Prima Brandstof Amsterdamsche Anthraciet-Mü. VRIJDAG 13 MAART Anno 1925 Officieele Kennisgevingen. STADSNIEUWS. Maart roert zyn Staart Het voornaamste nieuws van heden. PRIJS DER ADVEBTSNTIEN: 30 Cis. per regel. Bij regelabonnement belangrijk Iageren prijs. Kleine Advertentiën, uitsluitend bij vooruitbetaling, Woensdags en Zaterdags 60 Cts., bij een maximum aantal woorden van 80. Incasso volgens poslrecht Voor eventueele opzending van brieven 10 Cts. porto te betalen. Bewijsnummer 6 Ces. Bureau Koordeindsplein Telefoonnummers voor Directie en Administratie 175 en 1835 - Redactie 1507 Postchèque- en Girodienst No. 67055 Postbus No. 54 PRIJS DEZER COURANTi Voor Leiden per 8 maarden ƒ2.35. per week ƒ0.13. Buiten Leiden, waar agenten gevestigd gijn, per week „0.18. Franco per post f 2.35 -f- portokosten. Dit nummer bestaai uit VIER Bladen EERSTE BLAD. GEMEENTELIJKE VISCHVERKOOP. Aan den gemeentelijken viech,winkel, IVisclimarkt IS, tel. 1225, is ZATERDAG on voor zoover voorradig ook ZATERDAG AVOND, verkrijgbaar: SCiTELVISCH a 10.16—f 0.30—f 0.39, SCHOL a 10.16, BOT 5 10.14 per pond, on HARING en IJB0KK1XG a f 0.05 per sïulc. N. C. DE GIJSELAAR, Burgem. Leiden, 13 Maart 1925. AFSLUITING WOLBRUG. Burgemeester cn Wethouders van Leiden brengen ter algemecno kennis dat dc Wol- brng in den Oude Singel over de Oost- dwarsgracht, in verband mot het herstellen van die brug, vanaf Maandag 16 Maart a.s. tot nadere aankondiging voor alle verkeer zal zijn afgesloten, zullende dat verkeer kunnen plaats hebben over de Oostdwars- gracht cn Greinbrng. N C. DE G1JSELAAF«. Burgemeester. VAN STRIJEN, Secretaris. Leiden, 13 Maart 1923. Evangelie en Wel. Ds. W. Th. Boi9sevain, predikant bij do Ned.-Uerv. Gem. alhier, hield gisteravond in de Oostcrkcrk een apologetische lezing over bovenstaand onderwerp. Oorspronkelijk was als onderwerp opge geven: „Over het gezag". Zoowel va\ Roomsche als van Protestantse he zijde wordt in do verschillende houding, tegenover ker- kelijk-geeslelijk gezag een scheidslijn aan gewezen tusschcn de beide kampen, aldus ving spr. aan. Maar door mijn lezing Ic formulceren 3ooaIs ik het deed, meen ik liet onderwerp gebracht te hebben in een ander vlak, waar uit wij den strijd der geesten objectief kun nen beschouwen en wellicht ook objectiever bpoordoelcn cn misschien zelfs voor eigen denken en streven een eigen richting kun nen vinden. Ik meen n.l*,. dat dit onder werp ons onmiddellijk brengt in de kern van liet probleem, dat den strijd der geesten in gang heeft gezel. En dat is van groote beteekenis. Wij zullen ons nu van het pro bleem zelf rekenschap moeten geven, waar om de oplossingen zoo uiteenloopen cn 'lot zooveel scheiding der geesten aanleiding géven -konden. »En in het algemeen geldt het, dat het zuiver stellen van liet probleem nog belangrijker is dan het probleem op le lossen. Niet bij de oplossing gaan de geesten uiteen, maar bij het stellen der problemen. En heel veel verwarring komt Voort uil het menschelijk bedrijf het raadsel op le lossen, voor men weet wat eigenlijk het raadsel is. De gang van deze lezing was aldus* lo. liet onderzoek, voor welk probleem hot Christendom van den aanvang af ge steld is: we zouden ook kunnen zeggen, welk eeuwenoud probleem het gevonden n pie wen vorm gegeven heeft. 2o. Onder welke invloeden de oplossing gezocht is in de richting, die wij kortheids halve de Roomsche noemen. 