LEID3CH DAGBLAD, Zaterdag 6 September Vierde Blad. Anno 1924, No. 19784 JAN KLAASSENEN HET PLAN DAWES. De Schilder Bakker Korff. Brieven over Photografie. RECHTZAKEN. Hoewel door het drukke cinéma-bezoek jan Klaassen, of liever „Guignol" zooais bij hier heet, meer en meer op den ach tergrond raakt, meer en meer de publieke belangstelling verliest, zijn er toch eiikeie Guignols in Parijs, die nog steeds zich ver- beugen mogen in een druk cn aandachtig bezoek, van groote menschen zoowel als van kinderen. Dat zijn voornamelijk de vaste Guignols, de poppenkasten die hoo- ren bij bepaalde openbare tuinen en par ken. Zoo is daar bijv. de Guignol uit de Champs Elysées, de Guignol uit den tuin van het Luxembourg en die uit het park van de Butbes Ohaumont. Van dien laatsten Guignol wil ik u van daag iets vertellen, omdat hij pas een heuglijk feest heeft gevierd, zijntien den verjaardag, 't Is namelijk nog een erg jonge Guignol. Ontstaan in 1914, in het oorlogsjaar dus. En ter herinnering daar aan noemde hij zioh niet anders dan do „Guignol de la Guerre." En, om dien naam eer aan te doen waarschijnlijk, was er bij elke voorstelling ook altijd de een of andero militaristische manifestatie te bewonderen (of af te keuren, al naar men wildewere; er altijd een oorlogs-gevalletje opgediend, een Ruhr-gebeurtenisje of een andere Poin- caréistische liefhebberij. En altijd waa Guignol gekleed als poilu: met een solda- tenmutsje op, een uniform-pakje aanal leen het geweer met de bajonet, die ontbra ken er aanmaar een geweer hóórt nu eon. maal niet bij een Guignol, zoo min als bij een Hollandschen Jan Klaassen, omdat Jan Klaassen ook de Fransche, gewapend hoort te zijn met enkel een stok Want Guignir* moet ranselen kunnenhoe meer hij r^n- lelt, hoe harder do kinderen (en vaak ook b groote mensohenlachöta. En met een jeweer ransel je toch lang zoo gezellig niet als met een stok. En dus kreeg de Guignol de la Guerre" dan ook bij zijn keurig sol- datonpakje en zijn keurigen soldatenmuls geen geweer van zijn baas, maar een stok. En daar was ook werkelijk niemand rou wig om, het allerminst hij zelf. En de ,,Guignol de la Guerre" kón tot nu toe zijn naam en zijn soldatenpakje gteeds eer aan doen, want altijd, ook nog na de Groote Oorlog, was er toch nog wel wat oorlogs-achtig gebeurd, in het Ruhr- gebied, in de politiek van Poincaré. Maar nunu Poincaré heeft afgedaan en nu Frankrijk getoond heeft, dat het eigenlijk veel meer voelt voor vrede dan voor oorlog, nu de Londensche onderhan delingen zoo gunstige resultaten beloven, wat moest de ,,Guignöl de la Guerre" nu? Was die,nu eigenlijk niet een beetje over bodig geworden een beetje uit den tijd ge raakt? Hoe moest dat? vroeg men zich af. En dien tienden jaardag, dien hij vieren zou «weldra, in het park der Buttes Ohaumont, Toor zijn gewone publiek, cn voor een hee- leboel extra toeschouwers nog hoe zou \ij zich daar uitredden, die Öorlogs-Guig- I ïd, net nu heel Frankrijk naar durenden /rede streeft? Dat was een vraag, die veler aandacht gespannen hield. En een groot publick was opgekomen om de vooraf plechtig aange- kondigdeu tienden jaardag meo te makeD. De kleinste kinderen vlak vooraan, daarr •chter de grootere, en heel dóAraohter de groote menschen" zóó opgesteld kon leder zien en ieder kon hooren ook, want „Guignol de la Guerre" heeft een duide lijke stem, en weet zoo noodig ook de