KOMST EN LETTEREN.
Brieven over Photografie.
SPORT.
RA05Q-PR0GRAMMA
VRAGENRUBRIEK.
geen met belangstelling door velen met mij
bij de bekendmaking der in uitzicht gestel
de „Nadere Bijzonderheden" zal worden
tegemoet gezien.
J. L. F. KEULEMANS,
Lid der 3-October Vereeniging.
Leiden, 15 September 1024.
(Dit stuk is gisteren blijven overslaan.
Red. „L. D."))
Spoedig demee!
Geachte Redacteur.
"Vergun mij een plaatsje in Uw Blad.
Wanneer men eeDs een wandeling maakt
lange de woningen der Bouwvereeniging „De
Goede Woning", achter den Mare-Singel,
zal men ontdekken, dat de woningen, welke
in het centrum zijn gelegen, aan de achter
zijde door poorten gedeeltelijk kunnen wor
den afgesloten.
De woningen, welke parallel loopen aan
bet bijgenaamde zwarte pad, hebben wel
een poort, maar deze is tot groote vreugde
der jeugd niet van een deur voorzien.
De sloot, die. deze woningen van het pad
isoleert, wordt op sommige plaatsen oo*r
de belanghebbende jeugd gedempt, om daar
over te gaan, om te zwemmen, te viaseben
en bij eventuêele achtervolging door een
agent van politie, waardoor zij dan direct
op hun plaats komen langs kortere»- al-
stand. Dit alles gaat in den regel gepaard
met vernieling der heblcen en baldadigheid,
tot grootcn last der bewoners.
Zoo hebben degenen, die belust zijn op an
dermans eigendommen, ook ruimschoot
gelegenhcd, zich daardoor te verrijken,
hetgeen iD den nacht van 13 op 14 Seot.
1.1. weer is gebleken, eD reeds vele malen
daarvoor is gebeurd
Volgens zeggen wachten de deuren op
toestemming der bevoegde autoriteiten der
gemeente, Zoo dit waarheid bevat, hopen
de belanghebbende bewoners van dit com
plex woningen, dat dan die autoriteiten
spoedig ten gunste zullen beslisseD.
Hoogachtend met dank
f DE GROOT,
Gasstraat 24.
bels, die hij van de drijvers reeds in zijn
jongen tijd gemaakt heeft; ook een krab
beltje van een molen legen de wolken uit,
viel mij op. Een fijn nerveus lijntje heeft
Bakker Korff ook in de teekeningen, die hij
naar zijn schilderijen maakte. Een bijzon
dere leekening i9 „La Romance" in een
gravurcachlige techniek met geeslige af
wisseling van licht en donker uitgevoerd.
Hoewel ik lang niet alle tentoongestelde
werken kon vermelden, moet men daaruit
niet atleiden, dat de nietgenoemde veel
minder in qualiteit zijn. Immers in het k;-
raklerestieke werk van Bakker Korff is niet
veel qualiteilsverschil, altijd heeft hij zijn
schilderijen met zorg uitgevoerd, al zal ook
hij meer of minder gelukkige momenten
gehad hebben.
Tomnée Alex. Mcisri.
Aan de gastvoorstcllingen, die Alexander
Moissi met zijn gezelschap in den loop van
October e s. in Nederland zal geven, zal
E'se Maubs medewerken, die Duitsche van
geboerte is. Zij zal in de Duitsche taal
spelen.
Aan het repertoire :s nog toegevoegd
Goethe's „ölavigo."
Het volledig tableag de ia troupe luidt
als volgt: dames Grete Biick, Claire Felber,
Rosa Fiirst, Grete Imhoff, Lina Lossen,
Sophie Pagay. Marianne Riedegg, Johan
na Terwinheeren Rudolf Ament, Manfred
Fürsfc, Raoul Lange, Hans Marton, Dr.
Paul Mederow. Lothar Müthel, Ernst Sar-
neck, Willy Schilling, Franz Schramm-
Duncker, Hans Sternberg, Heinrich von
Twardovsky, Else Mauhs als gast.
426e NED. STAATSLOTERIJ.
Trekking van Dinsdag 16 September.
3e Elasse 2e Lijst.