3o. Welke beteekenis dc Reformatie voor dit probleem heeft gehad, 4o. Of uit een cn ander ook aanwijzin gen te dislillceren zijn in welke richting het Christendom naar de oplossing stuwen moet. Ons probleem begint waar in de lezing over „Dienstknecht of kind" prof. Slotemakcr dc Bruine ophield. Er is in liet evangelie een individueel beginsel e-n een gemeenschaps- hogliisel. Het eerste is dat van het kind schap, het tweede is dat der liefde lot den naaste. Het een sluit het ander in. Beide ademen in de sfeer der spontaniteit. „Wij hebben lief, omdat God ons eerst liefgehad heeft". „Vergeef ons^ onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren" Maar praclisch zullen beide bolsen, zoodra één van beiden uit de sfeer der spontaniteit uit valt. Dit is met practrsche noodzakelijkheid geschied mei liet gemeenschapvonnende be ginsel. Hier heeft de spontaniteit meer en meer moeten plaats maken voor de orga nisatie cn dat wil zeggen, dat naast het Evangelie van liet kindschap ruimte ge vraagd wordt om het beginsel der paedago gie, d. w. z. voor opvoeding, gezag, tucht. In I Petrus Y, 3 worden de opzieners nog vermaand geen heerschappij te voeren over de kudde, maar goede voorbeelden le zijn; de praclijk zal uitwijzen, dat als het goede voorbeeld niet helpt, de heerschappij zal ingrijpen. En nu staan wij voor het feit. dat metterwoon het Evangelie van het kind schap in het gedrang is gekomen van de practijk der paedagogie. Vooral onder dc volgende invloeden, heeft dit proces zich ontwikkeld. a. dc invloed van de erkenning van hel O. T. als Heilige Schrift, vooral toen de O. T.-sche volks- en verbondsgedachte door do gemeente op zichzelf is overgedragen. Zoo is historisch de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen. Dc O.T.-sche ver bondsgedachte is de bodem, waarop-de christelijke verbondspractijk zich ontwik keld heeft. Dc invloed va,n den Zendingsarbeid der kerk. Eerst in de Gricksch-Rominesche we reld waar het Christendom gereageerd heeft op haar vragen: Wat moei ik denken? en Wat moet ik doen? En al spoedig in die wereld slaat mot dc pretentie van een uni- vesiteit die leert ~wat men gelooven moet «n hóe men leven moet om zalig le worden. Daarna in de Germaanschc wereld, waarin hét Christendom optreedt als de groote cul tuurmacht, die dc „Volken" doopt, en voor elk terrein des levens de paedagoog is. Waarin de beteekenis der Reformatie be slaan heeft. Zij heeft het Evangelie van het kindschap weer gereinigd van het stof der theorie en de practijk der paedagogie door de prediking van dc rechlvaardigmaking door het geloof, door do poneering der per soonlijke hcilsverzekerdheid. in de afkon diging van de vrijheid van den Christen- mensch. Zoo werd zij „die zweite klassische Période des Chrislentums" (vori Schubert). De Reformatie heeft hel probleem niet opgelost, maar met haar gglijde is hel pro bleem een nieuwe phase ingetreden en daar in heeft zij nieuwe richtingen gewezen Wij merkten op, dat de gezag9prelentic van het Christendom zich in twee werelden heeft doorgezet; eerst in een wereld, die om geestelijk gezag vroeg, daarna in een wereld, waarin geestelijk gezag noodzakelijk was. Do 16de eeuw is "de eeuw der emancipatie; en dit streven naar zelfstandigheid open baart zich in zijn geheiligsten vorm op hel Gisterenmorgen werd dadelijk door Gemeentewerklieden en Wei-kloozeu nnn de Soeenwoprniming begonnen. terrein der religie in den nood over de zon den en de behoefio aan persoonlijke heils- verzekerdheid. Ook nu za! liet blijken, dat paedagogie, organisatie, gezag in deze we reld nooit overbodig worden. Maar cn dit is