Humor uit het Buitenlandi rn Gecl me geen arm. Wat zoo moeder zeggen •Ia ze ons zag? to Je tou kunnen zeggen dat Ik je broei waa. (London Mail) Circus-drama. jpelp. help! de degenslikker stikt ln een visebgraa?^ (Le Journal Amusant)' 'T3 iüA r_ Ik weet niet wast het aan ligt, Alfred, mat dat sportjasje staat Je toch niet 100 erg goed. (Humorist] f Tom: In m n beele leven heb ik maat twee werkelijk knappe vrouwen ontmoet. Jojce: Ja? Wie was de andere? -JLondon OpinionJ Mevtonw Veel; Ik wasch m'n diamanten lederen morgen In champagne. Wat doet o met de Qwe ais se vuil aljn? Mevronw Meer; De gooi ze weg. (Passing Show] Agent (z'n opschrijfboekje voor den dag halend); Naaml Automobilist: Bellsarins Alclblades Cyprianus. Agent (z'n opschrijfboekje in den zak stekend) Nn, laai me n niet meer betrappen. (Punch.) tij doelmatige verzorging volgens de voor schriften van een ter zake bevoegden arts worden in velo gevallen gunstige resultaten bproikt, al dient men steeds indachtig te zijn, dal herhalingen bij deze ziekte niet tot de zeldzaamheden behooren, wat meehelpen kan om den moed niet le verliezen, wanneer .er eens een tegenslag komt. H.A.S. Brieven over Pbotografie. --ÖD— X. De camera. De photografie berust op het feit-, dat enkele zilververbindingcn zich onder iuvloed van het licht coo veranderen, dat dcio in werking van het licht met behulp van daartoe geschikte ohemicaliön zichtbaar kan worden gemaakt. Deze ólvcrbiudingen worden met behulp van gelatine op een glasplaat (gevoelige plaAl) of een oclluloidlaas (film) vastge legd. Op de re glasplaat of film vormt men met fccbulp van een lens een beeld van bet te fotografeeren onderwerp. Na zichtbaarma- king van dit beeld, blijkt, dat de plaatsen, waarop bet meeetc licht is gevallen, zwart aijn geworden, die, waar geeu licht is ge komen, worden doorzichtig. Men krijgt dus de lichteffecten in omge keerde volgorde, en spreekt dan van ceu negatief. Legt men dit negatief op een tweede lichtgevoelige laag. dan wordt deze in ae- «elfdc mate voer licht beschut, als het ne gatief zwart was geworden, het resultaat is een positief, dus natuurgetrouw beeld van het gefotografeerde voorwerp. Het toestel, waarmee de fotograaf werkt, is de camera. Deze bevat altijd aan de ecne zijde een inrichting om do gevoelige plaat, of film op te nemen, aan de andere kaDt de lens of het lenzenstelsel (het objectief). Van deze camera's bestaan verschillende typen, die hier in het kort zullen worden be schreven. Een van de eenvoudigste soorten is do magazijn camera, een rechthoekig kastje geschikt om zes platen in te bergen die door een hefboom na elkaar zóó geplaatst kunnen worden, dat het beeld door de lens gevórmd, er op verschijnt. Ook zijn ze ge bouwd voer films Tot deze soort behooren o.a. de bekende Brownies. Do mecet verspreide soort is wel de klapcamera voor platen Hierbij zijn de zijwanden van het kastje vervangen door een leeren bal, terwijl de iobjecticf-diagcr verschuifbaar is over den opklapbaren bodem. Hierdoor heeft men behalve het voor dcel van compactheid nog het volgende be reikt Zooals bekend is, ontwerpt een lens van voorwerpen cp vcrscliillendcn afstand ook beelden op verschillenden afstand. Staat dus de plaat op een vasten afstand van de lens, zooals bij de magazijn-camera's, dan is er eigenlijk slechts één voorwerps af- etuncl, waarbij het beeld op de plaat scherp ■wnrdt. Doordat bij He klapcamera's het obj'ec- ticf verplaatsbaar is, ten opzichte van ile plaat kan men bij lederen afstand van Het voorwerp het objectief zóó verschuiven, dat een scherp beeld ontstaat. Om dit te kunnen bcoordeelen zijn dezo camera's voorzien van een matglas dat ei oh in dezelfde plaats van do plaat be vindt. Hierop onjjerzoek men hei beeld, verwij dert dan het matglas en schuift do plaat er voor in de plaats. Tot deze soort behooren ook de (tui-ca mera's, die zóó plat zijn, dat men ze ge makkelijk in de binnenzak kan bergen. Men heeft ook klapcamera's ingericht voor films. Hierbij is dus de plaat vervangen