De tentoonstelling van A. H. Bakker Eoiii
in „De Lakenhal".
Iemand, die de hier tentoongestelde schil
derijtjes zou bezien en vergelijken met de
beschrijving in de catalogus, zou allicht in
de verleiding komen bij de voorstellingen
een verhaaltje te combineeren en zoo doen
de aan des schilders werk een epische kracht
toekennen, die het allerminst bezit. Toch
zijn die li leis door Bakker Korff zelf ge
kozen, want in dit opzicht kon hij niet aan
den geest van den tijd ontkomen, die aan
elk kunstwerk een associatie moest verbin
den om hel le kunnen genieten.
Van de vroegere schilderijen is „Aesopus"
wel een van de beste. De teekening hiervoor
de 9Ctoets in olieverf én het voltooide schil
derij, geven een duidelijk beeld, hoe lang
zaam de compositie van een onderwerp in
den schilder rijpte. Eenigszins onder den
invloed van Scheffer slaat het schilderij
„Non, een meisje vermanend". De aardige
herberg-intcrieurtjos in een warmen toon
geestig en petillanl geschilderd, doen de»n
laleren interieur-schilder vermoeden; onder
deze munt vooral Herbergscène No. 11 uit.
In „Stil geheim", waarin de figuren eenigs
zins tooncctmatig gegeven zijn, treft de fijne
eigen kleur; levendig en bewogen is ook
de „Frisc de Saragossa"', een klein schetsje,
geschilderd. Bijzonder scherp waargenomen
is de „Lezende dame", raak toet turen door
den bril, hel uitgespreid houden van de
krant, terwijl de verschrikkingen, waarvan
zij leest, op hol gelaal hun weerspiegeling
vinden. Hierbij is direct le noemen „Lecture
de la Gazelle", dat misschien nog sterker
is dan hel voorgaande. Prachtig zijn de
kleuren van het vloertapijt, fijn geacheveeid
is het Iheestoofje met het koperen komfoor
en den trekpot. In „Costuum knippen", ein
onvoltooide schels, is het gebaar van het
knippen mooi weergegeven Een van de
mooiste paneeltjes is wel „La couturière"
De scherpe aandacht van de naaister voor
het le verstellen kleed, dat deftig bruin af
steekt legen de rose japon, is een lust om
te aanschouwen. Van een bijzondere rijn
heid is het paneel, genaamd „De keuken
meid". Prachtig in vorm en kleur uitge
beeld is hel koperwerk, dat gepoetst wordt,
In „Onder de Palmen" is het bewonderend
opkijken van dc oude dames naar de ver
troetelde plant goed getroffen, sprekend is
het blauw van de met zwarte kant afge
zette sjaal.
Ik kan. niet nalaten bijzonder te wijzen
op het schilderijtje, getiteld: „Een knoop in
den draad". Hoe fijn is hier niet de intense
aandacht van de dame, die den draad tracht
le ontwaren. Hoe mooi staat hel blauwe
schort legen het goudbruin van den rok.
Duidelijk is de structuur van den garen-
winder, klaar en scherp het servies, lerwijl
het geheel gebonden wordt door de fijn ge
troffen binnenkamer-atmospheer. Ook „Les
poinssons Chinois" kan ik niet onopgemerkt
voorbij gaan. Raak en levendig is het ge
plooide muisje van dc dame, goed gezien
hei manuaal van de handen, die de brei
pennen hanleeren, fijn afgestemd het blau
we voorschot legen den bruin geslreeplen
rok. De stillevens kunnen mij niet zoo be
koren en doen druk en overladen aan.
Men had Bakker Korff en het publiek
misschien geen beter dienst kunnen bewij
zen, dan dooi tusschen zijn schilderijtjes er
eenige van David Bles op te hangen. Dan
had rnen door vergelijking.pas goed in ge
zien, hoe scherp de schilder, waarvan men
met deze tentoonstelling den lOOsten ge
boortedag viert, heeft waargenomen, welk
een verfijnden smaak hij had en hoe kleur-
gevoelig hij was.