bot nieuwe het is voortaan niet niepr de bewuste ol onbrwusto vraag- hoe verm ik Jiel Evangelie naar de paedagogie, maar boe vorm ik do paedagogie naar bel Evangelie. Hel kan ook negatief gezegd het protestantisme is hinkende aan de heup der paedagogie. maar Rome is het zoor onpaulinisch aan de heup der vrijheid. Hiermede zijn nieuwer richtingen aan hel Christendom gewezen: allereerst geldt het nu cr tegen le waken, dal liet zwaarte punt opnieuw verlegd worde uit hel Evan gelie in de paedagogie. Op enkele punten nader gepreciseerd: a) de II. S. geelt geen wellen maar nor men. De norm is de wel die cr is voor den mensc'i, waarbij vrijheid cn persoonlijkheid haar rechten kunnen handhaven: b) het geestelijk goza» brengt zijn subjec ten niet tot voorgeschreven maar eigen ge dachten, maar U-acht hen te bewegen lot overgave aan den Geest, die in alle waar heid leidt en lien vorder brengt dan wij zijn c) hel aannemen van bepaalde geloofs overtuigingen wordt niet meer in verhand gebracht met den toestand der ziel in het loven na dil leven, maar mol de toekomst van het Koninkrijk Gods. En vervolgens moet gewaakt worden legen de gevaren, die aan het protestantisme in- haerent zijn en die zijn 6amen te vatten onder één hoofd: de verzaking der katholi- citeilsidée. Deze idéc heeft het sinds Tronic in Rome zwaar te verantwoorden gehad. Maar ook door consekwenlics van liet protestantisme wordt zij zeer bedreigd: a) door hel individualisme, dat hoogstens tot kringvorming bereid is, maar geen oog heelt voor de onmisbare schatten, die alleen dc kerk als hislorisch-organisch lichaam dragen kan; hl door hel spiritualisme, dat elke bemid deling op geestelijk terrein principieel uit schakelt en de realiteit van het zondebesef, van den dag dor kleine dingen, en van de I zendingskrachl van het evangelie miskent. Bovendien vestigen beiden de opinie, dat het cenig-mogelijke kcrkideaal het room sche is; cl door het revolulionairc en het reprisli- nalieve gevaar, die heiden het goed recht der traditie ontkennen; cn daarin hel goed recht der ontwikkeling. Het revolutionaire is de ontkenning van do ontwikkeling, die -traditie werd; het re- pristinatieve van de ontwikkeling, die tra ditie worden zal. Het is soms noodig lerug te keeren lot de bron-, maar een miskenning van den ar beid des Geestes als de bron de vijand wordt van dc stroom. De spreker ziet niet, dat Rome zich in deze richting beweegt. Naar het Congres In Stockholm zal het geen vertegenwoordiging afvaardigen. Het wil alleen éénheid onder voorwaarde, dat de gansclie Christenheid voor zijn zijn paedagogie buigt. Hij ziet ook riet, dat momenteel in de Hervormde Kerk zij. die in deze richting zoeken, de leiding hebben. 01 de toekomst behoort aan hen in heide kampen, die in de aangewezen richting een heid zoeken. Of aan hen in heide kampen, die hetzij de antithese verscherpt, hetzij éénheid be- gecren met behoud van alle eigen eenzijdig heden cn vooroordeelen. De beide laatste groepen kunnen altijd rekenen op het gevolg cener groote schare, die den geestesslrijd im mer in dienst stellen van hun belangen op de wereldmacht ot in het dorpswinkellje. Wij kunnen slechts eindigen met de bede. dat de geest der katholiciteit zóó over ds Christenheid vaardig worde en gelegenheid scheppen tot onbaalzuchlige uitwisseling van gedachten, tot de erkentenis van Gods wer ken ook in de 16de eeuw.