ru moerige clementje8 met kracht tot de orde te roepen dat hoort trouwens bij het militairistische van zijn wezen. De specialiteit van dezen Guiguol, cn lijn groote aantrekkingskracht is, dat hij lijn voorstellingen steeds baseert op ac- tucele gebeurtenissen. En zoo had hij dus lok voor deze feestvoorstelling uitgekozen ïen reeks van actualiteiten, die, op Ja" faaasscn-manier voorgesteld natuurlijk, het publiek hartelijk deden lachen. Daar was o.a. een ruzietje van Guignol met een ver keersagent oprolschaatsen. Daar was de ..Gar^onnc", die een flinke afros- ling van Guignol kreeg, omdat hij hoopte too haar te bokeeren van haar dwaalwe gen, en haar weer te doen worden een de gelijke, goede, ouderwet8che „eohte" vrouw, f Nu de tentoonstelling van schilderijen en tekeningen van den schilder, onzen voor- toaligen stadgenoot, A. II. Bakker Korff we der de aandacht op dezen Leidschen meester beeft gevestigd, zendt een familielid on3 de navolgende eenvoudige beschrijving van zijn werk cn leven, welke wij gaarne in ons blad con plaats geven: Alexander Hugo Bakker Kor ff werd den 31sten Augustus 1824 te 's Graven hage geboren. Hij was de zoon van Mr. J. Bakker Korff, een bekwaam staatsman. Hij ontving het onderwijs in de teekenkunst aan de leekenacademie te 's Gravenhage, onder leiding van J. J. van den Berg; tot leer meester in de schilderkunst heeft hij C. Kruseman gehad. Niet zonder strijd, vaak toet ontmoediging vergezeld, trad de kunste naar het tijdperk in, dat hij niet onopgemerkt werd voorbijgegaan. Zijn slechte gezichts vermogen hinderde hem zeer in zijn werk, zoodat het noodig voor hem werd hij eeni- 8en tijd de schilderkunst vaarwel zegde, om genezing voor zijn vermoeiden en geteislcr- oen geest le zoeken. Daarom legde hij zich eenige jaren op den landbouw toe, doch hoe pel hij niet zonder succes daarin werkzaam Was, kwam toch de herlevende neiging tot (tot schilderen weer boven. Hij begon toen tots oorspronkelijks te scheppen: het waren dtsluitend de zoo welbekende kleine pa- toellje8 waar hij zich op ging toeleggen, toen '0 zich in 1852 le Leiden vestigde in het airfdragershuis, hoek Haarlemmerstraat en Mrdensteeg. Van lijd tot tijd begonnen die *'elne stukken te behagen, op tentoonstellin- gesohapen voor het huwelijk en voor de kinderkamer. „Hcusch, prees Guignol aan, een vrouw móet ai en toe eens een pak ran sel hebben, om de autoriteit van den man te voelen, om tot de conclusie te komen, dat hij toch hcusch wel de baas is van de twee!" een moraal, die we maar laten zullen voor wat ze is 1 die, heel waar schijnlijk ook wel een beetje ironisch be doeld i3. Toen kwam er ook nog een voorstelling van den Raz Taffari, den modernen „Ko ning üit heb .Oosten", die zooals men weet, Leeuwen en ander gedierte cadeau doet aan de rijken, en de steden, wier gast hij is. En zoo kreeg Guignol, bij wie hij op bezoek kwam, eén krokodil van hem cadeau. Een nagemaakte, wel te verstaan. Maar een, die zoo goed nagemaakt was, dat de kinde ren het even uitgilden van angst-, toen die ten tooneele verscheen, en een oogenblik later, het uitgilden van pret, om hun eigen onnoodige angst van zoo even, en om de ransel die het beest kreeg, telkens als het Guignol bijna neb te pakken had. En eindelijk, eindelijk déar had men op gewacht, daAr had men zich op gespitst», eindelijk moest de Guignol de la Guerre" toch ook wel notitie nemen