door een celluloid band, die ruimto bevat voor- ze s opnamen. Na iedere opname rolt men de baud een eind op. Deze hebben het voordeel, altijd gereed te zijn voor een opname, ze zijn te laden bij daglicht, de films zijn onbreekbaar, ne- ncmen weinig plaats en zijn licht. Een na deel is eohter, dat deze camera's geen mat glas bezitten, en men dus niet kan instellen. De afstand tot het voorwerp moet worden geschat, en het objectief worden geplaatst volgons een schaal, die zich op de klap- bodem bevindt. In deze soort komen de bekende vestzak formaten voor, die beelden leveren van i'h X G, 4 X G6 X 6, 6 X 9 tn G'/t X 9 c.M. Deze vestzakformaten bezit ten dikwijls geen klapbodem; deze is ver vangen door een stel schaarvormige meta len slaafjes, waarmede het objectief in vas ten afstand tot de film wordt gehouden. Door het kleine formaat leveren de lenzen, mits men niet le dicht bij het voorwerp komt, voor alle afstanden scherpe beelden. De stcreocamera's zijn geheel gelijk aan de beschreven typen, maar dan alles dub bel. Ze bezitten twee objectieven, en be vatten platen, die ruimte hebben voor twee opnamen naast elkaar. Wanneer men de afdrukken door een slereoscoop bekijkt, ziet men de voorwei. pen „in de ruimte slaan". Voor den beginneling is het dikwijls on aangenaam, dat het beeld op het matglas omgekeerd staat. Dit bezwaar is ondervangen bij de spie- gclreilex-camera's, die zóó geconstrueerd zijn, dat men het beeld rechop op het mat glas ziet, dat hier bovenaan in het toestel is aangebracht. Een van de bekendste uitvoeringen hier te lande zijn do Ihagee reflex-camera's. De zuivere weergave van het beeld hangt af van de qualiteit van het objectief en dit be paalt dan ook grootendeels de waarde van liet toestel. De qualiteit van het objectief hangt af van twee factoren: De scherpte van het beeld en de lichtsterkte. In de goedkoopere toestellen vindt men meestal biperiscopen, die uit twee enkel voudige lensjes bestaan. Beter zijn de aplanaten, die voor den be ginneling zeer bruikbaar zijn en de beste objectieven zijn de z.g. anaslymalen, die beelden leveren, die in het midden en aan den rand even scherp zijn. De lichtsterkte is het quotient van de le werkzame opening en de brandpuntsafstand De „werkzame opening" is de middellijn van de cirkelvormige opening door welke 't licht in het toestel valt. Het brandpunt is dat punt, waarin even wijdige stralen zich, na de breking door de lens vereenigen, b.v. het punt, waarin zon nestralen, na door een brandglas le zijn ge gaan, samenkom:.-! en de brandpun-lafstand is do afstand van het brandpunt lot het mid den van het objectief. Deze brandpunlafstand vindt men als volgt: Wanneer men instelt op telkens verder verwijderde voorwerpen zal men. het objec tief dichter bij de plaat moeien brengen, totdat er eon oogenblik komt, dat men dit niet meer behoeft te doen. Dit is de instelling „op oneindig" (op de schaal van het toestel aangegeven als 8. De afstand die de plaat nu heeft tot Hef jnidden yan het objectief is geliik aan den brandpuntsafstand en is altijd of langer dan de langste zijde van de plaat. Als de werkzame opening nu b.v. -10 mM. is, cn de brandpunlafstand 18 cM. is de lichtsterkte 40 180 1 4,5. Op het toe stel is dit aangegeven als 1 ::4,5. De licht sterkte is daarom van zooveel belang, om dat men met lichtsterkte objectieven in staat is, zeer korle opnamen te maken, wat noodzakelijk is, als men bewegende voor werpen wil folograteeren. Moet men b.v. met 14,5 1 seconde belichten, dan moot men met f9 niet 2, maar 4 X zoolang belich ten, met f13,5 niet 3, maar 3 X 3 3 X zoo lang, bij f18,4. X 4 16 X zoo lang, enz. Een nadeel van lichtsterkte objectieven is do geringe „diepte scherpte." Bij 1G,8 zijn bijvoorbeeld alle voorwer pen lusschen 5 en 7 Meter scherp, wanneer men in stelt op een voorwerp, dat 6 M. ver wijderd is, bij f18 alle lusschen 4 en 11 M. en bij f 50 lusschen 2,5 M. en Met een groole opening zijn dus nooit in terieurs te kieken. Daarom heeft men aan alle belere