Van de teekeningen treffen de penkrab-
54
427
659
JU63
1436
1559
2011
2297
2515
2731
3353
3611
3983
4163
4421
4668
4770
5085
5392
5913
6366
6881
7036
7462
7903
8173
8518
8734
9186
9369
9676
87
485
671
1087
1479
1712
2064
2407
2532
2775
3364
3708
4006
4233
4428
4680
4835
5144
5448
5923
6422
691 1
7058
7466
7904
8274
8553
8736
9282
9120
9749
NIETEN:
121 123 168
508 553
739 804
603
9S8
206
630
996
1173 1208 1223 1239
1482 1493 1546 1548
1895 1928 1955 1994
2066 2073 2117 2151
2425 2450 2462 2469
2546 2552 2641 2648
2828 2913 3164 3335
3386 3472 3545 3560
3737 3744 3788 3954
4033 4119 3121 4126
4234 4245 4308 4328
4441 4500 4591 4620
4683 4703 4715 4730
5034 5037 5040 5076
5172 5208 5240 5355
5481 5568 5799 5871
5987 6018 60S7 6090
6435 6456 6540 6717
6949 6953 6968 7019
7230 7312 7331 7417
7532 7560 7609 7660
7924 8013 8025 8069
8286 8303 5348 8488
8569 8625 8671 8704
8758 8818 8980 9026
9283 9286 9299 9329
9445 9583 9621 9657
9769 9796 9817 10202
10419 10457 10538 10561 infi-16 10694
10745 10746 10774 10891 19043 11127
11282 11390 11400 11420 11472 11525
11644 11673 11675 11707 11732 11760
12022 12037 12093 12170 12190 12289
12400 12532 12598 12578 12599 12607
12690 12737 12171 12777 12795 12812
12856 12974 12979 13030 13037 13058
13227 13232 13245 13263 13361 13478
13495 13518 13524 13533 13548 13591
13610 13624 13655 13671 13798 13810
13844 13885 13968 13975 14010 14058
14080 14195 14294 14303 14344 14345
14365 14409 14416 14420 14449 14480
11600 14631 14638 14719 14752 14756
14816 14864 14897 14927 14046 14968
14972 15013 15035 15056 15058 15141
15221 15247 15248 15289 15319 15351
15380 15416 15432 15522 15572 15600
15782 15786 15880 15884 15907 15914
15942 15994 16056 16104 16119 16320
I63S8 15406 16407 16420 16544 16568
16698 16714 16728 t'6767 16777 16796
17192 17201 17246 17311 17320 17443
17480 17490 17513 17516 17538 17580
17643 17663 17680 17743 17745 17777
17944 17971 17983 18007 18026 18032
18179 18275 18333 18479 18483 18489
'8533 18605 18610 18646 18703 18709
18779 18859 18951 18959 18969 18990
19018 19047 19055 19137 19151 19204
19222 19250 19396 19429 19139 19448
19519 19615 19636 19648 19676 19716
10729 19744 19784 19790 19882 19921
20019 20247 20249 20257 20262 20292
20304 20327 20409 20413 20455 20456
20631 20707 20753 20777 20S75 20968
21020 21083 21119 21328 21358 21425
21515 21556 21585 21600 21630 21677
21774 21797 21840 21871 21922 21940
22083 22100 22135 22143 22178 22182
22319 22372 22617 22642 22880 22857
5e Klasse 1 Lijst: 7153 met ƒ70 m.z.
met 70; 7963 m z. 7973; 21401 ontbreekt.
366
655
1016
1419
1549
2016
2292
2512
2657
3343
3608
3957
4148
4331
4646
4765
5081
5383
5904
6235
6852 I
7030 i
7425
7829
8112
8490
8732
9085
9343
9664
10406
10697
11230
11584
17777
12392
12664
12846
13087
13494
13597
13S42
14062
14358
14542
14791
f4970
15170
15362
15688
15023
16341
16597
17013
17449
17585
17843
18176 I
18510
18762
18992
19209
1946]
19724
19996
20296
20574
21019
21475
21764
21954
22291
22946
7154
XI.
De go indruk berust op het volgende feit.
Wanneer een vel papier wordt bestreken
met een oplossing van Arabische gom en
een chrornaat, en wordt dit aldus behan
delde papier na droging onder een negatief
in het licht gebracht, dan zijn na voldoende
belichting de plaatsen waar het licht heeft
ingewerkt onoplosbaar geworden in water.