van hèt onder werp van den dag, het groote internatio nale onderwerp: het plan-Dawes. En ziet, die Guignol toonde een uitste kend opportunist te zijn I die een aanpas singsvermogen heeft om jaloersch van te worden Ten tooneele verschenen Her- riot en Mac Donald beiden gewapend met hun pijp natuurlijk. Met een enorme pijp bijna zoo groot als zij zelf. „Gewa pend" in den waren zin van het woord Want, die pijp gebruikten beiden als vor- dedigings-middel, als afweermiddel tegen de aanvallen van den Oorlogs-Guignol. Guignol ranselde met zijn stok, en Herriot en Mac Donald ranselden met hun pijpen alsof het knotsen waren, en die vredes pijpen overwonnen den stok van den oor- Icgszuchtigcn Guignol 1 En de baas van Guignol was daar gansoh niet treurig om, dat zijn Oorlogs-Guignol het afleggen moest tegen die beide vredes-mannen. Integen deel 1 Hij hield, of liever liet Guignol *elf een klein toespraakje hcuden tot het pu bliek,* een klein, voor kinderen zoowel als voor groote menschen begrijpelijk toe spraakje, waarin kwestie was van; „vrede", van „broederschap tusschen alle men schen"Een toespraak, die eindigde met een soort apotheose waarin (als to.e- speling op, en in tegenstelling, tot „Mel- bourough s'en w-t-en guerre") Voorgesteld werd hoo „Guignol s'en alla-t-en paix". r Een succes, een enthousiast applaus I enorm En ter herinnering aan dezen tienden jaardag, waarop Guignol zoo heldhaftig heeft durven getuigen van zijn veranderde meening men weet trouwens; il n'y a que les '"mbéciles, qui no changent jamais d'opinionj r. zal hij voortaan ook een'an deren naam gaan dragen, hij zalmu in de' toekomst niet moer heeten ,,le Guignol de la Guerre", maar „le Guignol de la Paix": een naam, die ongetwijfeld beter past bij de tegenwoordige tijdsomstandigheden, en, laten we hopen, ook een toekomst voorspelling in zich sluit! M. DE ROVANNO Parijs, 29 Aug. 1924. X. Een volgende afdrukmethode is de pla- tindruk of platinotypie. De afdrukpapieren kan men zelf bereiden. Als papier kan men alle goede teeken papieren gebruiken. Speciaal er voor be stemd is het papier van Steinbach in Mal- medy. Dit papier moet eerst worden gelijmd. Daartoe lost men 10 gr. witte gelatine op in 800 cc. water, voegt dan 3 gr. aluin toe en daarna 200 cc. alcohol. Deze oplossing wordt gefiltreerd door een prop verband watten. De vloeistof wordt dan gegoten m een steenen schaal, die groot genoeg moet zijn om papieren aan alle kanten penïge centimeters grooter dan bet negatief in tc leggen. In deze schaal wordt de vloeistof gen de aandacht le trekken, le boeieri. De bekwame teckenaar verried een geestig pen seel, en ofschoon zijn gezichtsvermogen niet toeliet dal hij zich ooit voor een groot paneel nederzette, een zooveel scherper blik toonde hij voor eigenaardig maatschappelijke toe standen en gewoonten le bezitten. Hij onder scheidde zich wel niet door eene groote ver scheidenheid van onderwerpen en typen, maar door een groot talent van compositie, een meesterlijke behandeling en schikking der draperieën, een treffend karakteristieke nabootsing van wezenstrekken en gebaren, een dramatisch kunstenaarsgevoel van den eersten stempel cn, bij dat alles door een malsch penseel van eene zeldzaam geëven aarde uitvoerigheid. Vaak onvoldaan over zich zeiven, vermeerderde het getal zijner schilderijen niet merkbaar, maar het gehalte won er telkens bij. De