camera's een inrichting aange bracht om de opening naar willekeur te kunnen wijzigen. Bij de „iris diapliragma's" bestaat deze in richting uit een aantal schaarvormig over elkaar sluitende blaadjes van metaal of caoutchouc die een opening omsluiten, welke men met een hefboompje grooter of kleiner kan maken. Dit hefboompje beweegt zlcli langs een schaal, waarop de verschillende lichtsterk ten zijn aangegeven. Bij goedkoopere camera's, die niet voor zien zijn van een verstelbaar diaphragma, en waarop de lichtsterkte niet is aangege ven, bedraagt deze in den regel f12,5. Om een behoorlijk belichte plaats te krij gen is er in den regel slechts een geringe hoeveelheid licht noodig. Veelal is het voldoende als een plaat een onderdeel van een soconde wordt belicht. Om dit mogelijk te maken is op iedere ca mera een sluier aangebracht, die toé laat: lo. De opening onbepaald lang geopend te Houden, voor het instellen op het matglas. 2o. De opening te openen wanneer men op den sluiterdraad drukt, en deze automa tisch weer be sluiten, wanneer de druk ein digt (tijdopnamen). 3o. De opening door eenvoudigen druk een onderdeel van een seconde geopend te houden (momentopnamen). Er bestaan: centrale sluiters, die moment opnamen toelaten tot 1/300 seconde, en spleetsluiters die momenten toelaten tot 1/1000 seconde, maar vaor den amateur van weinig belang zijn. Voor sportpholografie, in verbinding met lichtsterkte objectieven worden Ze veel ge bruikt. De Beste centrale sluiter is de Compier, dan volgen de Ibso sluiters, dan Dervdf, Varlo en Singlo. De beide eerslgenoemde zijn ook ingericht voor momentopnamen van 1 en V» seconde. Op goedkoopere camera's komt dikwijls maar een moment voor. Dit is in den regel 1/25 seconde. Op de andere sluiters zijn ze niet aange geven als 1, 1/5, 1/10 etc., maar als 1, 2, 5, 10 enz. Bij magazijn- en rol filmcamera's is het niet mogelijk op Eet matglas in te stellen. Bij momentopnamen maakt men er dik wijls geen gebruik van. Op de mcesle camera's bevindt zich der halve een zoeker, dat is een inrichting, waarin men verkleind het beeld ziet, zooals het op do plaat zal komen. Omtrent de scherpte van het beeld zegt de zoeker niets. Er zijn drie soorten: lo. Reflexzoekers, die het meesl voorko men, waarin men door een lensje het spie gelbeeld van het voorwerp ziet. 2o. Ngwioszofkers, die bestaan ul{ gen holle lens met een draadkruis en een vizier. En 3o. draadraarazotkers, die bestaan uit een vizier en een raampje van ijzerdraad. Denk bij het koopen van uw toestel om het volgende: Een bekende fabriek levert goede camera's. Objectief en sluiten zijn de voornaamste factoren waarop te letten is. Een leeren balg is beter dan een van pa pier. Bekende merken zijn, zonder voorkeur in de volgorde, o. a.: Kodak, Goerz, Ihagee, Ica, Ememann. Bekende merken lenzen: Zeiss, Goerz, Tenax, Xenar, Hugo Meyer, Dialylar, Voigtliinder, Stcinhei), Koden- stoch, Bush, De laatste modenieuwtjes uit het Buitenland. Morgen is het Finksterent Moge er dan een Pinkstcrzonnelje zijn! En dan allemaal in leuke, fleurige jurken de wei in! De kinderen en ook Moeder de Vrouw I Dat is toch maar wat fijn tegenwoordig, dat ook Moeder zelf zich zoo vroolijk kleeden kan. Wat kleuren betreft, is het dit jaar een heel aardige mode. Ie ziet veel groen en geel, 'blauw en rood, vooral rood, in mooie nieuwe nuances. Maar het kost van den zomer wel veel geld om er netjes uit te zien, want alles moet in één tint zijn, of lew minste in een correspondeerende kleur. De jurken op ziclizelvcn zijn hyper-een voudig: een gladde, rechte koker, langs boord en hals omboord mei een biesje in een contrasleerende tint; verder twee kleins zakjes van vorenéén voor de beurs en één voor het zakdoekje, dat ook in die contrast- tint is en dat is alles wat de jurk betreft; doch dan moet er een hoed hij zijn precies van hetzelfde, én kousen, Cn schoenen en dan loopt het toch nog erg op, vooral als je er een paar jurken in verschillende kleuren op na houdt. Verleden jaar was het veel