Het principe van de gomdruk is dus het
volgende. Het papier wordt bestreken zoo
als hierboven is gezegd, maar aan de gom-
oplossing is een kleurstof toegevoegd. Na de
belichting zal dus in de niet belichte plaat
sen de gom met de verfstof door het water
worden weggespoeld, terwijl in de plaatsen
waar het licht niet heeft ingewerkt de verf
stof in de oorspronkelijke hoeveelheid blijft.
In de halftinten wordt naar evenredigheid
van de inwerking van het licht de kleurstof
gefixeerd.
Voor het papier kan men alle stevige goed
gelijmde papiersoorten, dus b.v. papieren
voor lijnteekenwerk gebruiken.
In het bijzonder wordt echter aanbevolen
no. 763 van Schleicher und Schüll. Het komt
onder den naam „Gummidruckpapiér" in
twee soorten, glad en ruw in den handel.
Wanneer veel fijne details op het positief
moeten worden overgebracht, neme men
het gladde papier in andere gevallen steeds i
het ruwe, omdat de bewerkingen hiermee
gemakkelijker zijn
De eerste bewerking is het ÜjrneD. Dit is
ook bij gelijmd papieren noodzakelijk. Men
lijmt met een 2% gelatineoplossing, welke
als volgt wordt bereid
2 gram witte gelatine in kleine stukjes
knippen en eenigen tijd laten weeken in
100 c.c. koud water. Daarna de2e gelatine
oplossen, door het op een waterbad te
plaatsen, tot dat alles is opgelost.
Maak tevens een oplossing van 2 gr.
chroomaluin in '100 c.c. water, en breng
deze oplossing op dezelfde temperatuur als
de gelatineoplossing door haar samen met
dc gelatineoplDSsing op het waterbad te
plaatsen.
Voeg daarna druppelsgewijs onder voort
durend omroeren 4 c.c. van de chroomaluin-
oplossing aan e gelatineoplossing toe. Met
dit warme mengsel wordt het papier bestre
ken, of wat bij kleine formaten eenvoudi
ger en nauwkeuriger is, het papier wordt in
de oplossing gedompeld. Daartoe worden de
velletjes papier, van het formaat, dei te co
pieëren negatieven een half uur gedrenkt in
de oplossing, die op het waterbad moet
blijven staan Het geschiktst zijn hiervoor de
steen en of geëmailleerd ijzeren schalen die
ook voor ontwikkeling van grootere negatie
ven worden gebruikt.
Ook briefkaarten kunnen op deze wijze
worden gelijmd, daar het papier hiervan po
reuzer is, neme men een 5% gelatineoplos
sing en voege bij 100 c.c. hiervan 10 c.c. der
2% chrooraaluinoplossing.
Nu wordt de overtollige gelatineoplossing
met een sponsje afgewreven, en daarna de
velletjes aan klemmen te drogen gehangen.
Het aldus gelijmde en gedroogde papier
wordt lichtgevoelig gemaakt met een oplos
sing van 50 gr. ammoniumbichromaat in 500
c.c. water. Wanneer al het zout is opgelost,
en de oplossing troebel blijft, moet zij gefil
treerd worden en bewaard blijven in een
flesch van donkerbruin glas (een Rijnwijn-
flesch is heel goed bruikbaar), die in de
donkere kamer wordt gezet.
Het bestrijken met deze chromaatoploe-
8ing kan 's avonds zonder bezwaar geschie
den in een donker heekje van de kamer.
Men spant het papier daartoe met punaises
op een plank, die aan den eenen kant zoo
wordt ondersteund, dat de oplossing kan
afloopen. Daarna maakt men een penseel
van een flinke prop verbandwatten, die met
een draad, om een stokje wordt gebonden.
Het papier wordt met dit penseel, dat steeds
ruim gedrenkt moet zijn in de oplossing,
minstens twee minuten gelijkmatig bestre
ken, en daarna met filtreerpapier afgevloeid
zpodat het egaal vochtig en licht geel ge
kleurd is.