bescheiden, bijna schroomvallige kunstenaar achtte de kunst te edel om haar lot winstbejag te verlagen, daartoe had hij zich ook le hooge eischen gesteld. Als satiricus vaak zoo geestig, zoo humoristisch als Dickens, had Korff een Picler Stastok in zijne verliefdheid, of een plakavondje bij de de Grootjes, van onzen Hildebrand, kunnen voorstellen, doch dat tijdvak scheen minder het zijne le wezen. Zijne fijne waarneming bepaalde zich meer tol het komische uit de bedaagde dames-we reld van het eerste 20-lal jaren van de vorige eeuw. Het waren oude jongejuffrouwen, sen- limenteele juffrouwen en zeer deftige matro nen, die met hare eigenaardige physiono- miën aan de theetafel, met de breikous, in gezelligen kout, voor de piano, in lectuur verdiept, werden voorgesteld. Al die laferee- len, waaronder echte kunstjuweelen voorko men, op te sommen, hoewel hun getal niet zoo groot is .zou tot niets leiden. Men herin- op lichaamstemperatuur gehouden, door haar op een waterbad te zetten. De vloeistof moet ongeveer 3 c.M. hoog in de schaal staan. Hierin schuift men nu een velletje papier, zoodat hèt gejieel on der staat. Eventueele luch tbc liet jea worden met een propje watten verwijderd. Na 2—3 minuten wordt het velletje papier uit het bad ge nomen en aan een klem to drogen gehangen. Deze bewerking wordt nog eens herhaald, en droogt nu zoo, dat de zijde, die de eerste maal boven was, nu onder komt. Het ge lijmde papier is houdbaar en kan dus in voorraad worden gemaakt. Nu moet het papier lichtgevoeKjj worden 'gemaakt met een mengsel van drie oplossingen. De eerste hiervan, de ferrioxalaatoplos- sing wordt als volgt bereid: Los in 400 cc. heet water 96 gr ijzer- ammoniak aluin op en voeg hierbij een oplossing van 86 gr. chemisch zuivere kristal soda in 200 cc. warm water, onder omroeren. Er ontstaat opschuiming en een neerslag, Het neerslag wordt op een papierfilter ge bracht en nu met zaeht stroomend water zoolang gewasschen, tot het afloopende water eea stukje rood lakmoespapier, dat er 10 minuten in wordt gehouden, niet meer blauw maakt. Nu wrijft men in een mortiertje 49 gr. chemisch zuiver oxaalzuur fijn, en roert het met een glasstaafje door het neerslag, dat inmiddels van het filtreerpapier moet zijn geschud in een bekerglas. Deze mengiug moet bij kunstlicht plaats hebben. Het neerslag lost nu op in het oxaalzuur, deze oplossing wordt gegoten in een maat glas en met water aangevuld tot 187 <a. Dit is een lastig werkje. Men kan dus ook de ferrioxaaloplossing bij den handelaar betrekken. In ieder govaJ moet de oplossing in een flesch van bruin gilas in de donkere kamer worden bewaard. De tweede oplossing bestaat uit 1 gr. kaliumplatinechlorium in 10 c.c. warm ge destilleerd water. En de derde uit 1 gr. kaliumchloraat in 100 cc. water. Nu giet men in een porseleinen schaaltje ten eerste de 10 o.c. platinaoplossing, daar. na B c.c. van de oplossing van ferrcoxalaut en daarna 1 c.c. van de kaliumchloraatop- lossing. Met dit mengsel moet bij geel licht bet papier worden bestreken. Men spant het papier daartoo met punai ses op een plank en handelt verder geheel, zooals is gezegd bij het zelf bereiden van dagl ichtp apier. Hierna moet het papier snel kurkdroog worden gemaakt door het in de nabijheid ,van de, kachel te houden. Daarna wordt nog eens met de oplossing bestreken en gedroogd. Het lichtgevoelig gemaakte papier is niet