-lot de belijdenis van eigen onvermogen en schuld en lot het Pinksterwonder, dat zij, die verschillende talen spreken, elkander naderen en ver slaan, totdat ieder in eigen taal hetzelfde hoorl, aldus besloot de spreker zijn aan dachtig gevolgde- voordracht. RECLAME. Heerensingel 34-35 - Telefoon 1523 VERZEGELDE ZAKKEN. 4392 Do secretaris sprak er zijn voldoening over uit, dat de pcnningmeesler, de heer Kg- gink, weer geheel hersteld was, en zijn werk zaamheden weer kon waarnemen. Voorts gaf het jaarverslag een uitgebreide beschrij ving van dc feestelijke bijeenkomsten der Yerceniging. Kaar aanleiding van hel jaarverslag vroeg één der aanwezigen, waarom de Chr. Oranje Vereeniging niet tegenwoordig was geweesl hij de ontvangst der Koningin op 3 October. Dc Voorzitter, ds. Thomas, antwoordde daarop, dat de Koningin door dc 3-October- Yerceniging werd ontvangen; het bestuur was van meaning, dal de Chr. Oranje-Yer ceniging zich niet mocht indringen, daar zij geen uitnoodiging had ontvangen. Een der aanwezigen merkte hier tegen - over op, dat c-r verschillende Oranjeverceni- gingen van elders de Koningin hulde heb ben gebracht aan het Waaggebouw. Uit het jaarverslag van den penning meester, den heer Eggink, hlec-k, dat de in komsten hadden bedragen 1 1289.91, waar onder 1765.30 aan contributies en 1257.38, batig saldo 1923. Do uilgaven bedroegen f 8-17.63, waaronder f 125,80 aan belasting cn f 325 onkosten voor de herdenking van Leidens Ontzet in de Sladszaal. Hel batig saldo bedroeg dus 442.31. Tot bestuursleden werden herkozen de af- j tredende bestuursleden do hoeren L. Bock- i kooi, P. J. Janssen en L. Questroo. BINNENLAND. Vijltigjarig bestaan van da Ver. „Onder, ling Hulpbetoon" Ie Hazerswonde. De internationale bloemententoonstelling te Heemstede. De Tweede Hamer beelt hel wetsontwerp lot wijziging van de Lager-Onderwijs-wet (entslag aan hnwende onderwijzeressen) aangenomen. Een besluit van den Raad van Dordrecht, om op de salarissen van alle gemeente* ambtenaren aldaar een korting van 8'h pCt. voor pensioenpremie toe te passen, wordt niet ter vernietiging nan de Kroon voor* gedragen, BUITENLAND. Redevoeringen in den Volkenbondsiaad van Chamberlain en Briand tegen en voot bet protocol van Genève. Dnitscbland'i toelating tot den Volkenbond De Dnitsche presidentskeuze. De verkiezingen in Lgypte. nieroniler nog Twee Foto's van Leiden in Sueenw-Gewaad, respectievelijk de WITTE SIKGEL en liet PIETERSKERKHOF. foto W. BJouïé Lekloo, Leidsche Christelijke Oranje-Vereeniging. In een der met groen en bloemen feeste lijk versierde zalen van het gebouw „Predi ker", in de Janvossensteeg, hield de Leid sche Christelijke Oranje-Vereeniging gister avond haar jaarvergadering. De eentonigheid van stemmingen en alle mogelijke andere zaken, die doorgaans een vergadering wat vervelend maken, verdreef men er door een gezellig samenzijn, door een uitstekend strijkje opgeluisterd. Verschillende firma'» hadden daarenboven het hare er toe bijge dragen om de gezelligheid te verhoogen. Zoo zorgde de firma Van den Berg voor de plan ten, de firma Kamp voor limonade en warme punch, terwijl de Koekfabriek „De Bij" de bekende „Spalsjes" cadeau gaf. De voorzitter, ds. Thomas, opende de ver gadering, en heette de talrijke aanwezigen welkom. Aan het jaarverslag, uilgebracht door den secretaris, den heer L. Questroo, ontleenen wij o.m. het volgende: Het ledental nam iete af door het bedan ken van verschillende leden. In 1924 bedroeg het ledental 4)20. foto W, Blenté, LcldOa Toto W. Bleuzé, L:Mfa, Op de PRFVSESSEKAOE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1925 | | pagina 1