Dan wordt het papier in de donkere ka
mer te drogen gehangen. Dit is een ver-
eischte, want het droge papier is uiterst
lichtgevoelig. Wanneer de gomdrukker geen
ontijd igen dood wenscht te sterven, zal hij
met het chromaat voorzichtig omspringen,
omdat dit vergiftig is. Het is nu wel niet
direct levensgevaarlijk, maar wanneet bet
in wondjes komt is het hoogst onaangenaam
en verderfelijk. Het gechromeerde papier is
weinig houdbaar, zoodat men niet in voor
raad maakt, in tegenstelling met gelijrii'd pa
pier.
In een kwartier is het gechromeerde pa
pier ongeveer droog.
Het droge papier wordt nu behandeld
met de oplossing van Arabische gom en de
verfstof.
De gom komt voor in poeder en in stuk
ken. GeweteDlooze en geldhegeerende men-
schen vervalschen geregeld het poeder, der
halve koopt men slechts de stukken. Deze
stukken vfrorden in kleinere stukken ver
deeld en 100 gr. ervan in 250 c.c. water opge
lost.
Daartoe worden deze stukjes in een flesch
gedaan en daarover het koude water gego
ten. Deze flesch wordt 's zomers in de zon,
'8 winters achter de kachel gezet. Het op
lossen moet men aan de natuur overlaten.
Deze haast zich niet, zoodat er dikwijls
een dag mee gemoeid is Zoo nu en dan kan
men de flesch even omkeeren. Is de gom
volledig opgelost, dan voegt men 50 gr sui
ker toe, die onder roeren snel oplost. Daar
na de oplossing in een schaal gieten en de
flesch eenige malen omspoelen met warm
water.
De oplossing wordt door een prop watten
gefiltreerd, om het schuim te verwijderen.
Is eenmaal filtrecren niet voldoende, dan
doet men het twee keer. Om dc oplossing
te conserveeren voegt men 50 druppels car
bol zuur toe. Daarna kan ze in gesloten flcs-
schen lang bewaard worden.
Het carbolzuur ia hoogst giftig. Aan deze
gomoplossing kan direct de verfstof worden
toegevoegd. Enkele firma's brengen speci
ale verfstoffen voor den gomdruk in dtn han
del, in alle mogelijke kleuren. Ze zijn zoo
wel in poedervorm als in tubes in den han
del. Over dc voortreffelijkheid van den
eenen vorm boven den anderen loopen de
mecningen zeer uiteen.
Vele kleuren geven teleurstellende resul
taten. Idzerda beveelt aan twee voorraada-
oplossingen te maken
De zwarte gomverfstofoplossing en de
roode.
De zwarte wordt als volgt bereid: Weeg
af 20 gr. gomsuikeroplossing en 20 gram
vischlijm.
Voor vischlijm kan men de befaamde
Syndeticon gebruiken. Gomsuikeroplossing
en vischlijm worden door roeren flink ge
mengd. Daarna ï^eegt men af 10 gram ivoor
zwart en 3 gram roetzwart, beide in poe
dervorm.
Nu giet men op het mengsel van deze
zwarte kleurstoffen een klein beetje van
de oplossing van gom en vischlijm, en
tracht dit erdoor te roeren Dit gaat uiterst
langzaam door de droogte van het poeder.
Laigzamerhand meer gomvis hlijm oplos 'ng
toevoegen, en eindelijk alles in een por-
celeinen mortiertje met 4 druppels glyce
rine goed met den stamper dooreenwerken,
tctdat een homogene bry is ontstaan, die
In een wijdhalzig fleschje kan worden be
waard, na toevoeging van 20 c.c. water.
Voor het gebruik omroeren, daar de verf
stof bezinkt. De oplossing wordt ten ge-
bruike verdund met minstons drie deelen
water, en hoogstens 10 deelen al naar
gelang van de kracht* die men aan de
eomdruk denkt te geven
De roode voorraadsoplossing bestaat uit:
gomsuikeroplossing 10 gTvischlijto 10 gr.,
gebrande Terra di Sienna 10 gr., water 20
cc., glycerine 3 druppels, en wordt op
geheel analoge wijze bereid. Ten gebruike
verdunt men haar met ongeveer hetzelfde
voluum water. i
Zwarte tinten krijgt men nu, door br)
de zwarte oplossing een klein beetje van
de roode te doen.