houdbaar, dus wordt het niet in voorraad gemaakt. Het papier is uiterst gevoelig ▼oor - vocht, en moet daarom'worden t»e- •waard in een chlooroaloium blik, dat is een blikken bus met een reservoir voor chloor- calcium, een stof, die gretig het water uit do omgeving opneemt MenJ lotte er op, dat hèt reservoir steeds naar beneden ft gekeerd. Ook gedurende het afdrukken moet het papier voor vocht worden beschermd, daar om bedekt men het aan de achterzijde nhrt een stuk taft. Men kan alleen van oon- farastrijke negatieven goede afdrukken krij- gen. Het drukken levert moeilijkheden, omdat het boeld slechts zwak zichtbaar wordt. De kleur van het belichte papier gaat eerst van citroengeel over in bruin en wordt daarna weer lichter, zoodat soms de diepste schaduwen lichter Bchijnen dan de half tinten. Wanneer de laatste zwak zichtbaar zijn, is het afdrukken beëindigd. De duür be draagt in do volle zon ongeveer een half uur. Het verloop van do belichting wordt gecontroleerd in de schaduw. Onmiddellijk na het afdrukken moet worden ontwikkeld 1 De ontwikkelaar is als volgt samenge steld Gedestilleerd water 100 c.c., neutraal kaliumoxalaat 25 gr. en zooveel oxaalzuur, nere zich slechts onder zooveel uitmuntend werk de geestige schilderij „La Prise de Sa- ragosse", waarbij men zich Verlustigt dat woelig, opgewonden muziekstuk op de piano met niet weinig geestdrift uit te voeren, zoo dat bij het raken der toetsen de fanny's en mimi's als razenden door de kamer ijlen; „De dochter van den held", waarbij deze tot weemoed gestemde dame aan het ontvangen bezoek nog een oude chaco uit het eerste keizerrijk vertoont, door haren vader in zijn krijgshaftig leven gedragen „De Ro mance"' naar aanleiding van: Mich fliehen alle Freuden, ich slerb vor Ungeduld; An allen meineri Leiden ist nur die Liebe schuld. waarmede de schilder op dé tentoonstel ling le Brussel, in 1869, de Leopoldsorde ver wierf de „Bijbellezing", waar drie oude jongejuffrouwen zich onledig houden met Hooglied U vers 1 le bepeinzen: Ilc ben een roos van Saron, een lelie der dalen; „Onder de Palmen", waar twee oude dames opzien naar en in de beschouwing verzonken zijn van een waaierpalm, welke beide laatste zoo uitnemend fraai geschilderde paneeltjes, op de tentoonstelling le 's Gravenhage van 1881, de algemeene bewondering wegdroegen. Bij een zoo fijn, edel penseel, was de voorstel ling altijd treffend waar, de opvatting rein,: nooit alledaagsch. Hij heeft ook eenige teeke- ningen gemaakt met de pen op dëcalqueer- papier en deze luchtig met een kleurtje aan- gewasschen: maar zij waren even bekwaam en dun behandeld als erop zoo menig leekc- ning in waterverf gezwoegd wordt, zonder tot dat meesterschap le geraken. Korff zocht niet hetgeen men gemeenzaam verkeer dat de ontwikkelaar blauw lakmoespapier rood kleurt. Het ontwikkelen geschiedt bij een tem peratuur van 80—85 gr. Celsius. De ontwikkelaar wordt daartoe in een steenen of geëmailleerd ijzeren schaal cp het waterbad geplaatst. Voor afdrukken die vermoedelijk te lang zijn belicht moot de temperatuur van den ontwikkelaar 30 gr. C. bedragen, onderbe lichte copieën worden met kokenden ont wikkelaar behandeld. Het papier wordt nu eenvoudig door den Ontwikkelaar gehaald waarop het beeld on middellijk verschijnt. Dc kleur is fluweelzwart. Wil men bruine kleuren, dan voegt men aan 100 c.c. ontwikkelaar toe 20 c.c. van de