sneedje
limoen (dat is een kleine citroensoort) en
dan at te spoelen in koud water; wasch ze
daarna in een warm zeepzopje, spoel na in
warm water, droog ze af met een zachten
doek en ten slotte met een lap van zeem:
leer.
Zilveren en koperen voorwerpen worden
prachtig als u ze wascht met het water,
waarin droge witte boonen zonder zout
werden gekookt. Ook deze wrijft u na mat
een zachte wollen lap. Wist u, dat dit wa
ter ook zoo geschikt is om vlekken mee uit
uw kleeren te halen?
Nog een mengseltje voor zilver poetsen:
Kook 250 gram in stukjes gesneden
Spaansche zeep gedurende eenige minuten
'in een halven liler water en voeg hier
250 gram geslibd krijt bij. Neem daarna de
goed omgeroerde massa van het vuur om
wat af te koelen en giet ze in een kom.
coodra ze geheel koud en vast is geworden,
is zij voor het gebruik gereed. Bestrijk er
de zilveren voorwerpen mee. wasch ze af
in zéér heet water en wrijf ze af met een
zeem.
Een door kaarsvet vuil geworden kande
laar maakt men schooi) met heet water en
daarna poetst men hem op met een wollen
doek met krljtpap. Zwart geworden zilver
wordt weer blank door poetsen met krljt
pap en geest van salminak.
Ik weet niét, of het. als u dit blad onder
de oogen krijgt, vriezen zal of dooien, maar
voor alle zekerheid geef ik u een middeltje
op om uitglijden bij gladde straten en ljzel
te voorkomen: bestrijk uw schoenzolen met
een oplossing van 50 gram dikke terpentijn,
200 grhm colphonium. 50' gram benzine en
250 gram spiritus. Deze oplossing is gereed,
zoodra terpentijn en colophonium zijn op
gelost: laat ze daartoe eenigen lijd in een
fleschje op een warme plaats staan maar
pas op. dat het fleschje zéér goed is afge
sloten, want het is gevaarlijk bij vuur en
licht. Als de hiermee bestreken schoen
zolen droog zijn geworden, zijn ze stroif
en zult u er niet mee vallen.
De kachels slaan in alte geval nog. Weet
u. dat u die zoo goed zelf kun lakken met
eigengemaakte lak, die er niet dadelijk in
schilfers afvalt? Neem één kilogram hout-
teer. laat dat bijna koken en doe er dan
één zestiende kilo ijzervitriool bij. Smeer
nu het lak, als het heet Is, er met een kwast
op. na eerst bet gedeelte der kachel, dat u
lakken wilt. verwarmd te hebben. Door de
hitte van de kachel droogt het lak direct.
Heeft u vastzittende knriien? Laat er dan
even een paar druppels olie langs loopen en
ze vliegen los! Indian u kurken in vase
line doopt, zijn ze uitermate geschikt om
glazen sloppen te vervangen. Zij worden
dan niet door zuren aangetast en plakken
niet vast aan de fleschhalzen, al gebruikt
u ze in langen tijd niet.
Oude kurkeu kunt u weer bruikbaar
maken door ze te leggen In een mengsel
van twee deelen was en $én deel rufldvet;
droog ze af en laat ze eenigen tijd op een
warme plaats liggen. Ze zijn dan weer ab-
soluut geschikt om flesschen af te sluiten.
Geheel nieuwe kurken moeien vóór het ge
bruik eenigen tijd weeken in warm water.
Zijn ze te hard, dan krijgt u ze gemakke
lijker zacht door droge verwarming dan
door warm" water.
Als u voorkomen wilt, dat een ladder uit
glijdt, spijker dan tegen den onderkant
kleine stukjes gummi.
U heelt allemaal wel yens kreukels in
uw kleeren, denk ik, en zult ook allemaal
wel getracht hebben die weg te stljken
tot uw groot verdriet bemerkte u dan, dat
weliswaar de kreukels verdwenen waren,
doch dat het bewuste kleedingstuk glom!
Daardoor is het beter om niet te strijken
maar met een vochtige doek over de plooien
fe wrijven en de kleeren dan minstens ge
durende een dag op een koele plaats, liefst
buiten, anders h.v. in den kelder te hangen,
Het kraken van schoenen kunt u voor
komen door een stuk dril of leervet tus-
schen onder- en bovenzool te leggen: dan
houdt u bovendien de voeten warm en
droog.