Sepiatinten ontstaan door de zwarte en
roode in de gewenschte verhouding te
mengen.
Alle andere tinten krijgt men, door aan
een dezer twee oplossingen tubeverf toe
te voegen.
Het papier moet nu 's avonds in een
donker hoekje van de kamer bestreken
v/orden met de gomverfstofoplossing. Dit
gaat het gemakkelijks^ wanneer het papier
aan alle zijden eenige centimeters langer
is, dan het formaat van het Begatief. Set
wordt weer met punaises op een plank
bevestigd.
De verf wordt in een schoteltje gedaan,
in een hoeveelheid van ongeveer 7 c.c.
voor een negatief van 9 X12 cM.
Een breed, zacht penseel (Marterharen-
penseel van pl.m. 5 cM. breed) wordt du
ia de verf gedompeld, tot het zooveel heeft
opgenomen, om het papier een zeer dunne
verflaag te geven.
Daarna strijkt men dit penseel snel van
boven naar beneden, daarna van links naar
rechts over het papier. De verflaag moet
zoo dun zijn, dat de gele papiergrona zicht
baar blijft.
Daarna egaliseert men de verflaag, door
met een broeden dasharen kwast eerst onder
druk daarna hoe langer hoe lichter, over
het papier te gaan, in alle richtingen, zoo
dat alle strepen verdwijnen. Men doet dit
zoolang, tot de verf hard Ts geworden,
zoodal de kwast geen strepen meer achter
laat.
Daarna een half uur drogen in de donkere
kamer. Het geprepareerde papier is Diet
houdbaar, dus wordt het niet in voorraad
gemaakt. Na gebruik de penseelen uit-
wasschen met warm water.
Het afdrukken geschiedt in bet volle
zonlicht. Om den belichtingstijd te bepalen,
wordt een fotometer van Fernande gebruikt.
Deze bestaat uit tien glasplaatjes, die voor
de helft wit, voor de audere helft geel
zijn gekleurd De dichtheid van het geel
neemt toe met de hoogte der nummers.
Het raampje waarin deze genummerde
glasplaatjes zijn bevestigd, zijn scharn'erend
verbonden met een raampje, waarin een
reepje celloidinpapier kan \yorden gelegd,
Wanneer de fotometer in de zon wordt
gelegd, zal het zich kleuren en wel zal
eerst de kleur in de witte helft van het
eerste plaatje gelijk zjjn aan de gele helft
van dat plaatje, enzoovoort.
Wanneer nu de kleur van het celloidin
papier overeenkomt met do gele kleur in
bet zesde plaatje, zegt men, dat men afdrukt
bij zes graden Fernande.
De fotomeier wordt nu naast het afdruk-
raam in het Jicht gelegd.
Dc-or ervaring moet men loeren, tot hoe
veel graden Fernande gecopieerd moet
woraen. De belichtingstijd is afhankelijk
van de dichtheid van het negatief, de sterkte
van het licht, de dichtheid van de verflaag
en den aard van de verf, en het gehalte
aan chromaat. Er zijn dus geen regels te
geven voor een resultaat van zooveel
componenten.
H.et is altijd beter te lang dan te kort
te belichten.
Onmiddellijk op het afdrukken moet het
Bxeeren volgen.
liet fixeeren, dat hier voor het ont
wikkelen plaats heeft* geschiedt evenals het
ontwikkelen zelf, met water.
Wanneer de afdruk uit het raam is ge
nomen, wordt ze in een schaal 4H koud
water gelegd, met de laag naar beneden.
Na twee minuten wordt het papier eruit
genomen, en het water ververscht.
Dit wordt zoo lang herhaald, tot het water
niet meer geel wordt gekleurd.
Daarna kan de afdruk ontwikkeld worden.
Het natte papier wordt hiertoe op een g.'azen
plaat gelegd, zoodat er geen Jucht tusschen
glas en papier blijft.
Daarna zet men klaar een schaaltje met
koud water, en een schaal met een op
lossing van 2.5 gr. potasch in 1 L water,
op een ijzeren drievoet. Onder den drie
voet een spiritusbrander of een gasbrander,
die evenwel niet wordt aangestoken.
Nu neemt men het glas, waarop de
afdruk, in de linker band, zoo dat het water
kan afloopen.