gemakkelij ker; toen werd er veel wit gedragen, doch dal komt nu zoo goed als niet meer voor. De mode der schoenen is op het oogenblik overdreven kostbaar; men draagt ze in twee kleuren en [wee materialen, bijv. zwart lakneuzen met rood Suède achterstuk; of roode neus met groenen hiel. Gelukkig, dat die groote luxe in ons land nooit populair zal worden. Zwarte ot witte schoenen voor dagelijkscb gebruik, grijze of beige Suède voor meer gekleed en, vooral als u heel mooi wilt wezen, een paai zilveren of groene schoentjes zal ruim vol doende zijn. Om nu letterlijk van den hak op den lak te springen: de parapluies en parasols zijn dit jaar allergrappigst, maar léélijk oell Dikke, zware, korte, plompe knuppels, haast geen stok, enkel middcnmootl En de knop is óf- de kop van een buldog, een kan goeroe of een kat, óf de knoestige, knobbe lige, doornige knobbel van een landloopers- knotsll Een spolprentje heelde onlangs een sehoone af met haar parapluilje; de slakker had een kruiwagen genomen om liet ding te vervoeren; het leek wel een klein kanon, dat zij voor zich uit duwde I Neen, geef mij liever de slanke, gracieuze naaldfijn opge rolde parapluies van een paar modes her I De teekening, die u hier ziet, toont de nieuwste manier van de bandanadracht: Om den hals als een stropdas, en een van hetzelfde om den hoed. Ik ben blij, dat de mode van die zijden zakdoeken ook dit jaar nog geldt. Zij staan heel aardig en zijn bovendien lekker warm. Zij worden zoowel in mantelpakken als op jurken gedragen; doch de manier van ver leden jaatl .om ze om de schouder? ie knoq-. pen, is nu al weer absoluut ouderwetse U vouwt den grooten, zijden doek (u kunt natuurlijk uw broers zakdoeken voor gebrui ken, maar beier is het een grooteren lap nemen) eerst in een driehoek en rolt dien met de punt naar binnen; dan legt u om den hals en knoopt hem als op hrt plaatje. Dat is de manier voor in een maa tel. Op een zomerjurk draagt u hem losser geknoopt en aan de linkerzijde Van üi hals, zoodat de einden bij het loopen of M sen vroolijk achter u aan wapperen. De doeken moeten van een geprocai- ceerde kleur zijn: groen met rood. blau» met rood, oranje met blauw, groen met geel; maar in géén geval wit. Het is 't beste van- neer u den lap bij het koopen onder uw zicht houdt en bij de jurk of mantel, wad u hem voor bestemt. Laatst kocht iemand op een uitverko-7 een mooien crêpe de chine lap, tweemaal zoo lang als broed. Dien knipte zij h tweeën, legde er zoompjes in en had to® een keurig stel bij elkaar voor maar wemif geld. Maar niet iedereen vindt zoo'n buiten kansje natuurlijk! Dan moet zij liever t; den lappen koopen. A propos van uilv"; koopen: een lezeres vroeg mij of ik daaibi advies geven kon. Ronduit gezegd: Neen lkzelvc sjacher nooill Ik vind het afscb'-- welijk. Ten eerste heb ik altijd liet gei* dat ik er toch bedot mee word en meer In laat dan het waard is, en ten tweede W ik bang, dat ik, door het voordeelige W Eet koopje, verleid zal worden iets te k«' pen, waar ik niets aan heb!! Maar., daarom behoeft er niet van terug schrikken; ik ken verschillende dames. er werkelijk leuk mee uit zijn: bijv. hano:,- moeders, die op de weekmarkt lusschen lerlei rommel opeens een mooien lap i dekken, waar zij, een jurk voor haar dow' tertje van kunnen maken, en dien zij een appel en een ei meester worden. Ik F loof echter, dat je daar een specialen si*" «3 neus voor moet hebben. Wanneer een mijn andere lezeressen mij in dit opn. helpen kan en eenige „sjacher '-aanwijr- gen kan geven, graag! Maar zijn deze theoretisch vast te leggen? Het plaatje geeft nog een nieuwtje dit seizoen: de lange oorbellen vanjr; kleurde half-edelsteencn, die een cersiering zijn onder de kleine hoedj9 liet nog steeds kort-geknipte haar. HfI j, er vooreerst nog niet naar uit, P. mode-vrouw, die met alles mee wn weer lange vlechten kan dragen! Misschien, wie weet. krijgen wij pruiken-periode als tijdperk van ove

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1924 | | pagina 10