volgende oplossing: water 100 c.c., subli maat 4 gr. Fotografie XII 3. Daar oxaalzuur en de oxalaten zware vergiften zijn, haalt men het papier niet met de handen erdoor, maar met een hoor nen pincet. Men kan ook koud ontwikkelen, maar dit duurt langer. Direct na het ontwikkelen legt men den afdruk in een oplossing van 1 c.c. zoutzuur in 80 c.c. water. Hierin blijft ze 3 minuten, daarna wordt het bad ververscht, tot drie maal toe. Hierop een kwartier spoelen in zwak stroomend water en hangt te drogen. Bij het drogen worden de afdrukkon donker der, als ze bij het ontwikkelen lijken. Boven dien maakt de foto een matten indruk, doordat de heete ontwikkelaar de lijm van het papier heeft aangetast. Men geeft ze hun vorige frischhcid weer terug door zo te laten drijven op liet vol gende bad: witte gelatine 125 gr. kokend water 1 L. aluin 125 gr. Wanneer de gelatine is opgelost, de go poederde aluin toevoegen. Voor het gebruik verdunnen met twee deelon water. De kooldruk berust op het feit, dat gela tine lichtgevoelig wordt, wanneer zo wordt behandeld met een chromaat. Op de plaat sen, waar de gelatine door het licht is ge troffen, is ze onoplosbaar geworden. Het z.g. pymentpapier uit den handel be staat uit papier, dat bedekt is met een gelatinelaag, waardoor b.v. Oost-Indische inkt is gemengd. Voor het gebruik moet het lichtgevoelig gemaakt cn Wel:" voor het afdrukken van zwakke negatieven: water 100 c.c., kalium bichromaat 2 gr., voor het afdrukken van normale: water 100 c.c., kalium bichromaat 4 gr. en eindelijk voor koude negatieven water 100 c.c. kalium bichromaat 6 gr. 'Aan deze oplossingen zooveel ammoniak toevoegea tot ze ernaar ruiken. Het bad moet ongeveer kamertemperatuur hebben Het velletje pyment wordt erin gedompeld en oventueele lichtbellen verwijderd. Wanneer bet glibberig aanvoelt en de randen naar buiten gaan krommon, wordt het eruit gehaald, en met dc gelatine op een schoone glasplaat gelegd, die van te voren 'is behandeld met was (zie hiervoor het glanzen van afdrukken). Nu wordt de rugzijde met een stuk gummi doek bedekt, en bestreken met een rol- strijker. De papierkant wordt met filtreer papier afgevloeid, het velletje van het glas gelicht, en in de donkere kamer te drogen gehangen. Het lichtgiovoelig maken kan 's avonds in een donker hoekje van do kamer gebeuren. In een chloorcalcium blik bewaard is het lichtgevoelig gemaakte papier ongeveer een maand houdbaar. Het genoemde bad kan, wanneer men snel wil drogen (in 10 minuten) worden ver vangen door een van de volgende: water 100 c.c. ammonium bichromaat 8 gr., aceton 80 gr. of water 80 gr., kalium bichromaat 2 gr., aceton 120 gr Het afdrukken geschiedt bij daglicht. Men controleert den belichtingstijd met een foto meter van Fernande waarover in het vol gend artikel meer. De eenige afwijking die het afdrukken vertoont is het feit, dat de randen van het negatief met smalle reepen papier moeten worden bedekt. Na het afdrukken geschiedt de ontwik keling met warm water, en wel als volgt: De copie wordt onder koud water laag aan laag tegen een vel „overdrachtpapier", dat ook in den Handel is, gelegd. Men zorgt, noemt. Hel lag niet in zijne neiging kennis aan le kpoopen, zelfs maar spaarzaam met zijne kunstbroeders. Men noeme dit zonder- ling, maar beoordeele daarnaar niet de per- j soon. Bakker Korff werd wel eens den Holland schen Meisonnier genoemd. Hij