Men doopt een flinke prop watten in
het koude water, en laat deze zonder druk
steeds in een richting, en wel van links
naar rechts over het papier glijden. Wanneer
men op het papier drukt, of in verschil
lende richtengon wrijft, verwijdert men de
halftinten.
Wanneer het beeld niet voldoende te
voorschgn komt met koud water, herhaalt
men de bewerking met de koude potasch-
oplossing, nadat de druk er eerst ongeveer
een minuut in is geweekt.
Lukt het ook hiermee niet, dan wordt
de vlam onder de potasch oplossing aan
gestoken, totdat deze ongeveer op lichaams
temperatuur is. Nu weer het papier weeken,
en weer met een prop watten erover
strijken.
Hiermee moet het beeld snel te voor
schijn komen. Is dit niet het geval, dan
wordt het flauw, en is te lang belicht
geweest Wanneer daarentegen bij de be
handeling met de koude oplossing de half
tinten verdwijnen, was het te kort belicht.
Daarna wordt de potasch uitgewasschen,
door den afdruk in water te leggen, dat
eenige malen wordt ververscht.
Daarna Jegt men nog den afdruk in een
oplossing van 10 gr. natriumbisulfiet in
100 c.c. water, totdat het bruine chroom
beeld, dat zich onder de verflaag .vertoont,
verdwenen is.
Dan moet de copie nog worden gespoeld.
Dit mag niet in stroomend water gebeuren,
maar in een schaal, waarin het water zes
maal wordt ververscht, en wel iedere 5
minuten. Daarna hangt men de copie aan
een klem te drogen.
V-A,
SCHERMEN. >|IJ
Leidsche SchermvereenigingO din.
Op Zaterdag, 11 October vindt alhier
namiddags te 2 uur, de schermwedafcrijfl
plaats tusschen de leidsche Schermveree-*
niging en de Studenten-Vereeniging „Odü*IJ
uit Delft. Het verder programma luidt voofl
onze Stadgcnooten19 October te Den Haaaj
Haagsche Schermbond—Leiden 8 Novemben
to Den HaagHaagsche Officieren-Scherm»
vereeniging—Leiden; 22 Nov. Leiden;—
Haagsche Schermbond.
ATHLETIEK. C
De estaiette door Leiden. i
Wij vernemen dat het programma voor dei
Zaterdag a.s. te houden eslaletteloop dooü
Leiden als volgt luidt: -
3.15 uur nam.: Verzamelen voor hel
Leidsch Dagblad, alwaar gelegenheid is zichj
le verkleeden.
3.30:" Afmarsch naar de start ci plaat»
van overgave.
Slart 4 uur nam.: Op genoemd uur moe.
ten alle deelnemers op hun aangewezen
plaatsen staan.
5 uur prijsuildeeling voor het LeidseK
Dagblad.
Start Zoelerwoudsche Singel voor hel Ier.
rein van den N. B. L. O.
le overgave, kruising trambaan Leiden—.
Den Haag (Zoelerw. Singel). Afstand 480 U,
2e id. Brug voor de Kaiserslraat (Wittel
Singel) afstand 420 M.
3e id. Diaconessenhuis (Witte SiDgel)',
Afstand 500 M.
4e id. Leidsch Dagblad, afstand 500 M,
5e id. Nederlandsche Bank (Kort Rapen,
burg). Afstand 420 M.
6e id. Schermzaal 4e Regiment Infanlcrlg
(Morschsingel) afstand) 480 M.
7e id. Ingang Schuttersveld (Rijnsburger-
singel). Atstand -180 M.
8e id. School Mare (Mare). Afstand 500 M.
9e id. Brug over de Oude Vest (Turf.
markt). Afstand 480 M.
Finish Leidsch Dagblad. Afstand 500 M.
Het is verboden een wielrijder als z.g.
gangmaker vooruit le laten rijden.
De overgave moet geschieden binnen
20 M de afstand wordt aangegeven door
2 personen met een witte 'zakdoek.
NederlandGnitscbland.
Naar gemeld wordt, heeft de N. A. U. ba-
sloten den volgend jaar le houden landen,
wedstrijd Nederland—Duitschland te Nij
megen le doen plaats hebben.