Om schoenen te bewaren tegen schim
mel moet u het leer bestrijken met een
mengsel van één deel kamfer op negen
deelen terpentijn-, dat houdt de ratten en
muizen uit de buurt en voorkomt bet
schimmelen. U kunt ze ook bestrijken met
ricinusolie.
Zijn uw schoenen nat of vochtig, hang
ze dan in een donker verwarmd vertrek
(maar niet bij een kachel of een radiator)
aan d» veters of leesten op, dan kunnen
ook de zolen drogen. Zijn ze erg nat en
moeten ze gauw droog zijn. vul ze dan los
jes op met courantenpapier, steek dit in
brand en laat de asch eenigen tijd !n de
schoenen liggen. U kunt de schoenen ook
opvullen met zeer drogen haver, erwten
of asch en ze dan op een warme of toch
tige plaats zeiten. De erwten moc-l u daarna
liever niet meer voor de soen ce'-rui'ten.
Hei is moeilijk om schoenen, die vochtig
zijn goed te poeisen. Leng schor n*meer
echter eerst met een paar druppels melk
aan en dadelijk kriigt u de schoenen glan
zend. Schoenen, die u niet veel gebruikt,
moet u bewaren op een luchtige koele
plaats. -
Naar aanleiding van het gebreide kleedje,
waarvoor ik een paar weken geleden een
patroon gaf. ontving ik een paar brieven
van inzendsters, die niet verder konden
Dc één haperde al bij den veertienden toer:
een ander bracht he| tot den 53st'en: een
derde kon bij den 61sten toer niet voort en
één kwam bij den honderddertigslen tot
stilstandll Ik kan de dames onmogelijk
ieder afzonderlijk helpen: ik waarschuwde
u van (e voren, dal dit een moeilijk, inge
wikkeld kleedje was. alleen voor zéér han
dige breisters en ik ontving dan ook ge
lukkig verscheidene brieven van dames die
hel tot een „gelukkig" einde brachten. Het
if niet zoo precies te omschrijven: u moet
op het patroon letlen: er komen Hrie spin-
nekoppen boven elkaar; let déir op en niet
op uw aantal steken, dan komen uw loeren
vanzelf goed uit: het doet er niets toe of u
méér omslaat of mindert dan ik schreef (er
staat géén fout in mijn artikel): de hoofd
zaak is, dat uw figuur goed uitkomt
VOOR ZONDAG 23 JANUARI.
Hilversum, 1050 M. 8.309.30: R K.
Morgenwijding. Mej. C. E. M. Boonslra,
sopraan; mej. C. Logger, piano. Spr mevr
S LoggerKuntz, over „Inlronisalie en iee-
kenapostolaal". 1. Allegretto, Sonale op. 10
No. 2, Beethoven (piano); 2. Aria 21 ,,Höre
Israël",,. Elias, Mendelssohn (sopraan); 3.
Kerstlied „Kindeke Jesu", Boonstra (so
praan); 4. rede door mevr. S. Logger-Kunlz;
5. Aria „Nun beut die Flur", Schopfung,
Haydn (sopraan); 6. Lieder ohne Worte op
62 Nó. 4, Mendelssohn (piano) 960:
Dienst in de Xed.-Herv. Kerk (Groote kerk)
te Rotterdam, ds. J. J. Stam, voorganger 1.
Zingen Ps. 25 2 en 7; 2. Votum; 3. Zonde
belijdenis-, 4 Zingen Gez. 83 3; 5. Schrift
lezing Ps. 25; 6. Gebed; 7. Tekst Ps. 25 4;
8. Zingen Gez. 194 1, 3, 4, 5,; 9. Preek.
10. Orgelspel; 11. Gebed; 12. Zingen Gez.
197 11 en 36; 13. Zegenbede; 14. Slilge-
bed; 15. Orgelspel. 1.30; Concert door
het Cither-kwartet fam. Lorang, Den Haag
2.30- Namiddagconcert door de Amster-
damsche Orkestver. o, 1. v. Frans van Die
penbeek in „Artis" Ie Amsterdam 6.30:
Dienst in het Gebouw v. d. N. P. B. te Hil
versum. Spreker: ds. M. W. J. van Lin-
scholen; Ferd. Kloek, orgel;~het V P. R 0-
koor 8.10: Concert van de V. P. R O.
en H. D O. Spreker: dr. C. E. Hooykaas:
mej. J. Walen, piano. Het H. D. O.-sympho-
nieconcert o. 1 t. Willem van Warmelo. 1.
Symphonie No. 1 in C-dur. Beethoven; 2.