zelf, hoewel hij dankbaar het vleiend getuigenis, met dien bijnaam bedoeld, erkende, was daar niel op gesteld, en hij had gelijk ook. Meison nier is Meisonnier, dat lijdt geen twijfel, maar Bakker Korft is ook Bakker Korff. Er zijn tusschen hen punten van overeenkomst wie zal liet ontkennen? doch er waren ook gewichtige punten van verschik Men lette eens in beider schilderstukken op het geheel, cn vervolgens, zoekende naar de evenredig heden, op het bijwerk, op de achtergronden bijvoorbeeld. Menbezie ze eens door een loep, al is een schilderij gemaakt, niet om door een loep, maar om door het bloote oog bekeken te worden. Voor de waardeering van enkele partijen en voor het beoordeolen van sommige evenredigheden komt echter vooral bij zulke kleine paneeltjes een loep uitstekend te pas. Blijkt ons niet, dal wij nergens bij Bakker Korff vinden, wat de Franschen zoo geestig ,,un trou" noemen Tevens, dat zijne stukken glansrijk de proef der evenredigheid doorstaan, zoodat de roos van hel tapijt of het kupidoolje op hel be schilderde porseleinen bord met de hoofdfi guren tot gelijkmatige groollc kunnen ge bracht worden, zonder dat daaraan iels te berispen valt? Moéten wij bij Meisonnier soms niet raden naar de beleekenis van een hoek en als wij den achtergrond van een „wachtpost" bijvoorbeeld door een loep be schouwen, ontdekken wij dan niet hier en daar een scheur, eene breuk in den muur, waardoor met gemak een volwassen garde dat tusschen beide papieren geen lucht? overblijft. Daarna worden ze samen uit het waten genomen en met den rolstrijker nog eentf goed aangedrukt. Men laat do papieren zoo onder druk een uur liggen en brengt ze nu samen in water van 40o C. Aan de randen verschijnen wolken kleur stof, en eenigen tijd kunnen de papieren worden gescheiden. Door voorzichtig te schommelen ziet men nu op het overdrachtpapier het beeld ont staan. (Wordt hot beeld niet helder, dan kan men aan het wator een beetje borax toevoegen. Na volledige ontwikkeling giet men lang zaam koud wator bij, tot eindelijk het ge heele bad koud is geworden. Daarna wordt de afdruk gebracht in: water 100 c.c., aluin 6 gr. Men moet zorg dragen het gelatinehuidje niet door <oanraking met de vingers te be schadigen. KANTONGERECHT TE LEIDEN. De Kantonrechter alhier heeft veroor deeld: Wegens dronkenschapJ A. L. V. f3 of 3 d.H. O. f 5 of 5 d.W. de R., Leider dorp f 3 of 3 d.Wegens het opgeven van een vatschen naam: P. Q. G. f 2 of 1 d. We gens loopen op verboden grond: P. G. U. f 1 of 1 d.I B. f 2 of 2 d. Wegens overtr. arb.wctN. J. K. f 2 of 2 d. Wegens overtr. der Spoorwegwet: A. R. R. f2 of 2 d. We gens overtr. der IJkwet: P. S. f 0.50 of 1 d Wegens overtr. der Motor- en Rijwiel- wet: O. M., Noord wijk f 10 of 10 d. Wegens schoolverzuim: K. de K. f 2 of 1 d. Ch. do B., P. D., J. A. B., A. C„ W. F. H., C. F., J. F., W. G., H. F., L. v A., P. R., K. Ch. B., H. v. d. B., D. O., F. C. do B., L. L., J J. v. d. H., J. K., H. L. B., P. W. 15., T v. A., ieder tot f 1 of 1 d. J. K. f 2 of 1 d.; J. L., A. N. It, Oh. v. d. S., J. G., G. J. A., N. G. W„ P. N., A. 8., P. M. de G., G v. E., H. D., A. O. H., H. J. v. d. M., J. A. M. K., H. S., J. I. E., ieder tot f2 of 2 d., H. G.L. f 2 of 1 d., J. v. T.