LAWN-TENNIS.
EelgiëNederland.
Vernomen wordt dat de Nederlandsche
ploeg, welke 20 en 21 September te Brussel
legen de Belgische spelers zal uitkomen, als
volgt is samengesteld.
Voor het enkelspel: 1. C. van Lcnnep, 2,
11. Timmer, 3 M. van der Feen, 4. C. Bryan,
5. G. Leembruggen, 6. A. Knappert, 7. 4,
Castendijk, 8 II. Filers.
Invaller li. Wetselaar.
Voor het dubbelspel: 1. TimmerBryan,
2. Castendijk—Knappert. 3 Van der Feen
Leembruggen. 4. EilersWetselaar.
DUIVENSPORT.
„De ReisdniJ".
Wedvlucht vanaf Tilburg. In concours
111 vogels. Los te 8 uur. Aankomst als volgt
1. De Tombe 9 u. 18 m. 18 s.; 2. ld. 9.19.20;:
3. Mooi 9.2122; 4. Idem 9 21.22; 5. De
Tombe 9.22.34 6. Flippo 9.27.15; 7. v. Dijk
9.29.24; 8 Idem 9 29.24, 9. Barendse 9.31.39
10. v. Dijk 9.35.3, 11. A. v. Polane 9.38.30;!
12. Laman 9 38 39; 13. Idem 9.39.31; 14.
Flippo 9.40 25, 15. Baart 9.42; 16. Idem
9 43 21, 17. Laman 9.43 26; 18. Idem 9.43.26
19. Baart 9.50.19; 20. A. v. Polane 9.51.179
21. v. Oosten 9.51.38, 22. Brouwer 10.3.14,
VOOR DONDERDAG 18 SEPTEMBER. 1
Londen (365 M 2LO): 1.20 Tijdsein van
Greenwich, 6.20 Kindervertellingen; 8.2Ö;
Groot Concert.
Birmingham (475 M. 5IT); 3.50 The Sla*
üon Piano Quintet; 5.20 Voor de dames;]
5.50 Kindervertellingen.
Bournemouth (385 M. GBM): 4.05 The 8.
BM-Trio, 5.35 Kindervertellingen.
CardifI (351 M. 5WA): 3.20 Concert; John
Henry (voordrachten) The Slation Orchestra;]
5 20 De „Five o'clocks" vocaal en inslru*
mentaal concert, 6 05 Kindervertellingen.
Manchester (375 M. 2ZY): 12.50 Concert!
door the „2ZY"-Quartet; 4.50 Voor de dames.
Newcastle (400 M. 5NO): 4.05 Concert;]
5.05 Voor de dames; 5.35 Kindervertellingen
Aberdeen (495 M. 2BD)- The Wireless
Quintette; 6.20 Kinderverlellingen.
Glasgow (420 M. 5SC) 3.50 Muzieknum*
rners op schriftelijk verzoek van de luiste*
raars. 5.05 Voor de dames, 5.35 Kinderver-
tellingen.
Parijs (1780 M. SFR): 1.05 Concert door
het Tzigane Orkest van Radio-Paris; 5.06
Concert rnet medewerking van de vaste so-,
listen van Radio-Paris, 8.50 laatste wed*
slnjduitslagen, 10.20 Dansmuziek.
Brussel (763 M. SBR): 5.20 Operamuziek?]
8.20 Concert.
J. S., te L. Als gij in loondienst werkt^
moet de firma zegeltjes voor u plakken.
J. K., te L. De kinderen kunnen boedel
scheiding aanvragen. Het is voor u van
belang, dat gij in hun verlangen tegemoet!
komt.
v. B., te L. Tracht de zaak in der minnn
te schikkeD, daar een proces koston mee
brengt en u er waarschijnlijk niet veel bif
zult winnen.
G. K., le L. Zoover wij uit uw gegevens
kunnen opmaken bestond er voor u op!
1 Mei 1924 een nieuwe bron van inkomsten*
Uw aanslag moet dan geregeld worden naa?
het loon op 1 Mei 1924, berekend over een
vol jaar. Is dit minder dan f 2000, dan hebt
u reden lot reclameeren. Met het loon van;
uw dochter wordt geen rekening gehouden,