Pianoconcert No. 3 C-moIl, Beethoven; 3,
rede door dr. Hooykaas. over: De Religieus
Boodschap van Rembrandi's kunst; 4. Mu
ques e| Bergamasques, Fauré; 5. In moi
popular), Cui.
Daventry, 1600 M. 3.50: Populaire b
mermuziek. Het Virtuoso kwartet (2 violt
viola, cello): J. Ching. piano. Hel Lood:
manren-octet. E. Tbesiger. Roemeens!
volksliedjes „The bard of the Pimbovila'
5.355.50; Voorlezing uit het Oude To
loment. Genesis XII en XIII 8 20 ft-
klokken van de St. Botolphs kerk 8!!:
Orgelconcert dorr L H Warner IS:
Studio-kerkdiens! 9.05' OrgelconcerUvt-
volg) 0.15: Causerie: St ChristopWi
college 9.20- Weerber. nienwe 935—
10.50; Concert door het Sandler orkest ra
Grand Hotel Eastbourne. L. Gowings, tenor;
A Sandler, viool.
Paris „Radio-Paris". 1758 M. 12.35-
105: Preek door Père Gillet 1.05-210:'
Concert. Orkest en Rivièra. zang 5 05—
5.55: Concert door de Jazz Symphonie -
8.5011.20: Concert. Dansmuziek door Ma
rio Cazes en zijn orkest
Königswüslerhausen. 1300 M en Berlin
484 en 506 M. 8.20—10.50: Morgenwij
ding 10.50—12-10 Militaire muziek -
3 50—5 20: Orkeslconcerl 7 50—950:
Bonte-avond. Orkesl en solisten (bariton
bandonion. cither, irio, kunslpijper) 950
1150: Dansmuziek.
Hamburg. 394 7 M 8.35—10.15: Finrif
concert 10.5011.50: Opera-concerl -
12251.05' Orkestconcert 1.05—IX1'
Kamermuziek 4.205.50: Orkevt®-
eert 7.209.50: Vrool ijk concert tot
en muziek uil opera's en operetle's.
Langenberg. 469 M. 8 209.20: Mo'-
genconcert 10.3511.35' Feest van R
Rilke 11.35—1235: Concert W«tl
strijkkwartet 3.50520: Kamermurid
5.507.05: Bokswedstrijd Breilenstrallel
Rösemann 7.20950 ..Fidelio". open
van Beethoven 9.5010.50: Orkestcon-
eert.
Brussel, 509 M. en Antwerpen. 266 M -
8.20: De Radio Courant 8.501050:1
Concert, orkest en de heer Jans, zang.
VOOR MAANDAG 24 JANUARI.
Hilversum (1050 M.). 12 u.Politieker.
3.804 uur- Vrouwerhalfuurtje. 56 tri
Kinderuurlje door Mevr. Ant. v. Dijk. -
6.056.45: Concert door het H D- 0'
orkest. 6.457.15' Tuin^nnw-halfuurli^
7.157.45: Engeische les voor be:1:
ners 7.45: Politieber. 10.15: Pershd
8.10: Een avond in Breda. 1. Kon. Zant».
Breda's Mannenkoor", dir. W. Robert
2. K E. Muziekver. „De Unie", dir. A-
Tilburg. 3. Symphonie-orkest v. d. SlaMJ-
ziek v. h. 6e R. I., dir. L. de Morée i Bre-
dasche Mandolineclub ..Apollo", dir. C. de
Jong. 5. Mr. dr. W. G. A. v. Sonsbeech. hu''
gemeesler van Breda, houdt' een rede.
Mevr. L. v. Nieuwenhoven en H. v. N'e0'
wenhoven, zang en piano. 7. Kees Hec' e"?
en Mich. Busch. piano en cello. 8. Hen"
't Sas, letterkundige en voordrachtskun
stenaar.
Daventry (1600 M.). 11 20: Concert
Daventry-kwartet en solisten (contra-'"-
piano, sopraan, bariton). 1 202.20' Or
gelconcert v. d. St. Mirhaëls-kerk.
Lezing: Norlh-West Snain 4.20: Oen-
eert door de R. A. S -dansband. 43'1,
Lez'nc- The movements of living crecl"*''-
4.50. Dansmuziek (vervolg).
Huishoudpraatje. 5.36: Kinderuurlé-
6.20. Otkeslconcert. 650: Tijdee'ft
weerber., nieuws. 7.05' Ori-'eMconcert
7.20: Dram. critiek. 7.35- Pianomu
ziek. Bach's 48 prelude?" en fuenes. 7
Spaansche causerie. 8.05: „The Bcgf'"
8-3
r«