( W. v. d. V., ieder tot f0.50 of 1 d,K. B. geen straf toegepastH. J. H. f 3 of 3 d. Wegens overtr. van het Motor- en Bajwiel- regl.t S. H. v. I. f 1 of l m. t.sch.; H. D., W. H., O. S., J. H. J., J. D., P. v. A., P. C. M., I. B., P. H., S. O., A M. V., C. Z., O. H.. Leiderdorp; J de G. NoordwijK; N, D. Noordwijkerhout, H. B., Rijnsburg, P. S. Den Haag, G. Z. Haarlemmermeer, P J. H. de H., Leidschendam, G. L. Ha- zorswoude, M. H. Katwijk aan Zee, M. J. B. Alkemade, J. B. aldaar, J. S. aldaar, ieder tot f.3 of 3 d., J. J. Utrecht; 10 of 5 d. P. Ph. H. K., ieder tot f 0.50 of 1 d., N. de Z. fl Qf 1 m.t.8ch. N; P. Katwijk aan Zee i 2 of 2 d. Wegens overtr. der Pól. vorord. der gem. Leiden: C. L. W-, M. JL' J., F. V., L. H. H., H. J. de H., H. F. de H., W. P., W. J; P., N. A. v. d. T. hv. A v. d. V. ieder tot f 1 of 1 d.J; L, f 2 of 2 d. J. C. B. f 0.50 of 1 d.J, W. W. L. W. M. G., iedertot f 0.50 of 1 m. t.sch. P. K. Haarlem f 0.50 of 1 d. N. P. Katwijk aan Zee f 2 of 2 d. P. v. d. H. f 2 of 1 d. C. S. W. f5 of 5 d.H. M-, zwervende f 3 of 3 d. Wegens overtr. der Pol.vorord. der gom. NoordwijkO. M. f 2 of 2 d. Th. L. H. Noordwijkerhout f5 of 5 d. Wegens dronkenschap: A. F., W. v. d. L G. J. F., J. G., Arasterdam, C. O. Katwijk aan Zee, H. V., Oegstgeest ieder tot f 3 of 3 d. We gens loopen op verboden grond N. D. Azn. Noordwijkerhout f3 of 3 d., M. R. Noord- wijk aan ZeeC. J. Katwijk aan Zee, ieder tót f 3 of 3 d. Wegons overtr. der arb.wct: G. A. v. O. hv. J. L. K Voorschoten, N. A. ieder tot f 1 of 1 d. Wegens overtr. der Mo tor- en Rijwiclwet: P. v. II. f of 1 d. P. L. Z-, Hoogrnade f3 of 3 d.Th. L. H Noordwijkerhout f 2 of 2 d. Wegens school verzuimW. 8-, J. J. v, T., L. G. N., W. J. L., M. O,, R. L., Th. K., J, L., D. H A. 3., M. v. d. H., B. F. P. O., Ch. v. d. S-, B. S-, D. M., II. M., L. de W. wed. v. d. L., ieder tot f I of 1 d. Q. v. 6., Th. W. 8 Oh. W., H. N., P, N., W. v. O., J, 1 du-corps kan hoenspringen Meisonnier is niet zelden krachtiger, scherper dan Bakker Korffr-maar hoe gelukte it is de laatste, hoe onuitsprekelijk in zijne .ocpeering. En nu moge men zeggen de wereld van Bakker Korff is klein, maar ik breng in her innering hetgeen Alfred de Musset ergens, meen ik, ongeveer aldus gezegd heeft: „Mijn glas is klein, maar ik drink uit mijn eigen glas." Bakker Korf had hel ook kunnen zeggen en het beleekent waarlijk niet weinig om in zulk een klein bestek, met zulk een rijkdom van vinding, zooveel afwisseling le kunnen brengen. Door meer dan honderdvijflig pa neeltjes is hij wijd en zijd als een ccnig schilder der oudevrouwenwereld roemrijk bekend geworden, vooral in Amerika waar velé zijner besle werken gevonden worden. Aan het eind van zijn leven brak een nieuwe lijd van beproeving voor hem aan. Reeds in 't laatst van 1380 had hij bemerkt dat liet eene oog allen dienst begon te weige ren, toch schilderde hij voort om helaasl telkens' teleurgesteld te moeten ervaren, dat het niet meer ging. Toch gaf hij den strijd niet op: weer greep hij naar de pen en in ongelooflijk korten tijd maakte hij eene schels van elk der door hem gemaakte schil derijen en bijna bad hij die volledig afge werkt, toen bij in October 1881 op hel ziek bed geworpen werd; na smartelijk lijden overleed hij den 28sten Januari 1882, om ringd van hen, die hij hel meest had liefge had, waaronder zijne zusiers, die, evenals vroeger zij;ie geliefde moeder, als model veel tot zipa roem hadden mogen bijdragen. -a

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1924 | | pagina 13